quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:04 schreef TheVulture het volgende:
Hebben Wilders en Eerdmans eigenlijk al gereageerd op deze overstap?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ctiegenoten-naar-bbbquote:Of Eerdmans het erg vindt dat er weinig overblijft van de partij in de Kamer? "Nee hoor, ik wens Nicki en Derk Jan succes. Nu is het nog 1 zetel, na de verkiezingen zullen het er weer meer zijn."
Het CDA wil niet reageren op de overstap van hun prominente oud-lid Mona Keijzer. De PVV reageert niet op verzoeken om een reactie op de overstap van Kamerlid Helder.
Over twee jaar: Fractie Helder, Fractie Pauw, Fractie Eppink.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:13 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben benieuwd wat er nog van die versplintering op rechts overblijft na de verkiezingen, al zijn de de partij van Omtzigt en BBB natuurlijk bijna een zekerheid voor nieuwe afsplitsingen.
Kan heel erg meevallen. BBB bestuurt mee in de meeste provincies en in de Eerste Kamer lijkt het ook goed te gaan. Als Omtzigt na de verkiezingen achter de BBB gaat staan kunnen er ook gekke dingen gebeuren. Het is niet voor het eerst dat een ernstig onderschatte partij het toch voor het zeggen krijgt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:17 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Over twee jaar: Fractie Helder, Fractie Pauw, Fractie Eppink.
Of hoe de splintertjes ook gaan heten.
Zoals bij Volt (Gundogan), 50Plus (Den Haan), CDA (Omtzigt) was wel binnen enkele maanden.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:17 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Over twee jaar: Fractie Helder, Fractie Pauw, Fractie Eppink.
Of hoe de splintertjes ook gaan heten.
Ik denk dat de top van BBB last heeft van een ernstige vlaag van verstandsverbijstering.quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:53 schreef timmmmm het volgende:
Met al die afdrijvers van de FvD: is de BBB dan een veel rechtsere partij dan wij denken of zijn de afsplitsers (van de afsplitsing inmiddels) helemaal niet zo extreem rechts als de FvD waar ze zaten maar roepen ze bij elke nieuwe partij maar wat de partij wil horen zodat ze salaris kunnen vangen?
De BBB heeft een minder rechts gezicht in de kamer omdat Van der Plas niet zo heel erg rechts is maar backstage zit de partij inderdaad deels in de PVV/FvD hoek.quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:53 schreef timmmmm het volgende:
Met al die afdrijvers van de FvD: is de BBB dan een veel rechtsere partij dan wij denken of zijn de afsplitsers (van de afsplitsing inmiddels) helemaal niet zo extreem rechts als de FvD waar ze zaten maar roepen ze bij elke nieuwe partij maar wat de partij wil horen zodat ze salaris kunnen vangen?
Denk dat BBB gewoon goed heeft gekeken waar de meeste kiezers zitten. En dan heb je veel ruimte op conservatief-rechts-maar-toch-fatsoenlijk. Een partij als JA-21 zat ook op dat plekje, maar het zal die afsplitsers een worst zijn onder welke vlag ze campagne voeren. Het is niet alsof ze een jarenlange loyaliteit hebben opgebouwd met die partij.quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:53 schreef timmmmm het volgende:
Daar is niet zoveel te halen. Het is ook geen toeval dat de VVD begon te scoren toen ze wat naar links afbogen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:02 schreef Heph844 het volgende:
En dan heb je veel ruimte op conservatief-rechts-maar-toch-fatsoenlijk.
Niet zoveel te halen? Nog maar 4 jaar geleden werd FvD de grootste bij de provinciale Statenverkiezingen met een ultra conservatief verhaal. Half Nederland stemt al jaren op de VVD omdat ze in hun verkiezingsprogramma’s inzetten op streng straffen en ander onderbuikpraat. De liberale vastgoedboys neemt men op de koop toe.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar is niet zoveel te halen. Het is ook geen toeval dat de VVD begon te scoren toen ze wat naar links afbogen.
Rechts maar toch fatsoenlijk, sorry hoor maar wou je JA21 daar echt onder scharen?quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk dat BBB gewoon goed heeft gekeken waar de meeste kiezers zitten. En dan heb je veel ruimte op conservatief-rechts-maar-toch-fatsoenlijk. Een partij als JA-21 zat ook op dat plekje, maar het zal die afsplitsers een worst zijn onder welke vlag ze campagne voeren. Het is niet alsof ze een jarenlange loyaliteit hebben opgebouwd met die partij.
Afgezet tegen PVV of de FvD wil ik ze daar wel onder scharen ja. Het was in ieder geval het profiel dat ze nastreefden. Streng op criminaliteit, hard op migratie, maar wel constructief en zonder dat je ministers voor heks gaat uitmaken of ruzie met bevolkingsgroepen gaat schoppen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rechts maar toch fatsoenlijk, sorry hoor maar wou je JA21 daar echt onder scharen?
Die lui verlieten forum pas toen ieder greintje fatsoen daar al een paar jaar weg was…
Overigens is die kiezersgroep al jaren vrijwel volledig afgedekt door de VVD. Daar ligt na het vertrek van Rutte wel wat ruimte maar juist op dat thema heeft hun nieuwe lijsttrekker een behoorlijk profiel.
Zou dus een wat vreemde actie zijn van BBB om daar op te gokken?
Aha, misschien moet ik mijn eigen definitie van fatsoenlijk wat bijstellenquote:Op zaterdag 2 september 2023 11:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Afgezet tegen PVV of de FvD wil ik ze daar wel onder scharen ja. Het was in ieder geval het profiel dat ze nastreefden. Streng op criminaliteit, hard op migratie, maar wel constructief en zonder dat je ministers voor heks gaat uitmaken of ruzie met bevolkingsgroepen gaat schoppen.
Ik weet dat het tegenwoordig niet zo bon ton meer is om Thierry te complimenteren, maar de FvD zat in het begin (los van de ideeen) als partij echt wel goed in elkaar. Het was eigenlijk de eerste politieke partij die een merk werd en een beetje een "je ne sais quoi"-aura wist te creeren. Een Nederlandse N-VA werkt niet omdat een nationalistische zuil hier ontbreekt, een 'grijze' partij rechts van de VVD haalt niet zoveel zetels. Als je vooral op het anti-immigrantensentiment wil inspelen moet je vol op het orgel, anders trek je geen stemmen. De wat simpelere massa wil vooral dat 'ze' allemaal zo snel mogelijk oprotten naar Marokko.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk dat BBB gewoon goed heeft gekeken waar de meeste kiezers zitten. En dan heb je veel ruimte op conservatief-rechts-maar-toch-fatsoenlijk. Een partij als JA-21 zat ook op dat plekje, maar het zal die afsplitsers een worst zijn onder welke vlag ze campagne voeren. Het is niet alsof ze een jarenlange loyaliteit hebben opgebouwd met die partij.
Sad but truequote:Op zaterdag 2 september 2023 11:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha, misschien moet ik mijn eigen definitie van fatsoenlijk wat bijstellen
In principe wel, maar Van der Plas moet een hele club militanten achter zich koest zien te houden. Vind het van haar echt wel te prijzen dat zij aan de extremere geluiden binnen haar kliek weerstand durft te bieden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:27 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Sad but true![]()
Van der Plas heeft daar in het begin ook verrassend veel complimenten over gehad, hoe open ze was voor debat en hoe constructief en weet ik veel wat. Terwijl het eigenlijk het minste is wat je van een volksvertegenwoordiger mag verwachten.
Het is inmiddels wel flink dringen in die hoek, zeker nu Omtzigt zich ook in de strijd mengt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie Omtzigt meer als de vroegere linkervleugel van het CDA. Maar misschien is dat mijn eigen invulling, ken zijn standpunten onvoldoende.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is inmiddels wel flink dringen in die hoek, zeker nu Omtzigt zich ook in de strijd mengt.
Bovendien grossiert het in die hoek van politieke opportunisten, zoals Eppink, die zonder blikken of blozen hun eigen belang boven dat van de partij stellen.
Hoe links Omtzigt in werkelijkheid is, is eigenlijk niet eens zo interessant. Feit is dat hij in dezelfde electorale vijver vist als de BBB, JA21, het CDA, de PVV en VVD. Dat zie je ook terug in de peilingen: NSC snoept amper zetels af van linkse partijen, Omtzigt neemt een stevige hap uit - met name - BBB, de PVV en het CDA.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie Omtzigt meer als de vroegere linkervleugel van het CDA. Maar misschien is dat mijn eigen invulling, ken zijn standpunten onvoldoende.
Het is de terugkeer van de christen-democratie als kracht in het politieke midden. Een verademing wat mij betreft, na jaren van een steeds krapper wordend midden, dat moest vechten tegen de steeds groter wordende flanken.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe links Omtzigt in werkelijkheid is, is eigenlijk niet eens zo interessant. Feit is dat hij in dezelfde electorale vijver vist als de BBB, JA21, het CDA, de PVV en VVD. Dat zie je ook terug in de peilingen: NSC snoept amper zetels af van linkse partijen, Omtzigt neemt een stevige hap uit - met name - BBB, de PVV en het CDA.
Wie wilt niet dat Ratdraaiers gewoon niet bestaan? Of niet hier zijn?quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik weet dat het tegenwoordig niet zo bon ton meer is om Thierry te complimenteren, maar de FvD zat in het begin (los van de ideeen) als partij echt wel goed in elkaar. Het was eigenlijk de eerste politieke partij die een merk werd en een beetje een "je ne sais quoi"-aura wist te creeren. Een Nederlandse N-VA werkt niet omdat een nationalistische zuil hier ontbreekt, een 'grijze' partij rechts van de VVD haalt niet zoveel zetels. Als je vooral op het anti-immigrantensentiment wil inspelen moet je vol op het orgel, anders trek je geen stemmen. De wat simpelere massa wil vooral dat 'ze' allemaal zo snel mogelijk oprotten naar Marokko.
De Speld is ook zo guurlinks geworden de laatste jaren.quote:
Och, objectief gezien best mogelijk dat het "te snel groeit" niet "professioneel genoeg" is etc etc, maar dat is tegelijkertijd ook de dood van de huidige voornamelijk centrum partijen, de ideologie ligt op de achtergrond, de netwerkcorruptie ligt op de voorgrond - maar men ziet het nog niet, ofzo, want de VVD en D66 zijn zo fatsoenlijk -quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:19 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Kan heel erg meevallen. BBB bestuurt mee in de meeste provincies en in de Eerste Kamer lijkt het ook goed te gaan. Als Omtzigt na de verkiezingen achter de BBB gaat staan kunnen er ook gekke dingen gebeuren. Het is niet voor het eerst dat een ernstig onderschatte partij het toch voor het zeggen krijgt.
Denk dat het vooral de schaal van productie is.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och, objectief gezien best mogelijk dat het "te snel groeit" niet "professioneel genoeg" is etc etc, maar dat is tegelijkertijd ook de dood van de huidige voornamelijk centrum partijen, de ideologie ligt op de achtergrond, de netwerkcorruptie ligt op de voorgrond - maar men ziet het nog niet, ofzo, want de VVD en D66 zijn zo fatsoenlijk -
Anyway, men is daar vooral klaar mee, het falen van die partijen is de reden dat BBB zo groot wordt.
Je kunt de politieke kleur van anti-BBB mensen ook wel aardig ruiken, die hebben niks met boeren en geloven heilig dat we moeten stoppen met vlees eten en vee-houden in dit land "want natuur!" ... Arnout Jaspers heeft daar het één en ander over gezegd in zijn boek, maar dat slaat natuurlijk niet aan bij deze mensen.
De schaal van de productie past zich aan aan de vraag.quote:Op zaterdag 2 september 2023 13:31 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Denk dat het vooral de schaal van productie is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |