Ken je Kotsemmer ?quote:
Wat is ziek? Studenten?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 12:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
In vind het een heel ziek cultuurtje en snap niet wat mensen daar in aantrekt maar ik kan niet anders concluderen dan dat vrouwen die zich daarbij aansluiten kennelijk graag spermaemmers zijn.
Het corporale verenigingscultuurtje is ziek.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:07 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat is ziek? Studenten?Nette meiden zouden niet moeten gaan studeren of zo?
Je hebt het artikel kennelijk nauwelijks gelezen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het corporale verenigingscultuurtje is ziek.
Nette meiden moeten zeker gaan studeren maar nette meiden sluiten zich niet aan bij verenigingen waar vrouwen spermaemmers genoemd worden. Vrouwen die zich daar wel aansluiten beschouwen zich blijkbaar zelf als spermaemmer.
Kan er a.u.b. gestopt worden met Amerikaanse stockfoto's bij Nederlandse onderwerpen?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 12:08 schreef tong80 het volgende:
Studentenorganisaties willen seksueel grensoverschrijdend gedrag in het studentenleven bespreekbaar maken en stimuleren dat jonge mensen verantwoord met elkaar omgaan. Ook moet er beter worden gedeald met misstanden. Dat hebben de clubs afgesproken in een pact. Enkele grote studentenverenigingen steunen de afspraken.
[ afbeelding ]
Al jaren komen uit studentensteden verhalen over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag bij verenigingen. Zo sprak heel Nederland er in de zomer van 2022 nog schande van dat jongemannen tijdens de viering van het lustrum van het Amsterdamsch Studenten Corps (ASC) teksten uitten zoals ‘de nekken van vrouwen breken, om hun lul erin te steken’. Ook werd in toespraken gezegd dat vrouwen ‘sperma-emmers’ zijn.
Cultuuromslag bij studentenverenigingen: ‘Iedereen is er in ieder geval heel erg mee bezig’
Maar het probleem ligt veel dieper dan alleen bij taalgebruik. Uit onderzoek blijkt dat twee op de drie studenten weleens te maken heeft gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag tijdens de studententijd. En één op de tien vrouwelijke studenten heeft zelfs een verkrachting meegemaakt.
[ afbeelding ]
Tijd voor cultuurverandering, meent regeringscommissaris Mariëtte Hamer (seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld). ,,Want studenten zijn bovengemiddeld vaak slachtoffer, houden psychische problemen en weten niet waar ze hulp kunnen krijgen. Ook spelen de misstanden in groepen waarin de toekomstige leiders van bedrijven en organisaties opgroeien. En we willen graag dat ze in die rollen zorgdragen voor de veiligheid van hun werknemers. Dus moeten we zo vroeg mogelijk seksueel wangedrag aan de orde stellen en veroordelen. Jong geleerd oud gedaan.”
Gezond sociaal gedrag
Dus verbond Hamer studentenorganisaties om samen richtlijnen op te stellen voor gezond sociaal gedrag in het studentenleven en de aanpak van excessen. ,,De eerste stap is dat we elkaars grenzen leren herkennen, dat we stilstaan bij de manier waarop we overkomen op de ander. Dit betekent niet dat we nooit meer fouten zullen maken of niet meer mogen experimenteren. Maar echte vrijheid is er alleen als we ons veilig voelen.”
Concreet bevat het pact tips om ‘studenten in een voorbeeldfunctie’ te trainen om seksueel overschrijdend gedrag te herkennen en te handelen. Ook een gedragscode binnen elke organisatie is een vereiste. Maar het begint natuurlijk bij studenten die elkaar aanspreken op fout gedrag en actief om instemming vragen voordat ze seksuele handelingen bij een ander verrichten. Hippe slogans als ‘zonder consent ben je geen echte vent’ en ‘check even in bij de ander hoe die zich voelt’ horen daarbij.
Gaat het toch mis, dan moet de organisatie voorbereid zijn om adequaat te handelen. Met een meld- en klachtenprocedure en de aanwezigheid van vertrouwenspersonen. En als er sprake is van een strafbaar feit, moet de weg naar de juiste instanties worden gevonden en dienen experts te worden betrokken bij het onderzoek. Tot slot moet de weg richting hulpverlening duidelijk zijn voor slachtoffers.
Opmerkelijk, in het pact staat ook een pleidooi om het taalgebruik op verenigingen te kuisen. Er staat: ‘Zo hebben veel studentenorganisaties liederen die ze jaarlijks leren aan nieuwe leden. Regelmatig komt hierin seksistische taal voor. Door deze aan te passen of te schrappen draag je als organisatie bij aan het tegengaan van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast zou je ook de taal in je interne beleid kunnen herzien.’
Het is code rood voor de sociale veiligheid van studenten. Het is niet uit te leggen dat zo veel studenten te maken krijgen met seksueel grensoverschrijdend gedrag
Deelname is moedig
Bij de deelnemende partijen staan niet alleen studentenorganisaties, maar ook grote verenigingen als Virgiel (Delft) en Minerva (Leiden). Terwijl deze studentenverenigingen eerder ook in het nieuws waren vanwege misstanden. Regeringscommissaris Hamer noemt hun deelname ‘moedig'. ,,Zij nemen echt het voortouw om het anders te doen.” Hamer hoopt dat andere studentenverenigingen, zoals ASC (Amsterdam) en Vindicat (Groningen), zich eveneens aansluiten.
[ afbeelding ]
Voorzitter Daan Yesilkagit van Minerva vertelt: ,,We hebben intern al een slag gemaakt en bij dit pact geprobeerd de ervaringen van onze leden mee te nemen.” Zo is men zich binnen Minerva volgens de voorzitter steeds meer bewust van de rol van taalgebruik. ,,Er zijn al schunnige liedjes aangepast die niet meer van deze tijd waren. Dat is de kracht van een vereniging met jonge mensen en hun creatieve uitspattingen.” Volgens de vertrekkend voorzitter heeft het nieuwe bestuur zich ook gecommitteerd aan het pact. ,,Dat wil stappen zetten in de zichtbaarheid van vertrouwenspersonen binnen de vereniging, dat kunnen ook externe professionals zijn.”
Bestuurslid Jorgen Blom van het Interstedelijk Studenten Overleg, een van de schrijvende partijen, vindt het pact hoognodig. ,,Het is code rood voor de sociale veiligheid van studenten. Het is niet uit te leggen dat zoveel studenten te maken krijgen met seksueel grensoverschrijdend gedrag, juist in deze belangrijke periode voor je ontwikkeling. Het studentenpact is een stap in de goede richting om dit probleem echt aan te pakken.”
De Landelijke Studentenvakbond concludeert: ,,Dit studentenpact omvat concrete maatregelen die door studentenorganisaties kunnen worden genomen om deze procedures te versterken. Bovendien zetten we sterk in op preventie en op het bevorderen van een cultuuromslag naar een sociaal veilige omgeving voor alle studenten. Hoewel er nog veel werk aan de winkel is, vormt dit een belangrijke eerste stap.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)-geen-vent~a66bca4b/
Wat is er mis met de TT?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:07 schreef schommelstoel het volgende:
Die TT is echt een opmerking die extreem rechtse mensen maken, bah.
Links zou nooit zo praten.
Vroeger heetten dat nog gewoon 'damesdisputen'.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:20 schreef Purrito het volgende:
Die kutverenigingen gewoon verbieden, er is teveel mis.
Nee man, mooie tijd. Veel gelachen, nog meer geneuktquote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het corporale verenigingscultuurtje is ziek
Is aangepast inmiddels. TT was iets met sperma emmers en lekker rond neuken.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Wat is er mis met de TT?
Zeker wel. Maar ik reageer met name op de bekende verenigingen waar als jaren misstanden zijn zoals vrouwen spermaemmers noemen en vrouwen blijven zich daar aansluiten. Daar trek ik een conclusie uit.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:49 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je hebt het artikel kennelijk nauwelijks gelezen.
Dat heb ik ook maar zonder kneuzenvereniging.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
Nee man, mooie tijd. Veel gelachen, nog meer geneukt
Ben je ook wel eens in je pik gebeten door een hert?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:11 schreef tong80 het volgende:
Ik ben vaak in m'n billen geknepen door hitserige geile wijven. Ook buiten carnaval. Dat was in m'n Brad Pitt periodes.
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet specifiek om die paar verenigingen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:20 schreef Purrito het volgende:
Die kutverenigingen gewoon verbieden, er is teveel mis.
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:10 schreef Regilio_ het volgende:
Wat een lap tekst om aan te geven dat er niks mis is met de slet uithangen, mits met wederzijdse instemming.
Alleen Olof uit B&B vol liefde zou zeggen dat er niks mis mee is.quote:één op de tien vrouwelijke studenten heeft zelfs een verkrachting meegemaakt.
quote:Studentenvereniging Wolbodo mocht niet deelnemen aan de onlangs gehouden OWee, de traditionele ontvangstweek in Delft voor nieuwe studenten, omdat ze tijdens een workshop modeltekenen een naaktmodel liet poseren. De TU Delft is niet te spreken over de cursus en tikte de vereniging in een brief op de vingers. Het bestuur moet zich verantwoorden in een gesprek.
Studentenvereniging Wolbodo, die zichzelf meer een ‘mensenvereniging’ noemt waar iedereen welkom is, was zich van geen kwaad bewust toen zij op 12 juni tijdens de Ladies Intro van de TU Delft een workshop modeltekenen organiseerde en ook daadwerkelijk een mannelijk naaktmodel liet poseren.
Daar denkt de TU Delft echter anders over. Wolbodo heeft hiermee een overtreding begaan en daar moet een sanctie tegenover staan. ‘Het organiseren van een workshop met een mannelijk naaktmodel die wij op uw sociëteit hebben waargenomen, ziet de TU Delft als zeer ongepast, onverantwoord en onveilig voor (minderjarige) deelnemers’, aldus het College van Bestuur in een brief aan de studentenvereniging.
Terugkerend fenomeen: Amerikaanse stockfoto's bij Nederlandse berichten. Idem Engelsetaaldiarree in Nederlandstalige teksten.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:12 schreef LXIV het volgende:
Wat een afschuwelijke stockfoto ‘s in de OP
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 12:08 schreef tong80 het volgende:
Ook werd in toespraken gezegd dat vrouwen ‘sperma-emmers’ zijn.
Wat is precies het probleem als iedereen daar vrijwillig aan meedoet? Heeft de TU Delft tegenwoordig een gereformeerd bestuur ofzo?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:42 schreef Jemoederniet het volgende:
Zelfs de minst corporale vereniging van Delft wordt hard aangepakt.
[..]
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:42 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Ziek is weer wat anders. Maar ook ik verbaas mij al 30 jaar over vrouwen die bij bijv. CORPS Amsterdam alles pikken zoals benoemingen als spermaemmer.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:07 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat is ziek? Studenten?Nette meiden zouden niet moeten gaan studeren of zo?
Als ze werkelijk alles zouden pikken, was er geen ophef over geweest hè? De meiden maakten er juist wel een probleem van.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 11:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ziek is weer wat anders. Maar ook ik verbaas mij al 30 jaar over vrouwen die bij bijv. CORPS Amsterdam alles pikken zoals benoemingen als spermaemmer.
Ze bijten een paar jaar door een hele zure appel heen, om uiteindelijk een netwerk te hebben voor banen e.d..quote:Op donderdag 24 augustus 2023 12:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
In vind het een heel ziek cultuurtje en snap niet wat mensen daar in aantrekt maar ik kan niet anders concluderen dan dat vrouwen die zich daarbij aansluiten kennelijk graag spermaemmers zijn.
'daar moet een piemel in'quote:,Er zijn al schunnige liedjes aangepast die niet meer van deze tijd waren
Dat is nog uit de tijd dat studenten extreem intelligent waren, toen dachten ze concepten als zelfbeschikking en vrijheid van vereniging zonder bemoedering aan te kunnen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 11:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ziek is weer wat anders. Maar ook ik verbaas mij al 30 jaar over vrouwen die bij bijv. CORPS Amsterdam alles pikken zoals benoemingen als spermaemmer.
Het is geen 1975 meer. Meeste van die huppeltutjes eindigen gewoon in een 13 in een dozijn baantje.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:15 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ze bijten een paar jaar door een hele zure appel heen, om uiteindelijk een netwerk te hebben voor banen e.d..
Onveilig ook echt voor de minderjarige deelnemers.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:42 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Precies.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:46 schreef pokkerdepok het volgende:
vrees toch dat men over het hoofd ziet dat deze lieden dit expres doen, omdat het lekker fout is.
het wordt nu benaderd alsof de studenten nog wat bijscholing over dit onderwerp nodig hebben, dat het naief en onwetend is. maar het is gewoon zuippartij-macho-geef geen reet gedrag.
Als je van groepsgedrag houdt is het vast en zeker leuk. Je hebt wel wat aan de contacten later. Wat mij indertijd ook opviel was dat de wat 'mindere' corpsleden de grootste bek hadden. Die leken los te komen van hun middelbare schooltijd waar ze ook niet populair waren en meeliepen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
Daar helpt dat netwerk ook behoorlijk bij, ervan uit gaande dat ook die '13 in een dozijn baantjes' minimaal Hbo-niveau zullen zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het is geen 1975 meer. Meeste van die huppeltutjes eindigen gewoon in een 13 in een dozijn baantje.
Serieus jongens.. wat een kinderachtig gedrag van het cvb.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:42 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Misschien dat het naaktmodel met z'n joekel aan het helikopteren was, dat is wel gevaarlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Onveilig ook echt voor de minderjarige deelnemers.
Net alsof meisjes van 17 nooit een piemel gezien hebben.
Nu. Toen totaal niet.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:08 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Als ze werkelijk alles zouden pikken, was er geen ophef over geweest hè? De meiden maakten er juist wel een probleem van.
Ik ook niet, maar de universiteit en zijn umfeld was toen ook nog niet uitgeleverd aan een anti-intellectuele cultuur. Ik zag dat meer als een gebrek aan niveau dan dat jongetjes die zichzelf moed inpraten door het andere geslacht grotesk naar beneden te halen nou zozeer het probleem is of vroeger niet zou gebeuren.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:33 schreef Jaroon het volgende:
Het is een opeenstapeling van veel raar gedrag vertonen als jonge mensen. Corps. Je kan al nadenken. Waarom ergert het mij ook? Mijn 'gehele' familie is Corpslid geweest. Ook andere steden. Ik niet. Ik heb 5 jaar internaat ervaring. Ik weet heel goed hoe het werkt met groepen. Corps is vaak meelopen en oude verhalen vertellen. Prima. Met enig respect. Ik denk niet dat mijn vader het woord "spermaemmer" heeft gezegd in zijn tijd.
Het was ook duidelijk gebrek aan niveau. Niet ineens neem ik aan? Maar ik ken echt rare verhalen ook niet van mijn broer bijv. Dat hoorde en zag ik later zelf pas. Puberaal.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar de universiteit en zijn umfeld was toen ook nog niet uitgeleverd aan een anti-intellectuele cultuur. Ik zag dat meer als een gebrek aan niveau dan dat jongetjes die zichzelf moed inpraten door het andere geslacht grotesk naar beneden te halen nou zozeer het probleem is of vroeger niet zou gebeuren.
Je was zelf geen lid neem ik aan? Genoeg andere keuzes in een stad toch?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar de universiteit en zijn umfeld was toen ook nog niet uitgeleverd aan een anti-intellectuele cultuur. Ik zag dat meer als een gebrek aan niveau dan dat jongetjes die zichzelf moed inpraten door het andere geslacht grotesk naar beneden te halen nou zozeer het probleem is of vroeger niet zou gebeuren.
quote:Concreet bevat het pact tips om ‘studenten in een voorbeeldfunctie’ te trainen om seksueel overschrijdend gedrag te herkennen en te handelen. Ook een gedragscode binnen elke organisatie is een vereiste. Maar het begint natuurlijk bij studenten die elkaar aanspreken op fout gedrag en actief om instemming vragen voordat ze seksuele handelingen bij een ander verrichten. Hippe slogans als ‘zonder consent ben je geen echte vent’ en ‘check even in bij de ander hoe die zich voelt’ horen daarbij.
Dat van "nature aanvoelen" blijkbaar hebben veel mensen dat niet. Je schopt een weerloos iemand niet tegen zijn hoofd. Iets anders dan dit natuurlijk. Ik wist niet werkelijk hoe groots pedofilie is tot ik Pataya Thailand meemaakte.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:44 schreef Repentless het volgende:
Het gaat hier over studenten toch? Jongvolwassenen en geen kleuters?
[..]"Oh wacht, ik begin nu wel zomaar uit het niets een chick te neuken/een gozer te pijpen, maar ik heb eigenlijk helemaal geen idee of enige aanwijzing of die ander dat wel wil. Er was niets aan vooraf gegaan of enige aanleiding waardoor we in deze situatie terecht kwamen. Even vragen!"
Is uitgaan van enig gezond verstand of enige menselijke intuïtie nu ook al teveel gevraagd? Vrijwel iedereen die (jong)volwassen en enigszins normaal is, voelt toch wel aan of een ander ergens zin in heeft na een avond flirten en aantrekkingskracht? Vrijwel iedereen voelt toch wel van nature aan wanneer het verkrachting is en iemand iets tegen zijn zin doet? We gaan toch niet doen alsof dat jonge mensen allemaal 'geleerd' moet worden, omdat er idioten zijn die zich misdragen?
Een weerloos iemand tegen zijn hoofd schoppen? Pedofilie? Waarom haal je dit in hemelsnaam erbij?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:49 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat van "nature aanvoelen" blijkbaar hebben veel mensen dat niet. Je schopt een weerloos iemand niet tegen zijn hoofd. Iets anders dan dit natuurlijk. Ik wist niet werkelijk hoe groots pedofilie is tot ik Pataya Thailand meemaakte.
Je moet soms wel mensen iets uitleggen blijkbaar. Dat bedoel ik. Zeggen "ja maar zo werkt het niet!" Ik denk het ook maar het gaat zo.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:55 schreef Repentless het volgende:
[..]
Een weerloos iemand tegen zijn hoofd schoppen? Pedofilie? Waarom haal je dit in hemelsnaam erbij?
We gaan toch niet doen alsof veel mensen van nature verkrachters zijn en niet begrijpen wanneer iemand wel of niet geïnteresseerd is? En dat we dat vanaf nu dan gaan veranderen door het ze te 'leren'?
Corps Amsterdam en spermaemmer en gleufdier ken ik al 30 jaar. Weinig natuurlijke tegenstand.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:55 schreef Repentless het volgende:
[..]
Een weerloos iemand tegen zijn hoofd schoppen? Pedofilie? Waarom haal je dit in hemelsnaam erbij?
We gaan toch niet doen alsof veel mensen van nature verkrachters zijn en niet begrijpen wanneer iemand wel of niet geïnteresseerd is? En dat we dat vanaf nu dan gaan veranderen door het ze te 'leren'?
Dat gaat potentiële verkrachters op andere gedachten brengen denk je? Dat het gros van veroordeelde verkrachters na gepakt te zijn zei: "Oh, dus het was verkeerd wat ik deed? Dat wist ik niet! Nooit geleerd. Als ik eerder had geweten dat dit niet goed is, had ik het nooit gedaan. Bedankt voor het inzicht, ik zal het nooit meer doen!"quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je moet soms wel mensen iets uitleggen blijkbaar. Dat bedoel ik. Zeggen "ja maar zo werkt het niet!" Ik denk het ook maar het gaat zo.
Nee, maar ik was ook geen lid van de studentenkorfbalvereniging en de corpora hadden toen ook al een reputatie. Ik zit zelf zelden om een mening verlegen zoals de oplettende fokker wellicht al vermoedde, maar we hoeven niet overal wat van te vinden, en als we dat toch doen dan hoeft die mening er niet toe te doen. Dat laatste heb ik met de korfbalvereniging. Als je het niks vindt wordt geen lid, punt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:39 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je was zelf geen lid neem ik aan? Genoeg andere keuzes in een stad toch?
Lang geleden. 30 jaar. Toen werd dit al geroepen en vrouwen vonden het daar okay. Naar gevraagd? Ja. Geen probleem.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 19:08 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'toen'? Wanneer was 'toen'?
Er was ophef over direct nadat het gezegd was.
Dus de problemen, zoals geschetst in de OP, bestaan niet werkelijk? Of ze bestaan wel, maar jij zou een andere aanpak voorstaan? Welke?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:44 schreef Repentless het volgende:
Het gaat hier over studenten toch? Jongvolwassenen en geen kleuters?
[..]"Oh wacht, ik begin nu wel zomaar uit het niets een chick te neuken/een gozer te pijpen, maar ik heb eigenlijk helemaal geen idee of enige aanwijzing of die ander dat wel wil. Er was niets aan vooraf gegaan of enige aanleiding waardoor we in deze situatie terecht kwamen. Even vragen!"
Is uitgaan van enig gezond verstand of enige menselijke intuïtie nu ook al teveel gevraagd? Vrijwel iedereen die (jong)volwassen en enigszins normaal is, voelt toch wel aan of een ander ergens zin in heeft na een avond flirten en aantrekkingskracht? Vrijwel iedereen voelt toch wel van nature aan wanneer het verkrachting is en iemand iets tegen zijn zin doet? We gaan toch niet doen alsof dat jonge mensen allemaal 'geleerd' moet worden, omdat er idioten zijn die zich misdragen?
Die aanpak staat al in de OP:quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 19:11 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dus de problemen, zoals geschetst in de OP, bestaan niet werkelijk? Of ze bestaan wel, maar jij zou een andere aanpak voorstaan? Welke?
Bovenstaande is niet meer dan logisch en kan ik me ook helemaal in vinden. Is ook geen geheel nieuw concept dat tot nu toe nog nooit bestond, in andere delen van de maatschappij zoals het bedrijfsleven bestaat dit ook al. Daarnaast waren strafbare feiten hiervoor ook al strafbare feiten, waarbij de weg naar de juiste instanties moet worden gevonden.quote:Gaat het toch mis, dan moet de organisatie voorbereid zijn om adequaat te handelen. Met een meld- en klachtenprocedure en de aanwezigheid van vertrouwenspersonen. En als er sprake is van een strafbaar feit, moet de weg naar de juiste instanties worden gevonden en dienen experts te worden betrokken bij het onderzoek. Tot slot moet de weg richting hulpverlening duidelijk zijn voor slachtoffers.
Kennelijk moeten we ze dat wel leren, want op het moment dat 'de weg naar de juiste instanties moet worden gevonden', is het al te laat. Dan is het leed al geschied en is er weer een slachtoffer te betreuren. Dat is actie achteraf. Wat ga je doen aan de voorkant, ter preventie?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 19:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Die aanpak staat al in de OP:
[..]
Bovenstaande is niet meer dan logisch en kan ik me ook helemaal in vinden. Is ook geen geheel nieuw concept dat tot nu toe nog nooit bestond, in andere delen van de maatschappij zoals het bedrijfsleven bestaat dit ook al. Daarnaast waren strafbare feiten hiervoor ook al strafbare feiten, waarbij de weg naar de juiste instanties moet worden gevonden.
Maar we hoeven studenten toch niet expliciet te gaan 'leren' wat wel en niet 'oké' is en taalpolitie te gaan spelen? Alsof het een totaal apart slag is van andere mensen en ze dit allemaal van nature niet begrijpen. Of moeten we in alle andere lagen van de maatschappij dit ook gaan 'leren' aan mensen? Moet elk bedrijf cursussen 'seksueel overschrijdend gedrag' gaan geven aan zijn werknemers, zodat volwassen mensen wordt geleerd wat verkrachting is?
Preventie. Ook aan jou de vraag: denk je echt dat verkrachters niet begrijpen of weten dat ze iets fout doen en dat ze dat niet hadden gedaan als het ze 'geleerd' was? Dat we met doodnormale mensen te maken hebben die helaas dat lesje niet hebben meegekregen, waardoor ze per ongeluk verkrachter zijn geworden?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 19:32 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Kennelijk moeten we ze dat wel leren, want op het moment dat 'de weg naar de juiste instanties moet worden gevonden', is het al te laat. Dan is het leed al geschied en is er weer een slachtoffer te betreuren. Dat is actie achteraf. Wat ga je doen aan de voorkant, ter preventie?
In het geval van studenten: ja, ik denk dat dat geregeld het geval zal zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 19:39 schreef Repentless het volgende:
[..]
Preventie. Ook aan jou de vraag: denk je echt dat verkrachters niet begrijpen of weten dat ze iets fout doen en dat ze dat niet hadden gedaan als het ze 'geleerd' was? Dat we met doodnormale mensen te maken hebben die helaas dat lesje niet hebben meegekregen, waardoor ze per ongeluk verkrachter zijn geworden?
Tja, dan wordt het wel een uiterst moeilijke discussie. Wakker worden naast iemand en spijt hebben dat je dronken bent meegegaan is zoveel mensen overkomen. Hele magazines en fora zijn erover volgeschreven in de loop der tijd. Als de andere persoon ook van de kaart was en de ratio zo goed als weg is, kan dat voorkomen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 19:43 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
In het geval van studenten: ja, ik denk dat dat geregeld het geval zal zijn.
En dan denk ik niet aan het met geweld verkrachten van een tegenstribbelend slachtoffer, maar bijv. aan het seks hebben met iemand die te dronken is om nog boe of bah te zeggen.
Het is seks tegen iemands wil. Dat is vrij duidelijk verkrachting. Dus goed om te benadrukken dat je echt zeker moet weten of iemand het wel wil.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 20:00 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, dan wordt het wel een uiterst moeilijke discussie. Wakker worden naast iemand en spijt hebben dat je dronken bent meegegaan is zoveel mensen overkomen. Hele magazines en fora zijn erover volgeschreven in de loop der tijd. Als de andere persoon ook van de kaart was en de ratio zo goed als weg is, kan dat voorkomen.
Kijk, is iemand bewusteloos, neem je die buiten hun eigen medeweten mee en heb je er seks mee, dan lijkt het me vrij duidelijk dat het gewoon verkrachting is. Dat staat wat mij betreft gelijk aan het drogeren van iemand. Maar seks in een dronken bui valt niet altijd geheel rationeel te benaderen.
In de toko. Anders moet je eerst ergens karaoke gaan zingen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 20:04 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het is seks tegen iemands wil. Dat is vrij duidelijk verkrachting. Dus goed om te benadrukken dat je echt zeker moet weten of iemand het wel wil.
Meenemen / meegaan hoeft ook niet aan de orde te zijn. Het gebeurt ook thuis, met huisgenoten, of op de toko.
Als iemand weer nuchter is en achteraf spijt heeft, dan is het ook verkrachting? "Gisteren zei je dat je het wel wilde." "Ja, maar we waren allebei dronken dus dachten niet goed na."quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 20:04 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het is seks tegen iemands wil. Dat is vrij duidelijk verkrachting. Dus goed om te benadrukken dat je echt zeker moet weten of iemand het wel wil.
Meenemen / meegaan hoeft ook niet aan de orde te zijn. Het gebeurt ook thuis, met huisgenoten, of op de toko.
Dat is niet wat ik zei. Ik heb het over seks tegen iemands wil, seks zonder toestemming.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 21:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als iemand weer nuchter is en achteraf spijt heeft, dan is het ook verkrachting? "Gisteren zei je dat je het wel wilde." "Ja, maar we waren allebei dronken dus dachten niet goed na."
Dat levert wel 'interessante' zaken op dan. Wanneer is iemand 'te' dronken? Welke gradaties zijn er?
Ja, maar dat zei ik ook al.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 21:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zei. Ik heb het over seks tegen iemands wil, seks zonder toestemming.
Je bent en voelt je een emmer of niet.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 21:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zei. Ik heb het over seks tegen iemands wil, seks zonder toestemming.
Dan heb je iets gemist. Last van onzekerheid?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 21:56 schreef Marsenal het volgende:
Al dat grensoverschrijdende gedrag was juist het leukste van studeren.
Vrouw? Geen studie afgemaakt? Je kwam iemand tegen bij het Corps? Kan ook niet zo zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 21:56 schreef Marsenal het volgende:
Al dat grensoverschrijdende gedrag was juist het leukste van studeren.
Onderschat korfbal niet! Het idioot doorpraten over dingen. Het jezelf als vrij benoemen en niet wetenschappelijk kritisch durft te zijn. Je eigen hokje. Haak het liefst wat mensen mee en onderbouw niet. Ik heb net wat dingen van Baudet terug gekeken. Omdat iemand het vroeg. Hoe komt iemand er op om er op te stemmen? Je kan er niet eens serieus op ingaan.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 19:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, maar ik was ook geen lid van de studentenkorfbalvereniging en de corpora hadden toen ook al een reputatie. Ik zit zelf zelden om een mening verlegen zoals de oplettende fokker wellicht al vermoedde, maar we hoeven niet overal wat van te vinden, en als we dat toch doen dan hoeft die mening er niet toe te doen. Dat laatste heb ik met de korfbalvereniging. Als je het niks vindt wordt geen lid, punt.
Alsof we het met zijn allen eens moeten worden over alles, onder de bezielende leiding van professionele bemoederaars met een persoonlijk carrierebelang. We zien die ongelimiteerde meningsdwang in alles. Zo zat ik vorige week nog naar een radiogesprek te luisteren over dat bij de OS het verhaal belangrijker is dan het aantal medailles. Dan zitten mensen die niet aan topsport doen te keuvelen over hoe onbelangrijk winnen is. Ik vind winnen ook niet zo belangrijk, mede daardoor ben ik geen topsporter geworden. Er heerst een daadwerkelijk verrotte mentaliteit dat alles zo moet zijn als ik het wil, en zodra van dat 'ik' een 'wij' weet te maken door medestanders te vinden is dat ineens OK.
Ik denk niet dat vrij normale mensen hierdoor 'leren' wat goed en slecht is, waardoor bepaalde slechte dingen voorkomen worden. Ik ga nog uit van enige intuïtie op die leeftijd, waardoor je zelf wel aanvoelt of iets wel of geen stap te ver is. Mensen die dan alsnog doorgaan, doen dat toch wel. Hoeveel 'lessen' je ze ook geeft. Dan neemt het eigenbelang het over, waardoor het ze niet meer interesseert. Zulke mensen beschouw ik dan ook bij voorbaat niet als normaal, als je niet in staat bent om dat van nature aan te voelen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 21:50 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Jij vond preventie onzin, toch?
Er zijn vrij veel abnormale mensen. De vraag is, zeker bij jongeren, wanneer grijp je in. Vrouwen geven nu blijkbaar ook aan dat het genoeg is. Als normale man had je dat moeten zien aankomen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:40 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik denk niet dat vrij normale mensen hierdoor 'leren' wat goed en slecht is, waardoor bepaalde slechte dingen voorkomen worden. Ik ga nog uit van enige intuïtie op die leeftijd, waardoor je zelf wel aanvoelt of iets wel of geen stap te ver is. Mensen die dan alsnog doorgaan, doen dat toch wel. Hoeveel 'lessen' je ze ook geeft. Dan neemt het eigenbelang het over, waardoor het ze niet meer interesseert. Zulke mensen beschouw ik dan ook bij voorbaat niet als normaal, als je niet in staat bent om dat van nature aan te voelen.
Jij denkt daar anders over, prima.
Die mensen zullen in overgrote meerderheid na hun studententijd een heel gewoon, heel keurig, burgerlijk leven leiden. Het zijn dus inderdaad heel gewone mensen, die zich er kennelijk toch nog onvoldoende van bewust zijn wat wel of niet acceptabel seksueel gedrag is. Als het zo ontzettend veel voorkomt en het gaat om hele normale, tamelijk intelligente jongeren, dan zou het juist merkwaardig zijn als je die niet probeert bij te sturen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:40 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik denk niet dat vrij normale mensen hierdoor 'leren' wat goed en slecht is, waardoor bepaalde slechte dingen voorkomen worden. Ik ga nog uit van enige intuïtie op die leeftijd, waardoor je zelf wel aanvoelt of iets wel of geen stap te ver is. Mensen die dan alsnog doorgaan, doen dat toch wel. Hoeveel 'lessen' je ze ook geeft. Dan neemt het eigenbelang het over, waardoor het ze niet meer interesseert. Zulke mensen beschouw ik dan ook bij voorbaat niet als normaal, als je niet in staat bent om dat van nature aan te voelen.
Jij denkt daar anders over, prima.
Het zijn de meelopers en middenmaat hoop ik.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:53 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die mensen zullen in overgrote meerderheid na hun studententijd een heel gewoon, heel keurig, burgerlijk leven leiden. Het zijn dus inderdaad heel gewone mensen, die zich er kennelijk toch nog onvoldoende van bewust zijn wat wel of niet acceptabel seksueel gedrag is. Als het zo ontzettend veel voorkomt en het gaat om hele normale, tamelijk intelligente jongeren, dan zou het juist merkwaardig zijn als je die niet probeert bij te sturen.
Tja. Als jij denkt dat een student zich in veel gevallen niet bewust is wanneer hij iemand verkracht en hem dat daarom bijgebracht moet worden om het te voorkomen, prima. Ik denk daar anders over.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:53 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die mensen zullen in overgrote meerderheid na hun studententijd een heel gewoon, heel keurig, burgerlijk leven leiden. Het zijn dus inderdaad heel gewone mensen, die zich er kennelijk toch nog onvoldoende van bewust zijn wat wel of niet acceptabel seksueel gedrag is. Als het zo ontzettend veel voorkomt en het gaat om hele normale, tamelijk intelligente jongeren, dan zou het juist merkwaardig zijn als je die niet probeert bij te sturen.
Het is vrij simpel. Niet het 12 jarige kind uithangen maar elkaar serieus nemen. Je bent beginnend student. Je weet niets. Zo zien we je dan ook in Bijv. Amsterdam.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:57 schreef mschol het volgende:
hormononen remmers verplicht laten innemen
die ransapen kunnen alleen denken met hun eenogige slang
In veel gevallen. Stop. Ik ben zelf ook student geweest. Sex werkt soms gewoon. Geweld niet.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja. Als jij denkt dat een student zich in veel gevallen niet bewust is wanneer hij iemand verkracht en hem dat daarom bijgebracht moet worden om het te voorkomen, prima. Ik denk daar anders over.
Ja, ik heb het idee dat je je focust op alleen dat stukje: een vrij enge definitie van verkrachting. Je kunt zelf ook nog wel wat voorlichting gebruiken.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja. Als jij denkt dat een student zich in veel gevallen niet bewust is wanneer hij iemand verkracht en hem dat daarom bijgebracht moet worden om het te voorkomen, prima. Ik denk daar anders over.
Ach ja, een jij-bak omdat ik er anders over denk. Natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:14 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, ik heb het idee dat je je focust op alleen dat stukje: een vrij enge definitie van verkrachting. Je kunt zelf ook nog wel wat voorlichting gebruiken.
Nee, omdat je je alleen focust op dat stukje, een vrije enge definitie van verkrachtingquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ach ja, een jij-bak omdat ik er anders over denk. Natuurlijk.
Ze worden ook steeds jonger, het corps heeft ook bijna geen 25-plussers meer. Misschien kan het ook gewoon niet functioneren in deze jongere en minder begaafde samenstelling. Maar dan moet je het laten imploderen en gaan bemoederen. Je moet de besloten vereniging onder volwassenen, technisch gesproken, blijven respecteren.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het was ook duidelijk gebrek aan niveau. Niet ineens neem ik aan? Maar ik ken echt rare verhalen ook niet van mijn broer bijv. Dat hoorde en zag ik later zelf pas. Puberaal.
Natuurlijk. Dat laatste. Maar als leden terecht gaan klagen. Het is een rare verandering geweest ergens. Dat denken over vrouwen op deze manier bij het Corps. Zoals ik aangaf ken ik groepsvorming wel. Dit is anders. Dit zijn vaak slappe figuren die ineens de bink willen uithangen. Die deden in mijn tijd al raar tegen vrouwen en tegen mij.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze worden ook steeds jonger, het corps heeft ook bijna geen 25-plussers meer. Misschien kan het ook gewoon niet functioneren in deze jongere en minder begaafde samenstelling. Maar dan moet je het laten imploderen en gaan bemoederen. Je moet de besloten vereniging onder volwassenen, technisch gesproken, blijven respecteren.
Dat is wederom totaal niet wat ik zeg.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ach ja, een jij-bak omdat ik er anders over denk. Natuurlijk.
Niemand had het over TOTALE blijdschap en hoe je iemand dag zegt de ochtend erna.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:44 schreef JopieKlaassen het volgende:
Meestal was ik al blij als ik nog heelhuids de route naar huis wist te vinden en op miraculeuze wijze mijn lenzen uit kon doen en in bed kon gaan liggen. Neuken was dan meestal teveel gevraagd.
Hoeveel heb jij gezopen?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niemand had het over TOTALE blijdschap en hoe je iemand dag zegt de ochtend erna.
"Je kunt zelf ook nog wel wat voorlichting gebruiken" schaar ik simpelweg onder een jij-bak.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is wederom totaal niet wat ik zeg.
Ik heb geen alcoholprobleem. . Ik heb al lang last van een eigen opinie. .quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
"Je kunt zelf ook nog wel wat voorlichting gebruiken" schaar ik simpelweg onder een jij-bak.
Genomen. Buiging. Je hebt gelijk. Ik stop nu even niet.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
"Je kunt zelf ook nog wel wat voorlichting gebruiken" schaar ik simpelweg onder een jij-bak.
Nee, het is om aan te geven dat uit je reacties blijkt dat je zelf niet doorhebt waarom bepaald gedrag problematisch is. Net als die studenten. En die krijgen nu dus voorlichting.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
En jammer dat het nodig is. Je verwacht anders van toekomstige en zijnde studenten.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 00:22 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, het is om aan te geven dat uit je reacties blijkt dat je zelf niet doorhebt waarom bepaald gedrag problematisch is. Net als die studenten. En die krijgen nu dus voorlichting.
En hoe zal dat gaan? Klassikaal? "basisdenken".quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 00:22 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, het is om aan te geven dat uit je reacties blijkt dat je zelf niet doorhebt waarom bepaald gedrag problematisch is. Net als die studenten. En die krijgen nu dus voorlichting.
Vertel, over welk bepaald gedrag dat problematisch is hebben we het hier? En uit welke reactie(s) blijkt dat ik niet doorheb waarom dat problematisch is?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 00:22 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik neem aan o.a. andere mensen spermaemmer noemen. Het woord staat niet eens on Google translation.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 00:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Vertel, over welk bepaald gedrag dat problematisch is hebben we het hier? En uit welke reactie(s) blijkt dat ik niet doorheb waarom dat problematisch is?
Het niet normaal omgaan met vrouwen o.a. Uit wat voor gezin kom jij bijv.? Daar leer je het niet. Corps dan....straat....achterbuurt...?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 00:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Vertel, over welk bepaald gedrag dat problematisch is hebben we het hier? En uit welke reactie(s) blijkt dat ik niet doorheb waarom dat problematisch is?
quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 03:50 schreef Jaroon het volgende:
Boe tegen het corps Amsterdam dan. Er zit een goede Blues/Jazz club in de Nes trouwens. Nee. Daar kom je als corpslid niet binnen. Jimmie who dan? Ook niet. Dat is voor foute vrouwen en mannen. Ik wordt geweigerd.
Was het gezellig in de kroeg?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 03:50 schreef Jaroon het volgende:
Boe tegen het corps Amsterdam dan. Er zit een goede Blues/Jazz club in de Nes trouwens. Nee. Daar kom je als corpslid niet binnen. Jimmie who dan? Ook niet. Dat is voor foute vrouwen en manen. Ik wordt geweigerd.
Ik ben gewoon thuis. Denk aan die buurt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 04:15 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Was het gezellig in de kroeg?
Ik ben voorbij die tijd. Mis het ook niet.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 04:15 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Was het gezellig in de kroeg?
Jij (en veel andere users in dit topic) hebben het over verkrachting van meiden die bij het corps gaan. Terwijl de realiteit is dat de overgrote meerderheid van de studenten geen corpslid is en het seksueel grensoverschrijdend gedrag in verreweg de meeste gevallen geen verkrachting betreft.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 00:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik noem nergens het corps. Het enige waar ik tegen ageer, is het gedeelte waarbij er gedaan wordt alsof alle studenten (jongvolwassenen dus) 'geleerd' moet worden wanneer het 'oké' is om seksuele handelingen te verrichten bij een ander. Alsof ze daar helemaal niets van begrijpen en het een volkomen ander soort mensen is die deze speciale aandacht nodig hebben. Daar geloof ik dus niet in.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:55 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Jij (en veel andere users in dit topic) hebben het over verkrachting van meiden die bij het corps gaan. Terwijl de realiteit is dat de overgrote meerderheid van de studenten geen corpslid is en het seksueel grensoverschrijdend gedrag in verreweg de meeste gevallen geen verkrachting betreft.
Tweederde van alle studenten krijgt tijdens hun studententijd te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Slechts een klein gedeelte van al die studenten betreft de leden van de paar corporale verenigingen die vaak in het nieuws zijn. En die zodoende kennelijk voor veel users het beeld bepalen van wat een studentenvereniging behelst. Slechts een klein gedeelte van het seksueel grensoverschrijdend gedrag betreft verkrachting. En een nog veel kleiner gedeelte betreft verkrachting van corpsleden.
Toch lijkt dat laatste voor jou het enige probleem te zijn, want over de rest heb je het niet.
Als ze het wel begrijpen, waarom krijgt tweederde dan te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik noem nergens het corps. Het enige waar ik tegen ageer, is het gedeelte waarbij er gedaan wordt alsof alle studenten (jongvolwassenen dus) 'geleerd' moet worden wanneer het 'oké' is om seksuele handelingen te verrichten bij een ander. Alsof ze daar helemaal niets van begrijpen en het een volkomen ander soort mensen is die deze speciale aandacht nodig hebben. Daar geloof ik dus niet in.
Dat jij er in je hoofd een heel ander verhaal van maakt, is jouw probleem.
quote:Op donderdag 24 augustus 2023 16:42 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Vreemd. Toen ik studeerde was tekenen van een naaktmodel zelfs onderdeel van het curriculum. Hele musea hangen vol met naakten.quote:
Waarschijnlijk omdat jongeren in de leeftijd waarop ze studeren op wel meer vlakken grensoverschrijdend gedrag vertonen (drank, drugs) omdat dat nu eenmaal bij die leeftijd hoort.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:59 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Als ze het wel begrijpen, waarom krijgt tweederde dan te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag?
Dat zal vast een rol spelen, maar is geen reden om het dan maar te accepteren. Aan drankmisbruik wordt tegenwoordig ook veel meer aandacht besteed. Bovendien ben je over het algemeen vooral zelf het slachtoffer bij drank- en drugsmisbruik. Bij seks is dat anders.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:14 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat jongeren in de leeftijd waarop ze studeren op wel meer vlakken grensoverschrijdend gedrag vertonen (drank, drugs) omdat dat nu eenmaal bij die leeftijd hoort.
Het lijkt er toch echt op dat veel jongeren inderdaad niet opgevoed zijn met de idee dat je consent vraagt en geeft, dat je niet zomaar een ander kunt aanraken of zoenen (of meer) als je niet zeker weet dat de ander dat goed vindt. Er is nog veel te lerern door de jeugd, en dat is helemaal niet erg, want daar zijn ze jong voor. Het is alleen wel van belang dat het dus ook daadwerkelijk wordt veteld. Dat we niet spastisch doen over seks, daar gewoon over praten met onze kinderen (want daar begint het natuurlijk al) en dat het normaal wordt om een ander te laten weten dat wat ie doet of probeert niet oké is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik noem nergens het corps. Het enige waar ik tegen ageer, is het gedeelte waarbij er gedaan wordt alsof alle studenten (jongvolwassenen dus) 'geleerd' moet worden wanneer het 'oké' is om seksuele handelingen te verrichten bij een ander. Alsof ze daar helemaal niets van begrijpen en het een volkomen ander soort mensen is die deze speciale aandacht nodig hebben. Daar geloof ik dus niet in.
Dat jij er in je hoofd een heel ander verhaal van maakt, is jouw probleem.
Ik vind dit in lang niet alle gevallen de realiteit weergeven, eerlijk gezegd. En dan heb ik het over relatief onschuldige dingen als 'een move' maken om te zoenen. Je bent zelf toch ook jong geweest (of misschien ben je nog jong, dat weet ik niet). Maar als je op die leeftijd uitgaat en een beetje op de versiertoer gaat en aan het sjansen bent, dan komt daar toch lang niet altijd een heel gesprek aan te pas waarbij je vooraf in overleg gaat om te bepalen of de ander het oké vindt?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het lijkt er toch echt op dat veel jongeren inderdaad niet opgevoed zijn met de idee dat je consent vraagt en geeft, dat je niet zomaar een ander kunt aanraken of zoenen (of meer) als je niet zeker weet dat de ander dat goed vindt. Er is nog veel te lerern door de jeugd, en dat is helemaal niet erg, want daar zijn ze jong voor. Het is alleen wel van belang dat het dus ook daadwerkelijk wordt veteld. Dat we niet spastisch doen over seks, daar gewoon over praten met onze kinderen (want daar begint het natuurlijk al) en dat het normaal wordt om een ander te laten weten dat wat ie doet of probeert niet oké is.
Het antwoord op je vraag is al gegeven. Niemand heeft het over "dan maar accepteren". Dat is iets heel anders.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:22 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat zal vast een rol spelen, maar is geen reden om het dan maar te accepteren. Aan drankmisbruik wordt tegenwoordig ook veel meer aandacht besteed. Bovendien ben je over het algemeen vooral zelf het slachtoffer bij drank- en drugsmisbruik. Bij seks is dat anders.
Er moet wel volop ruimte blijven om iemand te versieren. Het is al moeilijk genoeg.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:46 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vind dit in lang niet alle gevallen de realiteit weergeven, eerlijk gezegd. En dan heb ik het over relatief onschuldige dingen als 'een move' maken om te zoenen. Je bent zelf toch ook jong geweest (of misschien ben je nog jong, dat weet ik niet). Maar als je op die leeftijd uitgaat en een beetje op de versiertoer gaat en aan het sjansen bent, dan komt daar toch lang niet altijd een heel gesprek aan te pas waarbij je vooraf in overleg gaat om te bepalen of de ander het oké vindt?
Er komen ook nog zaken als onzekerheid (van beide kanten), spanning, gevoel etc. aan te pas. "Gaat hij/zij een move maken? Wacht hij/zij of ik de eerste stap neem? Als hij/zij me echt wil, laat het dan maar zien." Als je soms niks doet, kan dat ook een afknapper zijn omdat je geen initiatief toont.
Uiteraard kun je bepaalde signalen ook totaal verkeerd interpreteren. Dan maak je wel een 'move' en wendt de ander zijn/haar hoofd af. Dan loop je simpelweg het aloude blauwtje. Kan gebeuren, dan uiteraard direct stoppen en je eventueel verontschuldigen. Ik denk dat dat iedereen wel eens gebeurd is in zijn of haar leven. Zelfs de grootste versierders, hoe 'succesvol' ze ook zijn.
Op het moment dat het al tot daadwerkelijke seksuele handelingen is gevorderd, ben je al een paar stations gepasseerd. Dan weet je mijns inziens echt wel of de ander daar wel of geen zin in heeft.
Ik geloof bij spanning/aantrekkingskracht/seks gewoon niet zo in die uiterst rationele benadering, waarbij je vooraf in alle gevallen in conclaaf gaat en overeenstemming bereikt voordat je iets probeert. Het behoeft natuurlijk geen enkele uitleg dat elke vorm van dwang, geweld, aanranding etc. zonder meer verkeerd is. Maar in 'het spel' van versieren en interactie tussen mensen valt mijns inziens niet alles in standaard protocollen en stappenplannen vast te leggen, waarbij je afvinkt of je aan alle voorwaarden hebt voldaan zodat je absoluut zeker weet dat wat je probeert 'oké' is. Daarbij is ieder mens ook nog eens verschillend en reageert niet iedereen overal hetzelfde op.
De wereld zit naar mijn mening gewoon niet zo steriel in elkaar.
Je hoeft helemaal niet vooraf toestemming voor alles te vragen. Moodkiller eerste klas. Zorg gewoon dat je dingen zodanig doet dat ze niet als verrassing komen zodat iemand zich kan afwenden, nee zeggen, etc.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het lijkt er toch echt op dat veel jongeren inderdaad niet opgevoed zijn met de idee dat je consent vraagt en geeft, dat je niet zomaar een ander kunt aanraken of zoenen (of meer) als je niet zeker weet dat de ander dat goed vindt. Er is nog veel te lerern door de jeugd, en dat is helemaal niet erg, want daar zijn ze jong voor. Het is alleen wel van belang dat het dus ook daadwerkelijk wordt veteld. Dat we niet spastisch doen over seks, daar gewoon over praten met onze kinderen (want daar begint het natuurlijk al) en dat het normaal wordt om een ander te laten weten dat wat ie doet of probeert niet oké is.
Ik zeg het wat envoudig, maar ik denk zeker niet dat de wereld zo simpel en steriel in elkaar zit.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:46 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vind dit in lang niet alle gevallen de realiteit weergeven, eerlijk gezegd. En dan heb ik het over relatief onschuldige dingen als 'een move' maken om te zoenen. Je bent zelf toch ook jong geweest (of misschien ben je nog jong, dat weet ik niet). Maar als je op die leeftijd uitgaat en een beetje op de versiertoer gaat en aan het sjansen bent, dan komt daar toch lang niet altijd een heel gesprek aan te pas waarbij je vooraf in overleg gaat om te bepalen of de ander het oké vindt?
Er komen ook nog zaken als onzekerheid (van beide kanten), spanning, gevoel etc. aan te pas. "Gaat hij/zij een move maken? Wacht hij/zij of ik de eerste stap neem? Als hij/zij me echt wil, laat het dan maar zien." Als je soms niks doet, kan dat ook een afknapper zijn omdat je geen initiatief toont.
Uiteraard kun je bepaalde signalen ook totaal verkeerd interpreteren. Dan maak je wel een 'move' en wendt de ander zijn/haar hoofd af. Dan loop je simpelweg het aloude blauwtje. Kan gebeuren, dan uiteraard direct stoppen en je eventueel verontschuldigen. Ik denk dat dat iedereen wel eens gebeurd is in zijn of haar leven. Zelfs de grootste versierders, hoe 'succesvol' ze ook zijn.
Op het moment dat het al tot daadwerkelijke seksuele handelingen is gevorderd, ben je al een paar stations gepasseerd. Dan weet je mijns inziens echt wel of de ander daar wel of geen zin in heeft.
Ik geloof bij spanning/aantrekkingskracht/seks gewoon niet zo in die uiterst rationele benadering, waarbij je vooraf in alle gevallen in conclaaf gaat en overeenstemming bereikt voordat je iets probeert. Het behoeft natuurlijk geen enkele uitleg dat elke vorm van dwang, geweld, aanranding etc. zonder meer verkeerd is. Maar in 'het spel' van versieren en interactie tussen mensen valt mijns inziens niet alles in standaard protocollen en stappenplannen vast te leggen, waarbij je afvinkt of je aan alle voorwaarden hebt voldaan zodat je absoluut zeker weet dat wat je probeert 'oké' is. Daarbij is ieder mens ook nog eens verschillend en reageert niet iedereen overal hetzelfde op.
De wereld zit naar mijn mening gewoon niet zo steriel in elkaar.
De verenigingen hebben hun identiteit verkocht in ruil voor geld van de universiteiten. De leden bepalen via de ALV uiteindelijk het beleid en het bestuur wordt door de ALV gekozen. Dat is allemaal wettelijk geregeld, voor elke vereniging.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze worden ook steeds jonger, het corps heeft ook bijna geen 25-plussers meer. Misschien kan het ook gewoon niet functioneren in deze jongere en minder begaafde samenstelling. Maar dan moet je het laten imploderen en gaan bemoederen. Je moet de besloten vereniging onder volwassenen, technisch gesproken, blijven respecteren.
Bij ballotage komt dit er niet uit. Je doet mee aan ontgroening. Je leert rare dingen vanuit de vereniging zelf. Daar zit het probleem. Het zijn niet allemaal psychotisch rare mensen. Men leert rare dingen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:17 schreef Viezig het volgende:
[..]
De verenigingen hebben hun identiteit verkocht in ruil voor geld van de universiteiten. De leden bepalen via de ALV uiteindelijk het beleid en het bestuur wordt door de ALV gekozen. Dat is allemaal wettelijk geregeld, voor elke vereniging.
Als je een ballotage voert kun je proberen te voorkomen dat de ALV vooral wordt bepaald door mensen die niet passen in de cultuur van de vereniging, maar als je in ruil voor geld iedereen als lid accepteert is het einde in zicht.
Hetzelfde gebeurt bij sportverenigingen. Wil je subsidie ontvangen (en zonder subsidie kan bijna geen enkele sportvereniging overleven), dan moet je iedereen als lid accepteren. Maar als jouw vereniging bijvoorbeeld overspoeld wordt door mensen met een hele andere opvatting, bijvoorbeeld omdat toevallig in jouw wijk veel mensen met een andere cultuur zijn komen te wonen, dan ben je je vereniging uiteindelijk gewoon kwijt als ze eenmaal doorhebben dat ze zoveel invloed hebben op de vereniging. Het is een zegen voor veel sportverenigingen dat jongere leden niet naar de ALV komen en stemmen, maar dat gaat komende decennia ook veranderen.
Je begrijpt me denk ik niet. Ik ben van mening dat als men in een vereniging vrouwen graag spermaemmers noemt dat dit gewoon moet kunnen. Alleen niet in combinatie met geld ontvangen van de overheid of universiteiten.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:23 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Bij ballotage komt dit er niet uit. Je doet mee aan ontgroening. Je leert rare dingen vanuit de vereniging zelf. Daar zit het probleem. Het zijn niet allemaal psychotisch rare mensen. Men leert rare dingen.
Dus je praat dingen goed omdat het moet kunnen vanuit een vereniging zolang je geen staatssteun krijgt? Het is wel okay zo?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:30 schreef Viezig het volgende:
[..]
Je begrijpt me denk ik niet. Ik ben van mening dat als men in een vereniging vrouwen graag spermaemmers noemt dat dit gewoon moet kunnen. Alleen niet in combinatie met geld ontvangen van de overheid of universiteiten.
De verenigingen hebben zelf afspraken gemaakt met o.a. de universiteiten om geld te (blijven) ontvangen. Deel van de afspraak was o.a. dat iedereen lid mocht worden, zelfs mensen van de hogeschool. Daarmee hebben ze er zelf voor gezorgd dat ze nu aan dit soort regels onderhevig zijn.
Wat ik bedoelde met ballotage is juist mensen die gaan zeuren over dit soort gedrag eruit filteren, zorgen dat ze niet je vereniging infiltreren en de cultuur compleet veranderen. Wat m.i. het goed recht is van een vereniging.
Als ik een clubje wil oprichten in mijn kelder waarin ik samen met wat andere kneusjes vrouwen soermaemmers noem, zonder daarbij de wet te overtreden, wil jij dat dan verbieden?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dus je praat dingen goed omdat het moet kunnen vanuit een vereniging zolang je geen staatssteun krijgt? Het is wel okay zo?
Nee. De clubs geven nu zelf aan, o.a. door klachten van vrouwelijke leden, dat het te ver is gegaan. Een club kun je zo oprichten natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:45 schreef Viezig het volgende:
[..]
Als ik een clubje wil oprichten in mijn kelder waarin ik samen met wat andere kneusjes vrouwen soermaemmers noem, zonder daarbij de wet te overtreden, wil jij dat dan verbieden?
Die leden die nu klagen zouden er nooit zijn als de verenigingen niet verplicht waren (in ruil voor geld van de universiteiten) die leden te accepteren. Dat is nou net mijn punt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. De clubs geven nu zelf aan, o.a. door klachten van vrouwelijke leden, dat het te ver is gegaan. Een club kun je zo oprichten natuurlijk.
Je denkt dat je werkelijk als club met idiote ideeën een groot publiek gaat vinder onder aanstaande studenten? Nee. Als je spermaemeer gaat uitleggen haakt men al af.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:50 schreef Viezig het volgende:
[..]
Die leden die nu klagen zouden ee nooit zijn als de verenigingen niet verplicht waren (in ruil voor geld van de universiteiten) die leden te accepteren. Dat is nou net mijn punt.
Dat weet ik wel zeker. Zo is het afgelopen decennia gegaan.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:51 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je denkt dat je werkelijk als club met idiote ideeën een groot publiek gaat vinder onder aanstaande studenten? Nee. Als je spermaemeer gaat uitleggen haakt men al af.
Nee hoor. Het is ook niet mijn stijl, maar verdiep je eens in studentenverenigingen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Eng. Soort van Fvd gedachtengoed?
Nu niet meer. Er zijn veel klachten. Erg laat vind ik persoonlijk.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:52 schreef Viezig het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker. Zo is het afgelopen decennia gegaan.
Ik hoef mij er niet in te verdiepen. Ik kwam er. Een deel van mijn familie zat bij verenigingen. Zoals ik eerder aangaf kan ik mijn vader niet voorstellen met woorden als "sperma emmer". Dat is niet een oude traditie.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:54 schreef Viezig het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is ook niet mijn stijl, maar verdiep je eens in studentenverenigingen.
Ik vind het daarentegen behoorlijk ziekig om lid te worden van een vereniging waarvan je weet dat er wen bepaalde cultuur heerst en gelijk te gaan klagen over die cultuur. Kies dan voor een andere vereniging?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:54 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nu niet meer. Er zijn veel klachten. Erg laat vind ik persoonlijk.
Ik denk echt dat bepaalde mensen die door hebben waar ze in terecht komen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:59 schreef Viezig het volgende:
[..]
Ik vind het daarentegen behoorlijk ziekig om lid te worden van een vereniging waarvan je weet dat er wen bepaalde cultuur heerst en gelijk te gaan klagen over die cultuur. Kies dan voor een andere vereniging?
Dat je van mening bent dat de universiteit geen geld meer aan die vereniging geeft vind ik volkomen logisch, maar dat pak je dan op een andere manier aan.
Er zijn veel verschillende soorten verenigingen. Maar als jouw vader zich niet kan voorstellen dat er minachtend gesproken wordt over zowel vrouwen als mannen in meerdere opzichten dan zat hij waarschijnlijk niet bij een corporale vereniging.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik hoef mij er niet in te verdiepen. Ik kwam er. Een deel van mijn familie zat bij verenigingen. Zoals ik eerder aangaf kan ik mijn vader niet voorstellen met woorden als "sperma emmer". Dat is niet een oude traditie.
Ik zie jou wel steeds beweren dat preventie onzin is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het antwoord op je vraag is al gegeven. Niemand heeft het over "dan maar accepteren". Dat is iets heel anders.
Leiden. Wel echt bij de vereniging. Nee. Hij is overleden. Dat riep hij zelfs niet in de warrige tijd vlak voor zijn dood.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:01 schreef Viezig het volgende:
[..]
Er zijn veel verschillende soorten verenigingen. Maar als jouw vader zich niet kan voorstellen dat er minachtend gesproken wordt over zowel vrouwen als mannen in meerdere opzichten dan zat hij waarschijnlijk niet bij een corporale vereniging.
Nee, dat zie je me niet steeds beweren. Wederom speelt dit zich slechts in jouw hoofd af, nergens anders. Vanaf mijn eerste post in dit topic ageer ik alleen tegen het gedeelte dat dit iets is dat je studenten/jongvolwassenen zou moeten leren/bijbrengen, omdat ze anders niet zouden begrijpen wanneer ze te ver gaan en het daarmee dus kunt voorkomen. Daar geloof ik niet in.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik zie jou wel steeds beweren dat preventie onzin is.
Waarom niet? Jij denkt dat studenten/jongvolwassenen al helemaal klaar zijn met leren en ontwikkelen?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, dat zie je me niet steeds beweren. Wederom speelt dit zich slechts in jouw hoofd af, nergens anders. Vanaf mijn eerste post in dit topic ageer ik alleen tegen het gedeelte dat dit iets is dat je studenten/jongvolwassenen zou moeten leren/bijbrengen, omdat ze anders niet zouden begrijpen wanneer ze te ver gaan en het daarmee dus kunt voorkomen. Daar geloof ik niet in.
Dus je geloofd wel dat men in principe niet zo is. Het Corps maakt ze zo.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, dat zie je me niet steeds beweren. Wederom speelt dit zich slechts in jouw hoofd af, nergens anders. Vanaf mijn eerste post in dit topic ageer ik alleen tegen het gedeelte dat dit iets is dat je studenten/jongvolwassenen zou moeten leren/bijbrengen, omdat ze anders niet zouden begrijpen wanneer ze te ver gaan en het daarmee dus kunt voorkomen. Daar geloof ik niet in.
Tot op verdere leeftijd dan dat zelfs. Je neemt aan dat mensen ook van huis uit bepaalde dingen meekrijgen. Zeker als je gaat studeren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom niet? Jij denkt dat studenten/jongvolwassenen al helemaal klaar zijn met leren en ontwikkelen?
Je weet dat bijvoorbeeld impulsbeheersing in ontwikkeling is tot halverwege de twintig?
Dat was gewoon een misdaad, misschien zelfs moord in mijn boekje.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Leiden. Wel echt bij de vereniging. Nee. Hij is overleden. Dat riep hij zelfs niet in de warrige tijd vlak voor zijn dood.
Mijn vaders dood? Dan weet je meer dan ik.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:49 schreef Viezig het volgende:
[..]
Dat was gewoon een misdaad, misschien zelfs moord in mijn boekje.
Tja, er wordt in een machocultuurtje met alleen maar mannen onder elkaar een beetje gebrald. Lullo's van Jiskefet is er vrijwel geheel op gebaseerd. In de gemiddelde voetbalkantine of werksituatie met alleen mannen onder elkaar hoor je dit soort gelul ook. Onderling een beetje stoer lopen doen. E.e.a. is natuurlijk ook nog wel met een knipoog, over the top onsmakelijke/denigrerende teksten over vrouwen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg het wat envoudig, maar ik denk zeker niet dat de wereld zo simpel en steriel in elkaar zit.
Natuurlijk is er het spel van versieren, kijken of je een move kunt maken, een eerste stap zetten. En daar is niks mis mee, en dat kan en mag nog steeds.
Wat wel verkeerd is, in mijn ogen, is bijvoorbeeld de denigrerende manier waarop soms over vrouwen wordt gesproken. Daarmee zet je een toon, creeer je een sfeer. De ene jongeman kan daar wel mee omgaan, de ander verliest daardoor alle overzicht over wat wel en niet kan. Het al ongetwijfeld omgekeerd ook voorkomen, maar die voorbeelden ken ik niet echt. Als je dan in grote groepen een dergelijke sfeer neerzet, is het toch niet raar dat er personen tussen zitten die over de schreef gaan, en eigenlijk niet eens weten dat wat ze doen niet oké is? Want ook niet alle jongeren krijgen van thuis uit een open seksuele opvoeding waarin ze wordt uitgelegd dat ze a) goed voor zichzelf moeten zorgen en op komen als ze iets niet willen en b) alles goed is als het is wat zij en de andere persoon willen. Dat het bovendien altijd op ieder moment oké is om te stoppen en niet verder te willen gaan. Dat je dat van de ander of de ander dat van jou moet accepteren. Hoe moeilijk ook.
Misschien zijn school en universiteit ook wel een hele geschikte plek om dat soort dingen te leren; zowel in de praktijk als door bepaalde lessen in het curriculum op te nemen.
Zet een groep vrouwen bij elkaar met drank. Ken het als ooit barkeeper. Comedians die vrouwonvriendelijk zijn? Het is sowieso kunst. Wat wil je daar tegen doen? Jiskefet was goed.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:10 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, er wordt in een machocultuurtje met alleen maar mannen onder elkaar een beetje gebrald. Lullo's van Jiskefet is er vrijwel geheel op gebaseerd. In de gemiddelde voetbalkantine of werksituatie met alleen mannen onder elkaar hoor je dit soort gelul ook. Onderling een beetje stoer lopen doen. E.e.a. is natuurlijk ook nog wel met een knipoog, over the top onsmakelijke/denigrerende teksten over vrouwen.
Ook in bijvoorbeeld cabaret: neem de sketch 'alle vrouwen zijn kuthoeren' van Hans Teeuwen, Youp van 't Hek die zijn vrouw afbrandt, standup comedians die vrouwonvriendelijke grappen vertellen.
Zet een groep mannen bij elkaar, laat er wat drank aan te pas komen en het onderwerp komt ongetwijfeld een keer aan bod. En wat zie je (mijns inziens) vaak dan in praktijk? Degenen die in dat soort situaties de grootste muil hebben met allemaal stoere verhalen, opschepperij en denigrerende taal, zijn een mak lammetje wanneer je ze in het bijzijn van hun vrouw treft. Dan zijn ze opeens timide, hebben ze niet van die toffe verhalen en kun je bij wijze van spreken het kale plekje op hun achterhoofd zien van de duim van hun vrouw waar ze onder zitten.
De personen die zich echt willen misdragen, hebben daar in mijn ogen geen aansporing of beïnvloeding voor nodig. Die doen het toch wel. Ook als je ze gaat 'uitleggen' of 'leren' dat wat ze doen niet oké of over een grens is, daar hebben ze op dst moment dan gewoon simpelweg maling aan.
Ik zeg niet dat ik gelijk heb, dit is slechts hoe ik erover denk.
Oké, nu begin je echt wartaal uit te slaan.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mijn vaders dood? Dan weet je meer dan ik.
Nee, je hebt zijn post niet goed gelezenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:19 schreef Viezig het volgende:
[..]
Oké, nu begin je echt wartaal uit te slaan.
Ja. Voor mij nu ook onduidelijk. Wat wilde je zeggen in die post over moord dan eigenlijk?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:19 schreef Viezig het volgende:
[..]
Oké, nu begin je echt wartaal uit te slaan.
O my, wat een stereotyperend beeld van mannen, vrouwen en relatiesquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:10 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, er wordt in een machocultuurtje met alleen maar mannen onder elkaar een beetje gebrald. Lullo's van Jiskefet is er vrijwel geheel op gebaseerd. In de gemiddelde voetbalkantine of werksituatie met alleen mannen onder elkaar hoor je dit soort gelul ook. Onderling een beetje stoer lopen doen. E.e.a. is natuurlijk ook nog wel met een knipoog, over the top onsmakelijke/denigrerende teksten over vrouwen.
Ook in bijvoorbeeld cabaret: neem de sketch 'alle vrouwen zijn kuthoeren' van Hans Teeuwen, Youp van 't Hek die zijn vrouw afbrandt, standup comedians die vrouwonvriendelijke grappen vertellen.
Zet een groep mannen bij elkaar, laat er wat drank aan te pas komen en het onderwerp komt ongetwijfeld een keer aan bod. En wat zie je (mijns inziens) vaak dan in praktijk? Degenen die in dat soort situaties de grootste muil hebben met allemaal stoere verhalen, opschepperij en denigrerende taal, zijn een mak lammetje wanneer je ze in het bijzijn van hun vrouw treft. Dan zijn ze opeens timide, hebben ze niet van die toffe verhalen en kun je bij wijze van spreken het kale plekje op hun achterhoofd zien van de duim van hun vrouw waar ze onder zitten.
De personen die zich echt willen misdragen, hebben daar in mijn ogen geen aansporing of beïnvloeding voor nodig. Die doen het toch wel. Ook als je ze gaat 'uitleggen' of 'leren' dat wat ze doen niet oké of over een grens is, daar hebben ze op dst moment dan gewoon simpelweg maling aan.
Ik zeg niet dat ik gelijk heb, dit is slechts hoe ik erover denk.
Ik kan me voorstellen dat hij het over die Belgische student heeft die tijdens de ontgroening gedood is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:44 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Voor mij nu ook onduidelijk. Wat wilde je zeggen in die post over moord dan eigenlijk?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ik er niet in geloof dat je mensen op die leeftijd hiermee iets leert waar ze zich allemaal totaal niet van bewust zijn. Alsof het iets compleet nieuws is waarmee ze in de voorgaande minimaal 18 jaar op geen enkele wijze in aanraking zijn gekomen of van hebben gehoord (via ouders, school, sport, uitgaan, televisieprogramma's, films, boeken, magazines etc.) en waarvan het onmogelijk is dat je er van nature enigszins gevoel bij hebt wat wel en niet 'oké' is als het je op dat moment niet heel expliciet wordt 'uitgelegd'.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom niet? Jij denkt dat studenten/jongvolwassenen al helemaal klaar zijn met leren en ontwikkelen?
Je weet dat bijvoorbeeld impulsbeheersing in ontwikkeling is tot halverwege de twintig?
Dat verhaal ken ik niet eens.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat hij het over die Belgische student heeft die tijdens de ontgroening gedood is.
Dat was dan ook een regelrechte misdaad en wel wat erger dan vrouwen "spewuhrma emmuwrs" noemen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat hij het over die Belgische student heeft die tijdens de ontgroening gedood is.
Er zijn inderdaad verschillende gradaties. Waarmee iets wat erg is niet ineens niet meer erg is omdat iets anders erger is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:51 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat was dan ook een regelrechte misdaad en wel wat erger dan vrouwen "spewuhrma emmuwrs" noemen.
Je zegt dit uiteraard sarcastisch. Uiteraard snap ik dat jij als vrouw beter weet wat jij wilt of hoe vrouwen in elkaar zitten.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O my, wat een stereotyperend beeld van mannen, vrouwen en relaties![]()
Ik hoop toch echt dat dit niet is wat je in je omgeving ziet. Ik zie dit gelukkig in mijn omgeving in ieder geval niet.
Natuurlijk maken mannen onderling flauwe en ook seksistische grappen. Dat is toch ook geen probleem? Het gaat erom dat dergelijke stereotype vooroordelen telkens weer worden gedeeld en het steeds meer voor waar wordt aangenomen.
Vrouwen neuken zich omhoog, ze geilen op macht, status en geld, ze vallen op foute alfa-mannen, als je als man te aardig bent, ben je een cuck en krijg je geen vrouw of seks. Behalve als ze zich willen settelen, want dan ben je als saaie, te lieve man goed genoeg. En waarschijnlijk goed je dan niet eens je eigen kind op.
Zomaar even wat brain farts die je op allerlei plekken en momenten tegen kunt komen en die vrij weinig waarheid bevatten.
Maar ik natuurlijk niet weet, want als vrouw weet ik niet wat ik wil of hoe vrouwen in elkaar zitten. Dat weten mannen beter.
Hoe zie jij preventie dan?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Heb je het nu toch over het corps? Of denk je werkelijk dat het er onder studenten zo aan toe gaat?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:10 schreef Repentless het volgende:
Tja, er wordt in een machocultuurtje met alleen maar mannen onder elkaar een beetje gebrald. Lullo's van Jiskefet is er vrijwel geheel op gebaseerd.
Okay. Kan gebeuren. Wat heeft het te maken met onderwerp?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:51 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat was dan ook een regelrechte misdaad en wel wat erger dan vrouwen "spewuhrma emmuwrs" noemen.
Mijn fout, ik heb het dan met name over de stereotypering van de man met het kale plekje van het onder de duim zitten van zijn vrouw.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je zegt dit uiteraard sarcastisch. Uiteraard snap ik dat jij als vrouw beter weet wat jij wilt of hoe vrouwen in elkaar zitten.
Dan vind ik het wel ontzettend leuk dat wanneer ik het heb over situaties met mannen onder elkaar, jij dan zegt dat je dat in je omgeving gelukkig niet ziet. Als vrouw weet jij blijkbaar dan wel precies hoe het er in situaties met alleen mannen onder elkaar aan toegaat en dat die sterotyperingen door hen steeds meer voor waar worden aangenomen en ze zelf niet kunnen nadenken, omdat mannen nu eenmaal zo zijn. Dat kan ik als man niet beoordelen, dat weet jij als vrouw beter.
Maar de leukste 100 plekjes van de man weet je bijv. ook niet?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn fout, ik heb het dan met name over de stereotypering van de man met het kale plekje van het onder de duim zitten van zijn vrouw.
Interesseren me ook niet.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar de leukste 100 plekjes van de man weet je bijv. ook niet?
Zo werkt het.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Interesseren me ook niet.
Ik weet de leukste plekjes van mijn man, that’s all I need to know.
Man man man, ik reageerde daarmee op het punt "denigrerende manier waarop soms over vrouwen wordt gesproken." Dit wordt expliciet in het nieuwsbericht belicht, waarbij taalgebruik bij verenigingen wordt aangehaald (inclusief voorbeelden) en er sprake is van een pleidooi om dat te kuisen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:21 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Heb je het nu toch over het corps? Of denk je werkelijk dat het er onder studenten zo aan toe gaat?
Jij denkt niet dat taalgebruik ertoe doet? En dat door bepaald taalgebruik te kuisen je een begin maakt met anders met elkaar omgaan?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Man man man, ik reageerde daarmee op het punt "denigrerende manier waarop soms over vrouwen wordt gesproken." Dit wordt expliciet in het nieuwsbericht belicht, waarbij taalgebruik bij verenigingen wordt aangehaald (inclusief voorbeelden) en er sprake is van een pleidooi om dat te kuisen.
Nogal logisch dat ik dat dan aanhaal in deze reactie. Ben je aan het zoeken?
Ik chargeer enigszins, maar mijn ervaring is dat mensen met de grootste muil en stoere verhalen over vrouwen in een situatie met alleen maar mannen, 180 graden anders zijn wanneer je ze treft met hun vrouw erbij. Dan doen ze gewoon normaal, correct en rustig en hangen ze niet de macho uit.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn fout, ik heb het dan met name over de stereotypering van de man met het kale plekje van het onder de duim zitten van zijn vrouw.
Wat maakt het uit?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:47 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik chargeer enigszins, maar mijn ervaring is dat mensen met de grootste muil en stoere verhalen over vrouwen in een situatie met alleen maar mannen, 180 graden anders zijn wanneer je ze treft met hun vrouw erbij. Dan doen ze gewoon normaal, correct en rustig en hangen ze niet de macho uit.
Hoe is jouw ervaring anders in jouw omgeving?
Ik denk niet dat wanneer het in een omgeving met alleen maar mannen, waarin men zich op geen enkele wijze direct tot vrouwen of een vrouwelijk publiek richt, niet meer toegestaan is om een beetje te brallen en vrouwonvriendelijke teskten uit te braken, dat dat daarbuiten gedrag of omgangsnormen gaat veranderen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij denkt niet dat taalgebruik ertoe doet? En dat door bepaald taalgebruik te kuisen je een begin maakt met anders met elkaar omgaan?
'Hoe is jouw ervaring anders in jouw omgeving?'quote:
Ik zei dat ik die ervaring heb, het verschil mannen onder elkaar en mannen in het bijzijn van hun vrouw. Het punt is dus: wanneer mannen in die 'alleen mannen'-situatie een beetje vrouwonvriendelijk doen, stoer doen en wat denigrerende teksten uiten, betekent niet dat ze dat gedrag of die instelling automatisch meenemen in hun omgang met of benadering van vrouwen. Het maakt inderdaad juist weinig uit of ze dat alleen als mannen onder elkaar doen en daarbuiten niet. Je doet er niemand kwaad mee en ik geloof er niet zo in dat dat zo ontzettend bepalend is voor hoe je je "in het echt" gedraagt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 20:04 schreef JeWa100 het volgende:
[..]
'Hoe is jouw ervaring anders in jouw omgeving?'
Wat maakt het uit of die mannen die zo kinderlijk stoer brullen over hoe vrouwen sperma-emmers zijn etc. in het echt ook zo 'stoer' zijn of juist niet stoer of normaal of mietjes of wat dan ook? Het wordt aangepakt, ik denk daar het mijne van, maar wat jij vraagt is toch helemaal niet relevant voor zover ik kan inzien..
Daarom 'chargeer' je trouwens ook, wat gewoon overdrijven is om een punt te maken wat niet een punt is want het is overdreven en dus niet de realiteit..
Ja klopt, sorry, had niet alles gelezen maar zoals je het nu uitlegt was mijn reactie onnodig (eigenlijk wat/flink dom juist) en denken we hetzelfde jaquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 20:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik zei dat ik die ervaring heb, het verschil mannen onder elkaar en mannen in het bijzijn van hun vrouw. Het punt is dus: wanneer mannen in die 'alleen mannen'-situatie een beetje vrouwonvriendelijk doen, stoer doen en wat denigrerende teksten uiten, betekent niet dat ze dat gedrag of die instelling automatisch meenemen in hun omgang met of benadering van vrouwen. Het maakt inderdaad juist weinig uit of ze dat alleen als mannen onder elkaar doen en daarbuiten niet. Je doet er niemand kwaad mee en ik geloof er niet zo in dat dat zo ontzettend bepalend is voor hoe je je "in het echt" gedraagt.
Daarop krijg ik de reactie van een vrouw dat ze dat in haar omgeving "gelukkig niet ziet". Dus dan vraag ik mij af wat haar ervaring in haar omgeving dan is: als zij mannen met hun vrouwen treft, gedragen die mannen zich op dat moment dan net zo en zeggen ze hetzelfde als wanneer ze met hun vrienden in de kroeg zitten te zuipen? Er zit volgens haar geen verschil in die situaties?
Als het goed lees in je reacties, zijn wij het juist met elkaar eens.
Ja en je beseft kennelijk niet wat het verschil is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Man man man, ik reageerde daarmee op het punt "denigrerende manier waarop soms over vrouwen wordt gesproken." Dit wordt expliciet in het nieuwsbericht belicht, waarbij taalgebruik bij verenigingen wordt aangehaald (inclusief voorbeelden) en er sprake is van een pleidooi om dat te kuisen.
Wat bazel je nou allemaal?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 20:41 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja en je beseft kennelijk niet wat het verschil is.
Hahaha. Het gaat over studentenverenigingen, jij komt met Jiskefet aanzetten en dan ga je anderen verwijten dat ze niet weten waarover ze het hebben?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 20:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat bazel je nou allemaal?
- Er is een discussie
- Persoon reageert op een bepaald moment met: "Wat wel verkeerd is, in mijn ogen, is bijvoorbeeld de denigrerende manier waarop soms over vrouwen wordt gesproken."
- In de OP wordt dit specifiek en expliciet benoemd, inclusief voorbeelden
- Daar grijp ik op terug in mijn antwoord (omdat dat een logische link is), met de toevoeging dat dit in een gemiddelde voetbalkantine of werksituatie met alleen mannen niet veel anders is (ik trek het dus breder)
- jij antwoordt dan dat ik "kennelijk niet besef wat het verschil is"
Je weet niet zo goed waar je het over hebt, hè?
Vind je dit nu daadwerkelijk een logisch antwoord binnen deze discussie?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 21:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hahaha. Het gaat over studentenverenigingen, jij komt met Jiskefet aanzetten en dan ga je anderen verwijten dat ze niet weten waarover ze het hebben?
Heb jij überhaupt gestudeerd? Was je lid?
Ach gut knul, wil je het echt weten om te kunnen verifiëren of ik een idee heb waarover het gaat?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 22:07 schreef Sodemieters het volgende:
Dat je kennelijk niet beseft wat het verschil is tussen het corps en andere studentenverenigingen, aangezien je die in je reacties haast als synoniemen gebruikt. Als het over verenigingen gaat, begin jij over het corps. Alsof dat hetzelfde is.
Het lijkt er dus op dat je nauwelijks een idee hebt waarover het gaat. De relevantie van de vraag was dus het verifiëren daarvan. Maar impliciet heb je het antwoord al gegeven.
Jiskefet deed wel degelijk denken aan studenten van toen en eerder.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 21:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hahaha. Het gaat over studentenverenigingen, jij komt met Jiskefet aanzetten en dan ga je anderen verwijten dat ze niet weten waarover ze het hebben?
Heb jij überhaupt gestudeerd? Was je lid?
Het was een parodie op een klein gedeelte van de studenten. Erg geslaagd qua humor, niet bepaald waarheidsgetrouw. Wat ook niet zo gek is, want geen van drieën zijn volgens mij lid geweest.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Jiskefet deed wel degelijk denken aan studenten van toen en eerder.
Even iets los van jullie discussie. Dus die begeleiders bepalen dan veel. Ze integreren jou in hun omgeving. Spelen huizen waar je lid van bent een rol?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 22:40 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ach gut knul, wil je het echt weten om te kunnen verifiëren of ik een idee heb waarover het gaat?
Nou, speciaal voor jou, hier gewoon het eerlijke antwoord: direct na de middelbare school ben ik naar de Erasmus universiteit gegaan voor een studie rechten, ik was 18 destijds. Dit is 23 jaar geleden, in 2000 dus. Tijdens de Eurekaweek maakte ik kennis met allerlei verenigingen, die je probeerdenn te recruteren als nieuw lid tijdens de centrale evenementen.
De begeleiders van jouw groepje tijdens de week (zelf studenten) zijn vaak lid van een vereniging, wat ervoor zorgt dat je op voorhand al sneller een connectie hebt met hun vereniging. Je blijft tijdens die week bij ze slapen, je komt in hun sociëteit, viert feest met ze, etc.
Mijn begeleiders waren van Laurentius. Leuke week gehad, aardige gasten. Oud-klasgenoten van mij die een andere studie gingen doen, hadden begeleiders van Van Tromp (bestaat inmiddels niet meer, voor zover ik weet). Zij zijn vervolgens lid geworden daar, ik helemaal niet (niets voor mij).
Ik ben ook vrij snel gestopt met die studie, ik vond er niet veel aan. Uiteindelijk een hbo-opleiding afgerond, om toch maar een papiertje te hebben. Dus heb ik gestudeerd? Nee, ik heb kortstondig de universiteit gedaan, niet afgerond en daarna slechts een hbo-opleiding voltooid.
Maar bijvoorbeeld Laurentius en Van Tromp zijn dus officieel geen corps, dat is alleen het RSC als oudste vereniging van Rotterdam. Maar wil jij nu dus een of ander punt maken dat het bij verenigingen als Laurentius of Van Tromp wezenlijk anders is dan bij het RSC, qua ontgroening, gebruiken en studentikoos gedrag? Dat onderscheid wil je graag maken ja, omdat je daarmee een ontzettend goed punt hebt?
IDD. Maar het deed wel degelijk denken aan bepaalde Corps figuren. Ik weet niet of ze ooit een studie hebben gedaan.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:18 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het was een parodie op een klein gedeelte van de studenten. Erg geslaagd qua humor, niet bepaald waarheidsgetrouw. Wat ook niet zo gek is, want geen van drieën zijn volgens mij lid geweest.
Je leest echt dingen die er gewoon niet staan. In mijn eerste post in dit topic reageer ik alleen op een bepaalde passage, over studenten 'leren' wat goed en fout is. Daar geloof ik niet in, dat is vanaf het begin mijn punt geweest. Specifiek dat gedeelte. Daarin heb ik het gewoon over (jong)volwassenen en jonge mensen, in algemene zin dus. Niet over verenigingen specifiek.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:07 schreef Sodemieters het volgende:
En zo zijn we weer terug bij het punt dat ik eerder aangaf: tweederde van de studenten krijgt te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar jij beperkt je tot een heel klein deel daarvan, doordat je het enerzijds alleen over verkrachting hebt (en daar bovendien een vrij enge definitie bij lijkt aan te houden) en anderzijds alleen kijkt naar de gezelligheidsverenigingen.
Een groot probleem reduceer je zo tot een fractie van de omvang. Waarna je aangeeft dat preventie geen zin heeft.
Goed en duidelijk stuk. En IDD zijn Corps en andere studentenverenigingen niet hetzelfde. Roeivereneging Amsterdam Amstel. Leuke feesten.quote:Op zondag 27 augustus 2023 14:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je leest echt dingen die er gewoon niet staan. In mijn eerste post in dit topic reageer ik alleen op een bepaalde passage, over studenten 'leren' wat goed en fout is. Daar geloof ik niet in, dat is vanaf het begin mijn punt geweest. Specifiek dat gedeelte. Daarin heb ik het gewoon over (jong)volwassenen en jonge mensen, in algemene zin dus. Niet over verenigingen specifiek.
Dan vraag jij mij welke aanpak ik wel zou voorstaan. Daar geef ik antwoord op met meld- en klachtenprocedure, vertrouwenspersonen en de weg naar de juiste instanties bij een strafbaar feit.
Dan reageer jij met preventie. Ik zeg nergens dat preventie geen zin heeft. Alleen ook hier: 'studenten/(jong)volwassenen leren wat goed en fout is' geloof ik niet in als middel ter preventie. Ik geef aan dat wij daar dus verschillend over denken en dat is prima.
Een voorspelbare reactie van jou hierop is: "maar wat dan wel?" Tja, lastig. Als er een goede manier is om dit te voorkomen of reduceren, is dat uiteraard goed. Ik kan me zo voorstellen dat eerdergenoemde meld- en klachtenprocedure en de weg naar de juiste instanties al een afschrikwekkende-/aandachtsfunctie heeft.
Ter vergelijking: (jong)volwassenen vanaf dat moment voor het eerst vertellen dat criminaliteit verkeerd is, zal mijns inziens criminaliteit niet verlagen. Mensen weten op die leeftijd inmiddels echt wel wat goed en fout is. Gevangenissen zitten niet vol met mensen die zich er totaal niet van bewust waren dat ze iets verkeerds deden. Wat kan het dan miswchien wel (deels) voorkomen? Pakkans verhogen bijvoorbeeld, zodat je het ontmoedigt.
Maar goed, jij wilt jezelf hier in de laatste paar posts vooral profileren als de grote ervaringsdeskundige op dit vlak die precies weet hoe het allemaal zit in het studentenleven, waarbij je het op vrij hautaine wijze vooral persoonlijk wilt maken met bijvoorbeeld "Heb jij überhaupt gestudeerd. Was je lid?". Alsof iedereen die hier gewoon een mening over heeft (want meer dan dat is het niet) door jou getoetst moet worden of ze wel recht van spreken hebben. Ik vraag me af wat jou die autoriteit maakt op dit gebied.
Want alleen mensen zoals jij kunnen blijkbaar gelijk hebben of hier iets over weten. Dat laatste wordt vooral duidelijk in die non-discussie die je probeert te voeren over het corps vs. studentenverenigingen. "Want het corps is niet hetzelfde als iedere andere studentenvereniging! Dat is enorm verschillend! Hahaha dat weet jij niet eens!" Wat dat enorme verschil dan behelst tussen de door mij genoemde verenigingen die ik zelf destijds heb meegemaakt, maak je verder niet duidelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |