Dat huis ben ik het wel mee eens. Al hangt het nog steeds van de situatie af natuurlijk. Als je 50/50 wil inleggen en één partner heeft dat bedrag al bij elkaar gespaard, dan kan hij/zij van wat er 'over' is natuurlijk gerust andere aankopen doen. Althans zo zou ik er dan instaan.quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:51 schreef Panthera1984 het volgende:
Splitsen van rekening is wel een andere discussie, maar ik heb er wel een vraag over.
Stel dus dat je allebei je eigen rekening houdt en een gezamenlijke rekening hebt, de een verdient meer dan de ander.
Er wordt naar vermogen ingelegd, maar bijv. Er wordt door de één van eigen geld, zonder overleg een grote uitgave gedaan (bijv. Auto), dan had igv die uitgave niet doen, het gezamenlijke vermogen toch groter geweest? Dan had daar toch bijv van kunnen worden geïnvesteerd in het huis, of misschien een dure vakantie?
Zeggen dat het van eigen geld komt, maakt toch niet automatisch dat de ander wellicht geen belang in het doel van het geld zou kunnen hebben?
Wat toch veel voorkomt in Nederland is dat één van beide wat minder werkt en daardoor het ook voor de ander mogelijk maakt om dat 'meer' te verdienen. Dus ondanks dat het niet verdiend is door te werken voor een baas, heeft de persoon met minder inkomsten in die zin wel bijgedragen aan het mogelijk maken van het vergaren van het geld.
Zo fair ben ik zelfs niet met vrienden.quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:17 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben met mijn partners altijd heel fair met geld omgegaan, namelijk door alles in een geld-app te zetten, zodat precies duidelijk was hoeveel we elkaar schuldig waren. Bijvoorbeeld bij uit eten gaan kon dan een van de twee betalen en zette diegene de transactie in de app, waarna de app het automatisch splitste. Zo ook met vaste lasten en andere uitgaven. Beter is nog om een gemeenschappelijke rekening te openen en daar allebei hetzelfde bedrag op te storten.
Als je partner schulden heeft en het zou accepteren als jij daaraan mee betaalt, zou je je moeten afvragen of je partner wel bij je zou zijn als ze geen schulden zou hebben.
Mijn man heeft een erg dure hobby en ik geef graag geld uit aan boeken en dagjes weg. We hebben de afspraak dat als we meer dan een X bedrag per maand uitgeven, dat we het even laten weten of overleggen. Die stap dat je het even laat weten is voor sommigen misschien wel heel vervelend. Wie weet gaat de ander -onnodig- moeilijk doen? Dat is bij ons niet zo.quote:Op maandag 28 augustus 2023 14:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het scheiden is vooral nuttig als beide uiteenlopende uitgaveprioriteiten hebben.
Mijn vriendin geeft graag veel uit aan kleding en ik niet. Ik geef graag veel geld uit aan borrelen met vrienden en mijn vriendin niet. En zo zijn er nog meer van die dingen. Dus dat zou al snel ruzie worden als we het van een hoop zouden doen.
Je hebt dan gezamenlijk spaargeld voor dat soort uitgaven.quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:51 schreef Panthera1984 het volgende:
Splitsen van rekening is wel een andere discussie, maar ik heb er wel een vraag over.
Stel dus dat je allebei je eigen rekening houdt en een gezamenlijke rekening hebt, de een verdient meer dan de ander.
Er wordt naar vermogen ingelegd, maar bijv. Er wordt door de één van eigen geld, zonder overleg een grote uitgave gedaan (bijv. Auto), dan had igv die uitgave niet doen, het gezamenlijke vermogen toch groter geweest? Dan had daar toch bijv van kunnen worden geïnvesteerd in het huis, of misschien een dure vakantie?
Als er niet moeilijk over wordt gedaan, waarom moet je het dan laten weten?quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:59 schreef Sumppi het volgende:
Mijn man heeft een erg dure hobby en ik geef graag geld uit aan boeken en dagjes weg. We hebben de afspraak dat als we meer dan een X bedrag per maand uitgeven, dat we het even laten weten of overleggen. Die stap dat je het even laat weten is voor sommigen misschien wel heel vervelend. Wie weet gaat de ander -onnodig- moeilijk doen? Dat is bij ons niet zo.
Waarom zou het één iets met het ander te maken moeten hebben?quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:22 schreef Inbox het volgende:
Note to myself: vooral niet trouwenen lekker ieder zn eigen rekeningen aanhouden
Het is natuurlijk nog steeds netjes om je partner even op de hoogte te stellen als er grote uitgaven gedaan worden. Dat is wat anders dan toestemming vragen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:55 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Als er niet moeilijk over wordt gedaan, waarom moet je het dan laten weten?
Als je een relatie hebt waarbij je bang moet zijn dat je partner een hissie fit gooit over geld (dat de ander het geen goed idee vind om een uitgave te doen/etc) dan zou ik me eerder zorgen maken om de relatie en het gebrek aan vertrouwen/volwassenheid dan of je privé of gezamenlijke rekeningen wil.quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:59 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Zo fair ben ik zelfs niet met vrienden.Ik vind het leuk om te trakteren en mijn vrienden ook. Het splitsen gebeurt soms ook wel, maar is eerder een uitzondering.
[..]
Mijn man heeft een erg dure hobby en ik geef graag geld uit aan boeken en dagjes weg. We hebben de afspraak dat als we meer dan een X bedrag per maand uitgeven, dat we het even laten weten of overleggen. Die stap dat je het even laat weten is voor sommigen misschien wel heel vervelend. Wie weet gaat de ander -onnodig- moeilijk doen? Dat is bij ons niet zo.
Een 'hissy fit' en het ergens gewoon niet mee eens zijn en dat uitspreken zijn natuurlijk nog altijd twee verschillende dingenquote:Op maandag 28 augustus 2023 19:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Als je een relatie hebt waarbij je bang moet zijn dat je partner een hissie fit gooit over geld (dat de ander het geen goed idee vind om een uitgave te doen/etc) dan zou ik me eerder zorgen maken om de relatie en het gebrek aan vertrouwen/volwassenheid dan of je privé of gezamenlijke rekeningen wil.
Dat weet ik. Maar daar moet je toch gewoon tegen kunnen in een relatie? Horen van je partner dat iets even niet verstandig is. Ook al is het geld er wel gewoon. Je bent een team. Ik hoor wel vaker dat mensen er niks van durven te zeggen als ze het met hun partner oneens zijn (een bepaalde uitgave), omdat ze bang zijn dat de partner dat niet kan hebben en dan een hissie fit gooit. Als je daar überhaupt bang voor moet zijn in een relatie, dan zit er iets niet goed imo, zo bedoelde ik het.quote:Op maandag 28 augustus 2023 19:34 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Een 'hissy fit' en het ergens gewoon niet mee eens zijn en dat uitspreken zijn natuurlijk nog altijd twee verschillende dingen
Omdat het wel handig is om op de hoogte te zijn, omdat we er samen verantwoordelijk voor zijn. En er is een verschil tussen moeilijk doen en samen overleggen, al kan ik me voorstellen dat die grens dun kan zijn voor anderen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:55 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Je hebt dan gezamenlijk spaargeld voor dat soort uitgaven.
[..]
Als er niet moeilijk over wordt gedaan, waarom moet je het dan laten weten?
Dat laatste lijkt mij ook, want een studieschuld van 100.000 euro vind ik buitensporig (in Nederland dan, in de VS is dat idioot genoeg niet abnormaal).quote:Op maandag 28 augustus 2023 16:44 schreef June. het volgende:
[..]
.
Ik noem nooit iemand dom, dus nee, dat zie je nergens terug. Fair dat je die data niet wil geven, agree to disagree dan maar.
[..]
Ja, precies ik ben daar zorgvuldig in en plan vooruit. Dus ik zou ervoor zorgen dat ik geld heb om een auto te kunnen kopen. Of de eerste paar maanden met OV gaan. Of auto lenen van iemand. En ja, als het dan zoveel verschilt in jouw onderstaande voorbeeld dan is het wat anders maar dat is wel extreem.
[..]
Ja, dat vind ik dus niet. Op lange termijn is het financieel ongunstiger en kun je beter een auto kopen dan lenen. Geld lenen kost geldEn dan heb ik het niet over een onderneming waar het om grotere bedragen gaat, maar gewoon voor persoonlijke zaken. Zoals ik al eerder zei: voor hypotheek, DUO en ja eventueel voor onderneming snap ik ook wel dat je in sommige situaties leent. Dus in jouw voorbeeld kan ik me dat ook voorstellen, echter zou ik niet zo snel in die situatie komen. Ik zou het geld hebben voor die auto namelijk. En ja ik heb ook gestudeerd, en nee ik kreeg niet alles van m'n ouders en nee ik had geen luizenstudie. Als je in deze tijd afstudeert snap ik dat je minder financiële reserves hebt, maar echt 0,0 met een schuld van 100k? Dan komt dat toch echt door persoonlijke keuzes. En dat zegt iets over hoe je bent als persoon zijnde.
Volgens mij zijn wij het wel eens alleen begrijpen we elkaar verkeerd en hebben we er 100 posts voor nodig.
Tja je kan ook gewoon oervervelende discussies over geld voorkomen door een duidelijke scheiding aan te brengen tussen een persoonlijk en een gezamenlijk budget. Dan is het helemaal niet nodig om je met elkaar persoonlijke uitgaven te bemoeien. Lijkt me juist eerder dat er iets niet goed zit als je per se een middel wilt hebben om andermans uitgaven te kunnen vetoen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 19:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar daar moet je toch gewoon tegen kunnen in een relatie? Horen van je partner dat iets even niet verstandig is. Ook al is het geld er wel gewoon. Je bent een team. Ik hoor wel vaker dat mensen er niks van durven te zeggen als ze het met hun partner oneens zijn (een bepaalde uitgave), omdat ze bang zijn dat de partner dat niet kan hebben en dan een hissie fit gooit. Als je daar überhaupt bang voor moet zijn in een relatie, dan zit er iets niet goed imo, zo bedoelde ik het.
Op maandag 28 augustus 2023 20:03 schreef Sumppi het volgende:Nouja bij overleggen denk ik aan een dialoog waarvan de uitkomst evengoed kan gaan zijn dat zijn voorgenomen uitgave niet doorgaat omdat een van de twee niet akkoord is. Dat is dus gelijk aan toestemming vragen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:03 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Omdat het wel handig is om op de hoogte te zijn, omdat we er samen verantwoordelijk voor zijn. En er is een verschil tussen moeilijk doen en samen overleggen, al kan ik me voorstellen dat die grens dun kan zijn voor anderen.
Ach ja, laten we het houden op agree to disagreequote:Op maandag 28 augustus 2023 23:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja je kan ook gewoon oervervelende discussies over geld voorkomen door een duidelijke scheiding aan te brengen tussen een persoonlijk en een gezamenlijk budget. Dan is het helemaal niet nodig om je met elkaar persoonlijke uitgaven te bemoeien. Lijkt me juist eerder dat er iets niet goed zit als je per se een middel wilt hebben om andermans uitgaven te kunnen vetoen.
Op die manier kan ik ook gewoon mn schouders blijven ophalen als mijn vriendin weer eens een zinloze verkeersboete heeft. Het doet mij immers geen pijn. Scheelt een hoop ergernis en gedoe.
Snap ik. Het is wat mij betreft net zoiets als kiezen voor een LAT relatie of niet. Wil je het helemaal samen doen of niet. Voor ons hoort dat overleggen bij ons samen zijn. Het komt eigenlijk niet voor dat de uitkomst is dat iets niet kan, omdat we wel op een lijn zitten. Het gaat ook meer om een gesprek, dan om voorleggen en zien hoe de ander reageert. Leuke, nuttige gesprekken, dat wil ik wel benadrukken.quote:Op maandag 28 augustus 2023 23:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja bij overleggen denk ik aan een dialoog waarvan de uitkomst evengoed kan gaan zijn dat zijn voorgenomen uitgave niet doorgaat omdat een van de twee niet akkoord is. Dat is dus gelijk aan toestemming vragen.
En in dat soort discussies heb ik helemaal geen zin als het met een simpel systeem van eigen rekeningen plus gezamenlijke rekening uit de wereld hebben geholpen.
Ergens ook wel jammer -vind ik- dat je over zo'n boete dan denkt: boeie. En het verder buiten jou staat.quote:Op maandag 28 augustus 2023 23:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja je kan ook gewoon oervervelende discussies over geld voorkomen door een duidelijke scheiding aan te brengen tussen een persoonlijk en een gezamenlijk budget. Dan is het helemaal niet nodig om je met elkaar persoonlijke uitgaven te bemoeien. Lijkt me juist eerder dat er iets niet goed zit als je per se een middel wilt hebben om andermans uitgaven te kunnen vetoen.
Op die manier kan ik ook gewoon mn schouders blijven ophalen als mijn vriendin weer eens een zinloze verkeersboete heeft. Het doet mij immers geen pijn. Scheelt een hoop ergernis en gedoe.
Mja, nou ja, ik heb in een relatie liever dat de ander niet gevaarlijk rijdt, niet omdat de partner dan bezorgd is of zich daar aan ergert, maar omdat je wil voorkomen dat je partner bezorgd is en omdat het gevaarlijk is, ongeacht of de ander bezorgd is of niet.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 07:38 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ergens ook wel jammer -vind ik- dat je over zo'n boete dan denkt: boeie. En het verder buiten jou staat.
Ik heb in een relatie liever dat als ik gevaarlijk rij dat mijn man zich er wel aan ergert of bezorgd is of als ik een boete heb voor fout parkeren dat hij zegt: zonde Cate. Dan is er nog een reden om wat beter op te letten.
Meer is het bij ons ook niet en daar kunnen we wel tegen.![]()
Het is niet een middel om een veto uit te kunnen spreken over de uitgaven van de ander. Het is een relatie waarin mensen wat meer verbonden zijn als het ook gaat om waar er geld aan wordt uitgegeven. Prima als anderen dat niet willen, net als bij samenwonen of niet.
Dat ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 08:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, nou ja, ik heb in een relatie liever dat de ander niet gevaarlijk rijdt, niet omdat de partner dan bezorgd is of zich daar aan ergert, maar omdat je wil voorkomen dat je partner bezorgd is en omdat het gevaarlijk is, ongeacht of de ander bezorgd is of niet.
Daarnaast is dat zonde van het geld, want met dat geld kun je ook iets anders doen. Ik vind dat een beetje verkeerd om geredeneerd eigenlijk
Nou ja, als je besluit dat je ieder 'eigen' geld hebt om mee te doen of laten je wil, dan is het vervolgens raar als je je gaat bemoeien met de manier waarop de ander dat uitgeeft. Dan is het hele nut van 'eigen geld' weg. Als dat geld allemaal op gaat aan boetes, dan is dat ontzettend zonde van het geld, maar hey, als jij het goed vind dat je geld daar naar toe gaat, whatever.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:01 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens.
Ik vind het vreemd om te denken: zal wel. Ten eerste van degene zelf, maar blijkbaar is dat het geval.
Waarom zou ik er iets van moeten vinden? Anders dan: als zij daar gelukkig van wordt, prima.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:16 schreef Sumppi het volgende:
Ook als je eigen geld hebt om uit te geven kan een ander daar wat van vinden natuurlijk. Zowel positief als negatief. Ik zou nog altijd hetzelfde reageren op de uitgaven. Net als dat je reageert op hoe de ander tijd invult. Dat kan ook naar worden in relaties, maar hopelijk in een gezonde, fijne relatie is er geen gezeik.
Een eigen rekening hoeft ook niet per definitie ervoor te zorgen dat je dat niet doet.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:16 schreef Sumppi het volgende:
Ook als je eigen geld hebt om uit te geven kan een ander daar wat van vinden natuurlijk. Zowel positief als negatief. Ik zou nog altijd hetzelfde reageren op de uitgaven. Net als dat je reageert op hoe de ander tijd invult. Dat kan ook naar worden in relaties, maar hopelijk in een gezonde, fijne relatie is er geen gezeik. We overleggen ook over plannen voor vakanties, het weekend, wie de kinderen van school haalt, enz. Dat gaat ook niet gepaard met veto's en gedoe.
Dit is wat ik hierboven ook aangaf, ik hou het graag gescheiden maar als zij ook kapitaal wil opbouwen dan kan dat en kijk je samen naar welke mogelijkheden er zijn daarvoor.quote:Op maandag 28 augustus 2023 16:09 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ik zou in dat geval ook een huis willen kopen. Liefst dan inkopen maar als mijn man dat dan niet zou willen dan zou ik dus zelf een huis kopen. Misschien wel een recreatiehuisje dan. Aan het water. Wist er wel eentje, die waren vroeger 60.000 gulden hier in Drenthe en nu 3 ton. Heb er spijt van dat ik dat toen niet heb gedaan. Achteraf had ik zo'n zakelijke man moeten treffen met een huis. Dan had ik ook een plekje om af en toe lekker naar toe te gaan. Ze hebben het er nu over om er permanente bewoning van te maken. Maarja, achteraf kijk je een koe in de kont.
Zeg ik ook niet. Je kijkt wel erg boos naar me, terwijl ik het met deze post van je eens ben.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:26 schreef Sharuun01 het volgende:
[..]
Een eigen rekening hoeft ook niet per definitie ervoor te zorgen dat je dat niet doet.
Ik zou het ook echt wel prettig vinden als mijn vriendin zou aangeven als ze iets besteld heeft als we samenwonen, omgedraaid zou ik dat ook doen, en dan is dat niet om toestemming te vragen oid maar om verassingen te verkomen of vooraf bespreken omdat je dan samen naar iets kan kijken/zoeken als het iets is dat voor jullie beide fijn is om te hebben.
Het ene hoeft het andere natuurlijk niet uit te sluiten.
Ik vind een veto sowieso raar.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:38 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Zeg ik ook niet. Je kijkt wel erg boos naar me, terwijl ik het met deze post van je eens ben.![]()
Anderen zeggen dat ze geen gezeik willen, daar reageer ik op. Niet dat ze dan niet zouden overleggen.
En dat ik het me ook heel goed voor kan stellen als andere stellen andere keuzes maken. Ik wilde aangeven dat het bij ons geen gezeik oplevert, er geen veto's worden uitgesproken, enz. En dat zo'n scheiding ook niet hoeft te betekenen dat je niet in een discussie terecht komt.
Nee totaal niet boos oidquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:38 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Zeg ik ook niet. Je kijkt wel erg boos naar me, terwijl ik het met deze post van je eens ben.![]()
Anderen zeggen dat ze geen gezeik willen, daar reageer ik op. Niet dat ze dan niet zouden overleggen.
En dat ik het me ook heel goed voor kan stellen als andere stellen andere keuzes maken. Ik wilde aangeven dat het bij ons geen gezeik oplevert, er geen veto's worden uitgesproken, enz. En dat zo'n scheiding ook niet hoeft te betekenen dat je niet in een discussie terecht komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |