Ik vind dat ergens wel bizar dat 1 op de 6 kennelijk gezonder eten niet kan betalen (of denkt te kunnen betalen).quote:Ruim 1 op de 3 volwassenen wil gezonder eten
In 2022 zei 36 procent van de volwassenen dat zij graag gezonder zouden willen eten. Van hen zegt 46 procent dat ze zich af en toe door anderen laten overhalen om iets ongezonds te eten en 39 procent vindt het moeilijk om ongezond eten te laten staan. Een kleiner deel (17 procent) zegt te weinig geld te hebben om gezonde producten te kopen. Dat meldt het CBS in de publicatie Nederland in cijfers op basis van het onderzoek Belevingen.
Foto van vrolijke tienermeisjes die op een plein lopen, met een zak patat of een broodje hamburger in hun hand. Ook een man op een fiets met een snack in zijn hand. Tekst erbij: 46% anderen halen mij weleens over om iets ongezonds te eten. 39% ik vind het moeilijk om ongezond eten te laten staan. 17% ik heb te weinig geld om gezonde producten te kopen.
Naast degenen die aangaven graag gezonder te willen eten, liet 58 procent van de 18-plussers weten dat ze dit niet nodig vinden, omdat zij naar eigen zeggen al gezond genoeg eten. 5 procent houdt zich er niet mee bezig en 1 procent vindt gezonde voeding niet belangrijk.
De meeste mensen die graag gezonder willen eten, willen dit om de kans op gezondheidsproblemen of ziekten kleiner te maken. Ruim de helft van hen zegt dit. Ook je lichamelijk fitter voelen wordt vaak als reden genoemd (28 procent). Afvallen, een mooier uiterlijk, of niet zwaarder worden is voor 10 procent reden om gezonder te willen eten.
Ongezond eten laten staan moeilijk als anderen dit ook niet doen
Mensen die gezonder willen eten, vinden het vooral moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten als zij met anderen zijn die ongezonde dingen eten. Ruim de helft geeft dit aan. Ongezond eten laten staan bij stress vindt 46 procent moeilijk en 43 procent vindt het lastig als er ongezond eten in huis is. Haast hebben of alleen thuis zijn worden elk door ongeveer een derde genoemd.
Van de mensen met ernstig overgewicht zegt meer dan de helft (54 procent) dat zij gezonder willen eten. Zij vinden het vooral lastig om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten in tijden van stress. Ook op momenten dat zij alleen thuis zijn, vinden mensen met ernstig overgewicht het vaker moeilijk om ongezond eten te laten staan.
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/37/ruim-1-op-de-3-volwassenen-wil-gezonder-eten
en
https://nos.nl/artikel/2490397-een-op-de-zes-mensen-die-gezonder-willen-eten-kan-dat-niet-betalen
Ik denk eerder dit, of gewoon nooit echt gekookt hebben en dus geen idee hebben waar en hoe je moet beginnen. Ik ken een aantal volwassenen die nooit koken, ook niet als ze een gezin hebben. Het is bestellen of afhaal, en ook wel kant en klaar maaltijden wat daar gegeten wordt.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:09 schreef stavromulabeta het volgende:
Is het nou echt niet kunnen betalen of gaat het om de inventiviteit om gezonde, goedkope gerechten te kunnen bedenken?
Alsof die koolhydraten in pasta zo zaligmakend zijn.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:09 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik vind dat ergens wel bizar dat 1 op de 6 kennelijk gezonder eten niet kan betalen (of denkt te kunnen betalen).
Tenzij je echt absoluut maximaal goedkoop eet (700 gram droge pasta per dag~2100 Kcal), is wat pasta met een blik met 450 gram tomatenblokjes à 69 cent en een courgette (regelmatig in de aanbieding voor 39 cent) toch echt niet duurder dan de frituur aangooien. Is het nou echt niet kunnen betalen of gaat het om de inventiviteit om gezonde, goedkope gerechten te kunnen bedenken?
Maar tenzij je daarvoor alleen droog brood eet, valt er toch ook best iets te verzinnen wat net zo goedkoop is maar wel gezonder?quote:Op donderdag 14 september 2023 11:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Moet men dan elke dag pasta met enkel tomatenblokjes en sporadisch een courgette eten? Gezond eten is ook meer dan avondeten alleen. Ontbijt, tussendoortje, lunch, hapjes.
Pasta is dan ook helemaal niet zo gezond als veel mensen denken.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:23 schreef FlippingCoin het volgende:
Alsof een zak spaghetti met tomatenblokjes en courgette zo gezond is.![]()
Naast dat het niet te vreten is.
Eigenlijk moeten ze gewoon niet arm zijn.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Moet men dan elke dag pasta met enkel tomatenblokjes en sporadisch een courgette eten? Gezond eten is ook meer dan avondeten alleen. Ontbijt, tussendoortje, lunch, hapjes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, die ken ik ook wel. Ouders beide carrieretijgers. Altijd bestellen, want geen tijd om zelf te koken.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:14 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik denk eerder dit, of gewoon nooit echt gekookt hebben en dus geen idee hebben waar en hoe je moet beginnen. Ik ken een aantal volwassenen die nooit koken, ook niet als ze een gezin hebben. Het is bestellen of afhaal, en ook wel kant en klaar maaltijden wat daar gegeten wordt.
Wel ontzettend ongezond lijkt mequote:Op donderdag 14 september 2023 11:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, die ken ik ook wel. Ouders beide carrieretijgers. Altijd bestellen, want geen tijd om zelf te koken.
Maar goed, die zullen het wel kunnen betalen, denk ik.
Vriendin van me moest altijd een broodje gezond hebben maar deed daar dan wel een klodder mayo op. Ik zie de grijns van de snackbareigenaar nog voor me als ik dat kwam bestellen.quote:
Vooral mentaal.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:28 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Wel ontzettend ongezond lijkt me
Waarom hebben we dan al dat geld naar Afrika gestuurd wtf.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:29 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat 1 op de 6 mensen geld als excuus gebruiken en 5 op de 6 mensen heeft een ander excuus.
Heel weinig eten verlengt trouwens de levensduur.
Ik ben inmiddels wel een heel eind klaar met bestellen, de prijzen zijn inmiddels zo drastisch gestegen dat ik het puur uit principe vertik om zulke bedragen neer te leggen. Zelfs in een doodnormale patatzaak zijn ze volledig doorgeslagen, ze vragen bv doodleuk 3.50 voor een frikandel speciaal. Helemaal van de pot gerukt zijn ze.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, die ken ik ook wel. Ouders beide carrieretijgers. Altijd bestellen, want geen tijd om zelf te koken.
Maar goed, die zullen het wel kunnen betalen, denk ik.
Dan nog. Diepvriessperziebonen zijn 1,59 per kilo. Bij de toch al relatief dure AH. Doperwten zijn amper duurder. Voor 32 cent per dag (10 euro/maand) zit je al aan je 200 gram groenten per dag, waar bij je voor de sperziebonen iets anders kunt laten vervallen.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
Groenten zijn relatief duur tegenwoordig hoor. En als je goedkoop vlees wil krijg je echt het slechtste vlees mogelijk.
Ja dit dus. En bijv voor meerdere dagen in 1x koken en dan porties invriezen, scheelt kosten én tijd.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:33 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dan nog. Diepvriessperziebonen zijn 1,59 per kilo. Bij de toch al relatief dure AH. Doperwten zijn amper duurder. Voor 32 cent per dag (10 euro/maand) zit je al aan je 200 gram groenten per dag, waar bij je voor de sperziebonen iets anders kunt laten vervallen.
In plaats van vlees, kun je ook voor 99 cent een blok van 500 g tofu halen bij de Lidl.
En zo zijn er nog wel een hoop opties te vinden die amper iets kosten maar wel een gezondere maaltijd opleveren.
Een paprika kost al 70 cent hoor. Volgens mij is alles gewoon heel duur. Maar ongezond eten ook.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:33 schreef Perrin het volgende:
Als je seizoensgroenten eet en zonder kant-en-klaar spul kookt en vlees mindert dan kun je echt voor weinig volgens de schijf van vijf eten.
Als je naar de AH of Jumbo gaat. Bij de turk liggen misvormde paprika's regelmatig voor <2 euro/kilo. Als je geen cent te makken hebt, lijkt het me niet zo'n probleem om bij 2 of 3 winkels langs te gaan in plaats van 1 als dat direct geld oplevert.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:34 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Een paprika kost al 70 cent hoor. Volgens mij is alles gewoon heel duur. Maar ongezond eten ook.
Wij eten elke dag gevarieerd avondeten voor onder de 1,50 pp met 2 vingers in de neusquote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Gia het volgende:
Mc Chicken menu 9,75. Maal 4 is bijna 40 euro. Daar kan ik makkelijk 2 dagen gezond van koken.
Zomaar een snackbar gekozen en hun prijzen bekeken: 1 gewone friet met en 1 frikandel is 5,65. Als een gezin van 4 dit eet, kom je op 22,60. Hoezo kun je daar niet gezond van koken?
Of slingeren die mensen elke dag de frietpan aan? Wat dat kost aan energie!
Ja klopt ze kopen er alleen maar iPhones vanquote:Op donderdag 14 september 2023 11:29 schreef ems. het volgende:
Ik begrijp dit nooit zo. Nederland is sowieso duur maar groenvoer vind ik daar nou niet per se met kop en schouders bovenuit steken. Ik vraag me af wat voor argumenten mensen aangeven voor het 'niet kunnen betalen' want het lijkt erop dat zij hun prioriteiten gewoon niet op orde hebben.
Ja goeie vergelijking zeg..quote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Gia het volgende:
Mc Chicken menu 9,75. Maal 4 is bijna 40 euro. Daar kan ik makkelijk 2 dagen gezond van koken.
Zomaar een snackbar gekozen en hun prijzen bekeken: 1 gewone friet met en 1 frikandel is 5,65. Als een gezin van 4 dit eet, kom je op 22,60. Hoezo kun je daar niet gezond van koken?
Kook en bereidingstijdquote:Op donderdag 14 september 2023 11:29 schreef ems. het volgende:
Ik begrijp dit nooit zo. Nederland is sowieso duur maar groenvoer vind ik daar nou niet per se met kop en schouders bovenuit steken. Ik vraag me af wat voor argumenten mensen aangeven voor het 'niet kunnen betalen' want het lijkt erop dat zij hun prioriteiten gewoon niet op orde hebben.
Groenvoer kun je ook op de markt halen. Of zomers zelf telen, als je een tuin hebt. Maar de meesten die gezond eten niet kunnen betalen, hebben een parkeerplaats achter het huis.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:29 schreef ems. het volgende:
Ik heb in iets meer dan een kwartier vers AVG op tafel staan. En dat is niet wat iedereen lekker vind maar dat is een andere kwestie.quote:
Ja maar arme mensen moeten soms ook werken.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als je naar de AH of Jumbo gaat. Bij de turk liggen misvormde paprika's regelmatig voor <2 euro/kilo. Als je geen cent te makken hebt, lijkt het me niet zo'n probleem om bij 2 of 3 winkels langs te gaan in plaats van 1 als dat direct geld oplevert.
En als paprika's duur zijn, dan koop je toch iets anders?
Precies wat ik schreef. Daar ligt het aan, die kwartierquote:Op donderdag 14 september 2023 11:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb in iets meer dan een kwartier vers AVG op tafel staan. En dat is niet wat iedereen lekker vind maar dat is een andere kwestie.
Ja hé hé, wat een open deur. Natuurlijk is Mc Donalds, een cafetaria of anderszins je eten laten maken duurder dan zelf koken.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Gia het volgende:
Ja dat is wel echt waar, de tijd van goedkope fastfood is wel voorbij.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Gia het volgende:
Als je al geen fucking kwartier over hebt voor zoiets basaals en vooral essentieels als voeding verdien je het ook om ongezond te blijven.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Precies wat ik schreef. Daar ligt het aan, die kwartier
Dat mag je me uitleggen. Ik kan geen gezond stuk vlees bedenken dat voor 1 persoon minder dan 1,50 kost. En dan moet er nog groente bij.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wij eten elke dag gevarieerd avondeten voor onder de 1,50 pp met 2 vingers in de neus
Met groente en vlees
Maar 1 op de 6 mensen eet toch niet dagelijks die goedkope patat en frikandellen.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja hé hé, wat een open deur. Natuurlijk is Mc Donalds, een cafetaria of anderszins je eten laten maken duurder dan zelf koken.
Diepvries frituur halen is echter wel fors goedkoper dan verse groenten. Misschien niet meteen qua prijs, maar met een zak friet van 1,80 bijvoorbeeld kun je dan wel meteen 4 dagen doen. Terwijl je met 1 bloemkool hooguit 2 dagen doet bijvoorbeeld.
Filetlapjes komen in de buurt. Dat is mager vlees.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat mag je me uitleggen. Ik kan geen gezond stuk vlees bedenken dat voor 1 persoon minder dan 1,50 kost. En dan moet er nog groente bij.
Dat vraag ik me ook af. Wat is het ongezonde eten dan? Elke dag friet uit de frietpan? Pizza uit de oven? Ben je voor 4 personen ook al wel een tientje kwijt.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:41 schreef FlippingCoin het volgende:
Ja dat is wel echt waar, de tijd van goedkope fastfood is wel voorbij.
Vraag mij ook af wat ze dan wel eten.
Noem er nog es een paar, want er zitten 7 dagen in de week. Of eten jullie elke dag varkensfilet?quote:Op donderdag 14 september 2023 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Filetlapjes komen in de buurt. Dat is mager vlees.
Voor 3 kipfiletjes ben ik hier bij de super tegenwoordig ook dik 8 euro kwijt. Was twee jaar geleden nog een eurootje of 5.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Filetlapjes komen in de buurt. Dat is mager vlees.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |