abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210542787
Kabinet: twee nieuwe kerncentrales in Borssele in 2035

Het kabinet wil dat er twee nieuwe kerncentrales in Borssele komen. Dat blijkt uit conceptstukken die in handen zijn van de politieke redactie van RTL Nieuws. De centrales moeten vanaf uiterlijk 2035 draaien. Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.

De bouw van de nieuwe centrales werd al aangekondigd in het regeerakkoord. Voor de eerste stappen is 5 miljard euro vrijgemaakt. Hoeveel het Rijk uiteindelijk precies zal bijdragen, maakt het kabinet nu nog niet bekend.

Volgens het kabinet is Borssele bij uitstek geschikt, vanwege de reeds aanwezige nucleaire infrastructuur van de al bestaande kerncentrale daar en de ruimte die er is.

'Langjarig, complex en kostbaar'
De bouw van nieuwe kerncentrales is een 'langjarig, complex en kostbaar traject', schrijft minister Jetten voor Klimaat en Energie in de stukken. Daarom is het van belang dat er zo snel mogelijk begonnen wordt met de eerste voorbereidingen. Wel zal er nog 'veelomvattende besluitvorming' moeten plaatsvinden met 'zorgvuldige afwegingen'.

Het kabinet hoopt dat tussen 2025 en 2028 de eerste bouwvergunningen kunnen worden afgegeven. De bouw van de nieuwe centrales kan dan vanaf 2028 beginnen, waarbij uiterlijk in 2035 de reactoren in gebruik kunnen worden genomen.

Ook voor onderzoek naar de bouw van kleinere kerncentrales, de zogenoemde Small Modular Reactors, zal subsidie worden vrijgemaakt.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rncentrales-borssele
pi_210542816
Mooi. De enige duurzame oplossing die momenteel beschikbaar is.
-nee-
  dinsdag 5 september 2023 @ 19:40:10 #3
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210542873
naar welk model gaat dit gebouwd worden, ben wel benieuwd of dit de nieuwe "molten salt" MSR variant word
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210542893
Terecht, Zeeland is geen knip voor de neus waard.
U MAD?
pi_210542932
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Toyota Mirai, Hyundai NEXO en misschien ooit de BMW iX5.
Het is wel zo, dat de tank van je waterstofauto langzaam leegloopt. Je mag hem dan ook niet in de garage zetten zonder afzuiging. Een volle tank is na 7-10 dagen ver leeg.
pi_210542947
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is wel zo, dat de tank van je waterstofauto langzaam leegloopt. Je mag hem dan ook niet in de garage zetten zonder afzuiging. Een volle tank is na 7-10 dagen ver leeg.
Je zal mij nooit als pleitbezorger zien voor waterstofauto's.
Maar voor degenen die zweten over de range (daar hadden we het over) is het een alternatief voor de EV.
Het komt wel met een prijs, letterlijk.
pi_210542949
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:42 schreef de_boswachter het volgende:
Terecht, Zeeland is geen knip voor de neus waard.
@roos94
-nee-
pi_210542963
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:40 schreef cherrycoke het volgende:
naar welk model gaat dit gebouwd worden, ben wel benieuwd of dit de nieuwe "molten salt" MSR variant word
Standaard 1.650MWe EPR in samenwerking met EDF, verwacht ik.

De meest recent in aanbouw zijnde reactoren in Europa zijn ook van dat type.
pi_210543010
Ja, alhoewel we in de EU dringend ook een molten salt Thorium reactor proefproject op moeten zetten.
pi_210543063
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja, alhoewel we in de EU dringend ook een molten salt Thorium reactor proefproject op moeten zetten.
Ik zou m'n adem niet inhouden ;)
pi_210543090
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zou m'n adem niet inhouden ;)
VEEL nuttiger dan een nog grotere deeltjesversneller in Cern, je kunt er echte problemen mee oplossen.
pi_210543130
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
VEEL nuttiger dan een nog grotere deeltjesversneller in Cern, je kunt er echte problemen mee oplossen.
Er is welvaart genoeg om dat soort projecten (met verschillende doelen) naast elkaar te laten draaien.
Daar zit het echt niet in.

De vorige deeltjesversneller heeft zo'n 4,5 miljard Euro gekost, dus daar kan je hooguit 1/3e kerncentrale voor neerzetten. De nieuwe gaat "wat" duurder worden maar ook dat is "maar" 1,5 kerncentrale aan kosten.
pi_210543194
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is welvaart genoeg om dat soort projecten (met verschillende doelen) naast elkaar te laten draaien.
Daar zit het echt niet in.
Nog een reden om wel volop in kern te gaan investeren. Veel meer knowhow en structurele basis voor andere nieuwere oplossingen.
Centraal, afgelegen aan een koelwater bron.
Vakman pur sang
pi_210543199
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nog een reden om wel volop in kern te gaan investeren. Veel meer knowhow en structurele basis voor andere nieuwere oplossingen.
Centraal, afgelegen aan een koelwater bron.
Kern of Cern? :P
pi_210543200
Ik snap niet waarom we met al die sluizen, gemalen en waterkeringen geen waterkrachtcentrales bouwen.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 5 september 2023 @ 20:06:41 #16
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210543206
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kern of cern? :P
Tweede Cern beetje kansloos.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210543222
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kern of Cern? :P
Kerncentrales.
Jij bent anti en ik ben pro, tenminste de allermodernste failsafe installaties.
Vakman pur sang
pi_210543225
Er zijn wel wat Oekrainers te vinden met ervaring.
pi_210543230
En het weer gaan onderwijzen op de hogescholen.
pi_210543232
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:06 schreef Metalfrost het volgende:
Ik snap niet waarom we met al die sluizen, gemalen en waterkeringen geen waterkrachtcentrales bouwen.
Haha wij pompen juist overal water “op”
Alleen wat rivieren met te weinig hoogteverschil voor echte goede opbrengst.
Vakman pur sang
pi_210543252
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kerncentrales.
Sinds ze water als moderator gebruiken, zijn ze heel veilig geworden. Als de koeling flink uitvalt kun je ze waarschijnlijk opdoeken, maar smelten of ontploffen kunnen ze niet.
pi_210543298
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kerncentrales.
Mag je alleen maar kritiekloos voor of tegen iets zijn?

Ik ben niet perse tegen kerncentrales. Ik zie alleen wel dat de kosten per kWh hoog zijn, dat ze overal veel duurder worden dan is beloofd en de bouwtijden ook fors overschreden worden.

Daarnaast is er momenteel steeds meer animo voor grootschalige opslag van waterstof. Het rendement is treurig (~50%) maar de prijs van groene stroom is ook maar de helft van die van kernenergie op basis van de huidige cijfers.

En dat is de situatie van nu, tegen de tijd dat die kerncentrale klaar is (2045) moet hij daar misschien mee concurreren.

twitter
pi_210543462
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast is er momenteel steeds meer animo voor grootschalige opslag van waterstof. Het rendement is treurig (~50%) maar de prijs van groene stroom is ook maar de helft van die van kernenergie op basis van de huidige cijfers.
De opslag van waterstof is vrij kansloos. Alleen leuk omdat veel mensen dat graag willen omdat het groen klinkt.

Als je het in de zomer in een zoutlaag pompt, is in de winter meer dan de helft verdwenen. En opslag in tanks is helemaal een probleem: niet alleen is het volume heel groot, maar je moet het ook tot 250 graden onder nul afgekoeld houden. En zelfs dan vervliegt het.

De moleculen zijn heel klein en gaan makkelijk dwars door een paar milimeter staal heen.

Voor de mensen die het aardgas in huis willen vervangen door waterstof: aardgas is zwaar, mengt slecht met lucht en heeft een specifieke concentratie nodig om te exploderen. Waterstof mengt zich heel snel en is explosief in een verhouding tussen de 5 en 80% met lucht. Even het fornuis aan laten staan terwijl je de aansteker zoekt doe je maar 1 keer: daarna zijn jij en de keuken weg.
pi_210543718
Leuk kerncentrale.. We moeten ook onze energienetwerk aanpakken. Dat gaat even lang of langer duren dan de bouwen van kerncentrale.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_210543750
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De opslag van waterstof is vrij kansloos. Alleen leuk omdat veel mensen dat graag willen omdat het groen klinkt.

Als je het in de zomer in een zoutlaag pompt, is in de winter meer dan de helft verdwenen. En opslag in tanks is helemaal een probleem: niet alleen is het volume heel groot, maar je moet het ook tot 250 graden onder nul afgekoeld houden. En zelfs dan vervliegt het.

De moleculen zijn heel klein en gaan makkelijk dwars door een paar milimeter staal heen.
Of het in een zoutlaag blijft weet ik niet, dat zou ik moeten onderzoeken.
De koeling klopt, is bij waterstofauto's niet anders.
Probleem is ook nog dat waterstof opwarmt als het uitzet dus moet je wel koelen voor je een lege waterstofauto kan tanken.

quote:
Voor de mensen die het aardgas in huis willen vervangen door waterstof: aardgas is zwaar, mengt slecht met lucht en heeft een specifieke concentratie nodig om te exploderen. Waterstof mengt zich heel snel en is explosief in een verhouding tussen de 5 en 80% met lucht. Even het fornuis aan laten staan terwijl je de aansteker zoekt doe je maar 1 keer: daarna zijn jij en de keuken weg.
Aardgas door waterstof vervangen in huishoudens is nagenoeg ondoenlijk.

Je zou dan (7.000.000 x 1.150 x 9,77) / 0,7 = 112 TWh aan stroom nodig hebben per jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')