abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212129098
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 13:00 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Thanks!
Toch maar even tijd maken
^O^
Gewoon doen, er zijn recepten genoeg te vinden met de gedroogde kikkererwt
pi_212129135
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 12:53 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Dat is idd ook mijn probleem met kikkererwten uit blik...dacht dat het aan mij lag, want recepten zijn er wel maar ik krijg nooit echt stevige falafel daarmee.

Dan zou ik toch heel graag een goed recept lezen dat wat meer voorbereiding vergt :D
De beste/lekkerste falafel krijg je als je een deel kikkererwten, en een deel tuinbonen gebruikt. Daarvoor heb je gepelde gedroogde tuinbonen nodig, die kun je in toko's of oosterse supermarkten krijgen. Die moet je ook weken net als de kikkererwten en niet koken.

Zie https://www.theguardian.c(...)cook-perfect-falafel voor een heel essay over de beste falafel + recept.
pi_212129180
https://milkfreemom.com/vegan-quinoa-sweet-potato-chili/ Is hier al jaren favoriet. Ik doe er extra groente in zoals mais en paprika’s. De bonen doe ik meestal een mix van zwarte en kidney. Serveren met een lepel zure room en tortillachips.
Ik maak altijd een grote pan vol, restant maak ik burrito’s van.
pi_212180615
Vegetarische stroganoff met champignons 4 pers.

2 eetlepels olijfolie
1 ui, fijn gehakt
500 gr. bruine champignons, in vieren gesneden
2 teentjes knoflook, geperst
4 takjes tijm, bladeren geplukt en gehakt
1 ½ eetlepels paprika
1 snufje cayennepeper
400 ml groentebouillon
300 gr. (wilde) rijst (ik gebruikte orzo/risoni)
200 ml zure room of crème fraîche of een vegan vervanger
2 theelepels mosterd
2 eetlepels Kikkoman Natuurlijk Gebrouwen Sojasaus
Klein bosje peterselie, grof gehakt
1 citroen, in partjes gesneden

Verhit de olie in een grote pan met hoge rand en bak de uien 5 minuten tot ze zacht zijn.
Zet het vuur hoger en voeg de champignons toe. Bak alles al roerend 10 minuten lang totdat het goudbruin is.
Voeg knoflook, tijm, paprika en cayennepeper toe en kook alles 2 minuten lang. Voeg vervolgens de bouillon toe en laat het mengsel 10 minuten sudderen. Voeg de zure room/crème fraiche, mosterd en sojasaus toe aan de champignons en laat nog eens 10 minuten sudderen.
Terwijl de champignons koken, kookt u de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Afgieten en warm houden.
Roer vlak voor het serveren een deel van de peterselie onder de champignons en bewaar de resterende peterselie als garnering. Serveer met rijst/orzo en partjes citroen en garneer met peterselie.

Wij vonden dit erg lekker :).

[ Bericht 0% gewijzigd door Sorella op 27-01-2024 10:29:19 ]
pi_212182431
Leuk topic!

Traybake met krieltjes, rode kool, peentjes en boerenkool.

- 500 gram krieltjes
- 300 gram peentjes
- een paar handjes boerenkool
- 1 pakje cottage cheese/huttenkase of wat er op lijkt
- 2 teentjes knoflook
- Italiaanse kruiden
- potje rode kool
- olijfolie

Ik heb deze gepikt van de Allerhande en wat versimpeld. Qua hoeveelheden weet ik ‘t niet zeker, maar het is superlekker en makkelijk te maken. En je produceert weinig afwas/rotzooi.

Verwarm je oven voor op 200 graden. Snij de peentjes in stukjes zo groot als een krieltje en doe dat met de krieltjes, rode kool Italiaanse kruiden en een scheut olijfolie in een kom. Knoflook er bij persen en alles mengen. Vervolgens het mengsel op een bakplaat met bakpapier uitsmeren en de cottage cheese er overheen verspreiden. Dan doe je het zo’n 15 minuten in de over tot alles lekker gebakken is. Voor het serveren er nog wat boerenkool doorheen mengen en naar smaak wat peper er overheen et voila!
pi_212187769
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 22:44 schreef Tommeke het volgende:
Leuk topic!

- 500 gram krieltjes
- 300 gram peentjes
- een paar handjes boerenkool
- 1 pakje cottage cheese/huttenkase of wat er op lijkt
- 2 teentjes knoflook
- Italiaanse kruiden
- potje rode kool
- olijfolie

Ik heb deze gepikt van de Allerhande en wat versimpeld. Qua hoeveelheden weet ik ‘t niet zeker, maar het is superlekker en makkelijk te maken. En je produceert weinig afwas/rotzooi.

Verwarm je oven voor op 200 graden. Snij de peentjes in stukjes zo groot als een krieltje en doe dat met de krieltjes, rode kool Italiaanse kruiden en een scheut olijfolie in een kom. Knoflook er bij persen en alles mengen. Vervolgens het mengsel op een bakplaat met bakpapier uitsmeren en de cottage cheese er overheen verspreiden. Dan doe je het zo’n 15 minuten in de over tot alles lekker gebakken is. Voor het serveren er nog wat boerenkool doorheen mengen en naar smaak wat peper er overheen et voila!
Heb je het wel eens geprobeerd met verse rode kool? Die uit een potje vind ik echt niet lekker, die structuur vind ik zo slijmerig :@ de boerenkool gaat er rauw doorheen?
pi_212188127
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 22:44 schreef Tommeke het volgende:
Leuk topic!

Ik heb deze gepikt van de Allerhande en wat versimpeld.
Het origineel https://www.ah.nl/allerha(...)dekool-en-winterpeen klinkt al iets beter
pi_212218017
yakisoba (Japanse udon noodles met héél veel groenten) 2 pers

• 1 eetlepel olie (bijv. sjalottenolie, of neutrale olie)
• 2 uien, in halve ringen
• 1 winterpeen, in halve plakjes
• 2 bosuien, in langwerpige stukjes
• 1/2e witte kool, in grove stukken
• 125 gram taugé
• 100 gram shiitake of paddenstoelen, in plakjes
• 300 gram udon noodles (liefst kant-en-klare)
• 1 eetlepel sesamolie
• 1,5 eetlepel sojasaus
• 1 eetlepel mirin
• 1/2 eetlepel rijstwijn
Ter garnering:
• Geroosterde sesamzaadjes
• Gebakken uitjes
Begin met het roosteren van de sesamzaadjes, als je dat nog niet had gedaan.
Verhit een wok op hoog vuur tot ‘ie rookt. Voeg de olie toe en wok de ui, winterpeen en bosui tot ze beginnen te kleuren. Doe de witte kool en de taugé erbij in de wok en bak ze tot ze ongeveer een derde zijn geslonken.
Wok nu ook de shiitake of champignons kort mee. Daarna mogen de sauzen erbij: de sesamolie, sojasaus, mirin en rijstazijn. Voeg tot slot de udon noodles toe en laat ze kort meewarmen. Schep alles goed door en dien het daarna meteen op met de sesamzaadjes en de gebakken uitjes.

Ik heb een zak japanse wokgroente genomen met ui en lenteui en van de sesamolie,
sojasaus, mirin en de rijstwijn iets meer gebruikt (+/- de helft) en er ook nog wat vegetarische kippenbouillon overheen gestrooid.
Ook dit vonden wij lekker :)
pi_212218735
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 13:59 schreef Serinde het volgende:

[..]
Heb je het wel eens geprobeerd met verse rode kool? Die uit een potje vind ik echt niet lekker, die structuur vind ik zo slijmerig :@ de boerenkool gaat er rauw doorheen?
Ja en ja. Vers is lekkerder, maar ik ben lui.
pi_212218744
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 14:29 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het origineel https://www.ah.nl/allerha(...)dekool-en-winterpeen klinkt al iets beter
Ok.
pi_213703611
Gebakken aardappels, rucola, groenten en pestodressing 4 personen
1kg vastkokende aardappels
250g champignons
250g cherrytomaten
1 rode ui
1 teen knoflook
50g rucola
10g verse basilicum
50g pompoenpitten
peper en zout
olijfolie
azijn
Breng in een middelgrote kookpan voldoende gezouten water aan de kook voor de aardappels. Schil de aardappels en snijd ze in dunne schijfjes. Voeg toe aan het kokende water en kook de aardappels 8-10min voor. Giet af in een vergiet en laat de aardappels uitstomen.
Schrob de champignons evt. schoon en snijd ze, afhankelijk van grootte, in vieren of in zessen. Halveer de cherrytomaten. Halveer, pel en snijd de ui in dunne reepjes. Pel en hak de knoflook grof.
Doe ca. ¼ van de rucola, de basilicum incl. steeltjes, de knoflook en de helft van de pompoenpitten met 2el olijfolie, 2el lichte azijn en 3-4el water in een hoge (maat)beker. Pureer met een staafmixer tot een romige pesto. Breng op smaak met zout en peper.
Verhit 2 grote koekenpannen op medium tot hoog vuur met elk 2el olijfolie en verdeel de aardappels er over. Bak de aardappels in 16-20min goudbruin. Schep de aardappels goed om zodat ze gelijkmatig en mooi bruin worden. Breng op smaak met peper en zout.
Verhit een droge, middelgrote koekenpan op middelhoog vuur en rooster de rest van de pompoenpitten 2-4min, tot ze goudbruin zijn en een ploppend geluid maken. Schep uit de pan en zet opzij. Verhit dezelfde pan met 1el olijfolie en bak de champignons 3-4min. Voeg de tomaten en ui toe en bak 2-3min mee. Breng op smaak met peper en zout.
Verdeel de rest van de rucola over de borden en schep de gebakken aardappels en groenten erbovenop. Lepel de pestodressing erover en bestrooi met de geroosterde pompoenpitten.

Komt denk bij hello fresh of marleyspoon vandaan.
Ik was lui dus groene pesto bij de appie gehaald 2 voor 1 afgelopen week en de pompoenpitten heb ik overgeslagen.
Voor herhaling vatbaar :) .
pi_216855897
Dood topic jammer, d8 misschien valt er weer leven in te krjigen dus hier een recept :)

Hartige pannenkoeken
4-6 pers
• 250 g trostomaten, gehalveerd
• 115 g zelfrijzend bakmeel
• 240 ml melk
• 1 ei
• handvol pijnboompitten
• 125g ricotta of plantaardige kaas
• klont boter
• 400 g spinazie, geblancheerd
• handvol rucola
• parmezaan, voor erbij
• 1 citroen, in partjes

Deze spannende pannenkoekjes krijgen extra veel smaak door de pijmboompitten en romige ricotta. De zoete tomaten en parmezaanse kaas maken dit gerecht helemaal af!

1. Verwarm de oven voor op 130°C. Verdeel de tomaten met de snijkant omhoog over een bakplaat. Doe er olie, zout en peper over. Rooster ze 3-4 uur tot ze zijn uitgedroogd. Laat afkoelen.

2. Klop de bloem, melk en het ei met een snuf zout tot een glad geheel. Roer de pijnboompitten en ricotta erdoor. Verhit een beetje olie en boter in een koekenpan op matig vuur en bak pannenkoekjes van het beslag. Houd warm en bak de rest.

3. Meng de spinazie met de rucola en verdeel over de pannenkoeken. Leg de tomaten erop, rasp er wat parmezaan over en geef de citroenpartjes erbij.

Japanse bloemkoolschnitzel 4 pers
• 1 bloemkool
• 3 eetlepels ahornsiroop
• 2 eetlepels sojasaus
• 1 theelepel gerookt paprikapoeder
• 100 gr. bloem
• 100 gr. panko
• neutrale olie
Stap 1: Snijd de bloemkool in dikke plakken van 2 centimeter. Let op: zorg dat elk stuk een steel heeft, zodat de bloemkool niet uit elkaar vallen.
Stap 2: Breng een pan water aan de kook. Blancheer de bloemkoolplakken 4 minuten. Laat ze vervolgens goed uitlekken en dep droog met een schone doek.
Stap 3: Meng in een kommetje de ahornsiroop, sojasaus en gerookte paprikapoeder.
Stap 4: Maak in een schaal een mengsel van bloem met panko.
Stap 5: Bestrijk de bloemkool met het ahornsiroopmengsel en druk het daarna in het pankomengsel.
Stap 6: Verhit een laagje olie in een koekenpan en bak de bloemkoolschnitzels krokant. Laat ze even uitlekken op keukenpapier en serveer met rijst en curry.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')