Ik wel.quote:
niemand die dat beweertquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:34 schreef devzero het volgende:
[..]
Nee. Het enige wat ik weet is dat er geen experts hier zitten
Jaaaaaaquote:
Wat vind jij een expert?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:34 schreef devzero het volgende:
[..]
klopt de bijwerkingen geven soms nog meer last.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:35 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik wel.
Met ADHD erbij ook nog.
Life's sh*t sometimes.
Maar ik gebruik inmiddels al een paar jaar géén medicatie meer daarvoor.
Het was om idd dragelijk te maken. Maar voor mij dankzij de bijwerkingen geen optie meer.
Dus dan maar met leefregels proberen.
Hoe weet jij dat danquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:34 schreef devzero het volgende:
[..]
ook benieuwd naarquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:36 schreef greysbones het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat dan
Dat er geen experts zitten ??
Het lijkt me echt k..quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:35 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik wel.
Met ADHD erbij ook nog.
Life's sh*t sometimes.
Het was om idd dragelijk te maken. Maar voor mij dankzij de bijwerkingen geen optie meer.
Whahahaquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:35 schreef greysbones het volgende:
[..]
Jaaaaaa![]()
Geel en zwart zijn onze kleuren
Daarmee kan ons niks gebeuren
Of zoiets ( hup vitesse geef ze en lel )
Sorryquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:38 schreef Sally het volgende:
[..]
Whahaha
In mn voortuin dat verrekte stadionEn ze komen in de avond/nacht voorbij mn huis over het dijkje gefietst als er wedstrijd of concert is
![]()
![]()
![]()
Vond ik ookquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:39 schreef Sally het volgende:
Btw, dit plaatje mag wel ff blijven, @:greysbones![]()
Past echt bij [ONZ] en een SC![]()
![]()
![]()
Oh nee, da's richting stadquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:39 schreef greysbones het volgende:
[..]
Sorry
Heb ook wel eens schreeuwend na een feestje voorbij gelopen op weg naar de trein.
Ik ben een expert in het uitpikken van niet-expertsquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:36 schreef Sally het volgende:
[..]
Wat vind jij een expert?
Wanneer noem je zo iemand expert?
Wanneer je een behandelaar bent?
Of een ervarings(des)kundige?
Okquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:42 schreef Sally het volgende:
[..]
Oh nee, da's richting stad![]()
Da's niet nog verder 'zuid' - waar ik woon.
Tis je vergeven, LOL![]()
![]()
Omdat een expert niet zomaar een oordeel zou geven wat wel en niet werkt na 3 posts op een internet forumquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:36 schreef greysbones het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat dan
Dat er geen experts zitten ??
De enige mensen die ik als expert beschouwquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:44 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik ben een expert in het uitpikken van niet-experts![]()
Maar goed, je vroeg het series en ik zal een serieus antwoord proberen te geven. Ik ben totaal geen expert in ADD. Ik lees er af en toe over, ik ken een paar mensen met ADD, net zoals anderen in dit topic, maar ook dat maakt mij en die mensen geen expert. Ik denk dat een behandelaar al een stuk beter meer er over weet, voornamelijk vanuit een praktische hoek. Een deskundige zal er (hopelijk) het meeste over weten, maar meer vanuit een wetenschappelijke hoek.
Iedereen is anders en iedereen heeft zijn eigen ervaring, of uit eigen ervaring of wat ze meemaken met omgaan met anderen. Maar een expert zou niet na 3 posts van ienimini roepen dat het onzin is en dat ADD niet zo werkt. En vandaar mijn uitspraak dat er hier geen experts zitten.
Omdat jij denkt dat een expert dat niet zo doen..quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:44 schreef devzero het volgende:
[..]
Omdat een expert niet zomaar een oordeel zou geven wat wel en niet werkt na 3 posts op een internet forum
Nee, een expert zal naar het hele plaatje kijken en niet naar aanleiding van hoe iemand huishuidelijke taken indeelt concluderen of iemand wel of geen ADD heeft.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:48 schreef greysbones het volgende:
[..]
Omdat jij denkt dat een expert dat niet zo doen..
Sorry dev
Naar mijn mening sla je de plank behoorlijk mis nu
Hoe weten die mensen dan dat ze ADD hebben? Lazen ze dat in de spiegel, kregen ze die diagnose te horen op een internet forum of na een gesprek met een psycholoog?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:47 schreef greysbones het volgende:
[..]
De enige mensen die ik als expert beschouw
Zijn mensen met ADD of ADHD zelf
Die weten wat ze hebben en waar ze het over hebben
Niet een arts of psycholoog
Maar iemand die er dagelijks mee om moet gaan
En zo ook een ouder van
Die ziet een kind struggelen met hetgeen waar ze tegen aan lopen
En of een expert dat zou zeggen
Ja
Ik concludeer niksquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:50 schreef devzero het volgende:
[..]
Nee, een expert zal naar het hele plaatje kijken en niet naar aanleiding van hoe iemand huishuidelijke taken indeelt concluderen of iemand wel of geen ADD heeft.
schattig je neemt het voor iemand op die niet eens weet of ze 'het' heeftquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:44 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik ben een expert in het uitpikken van niet-experts![]()
Maar goed, je vroeg het series en ik zal een serieus antwoord proberen te geven. Ik ben totaal geen expert in ADD. Ik lees er af en toe over, ik ken een paar mensen met ADD, net zoals anderen in dit topic, maar ook dat maakt mij en die mensen geen expert. Ik denk dat een behandelaar al een stuk beter meer er over weet, voornamelijk vanuit een praktische hoek. Een deskundige zal er (hopelijk) het meeste over weten, maar meer vanuit een wetenschappelijke hoek.
Iedereen is anders en iedereen heeft zijn eigen ervaring, of uit eigen ervaring of wat ze meemaken met omgaan met anderen. Maar een expert zou niet na 3 posts van ienimini roepen dat het onzin is en dat ADD niet zo werkt. En vandaar mijn uitspraak dat er hier geen experts zitten.
Ik vroeg me alleen af waarom je stelde dat "zo werkt het niet bij ADD" zeiquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:54 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ik concludeer niks
Dat is juist wat jij doet
je trekt je dit zo erg aan omdat?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:44 schreef devzero het volgende:
[..]
Omdat een expert niet zomaar een oordeel zou geven wat wel en niet werkt na 3 posts op een internet forum
Dat je een diagnose mag gevenquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:51 schreef devzero het volgende:
[..]
Hoe weten die mensen dan dat ze ADD hebben? Lazen ze dat in de spiegel, kregen ze die diagnose te horen op een internet forum of na een gesprek met een psycholoog?
Wie ben jij?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:54 schreef J2K1 het volgende:
[..]
schattig je neemt het voor iemand op die niet eens weet of ze 'het' heeft
Er zat wel iets in de woorden van ienie, dat moet ik zeker toegeven.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:50 schreef devzero het volgende:
[..]
Nee, een expert zal naar het hele plaatje kijken en niet naar aanleiding van hoe iemand huishuidelijke taken indeelt concluderen of iemand wel of geen ADD heeft.
En daar zijn we het niet over eens. Maar ik heb nog minder ervaring met mensen met ADD dan jij, dus ik heb verder ook niets toe te voegen. Zullen we daar bij houdenquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:55 schreef greysbones het volgende:
Degene die er dagelijks mee leven
Zijn de experts
Plus er zijn nog veeeeel meer kanten aan ADDquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:55 schreef Sally het volgende:
[..]
Er zat wel iets in de woorden van ienie, dat moet ik zeker toegeven.
Maar het is niet per se een moticatie ding.
Het is ECHT een tekort aan aandacht (en nee, niet van je moeder of van je relatie natuurlijk; je eigen aandacht [erbij houden].)
Dus in die zin had ienie niet helemaal gelijk. (imHo)
Wat wel handig is, is jezelf een korte tijd opleggen om iets te doen. Iets wat afgebakend is.
En die oven kan je gewoon op een tijd zetten, die hoef je gelukkig niet in de gaten te houden - zoals ik een beetje las in @:greysbones post over de oven die je na 10 minnuten weer vergeten bent: de mijne piept als hij klaar is, en daarna elke 2 minuten weer)
Maar je vergeet gewoon dat je iets moest doen, of dat je niet in de gaten hebt hoe lang iets duurt, of dat je een afspraak had, of om op tijd onder de douche te stappen (en er weer onderuit), steeds te laat komen...
En ja, als volwassene heb je geen mama (of papa) meer om je te zeggen je huiswerk te maken en dat je op moet staan, dat je de deur uit moet om naar school te fietsen.....
Het is niet een kwestie van motivatie.
Het zit in een mens, dat stukje van aandachttekort hebben....
Het is niet altijd onwil.
En hier heb ik niets aan toe te voegenquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:55 schreef Sally het volgende:
[..]
Er zat wel iets in de woorden van ienie, dat moet ik zeker toegeven.
Maar het is niet per se een moticatie ding.
Het is ECHT een tekort aan aandacht (en nee, niet van je moeder of van je relatie natuurlijk; je eigen aandacht [erbij houden].)
Dus in die zin had ienie niet helemaal gelijk. (imHo)
Wat wel handig is, is jezelf een korte tijd opleggen om iets te doen. Iets wat afgebakend is.
En die oven kan je gewoon op een tijd zetten, die hoef je gelukkig niet in de gaten te houden - zoals ik een beetje las in @:greysbones post over de oven die je na 10 minnuten weer vergeten bent: de mijne piept als hij klaar is, en daarna elke 2 minuten weer)
Maar je vergeet gewoon dat je iets moest doen, of dat je niet in de gaten hebt hoe lang iets duurt, of dat je een afspraak had, of om op tijd onder de douche te stappen (en er weer onderuit), steeds te laat komen...
En ja, als volwassene heb je geen mama (of papa) meer om je te zeggen je huiswerk te maken en dat je op moet staan, dat je de deur uit moet om naar school te fietsen.....
Het is niet een kwestie van motivatie.
Het zit in een mens, dat stukje van aandachttekort hebben....
Het is niet altijd onwil.
Minder ervaring dan ik ..quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:57 schreef devzero het volgende:
[..]
En daar zijn we het niet over eens. Maar ik heb nog minder ervaring met mensen met ADD dan jij, dus ik heb verder ook niets toe te voegen. Zullen we daar bij houden
nog steeds benieuwd waarom je zo in de bres springt voor zo'n ongefundeerde bewering.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:58 schreef devzero het volgende:
[..]
En hier heb ik niets aan toe te voegenDank je voor je uitleg.
uit zn lange tenen?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:59 schreef greysbones het volgende:
[..]
Minder ervaring dan ik ..
dus ik heb al niet veel ervaring
Maar jij nog minder
Geen idee waar je die wijsheden vandaan haalt
In mijn ogen kan een behandelaar /hulpverlener ook wel verstand hebben van ADD/ADHD, maar dan vanuit het perspectief van wat die erover geleerd heeft.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:59 schreef greysbones het volgende:
[..]
Minder ervaring dan ik ..
dus ik heb al niet veel ervaring
Maar jij nog minder
Geen idee waar je die wijsheden vandaan haalt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door Sally op 02-10-2023 21:11:52 ]Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:05 schreef Sally het volgende:
[..]
In mijn ogen kan een behandelaar /hulpverlener ook wel verstand hebben van ADD/ADHD, maar dan vanuit het perspectief van wat die erover geleerd heeft.
Dus ook dat is een vorm van expertise ("kennis en kundigheid op een bepaald gebied").
Is toch wel anders dan eigen ervaring.
En ook ErvaringsDESkundigheid vind ik dan weer ietsje anders, aangezien dat hier in de hulpverlening bekend staat als dat men er als ervaringskundige een opleiding over heeft gevolgd, om anderen ermee te kunnen helpen of bijstaan.
Maar dan als 'Peer' - in de vorm van Peer Support.Ik snap wat je bedoeltSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vind dat er wel een verschil is tussen er over leren
En het ervaren
Er is wmb sowieso een enorm verschil in bijvoorbeeld psychologen en of ze je kunnen helpen
Dus ik zie degene die het ervaren als deskundigen![]()
Peer support gaaf!
Hoop dat je er zelf ook nog weer wat aan hebtThinking is difficult, that’s why most people judge
Ik heb al een aantal keren zelf een training als Peer Support gedaan, en nu een training doen om zelf de training te gaan geven (naast een ervaren trainer)quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:09 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt
Vind dat er wel een verschil is tussen er over leren
En het ervaren
Er is wmb sowieso een enorm verschil in bijvoorbeeld psychologen en of ze je kunnen helpen
Dus ik zie degene die het ervaren als deskundigen![]()
Peer support gaaf!
Hoop dat je er zelf ook nog weer wat aan hebt
Gaaf!!quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:11 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik heb al een aantal keren zelf een training als Peer Support gedaan, en nu een training doen om zelf de training te gaan geven (naast een ervaren trainer)
Zal dat nog even aanvullen op mn vorige post
Zoiets. Peer Support training is een Certificaat.quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:15 schreef greysbones het volgende:
@:Sally
Wat is dan het verschil tussen een opleiding voor ervaringsdeskundige en een peer support training?
( bij het 1 krijg je een diploma en het ander niet? )
Interessant dit !
Huh jij had toch autisme ipv add ?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:35 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik wel.
Met ADHD erbij ook nog.
Life's sh*t sometimes.
Interessantquote:Op maandag 2 oktober 2023 21:17 schreef Sally het volgende:
[..]
Zoiets. Peer Support training is een Certificaat.
Lees bijv. https://www.ontdekdezorg.nl/beroepen/ervaringsdeskundige-ggz
Er zijn ook echt opleidingen voor. Vaak zelfs HBO-niveau.
Maar hetgeen het echt onderscheidend maakt, is dat je ervaring(en) hebt op het gebied waar je opleiding in doet.
Ik hang het niet aan de grote klok, maar én, én, én.quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:19 schreef HappyCharly het volgende:
[..]
Huh jij had toch autisme ipv add ?
Jeetje heftig lijkt me, die combiquote:Op maandag 2 oktober 2023 21:20 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik hang het niet aan de grote klok, maar én, én, én.
En het is soms verd*mde lastig en moeilijk.
Ik denk dat er in NL een te groot taboe is op autisme en ADD en ADHDquote:Op maandag 2 oktober 2023 21:20 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik hang het niet aan de grote klok, maar én, én, én.
En het is soms verd*mde lastig en moeilijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |