Blijkbaar (zeker bij fietsers onder de 14) blijkt dat je zelfs als je stilstaat maar deelneemt aan het verkeer (wachtend voor een rood licht) als bestuurder kan fluiten naar schadeloosheid.quote:Fietsers en voetgangers zijn wettelijk beschermd
Artikel 185 van de Wegenverkeerswet bepaalt dat fietsers en voetgangers wettelijk beschermde
verkeersdeelnemers zijn. In veel gevallen zorgt dit wetsartikel ervoor dat de gemotoriseerde
verkeersdeelnemer zijn schade niet volledig vergoed krijgt. Ook als de voetganger of fietser het ongeval
veroorzaakte en dus gevoelsmatig aansprakelijk is. Uit uw schademelding blijkt dat de tegenpartij een fietser
is.
gewoon de OP lezenquote:Op woensdag 20 september 2023 13:44 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
gewoon bij je rechtsbijstand neer leggen
Stilstaan voor een stoplicht op jouw plek op de rijbaan lijkt me idd een perfecte niet belemmerende positie voor fietsers als automobilist zijndequote:Op woensdag 20 september 2023 13:56 schreef Wiedanwel het volgende:
Als jij kunt aantonen dat je stil stond én daarbij een normale doorgang voor de fietser niet belemmerde, neem ik aan dat je je kunt beroepen op overmacht zoals beschreven in artikel 185.
Klopt, maar dit is al jaren het geval hoor.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:43 schreef boegschroef het volgende:
Het is helaas weer zover, schade aan de auto, 2 maanden geleden nog de hele voorkant vernieuwd omdat een bus achteruit tegen de geparkeerde auto aangereden was, is het deze keer een fietser.
De situatie, sta te wachten voor een rood licht (dus stilstaand) en ineens komt er een 12 jarige hard aangefietst, komt door de bocht, haalt de bocht niet en knalt vol op de stilstaande auto, deuk in de motorkap, voorbumper en koplamp kapot. Jongetje gelukkig ongedeerd, een paar getuige die het zagen gebeuren waaronder de ouders.
Ouders zijn meewerkend, schade formulier ingevuld voor de aansprakelijkheid enz en de formulieren naar de verzekering gestuurd.
Komt de verzekering aanzetten met artikel 185:
[..]
Blijkbaar (zeker bij fietsers onder de 14) blijkt dat je zelfs als je stilstaat maar deelneemt aan het verkeer (wachtend voor een rood licht) als bestuurder kan fluiten naar schadeloosheid.
Ik kan dit haast niet geloven, ik heb het nu overgedragen aan mijn rechtsbijstand, maar die schatten de kans van slagen zeer laag in.
Maar een verzekering zal zich er ook achter de wet verschuilen.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het enige wat je zou kunnen doen is hopen dat de ouders genoeg fatsoen hebben om hun verzekering in te schakelen.
Gaat het om de AVP van de tegenpartij of je eigen AllRisk-verzekeringsmaatschappij??quote:Op woensdag 20 september 2023 13:43 schreef boegschroef het volgende:
Komt de verzekering aanzetten met artikel 185:
[..]
Blijkbaar (zeker bij fietsers onder de 14) blijkt dat je zelfs als je stilstaat maar deelneemt aan het verkeer (wachtend voor een rood licht) als bestuurder kan fluiten naar schadeloosheid.
Ik kan dit haast niet geloven, ik heb het nu overgedragen aan mijn rechtsbijstand, maar die schatten de kans van slagen zeer laag in.
quote:Op woensdag 20 september 2023 15:12 schreef freak1 het volgende:
@:boegschroef
lekker negeren van de verzekering, en idd je rechtsbijstand inschakelen.
technisch heeft de verzekering gelijk, de verzekering probeerd zich er onderyuit te lullen, leuk idee, maar ze vergeten een zinnetje.
hierbij een link naar heel artikel 185
https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel185
"ndien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is."
in dit geval lijkt het me dat het prima aannemelijk te maken is dat er overmacht is en de schade NIET veroorzaakt is door de bestuurder van het motorvoertuig.
welke verzekeraar? en nee, niet de naam van de verzekering, maar is het de verzekeraar van de fietser of die van jou.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:43 schreef boegschroef het volgende:
Komt de verzekering aanzetten met artikel 185:
quote:Op woensdag 20 september 2023 16:22 schreef boegschroef het volgende:
Ja het is de AVP van de tegenpartij die hier mee komt. In eerste instantie had ik mijn auto verzekering op de hoogte gebracht (schade bemiddeling) en die heeft de AVP verzekering gecontacteerd en die komen dus met artikel 185. Nu ligt het bij de RB verzekering, die gaan er nu achteraan.
Het zal nu afwachten, het geluk is dat zelfs de ouders ook getuigen zijn en het verhaal ook eerlijk op papier gezet hebben. Dat moet toch voldoende zijn zou je denken.
Dit geld als het goed is niet met een minderjarig kind. Dan moet het via de aansprakelijkheid verzekering van de ouders.quote:Op woensdag 20 september 2023 18:35 schreef paardendokter het volgende:
De ANWB vindt jou niet aansprakelijk want overmacht hier voor de automobilist:
Een fietser rijdt tegen een stilstaande auto aan die voor een rood verkeerslicht staat te wachten waardoor de zijspiegel beschadigd wordt. Omdat de fietser een fout maakt en de automobilist niets te verwijten valt (overmacht), is de fietser aansprakelijk. De automobilist krijgt 100% van zijn schade vergoed.
Zie hier
Die leeftijd is alleen belangrijk voor de schade die de fietser zelf heeft. De schade aan de auto wordt hier gewoon vergoed, door de AVP verzekeraar van de fietser.quote:Op woensdag 20 september 2023 18:57 schreef Yoehoo het volgende:
[..]
Dit geld als het goed is niet met een minderjarig kind. Dan moet het via de aansprakelijkheid verzekering van de ouders.
1x zelfs meegemaakt dat de stilstaande auto nog moest betalen voor de fiets die kapot was
Interessantquote:Op donderdag 21 september 2023 09:05 schreef Document1 het volgende:
Nou vraag ik mij af, hoe wordt er tegen de elektrische fiets aangekeken? Dit is namelijk een gemotoriseerd vervoersmiddel. Of niet?
En als je door een <25 ebike wordt aangereden is het verstandig de politie erbij te halen voor een technisch onderzoek; je kan die fietsen namelijk met een simpel stukje hardware omtoveren naar een +25 fiets, of, een automatische fiets (dus brommer).quote:Op donderdag 21 september 2023 09:30 schreef Yoehoo het volgende:
[..]
Interessant
Wettelijke bescherming elektrische fiets
Fietsers of voetgangers worden gezien als zwakkere verkeersdeelnemers. Daarom worden ze door de Nederlandse wet extra beschermd. Artikel 185 van de Nederlandse Wegenverkeerswet (artikel 185 WVW) regelt de bescherming van ‘zwakke verkeersdeelnemers’.
Maar heeft u deze wettelijke bescherming ook op een elektrische fiets? Hiervoor geldt het volgende:
De elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u (de e-bike) wordt niet gezien als een motorrijtuig en wordt dus beschermd door artikel 185 WVW
De speed-pedelec geldt als een motorrijtuig en wordt niet beschermd door artikel 185 WVW
Jij denkt dat de politie even op jouw verzoek een technisch onderzoek gaat doen?quote:Op donderdag 21 september 2023 09:45 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En als je door een <25 ebike wordt aangereden is het verstandig de politie erbij te halen voor een technisch onderzoek; je kan die fietsen namelijk met een simpel stukje hardware omtoveren naar een +25 fiets, of, een automatische fiets (dus brommer).
ja dat doen ze. niet alleen is het een overtreding, maar het werpt ook een ander licht op de zaak. dus ja, dat doen ze. op zijn minst nemen ze de fiets in beslagquote:Op donderdag 21 september 2023 09:55 schreef PS. het volgende:
[..]
Jij denkt dat de politie even op jouw verzoek een technisch onderzoek gaat doen?
ik volg je niet.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:04 schreef Eix het volgende:
[..]
Dat hele artikel 185 ziet er toch op toe dat de zwakke weggebruiker beschermd wordt ten aanzien van de door hem of haar gelede schade? Ergo: als (de ouders van) dat joch letselschade en/of schade aan diens fiets zouden claimen dan zou TS vanwege artikel 185 de pineut zijn. Tenzij hij die aansprakelijkheid succesvol weet te betwisten op basis van de door jou geciteerde overmacht-uitzondering.
Maar andersom, de schade aan TS zijn voertuig, ik snap niet hoe dat zich verhoudt tot artikel 185. In mijn beleving staat dat er ook los van, d.w.z. TS stelt de fietser aansprakelijk. En niet andersom. Ook de ANWB schrijft dat “Wanneer een motorrijtuig schade heeft die is veroorzaakt door een fout van een fietser of voetganger, dan kan de eigenaar van het motorrijtuig zijn schade claimen. Dit kan hij rechtstreeks bij de fietser of voetganger doen (of bij diens AVP-verzekering). In dat geval gelden de normale wettelijke regels, met enkele uitzonderingen […]”.
Nee, alleen als er sprake is van ernstig letsel zal er een onderzoek komen. Geen idee hoe je daar bij komtquote:Op donderdag 21 september 2023 12:05 schreef freak1 het volgende:
[..]
ja dat doen ze. niet alleen is het een overtreding, maar het werpt ook een ander licht op de zaak. dus ja, dat doen ze. op zijn minst nemen ze de fiets in beslag
geen idee hoe jij er bij komt dat de politie niet haar taak uitvoerd.. als jij een ongeluk hebt gehad waarbij de schuldvraag afhankelijk kan zijn van een overtreding komt de politie gewoon. en ja dan nemen ze normaliter ook in dit geval de fiets mee voor onderzoek.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:13 schreef PS. het volgende:
[..]
Nee, alleen als er sprake is van ernstig letsel zal er een onderzoek komen. Geen idee hoe je daar bij komt
quote:Op donderdag 21 september 2023 12:38 schreef freak1 het volgende:
[..]
geen idee hoe jij er bij komt dat de politie niet haar taak uitvoerd.. als jij een ongeluk hebt gehad waarbij de schuldvraag afhankelijk kan zijn van een overtreding komt de politie gewoon. en ja dan nemen ze normaliter ook in dit geval de fiets mee voor onderzoek.
geen idee hoe jij er bij komt dat politie naar eigen inzicht wetten wel en niet uitvoerd
dat een electrische fiets niet harder mag dan 25?quote:
Er is geen wet waar dat in staat.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:15 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat een electrische fiets niet harder mag dan 25?
Er is meestal trapondersteuning tot 25km/hquote:Op donderdag 21 september 2023 17:15 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat een electrische fiets niet harder mag dan 25?
Als de ondersteuning van een e-bike verder gaat dan 25 km/h is het een pedelec. Dan geldt o.a. het volgende:quote:Op donderdag 21 september 2023 17:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Er is meestal trapondersteuning tot 25km/h
Dat houdt niet in dat ze niet harder kunnen of mogen.
Maar er is wél een wet die stelt dat het dan een bromfiets is met alle consequenties van dien...quote:Op donderdag 21 september 2023 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is geen wet waar dat in staat.
Nee, dat staat er niet.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:00 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Maar er is wél een wet die stelt dat het dan een bromfiets is met alle consequenties van dien...
Nou dan niet. Maar met een opgevoerde e-bike mag je niet aan het verkeer deelnemen.quote:
Ik begrijp het prima hoor. Misschien dat jij nog even moet teruglezen op welke opmerking ik reageer.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:13 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Nou dan niet. Maar met een opgevoerde e-bike mag je niet aan het verkeer deelnemen.
Hier lees je dat in voor jou begrijpelijke Jip- en Janneke taal...
Volgens mij wel, een e-bike die op de openbare weg komt mag slecht ondersteund worden tot 25 km. Kan ie harder dan is het geen fiets meer maar een 'bromfiets'.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is geen wet waar dat in staat.
Het hele punt is dus dat een e-bike die keurig en legaal ondersteund is tot 25 km/h, wel degelijk harder kan dan 25 km/h.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Volgens mij wel, een e-bike die op de openbare weg komt mag slecht ondersteund worden tot 25 km. Kan ie harder dan is het geen fiets meer maar een 'bromfiets'.
Maar waarom de discussie vervuilen met dergelijke info die hier sowieso niet van toepassing is. De vraag was of de politie ging testen of de fiets opgevoerd was. Hoe snel die knul dan zou kunnen fietsen is niet relevant.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het hele punt is dus dat een e-bike die keurig en legaal ondersteund is tot 25 km/h, wel degelijk harder kan dan 25 km/h.
Niet dat het voor het verhaal van TS verder interessant is, maar het betekent dus dat als je als automobilist een aanrijding hebt met een e-biker die 30 rijdt, je nog steeds aansprakelijk zou kunnen zijn. De fiets kan immers legaal zijn. Je kunt op een niet-ondersteunde fiets ook harder dan 25. Er staan geen maximumsnelheden voor fietsen in de wegenverkeerswet, anders dan de maximumsnelheden die voor al het verkeer gelden. Wel, zoals gezegd, maximale snelheden tot waar een e-bike of een speedpedelec mag bijtrappen.
De staat van de fiets is evenmin relevant, want aangezien TS voor het stoplicht stilstond is hem sowieso niks te verwijten. Of dat kind nu op eigen kracht aan het trappen was of op een raketaangedreven fiets zat.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar waarom de discussie vervuilen met dergelijke info die hier sowieso niet van toepassing is. De vraag was of de politie ging testen of de fiets opgevoerd was. Hoe snel die knul dan zou kunnen fietsen is niet relevant.
Ook niet perse relevant toch? De weigerachtige verzekeraar is formeel geen partij voor TS. Die stelt de ouders aansprakelijk en of zij wel of niet een vergoeding krijgen is in principe niet relevant.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De enige vraag die hier eigenlijk speelt is hoe je een weigerachtige verzekeraar laat uitkeren.
quote:Bij dergelijke jeugdige slachtoffers kan alleen worden gesproken van overmacht wanneer sprake is van een opzettelijke of bewuste roekeloze gedraging.
Nee, het aantonen van opzet of bewuste roekeloosheid van een <14jarige is altijd een voorwaarde om uberhaupt een geslaagd beroep te doen op overmacht.quote:
Nagenoeg elk ongeval waarbij meerdere voertuigen betrokken zijn is het gevolg van een overtreding (of meerdere overtredingen). In een ideale wereld waarin niemand verkeersovertredingen begaat, ook niet onbewust, vinden alleen nog ongevallen plaats als gevolg van technische mankementen of falen van de bestuurder als gevolg van een medische situatie.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:38 schreef freak1 het volgende:
[..]
geen idee hoe jij er bij komt dat de politie niet haar taak uitvoerd.. als jij een ongeluk hebt gehad waarbij de schuldvraag afhankelijk kan zijn van een overtreding komt de politie gewoon. en ja dan nemen ze normaliter ook in dit geval de fiets mee voor onderzoek.
geen idee hoe jij er bij komt dat politie naar eigen inzicht wetten wel en niet uitvoerd
Zou je zeggen dat dat ook in het kader van de reflexwerking zo is?quote:Op donderdag 21 september 2023 21:46 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Nee, het aantonen van opzet of bewuste roekeloosheid van een <14jarige is altijd een voorwaarde om uberhaupt een geslaagd beroep te doen op overmacht.
Ik kan alleen deze (contraire) uitspraak vinden: https://uitspraken.rechts(...)NL:RBBRE:2004:AP3631quote:Op zaterdag 23 september 2023 07:04 schreef Wiedanwel het volgende:
Zeker, al kan ik daar zo snel geen jurisprudentie over vinden.
Ik heb hierboven al een paar keer geschreven dat de leeftijd van de fietser alleen belangrijk is, als het die fietser is die de schade claimt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:04 schreef Aratanax het volgende:
[..]
Ik kan alleen deze (contraire) uitspraak vinden: https://uitspraken.rechts(...)NL:RBBRE:2004:AP3631
Dit verhaal klopt 100 %quote:Op woensdag 20 september 2023 16:04 schreef Eix het volgende:
[..]
Dat hele artikel 185 ziet er toch op toe dat de zwakke weggebruiker beschermd wordt ten aanzien van de door hem of haar gelede schade? Ergo: als (de ouders van) dat joch letselschade en/of schade aan diens fiets zouden claimen dan zou TS vanwege artikel 185 de pineut zijn. Tenzij hij die aansprakelijkheid succesvol weet te betwisten op basis van de door jou geciteerde overmacht-uitzondering.
Maar andersom, de schade aan TS zijn voertuig, ik snap niet hoe dat zich verhoudt tot artikel 185. In mijn beleving staat dat er ook los van, d.w.z. TS stelt de fietser aansprakelijk. En niet andersom. Ook de ANWB schrijft dat “Wanneer een motorrijtuig schade heeft die is veroorzaakt door een fout van een fietser of voetganger, dan kan de eigenaar van het motorrijtuig zijn schade claimen. Dit kan hij rechtstreeks bij de fietser of voetganger doen (of bij diens AVP-verzekering). In dat geval gelden de normale wettelijke regels, met enkele uitzonderingen […]”.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |