abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 augustus 2023 @ 16:49:43 #201
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210457272
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Verkeersboetes zijn ook zo'n ding. Die krijgt ze nog wel eens. Als dat van de gezamenlijke pot zou moeten komen zou ik er ook niet heel blij van worden.
:D Nee daar zou ik ook niet heel blij van worden.
pi_210457296
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:38 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Of dat wel een uitgave is waar beiden aan mee willen betalen? Zie auto voorbeeld, dat zou 40k van mijn inleg in de gezamelijke pot zijn, en 40k van zijn inleg. Een uitgave waar ik verder helemaal het nut niet van inzie. Dan heb je de volgende situatie: Of hij ergert zich dat ik hem 'verbied' die auto te kopen, of ik erger me dat ie 'm wel gekocht heeft en voor de helft met mijn geld bekostigd heeft terwijl ik die auto helemaal niet wilde. Lijkt me niet bevorderlijk voor je relatie :P
Of hij begrijpt en respecteert het gewoon; kan de discussie eventueel aangaan over wanneer het eventueel wel kan. 40k is niet niets.
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou misschien had ze zelf wel een grote uitgave in gedachten. MIsschen vind ze het nutteloos van ons gezamelijke geld te doen. Of vind ze dat ik dat jaar al genoeg uitgegeven heb. Allemaal zaken die niet spelen als het van je eigen pot komt waar je je eigen prioriteiten op kan stellen.

Sowieso zou ik me er ook een stuk minder gemakkelijk over voelen om uitgaven te doen van geld dat van beide is. Ik merk ook dat ik met de pas van de gezamenlijke rekening erg spaarzaam ben en met die van mijn eigen rekening veel relaxter kan omgaan.
Oprechte vraag en bedoel het niet kwaad zinnig, maar zit je dan wel comfortabel in een relatie; als je je zoveel zorgen moet maken over hoe je partner eventueel zal reageren over jouw uitgaven/of hoe je partner eventueel zal reageren als je je twijfels uit over bepaalde aankopen van haar kant?
  maandag 28 augustus 2023 @ 16:57:27 #203
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210457319
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:53 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Of hij begrijpt en respecteert het gewoon; kan de discussie eventueel aangaan over wanneer het eventueel wel kan. 40k is niet niets.
Het is niet dat het niet kan (dan was er ook geen discussie over geweest uiteraard), het is dat ik daar mijn geld (waar ik ook gewoon hard voor gewerkt heb) niet aan uit wil geven. En ik wil hem dat ook zeker niet 'verbieden', want ik weet dat hij zelf veel plezier van zo'n auto heeft. Dus hij betaalt het nu gewoon volledig van z'n eigen geld. Allebei blij, prima toch :)
  maandag 28 augustus 2023 @ 16:57:34 #204
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210457322
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:53 schreef AlwaysHappy het volgende:

Oprechte vraag en bedoel het niet kwaad zinnig, maar zit je dan wel comfortabel in een relatie; als je je zoveel zorgen moet maken over hoe je partner eventueel zal reageren over jouw uitgaven/of hoe je partner eventueel zal reageren als je je twijfels uit over bepaalde aankopen van haar kant?
Jazeker, want dat soort zorgen en discussies komen door die manier van regelen niet voor. Erg comfortabel.
  maandag 28 augustus 2023 @ 17:21:51 #205
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210457496
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:38 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Of dat wel een uitgave is waar beiden aan mee willen betalen? Zie auto voorbeeld, dat zou 40k van mijn inleg in de gezamelijke pot zijn, en 40k van zijn inleg. Een uitgave waar ik verder helemaal het nut niet van inzie. Dan heb je de volgende situatie: Of hij ergert zich dat ik hem 'verbied' die auto te kopen, of ik erger me dat ie 'm wel gekocht heeft en voor de helft met mijn geld bekostigd heeft terwijl ik die auto helemaal niet wilde. Lijkt me niet bevorderlijk voor je relatie :P
Je ‘verbiedt’ hem niks, je wijst hem erop dat hij een te grote uitgave doet omdat er dan voor jou niks overblijft.

Als hij zo’n grote ‘greep’ in de gezamenlijke pot zou doen, waardoor de pot te veel slinkt, dan heeft hij ergens iets niet begrepen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_210457503
Note to myself: vooral niet trouwen ;) en lekker ieder zn eigen rekeningen aanhouden :Y
  maandag 28 augustus 2023 @ 17:24:57 #207
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210457525
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jazeker, want dat soort zorgen en discussies komen door die manier van regelen niet voor. Erg comfortabel.
Goed punt. Je kunt die discussies ook hebben als je samen een pot hebt.

Ergo, de discussies komen doordat uitgavenpatronen mogelijk te veel uit elkaar lopen en omdat een van beiden zich weinig aantrekt van wat de ander eventueel nog zou wensen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 17:27:37 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210457556
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Goed punt. Je kunt die discussies ook hebben als je samen een pot hebt.

Ergo, de discussies komen doordat uitgavenpatronen mogelijk te veel uit elkaar lopen en omdat een van beiden zich weinig aantrekt van wat de ander eventueel nog zou wensen.
Ja, maar als je beiden gewoon je eigen rekening hebt en je geeft dáár van uit, dan heeft de een op een gegeven moment zijn of haar rekening leeg (dan gaat er ook wel iets mis trouwens) en dan valt er niet meer uit te geven, en dus valt er ook niets te discussiëren.

Ja nou ja, 'ik heb geen geld meer'. Ja moet je nadenken over wat je doet. Als je meer uitgeeft dan er binnen komt houdt het op een gegeven moment vanzelf op.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 28 augustus 2023 @ 17:29:48 #209
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210457579
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je ‘verbiedt’ hem niks, je wijst hem erop dat hij een te grote uitgave doet omdat er dan voor jou niks overblijft.

Als hij zo’n grote ‘greep’ in de gezamenlijke pot zou doen, waardoor de pot te veel slinkt, dan heeft hij ergens iets niet begrepen.
Er zou genoeg overblijven, dat is het probleem niet (anders had ie inderdaad iets niet goed begrepen). Ik vind het gewoon een onzinnige uitgave, vanuit mijn perspectief. En om die hele discussie te vermijden hebben we een gezamelijke pot waar maandelijks geld in wordt gestort voor alle gezamelijke zaken, en verder allebei een eigen spaarrekening voor dit soort dingen. Hij geeft dat geld graag uit aan een auto, dat is prima, maar ik spaar het liever voor een vakantieappartement ergens.

En dit zijn natuurlijk grote bedragen, maar zoals iemand anders ook zegt.. voor vakanties met vrienden vind ik het ook wel zo fijn als ik niet het gezamelijke geld gebruik om op vakantie te gaan met m'n zus bijvoorbeeld. Heeft hij toch totaal geen voordeel van? Nou ja, misschien wel als ie graag het huis alleen heeft, maar dat is een ander verhaal :D
  maandag 28 augustus 2023 @ 17:47:29 #210
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_210457816
Sorry maar die hele discussie…
Je bent wel echt een lul/kut als je van je nieuwe partner verwacht dat die jouw schulden maar afbetaald.
Bizar dat je dat zou willen…
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_210457881
Splitsen van rekening is wel een andere discussie, maar ik heb er wel een vraag over.
Stel dus dat je allebei je eigen rekening houdt en een gezamenlijke rekening hebt, de een verdient meer dan de ander.
Er wordt naar vermogen ingelegd, maar bijv. Er wordt door de één van eigen geld, zonder overleg een grote uitgave gedaan (bijv. Auto), dan had igv die uitgave niet doen, het gezamenlijke vermogen toch groter geweest? Dan had daar toch bijv van kunnen worden geïnvesteerd in het huis, of misschien een dure vakantie?

Zeggen dat het van eigen geld komt, maakt toch niet automatisch dat de ander wellicht geen belang in het doel van het geld zou kunnen hebben?

Wat toch veel voorkomt in Nederland is dat één van beide wat minder werkt en daardoor het ook voor de ander mogelijk maakt om dat 'meer' te verdienen. Dus ondanks dat het niet verdiend is door te werken voor een baas, heeft de persoon met minder inkomsten in die zin wel bijgedragen aan het mogelijk maken van het vergaren van het geld.
And the druids turn to stone...
  maandag 28 augustus 2023 @ 17:55:24 #212
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210457923
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:51 schreef Panthera1984 het volgende:
Splitsen van rekening is wel een andere discussie, maar ik heb er wel een vraag over.
Stel dus dat je allebei je eigen rekening houdt en een gezamenlijke rekening hebt, de een verdient meer dan de ander.
Er wordt naar vermogen ingelegd, maar bijv. Er wordt door de één van eigen geld, zonder overleg een grote uitgave gedaan (bijv. Auto), dan had igv die uitgave niet doen, het gezamenlijke vermogen toch groter geweest? Dan had daar toch bijv van kunnen worden geïnvesteerd in het huis, of misschien een dure vakantie?

Zeggen dat het van eigen geld komt, maakt toch niet automatisch dat de ander wellicht geen belang in het doel van het geld zou kunnen hebben?

Wat toch veel voorkomt in Nederland is dat één van beide wat minder werkt en daardoor het ook voor de ander mogelijk maakt om dat 'meer' te verdienen. Dus ondanks dat het niet verdiend is door te werken voor een baas, heeft de persoon met minder inkomsten in die zin wel bijgedragen aan het mogelijk maken van het vergaren van het geld.
Dat huis ben ik het wel mee eens. Al hangt het nog steeds van de situatie af natuurlijk. Als je 50/50 wil inleggen en één partner heeft dat bedrag al bij elkaar gespaard, dan kan hij/zij van wat er 'over' is natuurlijk gerust andere aankopen doen. Althans zo zou ik er dan instaan.

En als je al een huis hebt maakt dat ook allemaal weer wat minder uit, zolang er maar genoeg over is om gezamelijke kosten zoals hypotheek van te betalen.

Laten we het zo zeggen misschien, de ander moet geen last van jouw persoonlijke uitgaven ondervinden, ook als je alles gescheiden houdt.
pi_210457946
Ik heb een studieschuld van nog zo'n 30.000. Daarmee en deels met mn baan/stage heb ik ook m'n vriend onderhouden toen hij een fulltime opleiding deed zonder stufi. Deel spaargeld en rest betaalde ik. Zien we ook als gezamenlijke schuld. Als ik die schuld voor hem had opgebouwd had ik t gewoon zelf afgelost denk ik. Hoewel ze het inkomen van je partner wel meenemen.

Hebben gescheiden rekeningen en een gezamenlijke. Leggen daar beide een deel in voor vaste lasten en sparen. De rest is eigen geld. Ik gooi het graag stuk in de kroeg, mn vriend koopt liever spelletjes. Helemaal prima
pi_210457965
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:17 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben met mijn partners altijd heel fair met geld omgegaan, namelijk door alles in een geld-app te zetten, zodat precies duidelijk was hoeveel we elkaar schuldig waren. Bijvoorbeeld bij uit eten gaan kon dan een van de twee betalen en zette diegene de transactie in de app, waarna de app het automatisch splitste. Zo ook met vaste lasten en andere uitgaven. Beter is nog om een gemeenschappelijke rekening te openen en daar allebei hetzelfde bedrag op te storten.

Als je partner schulden heeft en het zou accepteren als jij daaraan mee betaalt, zou je je moeten afvragen of je partner wel bij je zou zijn als ze geen schulden zou hebben.
Zo fair ben ik zelfs niet met vrienden. :D Ik vind het leuk om te trakteren en mijn vrienden ook. Het splitsen gebeurt soms ook wel, maar is eerder een uitzondering.

quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het scheiden is vooral nuttig als beide uiteenlopende uitgaveprioriteiten hebben.

Mijn vriendin geeft graag veel uit aan kleding en ik niet. Ik geef graag veel geld uit aan borrelen met vrienden en mijn vriendin niet. En zo zijn er nog meer van die dingen. Dus dat zou al snel ruzie worden als we het van een hoop zouden doen.
Mijn man heeft een erg dure hobby en ik geef graag geld uit aan boeken en dagjes weg. We hebben de afspraak dat als we meer dan een X bedrag per maand uitgeven, dat we het even laten weten of overleggen. Die stap dat je het even laat weten is voor sommigen misschien wel heel vervelend. Wie weet gaat de ander -onnodig- moeilijk doen? Dat is bij ons niet zo.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_210458229
Mijn collega kreeg een vriendin, ze werd vrij snel zwanger en toen trouwden ze om alles goed geregeld te hebben bleek ze 40k schuld te hebben die ze had verzwegen + ze zat al geruime tijd zonder werk terwijl ze claimde thuis te werken dus eh mijn tip is kijk heeeeeeeeeel goed uit met welk vlees je in de kuip hebt als het gaat om schulden en eventuele verbintenissen die je samen aan gaat....
blablablabla
pi_210458442
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:51 schreef Panthera1984 het volgende:
Je hebt dan gezamenlijk spaargeld voor dat soort uitgaven.
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:59 schreef Sumppi het volgende:
Mijn man heeft een erg dure hobby en ik geef graag geld uit aan boeken en dagjes weg. We hebben de afspraak dat als we meer dan een X bedrag per maand uitgeven, dat we het even laten weten of overleggen. Die stap dat je het even laat weten is voor sommigen misschien wel heel vervelend. Wie weet gaat de ander -onnodig- moeilijk doen? Dat is bij ons niet zo.
Als er niet moeilijk over wordt gedaan, waarom moet je het dan laten weten? :D
pi_210458641
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:22 schreef Inbox het volgende:
Note to myself: vooral niet trouwen ;) en lekker ieder zn eigen rekeningen aanhouden :Y
Waarom zou het één iets met het ander te maken moeten hebben?

Wij hebben kinderen waardoor je per definitie geen volledig gescheiden rekeningen hebt.
pi_210458681
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 18:55 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]
Het is natuurlijk nog steeds netjes om je partner even op de hoogte te stellen als er grote uitgaven gedaan worden. Dat is wat anders dan toestemming vragen.
pi_210458721
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:59 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Zo fair ben ik zelfs niet met vrienden. :D Ik vind het leuk om te trakteren en mijn vrienden ook. Het splitsen gebeurt soms ook wel, maar is eerder een uitzondering.
[..]
Als je een relatie hebt waarbij je bang moet zijn dat je partner een hissie fit gooit over geld (dat de ander het geen goed idee vind om een uitgave te doen/etc) dan zou ik me eerder zorgen maken om de relatie en het gebrek aan vertrouwen/volwassenheid dan of je privé of gezamenlijke rekeningen wil.
  maandag 28 augustus 2023 @ 19:34:29 #220
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210458776
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 19:29 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Als je een relatie hebt waarbij je bang moet zijn dat je partner een hissie fit gooit over geld (dat de ander het geen goed idee vind om een uitgave te doen/etc) dan zou ik me eerder zorgen maken om de relatie en het gebrek aan vertrouwen/volwassenheid dan of je privé of gezamenlijke rekeningen wil.
Een 'hissy fit' en het ergens gewoon niet mee eens zijn en dat uitspreken zijn natuurlijk nog altijd twee verschillende dingen ;)
pi_210458850
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 19:34 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Een 'hissy fit' en het ergens gewoon niet mee eens zijn en dat uitspreken zijn natuurlijk nog altijd twee verschillende dingen ;)
Dat weet ik. Maar daar moet je toch gewoon tegen kunnen in een relatie? Horen van je partner dat iets even niet verstandig is. Ook al is het geld er wel gewoon. Je bent een team. Ik hoor wel vaker dat mensen er niks van durven te zeggen als ze het met hun partner oneens zijn (een bepaalde uitgave), omdat ze bang zijn dat de partner dat niet kan hebben en dan een hissie fit gooit. Als je daar überhaupt bang voor moet zijn in een relatie, dan zit er iets niet goed imo, zo bedoelde ik het.
pi_210459061
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 18:55 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]
Je hebt dan gezamenlijk spaargeld voor dat soort uitgaven.
[..]
Omdat het wel handig is om op de hoogte te zijn, omdat we er samen verantwoordelijk voor zijn. En er is een verschil tussen moeilijk doen en samen overleggen, al kan ik me voorstellen dat die grens dun kan zijn voor anderen. :+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_210459420
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 16:44 schreef June. het volgende:

[..]
.
Ik noem nooit iemand dom, dus nee, dat zie je nergens terug. Fair dat je die data niet wil geven, agree to disagree dan maar.
[..]
Ja, precies ik ben daar zorgvuldig in en plan vooruit. Dus ik zou ervoor zorgen dat ik geld heb om een auto te kunnen kopen. Of de eerste paar maanden met OV gaan. Of auto lenen van iemand. En ja, als het dan zoveel verschilt in jouw onderstaande voorbeeld dan is het wat anders maar dat is wel extreem.
[..]
Ja, dat vind ik dus niet. Op lange termijn is het financieel ongunstiger en kun je beter een auto kopen dan lenen. Geld lenen kost geld ;) En dan heb ik het niet over een onderneming waar het om grotere bedragen gaat, maar gewoon voor persoonlijke zaken. Zoals ik al eerder zei: voor hypotheek, DUO en ja eventueel voor onderneming snap ik ook wel dat je in sommige situaties leent. Dus in jouw voorbeeld kan ik me dat ook voorstellen, echter zou ik niet zo snel in die situatie komen. Ik zou het geld hebben voor die auto namelijk. En ja ik heb ook gestudeerd, en nee ik kreeg niet alles van m'n ouders en nee ik had geen luizenstudie. Als je in deze tijd afstudeert snap ik dat je minder financiële reserves hebt, maar echt 0,0 met een schuld van 100k? Dan komt dat toch echt door persoonlijke keuzes. En dat zegt iets over hoe je bent als persoon zijnde.

Volgens mij zijn wij het wel eens alleen begrijpen we elkaar verkeerd en hebben we er 100 posts voor nodig.
Dat laatste lijkt mij ook, want een studieschuld van 100.000 euro vind ik buitensporig (in Nederland dan, in de VS is dat idioot genoeg niet abnormaal).

Het ging er mij maar om dat de ene schuld de andere niet is en dat ook niet iedereen een schuld kan voorkomen. We zijn wel een rijk land, maar niet bij iedereen klotst het geld tegen de plinten.

That’s all.
  maandag 28 augustus 2023 @ 23:23:23 #224
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210461410
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 19:40 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Dat weet ik. Maar daar moet je toch gewoon tegen kunnen in een relatie? Horen van je partner dat iets even niet verstandig is. Ook al is het geld er wel gewoon. Je bent een team. Ik hoor wel vaker dat mensen er niks van durven te zeggen als ze het met hun partner oneens zijn (een bepaalde uitgave), omdat ze bang zijn dat de partner dat niet kan hebben en dan een hissie fit gooit. Als je daar überhaupt bang voor moet zijn in een relatie, dan zit er iets niet goed imo, zo bedoelde ik het.
Tja je kan ook gewoon oervervelende discussies over geld voorkomen door een duidelijke scheiding aan te brengen tussen een persoonlijk en een gezamenlijk budget. Dan is het helemaal niet nodig om je met elkaar persoonlijke uitgaven te bemoeien. Lijkt me juist eerder dat er iets niet goed zit als je per se een middel wilt hebben om andermans uitgaven te kunnen vetoen.

Op die manier kan ik ook gewoon mn schouders blijven ophalen als mijn vriendin weer eens een zinloze verkeersboete heeft. Het doet mij immers geen pijn. Scheelt een hoop ergernis en gedoe.
  maandag 28 augustus 2023 @ 23:38:26 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210461493
[quote]1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 20:03 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Omdat het wel
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 20:03 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Omdat het wel handig is om op de hoogte te zijn, omdat we er samen verantwoordelijk voor zijn. En er is een verschil tussen moeilijk doen en samen overleggen, al kan ik me voorstellen dat die grens dun kan zijn voor anderen. :+
Nouja bij overleggen denk ik aan een dialoog waarvan de uitkomst evengoed kan gaan zijn dat zijn voorgenomen uitgave niet doorgaat omdat een van de twee niet akkoord is. Dat is dus gelijk aan toestemming vragen.

En in dat soort discussies heb ik helemaal geen zin als het met een simpel systeem van eigen rekeningen plus gezamenlijke rekening uit de wereld hebben geholpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')