Mooi hè. Mobiel vrije school.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef DjVero het volgende:
[..]
Vrijwel volledig digitaal onderwijs op mijn school en wat ziet mijn oog rechtsonderin op hun laptopjes verschijnen: whatsapp, insta, whatsapp, whatsapp, tiktok, whatsapp, insta, insta, whatsapp, tiktok.
Mijn zoon lachte me vierkant uit toen ik thuis vertelde dat er een mobieltjesverbod ingesteld werd.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi hè. Mobiel vrije school.
Hier was het op school al zo dat ze de telefoons in een telefoonzak moesten doen. In plaats van op hun telefoon doen ze nu spelletjes in de pauze. Ik vind dat wel een pluspunt. Dat er minder gepest wordt, geen idee. Mijn kind durft nog steeds niet zijn lunch mee naar school te nemen uit angst voor het pesten. Dus leuk dat iedereen zichzelf mag zijn, maar de veilige voorwaarden daarvoor zijn helaas nog niet gevonden en ik denk ook niet dat het probleem daar bij de mobieltjes zitquote:Op donderdag 21 september 2023 13:45 schreef Cathmar het volgende:
Toch hebben de lagere klassen er blijkbaar echt baat bij. Minder pest gedrag, meer communicatie. Hoor ik in ieder geval van mijn onderwijzende vrienden (waar het op school al meer dan 2 jaar zo is).
De mijne is daar echt te braaf voor. En ik denk dat hij niet eens weet dat dit ook via het web kan. Hij had het me al lang verteld als de klas dit op grote schaal gedaan had. Maar hij heeft ook pas sinds vorig jaar een telefoon en spendeert er maar beperkt tijd op. Doet niks met instagram, tiktok en facebook.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd
Mijn jongste wil graag pasta als lunch. Het gaat dus niet om een gewone boterhamquote:Op zaterdag 23 september 2023 09:49 schreef Zana het volgende:
Gisteren hadden ze een "uitje" met de sportklas, hij wou achteraf nog spullen uit de kluis halen en was wat teleurgesteld dat de zijingangen van de school rond 17.00 uur al op slot waren...de hoofdingang had hij dan weer niet geprobeerd...
Ik ben benieuwd wat ze met de mobieltjes doen, want de school denkt nog over een verandering na. Hier moeten ze sinds dit schooljaar in de kluis of in de telefoonzak in de klas.
De middagpauze waar wij binnenvielen zag er van buitenaf niet echt gezellig uit. De meeste waren bezig op de telefoon of tablet. En volgens mij was er ook niet echt veel ruimte. De aula zat behoorlijk vol en dan hebben ze de pauze al gesplitst voor de lagere en de hogere groepen.
Dat iemand zijn lunch niet durft te eten op school, vind ik dan weer bedenkelijk. Zij maken lange uren. Ik heb ook geen idee waar en met wie hij eet. Ik vermoed met zijn tafelgenoot of in een klein groepje jongens, maar of ze dan ergens aanschuiven? Sommige jongens gaan denk ik ook wat vaker naar de supermarkt (waar ze verplicht een anderskleurig maandje moeten gebruiken) of laatst bij een tussenuur naar de KFC aan de rand van de stad. Mijn zoon vertelt helaas niet zo veel, maar dat was al op de basisschool zo. Ik denk dat ik daarom ook niet zo snel zou doorhebben als er sprake was van pesten of uitsluiting.
Dinsdag zijn ze alweer de hele dag vrij, iets met scholing van de leerkrachten.
Hier beginnen nu ook weer de informatieactiviteiten voor de groep 8 leerlingen. Wij hebben toen best wat scholen gezien, maar achteraf had ik misschien wat andere vragen gesteld of op andere dingen gelet.
Dat inderdaad. Oudste heeft echt mazzel dat zijn klas vanaf de 1e een hechte club, waarvan hij met 5 echt vrienden was. Inmiddels is er een kern met een man/vrouw of 12, soms meer, die veel samen rondhangt en verjaardagen viert.quote:Op maandag 25 september 2023 15:11 schreef miss_sly het volgende:
Het is allang fijn als je kind 1 of 2 leerlingen heeft waar hij het een beetje leuk mee kan vinden. Dat het allemaal grote gezellige groepen pubers moeten zijn, is meestal in tv-series zo
Haha, ook dat was in mijn schooltijd niet anders. Die gedeelde pc’s op school in 2002 konden allemaal op msn. Ik heb heel wat tussenuren gemsn’d vroegah (toen James Bond nog op de fiets kwam).quote:Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd
Maar it heeft natuurlijk niets te installeren op laptops die niet van school zijnquote:Op maandag 25 september 2023 20:16 schreef laziness het volgende:
Hier is dus vorige week iets door IT geïnstalleerd dat ze kunnen zien of de kids op whatsapp etc zitten op de laptop zodra ze met de school wifi verbinding maken.
Datquote:Op woensdag 27 september 2023 10:40 schreef Cathmar het volgende:
Het is echt schakelen na groep 8. Het loslaten is ook een proces, maar hoort er gewoon bij. Net zoals les uitval en tussenuren. En friet eten, of naar de supermarkt om koeken te halen. Dat ze een beetje de ruimte hebben om dat zelf uit te gaan zoeken
Hier ook een x aantal keer per jaar kluisjescontrole, als een soort steekproef zeg maar. Daar hoeft dus geen aanleiding voor te zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:48 schreef Zana het volgende:
Volgens mij is hij redelijk gewend aan de nieuwe school. Hij zelfs vindt in elk geval dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Maar vooruit plannen en leren is in mijn ogen nog steeds een punt. Ze hebben soms leuke opdrachten als huiswerk, dan is hij veel gemotiveerder dan wanneer hij woorden moet leren voor Frans.
Het helpt ook niet mee dat ze de afgelopen tijd veel uitval en verschuivingen in het rooster hadden en dat ik door familieomstandigheden 2 weken alleen op afstand voor hem kon zorgen. Maar gezien de omstandigheden gaat het dus redelijk goed en is hij binnen enkele weken nog veel zelfstandiger geworden dan hij al was.
Ben benieuwd wat de mentor/ coach vindt, hij had nog geen één op één afspraak, maar ik verwacht dat hij snel aan de beurt is.
Oh, en laatst hadden ze op de school een onangekondigde controle op verboden spullen in de kluisjes door de wijkagent...het werd niets gevonden in de hele school, maar mij geeft het tegelijkertijd een veilig en onveilig gevoel. Is dat normaal elk jaar of gebeurt dit alleen naar aanleiding?
De komende tijd hebben ze ook een paar dagen 30 minuten rooster in plaats van 45 minuten. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe ze de planning daar maken/ rond krijgen en ben niet zeker of dit nu alleen op die school zo gaat of dat het gewoon overal zo is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |