abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210388615

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_210389214
Zijn er FOK-ers die meedoen aan de betatesting van de nieuwe MAX website? Ik had me opgegeven maar ben niet verkozen echter wel benieuwd hoe het gaat verlopen
pi_210389748
Prijsverlaging Th* G*ld*n *rch D*st*ll*r* (CCF)

SPOILER
pi_210390555
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 21:46 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik heb aan Collin voorgesteld zeker met mensen op leeftijd dit verplicht te stellen. Geen antwoord op gehad.

Ik laat hem met name lopen omdat er niet wordt afgelost.
Op zich zou het natuurlijk een pré zijn als die er zou zijn. Aan de andere kant geeft het eventueel verplicht stellen natuurlijk weer een flinke extra kostenpost. Zeker zoals bij dit voorbeeld waarbij er 4 personen h.a. zijn. Daarnaast concurreren de platforms natuurlijk onderling ook nog op o.a. kosten voor de lening nemers.

Overigens zijn deze 2 nou ook weer niet zo oud. Beide hebben nog geeneens de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De andere 2 die ook mee tekenen en in de VOF zitten zijn pas 31 jaar.
pi_210390770
quote:
14s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Op zich zou het natuurlijk een pré zijn als die er zou zijn. Aan de andere kant geeft het eventueel verplicht stellen natuurlijk weer een flinke extra kostenpost. Zeker zoals bij dit voorbeeld waarbij er 4 personen h.a. zijn. Daarnaast concurreren de platforms natuurlijk onderling ook nog op o.a. kosten voor de lening nemers.

Overigens zijn deze 2 nou ook weer niet zo oud. Beide hebben nog geeneens de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De andere 2 die ook mee tekenen en in de VOF zitten zijn pas 31 jaar.
En daar komt bij dat er flinke marge zit in het onroerend goed dat als zekerheid gesteld wordt. Ik durf deze wel aan voor een basis inleg.
Ben het wel eens dat het beter was geweest als Collin tenminste een beperkte aflossing op de lening had geëist.
pi_210390798
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En daar komt bij dat er flinke marge zit in het onroerend goed dat als zekerheid gesteld wordt. Ik durf deze wel aan voor een basis inleg.
Ben het wel eens dat het beter was geweest als Collin tenminste een beperkte aflossing op de lening had geëist.
Collin verlaagt die aflossingsdruk a.g.v. de gestegen marktrentes. Klanten willen niet teveel betalen, rente omhoog, aflossing omlaag.
pi_210390895
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:27 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Collin verlaagt die aflossingsdruk a.g.v. de gestegen marktrentes. Klanten willen niet teveel betalen, rente omhoog, aflossing omlaag.
Ik begrijp hoe het werkt en je wilt een bedrijf ook niet met te hoge lasten opzadelen maar helemaal niets aflossen is ook kwetsbaar als er over 2 jaar geherfinancierd wordt. Dus als het bedrijfsmodel een beperkte aflossing aan kan, zou dat wel mijn voorkeur hebben. Dan loopt het risico er ook wat sneller uit voor de investeerders.
pi_210391254
Aardig artikel over 1 jaars deposito s en de lage rente van nl en be banken https://www.volkskrant.nl(...)lijke-deal~bb59d3c6/
pi_210391378
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 17:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
1.000.000 wordt vervroegd afgelost. Voor het overige wordt de lening verlengd tot eind febr 2024. Zoetermeer is een veel risicovoller project gebleken dan vooraf geschetst.

Ik had gehoopt op 1-10 van mijn projecten af te zijn, maar mag nog een half jaar wachten omdat niet voor herfinanciering wordt gekozen.
Ik heb er 6 die tegen eind oktober afgelost dienen te worden, nummer 1 is dan al niet van toepassing.

"In de reeds voorlegde en nieuwe verlengingsovereenkomst is als bepaling opgenomen dat zo veel als mogelijk op de Crowdrealestate Lening afgelost dient te worden." is ook een extreem rare zin. Los van het feit dat de afspraken van de verlengingsovereenkomst niet worden nagekomen.
pi_210391488
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:27 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
De lening is waarschijnlijk zo vastgesteld omdat ze niet meer lasten aankunnen. Ik zie niet in hoe ze met zo'n beperkte cashflow over 2 jaar zouden moeten aflossen, of er moet iets zijn wat wij niet weten. Dus dan moeten ze herfinancieren gebaseerd op de hoop dat dan de rente lager is ?

Seizoengevoelige business (ijssalon), horeca, mensen op leeftijd, geen aflossing.
En ik vind een ijsjes inventaris van 89.000 euro hoog. Moet je een hoop ijsjes voor verkopen.
Desalniettemin wens ik de investeerders veel geluk.
pi_210391745
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:36 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
De lening is waarschijnlijk zo vastgesteld omdat ze niet meer lasten aankunnen. Ik zie niet in hoe ze met zo'n beperkte cashflow over 2 jaar zouden moeten aflossen, of er moet iets zijn wat wij niet weten. Dus dan moeten ze herfinancieren gebaseerd op de hoop dat dan de rente lager is ?

Seizoengevoelige business (ijssalon), horeca, mensen op leeftijd, geen aflossing.
En ik vind een ijsjes inventaris van 89.000 euro hoog. Moet je een hoop ijsjes voor verkopen.
Ze kunnen over 2 jaar ook nog prima herfinancieren via Collin tegen de dan geldende rente.
pi_210392766
Bedrijfsmatig vastgoed
A.M. van der Dong
¤ 600.000 | 7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/a-m-van-der-dong/
1e hypotheek, 32% ltv
pi_210392984
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:36 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

De cashflow 2024 wordt niet vermeld. Dan ijssalon operationeel en zal deze sterk beïnvloeden ( inderdaad wel afhankelijk van weer) Geen ijssalon in een plaats van ruim 30000 inwoners. Investeringsbedrag voor een ijssalon redelijk normaal.
Ik doe mee en deze investering brengt mij bij de diamant club, bedankt @Jaco078

[ Bericht 1% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 23-08-2023 13:26:37 ]
pi_210393290
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 12:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfsmatig vastgoed
A.M. van der Dong
1e hypotheek, 32% ltv
Kijk, daar houd ik van; gewoon eenvoudig gekleed en ondertussen miljonair zijn.
pi_210393555
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 12:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Bedrijfsmatig vastgoed
A.M. van der Dong
1e hypotheek, 32% ltv
Ondanks de magere 7.5% wil ik deze zeker meenemen. Deze dame heeft het goed voor elkaar zover ik uit de pitch kan overzien!
Dus als er een linkje is hou ik me aanbevolen.
pi_210393658
Heel even over de linkjes, hoe het ook al weer begon :-). Linkjes zijn natuurlijk altijd fijn, maar met name interessant voor projecten die zeer snel vol dreigen te komen.

Recent voorbeeld:

van Jong Amelta,
4PM Real Estate waren ook linkjes, maar die staan al dagen open.

M.a.w. of er nu een linkje komt of niet, grote kans dat je tijd hebt om te storten.

Dat enerzijds.

Anderzijds: als er een paar mensen heel groot ingaan, kan hij snel volzitten...
pi_210393822
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:44 schreef Jaco078 het volgende:
Heel even over de linkjes, hoe het ook al weer begon :-). Linkjes zijn natuurlijk altijd fijn, maar met name interessant voor projecten die zeer snel vol dreigen te komen.

Recent voorbeeld:

van Jong Amelta,
4PM Real Estate waren ook linkjes, maar die staan al dagen open.

M.a.w. of er nu een linkje komt of niet, grote kans dat je tijd hebt om te storten.

Dat enerzijds.

Anderzijds: als er een paar mensen heel groot ingaan, kan hij snel volzitten...
Plus dat het voordeel van een linkje is dat je niet rond 11.00 of rond 14.00 aan de knoppen hoeft te zitten en je dus wat gemakkelijker onbevangen met andere zaken bezig kan zijn.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 16:18:01 #19
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_210395406
quote:
Heb bij SIG enkele projecten met vertraagde aflossing.
Haal ik 100K net niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_210395529
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 16:18 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Heb bij SIG enkele projecten met vertraagde aflossing.
Haal ik 100K net niet.
Meneer Law is wel aan de weg aan het timmeren. Krijgt zeker niet meer zoveel cursisten moet nu zelf aan de project ontwikkeling. Zou hij de mensen met 100 k+ uit zijn eigen netwerk halen?
Ik sla dit keer over. 😀👋
pi_210396079
Cygnus Drinks & Tastings
¤ 100.000 | 7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/cygnus-drinks-tastings/
1e hypotheek woonhuis. Interessant project
pi_210396573
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 17:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Cygnus Drinks & Tastings
¤ 100.000 | 7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/cygnus-drinks-tastings/
1e hypotheek woonhuis. Interessant project
Zeker een leuk project zo te zien.
Mocht iemand een linkje op de kop kunnen tikken dan hou ik mij zeker aanbevolen.
pi_210402799
Vandaag zou
SPOILER
volgens het aangepaste betaalschema van Collin afgelost moeten worden, moet het eerlijk gezegd nog zien maar laten we hopen dat het goed komt. Sowieso een :G voor Collin omdat ze ons na de eerste melding niet meer geïnformeerd hebben dat ze de lening zo maar een maand verlengd hebben.

En nog een :G voor Collin voor
SPOILER
in mei aangegeven dat ze de lening opgezegd hebben en dat als de woning niet eind juni verkocht zou zijn, ze zelf de verkoop af gingen dwingen. Daarna niets meer gehoord van Collin en het OG lijkt nog niet in de verkoop te staan.
pi_210404119
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 07:40 schreef Faraday01 het volgende:

SPOILER
in mei aangegeven dat ze de lening opgezegd hebben en dat als de woning niet eind juni verkocht zou zijn, ze zelf de verkoop af gingen dwingen. Daarna niets meer gehoord van Collin en het OG lijkt nog niet in de verkoop te staan.
Na vragen heb ik twee weken geleden nog een update gehad maar helaas was er nog weinig concreet te melden.

quote:
De verkoop heeft voor eind juni niet plaatsgevonden, waardoor wij de executiemaatregelen (openbare verkoop) in gang hebben gezet conform het laatste investeerdersbericht. In de tussentijd heeft een nieuwe koper zich gemeld, op dit moment zijn wij aan het bezien of een onderhandse verkoop mogelijk is. De getroffen maatregelen lopen gewoon door gedurende dit proces.
Het onderpand staat overigens inderdaad al langere tijd niet meer in de verkoop. Ook heb ik er weinig vertrouwen in dat deze ondernemer het pand daadwerkelijk door onderhandse verkoop zal gaan verkopen. Vermoedelijk is ook dit weer een manier om de boel op de langebaan te schuiven. Daarin is hij namelijk kampioen. Zelf ben ik een paar weken geleden nog langs het adres gereden. De verhuurde woning lijkt nog steeds bewoond en verder ziet het perceel er een beetje troosteloos uit met o.a. veel onkruid tussen de bestrating van het buitengedeelte.
pi_210404177
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 07:40 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag zou
SPOILER
volgens het aangepaste betaalschema van Collin afgelost moeten worden, moet het eerlijk gezegd nog zien maar laten we hopen dat het goed komt. Sowieso een :G voor Collin omdat ze ons na de eerste melding niet meer geïnformeerd hebben dat ze de lening zo maar een maand verlengd hebben.

SPOILER
De informatieverstrekking vanuit Collin de laatste maanden is 'ruk'.

Voor 8 projecten voor mij die in de problemen zijn niets meer vernomen gedurende langere tijd. Aflosschema's worden verlengd/gewijzigd zonder de investeerders op de hoogte te stellen. Toegezegde aflossingen worden niet nagekomen. Op vragen wordt niet gereageerd. Ze gooien wat mij betreft hun reputatie als marktleider ten grabbel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')