abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 oktober 2023 @ 23:03:21 #26
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210932203
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 22:31 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Maar hij handhaaft juist wel. Die brief is de eerste stap in het handhaven. Dat laat uiteraard onverlet dat X daar van alles mee kan doen ... en dan zal/kan blijken welke middelen hij zal en dus ook kan inzetten en als X ervoor kiest via de rechter het te spelen hoeveel juridische waarde dat heeft. Lijkt me niet veel anders voor andere nieuwe wetgeving.

Ik begrijp dat jij deze wet vaag vindt, maar wat ik niet begrijp is dat deze al dan niet vermeende vaagheid dan maar kennelijk betekent dat deze Europese commissaris in deze casus deze wet totaal niet kan gebruiken in deze zaak. Waar baseer je je op?
Omdat hij geen wet gebruikt. Hij stuurt gewoon brieven en tweets met vage dreigementen.
pi_210932252
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 23:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat hij geen wet gebruikt. Hij stuurt gewoon brieven en tweets met vage dreigementen.
Nu wordt het wel wat potsierlijk. Eerst had hij geen macht, maar hij bleek wel macht te hebben, maar niet de juiste macht, want de wet was "vaag". En nu gebruikt hij geen wet?!

Hij haalt letterlijk de Digital Services Act aan in zijn brief, wat in 2022 is aangenomen.... zie bv https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Services_Act

Misschien goed om dan ook maar dit hier weer te geven:

Lijkt me een duidelijk verhaal met duidelijke punten. Maar jouw standpunt is dus dat deze punten uit zijn duim gezogen zijn en niet in deze wet te herleiden?

[ Bericht 2% gewijzigd door SnertMetChoco op 13-10-2023 00:28:05 ]
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_210932440
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 00:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
Lijkt me een duidelijk verhaal met duidelijke punten.
Ik vind het wel vaag hoor.

When you receive notices of illegal content in the EU, you must be timely and objective in taking action and removing the relevant content when warranted.

Wat is precies illegale content in de EU?
De enige echte.
pi_210932442
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 00:03 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Nu wordt het wel wat potsierlijk.
Nee hoor, je moet gewoon wat beter lezen. Deze kerel heeft geen macht en de DSA is een draak van wetgeving. Dat jij het moeilijker wil maken dan het is is niet mijn probleem :)

Hij lult wat over de DSA maar als je goed oplet zie je nergens welk onderdeel van die wet Twitter zou overtreden. Dat komt omdat dit slechts een PR-move is van een politicus en niets te maken heeft met die wet an sich. Dan dreigt hij wat met boetes maar die kan hij helemaal niet opleggen. Alleen al omdat er niet gezegd wordt wat er nou precies mis is. Hij gebruikt dus geen wet, zoals gezegd.

Het is gewoon een bluf. Musk heeft in respons dan ook gezegd dat als Twitter de wet overtreedt, deze kerel dan maar openbaar moet maken wat die overtredingen zijn. Dat laat meneer Breton gewoon na.

Of zie je ook dat Facebook zo'n brief krijgt? Of Reddit? Discord? Nee he?

Edit: ik zie nu dat er een 'onderzoek' komt... we zullen zien maar er is nog steeds geen enkele aanklacht. Het is gewoon een PR-push om druk te zetten op Musk. Het geeft nog maar eens aan dat het serieus nemen van social media zeer gevaarlijk is.

[ Bericht 4% gewijzigd door MoreDakka op 13-10-2023 00:50:24 ]
pi_210932497
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 00:36 schreef Rnie het volgende:

[..]
Ik vind het wel vaag hoor.

When you receive notices of illegal content in the EU, you must be timely and objective in taking action and removing the relevant content when warranted.

Wat is precies illegale content in de EU?
Als je dat echt had willen weten had je zelf even gezocht waar de man zich op baseert ... De wettekst kun je hier vinden: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2022/2065/oj Ofwel in essentie wat hiervoor ook al illegaal was, maar dan offline, in erg wollig taalgebruik.

quote:
In order to achieve the objective of ensuring a safe, predictable and trustworthy online environment, for the purpose of this Regulation the concept of ‘illegal content’ should broadly reflect the existing rules in the offline environment. In particular, the concept of ‘illegal content’ should be defined broadly to cover information relating to illegal content, products, services and activities. In particular, that concept should be understood to refer to information, irrespective of its form, that under the applicable law is either itself illegal, such as illegal hate speech or terrorist content and unlawful discriminatory content, or that the applicable rules render illegal in view of the fact that it relates to illegal activities. Illustrative examples include the sharing of images depicting child sexual abuse, the unlawful non-consensual sharing of private images, online stalking, the sale of non-compliant or counterfeit products, the sale of products or the provision of services in infringement of consumer protection law, the non-authorised use of copyright protected material, the illegal offer of accommodation services or the illegal sale of live animals. In contrast, an eyewitness video of a potential crime should not be considered to constitute illegal content, merely because it depicts an illegal act, where recording or disseminating such a video to the public is not illegal under national or Union law. In this regard, it is immaterial whether the illegality of the information or activity results from Union law or from national law that is in compliance with Union law and what the precise nature or subject matter is of the law in question.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_210932552
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 00:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee hoor, je moet gewoon wat beter lezen.
Ah ja, ik moet wat beter lezen.

quote:
Deze kerel heeft geen macht
Wat hij duidelijk wel heeft, want eurocommissarissen voeren de europese wet uit, tenzij je een vreemde definitie van macht hebt.

quote:
en de DSA is een draak van wetgeving. Dat jij het moeilijker wil maken dan het is is niet mijn probleem :)
Dat je iets een draak van een wetgeving vindt is geen argument voor wat dan ook ... noch of ik iets moeilijk zou willen maken.

quote:
Hij lult wat over de DSA maar als je goed oplet zie je nergens welk onderdeel van die wet Twitter zou overtreden.
Dat komt omdat dit slechts een PR-move is van een politicus en niets te maken heeft met die wet an sich.
Het is een brief om X (wat is Twitter?) op de hoogte te stellen dat hij van mening is dat de wet overtreden wordt. Niet per se een PR move, en ook nog geen aanklacht.

quote:
Dan dreigt hij wat met boetes maar die kan hij helemaal niet opleggen. Alleen al omdat er niet gezegd wordt wat er nou precies mis is. Hij gebruikt dus geen wet, zoals gezegd.
Het is toch echt wel duidelijk genoeg, hij verwijst naar de DSA. Het is geen aanklacht voor een rechtbank.

quote:
Het is gewoon een bluf. Musk heeft in respons dan ook gezegd dat als Twitter de wet overtreedt, deze kerel dan maar openbaar moet maken wat die overtredingen zijn. Dat laat meneer Breton gewoon na.
Musk wil dat dit getouwtrek plaatsvindt op zijn platform. Begrijpelijk, maar dat is niet hoe het werkt natuurlijk.

quote:
Of zie je ook dat Facebook zo'n brief krijgt? Of Reddit? Discord? Nee he?
Misschien doen zij wel een poging om dit soort disinformatie te weren, waar X dat nalaat. Het argument is niet dat het helemaal niet voor mag komen, als je de brief leest.

quote:
Edit: ik zie nu dat er een 'onderzoek' komt... we zullen zien maar er is nog steeds geen enkele aanklacht.
Link?
pi_210932575
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 01:02 schreef SnertMetChoco het volgende:

Misschien doen zij wel een poging om dit soort disinformatie te weren, waar X dat nalaat. Het argument is niet dat het helemaal niet voor mag komen, als je de brief leest.

Misschien ja. Maar je weet het niet. Want hij zegt het niet :D Daarom is het dus ook allemaal onzin. Als X volgens hem de wet overtreedt, laat dat maar zien. Transparantie kan niet zomaar één kant op gaan he. Dat is een van de grote problemen met deze wet, wie gaat er nou eigenlijk bepalen wat 'desinformatie' is? Het is een directe aanval op de vrijheid van meningsuiting van zowel het bedrijf als de gebruikers. Dat alleen al maakt het gevaarlijke wetgeving.

En nee, deze kerel heeft zelf geen macht. De commissie wel, maar dat is hij niet alleen hij he.

quote:
Het is toch echt wel duidelijk genoeg, hij verwijst naar de DSA. Het is geen aanklacht voor een rechtbank.
Dus zinloos. Dit is soortgelijk als ik jou een brief stuur met een verwijzing naar de wet waarin staat dat moord niet toegestaan is.
pi_210932581
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 00:48 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Als je dat echt had willen weten had je zelf even gezocht waar de man zich op baseert ... De wettekst kun je hier vinden: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2022/2065/oj Ofwel in essentie wat hiervoor ook al illegaal was, maar dan offline, in erg wollig taalgebruik.
[..]

Kortom, content wat nagenoeg wereldwijd illegaal is en niet specifiek gericht op de EU. Het komt behoorlijk spannend over allemaal in zo'n brief, maar X haar beleid gaat dus op dat vlak hierin volledig mee. Ben benieuwd wat zijn voorbeelden zijn en waar hij exact naar refereert.

Wel goed dat er niet zwart/wit vermeld wordt dat misinformatie verwijderd moet worden. Er moeten oplossingen gevonden worden om het probleem te tackelen. Labelen en corrigeren door het volk is imo de beste stap.
De enige echte.
pi_210932585
"Pas op hé, niet de wet overtreden!"

"Ok, heb ik de wet overtreden?"

"Ga ik lekker niet zeggen :6"

Tja.
pi_210932621
twitter

quote:
The European Commission on Thursday made a formal, legally binding request for information from Elon Musk’s social media platform X over its handling of hate speech, misinformation and violent terrorist content related to the Israel-Hamas war.

It is the first step in what could become the EU’s inaugural investigation under the Digital Services Act, in this case to determine if the site formerly known as Twitter is in compliance with the tough new rules meant to keep users safe online and stop the spread of harmful content.

San Francisco-based X has until Wednesday to respond to questions related to how its crisis response protocol is functioning. Responses to other questions must be received by Oct. 31. The commission said its next steps, which could include the opening of formal proceedings and penalties, would be determined by X’s replies.

Representatives for X did not immediately respond to a message seeking comment. The company’s CEO, Linda Yaccarino, said earlier that the site has removed hundreds of Hamas-linked accounts and taken down or labeled tens of thousands of pieces of content since the militant group’s attack on Israel. One social media expert called the actions “a drop in the bucket.”

Yaccarino on Thursday outlined steps taken by X to combat illegal content flourishing on the platform. She was responding to an earlier letter from a top European Union official for information on how X is complying with the EU’s new digital rules during the Israel-Hamas war. That letter, which essentially served as a warning, was not legally binding — the latest one, however, is.

“X is proportionately and effectively assessing and addressing identified fake and manipulated content during this constantly evolving and shifting crisis,” Yaccarino said in a letter to European Commissioner Thierry Breton, the 27-nation bloc’s digital enforcer.

But some say the efforts are not nearly enough to tackle the problem.

“While these actions are better than nothing, it is not enough to curtail the misinformation problem on X,” said Kolina Koltai, a researcher at the investigative collective Bellingcat who previously worked at Twitter on Community Notes.

“There is an overwhelming amount of misinformation on the platform,” Koltai said. “From what we have seen, the moderation efforts from X are only addressing a drop in the bucket.”

Since the war erupted, photos and videos have flooded social media of the carnage, including haunting footage of Hamas fighters taking terrified Israelis hostage, alongside posts from users pushing false claims and misrepresenting videos from other events.

The conflict is one of the first major tests for the EU’s groundbreaking digital rules, which took effect in August. Breton fired off a similar letter Thursday to TikTok, telling CEO Shou Zi Chew that he has a “particular obligation” to protect child and teen users from “violent content depicting hostage taking and other graphic videos” reportedly making the rounds on the video sharing app.

For X, changes that Musk has made to the platform since he bought it last year mean accounts that subscribe to X’s blue-check service can get paid if their posts go viral, creating a financial incentive to post whatever gets the most reaction. Plus, X’s workforce — including its content moderation team — has been gutted.

Those changes are running up against the EU’s Digital Services Act, which forces social media companies to step up policing of their platforms for illegal content, such as terrorist material or illegal hate speech, under threat of hefty fines.

“There is no place on X for terrorist organizations or violent extremist groups and we continue to remove such accounts in real time, including proactive efforts,” Yaccarino wrote in the letter posted to X.

X has taken action to “remove or label tens of thousands of pieces of content,” Yaccarino said, pointing out that there are 700 unique Community Notes — a feature that allows users to add their own fact-checks to posts — “related to the attacks and unfolding events.”

The platform has been “responding promptly” and in a “diligent and objective manner” to takedown requests from law enforcement agencies from around the world, including more than 80 from EU member states, Yaccarino said.

Koltai, the researcher and former Twitter employee, said Community Notes are not an “end-all solution to curtailing misinfo” and that there are gaps that the feature just can’t fill yet.

“There are still many videos and photos on X that don’t have notes that are unmoderated, and continue to spread misleading claims,” she said.

Since Musk acquired Twitter and renamed it, social-media watchers say the platform has become not just unreliable but actively promotes falsehoods, while a study commissioned by the EU found that it’s the worst-performing platform for online disinformation.

Rivals such as TikTok, YouTube and Facebook also are coping with a flood of unsubstantiated rumors and falsehoods about the Middle Eastern conflict, playing the typical whack-a-mole that erupts each time a news event captures world attention.

Breton, the EU official, urged TikTok’s leader to step up its efforts at tackling disinformation and illegal content and respond within 24 hours. The company did not reply immediately to an email seeking comment.

Breton’s warning letters have also gone to Mark Zuckerberg, CEO of Facebook and Instagram parent Meta.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kijkertje op 13-10-2023 01:32:43 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_210932634
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 01:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Misschien ja. Maar je weet het niet. Want hij zegt het niet :D
Natuurlijk zegt hij niks over de door jou genoemde andere platforms in de brief aan X. Waarom zou hij?!

quote:
Daarom is het dus ook allemaal onzin. Als X volgens hem de wet overtreedt, laat dat maar zien. Transparantie kan niet zomaar één kant op gaan he. Dat is een van de grote problemen met deze wet, wie gaat er nou eigenlijk bepalen wat 'desinformatie' is? Het is een directe aanval op de vrijheid van meningsuiting van zowel het bedrijf als de gebruikers. Dat alleen al maakt het gevaarlijke wetgeving.
Het dreigement achter de brief is dat hij dat dus aannemelijk kan maken. Ik snap niet dat je dat niet snapt.

quote:
En nee, deze kerel heeft zelf geen macht. De commissie wel, maar dat is hij niet alleen hij he.
Ja, zo lust ik er nog wel een ... onze minister van veiligheid heeft geen macht, maar de overheid wel. Of Rutte niet, maar de overheid wel ofzo...

quote:
Dus zinloos. Dit is soortgelijk als ik jou een brief stuur met een verwijzing naar de wet waarin staat dat moord niet toegestaan is.
Als je mij waarschuwt dat ik de weg oversteek waar dat niet mag, hoef je niet een wettekst aan te halen om dat te doen. Zo ook hier, maar dan specifiek voor deze bedrijven die zijn aangemerkt als "Very Large Online Platforms". Die behoren daar simpelweg van op de hoogte te zijn.
pi_210932653
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 01:19 schreef SnertMetChoco het volgende:

Het dreigement achter de brief is dat hij dat dus kan laten zien. Ik snap niet dat je dat niet snapt.
[..]
Ik snap het best. Hij heeft alleen niets. Anders moet hij het maar gewoon laten zien. Nogmaals, ik kan jou ook de wettekst over moord laten zien zonder jou te veroordelen voor moord. Dat zegt helemaal niets.

Nogmaals: 'desinformatie' is geen term waar ook maar enige (democratische) fatsoenlijke definitie van bestaat. Dat je het schijnbaar ok vindt dat de EU via dit soort 'onderzoeken' gaat bepalen voor ons wat we wel en niet mogen zien op het internet vind ik stuitend. Maar goed, het is Musk he. Dan is het schijnbaar allemaal geoorloofd. :)
pi_210932663
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 01:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik snap het best. Hij heeft alleen niets. Anders moet hij het maar gewoon laten zien. Nogmaals, ik kan jou ook de wettekst over moord laten zien zonder jou te veroordelen voor moord. Dat zegt helemaal niets.

Nogmaals: 'desinformatie' is geen term waar ook maar enige (democratische) fatsoenlijke definitie van bestaat. Dat je het schijnbaar ok vindt dat de EU via dit soort 'onderzoeken' gaat bepalen voor ons wat we wel en niet mogen zien op het internet vind ik stuitend. Maar goed, het is Musk he. Dan is het schijnbaar allemaal geoorloofd. :)
Zie het artikel hierboven van Kijkertje.

De tekst "kan laten zien" wat ik gebruikte was wel wat te sterk, ik heb dat vervangen voor "aannemelijk maken".
pi_210932678
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 01:26 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Zie het artikel hierboven van Kijkertje. De tekst "kan laten zien" wat ik gebruikte was te sterk, ik heb dat vervangen voor door "aannemelijk maken".
Dat kun je niet weten. Je weet niet wat volgens de EU 'misinformatie' is. Je weet niet of Twitter of X of whatever hun eigen voorwaarden daarover ook toepast. Je weet niet wat onder illegale content valt. Filmpjes van de oorlog zelf niet, want dat is gewoon nieuws. Wat is dan wel illegaal?

Er is niemand die het uitlegt. Er zijn alleen maar politici en 'experts' die keihard 'DESINFORMATIE!!!' roepen zonder uit te leggen wat dat precies is. Gedeeltelijk omdat de DSA over al deze dingen ook zeer vaag is. Dat vind je allemaal prima?
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 01:34:42 #41
12221 Tijn