abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210653088
Dit najaar verzorgt weer- en sterrenvereniging Thales te Zwolle 6 avonden lang een cursus over zwarte gaten! De 6 cursusavonden zijn vanaf woensdag 1 november (t/m 6 december). De onderwerpen:

Basis:
Avond 1: Zwaartekracht volgens Newton en Einstein
Avond 2: Sterevolutie en zwarte gaten
Avond 3: Hoe detecteren we zwarte gaten?
Avond 4: Zwarte gaten en Hollywood: Interstellar, The Theory of Everything, The Big Bang Theory + afsluiting Basis

Verdieping:
Avond 5: Hawkingstraling: hoe zit dat nu écht?
Avond 6: Zwarte gaten als theoretisch laboratorium (o.a. holografie en kwantumzwaartekracht)

-Kosten voor de basiscursus: 100 euro inclusief lidmaatschap, koffie en materialen.
-Kosten voor de basis + verdieping: 125 euro inclusief lidmaatschap, koffie en materialen.

De cursus wordt door de voorzitter van de vereniging en mij gegeven, allebei van oorsprong natuurkundedocent en we hopen op minstens 15 deelnemers. Dus wil je beter begrijpen wat de onderbouwing achter de New Horizon foto is (wat zie je nu precies en waarom?) of de film Interstellar (is de mate van tijdsdilatie reëel?), je kennis omtrent relativiteit wat opfrissen (hoe kan een zwart gat vormen als de tijd op de horizon stilstaat?) of begrijpen hoe dat Hawkingeffect met middelbare schoolnatuurkunde kan worden uitgelegd (virtuele deeltjes...whut?) of andere vragen hebt: stuur me een berichtje!

Voor wie alvast leuke vragen over zwarte gaten heeft: dump ze hieronder zodat ik ze ter inspiratie kan gebruiken en evt. kan beantwoorden :Y

Einde bericht :P
pi_210653243
Wordt het ook gefilmd? Als het dichter in de buurt was zou ik zeker interesse hebben, helaas wordt het een duur grapje om 6 keer op en neer te reizen.
pi_210653404
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 16:46 schreef Viezig het volgende:
Wordt het ook gefilmd? Als het dichter in de buurt was zou ik zeker interesse hebben, helaas wordt het een duur grapje om 6 keer op en neer te reizen.
Nee, daar zijn geen plannen voor, maar ik kan altijd even vragen natuurlijk.
pi_210654263
En kunnen jullie deze cursus ook doen in Artis? :P
Zwolle is wat ver voor 6 avonden -O-
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210654670
Oei, ik wist niet dat je natuurkundedocent bent, TS. Goed dat ik het weet.
pi_210654728
Ik wist ook niet dat Zwolle een sterrenwacht heeft. Dat is compleet nieuw voor mij, terwijl ik toch aardig bij ben (Zenit, Sterrengids). De website van de sterrenwacht is trouwens niet up-to-date en hij heeft links die doodlopen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vincent_student op 16-09-2023 20:02:33 ]
pi_210659418
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 18:37 schreef Vincent_student het volgende:
Ik wist ook niet dat Zwolle een sterrenwacht heeft. Dat is compleet nieuw voor mij, terwijl ik toch aardig bij ben (Zenit, Sterrengids). De website van de sterrenwacht is trouwens niet up-to-date en hij heeft links die doodlopen.
We zitten sinds kort weer op Doepark Nooterhof na een tijdje noodgedwongen ergens anders te moeten hebben gezeten. Ik zie nu ook dat de website wat dode links heeft, zal het even melden, dank!
pi_210659421
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:51 schreef miss_sly het volgende:
En kunnen jullie deze cursus ook doen in Artis? :P
Zwolle is wat ver voor 6 avonden -O-
Ik ben wel van plan om dit soort cursussen vaker te gaan geven, dus wie weet :P
pi_210659469
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 10:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben wel van plan om dit soort cursussen vaker te gaan geven, dus wie weet :P
Dan komen wij *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210661936
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 10:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
We zitten sinds kort weer op Doepark Nooterhof na een tijdje noodgedwongen ergens anders te moeten hebben gezeten. Ik zie nu ook dat de website wat dode links heeft, zal het even melden, dank!
Leuk! Als ik weer eens in de buurt ben zal ik kijken of het een keer open is. Voor de cursus ga ik me niet opgeven. Zit mijn hele leven al in de amateur-sterrenkunde. Wel heb ik vijf telescopen staan, maar de zwaartepunt in mijn hobby is de theorie. Neemt niet weg dat ik nog steeds kippevel krijg als ik het vlekje van een ver sterrenstelsel in mijn beeld krijg. Dat doet me heel erg veel.
pi_210667254
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:25 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Leuk! Als ik weer eens in de buurt ben zal ik kijken of het een keer open is. Voor de cursus ga ik me niet opgeven. Zit mijn hele leven al in de amateur-sterrenkunde. Wel heb ik vijf telescopen staan, maar de zwaartepunt in mijn hobby is de theorie. Neemt niet weg dat ik nog steeds kippevel krijg als ik het vlekje van een ver sterrenstelsel in mijn beeld krijg. Dat doet me heel erg veel.
Leuk! We hebben ook regelmatig lezingen, ook leuk :P
pi_210667838
Waarom niet Groningen? Lijkt me dat je daar een groter publiek trekt.

Tevens, wat is de Fok!kortingscode?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_210668097
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Leuk! We hebben ook regelmatig lezingen, ook leuk :P
Ik zal de website in de gaten gehouden. Ik heb zelf ook ooit lezingen gehouden, tijd geleden. O.a. over Flammarion bij de sterrenwacht in Antwerpen. Dat was echt leuk, ontzettend gezellige mensen en een indrukwekkende Russische telescoop, een 40cm Schmidt-Cassegrain, indrukwekkende opstelling. Er was toen ook een komeet, heb ik nog mogen bekijken in die telescoop.
Maar ik houd de website in de gaten naar jullie lezingen.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 10:04:12 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210671002
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 21:17 schreef Akathisia het volgende:
Waarom niet Groningen? Lijkt me dat je daar een groter publiek trekt.

Tevens, wat is de Fok!kortingscode?
Zwolle is gewoon super centraal!
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 10:06:42 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210671015
Je hebt toch wel aandacht voor Mark van de Pol uit Tynaarlo toch?

:D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_210680225
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Zwolle is gewoon super centraal!
Centraal is handig, maar ook als het 6 avonden betreft? Een grote(re) (studenten)stad lijkt mij in dat geval slimmer.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_210680611
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:16 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Centraal is handig, maar ook als het 6 avonden betreft? Een grote(re) (studenten)stad lijkt mij in dat geval slimmer.
Mijn vereniging zit daar, dus daar ben ik verzekerd van een (mooie) plek en een netwerk, vandaar. En voor mij is het een try-out :P
pi_210680625
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Je hebt toch wel aandacht voor Mark van de Pol uit Tynaarlo toch?

:D
Uiteraard :7
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')