Bron.quote:DEN HAAG - Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp (52) stelt zich niet meer verkiesbaar als voorzitter na de verkiezingen in november. Dat laat de D66-politica donderdag weten. Ze is daarmee een van de kortst zittende Kamervoorzitters geworden.
Bergkamp laat weten niet meer op de kandidatenlijst van haar partij D66 te willen. Bij de laatste verkiezingen in 2021 stond Bergkamp op plek drie van de lijst en behaalde bijna 30.000 voorkeursstemmen.
Bergkamp zit sinds 2012 in de Tweede Kamer en werd in 2021 voorzitter. Ze haalde toen meer stemmen dan haar voorganger PvdA'er Khadija Arib en PVV'er Martin Bosma. Die waren ontstemd en zeiden dat de voorzittersverkiezing achter de schermen was beklonken door VVD en D66.
Bergkamp stond als Kamerlid goed bekend, maar kreeg het zwaar als voorzitter. Zo werd haar soms verweten niet kordaat genoeg op te treden tijdens debatten. Bergkamps moeite om het debat in goede banen te leiden werd steeds zichtbaarder, omdat ook het debat zelf verruwde. Partijen als FvD zochten steeds vaker de grenzen op tijdens felle debatten in de plenaire zaal. Vaak moesten Kamerleden van andere partijen er bij Bergkamp op aandringen in te grijpen. Ze is ook achter de schermen in gesprek gegaan met fractievoorzitters over de omgangsregels in de Tweede Kamer en de grenzen aan het parlementaire debat.
Daarnaast pakte ook een onderzoek naar signalen van sociale onveiligheid onder haar voorganger Arib slecht uit. Het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer had tot het onderzoek besloten, maar het lekte voortijdig uit. Arib stapte uit woede en frustratie direct uit de Kamer. Een onderzoek naar de zaak-Arib loopt nog steeds.
En dan in groepjes van vier. Dan kunnen we er een kwartetspel van maken.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:
Zou het niet beter zijn om al die 'afzwaaiers' in een topic te plaatsen? Alles lekker compact bij elkaar gezet.
Ook leuk om dan die rij steeds langer te zien worden.
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:12 schreef etuiedelapiel het volgende:
Zo aan het eind van te vakantie neemt de intensiteit van de angsthazen in de kamer wel toe.
Wilde ze het nog zo lang mogelijk onder de pet houden?quote:Ze heeft dat besluit naar eigen zeggen al op 26 juli bij D66 bekend gemaakt.
Arib was een veel bekwamer voorzitter jaquote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:33 schreef Erasmus het volgende:
Ik mis Arib nog altijd.
Hoe zij die wappies van DENK en FvD hard aanpakte was altijd pure comedy.
Ja, Arib en Bosma, voor de rest schiet niemand mij te binnen eigenlijkquote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:56 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Arib was een veel bekwamer voorzitter ja
Hoop het ook. Die is vaak nog leuk ook maar als het moet kan hij 1000x beter handhaven dan Bergkamp.quote:
Martin Bosma is zo'n beetje de meest capabele voorzitter die ik heb meegemaakt, maar waarschijnlijk gaat het 'm niet worden. Omdat belangen. En omdat PVV natuurlijk.quote:
Capabele vent. En dan gewoon voor de komende 20 jaar en zijn we ook af van dat koehandel gedoe.quote:
Ik denk dat zelfs Geert Wilders, Arib mist: ondanks dat het een moslim is.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:33 schreef Erasmus het volgende:
Ik mis Arib nog altijd.
Hoe zij die wappies van DENK en FvD hard aanpakte was altijd pure comedy.
Nee, ga je gang.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:48 schreef superniger het volgende:
Is er al een functie elders grap gemaakt?
er is vast wel ergens een rancuneuze pottenclub te vinden in Amsterdam e.o. die haar als voorzitter wilquote:Op donderdag 24 augustus 2023 21:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Functie elders
Zou echt niet een plek weten waar zij iets nuttigs zou kunnen betekenen voor iets of iemand
Gewoon terugsturen naar Marokko
Jammer dat het zo partijgebonden is bij het verkiezen van de voorzitter. PVV vind ik persoonlijk een kutpartij, maar Bosma als voorzitter zou ik wel mooi vinden.quote:
Eensquote:Op donderdag 24 augustus 2023 21:14 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Jammer dat het zo partijgebonden is bij het verkiezen van de voorzitter. PVV vind ik persoonlijk een kutpartij, maar Bosma als voorzitter zou ik wel mooi vinden.
Geert weet op alle gebieden exact hoe de hazen lopen.quote:Op donderdag 23 november 2023 14:17 schreef Jemoederniet het volgende:
Wilders op z'n best, kijken vanaf 4:30
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |