Bellen met Greenchoice.quote:Op vrijdag 1 september 2023 10:58 schreef Gerard-Joling het volgende:
Weet iemand hier wellicht meer van en wat ik nu het beste kan doen?
Dat kan zeker. Maar wellicht zijn hier afnemers van Greenchoice met panelen die weten hoe het zit?quote:
Eneco hier.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:02 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Dat kan zeker. Maar wellicht zijn hier afnemers van Greenchoice met panelen die weten hoe het zit?
Ja ik zie ook dat de informatie uit april 2020 dateert. Oud dus en niet meer relevant voor nu. Maar dan nog twijfel ik of ik het moet laten corrigeren naar enkeltarief. Lastig...quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Eneco hier.
Maar daar werkt dit ook zo. Is alleen van toepassing als je meer verbruikt dan je panelen opleveren.
Gaat over het salderen.
Als jij meer teruglevert dan je verbruikt, is dit stuk niet interessant voor jou.
Maakt toch niet uit voor jou?quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:23 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ja ik zie ook dat de informatie uit april 2020 dateert. Oud dus en niet meer relevant voor nu. Maar dan nog twijfel ik of ik het moet laten corrigeren naar enkeltarief. Lastig...
Jawel want die info spreekt over een terugleververgoeding die gekoppeld is aan een normaal of dal tarief. Ik heb maar 1 teruglevertarief. Dus dan gaat het voordeel wat ze daar benoemen niet op voor mij?quote:
Nee. Dat voordeel gaat niet op voor jou. Als je meer teruglevert dan je verbruikt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:38 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Jawel want die info spreekt over een terugleververgoeding die gekoppeld is aan een normaal of dal tarief. Ik heb maar 1 teruglevertarief. Dus dan gaat het voordeel wat ze daar benoemen niet op voor mij?
Oke mooi dan trekken we dezelfde conclusie. Wel vreemd dat Greenchoice een dubbel tarief aanhoudt als ik via Gaslicht specifiek kies voor het enkeltarief. Maar ben daar eerder klant geweest (met dubbel tarief) dus wellicht zit het hem daar in.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Dat voordeel gaat niet op voor jou. Als je meer teruglevert dan je verbruikt.
Onder de streep maakt het voor jou niet uit of je enkel of dubbel tarief hebt.
Voorbeeld 2? Nou, in de piekperiode heb je 1400 kWh uit het stopcontact getrokken. Je hebt echter in diezelfde piekperiode ook in totaal 3000 kWh terug geleverd. Per saldo heb je dus in de piekperiode eigenlijk een verbruik gehad van 1400 - 3000 = -1600 kWh.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:39 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Oke mooi dan trekken we dezelfde conclusie. Wel vreemd dat Greenchoice een dubbel tarief aanhoudt als ik via Gaslicht specifiek kies voor het enkeltarief. Maar ben daar eerder klant geweest (met dubbel tarief) dus wellicht zit het hem daar in.
Bij deze voorwaarden is voor mij voorbeeld 2 van toepassing. Hoe vaker ik het lees hoe minder ik het begrijp. Wellicht dat iemand het in jip en janneke taal kan uitleggen?
Ah oke ik denk dat ik het begrijp. Waarvoor dank. Zie ik nu ook dat Greenchoice als volgt saldeert: Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.Klinkt niet gunstig. Ook Gaslicht zegt dat enkel tarief beter is...quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voorbeeld 2? Nou, in de piekperiode heb je 1400 kWh uit het stopcontact getrokken. Je hebt echter in diezelfde piekperiode ook in totaal 3000 kWh terug geleverd. Per saldo heb je dus in de piekperiode eigenlijk een verbruik gehad van 1400 - 3000 = -1600 kWh.
Maar er is ook nog dalverbruik. Je dalverbruik is 1200 kWh geweest. Dan wordt het overschot uit je piekperiode genomen (dus 1600 kWh) en dat wordt in mindering gebracht op de 1200 kWh die je in die dalperiode hebt verbruikt. Dan hou je netto dus -400 kWh over.
Maar, in de dalperiode heb je óók nog stroom terug geleverd. Dat was 300 kWh. Omdat er geen positief verbruik meer is om die 300 van af te trekken gaat die 300 dus ook gewoon het net op, oftewel, wordt terug geleverd. Maar met het rekensommetje van net hád je al 400 kWh terug geleverd, en daar komt je 300 kWh dus nog bij, oftewel, je hebt dan 700 kWh terug geleverd.
Voor wat je terug levert krijg je een vaste vergoeding zeg je, zeg dat dat 9ct is. Die 700 kWh leveren dus dan 63 euro op.
Maar dat is voor jou niet relevant als je meer teruglevert dan je verbruikt. Want je dalverbruik IS al 0 als je meer teruglevert dan je totaalverbruik is. Het is alleen maar interessant als je minder teruglevert dan je verbruikt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:08 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ah oke ik denk dat ik het begrijp. Waarvoor dank. Zie ik nu ook dat Greenchoice als volgt saldeert: Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.Klinkt niet gunstig. Ook Gaslicht zegt dat enkel tarief beter is...
Ik doe echt mijn best maar ik begrijp niet waarom mijn dalverbruik op nul uitkomt. Het is mogelijk lijkt me dat ik bijvoorbeeld 900 kwh verbruik en maar 200 kwh opwek? Net als in voorbeeld 2 van Greenchoice.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is voor jou niet relevant als je meer teruglevert dan je verbruikt. Want je dalverbruik IS al 0 als je meer teruglevert dan je totaalverbruik is. Het is alleen maar interessant als je minder teruglevert dan je verbruikt.
Ik ken jouw cijfers natuurlijk niet, dus dat is lastig praten. Maar jij geeft aan dat 'situatie 2' voor jou geldt, maw, dat is ook de situatie die jij hebt. Dan kan ik het niet echt makkelijker maken ben ik bang. Als je je daadwerkelijke cijfers over een heel jaar hebt én wil delen kunnen we kijken of je we je kunnen helpen begrijpen?quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:40 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ik doe echt mijn best maar ik begrijp niet waarom mijn dalverbruik op nul uitkomt. Het is mogelijk lijkt me dat ik bijvoorbeeld 900 kwh verbruik en maar 200 kwh opwek? Net als in voorbeeld 2 van Greenchoice.
Waar zou je volgens jou dan op uit moeten komen in situatie 2 van Greenchoice voor wat betreft het dalverbruik?quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:40 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ik doe echt mijn best maar ik begrijp niet waarom mijn dalverbruik op nul uitkomt. Het is mogelijk lijkt me dat ik bijvoorbeeld 900 kwh verbruik en maar 200 kwh opwek? Net als in voorbeeld 2 van Greenchoice.
Je hoeft niet bij dezelfde leverancier gas én stroom af te nemen hè.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:12 schreef Puala het volgende:
Vraagje wat is verstandig.
Mijn oma heeft geen contract op dit moment, aanbieder is Oxxio. Haar eindafrekening is in juni geweest.
En ze heeft zonnepanelen laten leggen, die het best lekker doen. De gasprijs is bij andere aanbieders behoorlijk lager dan wat ze nu aanbieden bij Oxxio. Is het verstandig om over te stappen ivm salderen?
Je zei toch dat je effectief meer zal terugleveren dan je verbruik? En nu kom je opeens met iets heel anders.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:40 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Nou, dat is dus wel het gevaar. Dus stel jij levert in de piekuren giga veel terug, maar je verbruik is daar ontzettend laag, terwijl dat in de daluren natuurlijk anders is. Want dan neem je veel af en levert relatief weinig terug.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:54 schreef Viezig het volgende:
[..]
Je zei toch dat je effectief meer zal terugleveren dan je verbruik? En nu kom je opeens met iets heel anders.
Zolang het nog volledig salderen is krijg je volgens mij sowieso een vaste terugleververgoeding. Anders zal het wel heel lastig worden qua administratie. Stel je levert effectief 1000 kWh in een jaar terug, moeten ze dan gaan uitzoeken hoeveel daarvan je in dal en hoeveel in piek teruggeleverd hebt? En hoe werkt dat met salderen, saldeer je dan de kWh's met een lagere of hogere terugleververgoeding eerst?
Je maakt het volgens mij onnodig ingewikkeld.
Ik begrijp wat je bedoelt. Laatste jaarafrekening was mijn verbruik circa 900 kwh (normaal) en 800 (dal). Op mijn offerte van mijn panelen staat de verwachte opbrengst van 2800 kwh. Hoeveel daarvan onder het normale en daltarief gaat vallen weet ik niet. Dus ik weet ook niet goed hoe een proefberekening te maken. Ik ging daarbij maar uit van het voorbeeld van Greenchoice. Maar daarin wordt minder opgewekt dan verbruikt bij het daltarief. Hoe dat bij mij zal uitpakken weet ik niet.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:54 schreef Viezig het volgende:
[..]
Je zei toch dat je effectief meer zal terugleveren dan je verbruik? En nu kom je opeens met iets heel anders.
Zolang het nog volledig salderen is krijg je volgens mij sowieso een vaste terugleververgoeding. Anders zal het wel heel lastig worden qua administratie. Stel je levert effectief 1000 kWh in een jaar terug, moeten ze dan gaan uitzoeken hoeveel daarvan je in dal en hoeveel in piek teruggeleverd hebt? En hoe werkt dat met salderen, saldeer je dan de kWh's met een lagere of hogere terugleververgoeding eerst?
Je maakt het volgens mij onnodig ingewikkeld.
Het is nu nog mooier. Ik saldeer eerst het hoge tarief, wat overblijft wordt vervolgens gesaldeerd op het daltarief.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, dat is dus wel het gevaar. Dus stel jij levert in de piekuren giga veel terug, maar je verbruik is daar ontzettend laag, terwijl dat in de daluren natuurlijk anders is. Want dan neem je veel af en levert relatief weinig terug.
Als je dus vervolgens je piekuren volledig kunt salderen, maar het overschot wordt niet gebruikt om de daluren weg te poetsen, dan krijg je voor dat overschot dus een habbekrats. Vervolgens mag je de daluren betalen terwijl je daar niet net zo veel opwek tegenover kunt zetten en dús mag je dan voor een deel van je dalurenverbruik gaan betalen.
In de praktijk gebeurt dat (nog) niet, maar het kan wel, en ze hebben die cijfers ook bij slimme meters want die registreren gewoon per (teruglever)telwerk, en dat splitst in piek en dal.
Maar...je snapt het nog steeds niet. Er valt niks te kijken. Er is geen probleem want je levert MEER terug dan je totale verbruik.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:28 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt. Laatste jaarafrekening was mijn verbruik circa 900 kwh (normaal) en 800 (dal). Op mijn offerte van mijn panelen staat de verwachte opbrengst van 2800 kwh. Hoeveel daarvan onder het normale en daltarief gaat vallen weet ik niet. Dus ik weet ook niet goed hoe een proefberekening te maken. Ik ging daarbij maar uit van het voorbeeld van Greenchoice. Maar daarin wordt minder opgewekt dan verbruikt bij het daltarief. Hoe dat bij mij zal uitpakken weet ik niet.
Wel even gebeld met Greenchoice en ze geven aan dat ik het even kan aankijken. 2 weken voor de einddatum kunnen ze met terugwerkende kracht nog de jaarrekening opmaken op basis van enkeltarief. Dus kan in de maanden daarvoor even testen wat voordeliger uitpakt.
Het klopt inderdaad dat ik er weinig van snap. Waarvoor mijn excuses. Vroeger nam je een contract af en dat was het. Nu moet je een energie- en tech expert zijn om alles te kunnen begrijpen. Ik heb mij wat verkeken op wat er bij komt kijken bij de aanschaf van panelen. Al concluderende moet ik dus gaan opletten zodra ik meer verbruik dan ik opwek. Dat gaat nog wel even durenquote:Op vrijdag 1 september 2023 15:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar...je snapt het nog steeds niet. Er valt niks te kijken. Er is geen probleem want je levert MEER terug dan je totale verbruik.
Dus, jouw verwachte opbrengst is 2800 kWh. Dat zal oneven verdeeld zijn over de tarieven (want dat is waar het bij jou mis gaat), maar stel dat jouw piekopwek neerkomt op 1600, en het restant op de dalmomenten, dus zeg 1200.
Vervolgens nemen we jouw piekverbruik. Dat is 900 kWh. Van die 1600 nemen we dan 900, en die brengen we in mindering op jouw piekverbruik. Dan komen we op 0. Dan is er echter nog 700 over. Dan nemen we je dalverbruik. Dat is 800 kWh. Dan brengen we die resterende 700 daar op in mindering. Blijft er 100 kWh over qua dalverbruik. Maar, in je daluren heb je ook opwek gehad, te weten die 1200.
Dan blijft er dus uiteindelijk 1100 kWh over, nadat die 100 dalverbruik zijn weg gepoetst, die terug het net op gaat. Jij krijgt een vaste vergoeding, van zeg even 8 cent. Dus 1100 x 8ct = 88 euro die je krijgt voor het gedeelte wat je NA je eigen verbruik te hebben weg gepoetst netto op het net gezet hebt. Maar je eigen verbruik is ook 0.
Jouw verwarring zit bij het feit dat er gesproken wordt over piek en dal, maar dat is alleen maar relevant als je in totaal MINDER opwekt dan je verbruik.
Want als ik je zeg dat je totaalverbruik op een jaar 900 + 800 = 1700 kWh is, maar je totaalopwek op een jaar straks 2800, dan is je NETTO verbruik -1100 kWh, dan snap je het wel. Waar jij bang voor bent is alleen maar relevant als je minder opwekt dan je totaalverbruik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |