quote:Patrick Lefevere verklaart controversiële transfer van Gianni Moscon: “Soms heb ik liever een coureur met karakter dan een schaapje dat altijd ‘ja’ mekkert”
Opvallende nieuwkomer bij Soudal Quick-Step. Het laatste plekje in de selectie voor 2024 ging naar Gianni Moscon (29). De Italiaan manifesteerde zich bij Sky en Ineos als een sterke renner die op veel terreinen een rol kon vervullen, maar deemsterde de voorbije twee jaren weg bij Astana. Bovendien kookt zijn potje wel eens over, maar daar deinst Patrick Lefevere niet voor terug. “Hij is nog maar 29. Het kan nog niet voorbij zijn.”
Lefevere kan er hartelijk om lachen. Zijn laatste aanwinst deed toch wel wat wenkbrauwen fronsen. “Van zodra bekend raakte dat we nog een plekje over hadden voor volgend jaar, hebben managers me gebombardeerd met renners die nog geen ploeg hadden. Moscons manager is Giovanni Lombardi en hij had hem al een paar keer aangeprezen. We hielden de boot al eens af, maar nu wou hij eigenlijk alleen naar ons toe. Hij was bij wijze van spreken nog liever gestopt dan elders te gaan koersen.”
“We kennen zijn sterke en zwakke punten natuurlijk. Hij is nogal polyvalent. Gianni kan klassiekers rijden, maar ook in de grote rondes kan hij lang mee als het bergop gaat. Hij komt dan ook uit de bergen. Net zo goed kan hij tempo maken aan kop van het peloton. Vandaar ook zijn bijnaam Il Trattore.”
Schim bij Astana
De Moscon van de voorbije twee jaren bij Astana leek wel een schim van die van de zes jaren voordien bij Sky/Ineos. De 29-jarige Italiaan kon zich in dienst van het team van Alexandre Vinokourov niet meer in de kijker fietsen. “Er zit meer in dan er de laatste tijd is uitgekomen”, zegt Lefevere. “Veel mensen vergeten dat hij in 2021 ei zo na Parijs-Roubaix won. Daar kreeg hij pech op een zeer slecht moment en de bandendruk in de fiets die ze hem aanreikten, klopte niet. Dat kostte hem de overwinning.”
Lefevere zet zo opnieuw in op een Cavendish-scenario. Toen de Brit in 2021 na drie jaar zonder zege terugkeerde bij Quick-Step vond hij zichzelf opnieuw uit en schonk hij Lefevere 15 overwinningen in twee seizoenen tijd, waaronder vier Touretappes. “Noem het een Cavendish-scenario of een Moscon- of Lefevere-scenario, je mag het de naam geven die je wil, maar ik zie een goeie coureur en we gaan hem proberen weer naar zijn beste niveau te brengen. Hij is nog maar 29 jaar. Het kan nog niet voorbij zijn. In 2022 heeft hij zwaar covid gehad en vreesden ze even voor hartproblemen, maar dat bleek vals alarm. Vorig jaar brak hij zijn sleutelbeen. Hopelijk kunnen we dat allemaal omkeren.”
Verjaarde feiten
Met Moscon neemt Lefevere toch ook een risico. De Italiaan is niet meteen de meest geliefde renner van het peloton en haalde geregeld de headlines met enkele minder fraaie incidenten. “I like it”, lacht Lefevere. “Neen, dat is niet waar. Hij mag zo’n dingen niet meer doen, maar het is zeker een karakter en soms heb ik dat liever dan een schaapje dat alleen maar ‘ja’ mekkert. Hij heeft zijn reputatie een beetje tegen en daardoor ligt alles wat hij doet meteen onder een vergrootglas. Maar als ik me niet vergis, is het al van 2020 geleden dat hij nog eens in opspraak kwam. Die feiten zijn dus verjaard. (lacht)”
Soudal Quick-Step kan in principe nog drie renners aan haar World Tour-formatie toevoegen, maar Lefevere laat die plekjes bewust open. “We hadden een goeie wisselwerking met ons development team dit jaar. Dat heeft ertoe geleid dat we vier jongens prof gemaakt hebben. We hebben opnieuw 16 internationaal sterke jonge gasten in het devo team zitten. In niet-World Tour-koersen gaan we geregeld jongeren laten mee rijden om te zien welk vlees we in de kuip hebben.”
dsm gaat het seizoen in met 5 verschillende lead outs voor Jakobsen? Lund, Welten, Märkl, Liepins, Eekhoffquote:
quote:Het zou zomaar kunnen dat we Miguel Angel López volgend jaar weer in Europa zien koersen. De Colombiaan is voorlopig geschorst vanwege een mogelijke overtreding van de dopingregels, maar zou niettemin dicht bij een overstap zijn naar EOLO-Kometa. Dat meldt het Colombiaanse Antena 2.
Colombiaans fake news, zoals praktisch altijd.quote:
Aziatische ploegen zijn fantastisch bezig, Laas kan je vast opschrijven voor 20 overwinningen.quote:Op donderdag 16 november 2023 20:50 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Nieuwe favoriete ploeg @:mani89?
Die is de komende vijf jaar wel verzekerd van contracten bij allerlei Franse ploegen.quote:Op zondag 19 november 2023 12:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Sander De Pestel. Ja, heus.
Een 25-jarige Sportvlaanderen fossiel die voor het eerst in zijn carriere 3 anonieme uitslagen in Belgische flutkoersen noteert en als dank zijn profcarriere gered ziet door random Franse vuilnishoop. Dit voelt als een van mijn stokpaardjes.quote:Op zondag 19 november 2023 12:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Hoe kan Jelle Wallays dan nog geen contact hebben?quote:Op maandag 20 november 2023 02:11 schreef wimderon het volgende:
Met De Bondt erbij wordt dat Belg nummer 5 van hetzelfde management bij Ag2r.
???????????????????????????????????????quote:Op zondag 19 november 2023 12:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ twitter ]
Het idee van zijn manager is dat hij halverwege 2025 al direct WT-prof wordt. Dan is hij 18(of net aan 19). En zijn huidige coach moet ook perse mee naar zijn nieuwe team.quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:33 schreef Halcon het volgende:
Jumbo blijkbaar niet meer in de race voor Albert Philipsen, die in 2025 eerstejaars belofte wordt. Het gaat nog tussen Lidl-Trek, UAE, Bora en Ineos.
Vind het ook dubbel.quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:38 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Het idee van zijn manager is dat hij halverwege 2025 al direct WT-prof wordt. Dan is hij 18(of net aan 19). En zijn huidige coach moet ook perse mee naar zijn nieuwe team.
Ik weet niet of ik dat allemaal zo verstandig vind eigenlijk.
Je hebt er daar minder last van dan bij Eurosport.quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:49 schreef Scorpion_17 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)ger-van-jumbo-visma/
Nietsnut Kleijkers naar Jumbo-Visma
Zouden mensen hier potentieel boos van kunnen worden?quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:49 schreef Scorpion_17 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)ger-van-jumbo-visma/
Nietsnut Kleijkers naar Jumbo-Visma
Bij ES had ik er eigenlijk ook geen last van.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt er daar minder last van dan bij Eurosport.
Enige prestatie van formaat was een 13de plek in de klimtijdrit van de Avenir, we schakelen over naar @Koffieplanter om dit op waarde te schatten.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:08 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Kan die er wat van @:Mani89 ?
Ja, eens!quote:Op woensdag 22 november 2023 07:00 schreef Sjoerd102 het volgende:
Vond Sander Kleijkers juist een prima commentator. Ook buiten commentaar om is hij een prima spreker/presentator bij wielren gerelateerde evenementen.
Misschien dat Dr. Maynar er nog wat van kan maken.quote:
Oh, dat is Glassdrive.. die gaat vliegen in 2024!quote:Op maandag 27 november 2023 16:01 schreef Halcon het volgende:
Antwan Tolhoek naar Sabgal - Anicolor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |