quote:
Op maandag 28 augustus 2023 16:58 schreef PS. het volgende:[..]
Nja enigszins ligt het natuurlijk aan de eigenaren om zo'n beest te kopen en denken dat dat wel goed gaat bij een kind.
Maar die beesten zijn nooit te vertrouwen, ook niet bij mensen die denken dat ze wel goede eigenaren zijn
Dat ligt volledig aan de eigenaren en niet aan het beestje.
We noemen het "vechthonden" maar dat maken mensen er zelf van. Het zijn honden met veel energie die dus veel uitdaging en beweging nodig hebben. Geef je ze voldoende uitlaatkleppen, dan is er in huis doorgaans niets aan de hand.
Waar het mis gaat, is het gebrek aan uitdaging en beweging. Dan gaan ze alles opkroppen en uiteindelijk kan dan door irritatie (huilen van een kind, verkeerd aaien, even aan staart of oren zitten oid) de emmer van het door mensen gefrustreerde hondje overlopen met alle gevolgen van dien.
De volwassen mens is daarbij vrijwel altijd als oorzaak aan te wijzen, in de vorm van langdurig niet de juiste aandacht geven aan het dier.
Ter illustratie: Wij hebben een Golden Retriever. Een héél rustig exemplaar zelfs. Maar zelf bij die vriend merken wij het direct 's avonds wanneer we hem overdag te weinig beweging en uitdaging hebben gegeven. Bij onze hond resulteert dat in onrustig gedrag, continu aandacht vragen, ruig willen spelen etc.
En ja, dan krijgt de hond die aandacht ook zeker. Normaal 2+ uur wandelen per dag en als we daar 's avonds nog niet aan zitten, wordt het een lange avondwandeling + even ravotten op het losloop veldje.
En hoewel ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken dat zolang onze hond goed verzorgd wordt hij nooit opzettelijk kwaad zal doen, weet ik ook dat de 38kg spiermassa zelfs voor een volwassen persoon een hele zware tegenstander zal zijn als die Golden Retriever het écht niet meer pikt.
En dat ie van zich af kan bijten, heb ik helaas/gelukkig al twee keer gezien toen hij werd belaagd door andere honden. Hij doet nooit kwaad naar andere honden of mensen, als hij zelf echt gebeten wordt door een andere hond dan gebeuren er dingen waar ik de eerste keer bang van werd.
Gelukkig projecteert hij dat vervolgens niet op mensen of andere honden. De eerstvolgende hond die we tegenkwamen na deze voorvallen werd weer kwispelend begroet.
Kortom: ik vind het sneu voor het kindje, maar ook bijzonder sneu voor de hond die vermoedelijk al langere tijd niet de juiste aandacht heeft gekregen en daar nu ook nog eens op afgerekend gaat worden.