quote:RKC-doelman Etienne Vaessen op veld gereanimeerd en bij kennis naar ziekenhuis gebracht
Goed nieuws.quote:
Geloof mij.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:35 schreef manny het volgende:
Pffff. Hopelijk valt het mee en geen blijvende schade
Had die dan een hart stilstand? Of zijn er ook andere mogelijkheden waarbij je gaat/moet reanimeren?quote:
ADquote:
quote:Het eredivisieduel tussen RKC en Ajax is definitief gestaakt nadat RKC-keeper Etienne Vaessen door medici van beide clubs werd gereanimeerd en per brancard en onder luid applaus van het veld werd gedragen. De doelman is volgens ESPN inmiddels met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Vaessen bleef vijf minuten voor tijd bij een 2-3 ruststand roerloos op de grond liggen nadat de doelman zich had gestrekt om Ajacied Brian Brobbey de bal te ontfutselen. Brobbey kwam daarbij met zijn benen hard in botsing met het hoofd van de doelman. Onmiddellijk zagen spelers dat het mis was. Eerst werd de medische staf van RKC, en vervolgens ook die van Ajax, gemaand haast te maken om hem te behandelen.
Bij het publiek en de spelers in het Mandemakers Stadion was de schrik enorm. Brobbey sloeg een kruis, terwijl RKC-verdediger Dario van den Buijs geëmotioneerd achter de achterlijn ging liggen. Een paar minuten later sjokte middenvelder Yassin Oukili in tranen en met begeleiding van het veld.
Andere spelers vormden, zoals Denemarken dat deed toen Christian Eriksen werd gereanimeerd tijdens het EK, op dat moment, met behulp van Ajax-spelers en doeken ook, een cordon om de behandelde doelman heen.
De behandeling duurde een minuut of zes, waarna Vaessen per brancard van het veld werd gedragen. Een luid applaus volgde. Terwijl scheidsrechter Pol van Boekel de spelers naar binnen dirigeerde, riep de speaker in Waalwijk om dat de wedstrijd tijdelijk werd gestaakt. Na enkele minuten van beraad in de kleedkamers werd omgeroepen dat de wedstrijd zaterdagavond niet meer zou worden hervat.
‘Dames en heren, u heeft zojuist kunnen zien wat er gebeurd is. Een aantal spelers van RKC is daar zodanig van aangeslagen, dat besloten is de wedstrijd definitief te staken’, riep de speaker om. Een applaus volgde opnieuw. Spelers en stafleden kwamen even later het veld weer op om het publiek te bedanken. RKC en Ajax hadden toen 84 minuten gevoetbald, waarbij de bezoekers op 2-3 voorsprong stonden.
Diverse clubs spraken meteen na het vervelende moment hun steun uit. Onder meer Ajax, Feyenoord en PSV lieten via X weten aan Vaessen te denken.
Klap op je hoofdquote:Op zaterdag 30 september 2023 23:38 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Had die dan een hart stilstand? Of zijn er ook andere mogelijkheden waarbij je gaat/moet reanimeren?
Bij een (vermoeden op) een circulatie stop of geen (normale) ademhaling.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:38 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Had die dan een hart stilstand? Of zijn er ook andere mogelijkheden waarbij je gaat/moet reanimeren?
Als iemand niet reageert op aanspreking dan controleer je de ademhaling, en als je die dan niet voelt en ziet dan ga je beginnen met reanimeren.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:38 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Alleen een “klap op je hoofd” is geen reden voor reanimatie. Sterker, het zou eerder een reden zijn voor geen reanimatie, mits geen circulatiestoornis en normale ademhaling. Immers bij een gebroken nek oid moet je zoveel mogelijk met je tengels van iemand afblijven.quote:
Je gaat reanimeren als het hart stilstaat ja.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:38 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Maar bij een goeie klap kun je volgens mij wel hartritmestoornissen of ademhaling problemen krijgen? Vaak kortdurendquote:Op zaterdag 30 september 2023 23:44 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Alleen een “klap op je hoofd” is geen reden voor reanimatie. Sterker, het zou eerder een reden zijn voor geen reanimatie, mits geen circulatiestoornis en normale ademhaling. Immers bij een gebroken nek oid moet je zoveel mogelijk met je tengels van iemand afblijven.
Zeker. De hersenen zijn nogal belangrijk bij het reguleren van je hartslag/ritme.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:46 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Maar bij een goeie klap kun je volgens mij wel hartritmestoornissen of ademhaling problemen krijgen? Vaak kortdurend
Bij het schudden werken die ook niet. Sturen niks aan. Slaan niks op.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:47 schreef Oriente het volgende:
[..]
Zeker. De hersenen zijn nogal belangrijk bij het reguleren van je hartslag/ritme.
Dat kan uiteraard wel.quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:46 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Maar bij een goeie klap kun je volgens mij wel hartritmestoornissen of ademhaling problemen krijgen? Vaak kortdurend
Hoeft ook niet hard te gaan voor hersenen. Verkeerde plek bvquote:Op zaterdag 30 september 2023 23:58 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik had niet de indruk dat Leon Brobbey hard door ging op de keeper. Waarom ging ie dan toch out?²
Is van dit camerastandpunt niet te zienquote:Op zaterdag 30 september 2023 23:57 schreef De_Pel het volgende:
Ben wel benieuwd of het nou echt de fout van de Brub was. Als in, gevaarlijk spel. Dan lig je ook nog wel effe extra lang wakker.
Mag voor hem hopen dat de actie an sich relatief onschuldig was. Nou lijkt het me niet echt een denker, maar daar kun je anders nog wel even over doorpiekeren. Buiten dat moet ik dan ook gelijk denken aan Niels Kokmeijer.quote:Op zondag 1 oktober 2023 00:00 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Is van dit camerastandpunt niet te zien
Ik kan qua achterlijkheid hier niet overheen hoor.quote:Op zondag 1 oktober 2023 00:00 schreef De_Pel het volgende:
Sow… als je (terecht) gecorrigeerd wordt door Wotte, dan weet je wel dat je écht zwaar fout zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |