quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:39 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Was. Van een uurtje.
Een paar studenten die iets teveel in zichzelf geloven die vragen mochten stellen aan Ompzig, Domme Dilan, Kerrolain en Timmerfrans
Wat dacht je van al die 'journalisten' die het nu voor hem aan het opnemen zijn dan? Lachwekk0ndquote:Op maandag 23 oktober 2023 19:10 schreef Pistolero het volgende:
Ik vind het wel oprecht hilarisch hoe veel Ajacieden er nog steeds zijn die denken dat Steijn er het maximale uit heeft gehaald en een andere trainer het niet veel beter gaat doen omdat de spelers nou eenmaal kut zijn.
Ieniemienie is van de VVD, dus premierwaardig. Ik waag te betwijfelen of deze gedachtegang veel verder gaat.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 11:09 schreef Hamlapjes het volgende:
[ twitter ]
Ik schrok echt heel erg van deze cijfers, Nederland is mokerdom
Het is niet voor niets Het Nieuwsblad tegenwoordig.quote:
Hij heeft ook een boek. Daar had je alles al in kunnen lezen!quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 11:23 schreef Szura het volgende:
Omzicht heeft eindelijk een programma, maar liefst 4 weken voor de verkiezingen
Ik vrees het ook, men vindt dat het helemaal kut gaat, maar toch weer vrolijk op de VVD stemmen en dan verbaasd zijn dat er wéér niets verandertquote:Op dinsdag 24 oktober 2023 11:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ieniemienie is van de VVD, dus premierwaardig. Ik waag te betwijfelen of deze gedachtegang veel verder gaat.
Ompzig, die geen premier wil worden, nog steeds het meest premierwaardig.
Echt geen idee hoe je daarop komtquote:Op dinsdag 24 oktober 2023 11:25 schreef Marcoss het volgende:
Kunnen we zeggen dat WLR licht links is qua politieke voorkeur? Ik ben er nog niet uit
Ik vind niet dat je dit zo mag zeggen, nee.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 11:25 schreef Marcoss het volgende:
Kunnen we zeggen dat WLR licht links is qua politieke voorkeur? Ik ben er nog niet uit
Pieter "Bulgarenfraude" Ompzig die zelf deels verantwoordelijk is voor het ontstaan van de toeslagenaffaire.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 11:30 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Ik vrees het ook, men vindt dat het helemaal kut gaat, maar toch weer vrolijk op de VVD stemmen en dan verbaasd zijn dat er wéér niets verandert
Ompzig heeft ook helemaal niet de competenties op premier te zijn, maar demense zijn er zo van overtuigd dat hij de wederkomst van Jezus is sinds de toeslagenaffaire... van dat geloof gaan ze niet vallen tot hij het doet, vrees ik. Dan komen ze er misschien ook wel achter dat Pietertje gewoon nog altijd een CDA'er, of meer zelfs, een KVP'er is
quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:33 schreef Fretwork het volgende:
Kerrolain "debatteert" alsof ze zit te typen onder een bericht op de Telegraaf Facebookpagina.
Ben Jij het, Gert-Jan?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het zijn van die tijden waarin ik zo langzamerhand denk: We gaan hier ook weer te maken krijgen met (burger)oorlogen. Gigantische chaos en verdeeldheid.
Ik denk dat vooral de drempel om te gaan lenen is weggenomen door het afschaffen van de basisbeurs. Je had ineens bijna geen andere keus meer. Ik begon in 2012 en heb mijn eerste 2 jaar zonder lening gedaan. Daarna een jaar een beetje geleend en toen namen ze de basisbeurs af en ging de rem er af.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 15:17 schreef eentwee het volgende:
Een student met ¤ 60.000 schuld heeft ongeveer 5 jaar maximaal bijgeleend.
Als de (huidige) basisbeurs er altijd was geweest en je vanaf dag 1 op kamers woonde, dan was dat ongeveer ¤ 47.000. Dus het beeld dat de pechgeneratie zulke hoge schulden heeft door de politieke keuzes mag wat mij betreft wel een beetje genuanceerd worden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillen in bestedingspatronen tussen generaties studenten. Bij mij kwam het in elk geval niet in me op om quasi elke dag buiten de deur te gaan ontbijten/lunchen en overal nepkoffie te kopen.
Constructief weer inderdaad.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 17:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)denk-staat-al-online
Dit is ja... extreem.
Dit gaat vast een heel gezellig en genuanceerd maatschappelijk debat opleveren!quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 17:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)denk-staat-al-online
Dit is ja... extreem.
Ik heb zelfs nooit geleend, alles gedaan met 2 bijbaantjes en stufi.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 15:40 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral de drempel om te gaan lenen is weggenomen door het afschaffen van de basisbeurs. Je had ineens bijna geen andere keus meer. Ik begon in 2012 en heb mijn eerste 2 jaar zonder lening gedaan. Daarna een jaar een beetje geleend en toen namen ze de basisbeurs af en ging de rem er af.
Dat toelaten zonder goede voorlichting over de consequenties of zelfs met valse beloftes is alsnog een fout van de overheid. Een student van 18 kan die gevolgen niet zomaar in z'n eentje overzien.
Applaus.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 20:51 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik heb zelfs nooit geleend, alles gedaan met 2 bijbaantjes en stufi.
Dit is zeker een belangrijk punt, heb dat in mijn oude studentenhuis en bij schoonfamilie (en hun vrienden) wel gezien.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 15:40 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral de drempel om te gaan lenen is weggenomen door het afschaffen van de basisbeurs. Je had ineens bijna geen andere keus meer. Ik begon in 2012 en heb mijn eerste 2 jaar zonder lening gedaan. Daarna een jaar een beetje geleend en toen namen ze de basisbeurs af en ging de rem er af.
Dat toelaten zonder goede voorlichting over de consequenties of zelfs met valse beloftes is alsnog een fout van de overheid. Een student van 18 kan die gevolgen niet zomaar in z'n eentje overzien.
En punt 3 is dat studenten die geholpen worden door hun ouders er altijd weer goed uitkomen en dat hun voordeel nu alleen nog maar groter wordt. Pa koopt gewoon een studentenhuis als het moet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 21:53 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dit is zeker een belangrijk punt, heb dat in mijn oude studentenhuis en bij schoonfamilie (en hun vrienden) wel gezien.
Je moet lenen, want een student krijgt echt niet de huur van tegenwoordig en levensonderhoud betaald met de gangbare bijbaantjes. Daar moet een flinke part time baan naast in sommige steden.
Je mag van alles vinden over de veranderende levensstandaard van de studenten van nu, maar vanaf je 17e/18e zo makkelijk kunnen lenen met onduidelijke voorwaarden is gewoon een schande.
Die 60k is geen uitzondering. Het lijkt me dat je twee trends ziet als je het vergelijkt met 10 jaar geleden.
- veel meer mensen blijven bij hun ouders wonen
- mensen die dat vanwege afstand of keuze niet kunnen hebben onevenredig veel hogere schulden dan diezelfde groep vroeger zou hebben.
Oh ja absoluut, of minder rigoreus door een flinke maandelijkse bijdrage.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 21:57 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
En punt 3 is dat studenten die geholpen worden door hun ouders er altijd weer goed uitkomen en dat hun voordeel nu alleen nog maar groter wordt. Pa koopt gewoon een studentenhuis als het moet.
Wat jij en @hhh38 zeggen zit zeker wat in - als je eenmaal leent, en dat is vaker nodig zonder basisbeurs, dan is de drempel ook lager om meer te gaan lenen. En het leven is nu ook een stuk duurder dan 10 jaar geleden. Maar waar ik nog wel benieuwd naar ben: is het lenen echt zoveel makkelijker geworden dan het was? En wat was er dan precies onduidelijk aan de voorwaarden? Toch niet dat het een lening was, die ooit terugbetaald moest worden?quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 21:53 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dit is zeker een belangrijk punt, heb dat in mijn oude studentenhuis en bij schoonfamilie (en hun vrienden) wel gezien.
Je moet lenen, want een student krijgt echt niet de huur van tegenwoordig en levensonderhoud betaald met de gangbare bijbaantjes. Daar moet een flinke part time baan naast in sommige steden.
Je mag van alles vinden over de veranderende levensstandaard van de studenten van nu, maar vanaf je 17e/18e zo makkelijk kunnen lenen met onduidelijke voorwaarden is gewoon een schande.
Die 60k is geen uitzondering. Het lijkt me dat je twee trends ziet als je het vergelijkt met 10 jaar geleden.
- veel meer mensen blijven bij hun ouders wonen
- mensen die dat vanwege afstand of keuze niet kunnen hebben onevenredig veel hogere schulden dan diezelfde groep vroeger zou hebben.
Ik kan me vooral herinneren dat ze pronkten met de lage rente en het feit dat je er geen last van zou hebben bij het aanvragen van een hypotheek. Maar misschien was dat niet het officiële verhaal.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 22:25 schreef eentwee het volgende:
[..]
Wat jij en @:hhh38 zeggen zit zeker wat in - als je eenmaal leent, en dat is vaker nodig zonder basisbeurs, dan is de drempel ook lager om meer te gaan lenen. En het leven is nu ook een stuk duurder dan 10 jaar geleden. Maar waar ik nog wel benieuwd naar ben: is het lenen echt zoveel makkelijker geworden dan het was? En wat was er dan precies onduidelijk aan de voorwaarden? Toch niet dat het een lening was, die ooit terugbetaald moest worden?
Ik weet niet meer precies welke informatie ik kreeg toen ik mijn studielening aanvroeg, dat zal zo'n 15 jaar geleden geweest zijn. Moeilijk was het in elk geval niet, en ik wist ook dondersgoed dat ik het ooit zou moeten terugbetalen.
Oh nee, dat zeker. Sterker nog, mensen die denken een lening niet te hoeven terugbetalen zijn misschien niet zo op hun plek op een vervolgopleiding.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 22:25 schreef eentwee het volgende:
[..]
Wat jij en @:hhh38 zeggen zit zeker wat in - als je eenmaal leent, en dat is vaker nodig zonder basisbeurs, dan is de drempel ook lager om meer te gaan lenen. En het leven is nu ook een stuk duurder dan 10 jaar geleden. Maar waar ik nog wel benieuwd naar ben: is het lenen echt zoveel makkelijker geworden dan het was? En wat was er dan precies onduidelijk aan de voorwaarden? Toch niet dat het een lening was, die ooit terugbetaald moest worden?
Ik weet niet meer precies welke informatie ik kreeg toen ik mijn studielening aanvroeg, dat zal zo'n 15 jaar geleden geweest zijn. Moeilijk was het in elk geval niet, en ik wist ook dondersgoed dat ik het ooit zou moeten terugbetalen.
Woonkosten worden niet meegenomen, ze kijken puur naar inkomen voor het berekenen van het maandbedrag. Je kan wel zelf voor een periode het terugbetalen pauzeren.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 22:59 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Oh nee, dat zeker. Sterker nog, mensen die denken een lening niet te hoeven terugbetalen zijn misschien niet zo op hun plek op een vervolgopleiding.
Wat ik me vooral kan herinneren is: tegen 0% rente (of iets vergelijkbaar laags), geen last van met hypotheekaanvraag en pas afbetalen als je voldoende draagkracht hebt.
Ben ook bij die laatste benieuwd hoe dat nu gaat, met bizarre woonkosten.
Wat mij vooral stoort, als werkende tweeverdieners gaan wij er elk jaar een klein beetje op vooruit door nieuwe belastingvoordelen, terwijl een generatie die de pech heeft in bepaalde jaren 18 te zijn geworden er elke keer net bij genaaid wordt. Ik zie daar wel een politieke strategie achter.
Lekker alle stufi verbrassen op de societeit, ja toch, niet dan.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 21:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
Maximaal geleend en niet tijdig afgerond allen.
Hoe kon ik anders bier en frikandellen betalen.
Door het vage systeem waarin de rente voor iedere individuele student 1x per 5 jaar wordt bepaald kan je ook net geluk of pech hebben. Die van mij wordt precies dit jaar vastgesteld, maar als het vorig jaar was geweest had ik nog 4 jaar geprofiteerd van die lage rentequote:Op dinsdag 24 oktober 2023 23:41 schreef Hamlapjes het volgende:
Op zich zijn de voorwaarden voor het lenen nog altijd heel erg gunstig, ook wel gunstiger dan in het oude stelsel, dus dat is dan nog wel positief. Verwachting was wel dat de rente nog heel lang heel laag zou blijven, maar ja, toen kregen we corona, een oorlog op het continent, en uiteindelijk die inflatie die tot hogere rentes heeft geleid. Zo'n grote, plotselinge ontwikkeling is wel echt pech en ook niet echt voorzien bij het maken van het beleid (enigszins naïef, maar goed).
Zelf alleen tijdens m'n master geen gebruik meer kunnen maken van de basisbeurs, kon nog best goedkoop wonen in Tilburg toentertijd, dus ik heb nog net geluk gehad en maar een hele kleine studieschuld overgehouden. Wat daar nog van over is, lossen we aan het eind van het jaar wel lekker af, dan heb ik nog wat kunnen profiteren van de omstandigheden ook. Maar als ik de financiële situatie van m'n broertje en zusje zie die dit schooljaar hopen af te studeren, dan ben je wel mooi genaaid in de huidige situatie
Wat is niet tijdig? Ik moest binnen 10 jaar een studie afronden en dan werd in elk geval de basisbeurs omgezet naar een gift. Godzijdank is dat (net) gelukt.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 21:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
Maximaal geleend en niet tijdig afgerond allen.
Hoe kon ik anders bier en frikandellen betalen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 25 oktober 2023 10:46 schreef Pino112 het volgende:
Ach, de altijd nazistische wappiënde BBB.Het is nog een onderwijzer ook. Dat helpt ook al niet mee in hun frame het onderwijs neer te zetten als extreemlinks en woke.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The owls are not what they seem
quote:Op woensdag 25 oktober 2023 10:46 schreef Pino112 het volgende:
Ach, de altijd nazistische wappiënde BBB.Op een online-platform vergelijkingen gaan lopen maken met nazi-Duitsland is ook wel zo'n beetje het allerdomste wat je kunt doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee dat snap ik, maar is het aflosvrije bedrag net zo hard gegroeid als de woonlasten?quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 23:29 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Woonkosten worden niet meegenomen, ze kijken puur naar inkomen voor het berekenen van het maandbedrag. Je kan wel zelf voor een periode het terugbetalen pauzeren.
quote:Op woensdag 25 oktober 2023 10:52 schreef DiegoFuser het volgende:
[..]
Het is nog een onderwijzer ook. Dat helpt ook al niet mee in hun frame het onderwijs neer te zetten als extreemlinks en woke.
Binnen een specifieke doelgroep zal dit misschien aanslaan, maar ik betwijfel of dit handig is voor de carrière.quote:Rekers, die een bedrijfsadviesbureau heeft en ook docent is in het hoger beroepsonderwijs
Voorsorteren op Timmermans - Omtzigt Iquote:Op woensdag 25 oktober 2023 12:43 schreef Alaphilippe_ het volgende:
Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) en Pieter Omtzigt (NSC) gaan aanstaande maandag met elkaar in debat. Onder leiding van Diana Matroos gaan de twee frontrunners deze verkiezingscampagne met elkaar in gesprek over thema’s als bestaanszekerheid, klimaat en behoorlijk bestuur.
Het is het eerste debat deze campagne waarpartijleiders één-op-één met elkaar discussiëren. GroenLinks-PvdA en NSC hebben ervoor gekozen dit zelf te organiseren. ‘Beide lijsttrekkers delen de overtuiging dat de uitdagingen van deze tijd meer gesprek op de inhoud vragen’, staat in het woensdag verstuurde persbericht.
In het Luxor Live in Arnhem trekken de lijsttrekkers anderhalf uur uit om de eigen ideeën naar voren te brengen en elkaars plannen tegen het licht te houden. Per thema zoeken ze zo naar wat hen bindt en onderscheidt.
De twee partijen kwamen tot het idee nadat Timmermans en Omtzigt onlangs koffie met elkaar dronken en merkten dat zij behoefte hadden aan een wat langer debat over de stand van Nederland en welke maatregelen nodig zijn om de in hun ogen kapotte bestuurscultuur te herstellen.
Op tv wordt het lastig daar anderhalf uur voor in te boeken, valt in de campagneteams te horen. Pieter Omtzigt sprak al eerder in de campagne de wens uit langere inhoudelijke debatten te willen voeren met een beperkt aantal sprekers in plaats van de tv-debatten die zich de laatste jaren lieten kenmerken door korte spreektijden en steeds meer lijsttrekkers.
Geïnteresseerden kunnen één van de 350 kaarten proberen te bemachtigen. Anderen kunnen inschakelen op een livestream of het debat later terugkijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |