abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210682848
Mensen met een modaal inkomen komen steeds verder in de knel. Door de hoge energieprijzen en duurdere boodschappen kunnen ze nauwelijks rondkomen. Ondertussen blijven de lonen achter. Veel middeninkomens moeten daarom noodgedwongen hun uitgavenpatroon aanpassen.
De NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening, helpt jaarlijks twintigduizend mensen een regeling te treffen. Het gaat daarbij om onder anderen kleine ondernemers en particulieren met een modaal inkomen. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) is dat voor dit jaar vastgesteld op gemiddeld 41.500 euro.

"Het aantal mensen met een inkomen in de categorie modaal of bovenmodaal dat om hulp komt vragen, is afgelopen jaar flink gestegen. Dat zijn zorgwekkende ontwikkelingen", zegt een woordvoerder. Van het totale aantal aanvragen komt 43 procent van modale of bovenmodale inkomens. Twee jaar geleden was dat aandeel nog 33 procent.

De koopkracht van veel mensen staat vanwege de gestegen prijzen al lange tijd onder druk. Het CPB voorspelt dat de koopkracht van alle huishoudens dit jaar met 1,1 procent daalt.

Het Nibud luidt dan ook de noodklok. "Mensen met een middeninkomen die tot voor kort redelijk goed konden rondkomen, redden het steeds vaker niet zonder te bezuinigen of hun spaargeld te gebruiken. Dat zien we nog steeds aan de reacties die we binnenkrijgen", zegt een woordvoerder. De organisatie roept middeninkomens op hun inkomsten en uitgaven goed onder de loep te nemen.

'Veel mensen hebben het moeilijk'
Volgens Anna Custers, lector Armoede-interventies aan de Hogeschool van Amsterdam, is het vooral de vraag hoe duurzaam en schokbestendig de budgetten van de middeninkomens zijn. "Het gaat vooral om huishoudens met kleine buffers. Zij geven aan dat ze aan het einde van de maand net kunnen rondkomen. Het is nog niet zo dat ze in de schulden terechtkomen of een andere vorm van hulp nodig hebben. Maar veel mensen hebben het moeilijk."

Vakbond De Unie, die vooral werknemers met een modaal en bovenmodaal inkomen vertegenwoordigt, constateert dat deze groep steeds zwaarder wordt belast. "Het demissionaire kabinet trekt 2 miljard euro uit om armoede te bestrijden, maar dat wordt gefinancierd met belastinggeld. Oftewel, de middeninkomens draaien daarvoor op", zegt voorzitter Reinier Castelein.

'In veel gevallen geen vakantie, schoolreisje of uit eten'
De FNV merkt op dat een derde van de werkenden moeite heeft om rond te komen. "Het besteedbaar inkomen van middeninkomens gaat achteruit en dat betekent dat zij noodgedwongen hun uitgavenpatroon moeten aanpassen", zegt vicevoorzitter Zakaria Boufangacha. "In veel gevallen is er geen geld meer voor vakantie, een schoolreisje of een avond uit eten gaan."

De vakbond gaat er in het nieuwe cao-seizoen dan ook alles aan doen om de inkomens van minima en middengroepen te repareren en te verbeteren. "Dat betekent dat het minimumloon omhoog moet naar 16 euro. Verder gaan we voor automatische prijscompensatie en daar houden we aan vast voor de lange termijn", vertelt Boufangacha.

De FNV maakt traditiegetrouw op de dag voor Prinsjesdag de looneis bekend. Dit jaar valt Prinsjesdag op 19 september.

https://www.nu.nl/economi(...)odgedwongen-aan.html

Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar :')
Plaats hier uw advertentie
pi_210683259
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.

Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.

Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
pi_210683262
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:38 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar :')
De meeste mensen zullen op de nullijn blijven zitten, doordat er zoveel graaiers zijn.
pi_210683373
Ik ga in november VVD stemmen want die vinden dat werken weer moet lonen!
Sicker than your average.
pi_210683383
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.

Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.

Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
pi_210683405
O god krijgen we dat weer. Al die middeninkomengezinnen hebben zeker ook iPhones en gaan een keer per jaar op vakantie.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:30:57 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683414
Met dank aan Mvr Lagarde van de ECB die haar belangrijkste taak, prijsstabiliteit, volledig verzaakt heeft door veel te slap en laat te reageren op de inflatie. Sterker nog, deze aanwakkerde door haar beleid.
pi_210683417
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:33:35 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683437
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:29 schreef Aberkullie het volgende:
O god krijgen we dat weer. Al die middeninkomengezinnen hebben zeker ook iPhones en gaan een keer per jaar op vakantie.
Linkje voor jullie
pi_210683449
quote:
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aub
pi_210683503
quote:
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.
pi_210683543
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:26 schreef Aberkullie het volgende:
Ik ga in november VVD stemmen want die vinden dat werken weer moet lonen!
Toch moet veel werk gedaan worden door onbetaalde vrijwilligers, ook van de VVD.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:44:26 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683572
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:35 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aub
Sorry, begreep ik je verkeerd
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:45:05 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683576
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.
Inflatie is het probleem. (PUNT)
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:47:16 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210683600
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:

Ja, dat kan.
Maar als de trend doorzet met inflatie en achterblijvende lonen kom ook jij in de knoei. En dan zal er een andere user die een hoger inkomen heeft, hetzelfde posten.

De prijs stijgingen zijn gewoon bizar en ook al heb je het goed voor elkaar en er geen directe last van, wil niet zeggen dat het dan maar oké is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:47:49 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210683604
Een private leaseauto hoeft geen probleem te zijn, als je je dat kan veroorloven.

Vaak worden de kleine lettertjes echter niet gelezen (de 100% BKR-registratie bv) of om de verkeerde redenen gedaan.
pi_210683623
Stelletje jankers, zorg dan zelf dat je een fatsoenlijk inkomen krijgt.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:52:27 #18
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210683643
Hier (geen kinderen) ook zo een gezamenlijke 4000 euro aan inkomsten per maand; en maandelijks zijn we zo'n 3000 euro kwijt aan vaste lasten (inclusief boodschappen, hypotheek, private lease, thuisbezorgd, tanken, OV kosten voor vervoer naar werk, huis kosten die we opzij zetten, wat dieren-arts budget wat we maandelijks opzij zetten) en leuke zaken als streaming services, etc). Sparen zo'n 1000 euro per maand; soms iets meer, soms wat minder. Kunnen dus prima rondkomen en er zijn zelfs zaken waar we nog op kunnen besparen als we willen. Kunnen ook nog drie keer per jaar op vakantie (en dan zijn we best elitair, als in altijd een 4/5 sterren hotel en lekker eten + directe vluchten met bijbetaling voor betere stoelen) & onderhouden enkele hobbies die ook best aantikken. Best nieuwe iPhones, nieuwe Macbook, etc. Maar zelfs als je dat allemaal mee neemt... onze hoeveelheid spaargeld stijgt elk jaar alsnog - niet heel veel, omdat we leuke dingen willen doen ook, maar dat is een keuze.

Dat gezegd hebbende: het mag duidelijk zijn dat er vroeger nog meer spaargeld was; het lijkt me niet te ontkennen dat alles duurder wordt en dat middeninkomens vaak overal tussen vallen. Kan me goed voorstellen dat het dan al snel krap aan kan voelen als je ook kinderen hebt. We kennen mensen met een midden inkomen die in de financiele problemen zijn gekomen door hun eigen schuld (op het randje leven, en dan wat tegenvallers krijgen), maar daar is natuurlijk niet altijd sprake van.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:53:49 #19
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210683658
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:56:11 #21
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210683673
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 14:56:51 #22
459912 FlippingCoin
pi_210683678
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Oh is het weer zo'n topic dan hoef ik de rest niet eens te lezen. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_210683680
Misschien dan toch maar eens stoppen met mijn 'champagne/toastjes met kaviaar'-ontbijt. -O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_210683700
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Haha sure.
pi_210683761
Ik denk dat vooral de middeninkomens met kinderen in de problemen komen. Heb zelf een middeninkomen en het gaat wel goed, maar de rek is er wel uit voor wat er nog te bezuinigen valt.

Verder las ik overal dat mijn groep er 1,8% op vooruit zou gaan, maar hoe dat percentage opgebouwd is kan ik dan weer niet zo snel vinden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')