Een groep van ongeveer 10.000 Nederlandse burgers heeft zichzelf uitgeroepen als ‘soeverein’ of ‘autonoom’. Ze weigeren belastingen en boetes te betalen en erkennen de autoriteit van de overheid niet. Margriet Brandsma is van mening dat de aandacht van de media gerechtvaardigd is, omdat er in Duitsland een vergelijkbare anti-overheidsbeweging genaamd ‘Rijksburger’ bestaat, die onlangs nog een staatsgreep probeerde te plegen. Zo meldt Radio1.
Volgens Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant, kan zelfs een kleine groep aanzienlijke schade veroorzaken. Daarom hebben ze veel aandacht besteed aan dit verhaal. Ook Wouter de Winther van De Telegraaf vindt het goed dat er verslag wordt gedaan over dit fenomeen. Hij gelooft niet dat de media-aandacht een aantrekkingskracht heeft, omdat het duidelijk is dat deze houding tot grote problemen en schulden kan leiden.
Even de duidelijker versie van de screenshot in m’n vorige tweet. (met dank aan @VIC20Error404)
NIET doen, mensen. Dit is echt onzin en je krijgt enorme problemen als je daarin eigenwijs bent.#autonoom #soeverein #whatever pic.twitter.com/ilMaKgyNzD
— Mevrouw de Advocaat (@mevrouwadvocaat) June 21, 2023
Dit is echt bizar. Deze 'autonome burger' stuurt al zijn post ongeopend terug. Straks zal hij waarschijnlijk ook nog eens woest zijn als hij op straat belandt ...
'Autonome burger' :"Ik kan niet benadrukken hoe belangrijk het is dat we dit soort dingen terug blijven sturen."
— Oma Vaxxi's Wappiehoekje 😸 (@wappiehoekje) August 13, 2023
‘Autonome’ burgers erkennen het gezag van de overheid niet. Maar daar heeft de overheid geen boodschap aan https://t.co/TD7tuPBR8t
— de Volkskrant (@volkskrant) August 16, 2023
Youri Plate heeft weer eens 'onderzoek' gedaan en denkt nu dat Nederlandse ambtenaren niet meer bevoegd zijn om hun werk te doen. Uiteindelijk zal Youri deze onzin wel weer proberen te gebruiken om onder boetes uit te komen, het leven van een 'autonome burger' is ingewikkeld... pic.twitter.com/huQUujwS0L
— Oma Vaxxi's Wappiehoekje 😸 (@wappiehoekje) August 8, 2023
De Nederlandse overheid mag niemand stateloos maken. Dat is besloten na de oorlog omdat het grote gevolgen heeft voor de persoon en het op grote schaal was gedaan tegen mensen die vochten tegen fascisme in Spanje. Ze zullen dus niet illegaal worden.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:54 schreef pokkerdepok het volgende:
ze leven in de illusie dat het op een of andere manier legaal is om dit te doen.
lijkt me gewoon een kwestie van een grote rechtzaak die er moet komen om te laten zien dat het helemaal niet mag. uiteindelijk beland je waarschijnlijk in de gevangenis dan, of wordt illegaal en verzocht het land te verlaten.
Als je echt zo wil leven, zou dat, wat mij betreft, moeten kunnen, ergens op een autonoom stuk land, maar dan ook geen recht meer op zorg, uitkering, toeslagen, huis, riolering, stroom, water, gas, pensioen/aow, infrastructuur, politie. brandweer, dokter/ziekenhuis, gewoon helemaal nergens geen recht meer op.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:54 schreef pokkerdepok het volgende:
ze leven in de illusie dat het op een of andere manier legaal is om dit te doen.
ik geloof dat zelfs gemeenten mensen de nederlandse nationaliteit op eigen verzoek mogen wegnemen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid mag niemand stateloos maken. Dat is besloten na de oorlog omdat het grote gevolgen heeft voor de persoon en het op grote schaal was gedaan tegen mensen die vochten tegen fascisme in Spanje. Ze zullen dus niet illegaal worden.
En een grote rechtszaak zal het ook niet worden, want moeilijke mensen die niet willen betalen bestaan al millennia. Deze mensen verliezen stap voor stap alles tot ze op straat dreigen te komen en uiteindelijk komen ze op straat te staan, of gaan ze een hulpverleningscircuit in met strenge voorwaarden, waar ze voorlopig niet uit zullen komen.
lijkt me een erg slecht idee.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Als je echt zo wil leven, zou dat, wat mij betreft, moeten kunnen, ergens op een autonoom stuk land, maar dan ook geen recht meer op zorg, uitkering, toeslagen, huis, riolering, stroom, water, gas, pensioen/aow, infrastructuur, politie. brandweer, dokter/ziekenhuis, gewoon helemaal nergens geen recht meer op.
Mij ook, maar als ze dat echt heel graag willen mogen ze wat mij betreft ergens een eiland kopen, en lekker daar gaan zitten met zijn allequote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lijkt me een erg slecht idee.
ja maar binnen een paar jaar komen er kids en dan wordt het triest. en tegen die tijd heeft een of andere fascist vast ook de macht gegrepen daar.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:05 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Mij ook, maar als ze dat echt heel graag willen mogen ze wat mij betreft ergens een eiland kopen, en lekker daar gaan zitten met zijn alle
onderdeel van het totaalpakketquote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja maar binnen een paar jaar komen er kids en dan wordt het triest. en tegen die tijd heeft een of andere fascist vast ook de macht gegrepen daar.
Deze opmerking heb ik eerder gelezen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:05 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Mij ook, maar als ze dat echt heel graag willen mogen ze wat mij betreft ergens een eiland kopen, en lekker daar gaan zitten met zijn alle
klopt, wat @Wantie hierboven al schreefquote:
Je ziet het ook op andere gebieden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:56 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
klopt, wat @:wantie hierboven al schreef
geen zorgverzekering betalen omdat je daar principieel op tegen bent, maar wel zorgtoeslag ontvangen
parasieten zijn het
Je bent dan gewoon een samenleving opnieuw aan het opbouwen. Een soort Great Reset zeg maar.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:54 schreef loveyoulongtime het volgende:
En ook wat hierboven al geopperd werd over een eiland dat binnen de kortste keren een "fascist" ik noem het liever een dictator die de sterkste van de groep is en wat achterban heeft de boel overneemt. En zijn/haar wetten invoert. Zit je dan met je 'goede idee'
Dit is best wel een bedreiging voor de huidige overheid.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:17 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Je bent dan gewoon een samenleving opnieuw aan het opbouwen. Een soort Great Reset zeg maar.
Grap is dat dat groepje juist tegen de Great Reset is .quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:21 schreef BertV het volgende:
[..]
Dit is best wel een bedreiging voor de huidige overheid.
Niet dit groepje, dat ik best wel klaplopers wil noemen om jullie erbij te houden, maar die hele denkwijze.
Ja, eentje van bovenaf, ik zie juist geen tegenstrijdigheid hierin.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Grap is dat dat groepje juist tegen de Great Reset is .
Ik had een déjà vu, en het klopte!quote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Als je echt zo wil leven, zou dat, wat mij betreft, moeten kunnen, ergens op een autonoom stuk land, maar dan ook geen recht meer op zorg, uitkering, toeslagen, huis, riolering, stroom, water, gas, pensioen/aow, infrastructuur, politie. brandweer, dokter/ziekenhuis, gewoon helemaal nergens geen recht meer op.
Helemaal mee eens trouwens.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 15:58 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
wat mij betreft onder bewust de parasiet uithangen
Als je echt zo wil leven, zou dat, wat mij betreft, moeten kunnen maar dan ook geen recht meer op zorg, uitkering, toeslagen, huis, riolering, stroom, water, gas, pensioen/aow, infrastructuur, politie. brandweer, dokter/ziekenhuis, gewoon helemaal nergens geen recht meer op.
Heb jij dan een contract met natte handtekening met je bank?quote:Op donderdag 28 september 2023 16:36 schreef Candymannetje het volgende:
Als ik niks te verliezen zou hebben zou ik het best willen proberen, beetje zwartwerken erbij.
Maar ja ze kunnen bij mij loonbeslag leggen en m'n huis afpakken, dus laat dan maar
Wat bedoel je daar mee?quote:Op donderdag 28 september 2023 18:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb jij dan een contract met natte handtekening met je bank?
#durftevragen
Nou, soevereinen en autonomen doen alleen zaken met een andere partij als er eerst een contract is afgesloten met een natte handtekening.quote:
A zo, daar heb ik allemaal geen verstand van.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, soevereinen en autonomen doen alleen zaken met een andere partij als er eerst een contract is afgesloten met een natte handtekening.
Een blauwe handtekening, als je autonoom bent, rood als je Soeverein bent.
Het is een knotsgekke wereld waar je het beste ver van verwijderd kunt blijven.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
A zo, daar heb ik allemaal geen verstand van.
Ik spreek wel eens wat mensen die daar mee bezig zijn maar heb me er nooit in verdiept.
Geen zin in problemen.
Ik kan daar niks over vinden.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:26 schreef Nielsch het volgende:
Het feit dat al die 'autonomen en soevereinen'-adviesbureautjes gewoon netjes belasting afdragen over hun inkomsten zou voldoende moeten zijn om deze bullshit niet te geloven.
Ik denk dat een deel van deze groep het ook gebruikt als in vluchtgedrag, je hebt geen kans meer, ziet geen kans meer en dan worden dit soort dingen aangeboden.. Ik snap het eigenlijk wel als ik die insteek zo bekijk, maar rationeel gaat diegene alleen maar verder het schip in. Dus er zijn ook veel mensen die eigenlijk misbruik maken van een kwetsbare groep. Je kan dit gewoon niet doen, niet mogelijk, en ze komen je gewoon halen. Roepen dat je een autonoom burger bent heeft wetgeving niet zoveel mee op. En terecht ook, je gebruikt dezelfde weg om naar je koe te fietsen om die van je dagelijkse melk te voorzien ook. Wie betaald die weg? Belastinggeld, dus heel simpel gezegd, het lijkt echt op vluchtgedrag van de problemen die velen al hebben.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 22:31 schreef Magister_Artium het volgende:
Nee. Het bewijs dat het niet werkt is tig keer te zien op internet: arrestatie, inbeslagname van auto’s, huisuitzetting. Het enige wat de slachtoffers vervolgens zeggen, is dat ze door een spectaculair bewustwordingsproces gaan. Mocht je spirituele verrijking zoeken en die vinden in jarenlange tegenwerking en verlies van je vriendenkring, dan ben je aan het juiste adres.
Tegelijk bieden de autonome Telegramgroepen alleen maar anekdotische bewijzen van die-en-die, die alle rechtszaken wint (zonder daarbij het vonnis van rechtspraak.nl te voegen).
Het is ook vluchtgedrag, en de overheid loopt zeker niet op rolletjes. Onder druk ga je natuurlijk veel verzwartwitten en verdwijnt het rationeel denken. Helaas gaan een paar financiële kwakzalvers met die zwakke mensen aan de haal.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 23:07 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Ik denk dat een deel van deze groep het ook gebruikt als in vluchtgedrag, je hebt geen kans meer, ziet geen kans meer en dan worden dit soort dingen aangeboden.. Ik snap het eigenlijk wel als ik die insteek zo bekijk, maar rationeel gaat diegene alleen maar verder het schip in. Dus er zijn ook veel mensen die eigenlijk misbruik maken van een kwetsbare groep. Je kan dit gewoon niet doen, niet mogelijk, en ze komen je gewoon halen. Roepen dat je een autonoom burger bent heeft wetgeving niet zoveel mee op. En terecht ook, je gebruikt dezelfde weg om naar je koe te fietsen om die van je dagelijkse melk te voorzien ook. Wie betaald die weg? Belastinggeld, dus heel simpel gezegd, het lijkt echt op vluchtgedrag van de problemen die velen al hebben.
Al zal ik niet zeggen dat er geen mensen zijn die het niet kunnen doen, maar denk wel de overgrote groep gooit zichzelf in een nog diepere put waar de belastingbetaler weer voor kan opdraaien. Een reactie van iemand die in deze leefwijze geloofd toen ik dit zei was "Stop allemaal met belasting/rekeningen betalen dan is het zo voorbij". Tja, lekker makkelijk wel gezegd als je nog steeds bij mij komt douchen en je was doet en als het koud is er een logeerkamer is... Maar wie betaald dat? Ik dus. En ja ik betaal gewoon mijn rekeningen en belastingen.
Het zou ook wel helpen als de overheid mensen die het moeilijk hebben gaat helpen ipv beboeten e.d.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 23:25 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Het is ook vluchtgedrag, en de overheid loopt zeker niet op rolletjes. Onder druk ga je natuurlijk veel verzwartwitten en verdwijnt het rationeel denken. Helaas gaan een paar financiële kwakzalvers met die zwakke mensen aan de haal.
Moraal: maak jezelf niet kwetsbaar en doe er alles aan om te voorkomen dat je kwetsbaar wordt. Geloof niet alles meteen en ontken niet alles meteen. Vertrouw en wantrouw niemand blindelings. Houd je leven op orde. Omring je met mensen die je leven verrijken.
Op zich gebeurt dat al.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 08:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het zou ook wel helpen als de overheid mensen die het moeilijk hebben gaat helpen ipv beboeten e.d.
Sommige mensen komen geheel buiten hun schuld om in de problemen, kunnen het geestelijk niet meer aan.
Zo iemand heeft gewoon een buddy van de overheid nodig, een aanspreekpunt waarmee ze plannen kunnen maken.
Maar worden ze alleen maar dieper in de shit getrapt en komen ze bij mensen uit die een oplossing bieden in de vorm van autonoom leven.
Precies, al zou een gemeentelijk loket met maatschappelijk werkers er meer moeten zijn (of meer zichtbaar, want ik zie het niet). Zit je in de shit, alleen financieel of sociaal, moet je met weinig problemen binnen kunnen lopen. We gaan er te makkelijk van uit dat iedereen voldoende basis heeft om alle regelingen te begrijpen. Als functioneel analfabeet mag je een woning huren (gelukkig wel), maar je huurcontract lezen lukt dan niet.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 11:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De periode van de wettelijke schuldsanering is onlangs nog gehalveerd naar 18 maanden.
Er wordt van alles gedaan om het Nederlanders met problemen makkelijker te maken. Terecht ook imo.
Je moet alleen wel bereid zijn om mee te willen werken en daar gaat het al fout bij de zelfverklaarde autonomen en soevereinen.
Ik vind dat eigenlijk wel slim, wel de lusten en niet de lasten.quote:Op maandag 30 oktober 2023 10:00 schreef manny het volgende:
Er staan zoveel van die zogenaamde autonomen video's van met name amerikanen op youtube. Verliezen elke rechtszaak. Zijn volledig autonoom, tot ze ziek worden en dan gewoon naar het ziekenhuis gaan en deel uit maken van het systeem, en uiteraard staat de pick-up gewoon geparkeerd 300 meter van de blokhut.
Ja, echt ongelooflijk slim. Gelukkig dondert het hele systeem ook niet in elkaar als iedereen zo zou denken ofzo. Is dat werkelijk iets waar ze op hopen? Met alle respect voor de autonomen hoor, maar als het recht van de sterkste zou gelden dan zijn zij vermoedelijk niet degenen die als winnaar uit de bus komen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 18:51 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik vind dat eigenlijk wel slim, wel de lusten en niet de lasten.
Er zijn zo veel mensen die dat doen dus ik gun het die autonomen ook wel.
Het systeem hangt van rottigheid, corruptie en vriendjespolitiek aan elkaar dus zo fris is dat ook niet en zou geen drama zijn als dat in elkaar stort.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:30 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ja, echt ongelooflijk slim. Gelukkig dondert het hele systeem ook niet in elkaar als iedereen zo zou denken ofzo. Is dat werkelijk iets waar ze op hopen? Met alle respect voor de autonomen hoor, maar als het recht van de sterkste zou gelden dan zijn zij vermoedelijk niet degenen die als winnaar uit de bus komen.
Er zijn landen die echt van rottigheid, corruptie en vriendjespolitiek aan elkaar hangen. En ik vermoed zo maar dat jij, en heel veel autonomen, daar heel heel graag niet willen wonen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het systeem hangt van rottigheid, corruptie en vriendjespolitiek aan elkaar dus zo fris is dat ook niet en zou geen drama zijn als dat in elkaar stort.
Sterker nog, ik woon er al.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:59 schreef manny het volgende:
[..]
Er zijn landen die echt van rottigheid, corruptie en vriendjespolitiek aan elkaar hangen. En ik vermoed zo maar dat jij, en heel veel autonomen, daar heel heel graag niet willen wonen.
Ja, jij hebt een aantal autonomen ontmoet die scherp waren, veel geld hadden en niet in de problemen zitten omdat ze geen belasting betalen, geen zorgverzekering betalen, geen autoverzekering afsluiten etc. etc?quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het systeem hangt van rottigheid, corruptie en vriendjespolitiek aan elkaar dus zo fris is dat ook niet en zou geen drama zijn als dat in elkaar stort.
En sommige autonomen zijn vrij simpel maar heb er pas geleden een paar leren kennen die toch echt wel scherp waren en goed wisten waar ze mee bezig waren.
Ze hadden ook meer geld als ikzaten ze me mee te plagen.
Tja wie doet het dan verkeerd?
Ik kies voor de makkelijke weg, gewoon werken enzo.
Hun schijt aan alles maar iedere week weer een strijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |