Van de bron richt zich echt op een andere markt en is nog onafhankelijk in bedrijfsvoering.quote:Op donderdag 14 september 2023 21:32 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Die site van essent nog ff doorgespit, maar ze houden het uiterst vaag. In hun FAQ staat: hoe vaak veranderen de tarieven van het variabel contract? Hun antwoord: we bewegen met de prijzen mee. Lekker vaag antwoord.![]()
Maar ik zag, dat vandebron onderdeel is van essent, dus ik vermoed dat ze via die weg dynamisch aanbieden. Variabel is dus inderdaad slechts variabel, elke paar maanden een wijziging.
Dan moet ie het dak op en dat is duur. Maar ik denk dat het vast wel softwarematig op te lossen is.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:12 schreef Its_Muppet het volgende:
Ik heb deze week mijn eerste echt representatieve eindafrekening gekregen, nadat ik in augustus 2021 mijn dak heb laten vol leggen met 14 zonnepanelen (LG 370WP High performance zonnepanelen./ Enphase Micro omvormers).
Ik lever ruim 430kWh (~15%) meer terug dan dat ik verbruik en ben daarom bezig om te kijken hoe ik dit overschot het beste kan inzetten. Ik kom uit op een zonneboiler en lees dat deze ook 2 panelen nodig heeft.
Hoe makkelijk is het (voor een installateur) om 2 van de 14 bestaande panelen af te splitsen en dedicated aan de zonneboiler te hangen? Of is dat per definitie niet mogelijk?
Ik weet niet wat voor zonneboiler je gezien hebt, maar de zonneboilers die ik ken hebben buizen (heatpipes) of panelen waar warm water doorheen stroomt en dat verwarmt gewoon direct door zonlicht. Daar komt geen stroom aan te pas, hooguit voor een klein pompje dat het water laat circuleren.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:12 schreef Its_Muppet het volgende:
Ik heb deze week mijn eerste echt representatieve eindafrekening gekregen, nadat ik in augustus 2021 mijn dak heb laten vol leggen met 14 zonnepanelen (LG 370WP High performance zonnepanelen./ Enphase Micro omvormers).
Ik lever ruim 430kWh (~15%) meer terug dan dat ik verbruik en ben daarom bezig om te kijken hoe ik dit overschot het beste kan inzetten. Ik kom uit op een zonneboiler en lees dat deze ook 2 panelen nodig heeft.
Hoe makkelijk is het (voor een installateur) om 2 van de 14 bestaande panelen af te splitsen en dedicated aan de zonneboiler te hangen? Of is dat per definitie niet mogelijk?
Omschrijf "beroerd"quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:06 schreef Glider76 het volgende:
Mijn panelen liggen sinds oktober 2016 op het dak.
Dit jaar een minder goed jaar goed gehad als voorheen. Heeft iedereen zo'n beroerd jaar gehad of is er kans
dat mijn omvormer langzaam aan aan het overlijden is?
Is zo'n omvormer in 1 keer doorgefikt en defect of gaat dat dus met een soort aflopende schaal?
Het betreft een Growatt 3Kw omvormer.
Dat is ¤1.37 per WP; icm Micro omvormers lijkt me dat wel een nette prijs. Maar dat kan @bambino beter beoordelen.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:20 schreef MaximumRush het volgende:
Inmiddels zijn we heel eind verder. Bij ons wat lastiger om zonnepanelen te plaatsen, aangezien ik officieel in een "appartement" woon in historisch binnenstad.
VVE heeft goedgekeurd dat ik 10 zonnepanelen plaats, en gemeente heeft toestemming gegeven. Heb nu een offerte binnen van een oud buurjongen die binnen 2 weken kan plaatsen.
10 Suntech 420 wp panelen met Enphase IQ8 omvormers. In totaal 5750 euro, dus 575 per paneel.
Lijkt me wel een redelijke prijs toch?
Gevoelsmatig gewoon lagere opbrengsten terwijl het toch zonnig weer is. Zie niet meer de waardes als vorig jaar of daarvoor. Niet perse heel nauwkeurig vergeleken met dagen van andere jaren.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omschrijf "beroerd"
Een fluctuatie van ~10% tussen jaren is vrij normaal, bij mij valt de opbrengst ook tegen maar nog wel net beter dan 2021.
Vorig jaar was hier een topjaar dus, dat vergelijkt weer wat lastiger.
Als je er echt aan twijfelt zal er toch een diagnose nodig zijn denk ik.quote:Op vrijdag 22 september 2023 17:02 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Gevoelsmatig gewoon lagere opbrengsten terwijl het toch zonnig weer is. Zie niet meer de waardes als vorig jaar of daarvoor. Niet perse heel nauwkeurig vergeleken met dagen van andere jaren.
Maar mijn vraag is dus ook of het zou kunnen dat langzaam de omvormer defect aan het gaan is, of als deze defect gaat het dan gewoon in 1 keer over zal zijn.
235 kwh.quote:Op vrijdag 22 september 2023 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat is jullie opbrengst in september tot nu toe?
Ik weet niet hoe oud je panelen zijn, maar 9 panelen van 415 Wp of 9 panelen van 265 Wp maakt nogal wat uit natuurlijkquote:Op zaterdag 23 september 2023 13:48 schreef qajariaq het volgende:
Blijf ik wel erg op achterstand met 170 KWh met negen panelen. Maar wel in lijn met vorige jaren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |