Hier een leuk filmpje om je wat te kalmeren.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:36 schreef HSG het volgende:
De moderne wereld van de informatietechnologie me soms tot wanhoop drijft. In mijn tijd, toen we nog met ponskaarten en mainframes werkten, hadden we tenminste nog het gevoel dat we begrepen wat er gebeurde. Tegenwoordig lijkt alles een ondoorgrondelijke wirwar van bits en bytes te zijn.
Je koopt ook geen foon; je koopt Spyware en je kan er nog mee bellen ookquote:Op vrijdag 22 september 2023 15:11 schreef Resistwemuch het volgende:
Ik krijg steeds meer afkeer voor smartphones en andere elektronische communicatie gadgets. Terwijl ik erg voorzichtig ben. Maar ik merk dat ik nieteens een telefoon mag installeren zonder toestemming te geven dat ik je legaal word gevolgd en afgelauisterd. Sommige websites maken zelfs een selfie van je. Zogenaamd om te zien wat je gemoedatoestand is (apple). Velen meten dit niet want die front-camera staart altijd naar je. En je hebt goed vertrouwen. Tot je begrijpt waar die websites allemaal toe in staat zijn. Wie weeet maakt fok ook selfies om kloontjes te pakken Wie weet?
undeleten, kan in principe jaquote:Op maandag 25 september 2023 13:55 schreef RM-rf het volgende:
Gister nog een krimi-serie gekeken war de commissaris de IT-expert opbelt om hem te zeggen dat ze net een Drone ziet vliegen en of hij eventjes deze kan localiseren en de besturing overnemen, als IT-er
natuurlijk kon hij dat en de misdaad werd ermee opgelost (althans, daarvoor moest hij wel eventjes de SD-card restoren waardoor alle gewiste bestanden plots weer verschenen, maar ook dat kan een echte ITer natuurlijk altijd)
Heb je een bron voor die beweringen?quote:Op vrijdag 22 september 2023 15:11 schreef Resistwemuch het volgende:
Ik krijg steeds meer afkeer voor smartphones en andere elektronische communicatie gadgets. Terwijl ik erg voorzichtig ben. Maar ik merk dat ik nieteens een telefoon mag installeren zonder toestemming te geven dat ik je legaal word gevolgd en afgelauisterd. Sommige websites maken zelfs een selfie van je. Zogenaamd om te zien wat je gemoedatoestand is (apple). Velen meten dit niet want die front-camera staart altijd naar je. En je hebt goed vertrouwen. Tot je begrijpt waar die websites allemaal toe in staat zijn. Wie weeet maakt fok ook selfies om kloontjes te pakken Wie weet?
Ik verlang wel eens terug naar mijn polo uit 86, 0 lines of codequote:Op maandag 25 september 2023 16:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Zowel het aantal software engineers, lines of code, de hoeveelheid gebruikers en mate van gebruik van software groeit al sinds de jaren 60-70 exponentieel. Hiernaast zijn er nog de technische ontwikkelingen waardoor software nog verder vooruit gedreven wordt, dus het is niet gek dat het steeds complexer wordt.
Waar ontwikkelaars vroeger nog dicht tegen de hardware aanwerkten, is dit tegenwoordig voornamelijk door deze groei vrijwel een niche geworden weggelegd voor embedded developers. Voor de meeste ontwikkelaars zitten daar tegenwoordig stapels abstracties tussen, die het niet per se eenvoudiger maken.
Als je alleen al naar de automotive sector kijkt is de groei ongekend.
[ afbeelding ]
Ik ben zelf een software engineer maar van mij hoeft het ook niet altijd, maar er zitten ook zeker wel voordelen aan natuurlijk.quote:Op maandag 25 september 2023 16:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik verlang wel eens terug naar mijn polo uit 86, 0 lines of code
Niet als je met datasets werkt die +10GB zijn, dan maakt de cloud alles sloom en kut. (zelfs op een beetje bakbeest pc is het behelpen maar wil het nog wel) Als je dingen niet lokaal doet wordt transport echt een issue.quote:
Brrrr. Hoe eerder mijn werkgever er vanaf stapt hoe beter.quote:
Het vervelende is dat die gebruiker ook nog steeds op malware links klikt.quote:Op maandag 25 september 2023 16:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Ontopic: wat mij tegenstaat van de IT van tegenwoordig is dat het voornamelijk gericht is op het zo onbruikbaar mogelijk maken van systemen is. Alles wat je wilt doen is geblokkeerd of onmogelijk. Wat je overhoudt is een hoop virtual machines die met een klein beetje geluk excel en word draaien. De meeste computers in bedrijven zijn veredelde e-mail machines die ook echt niets meer mogen of kunnen.
Wat er dan gebeurt is dat afdelingen zich van de IT gaan afkeren en gewoon zelf de boel gaan doen. Ik heb het gevoel dat in plaats van meewerken en helpen problemen op te lossen de oplossing (gewoon schone versie inspoelen) meer stuk maakt dan repareert. De grootste taken zijn vooral gericht op voorkomen dat de gebruiker iets doet (wat wel eens mis zou gaan) niet door de gebruiker te leren of de juiste tools te geven maar juist door de gebruiker dommer te maken en vooral niets meer laten doen. Stel je voor dat de gebruiker een programma installeert of een stukje code runtdat moet je echt niet willen hoor! Straks gaan ze ook nog zelf bedenken waar ze dingen willen opslaan!
Klopt helaas wel, maar dan zou ik nog eerder iets sandboxed aanbieden dan helemaal maar niets meer kunnen.quote:Op maandag 25 september 2023 17:05 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het vervelende is dat die gebruiker ook nog steeds op malware links klikt.
Dat hadden bij mijn voormalige werkgever ook geprobeerd, alles dichtgetimmerd. Dat werkt niet op een IT-afdeling, voor de meest simpele dingen moesten we een ticket inschieten. We waren binnen een week weer admin op onze laptop's, ze konden de stroom verzoeken niet aan (en een deel van het werk lag stil, moeilijk om iets te bouwen als je tools niet mag installeren).quote:Op maandag 25 september 2023 16:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Ontopic: wat mij tegenstaat van de IT van tegenwoordig is dat het voornamelijk gericht is op het zo onbruikbaar mogelijk maken van systemen is. Alles wat je wilt doen is geblokkeerd of onmogelijk. Wat je overhoudt is een hoop virtual machines die met een klein beetje geluk excel en word draaien. De meeste computers in bedrijven zijn veredelde e-mail machines die ook echt niets meer mogen of kunnen.
Wat er dan gebeurt is dat afdelingen zich van de IT gaan afkeren en gewoon zelf de boel gaan doen. Ik heb het gevoel dat in plaats van meewerken en helpen problemen op te lossen de oplossing (gewoon schone versie inspoelen) meer stuk maakt dan repareert. De grootste taken zijn vooral gericht op voorkomen dat de gebruiker iets doet (wat wel eens mis zou gaan) niet door de gebruiker te leren of de juiste tools te geven maar juist door de gebruiker dommer te maken en vooral niets meer laten doen. Stel je voor dat de gebruiker een programma installeert of een stukje code runtdat moet je echt niet willen hoor! Straks gaan ze ook nog zelf bedenken waar ze dingen willen opslaan!
En toch blijven ze het proberenquote:Op maandag 25 september 2023 17:34 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat hadden bij mijn voormalige werkgever ook geprobeerd, alles dichtgetimmerd. Dat werkt niet op een IT-afdeling, voor de meest simpele dingen moesten we een ticket inschieten. We waren binnen een week weer admin op onze laptop's, ze konden de stroom verzoeken niet aan (en een deel van het werk lag stil, moeilijk om iets te bouwen als je tools niet mag installeren).
Internet is inderdaad kapotgemaakt omdat men alles wil monetizen en wil reguleren. Ads hier, paywalls daar, zoveel mogelijk gegevens verzamelen om door te verkopen, overal die klote cookiemeldingen en loze kreten als "we value your privacy". Nee dat doe je niet, anders had je me er niet mee lastig gevallen en geen dark patterns gebruikt om het weigeren van dingen zo irritant mogelijk te maken.quote:Op maandag 25 september 2023 15:11 schreef summer2bird het volgende:
Ik snap je wel een beetje ts, ik erger me kapot aan de shit van tegenwoordig.
Spul wat maar een paar jaar mee gaat en je dan word verwacht een nieuwe te kopen.
Je kan met mobieltjes het ding vaak niet eens uit elkaar halen om de accu te vervangen, heb je speciaal spul voor nodig.
Apple die gedwongen word door de EU om een USBC te adopteren en vervolgens het brengt als een "feature" (trouwens de nieuwe iPhone 15 is helemaal een shitshow op zichzelf)
Micro usb dat er overal word uitgesloopt. Alles wat er hetzelfde uitziet, elke telefoon, laptop, tv ziet er compleet hetzelfde uit tegenwoordig.
Steeds meer censuur online en bijna al het digitale in handen van een paar mega bedrijven.
Internet ook. Vroeger was het gewoon heel anders, rauwer denk ik. Meer het wilde westen.
Dan downloade je de hele dag wat zooi van de Pirate Bay, las je bij toeval een handleiding hoe je een bom in elkaar kon flansen, maakte je computerkast rare geluiden bij het opstarten en werd je statisch als je het scherm aanraakte.
Tis makkelijk om nostalgisch hierover te zijn.
Precies en servers die automatisch upscalen als het nodig is. Ik vond dat met de database server van het pakket waaraan ik werkte geweldig.quote:Op maandag 25 september 2023 20:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik ben wel blij dat we van dat server gekut af zijn. Clustertje hier en een clustertje daar, gaat allemaal vanzrlf de lucht in door wat pipelines. Heerlijk. Wij hebben geen enkele server meer in werking.
Juist dan is een cloud oplossing het beste. Ook al is 10GB niks natuurlijk. Genoeg tabellen gezien met een veelvoud aan data. Dat lokaal verwerken kost een hoop cpu power en geheugen terwijl MPP oplossingen daar hun hand niet voor omdraaien. Waarbij je scalability dynamisch is. On premise heb je dan een hoop power dat vaak amper benut wordt.quote:Op maandag 25 september 2023 16:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet als je met datasets werkt die +10GB zijn, dan maakt de cloud alles sloom en kut. (zelfs op een beetje bakbeest pc is het behelpen maar wil het nog wel) Als je dingen niet lokaal doet wordt transport echt een issue.
Vroeger had je nooit een foutmelding.quote:Op maandag 25 september 2023 22:40 schreef Masberum het volgende:
Zelf heb ik het idee dat het meer een andere manier van werken is. Vroeger moest je lijkt mij echt weten hoe iets in elkaar zat om ermee te kunnen werken, in redelijk detail. Tegenwoordig is daar volgens mij minder sprake van. Er zijn frameworks die je heel veel werk uit handen nemen. Je hoeft maar een klein deel van zo'n framework (als voorbeeld) te begrijpen om er efficient gebruik van te maken.
Er wordt gewoon juist heel veel werk van je weggenomen, beveiligingszorgen hoef je ook minder te hebben daarmee. Eigenlijk maak je gebruik van het werk van honderden personen, allemaal werk dat je zelf niet hoeft te doen..
Of net als boeken vroeger, als je een foutmelding had of wat dan ook en je moest er echt een boek bij pakken en uitzoeken wat er mogelijk aan de hand kon zijn. Nu kan je met Google gewoon die foutmelding typen en krijg je vaak het antwoord. Of met bard etc., nog een stap verder wat dat betreft.
Als je vroeger de basis begreep en juist zoveel zelf moest uitvogelen etc. dan lijkt het me dat tegenwoordig juist extra gemakkelijk is.. maar ik zal er wel naast zitten hoor, maar bovenstaande is een deel van mijn redenatie daarvoor..
Soms werd je hele scherm een testbeeld als je per ongeluk over het gealloceerde stuk geheugen heen ging.quote:Op maandag 25 september 2023 22:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vroeger had je nooit een foutmelding.
Leuk en aardig maar die data moet je er wel krijgen, en de 10GB is gewoon 1 filmpje dat geanalyseerd moet worden. Die oplossingen met dynamische scalability worden wel aangeboden binnen ons bedrijf maar zijn kwa kosten niet te vergelijken met zelf wat neerzetten, en wat je zelf neerzet kun je altijd gebruiken, en hoeft niet gealloceerd te worden of geboekt.quote:Op maandag 25 september 2023 21:15 schreef Ericr het volgende:
[..]
Juist dan is een cloud oplossing het beste. Ook al is 10GB niks natuurlijk. Genoeg tabellen gezien met een veelvoud aan data. Dat lokaal verwerken kost een hoop cpu power en geheugen terwijl MPP oplossingen daar hun hand niet voor omdraaien. Waarbij je scalability dynamisch is. On premise heb je dan een hoop power dat vaak amper benut wordt.
Ben blij dat er progressie gemaakt wordt en vernieuwd. De hoeveelheden data bij grote bedrijven zijn niet meer geschikt om in eigen datacenters te beheren. Ook al komt het nog wel veel voor maar op den duur klappen die oplossingen uit hun voegen of zijn volledig gespaghettificeerd
Ja dan heb je eindelijk je beelden er in het juiste format in, en dan wil je hun analyse runnen, en dan hebben ze serverside hun python niet goed geconfigureerd, dan zie je een error melding die je wel kunt oplossen als het je eigen machine was maar dan moet je weer ellelange klachten met screenshots etc gaan schrijven, en je krijgt nooit contact met de persoon die wel snapt dat de tensorflow versie niet praat met deze cuda versie en dat dat even geupdate moet wordenquote:Op dinsdag 26 september 2023 07:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Waar ik echt gek van wordt is de IT in het bedrijfsleven. En dan niet de hardware maar de race om de cloudbased omgeving.
Iedereen begint zijn cloudbased omgeving, die een leverancier dan maar moet vullen. Of andersom.
Soms moet je voor informatie voorziening gewoon denken welke van de 30 clouds je hebben moet.
Voorbeeld, bezoeken en gespreksverslagen, inventarissen bijwerken, wettelijke inspecties,
Facturen aanbieden en goedkeuren, offertes goedkeuren.
Iedereen heeft zo’n Fucking cloudding en iedereen eist van iedereen om die te gebruiken
Dan noem je ook wel de meest verschrikkelijke versie van Windows.quote:Op dinsdag 26 september 2023 05:06 schreef Managarm het volgende:
Ik vind computers steeds makkelijker geworden, het is allemaal veel gebruikersvriendelijker. Ik draai nu Windows 11 en heb eigenlijk geen problemen. Vroeger kon je elke avond meerdere malen herstarten en eens per drie maanden Windows opnieuw installeren. Kan je Windows ME nog herinneren? Dramatisch.
Voor beveiliging vind ik het simpel, ik gebruik een wachtwoord manager en heb bijna overal de dubbele authenticatie aanstaan.
Alles bijhouden moet je ook niet meer willen, de IT is zo groot geworden dat dat niet meer mogelijk is.
Begrijp wat je bedoelt maar dat bedoelde ik niet.quote:Op dinsdag 26 september 2023 07:22 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja dan heb je eindelijk je beelden er in het juiste format in, en dan wil je hun analyse runnen, en dan hebben ze serverside hun python niet goed geconfigureerd, dan zie je een error melding die je wel kunt oplossen als het je eigen machine was maar dan moet je weer ellelange klachten met screenshots etc gaan schrijven, en je krijgt nooit contact met de persoon die wel snapt dat de tensorflow versie niet praat met deze cuda versie en dat dat even geupdate moet worden
Bijkomend probleem is dat studenten van nu ophouden als er ergens geen knop voor is, of een pakket voor is, zelf een knop maken komt zelden in ze opEr ontstaat een groep gebruikers die denkt dat een computer alleen kan wat voorgeprogrammeerd is inplaats van dat een computer gewoon kan doen wat je hem vertelt. Toen een computer nog gewoon ok? Zei na opstarten was wel duidelijk dat hij pas wat ging doen als je hem dat vertelde
Nee snap ik elke cloudje ze eigen frontend die niet te doorgronden is.quote:Op dinsdag 26 september 2023 10:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Begrijp wat je bedoelt maar dat bedoelde ik niet.
Komt omdat veel bedrijven IT zien als aparte afdeling ipv hangend onder strategische invulling en uitvoering van de informatievoorzieningquote:Op dinsdag 26 september 2023 07:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Waar ik echt gek van wordt is de IT in het bedrijfsleven. En dan niet de hardware maar de race om de cloudbased omgeving.
Iedereen begint zijn cloudbased omgeving, die een leverancier dan maar moet vullen. Of andersom.
Soms moet je voor informatie voorziening gewoon denken welke van de 30 clouds je hebben moet.
Voorbeeld, bezoeken en gespreksverslagen, inventarissen bijwerken, wettelijke inspecties,
Facturen aanbieden en goedkeuren, offertes goedkeuren.
Iedereen heeft zo’n Fucking cloudding en iedereen eist van iedereen om die te gebruiken
Wel leuk om een klein topic over te beginnenquote:Op dinsdag 26 september 2023 08:36 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan noem je ook wel de meest verschrikkelijke versie van Windows.![]()
Heb zelf ME één dag gedraaid, daarna terug naar 98 SE.
De meest verschrikkelijke versie van Windows?quote:Op dinsdag 26 september 2023 10:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wel leuk om een klein topic over te beginnen
Oh DIG / Windowsversies poll topicquote:Op dinsdag 26 september 2023 10:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De meest verschrikkelijke versie van Windows?
Done.
Natuurlijk. Eénmaal in de cloud is het bijzonder moeilijk om uit de cloud te gaan met je data en een werkend platform. En omdat het moeilijk is, blijven (betalende) mensen klant.quote:Op dinsdag 26 september 2023 07:12 schreef Lospedrosa het volgende:
quote:Op maandag 25 september 2023 13:55 schreef RM-rf het volgende:
Gister nog een krimi-serie gekeken war de commissaris de IT-expert opbelt om hem te zeggen dat ze net een Drone ziet vliegen en of hij eventjes deze kan localiseren en de besturing overnemen, als IT-er
natuurlijk kon hij dat en de misdaad werd ermee opgelost (althans, daarvoor moest hij wel eventjes de SD-card restoren waardoor alle gewiste bestanden plots weer verschenen, maar ook dat kan een echte ITer natuurlijk altijd)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |