SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de decennia daarvoor werd er net zo goed flink gerookt, en roken is al een poos op z'n retour. Als je er dan ook nog eens redelijkwijs vanuit gaat dat een gedeelte van de rokers van 50-60 jaar geleden inmiddels al overleden is, zo je toch al wel een achteruitgang aan gevallen moeten zien?quote:"In de jaren zestig en zeventig zijn we maatschappelijk gezien meer gaan roken, daar zien we nu de effecten van", zegt Thijs Merkx, bestuursvoorzitter bij het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).
Dan heb je het over een schoonheidsideaal van letterlijk eeuwen geleden. Ook zonnen is al heel lang geen nieuw fenomeen meer.quote:"Vroeger was het een statussymbool als je een lichte huid had; dat betekende dat je niet op het land hoefde te werken. T
Vapersquote:Op maandag 2 oktober 2023 14:43 schreef Seeburg54 het volgende:
Toch zie ik onder de jeugd weer veel rokers.
Gisteren bericht dat 2 kennissen kanker hebben. Van 56 en 65 jaar. Eigenlijk hoor ik de laatste tijd veel mensen jonger dan 65 met kanker.
quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:09 schreef MichaelScott het volgende:
We leven ook in het afvoerputje van Europa.
Opzich wel eens, al denk ik dat ik MS en ALS enger vind omdat daar zo weinig tegen te doen is. Kanker begint toch wel steeds meer een chronische ziekte te wordenquote:Op maandag 2 oktober 2023 15:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
Voor mij persoonlijk de ziekte waar ik het meest ''bang'' voor ben. Niet vanwege genen of zo, maar gewoon omdat het zo random kan zijn. Meer doen dan proberen gezond te leven is bijna niet mogelijk, dus tja.
Een onderzoeker op dat gebied zei laatst in de media. Dat dat is omdat we ouder worden en opgeknapt worden van andere ziektes.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:11 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Opzich wel eens, al denk ik dat ik MS en ALS enger vind omdat daar zo weinig tegen te doen is. Kanker begint toch wel steeds meer een chronische ziekte te worden
Juist dat gezond zijn resulteert in meer kankergevallen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
Voor mij persoonlijk de ziekte waar ik het meest ''bang'' voor ben. Niet vanwege genen of zo, maar gewoon omdat het zo random kan zijn. Meer doen dan proberen gezond te leven is bijna niet mogelijk, dus tja.
Ik heb geen idee of het in mijn genen zit.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
Gelukkig wordt dat nu opgelostquote:Een lichte huid is in Nederland het meest voorkomende huidtype
Kom eens onder je steen vandaan.quote:
kanker chronisch, alleen sommige soorten, er zijn genoeg varianten die nog steeds niet goed te behandelen zijn en een snelle dood veroorzaken..quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:11 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Opzich wel eens, al denk ik dat ik MS en ALS enger vind omdat daar zo weinig tegen te doen is. Kanker begint toch wel steeds meer een chronische ziekte te worden
Klopt. Je verkleint de kans tegenover mensen met met overgewicht.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
Meer doen dan proberen gezond te leven is bijna niet mogelijk, dus tja.
Vroeger was roken een mannending. Pas toen bleek hoe ongezond het was, zijn vrouwen het ook massaal gaan doen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
In de decennia daarvoor werd er net zo goed flink gerookt, en roken is al een poos op z'n retour. Als je er dan ook nog eens redelijkwijs vanuit gaat dat een gedeelte van de rokers van 50-60 jaar geleden inmiddels al overleden is, zo je toch al wel een achteruitgang aan gevallen moeten zien?
Niet alleen dat, omdat we het laagst gelegen land zijn zakt alle vuile lucht uit het Ruhrgebied en Antwerpen hier naar toe.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:19 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Kom eens onder je steen vandaan.
https://www.google.com/am(...)terk-vervuilde-maas/
De Rijn is niet veel beter.
Vergeet Chemours, Tata Steel, Schiphol, etc etc niet.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:10 schreef Enchanter het volgende:
Is kanker ook niet gewoon een 'welvaarts-ziekte' , we worden ook steeds ouder en zo ?!
Deze man weet.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:09 schreef MichaelScott het volgende:
We leven ook in het afvoerputje van Europa.
Nee is nog te vroeg. De eventuele gevolgen van vapen ga je pas binnen 10 tot 30 jaar zien.quote:
Over 20 jaar komen we erachter dat het PFAS is die voor een sterke toename in het aantal kankergevallen zorgt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:31 schreef HowardRoark het volgende:
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er hier meer factoren meespelen. Vroeger deed men ongeveer alles wat als ongezond wordt gezien, veel roken, veel vlees eten en andere dierlijke producten en lange periode in de zon doorbrengen en mensen hadden toen aanmerkelijk minder last van tumoren dan nu. Dat lijkt allemaal wat tegenstrijdig.
Dat zou me oprecht niets verbazen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Over 20 jaar komen we erachter dat het PFAS is die voor een sterke toename in het aantal kankergevallen zorgt.
Dat speelt een grote rol mee.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:32 schreef Discombobulate het volgende:
Kanker is de ultieme wraak van de natuur op onze consumptiemaatschappij en verzorgingstaat. Hoe ouder je wordt of hoe minder snel je ergens anders aan dood gaat, uiteindelijk krijg je kanker.
En toch staan wij wereldwijd aan de top qua hoe oud mensen worden. En in het geheel is de mensheid überhaupt nog nooit zo oud geworden. We hebben een ontzettende vergrijzing.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vergeet Chemours, Tata Steel, Schiphol, etc etc niet.
Nederland lijkt schoon omdat "we" een opgeruimd land zijn, maar de lucht en zeker het water is gewoon goor. Op de website van het rivm kun je de waterkwaliteit van oa plassen zien, het gros is (sterk) vervuild en bij een deel wordt zelfs sterk afgeraden om er in te zwemmen. Toch zag ik deze zomer elk weekend de boel afgeladen druk.
Maar gelukkig gaat het goed met de economie.
Om er 10 jaar later weer achter te komen dat het causale verband overdreven werd.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Over 20 jaar komen we erachter dat het PFAS is die voor een sterke toename in het aantal kankergevallen zorgt.
Klopt hoor. Hier ook in de familie, maar ook vrienden die een ouder hebben gehad met kanker. Mijn moeder had geluk, die overleefde 25 jaar geleden nierkanker. Krijgt een 2e kans, maar rookt zich vervolgens nog steeds de pleuris. Zo jammer weer.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Anekdotisch natuurlijk maar het aantal vrienden die een ouder verliezen aan kanker is wel echt schrikbarend hoog. Inclusief mezelf trouwens. Kan zo 10 vrienden voor de geest halen die een ouder verloren hebben aan kanker. En die waren allemaal rond de 55, dus echt niet zo oud. En dan nog eens een groep die kanker had maar er gelukkig van is genezen.
Maarja zoals ik zeg is dat puur wat ik zelf meemaak.
hoezo lijkt nederland schoon? We voldoen al jaren en jaren en jaren en jaren niet aan allerlei WHO normen zoals luchtkwaliteit en waterkwaliteit.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vergeet Chemours, Tata Steel, Schiphol, etc etc niet.
Nederland lijkt schoon omdat "we" een opgeruimd land zijn, maar de lucht en zeker het water is gewoon goor. Op de website van het rivm kun je de waterkwaliteit van oa plassen zien, het gros is (sterk) vervuild en bij een deel wordt zelfs sterk afgeraden om er in te zwemmen. Toch zag ik deze zomer elk weekend de boel afgeladen druk.
Maar gelukkig gaat het goed met de economie.
Mja, dat was vroeger lijkt me ook gewoon zo. Rond de 55 is nou eenmaal de leeftijd dat mensen vaak kanker krijgen, dat is waar het vaak allemaal begint. Of ouder natuurlijk.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Anekdotisch natuurlijk maar het aantal vrienden die een ouder verliezen aan kanker is wel echt schrikbarend hoog. Inclusief mezelf trouwens. Kan zo 10 vrienden voor de geest halen die een ouder verloren hebben aan kanker. En die waren allemaal rond de 55, dus echt niet zo oud. En dan nog eens een groep die kanker had maar er gelukkig van is genezen.
Maarja zoals ik zeg is dat puur wat ik zelf meemaak.
Maar ondertussen wel lekker pamperen. Sommige dingen zijn zo absurd hypocriet, je zou er gekheid om hebben als het niet zo triest was.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoezo lijkt nederland schoon? We voldoen al jaren en jaren en jaren en jaren niet aan allerlei WHO normen zoals luchtkwaliteit en waterkwaliteit.
Ik kende een arts die elke pauze liep te roken, aan z'n gezicht te zien ging er ook wel veel bier en whiskey in na werk. Echt zo'n nihilistisch type was dat. En dan wel elke dag mensen op de polikliniek zien en zeggen wat ze wel of niet moeten doen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:
Krijgt een 2e kans, maar rookt zich vervolgens nog steeds de pleuris. Zo jammer weer.
Ja dat klopt zeker in het geval van mijn moeder.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik kende een arts die elke pauze liep te roken, aan z'n gezicht te zien ging er ook wel veel bier en whiskey in na werk. Echt zo'n nihilistisch type was dat. En dan wel elke dag mensen op de polikliniek zien en zeggen wat ze wel of niet moeten doen.
Mja, we weten dat mensen heel, heel lastig in staat zijn om hun gedrag te veranderen.
Das waar. Makkelijk te vergeten.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mja, dat was vroeger lijkt me ook gewoon zo. Rond de 55 is nou eenmaal de leeftijd dat mensen vaak kanker krijgen, dat is waar het vaak allemaal begint. Of ouder natuurlijk.
Wat betreft genezing, ken wel mensen die 25 jaar geleden kanker hadden en genezen zijn, 25 jaar niets meer aan de hand en helemaal gezond. Volgens mij zijn we daar echt al wel heel ver mee gekomen. Kinderen ook, ken ook wel mensen die als kind kanker hadden, nu een jaar of vijftien later helemaal gezond.
Beetje de dokters versie van je eigen website niet op orde hebben als (web)ontwerp bedrijf. Zie je veel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik kende een arts die elke pauze liep te roken, aan z'n gezicht te zien ging er ook wel veel bier en whiskey in na werk. Echt zo'n nihilistisch type was dat. En dan wel elke dag mensen op de polikliniek zien en zeggen wat ze wel of niet moeten doen.
Mja, we weten dat mensen heel, heel lastig in staat zijn om hun gedrag te veranderen.
Dat kunnen we nu toch al wel concluderen?quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |