abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210495022
Na maanden juridisch getouwtrek oordeelt de rechter vrijdag of een wolf op De Hoge Veluwe met een paintballgeweer mag worden beschoten. De maatregel moet het dier weer bang maken voor mensen.

Al sinds de herfst van vorig jaar wil de provincie Gelderland de "tamme" wolf op De Hoge Veluwe met een paintballgeweer beschieten.

De wolf - het is overigens niet helemaal duidelijk of het er één of meer zijn - lijkt niet bang te zijn voor mensen. Op verschillende beelden is te zien dat hij richting mensen loopt of zelfs wat rondscharrelt bij een gezin met kinderen.

Vooralsnog heeft dit niet tot incidenten in het park geleid. Maar om die te voorkomen, wil de provincie de wolf afschrikken. Paintballkogels zijn daarvoor het beste middel, vindt de provincie.

De wolf moet worden geraakt op de bilspier. De pijn moet het dier gaan linken aan de mens. De kogels veroorzaken geen blijvende schade.
Maar De Faunabescherming vindt de paintballkogels niet de beste oplossing, zei bestuurslid Harm Niesen tijdens een zitting in juli. Volgens hem is er te weinig bewijs dat dit middel werkt. Bovendien denkt De Faunabescherming dat de verfkogels de wolf wél kunnen beschadigen.

De organisatie stelde alternatieve maatregelen voor, zoals een tijdelijke sluiting van een deel van De Hoge Veluwe of een verbod op het meenemen van eten. Maar dat ziet het park niet zitten.

Eerder verbood de rechter op verzoek van De Faunabescherming het gebruik van een paintballgeweer tegen de wolf. Volgens de rechter moest de provincie haar huiswerk beter doen.

Maanden later stonden de provincie en de natuurorganisatie opnieuw tegenover elkaar in de rechtszaal. De rechter doet deze ochtend uitspraak.
https://www.nu.nl/binnenl(...)daag-of-het-mag.html

Vorig jaar:
De rechter vindt dat de provincie onvoldoende onderbouwd waarom een paintballgeweer het beste middel is om de tamme wolf weer schuw te maken.
De provincie moet volgens de rechter eerst duidelijk krijgen of het om één of meerdere tamme wolven in het park gaat.

Nog steeds onduidelijk of het slechts 1 wolf betreft die vriendelijk rondhangt bij gezinnen met kinderen.

En nog willen die lui met hun paintballgeweer eropaf om het beest weer schuw te maken.
Bij verschillende kleuren gebruik krijg je wel wat meer inzicht in de hoeveelheid familievriendelijke wolven, maar an sich is het eigenlijk belachelijk.

In de ochtend meer, het staat particulieren sowieso niet vrij er met hun paintballgeweer op uit te trekken richting de wolf of andere prettige dieren levend op de Hoge Veluwe!
pi_210495148
Zolang een rechter het recht tot afschot van de wolf uit de 19e eeuw niet teniet doet, dan geldt deze nog steeds.
En dan kan een rechter wel roepen dat bla bla paintballgeweer dit dat en Faunaorganisaties gaan zitten janken omdat de wolf een wild dier is - het beest hoort hier niet.
Dat wisten ze in 1881 ook toen het laatste lid van de diersoort in Nederland afgemaakt werd.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 1 september 2023 @ 07:29:07 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210495195
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 september 2023 07:18 schreef Metalfrost het volgende:
het beest hoort hier niet.
jeetje ik raak steeds in de war. heb je het nou over mensen (een ecologisch schadelijk dier, een invasieve apensoort uit midden afrika) of over wolven.. (een ecologisch essentieel roofdier die hier al meer dan 400.000 jaar rondloopt in europa)
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_210495200
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 07:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]
jeetje ik raak steeds in de war. heb je het nou over mensen (een ecologisch schadelijk dier, een invasieve apensoort uit midden afrika) of over wolven.. (een ecologisch essentieel roofdier die hier al meer dan 400.000 jaar rondloopt in europa)
In jouw geval: beide.
  vrijdag 1 september 2023 @ 08:05:44 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210495390
quote:
Zolang een rechter het recht tot afschot van de wolf uit de 19e eeuw niet teniet doet, dan geldt deze nog steeds.
En dan kan een rechter wel roepen dat bla bla paintballgeweer dit dat en Faunaorganisaties gaan zitten janken omdat de wolf een wild dier is - het beest hoort hier niet.
Wie bepaalt dat?
quote:
Dat wisten ze in 1881 ook toen het laatste lid van de diersoort in Nederland afgemaakt werd.
Ja, vroeger flikkerden we ook onze ontlasting uit het raam. Je punt was?
Huilen dan.
pi_210495433
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wie bepaalt dat?
Toen bepaald werd om het dier af te schieten, woonden er in Nederland zo'n 5 miljoen mensen.
Nu zijn dat er 17,5 miljoen. Ruim drie keer zoveel. Als er toen werd besloten om het dier af te schieten, en nu met drie keer zoveel mensen ineens niet, dat is dat behoorlijk krom.
quote:
[..]
Ja, vroeger flikkerden we ook onze ontlasting uit het raam. Je punt was?
Ik weet niet wat jouw voorouders deden, maar mijn voorouders hadden een buitentoilet.
pi_210495564
Wanneer gaan we honden in het algemeen, en niet enkel de wolven, eindelijk eens afschieten?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 1 september 2023 @ 08:43:05 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210495609
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:12 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Toen bepaald werd om het dier af te schieten, woonden er in Nederland zo'n 5 miljoen mensen.
Nu zijn dat er 17,5 miljoen. Ruim drie keer zoveel. Als er toen werd besloten om het dier af te schieten, en nu met drie keer zoveel mensen ineens niet, dat is dat behoorlijk krom.
[..]
Ik weet niet wat jouw voorouders deden, maar mijn voorouders hadden een buitentoilet.
En toen we besloten heksen te verbranden woonden er in Nederland zo'n anderhalf miljoen mensen. Nu zijn dat er bijna 20 miljoen. Als er toen werd besloten om heksen te vervolgen, en nu met bijna 20 keer zoveel mensen ineens niet, dan is dat behoorlijk krom.
Huilen dan.
pi_210495624
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:37 schreef xpompompomx het volgende:
Wanneer gaan we honden in het algemeen, en niet enkel de wolven, eindelijk eens afschieten?
Wat denk je van loslopende katten die alle vogeltjes opvreten
Sicker than your average.
  vrijdag 1 september 2023 @ 08:52:01 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210495650
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:46 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Benieuwd of die hier wel 'horen' @Metalfrost .
Huilen dan.
pi_210495685
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:52 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Benieuwd of die hier wel 'horen' @:Metalfrost .
Volgens @Metalfrost zouden de vogeltjes hier niet horen. We zijn immers inmiddels met bijna 18 miljoen mensen en voor wilde vogeltjes is dan geen plaats meer in Nederland.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_210495863
quote:
Na het lezen van juridische feitjes op wappie.nl zou jij eigenlijk rechter moeten zijn.
  vrijdag 1 september 2023 @ 10:19:30 #13
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_210496269
Dat wolven tussen de mensen laten leven verandering van hun gedrag zou opleveren lijkt mij logisch. Maar of het nu een goed plan is om ze met paintballgeweer te gaan beschieten ? Leren ze dan om bij mensen uit de buurt te blijven terwijl dat best lastig is gezien de overbevolking hier ? Worden ze weer mensenschuw zoals ze van nature zijn, of gaan ze dan mss juist over tot agressie ?
Ik zou het er liever niet op willen wagen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_210496339
quote:

[..]
En fucking korfballers. We zijn veel te tolerant in dit land.
Conscience do cost.
pi_210496447
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 10:19 schreef deedeetee het volgende:
Dat wolven tussen de mensen laten leven verandering van hun gedrag zou opleveren lijkt mij logisch. Maar of het nu een goed plan is om ze met paintballgeweer te gaan beschieten ? Leren ze dan om bij mensen uit de buurt te blijven terwijl dat best lastig is gezien de overbevolking hier ? Worden ze weer mensenschuw zoals ze van nature zijn, of gaan ze dan mss juist over tot agressie ?
Ik zou het er liever niet op willen wagen.
Ja, ik vraag me ook of hoe dat uit zal gaan werken. In Yosemite jagen ze beren die te dicht bij komen weg met losse flodders en. Dat lijkt enigszins te werken, in de zin dat de beren tijdelijk het hazenpad kiezen. Toch komen ze regelmatig dichtbij. En het werkt enkel zolang mensen niet stom en achterlijk genoeg zijn de dieren te gaan voeren/hun zooi niet op te ruimen/de bearlockers niet te gebruiken. Dan helpt zo'n losse flodder ook niet meer.

Ik begrijp overigens niet waarom de Hoge Veluwe niet deels dicht kan. Hier op de Heuvelrug worden maandenlang redelijk grote gebieden afgesloten om de broedende vogels (en andere dieren) rust te gunnen. Dat wordt gewoon als noodzakelijk geacht.
pi_210496559
quote:
Dat bepaal jij niet. Wie bepaalt er dat wij hier horen en de mens niet?

[ Bericht 1% gewijzigd door Intint op 01-09-2023 11:02:00 ]
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 11:13:14 #17
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210496715
Wolf verjagen met paintballgeweer mag voorlopig niet van rechter

Lekker lang bericht NOS :)
-edit- oh nu hebben ze wel meer dan 1 zin toevoegt.
pi_210496783
quote:

[..]
:')
#freeWillemM
Op woensdag 14 juni 2023 19:05 schreef timmmmm het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  vrijdag 1 september 2023 @ 12:03:03 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210497222
Uitspraak:

quote:
De provincie Gelderland mag de wolf op De Hoge Veluwe voorlopig niet verjagen met paintballgeweren. Dat heeft de rechtbank Midden-Nederland geoordeeld.

Volgens de rechtbank heeft de provincie niet goed genoeg onderbouwd waarom het verjagen met verfkogels nodig is. De provincie krijgt zes weken de tijd voor een betere onderbouwing. Tot de einduitspraak moeten de paintballgeweren sowieso in de kast blijven.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210499765
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:52 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Benieuwd of die hier wel 'horen' @:Metalfrost .
Ik ben er op tegen dat de katten de vogeltjes uitmoorden.
  vrijdag 1 september 2023 @ 15:38:34 #21
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_210499863
quote:

[..]
Ik zou vooral nog wat meer LSD nemen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_210656520
*bump*
pi_210656735
Laat ze eerst maar eens al die Japanse oesters afknallen... die hebben onze eigen inheemse Hollandse oester al vrijwel uitgemoord. :'(

(Waterdieren kun je nl. gewoon afschieten, er zijn zelfs speciale watergeweren en -pistolen voor ontwikkeld. :Y )

.

:P
pi_210656823
quote:

[..]
De vraag is waar precies dat roofdier dan zo essentieel is.
De wolf kan in de Oostvaardersplassen de overbevolking van dat natuurgebied herstellen?
De wolf moet gewoon net als alle anderen achteraan insluiten in de rij voor een eigen huis met tuin.
Niet zomaar het land binnen komen zonder papieren, zonder werk.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  roze zaterdag 16 september 2023 @ 22:28:12 #25
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_210657065
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 15:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik ben er op tegen dat de katten de vogeltjes uitmoorden.
Ben je nog steeds bang dat je door een wolf gepakt gaat worden?
Your beauty never ever scared me.
  zaterdag 16 september 2023 @ 22:53:10 #26
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_210657447
Gewoon met scherp schieten op die wolven.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_210657670
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 22:53 schreef Interloper het volgende:
En op de mensen die dit soort teksten hier plaatsen. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210657740
Waakhonden zijn niet bang voor de wolf. De Pyrenese berghond is zo een hondenras die bekend staat om schapen te beschermen tegen de wolf. Bijkomend voordeel is dat deze hond de kudde ook zak beschermen tegen vossen en andere honden.

Echter denk ik niet dat een rechter iemand ooit gaat bestraffen voor het schieten op een wolf met een paintballgeweer. Zeker nog nooit meegedaan aan een potje paintball in Spaarnwoude.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_210657796
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:

Echter denk ik niet dat een rechter iemand ooit gaat bestraffen voor het schieten op een wolf met een paintballgeweer.
Dan heb je de uitspraak van de rechter dus blijkbaar niet gelezen?
Poef.....gone! ©golfer
pi_210657817
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 22:53 schreef Interloper het volgende:
Daar zullen de getroffenen van leren.
pi_210657821
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:28 schreef golfer het volgende:

[..]
Dan heb je de uitspraak van de rechter dus blijkbaar niet gelezen?
Inderdaad. wtf, een rechter heeft geoordeeld dat het onvoldoende onderbouwd is, waarom het nodig is om een wolf te beschieten met paintballgeweer. Welkom in Nederland 8)7

Nondeju

https://www.nu.nl/binnenl(...)paintballgeweer.html

quote:
Een wolf op De Hoge Veluwe die te dicht bij mensen komt, mag nog altijd niet met een paintballgeweer worden beschoten. De provincie Gelderland heeft onvoldoende onderbouwd waarom dat nodig is, oordeelt de rechter vrijdag.
pi_210657844
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waakhonden zijn niet bang voor de wolf. De Pyrenese berghond is zo een hondenras die bekend staat om schapen te beschermen tegen de wolf. Bijkomend voordeel is dat deze hond de kudde ook zak beschermen tegen vossen en andere honden.

Echter denk ik niet dat een rechter iemand ooit gaat bestraffen voor het schieten op een wolf met een paintballgeweer. Zeker nog nooit meegedaan aan een potje paintball in Spaarnwoude.
Het punt volgens de provincie is dat deze wolven niet genoeg bang zijn voor mensen. Nu kun je dat misschien verhelpen door alle mensen aldaar met een agressieve Pyrenese berghond op pad te sturen, maar dat lijkt me ook weer niet heel praktisch.
pi_210657856
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:31 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Inderdaad. wtf, een rechter heeft geoordeeld dat het onvoldoende onderbouwd is, waarom het nodig is om een wolf te beschieten met paintballgeweer. Welkom in Nederland 8)7

Nondeju

https://www.nu.nl/binnenl(...)paintballgeweer.html
[..]

Hoezo ben je verbaasd? Heb je de argumenten gelezen?
pi_210657874
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:34 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Het punt volgens de provincie is dat deze wolven niet genoeg bang zijn voor mensen. Nu kun je dat misschien verhelpen door alle mensen aldaar met een agressieve Pyrenese berghond op pad te sturen, maar dat lijkt me ook weer niet heel praktisch.
Is het dan wachten op een eerste ongeval? Een wildrooster houd een wolf ook niet tegen.
Een aanrijding met een wolf kan ook al voor wat ellende zorgen. Zo'n wolf let totaal niet op bij het oversteken.
pi_210657891
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:37 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Is het dan wachten op een eerste ongeval? Een wildrooster houd een wolf ook niet tegen.
Een aanrijding met een wolf kan ook al voor wat ellende zorgen. Zo'n wolf let totaal niet op bij het oversteken.
Nou, ik weet het ook niet, maar het lijkt me sterk dat een leger aan Pyrenese berghonden het euvel effectief verhelpt. Wie moet dat trouwens aanschaffen? De provincie, in plaats van paintbalgeweren?
pi_210657921
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:35 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hoezo ben je verbaasd? Heb je de argumenten gelezen?
Omdat het gedrag van de wolf anders is dan door Faunabescherming beschreven staat en mensen vandaag de dag allesbehalve aanwijzingen opvolgen.
De wolf gaat niet vluchten voor de mens maar komt dichtbij.

quote:
• respecteer de wolf
• neem langzaam afstand
• houd eventueel de hond aan de lijn
• als de wolf te dichtbij komt, luid spreken en gebaren maken
• loop de wolf niet achterna
• voer de wolf niet
Dit bijvoorbeeld:
quote:
Hierdoor verliezen wolven niet alleen hun angst, maar ook hun respect voor mensen. Uit Amerika is bekend dat wolven door het voeren na verloop van tijd zo opdringerig kunnen worden dat ze mensen lastig gaan vallen.
nu moeten wij gaan raden of een wolf eerder gevoerd is door mensen? Stel je even voor hoe een wolf jou gaat 'lastig vallen'. Mooi verwoord.
pi_210658012
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:43 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Omdat het gedrag van de wolf anders is dan door Faunabescherming beschreven staat en mensen vandaag de dag allesbehalve aanwijzingen opvolgen.
De wolf gaat niet vluchten voor de mens maar komt dichtbij.
[..]
Dit bijvoorbeeld:
[..]
nu moeten wij gaan raden of een wolf eerder gevoerd is door mensen? Stel je even voor hoe een wolf jou gaat 'lastig vallen'. Mooi verwoord.
En je weet dat de provincie dit aangedragen heeft? Ik heb eerlijk gezegd moeite de zaak te vinden... waarom linken nieuwssites niet gewoon standaard naar de officiële documenten?!
  zondag 17 september 2023 @ 00:02:42 #38
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210658066
twitter
Poef.....gone! ©golfer
pi_210658071
Het is wachten op TikTok-volk dat selfies wilt met de wolf, gezellig een filmpje opnemen samen met een wolf. "Het is toch maar een dier uit de familie van honden"

Mocht je eens bij de Beekse Bergen zijn, vraag maar hoe vaak ze daar moeten ingrijpen als bezoekers in de autosafari uitstappen om doodleuk van dichtbij een foto te gaan maken met een jachtluipaard.... Het staat met koeienletters op borden dat je in de auto moet blijven. In alle talen.....
pi_210658231
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 23:37 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Als je met die logica consistent wil zijn zou het dus okay moeten zijn om elk dier dat mogelijk aangereden kan worden bseschoten mag worden met een paintball geweer.
pi_210658241
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 00:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is wachten op TikTok-volk dat selfies wilt met de wolf, gezellig een filmpje opnemen samen met een wolf. "Het is toch maar een dier uit de familie van honden"

Mocht je eens bij de Beekse Bergen zijn, vraag maar hoe vaak ze daar moeten ingrijpen als bezoekers in de autosafari uitstappen om doodleuk van dichtbij een foto te gaan maken met een jachtluipaard.... Het staat met koeienletters op borden dat je in de auto moet blijven. In alle talen.....
Een selfie maken met een wolf? Een wolf vergelijken met een jachtluipaard? Interessant...
pi_210659961
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 00:38 schreef Intint het volgende:

[..]
Een selfie maken met een wolf? Een wolf vergelijken met een jachtluipaard? Interessant...
Mijn punt is dat men aanvoert dat mensen gerust het bos in kunnen, met hond aan de lijn, met kinderen, mits er regels zal worden opgevolgd. Klinkt leuk, toch is het naar mijn mening nogal naief om te denken dat iedereen die regels braaf blijft volgen.
pi_210678626
quote:
14s.gif Op zondag 17 september 2023 00:02 schreef golfer het volgende:
[ twitter ]
In plaats van aanschaf van de hond kunnen ze de paaltjes van de omheining van het weiland waar de prooidieren zich bevinden, bespuiten met urine van zo'n hond. Geeft m.i. hetzelfde effect, aangezien wolven tijdens de jacht gebruik maken van hun neus.
Mocht de hond een afschrikwekkende werking hebben, dan is de geur voldoende.
pi_210678651
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 22:28 schreef Ama het volgende:

[..]
Ben je nog steeds bang dat je door een wolf gepakt gaat worden?
Ik acht de kans net zo groot als dat jij naakt en gewillig in mijn bed ligt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')