Ligt ook een taak voor de overheid en energiebedrijven. Als ze die suffe heffingen nou eens zouden gebruiken om op wijkniveau buffers te bouwen, dan zou ik er een stuk minder bezwaar tegen hebben.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar iemand met een EV zal juist 's avonds wel stroom verbruiken.
Daarom zouden we VPP's moeten stimuleren, ofwel "virtual power plants".
Je stopt overdag stroom in je accu en levert dat 's avonds en 's nachts terug in de wijk aan mensen die stroom nodig hebben. De "Autobidder" software zorgt voor het verhandelen van die stroom, zodat het correct wordt verrekend.
Een bedrijf als Tesla is daar al heel vergevorderd in, alleen de energiemarkt in Nederland (en Europa) nog niet.
Van april tot oktober zal het gemiddeld wel iets meer dan 33 kwh zijn, laten we het houden op 6 x 50 kwh = 300Kwh. In de winter zal je in die periode nog wel wat opwekken, stel 500 Kwh. Je zal met die batterij dus iets van 800 keer het verschil tussen afnemen en opleveren besparen (plus bij vd Bron mogelijk een lagere staffel).quote:Op woensdag 16 augustus 2023 16:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar in de zomer gebruik ik amper stroom wanneer de panelen niks opwekken, dus dan schiet ik met een accu bijzonder weinig op. Zo heb ik in heel juli 33 kWh aan stroom afgenomen.
Netbeheerders liggen nog wat dwars, die zien thuisaccu's en stroomhandel als een risico voor hun netwerken.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 16:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ligt ook een taak voor de overheid en energiebedrijven. Als ze die suffe heffingen nou eens zouden gebruiken om op wijkniveau buffers te bouwen, dan zou ik er een stuk minder bezwaar tegen hebben.
Wat ze in de UK doen wet ik niet maar al die andere locaties zijn heel duidelijk veel en vaak zon overdag het hele jaar door. Daar zal een accu prima op zn plaats zijn. Hier kan het hooguit helpen om wat te rekken voor de bekabeling steviger moet worden. Ik denk dat in NL niet een serieuze markt is voor accu's op grote schaal.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 16:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Netbeheerders liggen nog wat dwars, die zien thuisaccu's en stroomhandel als een risico voor hun netwerken.
Maar het kan ook zijn dat ze het zelf al willen gaan exploiteren en geen trek in concurrentie hebben.
Tesla levert in diverse landen al grootschalige energieopslag, de Megapack XL.
Dat groeit in rap tempo (50 tot 80% per jaar) en gaat een forse invloed hebben op de omzetcijfers van Tesla.
Er is iemand die alle (nieuwe en bestaande) Megapack parklocaties (zo goed mogelijk) bijhoudt op een website: https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/
Mocht je denken "wat doen ze midden in een oceaan", dat zijn eilanden als Barbados en Samoa
Zonder je voor het hoofd te willen stoten denk ik dat je je daar in vergist.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 16:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat ze in de UK doen wet ik niet maar al die andere locaties zijn heel duidelijk veel en vaak zon overdag het hele jaar door. Daar zal een accu prima op zn plaats zijn. Hier kan het hooguit helpen om wat te rekken voor de bekabeling steviger moet worden. Ik denk dat in NL niet een serieuze markt is voor accu's op grote schaal.
En bonussen onder druk zet.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 11:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die hele energie-transitie is dus ook een wassen neus gebleken nu energiemaatschappijen opeens moeite hebben die groene stroom weer op te slaan. Oh oh oh wat zijn ze begaan met de natuur, totdat het de aandeelhouders in de portemonnee treft.
Het antwoord weet je nu toch ook al?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 16:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En bonussen onder druk zet.
Als de overheid serieus is over hun groene verhaal en het werkelijk meent, komen ze nu in actie om dit tegen te gaan. Zo niet, waarom zouden we dan nog verder moeten betalen aan alle verzonnen hogere kosten en facade belastingen?
Mooie testcase. Zodra geen actie, weet je het.
Mooi dat Vandebron dan ook gelijk de stroomprijs verlaagt om het helemaal eerlijk te houden.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:21 schreef Klepper272 het volgende:
Niet paneelbezitters betalen gemiddeld 17¤ per maand mee aan de de subsidie van paneelbezitters, 205¤ per jaar!
https://www.acm.nl/system(...)verzoek-salderen.pdf
Goed dat VanDeBron een mogelijkheid zoekt om dit aan te pakken
Je vergeet een regel.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:21 schreef Klepper272 het volgende:
Niet paneelbezitters betalen gemiddeld 17¤ per maand mee aan de de subsidie van paneelbezitters, 205¤ per jaar!
https://www.acm.nl/system(...)verzoek-salderen.pdf
Goed dat VanDeBron een mogelijkheid zoekt om dit aan te pakken
enquote:Die 17 euro wordt deels geïnd via de energieleverancier en deels via herverdeling met belastingen.
En aangezien ik ook gewoon belastingen betaal.quote:Het is dus expliciet geen exacte berekening.
Valt wel tegen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:25 schreef Klepper272 het volgende:
Ze hebben al vrij lage prijzen, als die dure zonnepaneelbezitters vertrekken kunnen de prijzen nog verder omlaag
Ja, en?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je vergeet een regel.
[..]
en
[..]
En aangezien ik ook gewoon belastingen betaal.
2/3e van die ¤0.40 is sowieso belasting (ODE, energiebelasting, BTW).
17¤ per maand, noem dat maar niets.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Valt wel tegen.
Ongeveer 2/3e is belasting en van de resterende 1/3e is 1/2e inkoop en 1/2e is kosten/winst, even heel ruw berekend.
Dus hooguit van 1/6e deel kan nog een deel afgaan.
Natuurlijk wordt dat gesaldeerd, dat is het idee van salderen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:30 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ja, en?
Ik betaal ook gewoon belasting.
(ODE, energiebelasting, BTW) wordt ook gewoon gesaldeerd, dat is het idiote van de salderingsregeling!
Nogmaals, dat is inclusief belastingen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:32 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
17¤ per maand, noem dat maar niets.
Dit lijkt me een broodje aap verhaal. Al diverse malen gelezen dat netbeheerders graag subsidie op thuisaccu’s zien. Zelf mogen ze geen accu’s gebruiken omdat ze alleen het transport mogen verzorgen en met het inzetten van accu’s worden ze energieleverancierquote:Op woensdag 16 augustus 2023 16:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Netbeheerders liggen nog wat dwars, die zien thuisaccu's en stroomhandel als een risico voor hun netwerken.
Maar het kan ook zijn dat ze het zelf al willen gaan exploiteren en geen trek in concurrentie hebben.
Nou, het gaat wel uit van 40 cent per kWh, dus op dat vlak is het achterhaald.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:44 schreef Klepper272 het volgende:
quote][ afbeelding ] Op woensdag 16 augustus 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, de hele salderingsregeling kost de niet-paneel bezitter ca 17¤ per maand, of twijfel je nu ook al aan de ACM?
Waar kan jij nu momenteel als particulier voor 0.30¤ een jaarcontract afsluiten?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nou, het gaat wel uit van 40 cent per kWh, dus op dat vlak is het achterhaald.
Bij 30 cent zit je op 2500*90%*0,3=675 euro op jaarbasis, 675/4,4~=153,40 / 12 = ¤12,78 per maand.
Daarnaast ontken ik nergens dat het de niet-paneel bezitter geld kost, ik zeg alleen dat Vandebron het niet met dat bedrag kan verlagen omdat 2/3e uit belastingen bestaat, ze kunnen alleen met hun eigen marge en kosten rommelen.
Netto kan Vandebron dus hooguit met 1/6e van het bedrag spelen, aangezien dat de variabele delen zijn van de prijs: de kosten vs marge.
Frank Energie variabel.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Waar kan jij nu momenteel als particulier voor 0.30¤ een jaarcontract afsluiten?
Lol, en van de winter als het een beetje tegenzit 1¤ per kWh betalen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Frank Energie variabel.
Ik heb nergens beweerd dat het een vast contract is.
Bij Mega zit je voor 36 cent vast voor een jaar, als je dat liever hebt.
Maar ook dan kom ik niet meer op ¤17 per maand.
Niet als je kan salderenquote:Op woensdag 16 augustus 2023 17:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Lol, en van de winter als het een beetje tegenzit 1¤ per kWh betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |