We kunnen niet rekenen met de afbouw salderingsregeling, maar ook niet meer mét de salderingsregeling.quote:Op donderdag 7 september 2023 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
En daar is dus nog helemaal geen zekerheid over. Zolang het wetsvoorstel niet de eerste Kamer gepasseerd is (mind you, we hebben in de tussentijd ook nog even een nieuwe EK gekregen), kan ik niet rekenen met de afbouw van de salderingsregeling.
Het zal er heus wel komen, maar hoe en wat is gewoon onduidelijk.
Dus 'dat je besparing de komende jaren aanzienlijk terug gaat lopen' is nog geenszins een zekerheid.
Dat zou allemaal kunnen ja. Het zou ook allemaal niet kunnen. Voorlopig saldeer ik nog, is de wet die het af moet schaffen er niet door. En terugleveringskosten betaal ik ook niet.quote:Op donderdag 7 september 2023 23:42 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
We kunnen niet rekenen met de afbouw salderingsregeling, maar ook niet meer mét de salderingsregeling.
En met steeds meer leveranciers die reppen over terugleveringskosten gaat het je met 8-12 panelen straks gewoon 150-300 euro per jaar schelen. Dat is toch aanzienlijk als je dit vergelijkt met de rekensommetjes van 1 jaar geleden.
Beetje naïef om er zo in te staan. Je weet gewoon dat je linksom of rechtsom ergens geld gaat inleveren.quote:Op donderdag 7 september 2023 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zou allemaal kunnen ja. Het zou ook allemaal niet kunnen. Voorlopig saldeer ik nog, is de wet die het af moet schaffen er niet door. En terugleveringskosten betaal ik ook niet.![]()
Die onzekerheid is heel vervelend, ben ik helemaal met je eens.
Maar ronduit stellen 'dat je besparing de komende jaren aanzienlijk terug gaat lopen', lijkt me wat te snel.
Dit dus.quote:Op vrijdag 8 september 2023 07:17 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Beetje naïef om er zo in te staan. Je weet gewoon dat je linksom of rechtsom ergens geld gaat inleveren.
Minder voordeel hebben is niet hetzelfde als geld inleveren. Als je nu een TVT hebt van 5 jaar, en je hebt nu al 1 zomer gehad dat heb je nog maar 4 jaar nodig met de huidige regels.quote:Op vrijdag 8 september 2023 07:17 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Beetje naïef om er zo in te staan. Je weet gewoon dat je linksom of rechtsom ergens geld gaat inleveren.
Als je zo gaat redeneerden zou je dus alleen panelen voor je basislast moeten hebben, dus nooit iets terug leveren. De meeste mensen zijn dan met één enkel paneel, hooguit twee wel klaar. Helaas zijn dat dan relatief dure panelen maar je hoeft geen installatie kosten te betalen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:38 schreef MisChrartin het volgende:
En als je nu slim bent met installeren, kijk je wanneer je je eigen verbruikspiek hebt en leg je daar je zonnepanelen nu al op uit. Dan ben je helemaal niet zoveel aan het salderen. Als je eigen verbruik voor 50% afgedekt wordt, wordt de TVT zelfs bij 0 ct voor salderen hoogstens verdubbeld. We moeten ons niet zo blind staren op dat salderen de businesscase onmogelijk maakt, want dat is gewoon niet zo.
Ja dat valt dus wel mee. Wij hebben vaak als de zon schijnt de airco in de namiddag aan, we koken ‘s avonds elektrisch, daarna vaatwasser etc aan en we doen aan het eind van de middag/begin van de avond vaak wasjes.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je zo gaat redeneerden zou je dus alleen panelen voor je basislast moeten hebben, dus nooit iets terug leveren. De meeste mensen zijn dan met één enkel paneel, hooguit twee wel klaar. Helaas zijn dat dan relatief dure panelen maar je hoeft geen installatie kosten te betalen.
Met een batterij erbij kan je dan ook de nacht door maar dan hoeft er waarschijnlijk ook maar een paneeltje bij. Feit blijft dat je in de zomer altijd fors opwekt terwijl er in de winter (met name december) zo als niets gebeurd.
Ik hoop nog steeds dat er gewoon een redelijke regeling komt voor terug betalen van geleverde stroom.
Ik hoop het niet. Zonde van het geld, daarnaast moet je inefficiënt opwekken niet subsidiëren.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik hoop nog steeds dat er gewoon een redelijke regeling komt voor terug betalen van geleverde stroom.
Prima aanbieding volgens mijquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:22 schreef admiraal_anaal het volgende:
Stroom tarief ¤ 0,2938 /kWh
Gas ¤ 1,2125 /m3
Vaste leveringskosten ¤ 18,97 /maand
Vattenfal, 1 jaar vastcontract. Is gas ergens nog goedkoper te vinden?
Dat kan echt een stuk voordeliger met een jaarcontract.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:55 schreef junkiesietze het volgende:
[ afbeelding ]
Energiedirect is weer lekker aan het dalen kwa prijzen.
Blij dat ik niet voor het vaste contract ben gegaan, wist dat het wel weer omlaag zou gaan
Via www.gaslicht.com ook nog 75¤ welkomstpremiequote:Op zaterdag 9 september 2023 13:22 schreef admiraal_anaal het volgende:
Stroom tarief ¤ 0,2938 /kWh
Gas ¤ 1,2125 /m3
Vaste leveringskosten ¤ 18,97 /maand
Vattenfal, 1 jaar vastcontract. Is gas ergens nog goedkoper te vinden?
Waar kan ik dat vinden want ik zie er nergens iets over staan namelijkquote:Op zaterdag 9 september 2023 19:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Via www.gaslicht.com ook nog 75¤ welkomstpremie
Gewoon je postcode en verbruik etc invullen en hij vergelijkt automatisch.quote:Op zaterdag 9 september 2023 21:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Waar kan ik dat vinden want ik zie er nergens iets over staan namelijk
Is die welkomstpremie er ook als je ook stroom teruglevert?quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gewoon je postcode en verbruik etc invullen en hij vergelijkt automatisch.
Bij elke aanbieder kan je dan de prijsdetails voorwaarden etc bekijken.
Idd, als ik invul dat ik bv 2000kWh teruglever dan heb je geen recht op een welkomstkorting.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is die welkomstpremie er ook als je ook stroom teruglevert?
las laatst een nieuwbericht er over toen die ene begon met de 'boete' dat er bij Vattenfall idd geen premies werden aangeboden bij panelen en zonder welquote:Op zaterdag 9 september 2023 22:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is die welkomstpremie er ook als je ook stroom teruglevert?
Ik keek gisteren even en kan idd geen 3 jaar vast afsluiten, wel 1 jaar.quote:Op zaterdag 9 september 2023 22:38 schreef Nizno het volgende:
[..]
las laatst een nieuwbericht er over toen die ene begon met de 'boete' dat er bij Vattenfall idd geen premies werden aangeboden bij panelen en zonder wel
en volgens mij was dat bij eneco of essent ook zo, kan ik mis mee zitten...
eneco heeft voor mensen met zonnepanelen ook geen 3 jaar vast momenteel. maximaal 1 jaar
Oef die doet pijnquote:Op maandag 11 september 2023 00:11 schreef Vallon het volgende:
Strax bij dynamische leveranciers tussen 18u-121u, > 70ct/kWh omdat het kan, niet waait en mensen thuiskomen.
Kortom, koken & stoken voor of na de piek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |