abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210564457
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:32 schreef capricia het volgende:

[..]
En daar is dus nog helemaal geen zekerheid over. Zolang het wetsvoorstel niet de eerste Kamer gepasseerd is (mind you, we hebben in de tussentijd ook nog even een nieuwe EK gekregen), kan ik niet rekenen met de afbouw van de salderingsregeling.

Het zal er heus wel komen, maar hoe en wat is gewoon onduidelijk.

Dus 'dat je besparing de komende jaren aanzienlijk terug gaat lopen' is nog geenszins een zekerheid.
We kunnen niet rekenen met de afbouw salderingsregeling, maar ook niet meer mét de salderingsregeling.
En met steeds meer leveranciers die reppen over terugleveringskosten gaat het je met 8-12 panelen straks gewoon 150-300 euro per jaar schelen. Dat is toch aanzienlijk als je dit vergelijkt met de rekensommetjes van 1 jaar geleden.
pi_210564507
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 23:42 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
We kunnen niet rekenen met de afbouw salderingsregeling, maar ook niet meer mét de salderingsregeling.
En met steeds meer leveranciers die reppen over terugleveringskosten gaat het je met 8-12 panelen straks gewoon 150-300 euro per jaar schelen. Dat is toch aanzienlijk als je dit vergelijkt met de rekensommetjes van 1 jaar geleden.
Dat zou allemaal kunnen ja. Het zou ook allemaal niet kunnen. Voorlopig saldeer ik nog, is de wet die het af moet schaffen er niet door. En terugleveringskosten betaal ik ook niet. :D

Die onzekerheid is heel vervelend, ben ik helemaal met je eens.
Maar ronduit stellen 'dat je besparing de komende jaren aanzienlijk terug gaat lopen', lijkt me wat te snel.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 8 september 2023 @ 07:17:42 #128
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210565461
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 23:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zou allemaal kunnen ja. Het zou ook allemaal niet kunnen. Voorlopig saldeer ik nog, is de wet die het af moet schaffen er niet door. En terugleveringskosten betaal ik ook niet. :D

Die onzekerheid is heel vervelend, ben ik helemaal met je eens.
Maar ronduit stellen 'dat je besparing de komende jaren aanzienlijk terug gaat lopen', lijkt me wat te snel.
Beetje naïef om er zo in te staan. Je weet gewoon dat je linksom of rechtsom ergens geld gaat inleveren.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_210565738
quote:
19s.gif Op vrijdag 8 september 2023 07:17 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Beetje naïef om er zo in te staan. Je weet gewoon dat je linksom of rechtsom ergens geld gaat inleveren.
Dit dus.
pi_210568467
quote:
19s.gif Op vrijdag 8 september 2023 07:17 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Minder voordeel hebben is niet hetzelfde als geld inleveren. Als je nu een TVT hebt van 5 jaar, en je hebt nu al 1 zomer gehad dat heb je nog maar 4 jaar nodig met de huidige regels.
Die regels gaan veranderen, maar dat gaat niet abrubt. Dus waarschijnlijk wordt dan de TVT 6 of 7 jaar. Dat is nog steeds meer dan prima.
Er zijn weinig investeringen waarvan het rendement jarenlang boven de 10% ligt.

En als je nu slim bent met installeren, kijk je wanneer je je eigen verbruikspiek hebt en leg je daar je zonnepanelen nu al op uit. Dan ben je helemaal niet zoveel aan het salderen. Als je eigen verbruik voor 50% afgedekt wordt, wordt de TVT zelfs bij 0 ct voor salderen hoogstens verdubbeld. We moeten ons niet zo blind staren op dat salderen de businesscase onmogelijk maakt, want dat is gewoon niet zo.
pi_210568689
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:38 schreef MisChrartin het volgende:
En als je nu slim bent met installeren, kijk je wanneer je je eigen verbruikspiek hebt en leg je daar je zonnepanelen nu al op uit. Dan ben je helemaal niet zoveel aan het salderen. Als je eigen verbruik voor 50% afgedekt wordt, wordt de TVT zelfs bij 0 ct voor salderen hoogstens verdubbeld. We moeten ons niet zo blind staren op dat salderen de businesscase onmogelijk maakt, want dat is gewoon niet zo.
Als je zo gaat redeneerden zou je dus alleen panelen voor je basislast moeten hebben, dus nooit iets terug leveren. De meeste mensen zijn dan met één enkel paneel, hooguit twee wel klaar. Helaas zijn dat dan relatief dure panelen maar je hoeft geen installatie kosten te betalen.

Met een batterij erbij kan je dan ook de nacht door maar dan hoeft er waarschijnlijk ook maar een paneeltje bij. Feit blijft dat je in de zomer altijd fors opwekt terwijl er in de winter (met name december) zo als niets gebeurd.

Ik hoop nog steeds dat er gewoon een redelijke regeling komt voor terug betalen van geleverde stroom.
pi_210568754
Ik denk ook dat er nog wel een regeling opgetuigd wordt. Inmiddels zijn er zoveel bezitters van zonnepanelen dat het een gevestigde macht begint te worden. Ik vermoed dat politieke partijen zich daar wel bij in willen likken.

Op macro-niveau slaat salderen nergens op natuurlijk, maar de hypotheekrenteaftrek sloeg ook al decennia nergens op en werd toch in stand gehouden om de kiezers te plezieren.
pi_210569026
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je zo gaat redeneerden zou je dus alleen panelen voor je basislast moeten hebben, dus nooit iets terug leveren. De meeste mensen zijn dan met één enkel paneel, hooguit twee wel klaar. Helaas zijn dat dan relatief dure panelen maar je hoeft geen installatie kosten te betalen.

Met een batterij erbij kan je dan ook de nacht door maar dan hoeft er waarschijnlijk ook maar een paneeltje bij. Feit blijft dat je in de zomer altijd fors opwekt terwijl er in de winter (met name december) zo als niets gebeurd.

Ik hoop nog steeds dat er gewoon een redelijke regeling komt voor terug betalen van geleverde stroom.
Ja dat valt dus wel mee. Wij hebben vaak als de zon schijnt de airco in de namiddag aan, we koken ‘s avonds elektrisch, daarna vaatwasser etc aan en we doen aan het eind van de middag/begin van de avond vaak wasjes.
We hebben elektrische fietsen en die laden we ook dan op wanneer we thuiskomen.
Onze verbruikspiek ligt echt tussen 16-20 uur en we verbruiken die piek in de zonnige maanden niet van het net, maar volledig op zonnepanelen.

We leveren op dat moment nu zelfs terug (we hebben zonnepanelen op ongeveer 80% eigen verbruik laten leggen), maar zelfs als salderen verdwijnt maak dat minder uit omdat we het zwaartepunt van ons verbruik zelf opwekken. Ik kan zo even kijken of een een grafiekje uit onze app kan halen, dan zie je wat ik bedoel.
pi_210569053

Dit is de verbruiksgrafiek. Grijs is stroom uit het net en oranje stroom uit zonnepanelen. We wekken het merendeel van ons verbruik op dat moment op.
In onze ‘daluren’ van verbruik produceren we meer dan we verbruiken, dat zie je niet in deze grafiek terug, dat salderen we.

[ Bericht 44% gewijzigd door MisChrartin op 08-09-2023 14:47:55 ]
  vrijdag 8 september 2023 @ 14:55:48 #135
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_210569222

Energiedirect is weer lekker aan het dalen kwa prijzen.
Blij dat ik niet voor het vaste contract ben gegaan, wist dat het wel weer omlaag zou gaan ^O^
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_210578719
Stroom tarief ¤ 0,2938 /kWh
Gas ¤ 1,2125 /m3

Vaste leveringskosten ¤ 18,97 /maand

Vattenfal, 1 jaar vastcontract. Is gas ergens nog goedkoper te vinden?
pi_210579163
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik hoop het niet. Zonde van het geld, daarnaast moet je inefficiënt opwekken niet subsidiëren.
pi_210579203
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 september 2023 13:22 schreef admiraal_anaal het volgende:
Gas ¤ 1,2125 /m3

Prima aanbieding volgens mij
pi_210582924
quote:
15s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:55 schreef junkiesietze het volgende:
[ afbeelding ]

Energiedirect is weer lekker aan het dalen kwa prijzen.
Blij dat ik niet voor het vaste contract ben gegaan, wist dat het wel weer omlaag zou gaan ^O^
Dat kan echt een stuk voordeliger met een jaarcontract.
pi_210582965
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 september 2023 13:22 schreef admiraal_anaal het volgende:
Gas ¤ 1,2125 /m3

Via www.gaslicht.com ook nog 75¤ welkomstpremie
pi_210584793
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 19:07 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Via www.gaslicht.com ook nog 75¤ welkomstpremie
Waar kan ik dat vinden want ik zie er nergens iets over staan namelijk
pi_210585401
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 september 2023 21:31 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Waar kan ik dat vinden want ik zie er nergens iets over staan namelijk
Gewoon je postcode en verbruik etc invullen en hij vergelijkt automatisch.
Bij elke aanbieder kan je dan de prijsdetails voorwaarden etc bekijken.
  zaterdag 9 september 2023 @ 22:08:43 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210585417
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 22:07 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Gewoon je postcode en verbruik etc invullen en hij vergelijkt automatisch.
Bij elke aanbieder kan je dan de prijsdetails voorwaarden etc bekijken.
Is die welkomstpremie er ook als je ook stroom teruglevert? ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210585487
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 22:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Idd, als ik invul dat ik bv 2000kWh teruglever dan heb je geen recht op een welkomstkorting.

Waarschijnlijk zijn ook energieleveranciers niet zo verzot op terugleveraars. :P
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 9 september 2023 @ 22:38:22 #145
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_210585764
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 22:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
las laatst een nieuwbericht er over toen die ene begon met de 'boete' dat er bij Vattenfall idd geen premies werden aangeboden bij panelen en zonder wel

en volgens mij was dat bij eneco of essent ook zo, kan ik mis mee zitten...
eneco heeft voor mensen met zonnepanelen ook geen 3 jaar vast momenteel. maximaal 1 jaar
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 9 september 2023 @ 23:22:35 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210586315
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 september 2023 22:38 schreef Nizno het volgende:

[..]
las laatst een nieuwbericht er over toen die ene begon met de 'boete' dat er bij Vattenfall idd geen premies werden aangeboden bij panelen en zonder wel

en volgens mij was dat bij eneco of essent ook zo, kan ik mis mee zitten...
eneco heeft voor mensen met zonnepanelen ook geen 3 jaar vast momenteel. maximaal 1 jaar
Ik keek gisteren even en kan idd geen 3 jaar vast afsluiten, wel 1 jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 10 september 2023 @ 07:24:46 #147
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210587626
Maar kan je niet overstappen en je panelen niet opgeven? Drie jaar vast bij X voor laagste prijs.

Verlengen zal niet gaan omdat die het weet maar een ander weet het niet
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Moderator zondag 10 september 2023 @ 09:08:49 #148
236264 crew  capricia
pi_210588002
Als het goed is heb je je zonnepanelen al bij het begin aangemeld bij www.energieleveren.nl

Het lijkt me dus dat ze zo kunnen zien dat je teruglevert.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 11 september 2023 @ 00:11:59 #149
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_210598309
Strax bij dynamische leveranciers tussen 18u-121u, > 70ct/kWh omdat het kan, niet waait en mensen thuiskomen.
Kortom, koken & stoken voor of na de piek.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_210598667
quote:
3s.gif Op maandag 11 september 2023 00:11 schreef Vallon het volgende:
Strax bij dynamische leveranciers tussen 18u-121u, > 70ct/kWh omdat het kan, niet waait en mensen thuiskomen.
Kortom, koken & stoken voor of na de piek.
Oef die doet pijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')