Dat vinden @Smoofie en ik een zéér verstandige keuzequote:Op maandag 21 augustus 2023 23:26 schreef KingRoland het volgende:
Dit topic lol nee ga vrolijk vvd stemmen want het gaat erg goed de afgelopen jaren met dit land
Niks mis mee, als het maar goed terecht komtquote:Op woensdag 23 augustus 2023 15:51 schreef Nielsch het volgende:
Ik zie Frans en Pieter nog wel eens een nivelleringsfeestje geven na de verkiezingen.
Jij mag niet stemmen zolang je geen vast woonadres hebt.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:21 schreef sirdanilot het volgende:
Ik heb het programma van omtzigt doorgenomen en er staat eigenlijk niks in met betrekking tot de woningmarkt. Waar gaan er nieuwe huizen worden gebouwd en hoe gaan we dat doen? De man heeft geen enkele visie daaromtrent.
JUI / Ik ga terug verhuizen naar Nederlandquote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:50 schreef golfer het volgende:
[..]
Jij mag niet stemmen zolang je geen vast woonadres hebt.
Waar heb je dat gelezen, ik zou het ook wel eens willen doornemen?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:21 schreef sirdanilot het volgende:
Ik heb het programma van omtzigt doorgenomen en er staat eigenlijk niks in met betrekking tot de woningmarkt. Waar gaan er nieuwe huizen worden gebouwd en hoe gaan we dat doen? De man heeft geen enkele visie daaromtrent.
Wat een kul weer. Er is nog geen definitief programma.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:21 schreef sirdanilot het volgende:
Linkje aub ?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:21 schreef sirdanilot het volgende:
NSC, PVDA+GL, PVDD, SP op 72 samenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 07:05 schreef BeriBeri het volgende:
Peiling laat politieke aardverschuiving zien: Omtzigt virtueel op 31 zetels, CDA op 3 - https://nos.nl/l/2488040
CDA 3 zetels
Zouden we het kunnen gaan meemaken dat het CDA uit de Tweede Kamer verdwijnt na 22.11?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 07:05 schreef BeriBeri het volgende:
Peiling laat politieke aardverschuiving zien: Omtzigt virtueel op 31 zetels, CDA op 3 - https://nos.nl/l/2488040
CDA 3 zetels
Dat verwacht ik niet. Als Omtzigt met zijn programma komt en zich gaat uitspreken over onderwerpen zal hij wel wat aanhang verliezen. Als Bontenbal dan een goede campagne voert, zullen er nog wel wat zetels in zitten. Maar als CDA (of D66) fractiemedewerker zou ik al wel eens om me heen gaan kijken voor een nieuwe baan.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:10 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Zouden we het kunnen gaan meemaken dat het CDA uit de Tweede Kamer verdwijnt na 22.11?
De VVD beweegt altijd naar rechts in de aanloop van een verkiezing. Daar zou ik me niet de druk om maken. Het is een simpel trucje om makkelijk stemmen winnen bij het Telegraaf/VI publiek, maar die trappen er keer op keer in, dus waarom daarmee stoppen? In de praktijk is de VVD vrij pragmatisch als het op coalitievorming aankomt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:08 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Dit is natuurlijk een hele vroege peiling; de verkiezingscampagne moet nog echt van start gaan en er zijn nog geen programma’s bekend. Maar het ziet er niet zo best uit.
Want als deze peiling werkelijkheid wordt, wordt het vrijwel onmogelijk om een stabiel kabinet te vormen. De meest voor de hand liggende combinatie is NSC+PvdA/GL+VVD, maar dan zal
VVD naar links moeten bewegen of PvdA/GL naar rechts (afhankelijk van naar welke richting Omtzigt gaat leunen). Lastig, want PvdA/GL profileert zich momenteel linkser dan ooit, terwijl de VVD weer meer naar rechts probeert te bewegen. Daarbij heeft NSC de eerste jaren natuurlijk geen zetels in de Eerste Kamer.
Verder zijn er bijna geen stabiele meerderheden mogelijk; voor NSC over links of NSC over rechts zijn coalities van 5 of meer partijen nodig.
Wat voor Omtzigt wellicht zorgwekkend zal zijn aan deze peiling is dat hij bijna niet meer om regeringsverantwoordelijkheid heen kan. Dat betekent dat mooie vergezichten over kiesdistricten en een constitutioneel hof voorlopig terug in de la mogen; er moeten harde keuzes gemaakt gaan worden om tot korte termijn-oplossingen van de huidige problemen te komen.
Het maakt het vooral lastig omdat we nog niet weten welke kant Omtzigt op gaat. Als hij naar rechts gaat leunen, zal het voor Timmermans wellicht moeilijk worden om zich aan te sluiten (de achterban zal daar niet vrolijk van worden). Risico is dat je dan wéér eindigt in een links-rechts coalitie waarin op bepaalde punten (zoals migratie) geen knopen worden doorgehakt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:44 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De VVD beweegt altijd naar rechts in de aanloop van een verkiezing. Daar zou ik me niet de druk om maken. Het is een simpel trucje om makkelijk stemmen winnen bij het Telegraaf/VI publiek, maar die trappen er keer op keer in, dus waarom daarmee stoppen? In de praktijk is de VVD vrij pragmatisch als het op coalitievorming aankomt.
En dat het een moeilijke coalitie wordt was vooraf al duidelijk. Met dit soort cijfers voor NSC en PvdA/GL vind ik die uitdaging zelfs nog wel meevallen.
Ik denk dat een relevantere vraag is of Omtzigt wel wíl besturen. Nou ja, hijzelf uiteraard niet, dat heeft hij aangegeven. Maar zijn partij.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 09:03 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Het maakt het vooral lastig omdat we nog niet weten welke kant Omtzigt op gaat. Als hij naar rechts gaat leunen, zal het voor Timmermans wellicht moeilijk worden om zich aan te sluiten (de achterban zal daar niet vrolijk van worden). Risico is dat je dan wéér eindigt in een links-rechts coalitie waarin op bepaalde punten (zoals migratie) geen knopen worden doorgehakt.
Interessant trouwens om te zien wat er gebeurt als Omtzigt inderdaad de grootste wordt en het premierschap aan Timmermans’ neus voorbij gaat.
Gunt Omtzigt het dan aan Timmermans of wordt het zijn eigen premierskandidaat (die we nog niet kennen)? En wat gaat Franske doen als hij het niet wordt? Neemt hij dan genoegen met een nederig vicepremierschap?
Plaatje erbij:quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 07:05 schreef BeriBeri het volgende:
CDA 3 zetels
Inderdaad erg prematuur. Maar als hij echt met afstand de grootste wordt, zal zijn partij moeten besturen of hij wil of niet.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 09:12 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik denk dat een relevantere vraag is of Omtzigt wel wíl besturen. Nou ja, hijzelf uiteraard niet, dat heeft hij aangegeven. Maar zijn partij.
Allemaal erg prematuur natuurlijk.
Maar Omtzigt heeft ook aangegeven dat hij in het stikstofverhaal de huidige aanpak o.b.v. modellen niet ziet zitten en veel meer metingen wil doen om na te gaan waar de problemen zich écht voordoen. Dat is een aanpak die weer veel meer in het BBB-straatje past. Dat zal voor veel boeren nog steeds heel nadelig uitpakken, maar in ieder geval kan het dan beter worden uitgelegd.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:52 schreef Faraday01 het volgende:
Wat ik misschien nog wel het meest positieve vind van deelname Omtzigt is dat we met een beetje geluk af zijn van een aantal splinterpartijen.
In potentie is hetvoor Ja21, BVNL
Ook interessant is dat de VVD en in mindere mate BBB in een enorm lastige positie komen, want als ze op immigratie iets willen bereiken zullen ze moeten gaan slikken dat het sociaal economisch veel linkser wordt en dus meer herverdeling van middelen. Omtzigt is ook geen groot fan van de Bio-industrie en aangezien hij veel belang hecht aan de rechtstaat zal de wetgeving op stikstof (in 2035) en CO2 uitgevoerd moeten worden. Voor links geldt dan weer dat ze echt iets kunnen doen aan het sociaal minimum samen met Omtzigt maar dat er dan geslikt moet worden op immigratie. Het worden zeer interessante tijden.
Wat je wel aan ziet komen is dat het spel in het midden gespeeld gaat worden. Zeker omdat Omtzigt niet met de PVV samen wil werken.
Dat hij wil meten is logisch gezien zijn profiel, tegelijkertijd zal Omtzigt - als hij de man van feiten wil blijven - ook niet weg kunnen lopen voor de werkelijk vernietigende natuurdoelanalyses. Als voorbeeld de rapportages in Brabant, een van de hotspots van de grootschalige veeteelt: https://www.brabant.nl/ac(...)staat-natuur-brabantquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:06 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Maar Omtzigt heeft ook aangegeven dat hij in het stikstofverhaal de huidige aanpak o.b.v. modellen niet ziet zitten en veel meer metingen wil doen om na te gaan waar de problemen zich écht voordoen. Dat is een aanpak die weer veel meer in het BBB-straatje past. Dat zal voor veel boeren nog steeds heel nadelig uitpakken, maar in ieder geval kan het dan beter worden uitgelegd.
Wat betreft herverdelen vs. immigratie: de grote vraag is natuurlijk wat er op het gebied van immigratie concreet kán. Maar goed, het zou al winst zijn als het onderwerp eens concreet wordt besproken zonder direct in de extremen te schieten.
En bij het herverdelen zou het fijn zijn als eens werd gedefinieerd wie ‘de rijken’ nu eigenlijk zijn bij wie al dat geld gehaald moet worden. Zijn dat alleen de miljonairs of ook de brave spaarders die na 25 jaar een bescheiden kapitaaltje bij elkaar hebben geschraapt?
Dat ontken ik ook niet.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat hij wil meten is logisch gezien zijn profiel, tegelijkertijd zal Omtzigt - als hij de man van feiten wil blijven - ook niet weg kunnen lopen voor de werkelijk vernietigende natuurdoelanalyses. Als voorbeeld de rapportages in Brabant, een van de hotspots van de grootschalige veeteelt: https://www.brabant.nl/ac(...)staat-natuur-brabant
De natuur is er gruwelijk slecht aan toe op een veelheid van criteria. Als je weet dat Omtzigt ook niet zo van de bio-industrie is, kun je aan zien komen dat er zeker wat zal veranderen als hij voor het zeggen heeft, maar dat het voor de industriële veehouderij geen goed nieuws zal zijn, hoe veel je ook gaat meten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |