abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210631368
quote:
Ruim 1 op de 3 volwassenen wil gezonder eten

In 2022 zei 36 procent van de volwassenen dat zij graag gezonder zouden willen eten. Van hen zegt 46 procent dat ze zich af en toe door anderen laten overhalen om iets ongezonds te eten en 39 procent vindt het moeilijk om ongezond eten te laten staan. Een kleiner deel (17 procent) zegt te weinig geld te hebben om gezonde producten te kopen. Dat meldt het CBS in de publicatie Nederland in cijfers op basis van het onderzoek Belevingen.

Foto van vrolijke tienermeisjes die op een plein lopen, met een zak patat of een broodje hamburger in hun hand. Ook een man op een fiets met een snack in zijn hand. Tekst erbij: 46% anderen halen mij weleens over om iets ongezonds te eten. 39% ik vind het moeilijk om ongezond eten te laten staan. 17% ik heb te weinig geld om gezonde producten te kopen.

Naast degenen die aangaven graag gezonder te willen eten, liet 58 procent van de 18-plussers weten dat ze dit niet nodig vinden, omdat zij naar eigen zeggen al gezond genoeg eten. 5 procent houdt zich er niet mee bezig en 1 procent vindt gezonde voeding niet belangrijk.

De meeste mensen die graag gezonder willen eten, willen dit om de kans op gezondheidsproblemen of ziekten kleiner te maken. Ruim de helft van hen zegt dit. Ook je lichamelijk fitter voelen wordt vaak als reden genoemd (28 procent). Afvallen, een mooier uiterlijk, of niet zwaarder worden is voor 10 procent reden om gezonder te willen eten.

Ongezond eten laten staan moeilijk als anderen dit ook niet doen

Mensen die gezonder willen eten, vinden het vooral moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten als zij met anderen zijn die ongezonde dingen eten. Ruim de helft geeft dit aan. Ongezond eten laten staan bij stress vindt 46 procent moeilijk en 43 procent vindt het lastig als er ongezond eten in huis is. Haast hebben of alleen thuis zijn worden elk door ongeveer een derde genoemd.

Van de mensen met ernstig overgewicht zegt meer dan de helft (54 procent) dat zij gezonder willen eten. Zij vinden het vooral lastig om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten in tijden van stress. Ook op momenten dat zij alleen thuis zijn, vinden mensen met ernstig overgewicht het vaker moeilijk om ongezond eten te laten staan.

bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/37/ruim-1-op-de-3-volwassenen-wil-gezonder-eten
en
https://nos.nl/artikel/2490397-een-op-de-zes-mensen-die-gezonder-willen-eten-kan-dat-niet-betalen
Ik vind dat ergens wel bizar dat 1 op de 6 kennelijk gezonder eten niet kan betalen (of denkt te kunnen betalen).

Tenzij je echt absoluut maximaal goedkoop eet (700 gram droge pasta per dag~2100 Kcal), is wat pasta met een blik met 450 gram tomatenblokjes à 69 cent en een courgette (regelmatig in de aanbieding voor 39 cent) toch echt niet duurder dan de frituur aangooien. Is het nou echt niet kunnen betalen of gaat het om de inventiviteit om gezonde, goedkope gerechten te kunnen bedenken?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 14 september 2023 @ 11:10:24 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210631385
Volgens mij kun je met een kleiner budget gezond eten dan wanneer je allerlei kant-en-klaar spul en vlees koopt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 14 september 2023 @ 11:11:46 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210631413
Vage vragenlijst. Wat als je reeds gezond eet? Nóg gezonder?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210631421
Volgens mij gaat het er niet per se om welk (gezond) eten vandaag goedkoop al dan niet in de aanbieding is, maar wat er nog onderaan het vriesvak ligt of tussen de laatste restjes in de voorraadkast. Dat is meestal niet het gezondste...
  donderdag 14 september 2023 @ 11:14:23 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_210631453
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:09 schreef stavromulabeta het volgende:
Is het nou echt niet kunnen betalen of gaat het om de inventiviteit om gezonde, goedkope gerechten te kunnen bedenken?
Ik denk eerder dit, of gewoon nooit echt gekookt hebben en dus geen idee hebben waar en hoe je moet beginnen. Ik ken een aantal volwassenen die nooit koken, ook niet als ze een gezin hebben. Het is bestellen of afhaal, en ook wel kant en klaar maaltijden wat daar gegeten wordt.
pi_210631490
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:09 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik vind dat ergens wel bizar dat 1 op de 6 kennelijk gezonder eten niet kan betalen (of denkt te kunnen betalen).

Tenzij je echt absoluut maximaal goedkoop eet (700 gram droge pasta per dag~2100 Kcal), is wat pasta met een blik met 450 gram tomatenblokjes à 69 cent en een courgette (regelmatig in de aanbieding voor 39 cent) toch echt niet duurder dan de frituur aangooien. Is het nou echt niet kunnen betalen of gaat het om de inventiviteit om gezonde, goedkope gerechten te kunnen bedenken?
Alsof die koolhydraten in pasta zo zaligmakend zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210631502
Moet men dan elke dag pasta met enkel tomatenblokjes en sporadisch een courgette eten? Gezond eten is ook meer dan avondeten alleen. Ontbijt, tussendoortje, lunch, hapjes.
pi_210631543
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Moet men dan elke dag pasta met enkel tomatenblokjes en sporadisch een courgette eten? Gezond eten is ook meer dan avondeten alleen. Ontbijt, tussendoortje, lunch, hapjes.
Maar tenzij je daarvoor alleen droog brood eet, valt er toch ook best iets te verzinnen wat net zo goedkoop is maar wel gezonder?
  donderdag 14 september 2023 @ 11:23:03 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210631546
Alsof een zak spaghetti met tomatenblokjes en courgette zo gezond is. :{

Naast dat het niet te vreten is. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210631564
Groenten zijn relatief duur tegenwoordig hoor. En als je goedkoop vlees wil krijg je echt het slechtste vlees mogelijk.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 11:25:12 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210631567
quote:
16s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:23 schreef FlippingCoin het volgende:
Alsof een zak spaghetti met tomatenblokjes en courgette zo gezond is. :{

Naast dat het niet te vreten is. :+
Pasta is dan ook helemaal niet zo gezond als veel mensen denken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210631571
broodje gezond
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  donderdag 14 september 2023 @ 11:26:11 #13
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_210631576
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eigenlijk moeten ze gewoon niet arm zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:26:40 #14
3542 Gia
User under construction
pi_210631582
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:14 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ik denk eerder dit, of gewoon nooit echt gekookt hebben en dus geen idee hebben waar en hoe je moet beginnen. Ik ken een aantal volwassenen die nooit koken, ook niet als ze een gezin hebben. Het is bestellen of afhaal, en ook wel kant en klaar maaltijden wat daar gegeten wordt.
Ja, die ken ik ook wel. Ouders beide carrieretijgers. Altijd bestellen, want geen tijd om zelf te koken.
Maar goed, die zullen het wel kunnen betalen, denk ik.
pi_210631593
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:26 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, die ken ik ook wel. Ouders beide carrieretijgers. Altijd bestellen, want geen tijd om zelf te koken.
Wel ontzettend ongezond lijkt me
pi_210631602
Ik denk dat 1 op de 6 mensen geld als excuus gebruiken en 5 op de 6 mensen heeft een ander excuus.
Heel weinig eten verlengt trouwens de levensduur.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_210631603
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
broodje gezond
Vriendin van me moest altijd een broodje gezond hebben maar deed daar dan wel een klodder mayo op. Ik zie de grijns van de snackbareigenaar nog voor me als ik dat kwam bestellen. :')
pi_210631607
Ik begrijp dit nooit zo. Nederland is sowieso duur maar groenvoer vind ik daar nou niet per se met kop en schouders bovenuit steken. Ik vraag me af wat voor argumenten mensen aangeven voor het 'niet kunnen betalen' want het lijkt erop dat zij hun prioriteiten gewoon niet op orde hebben.
Conscience do cost.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:29:48 #19
459912 FlippingCoin
pi_210631608
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:28 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Wel ontzettend ongezond lijkt me
Vooral mentaal.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  donderdag 14 september 2023 @ 11:30:33 #20
459912 FlippingCoin
pi_210631611
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:29 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat 1 op de 6 mensen geld als excuus gebruiken en 5 op de 6 mensen heeft een ander excuus.
Heel weinig eten verlengt trouwens de levensduur.
Waarom hebben we dan al dat geld naar Afrika gestuurd wtf.
pi_210631630
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:26 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels wel een heel eind klaar met bestellen, de prijzen zijn inmiddels zo drastisch gestegen dat ik het puur uit principe vertik om zulke bedragen neer te leggen. Zelfs in een doodnormale patatzaak zijn ze volledig doorgeslagen, ze vragen bv doodleuk 3.50 voor een frikandel speciaal. Helemaal van de pot gerukt zijn ze.
pi_210631634
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
Groenten zijn relatief duur tegenwoordig hoor. En als je goedkoop vlees wil krijg je echt het slechtste vlees mogelijk.
Dan nog. Diepvriessperziebonen zijn 1,59 per kilo. Bij de toch al relatief dure AH. Doperwten zijn amper duurder. Voor 32 cent per dag (10 euro/maand) zit je al aan je 200 gram groenten per dag, waar bij je voor de sperziebonen iets anders kunt laten vervallen.

In plaats van vlees, kun je ook voor 99 cent een blok van 500 g tofu halen bij de Lidl.

En zo zijn er nog wel een hoop opties te vinden die amper iets kosten maar wel een gezondere maaltijd opleveren.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:33:16 #23
38496 Perrin
pi_210631638
Als je seizoensgroenten eet en zonder kant-en-klaar spul kookt en vlees mindert dan kun je echt voor weinig volgens de schijf van vijf eten.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:34:23 #24
38496 Perrin
pi_210631651
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:33 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dan nog. Diepvriessperziebonen zijn 1,59 per kilo. Bij de toch al relatief dure AH. Doperwten zijn amper duurder. Voor 32 cent per dag (10 euro/maand) zit je al aan je 200 gram groenten per dag, waar bij je voor de sperziebonen iets anders kunt laten vervallen.

In plaats van vlees, kun je ook voor 99 cent een blok van 500 g tofu halen bij de Lidl.

En zo zijn er nog wel een hoop opties te vinden die amper iets kosten maar wel een gezondere maaltijd opleveren.
Ja dit dus. En bijv voor meerdere dagen in 1x koken en dan porties invriezen, scheelt kosten én tijd.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:34:35 #25
459912 FlippingCoin
pi_210631653
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:33 schreef Perrin het volgende:
Als je seizoensgroenten eet en zonder kant-en-klaar spul kookt en vlees mindert dan kun je echt voor weinig volgens de schijf van vijf eten.
Een paprika kost al 70 cent hoor. Volgens mij is alles gewoon heel duur. Maar ongezond eten ook.
pi_210631680
Bijzondrr, als je gevarieerd eet is gezond voedsel goedkoper
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:37:09 #27
3542 Gia
User under construction
pi_210631681
Mc Chicken menu 9,75. Maal 4 is bijna 40 euro. Daar kan ik makkelijk 2 dagen gezond van koken.
Zomaar een snackbar gekozen en hun prijzen bekeken: 1 gewone friet met en 1 frikandel is 5,65. Als een gezin van 4 dit eet, kom je op 22,60. Hoezo kun je daar niet gezond van koken?

Of slingeren die mensen elke dag de frietpan aan? Wat dat kost aan energie!
pi_210631695
quote:
16s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:34 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Een paprika kost al 70 cent hoor. Volgens mij is alles gewoon heel duur. Maar ongezond eten ook.
Als je naar de AH of Jumbo gaat. Bij de turk liggen misvormde paprika's regelmatig voor <2 euro/kilo. Als je geen cent te makken hebt, lijkt het me niet zo'n probleem om bij 2 of 3 winkels langs te gaan in plaats van 1 als dat direct geld oplevert.

En als paprika's duur zijn, dan koop je toch iets anders?
pi_210631701
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Gia het volgende:
Mc Chicken menu 9,75. Maal 4 is bijna 40 euro. Daar kan ik makkelijk 2 dagen gezond van koken.
Zomaar een snackbar gekozen en hun prijzen bekeken: 1 gewone friet met en 1 frikandel is 5,65. Als een gezin van 4 dit eet, kom je op 22,60. Hoezo kun je daar niet gezond van koken?

Wij eten elke dag gevarieerd avondeten voor onder de 1,50 pp met 2 vingers in de neus
Met groente en vlees
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:38:30 #30
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_210631703
quote:
8s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:29 schreef ems. het volgende:
Ik begrijp dit nooit zo. Nederland is sowieso duur maar groenvoer vind ik daar nou niet per se met kop en schouders bovenuit steken. Ik vraag me af wat voor argumenten mensen aangeven voor het 'niet kunnen betalen' want het lijkt erop dat zij hun prioriteiten gewoon niet op orde hebben.
Ja klopt ze kopen er alleen maar iPhones van
pi_210631710
quote:

Ja goeie vergelijking zeg..

Iets kopen vergelijken met zelf koken :')
pi_210631716
quote:
Kook en bereidingstijd
  donderdag 14 september 2023 @ 11:39:28 #33
3542 Gia
User under construction
pi_210631717
quote:
Groenvoer kun je ook op de markt halen. Of zomers zelf telen, als je een tuin hebt. Maar de meesten die gezond eten niet kunnen betalen, hebben een parkeerplaats achter het huis.
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 11:40:09 #34
pi_210631724
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Kook en bereidingstijd
Ik heb in iets meer dan een kwartier vers AVG op tafel staan. En dat is niet wat iedereen lekker vind maar dat is een andere kwestie.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 14 september 2023 @ 11:40:40 #35
459912 FlippingCoin
pi_210631729
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als je naar de AH of Jumbo gaat. Bij de turk liggen misvormde paprika's regelmatig voor <2 euro/kilo. Als je geen cent te makken hebt, lijkt het me niet zo'n probleem om bij 2 of 3 winkels langs te gaan in plaats van 1 als dat direct geld oplevert.

En als paprika's duur zijn, dan koop je toch iets anders?
Ja maar arme mensen moeten soms ook werken. :P
pi_210631731
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik heb in iets meer dan een kwartier vers AVG op tafel staan. En dat is niet wat iedereen lekker vind maar dat is een andere kwestie.
Precies wat ik schreef. Daar ligt het aan, die kwartier
pi_210631736
quote:

Ja hé hé, wat een open deur. Natuurlijk is Mc Donalds, een cafetaria of anderszins je eten laten maken duurder dan zelf koken.

Diepvries frituur halen is echter wel fors goedkoper dan verse groenten. Misschien niet meteen qua prijs, maar met een zak friet van 1,80 bijvoorbeeld kun je dan wel meteen 4 dagen doen. Terwijl je met 1 bloemkool hooguit 2 dagen doet bijvoorbeeld.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 14 september 2023 @ 11:41:37 #38
459912 FlippingCoin
pi_210631740
quote:

Ja dat is wel echt waar, de tijd van goedkope fastfood is wel voorbij.

Vraag mij ook af wat ze dan wel eten.
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 11:42:27 #39
pi_210631751
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Precies wat ik schreef. Daar ligt het aan, die kwartier
Als je al geen fucking kwartier over hebt voor zoiets basaals en vooral essentieels als voeding verdien je het ook om ongezond te blijven.
pi_210631754
Kan niet vervangen door wil niet
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 14 september 2023 @ 11:42:43 #41
3542 Gia
User under construction
pi_210631756
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wij eten elke dag gevarieerd avondeten voor onder de 1,50 pp met 2 vingers in de neus
Met groente en vlees
Dat mag je me uitleggen. Ik kan geen gezond stuk vlees bedenken dat voor 1 persoon minder dan 1,50 kost. En dan moet er nog groente bij.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:43:10 #42
459912 FlippingCoin
pi_210631761
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:41 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ja hé hé, wat een open deur. Natuurlijk is Mc Donalds, een cafetaria of anderszins je eten laten maken duurder dan zelf koken.

Diepvries frituur halen is echter wel fors goedkoper dan verse groenten. Misschien niet meteen qua prijs, maar met een zak friet van 1,80 bijvoorbeeld kun je dan wel meteen 4 dagen doen. Terwijl je met 1 bloemkool hooguit 2 dagen doet bijvoorbeeld.
Maar 1 op de 6 mensen eet toch niet dagelijks die goedkope patat en frikandellen.
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 11:45:28 #43
pi_210631785
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat mag je me uitleggen. Ik kan geen gezond stuk vlees bedenken dat voor 1 persoon minder dan 1,50 kost. En dan moet er nog groente bij.
Filetlapjes komen in de buurt. Dat is mager vlees.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:48:55 #44
3542 Gia
User under construction
pi_210631819
quote:
16s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:41 schreef FlippingCoin het volgende:

Ja dat is wel echt waar, de tijd van goedkope fastfood is wel voorbij.

Vraag mij ook af wat ze dan wel eten.
Dat vraag ik me ook af. Wat is het ongezonde eten dan? Elke dag friet uit de frietpan? Pizza uit de oven? Ben je voor 4 personen ook al wel een tientje kwijt.
pi_210631845
Wat een onzin. Je kan juist goedkoop heel gezond eten, maar mensen zijn te kieskeurig
Nieuw is niet altijd beter.
  donderdag 14 september 2023 @ 11:51:31 #46
3542 Gia
User under construction
pi_210631850
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Noem er nog es een paar, want er zitten 7 dagen in de week. Of eten jullie elke dag varkensfilet?
pi_210631858
Toch benieuwd naar een menu voor een week als men hier zo hard roept dat het allemaal goedkoop kan.

Ontbijt, lunch, diner, tussendoortje.

En gevarieerd graag.
pi_210631861
Ik lees hier de ¤0,39 cent voor een courgette. Ik ben budgethulp bij de gemeente en ik weet bijna wel zeker dat 75% van de gezinnen die ik bijsta nog nooit een courgette gekocht heeft. Of een paprika.
In die gevallen zijn de vooroordelen, helaas, gewoon waar.

Een zakje droge macaroni mix is toch al groente? Waarom zou je daar nog een zak macaroni groente in gooien? Of een paprika en een courgette?

De airfryer of de frituurpan gaat aan voor iets van aardappeltjes, snack of een burger erbij en groentes???? Nee hoor.
Maar ze kopen wel liga's (merk natuurlijk) en andere dure voorverpakte koekjes en chips en mega veel frisdrank. Of zo'n zak Thaise nootmix, super duur. Letten op aanbiedingen is teveel werk en vooraf grote porties koken en invriezen ook. En te duur ook, want dan moet je in 1x meer kopen. Dat je die kosten dan de weken daarop niet hebt, is lastig te begrijpen.

Dusja, als je deze mensen in zo'n onderzoek zou vragen of ze gezonder willen eten? Waarschijnlijk wel. Is dat dan te duur? Ze vinden van wel, want dan kan je niet meer chips, koek en frisdrank halen in dezelfde mate.

Wij doen binnen de gemeente ook wel eens onderzoekjes, ook over boodschappen gedrag. De gezinnen met de laagste inkomens, kopen de meeste merk producten. Het duurt gewoon heel lang voordat je die gezinnen over de drempel krijgt dat huismerk niet iets is om je voor te schamen etc.
Ik vind het soms heel lastig om mee om te gaan, mensen die echt niet met geld om kunnen gaan. Maar als ik dan weer de blije gezichten zie van mensen die het wel omgegooid hebben, de kinderen fruit eten i.p.v. koekjes en nu zelfs wat kunnen sparen dan weegt dat toch zwaarder.
pi_210631904
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Voor 3 kipfiletjes ben ik hier bij de super tegenwoordig ook dik 8 euro kwijt. Was twee jaar geleden nog een eurootje of 5.
pi_210631909
Ik vermoed dat veel alleenstaanden en vooral de mannen onder hen minder gezonde keuzes maken in maaltijden . Als er centraal op bepaalde plekken in wijken betaalbare en eenvoudige doch voedzame maaltijden zou worden gekookt, dan vermoed ik dat hier veel animo voor zal zijn.
pi_210631910
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
Toch benieuwd naar een menu voor een week als men hier zo hard roept dat het allemaal goedkoop kan.

En gevarieerd graag.
Geef dan even een ongezond voorbeeldmenu, dan bedenken wij wel het gezonde, even dure alternatief.
pi_210631924
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:57 schreef rutger05 het volgende:
Ik vermoed dat veel alleenstaanden en vooral de mannen onder hen minder gezonde keuzes maken in maaltijden . Als er centraal op bepaalde plekken in wijken betaalbare en eenvoudige doch voedzame maaltijden zou worden gekookt, dan vermoed ik dat hier veel animo voor zal zijn.
Bij mij in de buurt zit zoiets, daar kun je een complete maaltijd komen eten voor 4 of 5 euro meen ik. Voor het geld hoef je het niet te laten, ik zie het alleen niet zitten om te gaan tafelen met wildvreemde mensen.
  donderdag 14 september 2023 @ 12:00:51 #53
38496 Perrin
pi_210631929
quote:

[..]
Kippendijen of kipfilet is ook niet duur.
  donderdag 14 september 2023 @ 12:01:39 #54
38496 Perrin
pi_210631936
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:00 schreef Hathor het volgende:

[..]
Bij mij in de buurt zit zoiets, daar kun je een complete maaltijd komen eten voor 4 of 5 euro meen ik. Voor het geld hoef je het niet te laten, ik zie het alleen niet zitten om te gaan tafelen met wildvreemde mensen.
Voor alleenstaanden lijkt me dat best een aantrekkelijke optie.
pi_210631946
quote:

[..]
Je zou de keuze kunnen laten aan de afnemers zelf; maaltijd daar gezamenlijk eten of de maaltijd meenemen naar huis en daar eten.
pi_210631953
Of zoals ik laatst een gezin had waarbij de borstvoeding niet lukte en vader dat toch wel echt heel erg klote vond, want flesvoeding poeder is duur. Terwijl de koelkast vol lag met Dubbel Frisss, Fanta en ze midden op de dag 2 zakken M&M's op tafel hadden staan en dure cakejes van de bakker afdeling en pa in het gesprek van nog geen uur 3x naar buiten is gegaan om te roken.
Van alleen de prijs van de M&M's kon de baby al een week flesvoeding krijgen.
pi_210631955
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Voor alleenstaanden lijkt me dat best een aantrekkelijke optie.
Er zullen best mensen zijn die er zo over denken. Ik ben alleenstaand, maar geef er de voorkeur om lekker met het bord op schoot voor de tv de zitten.
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 12:04:03 #58
pi_210631959
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Noem er nog es een paar, want er zitten 7 dagen in de week. Of eten jullie elke dag varkensfilet?
Nee natuurlijk niet maar ik heb dan ook het "gelul" dat dat niet hoeft.
pi_210631965
quote:

[..]
Er is ook een tijd zo'n site geweest waar je een portie vers gekookte maaltijd kon afhalen voor 3 of 4 euro. Zelf een bakje meenemen. Maar volgens mij is dat niet echt een succes geworden. Hier in de buurt zijn dat soort initiatieven er helaas niet meer.
pi_210631969
Internet staat vol met recepten voor een gezonde maaltijd die ècht niet duur hoeven te zijn..

Denk dat bij veel mensen gemakzucht een rol speelt bij de keuze van ongezond eten en het debet aan kookkunsten en zin/tijd..
pi_210631973
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:57 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Geef dan even een ongezond voorbeeldmenu, dan bedenken wij wel het gezonde, even dure alternatief.
Wil ik best doen, maar wordt wel morgen eer ik er tijd voor heb.
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 12:05:00 #62
pi_210631975
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:00 schreef Perrin het volgende:

[..]
Kippendijen of kipfilet is ook niet duur.
Filet vind ik wel aan de prijs. Dijen niet nee
  donderdag 14 september 2023 @ 12:05:28 #63
38496 Perrin
pi_210631980
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:52 schreef Frozen-assassin het volgende:

En gevarieerd graag.
Bijv voor ongeveer 6 euro pp (waarschijnlijk minder) :

Ontbijt
yoghurt met gedroogd fruit, noten en havermout

Tussendoor
koffie of thee
1 volkoren boterham met halvarine en aardbeien

Lunch
dubbele volkoren boterham met halvarine, ertussen 1 plakje 30+ kaas (20 g), radijs en sla
kopje courgettesoep met 1 volkoren boterham

Tussendoor
thee
appel

Warme maaltijd
rijst met kip en sperzieboontjes
(1 ui, knoflook, 400 gram sperziebonen, 200 gram kippendijvlees of
kipfilet, 1 eetlepel olie, 150 gram zilvervliesrijst, kippenbouillon, 1 bosuitje)
schaaltje halfvolle yoghurt (150 ml) met aardbeien
of blokjes perzik
pi_210632002
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Wil ik best doen, maar wordt wel morgen eer ik er tijd voor heb.
Prima, ik heb momenteel toch tijd zat, dus ik ga de uitdaging aan ^O^
  donderdag 14 september 2023 @ 12:10:14 #65
3542 Gia
User under construction
pi_210632006
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:51 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Wat een onzin. Je kan juist goedkoop heel gezond eten, maar mensen zijn te kieskeurig
Aardappelen 1/5de van een zak van 5 kilo, kost 1,30 per dag
De eerder genoemde filetlapjes, 5 stuks 2,77
500 gram sperziebonen 1,69
Zakje vleesjus 0,75
Totaal 6,51, voor een gezin van 4.

En ja, daarmee zit je dicht bij die 1,50 per persoon. Dat zal niet elke dag lukken, maar voor onder een tientje moet je wel voor 4 personen gezond kunnen koken. Dan is het geen kabeljauw maar pangasius, geen biefstuk maar een runderbraadworst, i.p.v. kipfilet een kippebout, heel lekker uit de oven.
  donderdag 14 september 2023 @ 12:15:10 #66
3542 Gia
User under construction
pi_210632059
quote:

En gevarieerd graag.
Ik heb vandaag met 100 gram tarwebloem, 250 ml melk, 1 ei, halve theelepel baking soda en beetje citroensap, 4 flinke pannenkoeken gebakken, voor het ontbijt. Heerlijk met honing en best gezond. Kon er zelf maar 2 op, dus man en zoon hebben er ook ieder 1 opgepeuzeld.

Je kunt voor ontbijt ook toe met een schaaltje muesli en 150 ml melk.

Of gewoon brood met kaas of jam, niets mis mee. Het hoeven geen croissants en luxe broodjes te zijn, om gezond te zijn.
pi_210632062
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:10 schreef Perrin het volgende:
Volgens mij kun je met een kleiner budget gezond eten dan wanneer je allerlei kant-en-klaar spul en vlees koopt.
Hou toch op met dat gejank iedere keer. Een mens is omnivoor.
Klaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210632064
Nou ja, tijd voor een kookles met een gezonde maaltijd bij middelbare onderwijs. Ook voor VWOèrs..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 14 september 2023 @ 12:16:19 #69
3542 Gia
User under construction
pi_210632075
quote:

[..]
Da's best duur, als je voor 2,50 per persoon zelf kunt koken.
pi_210632100
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Aardappelen 1/5de van een zak van 5 kilo, kost 1,30 per dag
De eerder genoemde filetlapjes, 5 stuks 2,77
500 gram sperziebonen 1,69
Zakje vleesjus 0,75
Totaal 6,51, voor een gezin van 4.

En ja, daarmee zit je dicht bij die 1,50 per persoon. Dat zal niet elke dag lukken, maar voor onder een tientje moet je wel voor 4 personen gezond kunnen koken. Dan is het geen kabeljauw maar pangasius, geen biefstuk maar een runderbraadworst, i.p.v. kipfilet een kippebout, heel lekker uit de oven.
No fucking way.
Vol met gif die kweekvis. En smakeloos.
En er is zat anders te vinden in de diepvries bij de lidl qua vis.

Wat betreft een kippebout, die dingen zijn goedkoper dan de filets. En lekkerder ^O^
1947-2016
  donderdag 14 september 2023 @ 12:20:40 #71
38496 Perrin
pi_210632129
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Da's best duur, als je voor 2,50 per persoon zelf kunt koken.
In je uppie koken is wel altijd lastiger en vaak relatief duurder door de grootte van de porties die je in de supermarkt koopt. Kun je wel oplossen door voor meerdere dagen te koken en in te vriezen weliswaar.
  donderdag 14 september 2023 @ 12:21:30 #72
38496 Perrin
pi_210632139
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Klaar.
Ik deed hierboven nog speciaal voor de carnivoren een recept met kipfilet hè :P

En zelf zojuist een kopje zelfgemaakte kippenbouillon op. :o

Maar vlees is nu eenmaal prijzig en veel soorten vlees niet eens zo gezond.
pi_210632147
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Doe nog speciaal voor de carnivoren een recept met kipfilet hè :P
Google is your friend. En anders youtube.
1947-2016
  donderdag 14 september 2023 @ 12:24:38 #74
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_210632160
Is gewoon een kwestie van willen i.p.v. niet kunnen. Lekker makkelijk weer om dat op het budget te gooien B:)B
"Hoka Hey!"
pi_210632163
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Filet vind ik wel aan de prijs
Niet als je bereid bent om naar de Turkse/Marokkaanse slager te gaan
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_210632178
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
Bijv voor ongeveer 6 euro pp (waarschijnlijk minder) :

Ontbijt
yoghurt met gedroogd fruit, noten en havermout

Tussendoor
koffie of thee
1 volkoren boterham met halvarine en aardbeien

Lunch
dubbele volkoren boterham met halvarine, ertussen 1 plakje 30+ kaas (20 g), radijs en sla
kopje courgettesoep met 1 volkoren boterham

Tussendoor
thee
appel

Warme maaltijd
rijst met kip en sperzieboontjes
(1 ui, knoflook, 400 gram sperziebonen, 200 gram kippendijvlees of
kipfilet, 1 eetlepel olie, 150 gram zilvervliesrijst, kippenbouillon, 1 bosuitje)
schaaltje halfvolle yoghurt (150 ml) met aardbeien
of blokjes perzik
Ehm ik zou dit niet echt gezond willen noemen
Veel te veel koolhydraten :{w
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_210632204
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat betreft een kippebout, die dingen zijn goedkoper dan de filets. En lekkerder ^O^
Werkvlees is altijd veel goedkoper dan filets enzovoort. Bij een koe zijn stooflappen en riblappen ook veel goedkoper dan biefstuk. Alleen zit er soms wat vet aan als je dat niet wilt kan je dat wegsnijden (wel zonde want geeft een heerlijke smaak) maar het heeft ook een veel langere bereidingstijd nodig anders blijft het keihard. Niet iedereen heeft zin/tijd omdat 2 uur te laten sudderen.
  donderdag 14 september 2023 @ 12:28:46 #78
38496 Perrin
pi_210632205
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:26 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Ehm ik zou dit niet echt gezond willen noemen
Veel te veel koolhydraten :{w
Wordt door het voedingscentrum aangeraden. Er zit ook voldoende proteïne en vet in.
pi_210632208
Ik zou de tekst wel willen corrigeren en zeggen: DENKEN dat ze dat niet kunnen betalen. Het allergezondst en het allergoedkoopst is namelijk gewoon groenten te kopen. Mensen hebben gewoon A geen idee wat ongeveer gezond is, B geen idee hoe ze gezond eten klaar moeten maken of wat ze daarmee kunnen doen en C geen idee waar ze goedkoop boodschappen kunnen doen.

Ik ben arm opgegroeid en wij aten in die tijd ook heel erg ongezond. Snoep, frisdrank, noem maar op ... allemaal dingen die 100% overbodig en schadelijk voor de gezondheid zijn en die dus een besparing opleveren als je ze gewoon NIET consumeert. Helaas ontbreekt het juist bij dit soort mensen vaak aan kennis en wilskracht om iets aan het probleem te verbeteren. Bovendien worden die kleine genotsmomentjes vaak gezien als noodzakelijk omdat het arme leven toch al zo zwaar is. En ja, ik spreek dus uit ervaring.

Het is natuurlijk ook een kwestie van tijd. Als je een fulltime baan en drie kinderen hebt, is het heel moeilijk om je in een betere manier van eten te gaan verdiepen. Sterker nog, het kan heel moeilijk zijn om de tijd en energie te vinden om je te verdiepen in geldbesparing. Rijkere mensen hebben dit probleem niet zo.
Mja
  donderdag 14 september 2023 @ 12:32:31 #80
3542 Gia
User under construction
pi_210632235
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:28 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Werkvlees is altijd veel goedkoper dan filets enzovoort. Bij een koe zijn stooflappen en riblappen ook veel goedkoper dan biefstuk. Alleen zit er soms wat vet aan als je dat niet wilt kan je dat wegsnijden (wel zonde want geeft een heerlijke smaak) maar het heeft ook een veel langere bereidingstijd nodig anders blijft het keihard. Niet iedereen heeft zin/tijd omdat 2 uur te laten sudderen.
Je hoeft er niet bij te blijven staan, 2 uur lang. Af en toe roeren of keren is genoeg.
  donderdag 14 september 2023 @ 12:39:53 #81
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_210632315
Dat is ook de bedoeling.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_210632336
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Je hoeft er niet bij te blijven staan, 2 uur lang. Af en toe roeren of keren is genoeg.
Dat weet ik. Maar als mensen moeten werken, kinderen hebben of weet ik veel wat is het toch anders. Ik zelf vind koken leuk en heb er zelf geen problemen mee plus woon alleen. Maar bij genoeg vrienden en kennissen gezien met kinderen dat die daar helemaal geen tijd/zin meer in hebben of gewoon amper kennis hebben van koken.
  donderdag 14 september 2023 @ 12:45:40 #83
3542 Gia
User under construction
pi_210632364
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:43 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Dat weet ik. Maar als mensen moeten werken, kinderen hebben of weet ik veel wat is het toch anders. Ik zelf vind koken leuk en heb er zelf geen problemen mee plus woon alleen. Maar bij genoeg vrienden en kennissen gezien met kinderen dat die daar helemaal geen tijd/zin meer in hebben of gewoon amper kennis hebben van koken.
Je hoeft geen kookles gehad te hebben om te kunnen koken. Als je een hogere opleiding hebt, ga ik ervan uit dat je kunt lezen en als je kunt lezen, kun je ook koken.
Heb zelf 2 kinderen groot gebracht en altijd zelf gekookt, hoewel ik niet werkte. Maar koken doe je meestal als de school al uit is, dus dat maakt niet echt uit.
pi_210632387
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:17 schreef Hathor het volgende:

[..]
Alsof die koolhydraten in pasta zo zaligmakend zijn.
Idd het is standaard eten voor bodybuilders.
pi_210632417
quote:

[..]
Ik zoubinnen een maand failliet zijn met die prijs
pi_210632453
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
In je uppie koken is wel altijd lastiger en vaak relatief duurder door de grootte van de porties die je in de supermarkt koopt. Kun je wel oplossen door voor meerdere dagen te koken en in te vriezen weliswaar.
Dat is wat ik altijd doe, ik maak bv een grote pan bami, of iets van pasta waar je 4 tot 5 dagen van kan eten. Dat verdwijnt dan allemaal in schaaltjes en gaat de vriezer in.
pi_210632467
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:29 schreef TAmaru het volgende:
Ik zou de tekst wel willen corrigeren en zeggen: DENKEN dat ze dat niet kunnen betalen. Het allergezondst en het allergoedkoopst is namelijk gewoon groenten te kopen. Mensen hebben gewoon A geen idee wat ongeveer gezond is, B geen idee hoe ze gezond eten klaar moeten maken of wat ze daarmee kunnen doen en C geen idee waar ze goedkoop boodschappen kunnen doen.

Ik ben arm opgegroeid en wij aten in die tijd ook heel erg ongezond. Snoep, frisdrank, noem maar op ... allemaal dingen die 100% overbodig en schadelijk voor de gezondheid zijn en die dus een besparing opleveren als je ze gewoon NIET consumeert. Helaas ontbreekt het juist bij dit soort mensen vaak aan kennis en wilskracht om iets aan het probleem te verbeteren. Bovendien worden die kleine genotsmomentjes vaak gezien als noodzakelijk omdat het arme leven toch al zo zwaar is. En ja, ik spreek dus uit ervaring.

Het is natuurlijk ook een kwestie van tijd. Als je een fulltime baan en drie kinderen hebt, is het heel moeilijk om je in een betere manier van eten te gaan verdiepen. Sterker nog, het kan heel moeilijk zijn om de tijd en energie te vinden om je te verdiepen in geldbesparing. Rijkere mensen hebben dit probleem niet zo.
Ik zou hier wel aan willen toevoegen dat ik hier toch ook echt een taak zie voor de overheid. Op scholen zou de interesse van mensen in voeding meer gestimuleerd moeten worden. In Japan wordt er op de meeste scholen voor de leerlingen gekookt, waarbij de leerlingen soms mogen helpen. Ze verbouwen soms zelf een deel van het eten op school of geven presentaties over het eten en waar het vandaan komt.

Bovendien zou er moeten worden ingegrepen in de supermarkt. 80% van de dingen die je daar ziet is gewoon heel erg ongezond. Overal zit suiker in. De overheid zou een belasting op suiker moeten invoeren. Ik vind ook dat aanlokkelijke verpakkingen zouden moeten worden aangepakt, zeker voor kinderen. Doe alles maar in een neutrale verpakking. Merknaam, productnaam en een grote waarschuwingstekst erop als het product suiker bevat en ongezond is.
Mja
pi_210632474
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Misschien niet meteen qua prijs, maar met een zak friet van 1,80 bijvoorbeeld kun je dan wel meteen 4 dagen doen.
Voor 1.80 kun je bij de boer 5 kilo aardappelen krijgen hoelang kun je daar wel niet mee doen? :P
  Spellchecker donderdag 14 september 2023 @ 12:57:37 #89
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210632484
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:09
Tenzij je echt absoluut maximaal goedkoop eet (700 gram droge pasta per dag~2100 Kcal)
, is wat pasta met een blik met 450 gram tomatenblokjes à 69 cent en een courgette (regelmatig in de aanbieding voor 39 cent) toch echt niet duurder dan de frituur aangooien. Is het nou echt niet kunnen betalen of gaat het om de inventiviteit om gezonde, goedkope gerechten te kunnen bedenken?
Dat is wel een beetje veel he ....
pi_210632485
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:47 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Idd het is standaard eten voor bodybuilders.
Voetballers eten het ook vaak een uur voor de wedstrijd.
pi_210632509
Wat een onzin. Je kunt met weinig een prima maaltijd op tafel zetten.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  donderdag 14 september 2023 @ 13:00:35 #92
38496 Perrin
pi_210632518
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:56 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik zou hier wel aan willen toevoegen dat ik hier toch ook echt een taak zie voor de overheid. Op scholen zou de interesse van mensen in voeding meer gestimuleerd moeten worden. In Japan wordt er op de meeste scholen voor de leerlingen gekookt, waarbij de leerlingen soms mogen helpen. Ze verbouwen soms zelf een deel van het eten op school of geven presentaties over het eten en waar het vandaan komt.

Bovendien zou er moeten worden ingegrepen in de supermarkt. 80% van de dingen die je daar ziet is gewoon heel erg ongezond. Overal zit suiker in. De overheid zou een belasting op suiker moeten invoeren. Ik vind ook dat aanlokkelijke verpakkingen zouden moeten worden aangepakt, zeker voor kinderen. Doe alles maar in een neutrale verpakking. Merknaam, productnaam en een grote waarschuwingstekst erop als het product suiker bevat en ongezond is.
Ja kennis en kunde is een groot deel van het probleem.

Ouders die het al kunnen en snappen die leren het vaak hun kinderen ook zelf wel. Maar juist de ouders en kinderen die een probleem hebben met gezond eten die hebben veel baat bij dit soort initiatieven.

De nutriscore die je nu steeds vaker op producten ziet, vind ik zelf al erg behulpzaam. Het helpt me om gezondere keuzes te maken.
  Trouwste user 2022 donderdag 14 september 2023 @ 13:03:57 #93
7889 tong80
Spleenheup
pi_210632559
Net weer genoten van 'Waar doen ze het van?' Triest en komisch. Gezond verstand zou in de aanbieding moeten zijn. Ik heb een schamel inkomen (WAO) maar sta duizenden Euro's in de plus. Eet iedere dag uit de schijf van 10.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_210632564
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:00 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja kennis en kunde is een groot deel van het probleem.

Ouders die het al kunnen en snappen die leren het vaak hun kinderen ook zelf wel. Maar juist de ouders en kinderen die een probleem hebben met gezond eten die hebben veel baat bij dit soort initiatieven.
Een probleem is misschien ook wel dat eten in Nederland niet echt gewaardeerd lijkt te worden. Nederlanders consumeren heel gemakkelijk simpele calorieën zonder zich te bekommeren om smaak of voedingswaarde. In de rest van de wereld lachen ze ons met onze bruine boterhammen 's ochtends en tussen de middag natuurlijk keihard uit. Niet dat het daar altijd per se gezonder is, maar meestal worden er in elk geval wel groenten gegeten, zowel 's middags als 's avonds, en het smaakt ook allemaal nog eens een stuk beter. Als Nederlander kom je daar pas achter als je eens op reis gaat naar bijvoorbeeld Azië, waar eten wel een grote rol speelt in de beleving van mensen.

Ik denk serieus dat als mensen tussen de middag gewend raken aan het consumeren van een fatsoenlijke maaltijd ze ook minder geneigd zullen zijn tussendoor nog ongezonde dingen te eten. Tuurlijk zijn twee boterhammen niet genoeg, en bovendien zijn het pure koolhydraten, waar je al snel weer honger van krijgt.
Mja
  donderdag 14 september 2023 @ 13:06:34 #95
3542 Gia
User under construction
pi_210632589
Het zou goed zijn als er een methode ontwikkeld wordt voor de basisschool om kinderen vanaf groep 1 te leren over gezonde voeding en in de hogere klassen ook koken. De meeste basisscholen beschikken over een keuken, dus dat zou mogelijk moeten zijn. Hoeft maar 1 dagdeel in de twee weken te zijn en dan met groepjes in toerbeurten. Uiteraard geen hele maaltijd; de kinderen moeten thuis ook nog eten.
pi_210632721
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En al dan niet lekker vinden is ook een kwestie van kinderen opvoeden met allerlei smaken, niet alleen fastfood en frituur.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210632725
Ik zou ook wel gezonder willen eten maar kan het niet betalen dus moet helaas elke keer naar Maccie gaan
pi_210632742
Ik heb er een probleem mee, dat het meeste voedsel vol zit met koolhydraten en zo weinig mogelijk vet. Ik wil net het omgekeerde.

Als je vet eten eet, heb je na een tijdje een voldaan gevoel. Terwijl je van koolhydraten net meer wilt eten. Dus aan eten met weinig vet en veel koolhydraten kan meer verdient worden. En dan heb je honger of wordt je dik.

En ja, gezond eten met veel groente, vet en wat vlees of peulvruchten is duurder dan boterhammen of pasta.
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 13:23:43 #99
pi_210632833
quote:
7s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En al dan niet lekker vinden is ook een kwestie van kinderen opvoeden met allerlei smaken, niet alleen fastfood en frituur.
Grotendeels wel maar smaak blijft smaak natuutlijk. Zo moet ik echt geen prei of witlof :P
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 13:25:09 #100
pi_210632857
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb er een probleem mee, dat het meeste voedsel vol zit met koolhydraten en zo weinig mogelijk vet. Ik wil net het omgekeerde.

Als je vet eten eet, heb je na een tijdje een voldaan gevoel. Terwijl je van koolhydraten net meer wilt eten. Dus aan eten met weinig vet en veel koolhydraten kan meer verdient worden. En dan heb je honger of wordt je dik.

En ja, gezond eten met veel groente, vet en wat vlees of peulvruchten is duurder dan boterhammen of pasta.
Haha ja het 0 procent vet tijdperk. Dat was mooi.

Light chips is ook zo'n leuke. Rot toch op met inherent ongezonde producten "gezonder" te maken.
pi_210632875
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:04 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Een probleem is misschien ook wel dat eten in Nederland niet echt gewaardeerd lijkt te worden. Nederlanders consumeren heel gemakkelijk simpele calorieën zonder zich te bekommeren om smaak of voedingswaarde. In de rest van de wereld lachen ze ons met onze bruine boterhammen 's ochtends en tussen de middag natuurlijk keihard uit. Niet dat het daar altijd per se gezonder is, maar meestal worden er in elk geval wel groenten gegeten, zowel 's middags als 's avonds, en het smaakt ook allemaal nog eens een stuk beter. Als Nederlander kom je daar pas achter als je eens op reis gaat naar bijvoorbeeld Azië, waar eten wel een grote rol speelt in de beleving van mensen.

Ik denk serieus dat als mensen tussen de middag gewend raken aan het consumeren van een fatsoenlijke maaltijd ze ook minder geneigd zullen zijn tussendoor nog ongezonde dingen te eten. Tuurlijk zijn twee boterhammen niet genoeg, en bovendien zijn het pure koolhydraten, waar je al snel weer honger van krijgt.
Ik weet dat in andere landen de lunch een stuk uitgebreider is. Maar hoe denk jij dat de gemiddelde Nederlander zou reageren als hij wel een uitgebreide lunch krijgt maar ook een uur langer door moet werken? We hebben gewoon een andere cultuur op dit gebeid. Daar hoef je niet eens voor naar Azië, maar een stukje zuidelijker van Nederland is het al heel anders.
pi_210632907
Ik moest lachen bij de eerste advertentie in dit topic:

Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 14 september 2023 @ 13:33:54 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210632964
quote:

[..]

Ja. En de luiheid om te koken.

Pas op TV ook een overmatig vette persoon (in Amerika) waarbij het aan 'armoede' werd geweten dathij zo dik was. Volgens mij zijn 2 hamburgers nog altijd duurder dan 1, dus hoe het mogelijk is dat mensen van armoede dik zijn weet ik niet. Het is wel zo dat arme mensen vaak minder gedisciplineerd en dommer zijn.
The End Times are wild
pi_210632971
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:15 schreef DrDentz het volgende:
Ik zou ook wel gezonder willen eten maar kan het niet betalen dus moet helaas elke keer naar Maccie gaan
Ja, want 7,45 voor een big mac of quarterpounder is echt spotgoedkoop. :')
pi_210632997
Gezond eten met een laag budget kan prima.
Sterker nog, op de momenten in mijn leven dat ik echt wat minder te besteden had at ik juist 'noodgedwongen' vrij gezond.
Die groente van de markt aan het eind van de marktdag, ei met klerezooi (kluts ei met soepgroente bv), macaronie met groente, kippensoep en dat soort dingen.

Niet gezond eten is of gemakzucht of je hebt er gewoon meer zin in.
Je over laten halen om ook een frikandel met een klots mayo te eten is realistischer dan het ik kan geen gezond eten betalen.

Een hele simpele pasta, nasi of avg kost bar weinig. Een maaltijdsoep of stoofpot is hartstikke gunstig voor een gezin of alleenstaande die er meerdere dagen van eet (zeker als je porties in kan vriezen).

Variatie is er evenveel als bij junkfood. Het grootste verschil is dat wel gezond vaker iets meer werk qua bereiding is.

De grote vraag in dit onderzoek is vooral wat ziet men als gezond eten?
Valt bv spruitjes stamppot met een uitgebakken spekje daaronder? Of denkt men dat dat ongezond is?
Macaroni met tomaat en een fikse hand goedkope diepvries groente. Rijst met wat goedkope groente, klein beetje kip en wat heel erg basic satesaus die je zelf maakt?
Een bruin broodje kaas?

Heb het idee dat 'gezond' te vaak voor hype shit staat. Een simpele appel of banaan niet voldoet.
Ik denk dat wat voorlichting over gezond doch goedkoop best een goed idee is. En dat je van basis producten best veel verschillende dingen kan maken.

Gezond hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Maar vooral blijf ik het idee hebben dat mensen denken dat ze 'slecht' eten als ze bv een simpele bonen schotel eten die ze zelf hebben gemaakt.
pi_210633015
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Grotendeels wel maar smaak blijft smaak natuutlijk. Zo moet ik echt geen prei of witlof :P
Eems, ook met prei en witlof :r

Je kunt wel smaak ontwikkelen door allerlei dingen te proeven. Als je een heel beperkt aanbod krijgt van huis uit, is het moeilijk dat te ontwikkelen.
  donderdag 14 september 2023 @ 13:38:33 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633019
Als we willen dat kansarmen dunner en dus gezonder worden kunnen we denk ik beter de uitkeringen omlaag gooien zodat ze teniminste minder eten kunnen kopen. Dan gaan ze ook beter in hun vel zitten en krijgen ze weer zin om te werken.

Ik fietste net door het dorp, overal staan appelbomen waar je vrij mag plukken. Zie ik daar kansarmen een appeltje voor hun kindjes plukken? Nee! Die gaan liever naar de supermarkt om met gratis gekregen belastinggeld een zak chips en een fles cola voor ze te kopen.
The End Times are wild
pi_210633048
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja. En de luiheid om te koken.

Pas op TV ook een overmatig vette persoon (in Amerika) waarbij het aan 'armoede' werd geweten dathij zo dik was. Volgens mij zijn 2 hamburgers nog altijd duurder dan 1, dus hoe het mogelijk is dat mensen van armoede dik zijn weet ik niet. Het is wel zo dat arme mensen vaak minder gedisciplineerd en dommer zijn.
Arme mensen zijn niet per se minder gedisciplineerd en dommer. Ze hebben wel vaker zorgen, waaronder financiële zorgen, en uit onderzoek is gebleken dat als mensen die zich zorgen maken over geld, inderdaad vaker minder goede keuzes maken en daardoor ook minder gezond leven.
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 13:42:17 #109
pi_210633055
quote:
7s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Eems, ook met prei en witlof :r

Je kunt wel smaak ontwikkelen door allerlei dingen te proeven. Als je een heel beperkt aanbod krijgt van huis uit, is het moeilijk dat te ontwikkelen.
Jap. Veel zoetigheid ook, waardoor het smakenpallet wel heel klein wordt.

Ik heb gelezen dat je smaak door je leven heen ook veranderd.
pi_210633063
Vlees heb je echt niet nodig en als je seizoens groenten en fruit eet kan je prima goedkoop gezond eten.
En als je wel vlees eet, eet dan 1 of twee keer per week biologisch vlees. En dan geen rood vlees of varkensvlees want dat is net zoals roken erg slecht voor je.
pi_210633072
Kookles op school. Mijn zoon kreeg het.
Helaas was dat beperkt tot zandkoekjes en macaronie met een blikje tomatenpuree en ham e.d.

Gemiste kans. Het waren niet veel uren, paar keer per jaar.
Maar die hadden ze ook kunnen gebruiken om te richten op gezond, simpel en goedkoop.
  donderdag 14 september 2023 @ 13:45:47 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633083
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:56 schreef TAmaru het volgende:
el aan willen toevoegen dat ik hier toch ook echt een taak zie voor de overheid. Op scholen zou de interesse van mensen in voeding meer gestimuleerd moeten worden. In Japan wordt er op de meeste scholen voor de leerlingen gekookt, waarbij de leerlingen soms mogen helpen. Ze verbouwen soms zelf een deel van het eten op school of geven presentaties over het eten en waar het vandaan komt.

Bovendien zou er moeten worden ingegrepen in de supermarkt. 80% van de dingen die je daar ziet is gewoon heel erg ongezond. Overal zit suiker in. De overheid zou een belasting op suiker moeten invoeren. Ik vind ook dat aanlokkelijke verpakkingen zouden moeten worden aangepakt, zeker voor kinderen. Doe alles maar in een neutrale verpakking. Merknaam, productnaam en een grote waarschuwingstekst erop als het product suiker bevat
Ik ben ook voor tax op suiker en vet. Vooral omdat overmatige consumptie ervan zoveel ellende en kosten met zich meebrengt.
mensen gaan dan roepen "Eigen keuze, geen betutteling". Maar we zitten wel in een collectief zorgstelsel. Al die dikke mensen kosten miljarden per jaar. En voor henzelf is het ook niks.
Een fles cola zou eigenlijk niet minder dan 4 euro mogen kosten, zodat het echt een luxe is, net als vroeger. Dat mensen dan op zondagmiddag een glaasje cola drinken, ipv iedere dag een halve-literfles aan hun mond zetten.
The End Times are wild
  donderdag 14 september 2023 @ 13:47:02 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633096
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:43 schreef quirina het volgende:
Vlees heb je echt niet nodig en als je seizoens groenten en fruit eet kan je prima goedkoop gezond eten.
En als je wel vlees eet, eet dan 1 of twee keer per week biologisch vlees. En dan geen rood vlees of varkensvlees want dat is net zoals roken erg slecht voor je.
Is dat echt zo van dat vlees? Ik denk dat de vergelijking met roken veel te ver gaat. In beperkte mate is rood vlees echt niet zo slecht. Varkensvlees valt trouwens ook onder rood vlees.

Zelf eet ik vooral vis, veel lekkerder en gezonder. Praktisch dagelijks..
The End Times are wild
  donderdag 14 september 2023 @ 13:48:01 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633104
quote:
7s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Arme mensen zijn niet per se minder gedisciplineerd en dommer. Ze hebben wel vaker zorgen, waaronder financiële zorgen, en uit onderzoek is gebleken dat als mensen die zich zorgen maken over geld, inderdaad vaker minder goede keuzes maken en daardoor ook minder gezond leven.
Van de andere kant hebben ze vaak ook juist weer meer tijd.

Ik ken ook wel mensen die geen tokkies zijn maar toch in een uitkering zitten. Die mensen kunnen prima rondkomen met hun uitkering, houden nog geld over voor leuke dingen en eten heel gezond. Die gaan bijv. ook bramenjam maken en zo.
The End Times are wild
pi_210633114
quote:
Van de mensen met ernstig overgewicht zegt meer dan de helft (54 procent) dat zij gezonder willen eten.
Hahaha, yeah right.

Classic dikkies, ik wil wel maar door omstandigheden lukt het me niet.
pi_210633133
Vroeger ook wel slecht gegeten hoor. 20 diepvriesfrikadellen zijn net zo duur als 250g kipfilet. Kun je weer een paar dagen vooruit
pi_210633166
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:38 schreef LXIV het volgende:
Als we willen dat kansarmen dunner en dus gezonder worden kunnen we denk ik beter de uitkeringen omlaag gooien zodat ze teniminste minder eten kunnen kopen. Dan gaan ze ook beter in hun vel zitten en krijgen ze weer zin om te werken.

Ik fietste net door het dorp, overal staan appelbomen waar je vrij mag plukken. Zie ik daar kansarmen een appeltje voor hun kindjes plukken? Nee! Die gaan liever naar de supermarkt om met gratis gekregen belastinggeld een zak chips en een fles cola voor ze te kopen.
Appel bomen waar je vrij mag plukken?
Ga heen zeg, tegen een vergoeding ja. De kweker is geen filantropische instelling.
Vrij betekent zelf plukken, je betaalt dan per hoeveelheid.

Als Jan lul die appels van de tak rukken maakt dat er overmorgen dikke beurse plekken op de appels zitten.

Ja, dat weet ik zeker. Heb een tijdje bij een appel kweker gewerkt. Die trouwens ook van die pluk dagen had.
Gratis, nee. Dat doet geen enkele kweker zien hoe mensen hun vingers in de appels zette om ze eraf te krijgen en hopla in hun mandje gooide wel.
Binnen enkele dagen enkel geschikt om je varkens te voeren of drank van te maken.

En helemaal niet spot goedkoop. Want he, er wordt een "ervaring' verkocht.
  donderdag 14 september 2023 @ 13:53:35 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633186
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:52 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ga heen zeg, tegen een vergoeding ja. De kweker is geen filantropische instelling.

Als Jan lul die appels van de tak rukken maakt dat er overmorgen dikke beurse plekken op de appels zitten.

Ja, dat weet ik zeker. Heb een tijdje bij een appel kweker gewerkt. Die trouwens ook van die pluk dagen had.
Gratis, nee. Dat doet geen enkele kweker zien hoe mensen hun vingers in de appels zette om ze eraf te krijgen en hopla in hun mandje gooide wel.
Binnen enkele dagen enkel geschikt om je varkens te voeren of drank van te maken.

En helemaal niet spot goedkoop. Want he, er wordt een "ervaring' verkocht.
Ik kan je hier in de buurt 3 plekken aanwijzen waar meerdere appelbomen staan en waar je vrij kunt plukken!

En hiervoor bramen

En straks weer noten, kastagnes.
The End Times are wild
  donderdag 14 september 2023 @ 13:56:18 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633234
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:52 schreef Donna het volgende:
Ik lees hier de ¤0,39 cent voor een courgette. Ik ben budgethulp bij de gemeente en ik weet bijna wel zeker dat 75% van de gezinnen die ik bijsta nog nooit een courgette gekocht heeft. Of een paprika.

Een zakje droge macaroni mix is toch al groente? Waarom zou je daar nog een zak macaroni groente in gooien? Of een paprika en een courgette?

De airfryer of de frituurpan gaat aan voor iets van aardappeltjes, snack of een burger erbij en groentes???? Nee hoor.
Maar ze kopen wel liga's (merk natuurlijk) en andere dure voorverpakte koekjes en chips en mega veel frisdrank. Of zo'n zak Thaise nootmix, super duur. Letten op aanbiedingen is teveel werk en vooraf grote porties koken en invriezen ook. En te duur ook, want dan moet je in 1x meer kopen. Dat je die kosten dan de weken daarop niet hebt, is lastig te begrijpen.

Dusja, als je deze mensen in zo'n onderzoek zou vragen of ze gezonder willen eten? Waarschijnlijk wel. Is dat dan te duur? Ze vinden van wel, want dan kan je niet meer chips, koek en frisdrank halen in dezelfde mate.

Wij doen binnen de gemeente ook wel eens onderzoekjes, ook over boodschappen gedrag. De gezinnen met de laagste inkomens, kopen de meeste merk producten. Het duurt gewoon heel lang voordat je die gezinnen over de drempel krijgt dat huismerk niet iets is om je voor te schamen etc.
Ik vind het soms heel lastig om mee om te gaan, mensen die echt niet met geld om kunnen gaan. Maar als ik dan weer de blije gezichten zie van mensen die het wel omgegooid hebben, de kinderen fruit eten i.p.v. koekjes en nu zelfs wat kunnen sparen dan weegt dat toch zwaarder.
Wel leuk dit uit de praktijk te horen. Veel politici surfen ook maar een beetje op het internet en nemen quotes uit de VS over als ze lezen dat mensen te arm zijn om gezond te eten. Daar is dat wellicht ook zo, want een hamburger kost er een dollar en een bloemkool 5 dollar. Hier is de situatie eerder andersom, maar niemand tikt ze af als ze dit nablaten..
The End Times are wild
pi_210633263
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik ben ook voor tax op suiker en vet. Vooral omdat overmatige consumptie ervan zoveel ellende en kosten met zich meebrengt.
mensen gaan dan roepen "Eigen keuze, geen betutteling". Maar we zitten wel in een collectief zorgstelsel. Al die dikke mensen kosten miljarden per jaar. En voor henzelf is het ook niks.
Een fles cola zou eigenlijk niet minder dan 4 euro mogen kosten, zodat het echt een luxe is, net als vroeger. Dat mensen dan op zondagmiddag een glaasje cola drinken, ipv iedere dag een halve-literfles aan hun mond zetten.
Van suiker wordt je dik, van vet net niet. Mayonaise is prima, je moet net de friet laten staan.
pi_210633287
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wel leuk dit uit de praktijk te horen. Veel politici surfen ook maar een beetje op het internet en nemen quotes uit de VS over als ze lezen dat mensen te arm zijn om gezond te eten. Daar is dat wellicht ook zo, want een hamburger kost er een dollar en een bloemkool 5 dollar. Hier is de situatie eerder andersom, maar niemand tikt ze af als ze dit nablaten..
Welnee, ik lees hier in de Albert Heijn app dat 1 bloemkool ¤ 1,89 kost, wellicht iets minder dan een doosje hamburgers. Maar voor de prijs van 1 doosje (diepvries) hamburgers kun je dagen eten en van 1 bloemkool niet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 14 september 2023 @ 14:02:21 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633318
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:59 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Welnee, ik lees hier in de Albert Heijn app dat 1 bloemkool ¤ 1,89 kost, wellicht iets minder dan een doosje hamburgers. Maar voor de prijs van 1 doosje (diepvries) hamburgers kun je dagen eten en van 1 bloemkool niet.
Voorbeelden genoeg in dit topic die laten zien dat je voor 2 euro pp voor een gezin gezond kan koken.
The End Times are wild
pi_210633331
quote:
7s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er leeft (naar mijn mening dan) vooral teveel het idee dat gezond en ook nog een beetje fijn duur is.

Veel mensen willen wel, maar weten niet hoe. Overal hoor je ja maar. Je moet dure shit kopen, anders is het matig tot fout. Simpel staat gelijk aan matig tot fout.

Maar dat is niet waar.

Mbt Nederland. Als volk hebben we een lang leven en behoren we tot de groep van grootse en sterkste mensen op de wereld. Ook qua brein kracht doen we het prima.
Dat deden tot voor kort op simpel doch goed eten.
Dat gekookte aardappeltje, niet best nu zogenaamd. Maar eigenlijk verdomd goed binnen een gevarieerd dieet.
Die jus erbij, oh zo slecht. Maar he, je werkt hard, kan best wel wat gebruiken.

Gezond lijkt voor veel mensen voor exotisch te staan. Dure producten van ver.
Of voor elke maaltijd perfect uitgebalanceerd.

Terwijl het gaat om voedingsstoffen. Grofweg gezegd per week.
Vandaag dit, morgen dat. Kijk per week, niet per dag.
pi_210633339
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Klaar.
De enige die hier aan het janken is ben jij. Een mens kan prima gezond leven zonder vlees. Klaar. Maar die discussie hebben wel al eens gehad.
pi_210633356
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik kan je hier in de buurt 3 plekken aanwijzen waar meerdere appelbomen staan en waar je vrij kunt plukken!

En hiervoor bramen

In het bos ja.
Maar hoeveel mensen voordat het kaal is?

En bij kwekers betekent vrij voor een bepaald bedrag zelf plukken

Ik woon niet in de stad. Heb niet alleen gewerkt op dat soort plekken, ik ken vele plekken.

Een kweker kan niet gratis weg geven.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:06:59 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633373
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:06 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
In het bos ja.
Maar hoeveel mensen voordat het kaal is?

En bij kwekers betekent vrij voor een bepaald bedrag zelf plukken

Ik woon niet in de stad. Heb niet alleen gewerkt op dat soort plekken, ik ken vele plekken.

Een kweker kan niet gratis weg geven.
Het punt is dat dit niet tot nauwelijks gebeurd. Het meeste fruit blijft hangen tot het rot.
The End Times are wild
pi_210633376
Soms is bepaald fruit of een bepaalde groente best wel prijzig, maar dan kies je voor de aanbiedingen, vaak groente en fruit van het seizoen. Ik keek vroeger weleens een dubbeltje op z'n kant en als je dan ziet wat veel mensen vinden wel nodig te hebben voor dagelijks gebruik terwijl dat eigenlijk luxe is (allerlei onnodige abonnementen, telefoons, veel huisdieren hebben), dan blijft er inderdaad weinig geld over voor gezond eten, maar dat is een keuze die ze gewoon niet willen maken i.p.v. dat ze het geld niet hebben.

Ik zie zo vaak van die stereotype figuren op de brommer naar de winkel gaan, terwijl een beetje lichaamsbeweging ook veel gezonder is, om dan maar weer wit brood, koekjes, snoepjes, chips in te slaan en oh wacht gezond eten, tja dan is net het geld op. Het is vaak ook het gevoel van snelle voldoening, heerlijk een frietje of zak chips (dat vind ik zelf op z'n tijd ook erg lekker), terwijl een gezonde maaltijd vaak als niet lekker wordt beschouwd dus dan is de keuze sneller gemaakt voor de ongezonde variant.
pi_210633387
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:04 schreef Intint het volgende:

[..]
De enige die hier aan het janken is ben jij. Een mens kan prima gezond leven zonder vlees. Klaar. Maar die discussie hebben wel al eens gehad.
Och jesus, jij ook weer?
Je bent echt wel 'one issue' he?
1947-2016
pi_210633419
quote:

[..]
Of niet elke dag vlees, of maar een klein beetje vlees

Zonder hoeft niet, het is het per dag kijken wat het probleem is.
Kijk per week. Je lichaam is gebouwd op niet per dag verwerken.

Vandaag dit, morgen dat.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:12:37 #130
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210633430
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Van suiker wordt je dik, van vet net niet. Mayonaise is prima, je moet net de friet laten staan.
Dat is onzin. Van teveel calorieën wordt je dik. Maakt niet uit waar die vandaan komen. Van sommige producten is het te makkelijk om veel calorieën binnen te krijgen en geven per calorie maar bar weinig voedingsstoffen. Deze producten bevatten veel suiker en/of vet (vaak en). Die producten zijn ongezond.

Er is niemand die te dik is omdat ze te veel appels eten.
I am a black hole shitting into the void
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 14:12:43 #131
pi_210633432
quote:

[..]
Dat is echt niet simpel en daarnaast ook niet heel reëel om te verwachten.

Als je daarnaast ook nog eens intensief sport wordt het helemaal vervelend.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:10 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Vandaag dit, morgen dat.
Variatie is key en een of meerdere vleesloze dagen zijn ook prima te doen.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:13:13 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633439
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:07 schreef Shii het volgende:
Soms is bepaald fruit of een bepaalde groente best wel prijzig, maar dan kies je voor de aanbiedingen, vaak groente en fruit van het seizoen. Ik keek vroeger weleens een dubbeltje op z'n kant en als je dan ziet wat veel mensen vinden wel nodig te hebben voor dagelijks gebruik terwijl dat eigenlijk luxe is (allerlei onnodige abonnementen, telefoons, veel huisdieren hebben), dan blijft er inderdaad weinig geld over voor gezond eten, maar dat is een keuze die ze gewoon niet willen maken i.p.v. dat ze het geld niet hebben.

Ik zie zo vaak van die stereotype figuren op de brommer naar de winkel gaan, terwijl een beetje lichaamsbeweging ook veel gezonder is, om dan maar weer wit brood, koekjes, snoepjes, chips in te slaan en oh wacht gezond eten, tja dan is net het geld op. Het is vaak ook het gevoel van snelle voldoening, heerlijk een frietje of zak chips (dat vind ik zelf op z'n tijd ook erg lekker), terwijl een gezonde maaltijd vaak als niet lekker wordt beschouwd dus dan is de keuze sneller gemaakt voor de ongezonde variant.
Het is geen wonder dat er een relatie is tussen weinig geld hebben en ongezond eten. Het betreft telkens mensen die moeite hebben met zelfbeheersing of met behoeftenuitstelling. Dus mensen die op dit moment niet gaan studeren om over 4 jaar een beter betaalde baan te hebben of op dit moment kiezen voor gezond eten om over 2 jaar geen overgewicht te krijgen
The End Times are wild
pi_210633443
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:10 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Vandaag dit, morgen dat.
Om de dag vis en kip. Gaat prima hier. Met name vis is wel aan de duurdere kant.

Ik snap wel dat mensen die een paar tientjes de week te besteden hebben dan toch voor de 20 frikadellen gaan voor 3 euro.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:15:07 #134
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633457
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:13 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Om de dag vis en kip. Gaat prima hier. Met name vis is wel aan de duurdere kant.

Ik snap wel dat mensen die een paar tientjes de week te besteden hebben dan toch voor de 20 frikadellen gaan voor 3 euro.
Een frikandel an sich is totaal niet ongezond. Vijf frikkandelen met frietsaus wel.

Als jij aardappels, bloemkool en een frikandel eet heb je ook een gezonde maaltijd.
The End Times are wild
pi_210633510
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het punt is dat dit niet tot nauwelijks gebeurd. Het meeste fruit blijft hangen tot het rot.
Nou nee hoor. Bosbeestjes eten er ook van. En best wat mensen plukken ook.

Bij kwekers blijft er bar weinig hangen, enkel wat niet rendabel is (lees na de echte plukkers en daarna de kom plukken, geweldige ervaring).
Daarna gaan de plukkers er nog een keer langs trouwens.

Het meeste fruit blijft niet hangen. In het bos zijn er gelukkig restricties. De bosbeestjes eten dat tot diep in de winter. Pluk alles weg en vele vogels en anderen overleven de winter niet.

Het laatste wat we nodig hebben zijn hordes aan mensen die tot de laatste zure braam weg plukken. Beperkt kan, teveel niet.

En de borden van kwekers die je ziet? Maak je daar maar geen zorgen om.
Die exporteren, laten mensen zelf plukken waarmee ze winst maken en wat echt, echt overblijft gaat naar appelmoes, fruit drankjes of veevoer.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:19:44 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633525
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Nou nee hoor. Bosbeestjes eten er ook van. En best wat mensen plukken ook.

Bij kwekers blijft er bar weinig hangen, enkel wat niet rendabel is (lees na de echte plukkers en daarna de kom plukken, geweldige ervaring).
Daarna gaan de plukkers er nog een keer langs trouwens.

Het meeste fruit blijft niet hangen. In het bos zijn er gelukkig restricties. De bosbeestjes eten dat tot diep in de winter. Pluk alles weg en vele vogels en anderen overleven de winter niet.

Het laatste wat we nodig hebben zijn hordes aan mensen die tot de laatste zure braam weg plukken. Beperkt kan, teveel niet.

En de borden van kwekers die je ziet? Maak je daar maar geen zorgen om.
Die exporteren, laten mensen zelf plukken waarmee ze winst maken en wat echt, echt overblijft gaat naar appelmoes, fruit drankjes of veevoer.
Ik heb het neit over het bos, maar gewoon over veldjes met fruitbomen in wijken. Daar eten vogels natuurlijk ook van, maar primair is het bedoeld voor mensen.
The End Times are wild
pi_210633565
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Och jesus, jij ook weer?
Je bent echt wel 'one issue' he?
Mijn one issue is voornamelijk ingaan op mensen met een op emotie gebaseerde bias. Klopt dat je dan inderdaad vaak terecht komt in de ‘VaN MiJn VLeEs MoTte zE AfBljVuH!’ - hoek.
pi_210633585
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat is onzin. Van teveel calorieën wordt je dik. Maakt niet uit waar die vandaan komen. Van sommige producten is het te makkelijk om veel calorieën binnen te krijgen en geven per calorie maar bar weinig voedingsstoffen. Deze producten bevatten veel suiker en/of vet (vaak en). Die producten zijn ongezond.

Er is niemand die te dik is omdat ze te veel appels eten.
Ja/nee. Ja, van teveel calorieën wordt je dik.

Suiker is ook een koolhydraat, er is weinig verschil tussen suiker en pasta. Van beide krijg je snel weer honger.

Als je vet eet, heb je weinig honger en eet je dus minder calorieën. Dat is het verschil.

Dus nee, vet is niet slecht.
pi_210633616
quote:

[..]
Ik denk dat een deel van het electoraat het ook prettig vindt om te horen. Ik denk zelfs twee delen: Aan de populistisch kant mensen die zelf geen gezonde keuzes maken en het wel prettig vinden dat iemand de schuld bij 'de maatschappij' legt, en (met name aan de linkerkant) mensen die vinden dat zielige mensen, per definitie zielig zijn en er niets aan kunnen doen dat ze in deze positie zitten.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:30:25 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633636
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:28 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik denk dat een deel van het electoraat het ook prettig vindt om te horen. Ik denk zelfs twee delen: Aan de populistisch kant mensen die zelf geen gezonde keuzes maken en het wel prettig vinden dat iemand de schuld bij 'de maatschappij' legt, en (met name aan de linkerkant) mensen die vinden dat zielige mensen, per definitie zielig zijn en er niets aan kunnen doen dat ze in deze positie zitten.
Die mensen aan de linkerkant zijn er juist de oorzaak van dat kanslozen kansloos blijven, door ze als slachtoffers te benoemen.

En 'Oh, ik zou zo graag eens gezond willen eten, gewoon bloemkool met een stukje vlees, dolgraag, maar ik kan het niet betalen en daarom ga ik op de bromfiets maar weer naar de Mac voor een quarterpoundermenu. Is allemaal de schuld van de banken en de rijke mensen'
The End Times are wild
  donderdag 14 september 2023 @ 14:44:42 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633769

Ja, ik zou ook dolgraag eens mijn kinderen een winterwortel of een appeltje willen voorschotelen, is ook zo belangrijk voor hun gezondheid... Maar ja, de banken en de rijke mensen he! Die houden alle geld voor zichzelf en nu moet ik ze chips en sigaretten geven.
En de naieve 50-jarige Volkskrantlezeres heeft alweer tranen in haar ogen en weet nog zekerder dat ze de komende verkiezingen op GroenLinks zal gaan stemmen.
The End Times are wild
pi_210633791
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een frikandel an sich is totaal niet ongezond. Vijf frikkandelen met frietsaus wel.

Als jij aardappels, bloemkool en een frikandel eet heb je ook een gezonde maaltijd.
Dit is niet onwaar.tuurlijk is die frikandel restvlees. Uiers, separaatvlees. En een berg smaakmakers.

Maar aardappel, friko en groente is niet perse heel slecht. Is zelfs aardig ok.

Wat minder smaakmakers en minder restvlees zou nog beter zijn (betere verhouding in het vlees). Maar zonder vieze saus is het niet heel erg ongezond.

De overmaat aan zouten(Inc nitraten voor de houdbaarheid) en suikers in dat zeer bewerkte vlees. Dat is een reden voor zorg.
Zou dan zelf eerder kiezen voor 'schoon' gehakt. Restvlees zonder toevoegingen

Een enkele keer per week orgaanvlees is ook een mogelijkheid. Kippenlever, runder lever bv. Moet je zeker niet elke dag eten, maar zo nu en dan helemaal niet zo verkeerd

Pakje kippenlever, voldoende voor rond de 4 personen kost 2/2,5¤.
En dat in de supermarkt, bij de kippenboer een stuk goedkoper.
Ik koop het voor een 1¤ per 759 gram (voor de hond en eet er ook soms zelf wat van).

Zelfde met vis. Zalm koppen en graten,andere vis resten.
Ik koop het voor de huisdieren op de markt. Kost geen reet. Zijn resten ook geschikt voor menselijke consumptie.
Hopla, naast heerlijk eten voor de dieren maak ik een vis bouillon of soep ervan. Ragout kan ook nog.

Dit is mogelijk op vele gebieden.
En voor de duidelijkheid, ik ben geen 30 cm fokker.
Ik ben gewoon een dame van in de 40 die een doodnormale baan heeft. Ik heb geen 3000+ per maand ofzo.
Heb heel aardig de broekriem aan moeten halen omdat door oa een scheiding ik tijdelijk in de vrije sector moest huren en ik om een dak boven mijn hoofd te kunnen hebben erg hoog in maandlasten heb moeten zitten (voor mijn doen).

Heb dus echt moeten schipperen, heb naast ruim fulltime werken moeten nadenken over normaal eten zonder veel tijd of geld.

Ik weet prima dat het niet altijd makkelijk is en het soms echt even rot kan voelen.
Ik weet dat je soms geneigd kan zijn fuck it te denken.
Maar weet ook dat als je zegt nee, ik ga er wat van maken het beter gaat.

Ik heb ook echt weleens bij de pakken neer gezeten.
Tijdelijke camping woonplek in de winter. Woon kosten rond de 1000/1200 per maand, inkomsten onder de 2000. Zo weinig voor eten e.d.
Zorgkosten, echt een auto nodig, telefoon kosten, je kent het wel. Schipperen.
pi_210633798
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:23 schreef Intint het volgende:

[..]
Mijn one issue is voornamelijk ingaan op mensen met een op emotie gebaseerde bias.(...)
Koop een spiegel. Dat is je issue.
In ieder topic waar je zit en er ook maar een klein kansje is, moet je het zeggen.

Je bent echt het levende bewijs dat die meme met jongen met dikke aderen op z'n voorhoofd.
1947-2016
pi_210633803
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Jap. Veel zoetigheid ook, waardoor het smakenpallet wel heel klein wordt.

Ik heb gelezen dat je smaak door je leven heen ook veranderd.
Klopt, zo walgde ik vroeger bv van spruitjes, van alleen de lucht al moest ik kokhalzen. Tegenwoordig vind ik ze hardstikke lekker.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:49:29 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633811
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:47 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dit is niet onwaar.tuurlijk is die frikandel restvlees. Uiers, separaatvlees. En een berg smaakmakers.

Maar aardappel, friko en groente is niet perse heel slecht. Is zelfs aardig ok.

Wat minder smaakmakers en minder restvlees zou nog beter zijn (betere verhouding in het vlees). Maar zonder vieze saus is het niet heel erg ongezond.

De overmaat aan zouten(Inc nitraten voor de houdbaarheid) en suikers in dat zeer bewerkte vlees. Dat is een reden voor zorg.
Zou dan zelf eerder kiezen voor 'schoon' gehakt. Restvlees zonder toevoegingen

Een enkele keer per week orgaanvlees is ook een mogelijkheid. Kippenlever, runder lever bv. Moet je zeker niet elke dag eten, maar zo nu en dan helemaal niet zo verkeerd

Pakje kippenlever, voldoende voor rond de 4 personen kost 2/2,5¤.
En dat in de supermarkt, bij de kippenboer een stuk goedkoper.
Ik koop het voor een 1¤ per 759 gram (voor de hond en eet er ook soms zelf wat van).

Zelfde met vis. Zalm koppen en graten,andere vis resten.
Ik koop het voor de huisdieren op de markt. Kost geen reet. Zijn resten ook geschikt voor menselijke consumptie.
Hopla, naast heerlijk eten voor de dieren maak ik een vis bouillon of soep ervan. Ragout kan ook nog.

Dit is mogelijk op vele gebieden.
En voor de duidelijkheid, ik ben geen 30 cm fokker.
Ik ben gewoon een dame van in de 40 die een doodnormale baan heeft. Ik heb geen 3000+ per maand ofzo.
Heb heel aardig de broekriem aan moeten halen omdat door oa een scheiding ik tijdelijk in de vrije sector moest huren en ik om een dak boven mijn hoofd te kunnen hebben erg hoog in maandlasten heb moeten zitten (voor mijn doen).

Heb dus echt moeten schipperen, heb naast ruim fulltime werken moeten nadenken over normaal eten zonder veel tijd of geld.

Ik weet prima dat het niet altijd makkelijk is en het soms echt even rot kan voelen.
Ik weet dat je soms geneigd kan zijn fuck it te denken.
Maar weet ook dat als je zegt nee, ik ga er wat van maken het beter gaat.

Ik heb ook echt weleens bij de pakken neer gezeten.
Tijdelijke camping woonplek in de winter. Woon kosten rond de 1000/1200 per maand, inkomsten onder de 2000. Zo weinig voor eten e.d.
Zorgkosten, echt een auto nodig, telefoon kosten, je kent het wel. Schipperen.
Ja, wel vervelend als je altijd moet schipperen, maar positief dat je er wel goed mee om weet te gaan en het beste er van weet te maken. Lekker en toch gezond eten.

Heb je nu de boel beter op de rit?
The End Times are wild
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 14:53:45 #146
382129 crew  Donna
pi_210633847
quote:

[..]
Er zijn gezinnen bij die tot deze zomer nog hebben gedacht dat fastfood (patat of pizza afhalen) goedkoper is dan gewoon een maaltijd koken. En een patatje afhalen begon toch wel duur te worden, maar dan nog steeds denken dat het goedkoper is. Zij denken zeker dat ze geen geld hebben om gezond te eten.

Want kranten lezen ze ook niet of maar half en reclamefolders gaan in de kattenbakken (ja, meer dan 1). Ze lezen of horen ergens dat de inflatie in de supermarkt enorm is en zijn dan van mening dat ze goed zitten met hun afhaalpizza.

Vorig jaar was het echt heel lastig met de energieprijzen. Geen idee wat voor contract ze hebben. Geen idee wat 20 minuten douchen kost. Dan reken je dat voor ze uit met de tarieven van toen en alsnog voelen ze geen noodzaak om korter te douchen. Want dat zien we dan wel.
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 14:54:22 #147
382129 crew  Donna
pi_210633854
Ik heb ook hele leuke en lieve en verstandige gezinnen hoor. :9
pi_210633863
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:57 schreef rutger05 het volgende:
Verschillende verzorgingshuizen die nog een eigen keuken hebben bieden dit aan. Kun je gewoon mee eten met wat er die dag op het menu staat. Soms ook mogelijk als afhaal maaltijd.

Wil je zeker zijn van je hapje, moet je vaak wel vooraf reserveren. Zonder reserveringen is het "op=op" natuurlijk.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:55:46 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633864
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:53 schreef Donna het volgende:

[..]
Er zijn gezinnen bij die tot deze zomer nog hebben gedacht dat fastfood (patat of pizza afhalen) goedkoper is dan gewoon een maaltijd koken. En een patatje afhalen begon toch wel duur te worden, maar dan nog steeds denken dat het goedkoper is. Zij denken zeker dat ze geen geld hebben om gezond te eten.

Want kranten lezen ze ook niet of maar half en reclamefolders gaan in de kattenbakken (ja, meer dan 1). Ze lezen of horen ergens dat de inflatie in de supermarkt enorm is en zijn dan van mening dat ze goed zitten met hun afhaalpizza.

Vorig jaar was het echt heel lastig met de energieprijzen. Geen idee wat voor contract ze hebben. Geen idee wat 20 minuten douchen kost. Dan reken je dat voor ze uit met de tarieven van toen en alsnog voelen ze geen noodzaak om korter te douchen. Want dat zien we dan wel.
Hoe kunnen ze in hemelsnaam zichzelf zo voor de gek houden dan? Ze komen toch wel in de supermarkt voor chips, sigaretten en cola? Dan zien ze de prijzen toch?

In plaats van veel geld zouden we ze beter discipline en behoefte-uitstel kunnen aanleren. Hoe heb jij het aangepakt bij de gezinnen waar je succes boekte?
The End Times are wild
pi_210633910
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:54 schreef Donna het volgende:
Ik heb ook hele leuke en lieve en verstandige gezinnen hoor. :9
Ah, toch wel? Je begon met iets van: "Het is mijn werk, dus ik kan het weten en ze zijn allemaal heel erg dom."
  donderdag 14 september 2023 @ 15:01:55 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633923
twitter

Wel heel optimistisch. Ik woon met best veel grond, heb eigen water, hout, zonnepanelen etc. En dan nog is de 'besparing' zo goed als nihil hoor! Ja, in het seizoen (nu) heb je bijv heel veel boontjes. Maar dat scheelt echt geen 10% op de boodschappen.
The End Times are wild
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:02:12 #152
382129 crew  Donna
pi_210633925
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hoe kunnen ze in hemelsnaam zichzelf zo voor de gek houden dan? Ze komen toch wel in de supermarkt voor chips, sigaretten en cola? Dan zien ze de prijzen toch?

In plaats van veel geld zouden we ze beter discipline en behoefte-uitstel kunnen aanleren. Hoe heb jij het aangepakt bij de gezinnen waar je succes boekte?
Als er altijd gedacht (of gezegd) wordt dat koekjes en chips goedkoper zijn dan groene en fruit en je ziet dat de prijs van een zak chips al bijna ¤3 is, dan kan het niet anders dan dat de groentes en fruit nog veel duurder zijn toch? Zo wordt er dan gedacht. Er wordt niet eens naar groente/fruit gekeken. Als ze überhaupt al naar de prijzen kijken. Met de ogen dicht pinnen is vaker het geval.

Ik zal vanavond even verder reageren want ik ga heel toevallig nu naar het gezin met de baby (en de M&M's). :s)
  donderdag 14 september 2023 @ 15:03:01 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210633931
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:02 schreef Donna het volgende:

[..]
Als er altijd gedacht (of gezegd) wordt dat koekjes en chips goedkoper zijn dan groene en fruit en je ziet dat de prijs van een zak chips al bijna ¤3 is, dan kan het niet anders dan dat de groentes en fruit nog veel duurder zijn toch? Zo wordt er dan gedacht. Er wordt niet eens naar groente/fruit gekeken. Als ze überhaupt al naar de prijzen kijken. Met de ogen dicht pinnen is vaker het geval.

Ik zal vanavond even verder reageren want ik ga heel toevallig nu naar het gezin met de baby (en de M&M's). :s)
Oh ja. Ik heb heir heel veel tomaten en appels over. Jammer dat ik ze niet kan meegevan dan. (Voor de baby)
The End Times are wild
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 15:04:24 #154
382129 crew  Donna
pi_210633943
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, toch wel? Je begon met iets van: "Het is mijn werk, dus ik kan het weten en ze zijn allemaal heel erg dom."
75%, niet allemaal he! ;)

En ik benoem alleen wat ik zie. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het in andere regio's niet echt heel anders is. Als je ook die TV programma's ziet als 'Waar doen ze het van' en 'Dubbeltje op z'n kant'. Dat is wel echt realiteit.
pi_210633960
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Koop een spiegel. Dat is je issue.
In ieder topic waar je zit en er ook maar een klein kansje is, moet je het zeggen.

Je bent echt het levende bewijs dat die meme met jongen met dikke aderen op z'n voorhoofd.
Werkelijk prachtig, dat totale gebrek aan zelfreflectie. Vraagje; wie begon er in dit topic over dat onderwerp? Jij of ik? Ga nog eens terug na het vorige topic waar we deze discussie voerden; wie begon er toen over dat onderwerp? Jij of ik? Juist ja.

Ik zal je maar niet zeggen dat ik zelf geen veganist of vegetariër ben. Ben bang dat je breintje het helemaal niet aankan om mij niet in een hokje te plaatsen.
pi_210634012
Triest
Een appel is al bijna een euro per stuk, een kiwi ook zoiets.
Laat staan als je vis wilt eten.

Zak patat en frikandellen en chips kost niks
blablablabla
  donderdag 14 september 2023 @ 15:16:48 #157
3542 Gia
User under construction
pi_210634044
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
Oh ja. Ik heb heir heel veel tomaten en appels over. Jammer dat ik ze niet kan meegevan dan. (Voor de baby)
Wij krijgen gigantisch veel mispels dit jaar. Gaan we maar likeurtjes van maken. De druivenlikeur is bijna klaar, dan kunnen de mispels in de fles. Wellicht ook wat perenlikeurtjes maken. Heerlijk voor die lange winteravonden.
pi_210634046
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:02 schreef Donna het volgende:

[..]

Blijkbaar weet jij het ook niet.
Eigen merk chips is veel goedkoper. 1,19 een zak bij De Dirk. 4 frikandellen kosten een euro. Dat is als je gezond wilt eten ook de prijs van één fucking appel. Als jij 3 hongerige kinderen hebt die je moet voeden en geen cent te maken rara waar kies je dan voor. Zeker met opgroeiende kinderen zijn zaken als vis en fruit gewoon tyfusduur vergeleken met ongezonde troep die ook nog eens een stuk voedzamer is.
blablablabla
  donderdag 14 september 2023 @ 15:19:36 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210634083
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:13 schreef Elan het volgende:
Triest

18 voor 2,18. Dat is 13 cent per stuk of zo.
Pas bij de supermarkt een hele zak vol groente en fruit voor 3 euro. Druiven, bloemkool, venkel, champions, een muntplantje, paprika, mandarijnen. En een half brood voor 25 cent.
En dan nog alle noten en fruit die helemaal gratis te plukken is.
The End Times are wild
  donderdag 14 september 2023 @ 15:22:30 #160
3542 Gia
User under construction
pi_210634111
quote:

[..]
Van die bloemkool kun je met 4 of 5 eten. Dan kost die bloemkool pp ook maar 1 dollar.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:25:04 #161
3542 Gia
User under construction
pi_210634125
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Eigen merk chips is veel goedkoper. 1,19 een zak bij De Dirk. 4 frikandellen kosten een euro. Dat is als je gezond wilt eten ook de prijs van één fucking appel. Als jij 3 hongerige kinderen hebt die je moet voeden en geen cent te maken rara waar kies je dan voor. Zeker met opgroeiende kinderen zijn zaken als vis en fruit gewoon tyfusduur vergeleken met ongezonde troep die ook nog eens een stuk voedzamer is.
Appels kun je ook bij de boer kopen. Stuk goedkoper dan in de supermarkt.
Vis is duur, maar wellicht iets goedkoper op de markt? Daar beconcurreren ze elkaar de kraam uit. Althans hier wel, 4 viskramen naast elkaar. Hetzelfde met groente en kaas, ook meerdere kramen.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:26:27 #162
3542 Gia
User under construction
pi_210634138
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:19 schreef LXIV het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Pas bij de supermarkt een hele zak vol groente en fruit voor 3 euro. Druiven, bloemkool, venkel, champions, een muntplantje, paprika, mandarijnen. En een half brood voor 25 cent.
Wij hadden dit jaar voor het eerst hazelnoten. Nog niet zoveel, maar het begin is er. Zo lekker, vers van de struik.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:27:46 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210634145
quote:

[..]
het probleem met dat volk is dat ze te lui zijn én teveel geld hebben. Dan krijg je dat.
The End Times are wild
pi_210634164
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:55 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Verschillende verzorgingshuizen die nog een eigen keuken hebben bieden dit aan. Kun je gewoon mee eten met wat er die dag op het menu staat. Soms ook mogelijk als afhaal maaltijd.

Wil je zeker zijn van je hapje, moet je vaak wel vooraf reserveren. Zonder reserveringen is het "op=op" natuurlijk.
Dat wist ik niet. Handig.
pi_210634197
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:52 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Bij een kweker mag je ze inderdaad niet zomaar plukken.
Maar ik kan je genoeg plekken aanwijzen waar de appel- en perenbomen gewoon in de berm van de openbare weg groeien.
Zover mij bekend is, is het toegestaan om van vruchten langs de openbare weg een hoeveelheid voor 'eigen consumptie' te plukken. Dus in het seizoen kun je zo aan heel veel appels, peren, bramen, hazelnoten etc komen.
Lekker te voet of met de fiets op pad gaan om in je woonomgeving een middag vruchten te gaan verzamelen is bovendien óók gezond.

En ja, het eerste jaar is dat flink zoeken natuurlijk naar waar je moet zijn voor wat lekkere vruchten. Als je al vaker op zoek bent geweest, weet je al wel wat goede plekken zo te vinden.

Ook bij mensen die een appelboom in de tuin hebben zie ik wel eens een mandje staan met appels die je als voorbijganger gratis mee mag nemen, want in een goed jaar geeft een mooie appelboom natuurlijk véél meer vruchten dan één huishouden nodig heeft.
pi_210634203
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Appels kun je ook bij de boer kopen. Stuk goedkoper dan in de supermarkt.
Vis is duur, maar wellicht iets goedkoper op de markt? Daar beconcurreren ze elkaar de kraam uit. Althans hier wel, 4 viskramen naast elkaar. Hetzelfde met groente en kaas, ook meerdere kramen.
Praktisch als je in Amsterdam op 3 hoog woont. Even naar de boer toe. Ik betaal voor appels 3,99, maar dat zijn Pink Ladies dus import en wel reteduur. Het nu oogsttijd voor appels dus die kun je scoren voor een mooie prijs, buiten het seizoen betaal je een stuk meer.
blablablabla
pi_210634214
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:26 schreef Gia het volgende:

[..]
Wij hadden dit jaar voor het eerst hazelnoten. Nog niet zoveel, maar het begin is er. Zo lekker, vers van de struik.
Genot is dat ja, walnoten ook :9 . Wij gingen jaren geleden wel eens hazelnoten zoeken maar als je ergens in of rond een stad woont waar veel buitenlanders wonen kun je rekenen op stevige concurrentie. Bramen plukken kan je zelfs duur komen te staan als in dat je een boete riskeert.
blablablabla
pi_210634239
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

En hiervoor bramen

Betaal jij dan ook het vervoer heen en terug naar de plekken waar men gratis gezond kan winkelen?
pi_210634248
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
het probleem met dat volk is dat ze te lui zijn én teveel geld hebben. Dan krijg je dat.
Onzin. Mensen met een hoger inkomen leven over het algemeen juist gezonder.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)n-langer-en-gezonder
blablablabla
  donderdag 14 september 2023 @ 15:41:13 #170
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210634262
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar dat is niet omdat gezond eten duurder zou zijn, maar omdat mensen met een hoger inkomen (en dus meestal ook een hoger opleidingsniveau) gewoon veel bewustere keuzes maken.
Zo roken mensen met hogere inkomens veel minder dan mensen met lagere inkomens.
Je gaat toch niet beweren dat roken minder geld kost dan niet roken en dat daarom lagere inkomens dit zo vaak doen?
The End Times are wild
  donderdag 14 september 2023 @ 15:41:38 #171
3542 Gia
User under construction
pi_210634266
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:34 schreef Elan het volgende:

[..]
Genot is dat ja, walnoten ook :9 . Wij gingen jaren geleden wel eens hazelnoten zoeken maar als je ergens in of rond een stad woont waar veel buitenlanders wonen kun je rekenen op stevige concurrentie. Bramen plukken kan je zelfs duur komen te staan als in dat je een boete riskeert.
In je eigen tuin mag dat gelukkig wel. Ik laat ook genoeg fruit hangen voor de vogels en insecten.
Veel mensen halen bramen weg uit de tuin, ik vind dat jammer; ze zijn zo lekker! Je kunt een struik ook in toom houden en elke jaar bramen oogsten. Bij ons is er dit jaar een struik opgekomen op een plek waar we die wel willen. Nog geen bramen gehad, hopelijk volgend jaar wel.
  donderdag 14 september 2023 @ 15:43:02 #172
3542 Gia
User under construction
pi_210634276
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Nou....die thuis bezorgd maaltijden zijn minder gezond dan men denkt. Vaak veel te zout, bijvoorbeeld.
pi_210634317
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

De waarheid onder ogen zien (of eigenlijk: de waarheid accepteren) betekent meteen dat ze niet meer de hele wereld behalve zichzelf de schuld kunnen geven van hun problematiek.

Als die waarheid geaccepteerd wordt, betekent het immers ook dat ze zichzelf moeten aanwijzen als de oplossing van het probleem, middels cruciale veranderingen in keuzes en gedrag.
pi_210634336
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:37 schreef torentje het volgende:

[..]
Betaal jij dan ook het vervoer heen en terug naar de plekken waar men gratis gezond kan winkelen?
Wandelen is gratis. En gezond.
pi_210634368
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dat is niet omdat gezond eten duurder zou zijn, maar omdat mensen met een hoger inkomen (en dus meestal ook een hoger opleidingsniveau) gewoon veel bewustere keuzes maken.
Zo roken mensen met hogere inkomens veel minder dan mensen met lagere inkomens.
Je gaat toch niet beweren dat roken minder geld kost dan niet roken en dat daarom lagere inkomens dit zo vaak doen?
De klassieke tokkies die ik heb gekend gedurende mijn leven (dus roken, vechthond, overmatig drank/drugs gebruik, gat in de hand, asowijk) waren juist vaak superdun.. Omdat ze niet met geld konden omgaan waardoor ze bijvoorbeeld eerst een tattoo gingen zetten en dan vervolgens 2 weken zonder geld voor eten zaten :') .

Kook je gezond en gevarieerd is dat over het algemeen genomen wel wat duurder want je gebruikt vaak meerdere verse ingrediënten, mager vlees en bijvoorbeeld kip en vis zijn ook een stuk duurder dan een kiloknaller met vet varkensvlees.
blablablabla
pi_210634418
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Nou....die thuis bezorgd maaltijden zijn minder gezond dan men denkt. Vaak veel te zout, bijvoorbeeld.
55 % wil niet eens gezonder eten dus ja dan ben je inderdaad uitgepraat. Ik denk vooral dat er veel betere voorlichting moet komen.

En dan nog ban je obesitas niet uit want we houden door hoe ons brein werkt in aanleg eigenlijk allemaal van ongezonde meuk.
blablablabla
pi_210634429
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wandelen is gratis. En gezond.
Met mate en met geen zware last om te dragen is wandelen zeker gezond.
  donderdag 14 september 2023 @ 16:03:14 #178
38496 Perrin
pi_210634442
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:59 schreef Elan het volgende:

[..]
55 % wil niet eens gezonder eten dus ja dan ben je inderdaad uitgepraat. Ik denk vooral dat er veel betere voorlichting moet komen.

En dan nog ban je obesitas niet uit want we houden door hoe ons brein werkt in aanleg eigenlijk allemaal van ongezonde meuk.
De een kan zijn opborrelende verlangens wat beter beteugelen dan de ander.
pi_210634518
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:48 schreef Hathor het volgende:

[..]
Klopt, zo walgde ik vroeger bv van spruitjes, van alleen de lucht al moest ik kokhalzen. Tegenwoordig vind ik ze hardstikke lekker.
Dat heb ik juist met knoflook
Kan er niet genoeg van krijgen maar hoe anders was dat in mijn jeugd zeg _O-
pi_210634600
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:06 schreef Intint het volgende:

[..]
Werkelijk prachtig, dat totale gebrek aan zelfreflectie. Vraagje; wie begon er in dit topic over dat onderwerp? Jij of ik? Ga nog eens terug na het vorige topic waar we deze discussie voerden; wie begon er toen over dat onderwerp? Jij of ik? Juist ja.

Ik zal je maar niet zeggen dat ik zelf geen veganist of vegetariër ben. Ben bang dat je breintje het helemaal niet aankan om mij niet in een hokje te plaatsen.
Ik reageer op iemand anders he, niet op jou. Jij komt met je one issue er tussendoor drammen.
Een keer niet posten over dit onderwerp, dat kan jouw kleine breintje niet aan, zo blijkt.
1947-2016
pi_210634751
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:06 schreef Gia het volgende:
Het zou goed zijn als er een methode ontwikkeld wordt voor de basisschool om kinderen vanaf groep 1 te leren over gezonde voeding en in de hogere klassen ook koken. De meeste basisscholen beschikken over een keuken, dus dat zou mogelijk moeten zijn. Hoeft maar 1 dagdeel in de twee weken te zijn en dan met groepjes in toerbeurten. Uiteraard geen hele maaltijd; de kinderen moeten thuis ook nog eten.
Daar heb je opvoeding voor.
pi_210634772
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:43 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Daar heb je opvoeding voor.
Ouders weten vaak niet beter, kom je vanzelf in een vicieuze cirkel terecht van generaties met problematisch overgewicht en onkundige voedingspatronen..
blablablabla
  Moderator donderdag 14 september 2023 @ 16:47:43 #183
382129 crew  Donna
pi_210634783
quote:

[..]
Heb je mijn eerder reactie over merk producten ook gelezen?

Beetje jammer om meteen te roepen dat ik het niet weet.
pi_210634814
quote:
Triest

https://www.supermarktscanner.nl/product-vergelijken/appel%201kg
https://www.hoogvliet.com(...)&utm_campaign=568399

Het is maar net wat je vinden wilt.
pi_210634887
quote:
Triest

Je moet wel een beetje rondkijken, maar vorige week nog 2 kilo appels van ¤ 2,49. Zaten er zeker tien in, dus 0,25 per appel is al heel anders dan 1 euro. Groentes zijn ook altijd wel ergens in de aanbieding. Vis is zeker prijzig, maar dat de ongezonde keuze altijd zoveel goedkoper zou zijn betwijfel ik.
Tuurlijk kan je de goedkoopste gevulde koeken en chips kopen maar dat is sowieso geen maaltijd. Patat/friet is per kilo ook duurder dan gewone aardappelen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_210634890
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:19 schreef LXIV het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Even uit het bonuskrantje van AH van deze week: 1,5 kilo Elstars 1,99. Zak witlof (4 stuks) 1,29, 3 preien 1 euro, 2 pakken verse pasta 2,29, Zaans volkoren 1,13. En mijn ervaring is dat je al een zak aardappels hebt voor 2 euro.
Dan gaan we naar de ongezonde meuk: 2 bekers ijs 6,69, 2 potten pindakaas 4,27, 2 zakken chips 3 euro, krat bier 14,17.

Met andere woorden: als je gezond wilt leven voor weinig, kan dat echt wel. En ongezond eten is ook vaak duur.
Ik las hier over 4 frikandellen voor weinig. Nou, die heb ik een keer gekocht. Je kon ze gewoon in de oven doen. Maar ze waren echt niet te vreten en ze dropen van het vet. Nooit meer! Als je een beetje frikandel wil, betaal je echt wel wat meer.
pi_210634907
Ja jongens het is nu heeeeeeeel toevallig appeltijd, dat komt na de komkommertijd.
Zulke lage prijzen voor appels vind je niet van november tot augustus.
blablablabla
pi_210634916
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:57 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Even uit het bonuskrantje van AH van deze week: 1,5 kilo Elstars 1,99. Zak witlof (4 stuks) 1,29, 3 preien 1 euro, 2 pakken verse pasta 2,29, Zaans volkoren 1,13. En mijn ervaring is dat je al een zak aardappels hebt voor 2 euro.
Dan gaan we naar de ongezonde meuk: 2 bekers ijs 6,69, 2 potten pindakaas 4,27, 2 zakken chips 3 euro, krat bier 14,17.

Met andere woorden: als je gezond wilt leven voor weinig, kan dat echt wel. En ongezond eten is ook vaak duur.
Ik las hier over 4 frikandellen voor weinig. Nou, die heb ik een keer gekocht. Je kon ze gewoon in de oven doen. Maar ze waren echt niet te vreten en ze dropen van het vet. Nooit meer! Als je een beetje frikandel wil, betaal je echt wel wat meer.
Wie doet er dan ook frikandellen in de oven, die moet je gewoon in de vetpan bakken.
blablablabla
pi_210634919
quote:
En als je dan bij een beetje moeite doet, is er in een beetje stad ook wel een Turkse supermarkt die nog een stuk goedkoper is met groenten.

pi_210634945
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:00 schreef Elan het volgende:

[..]
Wie doet er dan ook frikandellen in de oven, die moet je gewoon in de vetpan bakken.
Die heb ik niet vanwege de stank in huis en dat ik dan een pan heb met olie erin die zo moet blijven staan. De frikandellen waren geschikt voor de oven. Stond op de verpakking. Het waren de allergoedkoopste die je kon krijgen. Blijkbaar doen ze het frituurvet er al bij, want die dingen glibberden gewoon. Waren niet de droge frikandellen die je bij de snackbar krijgt.
Aan een frituurpan begin ik echt niet. Ik moet die meur niet in huis. En dan dat gedoe met het verwisselen van het frituurvet, niks voor mij.
  donderdag 14 september 2023 @ 17:07:16 #191
38496 Perrin
pi_210634971
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En als je dan bij een beetje moeite doet, is er in een beetje stad ook wel een Turkse supermarkt die nog een stuk goedkoper is met groenten.

[ afbeelding ]
Laatst bij de Lidl twee grote zakken puntpaprika's voor drie euro. Je moet een beetje opletten op de prijzen en de aanbiedingen maar dan kun je echt goedkoop scoren.
pi_210635206
Gewoon elke week de aanbiedingskrantjes doornemen van de supermarkten en af en toe naar de markt gaan. Dat scheelt al de helft. Ik heb soms een beetje het gevoel dat bij onderzoeken deelnemers zitten die weinig moeite willen doen om koopjes te zoeken en zonder voorbereiding naar de supermarkt stappen en er binnen 5 minuten er weer uit willen zijn. Ja, dan ben je gewoon duur uit. Bakjes snoepfruit of soepgroente zijn op zich al duur, omdat je ook betaalt voor het snijden en houdbaar houden. Als je een komkommer, een zak wortels en wat tomaten koopt (ik noem maar wat), ben je een stuk goedkoper uit en kun je de hele week "snoepen".
pi_210635421
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Laatst bij de Lidl twee grote zakken puntpaprika's voor drie euro. Je moet een beetje opletten op de prijzen en de aanbiedingen maar dan kun je echt goedkoop scoren.
Hetzelfde geldt voor vlees. Een paar dagen voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken, kan je meteen 30 tot 50% korting scoren

Gooi het de vriezer in en het kan makkelijk een paar maanden mee c_/
pi_210636161
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Een stuk kipfilet van 100gr is ongeveer een euro. 150gr rundergehakt of zeker hoh is 1,50, kun je in een burrito leggen, bal gehakt van maken, chili van maken, kun je pasta rode saus van maken, etc etc.

Zeker als je meal prept kun je nog steeds goed 1,50 per persoon per dag halen. Voor een tientje kook ik al best speciaal en uitgebreid voor een gezin van 4, voor 15 euro kook ik zuid-koreaans of iets anders geks. En koken kun je leren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Akkerdjie op 14-09-2023 18:57:59 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210636226
quote:
10s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:59 schreef Elan het volgende:
Ja jongens het is nu heeeeeeeel toevallig appeltijd, dat komt na de komkommertijd.
Zulke lage prijzen voor appels vind je niet van november tot augustus.
Vrijwel elk seizoen kent zijn eigen goedkope groenten en fruit.
Dadelijk heb je weer 2 netten mandarijnen voor een appel en een ei

En aan het eind van de middag op de lokale weekmarkt kun je nog de helft goedkoper uit zijn ten opzichte van de supermarkt.
pi_210636230
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:52 schreef Donna het volgende:

MaAR vAN aRm ZiJn KrIjG jE eEn LaGeR iQ!!1!1!21
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210636324
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:56 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Klopt, want dan krijgen de peuters en kleuters te weinig voedzame maaltijden, waardoor hun hersenen niet groeien.
pi_210636640
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En aan het eind van de middag op de lokale weekmarkt kun je nog de helft goedkoper uit zijn ten opzichte van de supermarkt.
Klopt ik ken de marktprijzen
Appels 0.28 kg
Paprika 1.30 kg
Aubergine 1.40 kg
Komkommer 0.40 st
Tussenhandel en de supers pakken het meeste
pi_210636938
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Moet je ook maar net kunnen.

Meeste groenten en fruit zijn nu goedkoop, in de winter is alles import. Tenzij boerenkool en wortels je ding zijn.
blablablabla
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 20:19:00 #200
pi_210637086
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Meeste groenten en fruit zijn nu goedkoop, in de winter is alles import. Tenzij boerenkool en wortels je ding zijn.
Vandaag nog een Nederlandse broccoli gescoord voor 90 cent inderdaad.
pi_210637120
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 18:56 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
ik lees dat wel vaker inderdaad... armoede zorgt ervoor dat er verkeerde keuzes worden gemaakt....
pi_210637138
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Voor groenten is er in de winter prima alternatief in de vorm van conserven en diepvries groenten.

Daarnaast is er niks mis met Hollandse stamppotten. En in kader van dit topic: Kost geen drol om te maken.
pi_210637306
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:01 schreef LXIV het volgende:
[ twitter ]

Wel heel optimistisch. Ik woon met best veel grond, heb eigen water, hout, zonnepanelen etc. En dan nog is de 'besparing' zo goed als nihil hoor! Ja, in het seizoen (nu) heb je bijv heel veel boontjes. Maar dat scheelt echt geen 10% op de boodschappen.
Dit is leuk, maar ik zou bijvoorbeeld maar moeilijk nog terug kunnen naar een heel Hollands dieet. Ik zie mezelf niet snel stoppen met avocado's, bananen, vis, rijst, linzen, ...
Mja
pi_210637480
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Das niet duur :P
In de winter betaal je al snel het dubbele.

Al was dit jaar wel heel extreem door de hoge gasprijs.
blablablabla
pi_210637515
En wat is het excuus van die andere 5?
pi_210637520
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Voor groenten is er in de winter prima alternatief in de vorm van conserven en diepvries groenten.

En in kader van dit topic: Kost geen drol om te maken.
Conserven smaken NIET hetzelfde als vers. Diepvries over het algemeen ook niet.

quote:
Daarnaast is er niks mis met Hollandse stamppotten.
Eens, al zijn er in verhouding weinig mensen die dat tegenwoordig eten/lusten.

Maar je moet ook kennis paraat hebben. Heek bijvoorbeeld lijkt qua smaak en structuur enorm veel op kabeljauw. Maar kost de helft.
blablablabla
pi_210637525
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Voordeel van een broccoli is ook dat ie redelijk lang goed blijft in de koelkast.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2023 20:57:53 ]
  Forum Admin donderdag 14 september 2023 @ 21:25:50 #208
pi_210637803
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Das niet duur :P
In de winter betaal je al snel het dubbele.

Al was dit jaar wel heel extreem door de hoge gasprijs.
Klopt! Was een aanbieding bij een lokale groenteboer. Daar haal ik doorgaans mijn groenten. :Y
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:57 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Voordeel van een broccoli is ook dat ie redelijk lang goed blijft in de koelkast.
Ook dat klopt maar de helft is al op :9
pi_210637930
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:56 schreef Elan het volgende:

[..]
Conserven smaken NIET hetzelfde als vers. Diepvries over het algemeen ook niet.
[..]
Eens, al zijn er in verhouding weinig mensen die dat tegenwoordig eten/lusten.

Maar je moet ook kennis paraat hebben. Heek bijvoorbeeld lijkt qua smaak en structuur enorm veel op kabeljauw. Maar kost de helft.
Nee, groente uit pot of diepvries smaakt niet hetzelfde.
Maar het is wel prima geschikt voor binnen een goedkoop, gezond en gevarieerd voedingspatroon.

En door de smaak aan te stippen raak je dan ook de kern van het probleem: mensen 'willen' helemaal niet gezond(er) eten. Geld de schuld geven is dan makkelijk. Maar wie gezond wil eten hoeft echt niet veel geld kwijt te zijn. Internet staat vol met fatsoenlijke gerechten van ¤1,50-2,00 p.p.

En ja, elke dag stamppot met jus en speklapje of stukje worst is ook weer te eenzijdig en dus niet gezond. Want relatief veel vet en koolhydraten. Maar je hoeft ook niet de hele winter elke dag stamppot te eten. Je kunt de Hollandse pot prima afwisselen met rijst- en pasta gerechten.

En ja, ik heb ook liever verse groenten in mijn pastasaus. Maar als het op een budget moet is een goedkope pot tomatenprut, klein beetje gehakt (of smac, hamblokjes of helemaal geen vlees) en een lading macaroni-groenten uit de diepvries ook gewoon een prima maaltijd.

En ook die goedkope diepvries frikandel of hamburger kan best een plek hebben in een redelijk gezond dieet. Zeker op een bordje AGV. Het is dan een goedkoop stukje vlees. Niet het beste vlees, met hoog zoutgehalte. Maar voor af en toe vult het mooi het bord en de eiwitten.

Wat betreft alle vlees eters hier: gemiddeld benodigde portie vlees/vis per dag is zo'n 75 gram.
Dat is een ongeveer half kipfileetje of slavinkje bij het avondeten en één plakje vleeswaren op de boterham.
Of de ene dag vlees bij het avondeten (100-125gr) en niet op brood, en de volgende dag vlees(waren) bij de lunch en een vega avondmaaltijd.
pi_210638256
Nice, de inkomenskloof wordt al groter maar volgens Fok! ligt het weer aan al die domme arme mensen die niet weten wat gezond eten is.

Sommige mensen hebben daar ook geen interesse in / kennis over, maar zijn dat nu juist de mensen die het anders willen?
pi_210638363
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar het is wel prima geschikt voor binnen een goedkoop, gezond en gevarieerd voedingspatroon.

En door de smaak aan te stippen raak je dan ook de kern van het probleem: mensen 'willen' helemaal niet gezond(er) eten. Geld de schuld geven is dan makkelijk. Maar wie gezond wil eten hoeft echt niet veel geld kwijt te zijn. Internet staat vol met fatsoenlijke gerechten van ¤1,50-2,00 p.p.

En ja, elke dag stamppot met jus en speklapje of stukje worst is ook weer te eenzijdig en dus niet gezond. Want relatief veel vet en koolhydraten. Maar je hoeft ook niet de hele winter elke dag stamppot te eten. Je kunt de Hollandse pot prima afwisselen met rijst- en pasta gerechten.

En ja, ik heb ook liever verse groenten in mijn pastasaus. Maar als het op een budget moet is een goedkope pot tomatenprut, klein beetje gehakt (of smac, hamblokjes of helemaal geen vlees) en een lading macaroni-groenten uit de diepvries ook gewoon een prima maaltijd.

En ook die goedkope diepvries frikandel of hamburger kan best een plek hebben in een redelijk gezond dieet. Zeker op een bordje AGV. Het is dan een goedkoop stukje vlees. Niet het beste vlees, met hoog zoutgehalte. Maar voor af en toe vult het mooi het bord en de eiwitten.

Wat betreft alle vlees eters hier: gemiddeld benodigde portie vlees/vis per dag is zo'n 75 gram.
Dat is een ongeveer half kipfileetje of slavinkje bij het avondeten en één plakje vleeswaren op de boterham.
Of de ene dag vlees bij het avondeten (100-125gr) en niet op brood, en de volgende dag vlees(waren) bij de lunch en een vega avondmaaltijd.
Alhoewel gezonder m.b.t groenten doet een standaard bord stamppot met worst en jus niet onder qua kcal voor een bord patat met frikandel. Dat is kost voor als je vroeger de hele dag op het land had gewerkt, niet in de kantoortuin. Laat staan elke dag. Oosters/Mediterraans is een stuk gezonder dus veel rijst, vis, mager vlees zoals kip en rund, schaaldieren,goede oliën etc. Maar dus ook veel duurder. Boomers uitgezonderd eten mensen tegenwoordig sowieso amper nog agv, moet er niet aan denken. Je kunt wel goedkoop gezond eten een paar krieltjes, bloemkool met een gehaktbal maar mensen eten liever uit de internationale keuken.
blablablabla
pi_210638469
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik denk dat als ik zo ga koken, mijn man me gaat ontslaan. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210638527
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 22:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Alhoewel gezonder m.b.t groenten doet een standaard bord stamppot met worst en jus niet onder qua kcal voor een bord patat met frikandel. Dat is kost voor als je vroeger de hele dag op het land had gewerkt, niet in de kantoortuin. Laat staan elke dag. Oosters/Mediterraans is een stuk gezonder dus veel rijst, vis, mager vlees zoals kip en rund, schaaldieren,goede oliën etc. Maar dus ook veel duurder. Boomers uitgezonderd eten mensen tegenwoordig sowieso amper nog agv, moet er niet aan denken. Je kunt wel goedkoop gezond eten een paar krieltjes, bloemkool met een gehaktbal maar mensen eten liever uit de internationale keuken.
Op zich hoeven de calorieën geen probleem te zijn. Je kunt ook minder eten. De hoeveelheid voedingsstoffen / calorie is het probleem. En daarin scoort patat+frikandel een stuk slechter dan stampot.
pi_210638534
quote:
10s.gif Op donderdag 14 september 2023 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat als ik zo ga koken, mijn man me gaat ontslaan. _O-
Scheiden is een stuk duurder, dan maar fatsoenlijk eten.
blablablabla
pi_210638656
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 22:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Alhoewel gezonder m.b.t groenten doet een standaard bord stamppot met worst en jus niet onder qua kcal voor een bord patat met frikandel.
De juiste hoeveelheid calorieën stem je af met de portie grootte. Calorieën zijn niet ongezond, je moet alleen de hoeveelheid afstemmen op je behoefte.
Het 'teveel' aan calorieën wat mensen met overgewicht binnen krijgen komt doorgaans ook niet zozeer van de hoofdmaaltijden die men nuttigt, maar van de tussendoortjes en vooral ook de calorie-rijke frisdranken en sappen die men de hele dag door nuttigt. En juist die tussendoortjes en dranken zijn duur vergeleken een stuk fruit & kop thee.

Daarnaast zijn er genoeg mensen in ons land (juist bij de lagere inkomens die dus sneller geld tekort denken te komen voor gezond voedsel) die elke dag flink wat lichamelijke arbeid verrichten en dus hun calorieën na een werkdag aardig kunnen aanvullen.
pi_210638717
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 22:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Op zich hoeven de calorieën geen probleem te zijn. Je kunt ook minder eten. De hoeveelheid voedingsstoffen / calorie is het probleem. En daarin scoort patat+frikandel een stuk slechter dan stampot.
Hoezo scoort het slechter? Een aardappel is een aardappel. Of je hem nou frituurt of er een lading jus overheen flikkert. Beide is zeer koolhydraatrijk en vet. Een goede gehaktbal is niet minder vet dan een frikandel.

Je zou de jus weg kunnen laten maar wie eet er in hemelsnaam vrijwillig droge gekookte aardappelen?
blablablabla
pi_210638956
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 22:50 schreef Elan het volgende:

[..]
Hoezo scoort het slechter? Een aardappel is een aardappel. Of je hem nou frituurt of er een lading jus overheen flikkert. Beide is zeer koolhydraatrijk en vet. Een goede gehaktbal is niet minder vet dan een frikandel.

Je zou de jus weg kunnen laten maar wie eet er in hemelsnaam vrijwillig droge gekookte aardappelen?
1: bereidingswijze maakt wel degelijk uit voor de hoeveelheid aanwezige voedingsstoffen.
2: een stamppot bestaat uit meer dan alleen aardappelen.

Vet en koolhydraten horen thuis in een gezond dieet, maar een gezond dieet bestaat uit meer dan de juiste hoeveelheid calorieën, vetten en koolhydraten.
pi_210639181
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
1: bereidingswijze maakt wel degelijk uit voor de hoeveelheid aanwezige voedingsstoffen.
2: een stamppot bestaat uit meer dan alleen aardappelen.

Vet en koolhydraten horen thuis in een gezond dieet, maar een gezond dieet bestaat uit meer dan de juiste hoeveelheid calorieën, vetten en koolhydraten.
Klopt. Uitgebakken spekjes en een goed stuk vlees mogen niet ontbreken :9 .

Want laten we eerlijk zijn, Hollandse pot is toch alleen lekker als het vet is?

En dan moet het buiten eigenlijk guur zijn, met 30 graden hoeft niemand stamppot. Terwijl patat met een snack en pizza er bij iedereen altijd wel in gaat en naast goedkoop ontzettend makkelijk te bereiden is. Zeker nu vrijwel iedereen de beschikking heeft over een airfryer en altijd haast heeft.

Het valt me ook op dat magere soorten vleeswaren altijd duurder zijn.

Rookvlees, kipfilet en vis betaal je de hoofdprijs voor als je ze vergelijkt met iets als boterhamworst, gebraden gehakt en salami. Waarschijnlijk omdat die beesten duurder zijn om te houden en omdat er meer vraag naar is. Half om half gehakt is ook altijd minstens 25% goedkoper dan rund.
blablablabla
pi_210639315
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, wel vervelend als je altijd moet schipperen, maar positief dat je er wel goed mee om weet te gaan en het beste er van weet te maken. Lekker en toch gezond eten.

Heb je nu de boel beter op de rit?
Ja, sinds ik van werk ben veranderd gaat het een stuk beter. Ben (nog) niet rijk ofzo, maar hoef niet meer te schipperen.
pi_210640834
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 15:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bij een kweker mag je ze inderdaad niet zomaar plukken.
Maar ik kan je genoeg plekken aanwijzen waar de appel- en perenbomen gewoon in de berm van de openbare weg groeien.
Zover mij bekend is, is het toegestaan om van vruchten langs de openbare weg een hoeveelheid voor 'eigen consumptie' te plukken. Dus in het seizoen kun je zo aan heel veel appels, peren, bramen, hazelnoten etc komen.
Lekker te voet of met de fiets op pad gaan om in je woonomgeving een middag vruchten te gaan verzamelen is bovendien óók gezond.

En ja, het eerste jaar is dat flink zoeken natuurlijk naar waar je moet zijn voor wat lekkere vruchten. Als je al vaker op zoek bent geweest, weet je al wel wat goede plekken zo te vinden.

Ook bij mensen die een appelboom in de tuin hebben zie ik wel eens een mandje staan met appels die je als voorbijganger gratis mee mag nemen, want in een goed jaar geeft een mooie appelboom natuurlijk véél meer vruchten dan één huishouden nodig heeft.
Oh, dat gebeurd zeker!

Ik ben bv ook een groot voorstander van 'snoep' parken aanleggen.
Parken met fruit, noten en eetbare bessen. Die dan gewoon geplukt mogen worden.

Maar op dit moment is dat er niet zo heel erg veel, lang niet voldoende om een significant deel van de bevolking de mogelijkheid te bieden om daar gebruik van te maken.

Nu ben ik sowieso een groot voorstander van vergroening, heeft dat zelfs erg hoge prioriteit wat mij betreft.
Vergroening combineren met voedsel voorziening lijkt mij ontzettend handig.

Aangelegde groenstukken, parken, stroken, muren, daken en ga zo maar door.
Wat mij betreft moeten we daar veel meer van hebben. En als we dat toch aan leggen, waarom dan geen aardbeien, appels, peren, walnoten, hazelnoten, kruiden en ga zo maar door?

Heb je een tuin? Zet wat appel/peren bomen neer en deel met je omgeving.
Grotere tuin, een walnoot boom (werkt ook nog eens afwerend tegen vliegen en dazen) of wat hazelnoot struiken/bomen.

Plant tomaten en andere groente soorten of een perk vol met verschillende kruiden.

Naar mijn mening zouden gemeenten dit mee moeten nemen in hun groenplanning. Met simpele water systemen op bepaalde plekken zou er heel erg veel meer mogelijk zijn, zonder is er nogsteeds vrij veel mogelijk.
Maar ook voor burgers zelf. Als we onze tuinen meer gaan gebruiken voor ook voedsel? Dat delen en uitwisselen met de buurt?

Zelfs in flat gebouwen kan dit. Balkon en dak ervoor gebruiken. Zelfs muren kunnen gebruikt worden.

Het is win-win.
Niet alleen is er goedkoop voedsel, het is ook goed voor het milieu en leefomgeving.

Het enige wat nodig is is een andere blik op wat is mooi groen.
pi_210643063
In Zeeland zie je geregeld langs de weg kraampjes met groente en fruit die mensen zelf gekweekt hebben voor weinig geld/gratis voor mensen die dat nodig hebben.

Goedkopere groenten en fruit vind je ook vaak bij Turkse/Marokkaanse supermarktjes.

Als de markt afloopt, groenten en fruit voor een habbekrats.

AH heeft ook “buitenbeentjes” te koop. Groenten en fruit die er wat minder mooi uitzien voor een fijn prijsje.

Je moet er wat moeite voor willen doen hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')