9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
Op woensdag 11 oktober 2023 00:12 schreef sturmpie het volgende: even in 't kort, gaza heeft 2 miljoen inwoners en hamas en ze fokken als konijnen want 't meerendeel is minderjarig. hamas daagt israel uit via terror israel gaat gaza vermoorden
israel gaat alle kindjes en vrouwen en mannen vermoorden in gaza en wij mogen toekijken
Het zit je dwars he dat fokken? Je noemt het nu al in zeker 7 posts.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Stop maar met vechten jongens en meisjes want Steve krijgt het moeilijk, hoe langer de wereldse strapatsen duren des te aardappeliger Steve eruit komt te zien.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
hoe gaan ze dan hamas pakken als ze nu alles plat bombarderen en de bevolking uitdunnen met 1% kans dat ze hamas raken.
ze moeten wel intel/info hebben waar hamas slaapt/woont om ze te pakken, nu bombarderen ze alles plat en ze zouden gaza gewoon kunnen nuken om van 't probleem af te zijn.
Denk je dat ze gewoon klakkeloos wat bommen gooien? Dat doen ze dus niet.
Ja er vallen burgerslachtoffers, en ja, elke is 1 te veel. Maar ze hebben echt wel doelen voor ogen. Daarom nuken ze het ook niet.
Gister hebben ze zelfs aangekondigd waar de burgers beter weg konden gaan, en welke plekken veilig zijn, en ook gooien ze vaak een waarschuwingsbom van te voren, die niet veel schade aanricht, maar burgers wel waarschuwt om weg te wezen, een 20-30 minuten laten komt pas het echte bombardement.
Je ziet in de livestreams ook regelmatig explosies na een bombardement, wat duidelijk is dat dat bijvoorbeeld een munitieopslag was.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Moet er niet aan denken dat ik op die manier mijn huis kwijtraak, al moet ik er ook zeker niet aan denken dat ik door een extreme Moslim in mijn huis wordt aangevallen. Laat mij gewoon lekker Xboxen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Kreeg vanmiddag het verwijt dat ik fake news aan het verspreiden was
twitter
[..] Dit is waarschijnlijk wel een hamas militant. Anders kan ik niet verklaren wat hij doet buiten de Gazastrook
Uiteraard
Ik heb vandaag een hele hoop gruwelijke tweets voorbij zien komen over lichamen van Israëliërs. Als ik die hier nu plaats, ga je daar dan ook op reageren?
Die bestuurder mag idd ook wel eens een bezoekje van de politie krijgen ja. Maar wie weet wat die dode gast allemaal heeft gedaan, wie weet wel het gezin van die vent achter het stuur uitgemoord. Hij zal er niet op de thee zijn geweest neem ik aan.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Ik heb vandaag een hele hoop gruwelijke tweets voorbij zien komen over lichamen van Israëliërs. Als ik die hier nu plaats, ga je daar dan ook op reageren?
Hoeft niet hoor. Beest achtig gedrag laten beide kampen zien. Niet zoals sommigen denken dat de ene kamp mensen zijn en de andere kamp onmensen zoals die Israëlische minster stelde.
Oorlog maakt beesten van iedereen. Je kan je er niet aan onttrekken.