De grafieken voor verbruik en opwekken zijn als sin en cos ... , en met een warmtepomp is het verschil nog veel groter.quote:Op dinsdag 12 september 2023 22:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je werkt niet op voor eigen verbruik. Je wekt teveel op.
Hoezo per jaar? Doe dan per decennium. Ja absurd voorbeeld, maar die stroom van de zomer is gewoon ✨weg✨ als je enkel opwekt voor zomergebruik, desnoods met accu, heb je een redelijke tvt. Is het gewoon groen. Alleen niet een heel jaar.
Je hebt geen 7k aan panelen nodig voor je zomergebruik. Verre van. Maar al die mensen die dat straks niet willen moeten dat zelf weten.quote:Op dinsdag 12 september 2023 22:08 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
De grafieken voor verbruik en opwekken zijn als sin en cos ... , en met een warmtepomp is het verschil nog veel groter.
Er is geen Hollander die voor 7k zonnepanelen gaat leggen om in de zomer 300 euro te besparen en in de winter 10.
Dus als je wilt stimuleren dat men ze heeft zal je ze moeten gaan belonen voor het teveel opgewekte in de zomer, of, lekker op het gas blijven.
En het neerleggen van 3 panelen a 2200 euro, of nu vast 2500 a 3000, levert je ~1000 kWh op @ 35 cent * 85% (eigen verbuik, overige 15% lever je terug) = 0.35 * 1000 * 0.85 = 297,50quote:Op dinsdag 12 september 2023 22:12 schreef investeerdertje het volgende:
Je hebt geen 7k aan panelen nodig voor je zomergebruik. Verre van. Maar al die mensen die dat straks niet willen moeten dat zelf weten.
Bij (vrijwillige, bij model mag het bv al niet) terugleverheffing (geen boete), en het negeren van de teruglevering, van je 4 euro per maand, is de terugverdientijd 7.5 jaar. Geen 10. Lekker gerekend. Binnen de levensduur van de omvormer is dat een rendement van 6.5%.quote:Op woensdag 13 september 2023 10:17 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En het neerleggen van 3 panelen a 2200 euro, of nu vast 2500 a 3000, levert je ~1000 kWh op @ 35 cent * 85% (eigen verbuik, overige 15% lever je terug) = 0.35 * 1000 * 0.85 = 297,50
Dan lever je 115 kWh terug en laten we voor het gemak zeggen dat je die 115kWh helemaal saldeert, dus totaal 350 euro stroom bespaard.
Daar gaat 12 * 4 euro af, terugleverheffing tussen de 5 en 1000kWh = 4 euro de maand
Totaal 302 euro.
tvt 10 jaar, en dan mag er geen schroefje afbreken van je panelen.
Zonder saldering, en 7 cent per teruggeleverde kWh
297.50 + 115 * 0.07 = 10 jaar tvt
Zonder saldering, en 7 cent per teruggeleverde kWh, en teruglever boete
297.50 + 115 * 0.07 -48 = 15 jaar tvt
Met meer panelen wordt het alleen erger, omdat je veel minder stroom direct zelf gebruikt en dus meer teruglevert. Daar krijg je dan minder voor terug, en/of een hogere boete.
ie. saldering eraf en/of terugleverboete -> geen hond die nog panelen neemt, of vervangt als ze stuk en vervanging is meer dan tientjes werk.
De enige reden dat panelen rendabel waren, was door saldering. Dat milieu kan de gemiddelde paneeleigenaar aan z'n reet roesten gok ik.
Heel irritant ja.quote:Op woensdag 13 september 2023 11:12 schreef Papabear het volgende:
Is het wellicht een idee om dit topic te splitsen in twee afzonderlijke topics?
Energietarieven MET zonnepanelen
Energietarieven ZONDER zonnepanelen
Ik heb ze zelf niet en door de wirwar van met/zonder is het inmiddels een drama om dit topic te lezen![]()
De ene leverancier is voordeliger, dan wel nadeliger of je wel of geen zonnepanelen hebt. Er is nu geen doorkomen meer aan in dit topic.
Zullen we dan ook een topic maken voor met gas? Zonder gas? Netbeheerder meenemen?quote:Op woensdag 13 september 2023 11:12 schreef Papabear het volgende:
Is het wellicht een idee om dit topic te splitsen in twee afzonderlijke topics?
Energietarieven MET zonnepanelen
Energietarieven ZONDER zonnepanelen
Ik heb ze zelf niet en door de wirwar van met/zonder is het inmiddels een drama om dit topic te lezen![]()
De ene leverancier is voordeliger, dan wel nadeliger of je wel of geen zonnepanelen hebt. Er is nu geen doorkomen meer aan in dit topic.
Amper 50% van de koopwoningen heeft op dit moment zonnepanelen, van de (sociale) huur is dat nog minder. Maar 95% of meer van de posts in dit topic gaat inmiddels over zaken die specifiek met zonnepanelen te maken hebben. Voor de nog steeds grote groep die (nog) geen panelen heeft is er daardoor niet door heen te lezen. Over warmtepomp lees je zo nu en dan wat maar (nog) niet storend. Ik vind wel dat hij een punt heeft eigenlijk. Verder geen haat maar het zou de leesbaarheid enorm ten goede komen voor wie er nog niet aan wil/kan om die zaken te scheiden.quote:Op woensdag 13 september 2023 11:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zullen we dan ook een topic maken voor met gas? Zonder gas? Netbeheerder meenemen?
Uiteindelijk is de saldering discussie en of zonnepanelen uitlijnen zonder niet voor hier. Verder is het imho onzin om het te scheiden.
Tja, dat salderen gedoe gaf ik gelijk. Voor de rest is het imho vooral een gevalletje salaristopic. Mensen die er mee bezig zijn zullen hier posten, die hebben gok ik zomaar vaak zonnepanelen.quote:Op woensdag 13 september 2023 11:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Amper 50% van de koopwoningen heeft op dit moment zonnepanelen, van de (sociale) huur is dat nog minder. Maar 95% of meer van de posts in dit topic gaat inmiddels over zaken die specifiek met zonnepanelen te maken hebben. Voor de nog steeds grote groep die (nog) geen panelen heeft is er daardoor niet door heen te lezen. Over warmtepomp lees je zo nu en dan wat maar (nog) niet storend. Ik vind wel dat hij een punt heeft eigenlijk. Verder geen haat maar het zou de leesbaarheid enorm ten goede komen voor wie er nog niet aan wil/kan om die zaken te scheiden.
Niet als je zelf geen panelen hebt Hans.quote:Op woensdag 13 september 2023 11:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Teruglever tarieven zijn onderdeel van de tarieven.
"Energietarieven" Helga, het is niet alleen stroomkooptopic Helga. Dat zei ik ook al op hem Helga. Als jij hier wil janken over gasprijzen of stadsverwarming is dat ook goed Helga.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet als je zelf geen panelen hebt Hans.
Dat was exact zijn punt
En zie hier exact waarom je die tarieventopics zo snel mogelijk moet splitsen in met en zonder zonnepaneelgeneuzel. Het is inderdaad een verkapt salaristopic geworden.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
"Energietarieven" Helga, het is niet alleen stroomkooptopic Helga. Dat zei ik ook al op hem Helga. Als jij hier wil janken over gasprijzen of stadsverwarming is dat ook goed Helga.
Ook gelijk met en zonder gas?quote:Op woensdag 13 september 2023 12:36 schreef Elan het volgende:
[..]
En zie hier exact waarom je die tarieventopics zo snel mogelijk moet splitsen in met en zonder zonnepaneelgeneuzel. Het is inderdaad een verkapt salaristopic geworden.
Ik opteer eentje voor de elite en eentje voor het plebs.
Wel of geen zonnepanelen. Punt.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook gelijk met en zonder gas?
Met zonnepanelen en zonder gas?
Met zonnepanelen en met gas?
Met zonnepanelen en met stadsverwarming?
Zonder zonnepanelen maar over een aantal maanden met zonnepanelen?
Waar wil je in het laatste geval posten? Wil je dan nog overleggen met ervaringsdeskundigen (zonnepaneelbezitters) die je uit het reguliere energietarieventopic verbannen hebt of mag je dan alsnog in het zonnepaneelloze reguliere energietarieventopic overwegen wat je wel of niet gaat doen?
Het gaat over energietarieven, dus stroom, gas, stadsverwarming en dus ook over teruglevertarieven cq terugleverboetes.
Juist voor iedereen die nog geen zonnepanelen heeft is die discussie ook interessant.
Dan krijg je vrij eenvoudig mee wat de gevolgen van aanschaf zijn.
Als investeerdertje iets simpels als praten over gasprijzen al als 'gejank' beschouwt is het wel duidelijk hoe hoog bepaalde lieden in de boom zitten hier met hun energieneutrale woning. En vooral waarom er zo snel mogelijk een eigen topic voor mensen moet komen die daar niet in willen of kunnen participeren.quote:Dat jij er een elite vs plebs verhaal van maakt zegt vooral veel over jou.
Jij blijft gewoon een voetbaltokkie. Maak je vooral geen illusies.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:58 schreef Scorpie het volgende:
Je bent tegenwoordig elite als je zonnepanelen hebt? Wow.
Ja, wist je dat niet? En ultra-elite als je all-electric bent, dus gas- en stadsverwarmingsloos.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:58 schreef Scorpie het volgende:
Je bent tegenwoordig elite als je zonnepanelen hebt? Wow.
Zucht: Niemand zegt dat het hier niet hoort maar het gaat hier eigenlijk nog maar alleen over salderen, voor wie geen panelen heeft is dat totaal niet relevant. Dus heeft het ook geen zin om überhaupt nog mee te lezen. Maar je neemt einde van de dag wel stroom en/of gas af, dus het is niet zo dat je niet geïnteresseerd bent in het algemene onderwerp van dit topic, namelijk "energieprijzen" . Vanuit praktisch oogpunt zou het dan makkelijker zijn het onderwerpt te scheiden.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zie het issue niet echt zo eigenlijk. Het gaat over de energietarieven, stroom, gas, stadsverwarming, wat er ook maar is. Voor stroom heb je dan ook nog het smaakje teruglevertarieven, en daar heb je inderdaad alleen mee te maken als je zonnepanelen hebt.
Maar het blijft onderdeel van de energietarieven.
Het gaat daar nu over omdat dat nu de energietarieven beïnvloedt, met de aanpassingen die sommige energieleveranciers gedaan hebben.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Zucht: Niemand zegt dat het hier niet hoort maar het gaat hier eigenlijk nog maar alleen over salderen, voor wie geen panelen heeft is dat totaal niet relevant. Dus heeft het ook geen zin om überhaupt nog mee te lezen. Maar je neemt einde van de dag wel stroom en/of gas af, dus het is niet zo dat je niet geïnteresseerd bent in het onderwerp van dit topic, namelijk "energieprijzen" . Vanuit praktisch oogpunt zou het dan makkelijker zijn het onderwerpt te scheiden.
Ik gok verder dat er niet zo heel veel mensen zijn die een gasloze woning hebben zonder panelen dus je hoeft niet gelijk ALLES te scheiden.
Nou nou nou moet dat nou weer zoquote:Op woensdag 13 september 2023 14:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij blijft gewoon een voetbaltokkie. Maak je vooral geen illusies.
Ik noem het bij jou gejank Helga. Maar dat kan komen door je "Hans" gezeik. En je gezeik dat alle ander vormen van tarieven niet relevant zijn volgens jou. Nou dat is voor mij inderdaad niet relevant.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Als investeerdertje iets simpels als praten over gasprijzen al als 'gejank' beschouwt is het wel duidelijk hoe hoog bepaalde lieden in de boom zitten hier met hun energieneutrale woning. En vooral waarom er zo snel mogelijk een eigen topic voor mensen moet komen die daar niet in willen of kunnen participeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |