abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 augustus 2023 @ 16:18:25 #101
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210306161
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, maar iemand met een EV zal juist 's avonds wel stroom verbruiken.

Daarom zouden we VPP's moeten stimuleren, ofwel "virtual power plants".

Je stopt overdag stroom in je accu en levert dat 's avonds en 's nachts terug in de wijk aan mensen die stroom nodig hebben. De "Autobidder" software zorgt voor het verhandelen van die stroom, zodat het correct wordt verrekend.

Een bedrijf als Tesla is daar al heel vergevorderd in, alleen de energiemarkt in Nederland (en Europa) nog niet.
Ligt ook een taak voor de overheid en energiebedrijven. Als ze die suffe heffingen nou eens zouden gebruiken om op wijkniveau buffers te bouwen, dan zou ik er een stuk minder bezwaar tegen hebben.
Huilen dan.
pi_210306185
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar in de zomer gebruik ik amper stroom wanneer de panelen niks opwekken, dus dan schiet ik met een accu bijzonder weinig op. Zo heb ik in heel juli 33 kWh aan stroom afgenomen.
Van april tot oktober zal het gemiddeld wel iets meer dan 33 kwh zijn, laten we het houden op 6 x 50 kwh = 300Kwh. In de winter zal je in die periode nog wel wat opwekken, stel 500 Kwh. Je zal met die batterij dus iets van 800 keer het verschil tussen afnemen en opleveren besparen (plus bij vd Bron mogelijk een lagere staffel).

Doe je rekenwerk, die accu levert je dus iets van hooguit een paar honderd euro per jaar op, mogelijk maar honderd. Maar de toekomst kan anders zijn dan het nu lijkt. Dat maakt een dergelijke investering niet simpel om te beslissen.
pi_210306189
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ligt ook een taak voor de overheid en energiebedrijven. Als ze die suffe heffingen nou eens zouden gebruiken om op wijkniveau buffers te bouwen, dan zou ik er een stuk minder bezwaar tegen hebben.
Netbeheerders liggen nog wat dwars, die zien thuisaccu's en stroomhandel als een risico voor hun netwerken.
Maar het kan ook zijn dat ze het zelf al willen gaan exploiteren en geen trek in concurrentie hebben.

Tesla levert in diverse landen al grootschalige energieopslag, de Megapack XL.

Dat groeit in rap tempo (50 tot 80% per jaar) en gaat een forse invloed hebben op de omzetcijfers van Tesla.
De vraag is nagenoeg onbeperkt, je kan er namelijk peaker plants mee vervangen, energie opslaan voor locatie met veel EV-chargers, bedrijfspanden van stroom voorzien, stroomvraag voor grote fabrieken bufferen, uitval opvangen, etc.

Er is iemand die alle (nieuwe en bestaande) Megapack parklocaties (zo goed mogelijk) bijhoudt op een website: https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/

Mocht je denken "wat doen ze midden in een oceaan", dat zijn eilanden als Barbados en Samoa ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2023 16:26:02 ]
pi_210306274
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Netbeheerders liggen nog wat dwars, die zien thuisaccu's en stroomhandel als een risico voor hun netwerken.
Maar het kan ook zijn dat ze het zelf al willen gaan exploiteren en geen trek in concurrentie hebben.

Tesla levert in diverse landen al grootschalige energieopslag, de Megapack XL.

Dat groeit in rap tempo (50 tot 80% per jaar) en gaat een forse invloed hebben op de omzetcijfers van Tesla.

Er is iemand die alle (nieuwe en bestaande) Megapack parklocaties (zo goed mogelijk) bijhoudt op een website: https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/

Mocht je denken "wat doen ze midden in een oceaan", dat zijn eilanden als Barbados en Samoa ;)
Wat ze in de UK doen wet ik niet maar al die andere locaties zijn heel duidelijk veel en vaak zon overdag het hele jaar door. Daar zal een accu prima op zn plaats zijn. Hier kan het hooguit helpen om wat te rekken voor de bekabeling steviger moet worden. Ik denk dat in NL niet een serieuze markt is voor accu's op grote schaal.
pi_210306327
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat ze in de UK doen wet ik niet maar al die andere locaties zijn heel duidelijk veel en vaak zon overdag het hele jaar door. Daar zal een accu prima op zn plaats zijn. Hier kan het hooguit helpen om wat te rekken voor de bekabeling steviger moet worden. Ik denk dat in NL niet een serieuze markt is voor accu's op grote schaal.
Zonder je voor het hoofd te willen stoten denk ik dat je je daar in vergist.

Ze zijn namelijk niet alleen om zonnestroom in op te slaan, je kan ze tijdens iedere dip in de stroomvraag vullen en die stroom weer beschikbaar stellen tijdens piekvraag, bijvoorbeeld als mensen gaan koken, EV's aangesloten worden als mensen thuiskomen van werk (en geen moeite nemen om een timer in te stellen) of als Tata een oven inschakelt.

De Autobidder software is veelzijdig, het kan dus stroom inkopen, stroom verkopen, stroom van panelen laten opslaan, stroom in het huishouden gebruiken maar ook grootschalig die parken aansturen.

Het vervangt daardoor letterlijk peaker plants, en dat kan ook in Nederland.

Zonnestroom is daar maar een deeltje van maar het heeft wel een connectie.

Uiteraard gaat er de komende 20 jaar sowieso niets in de buurt komen van voldoende van dit soort parken.
En dat geeft ook direct aan hoe groot de markt daarvoor is. De Megapack is uitverkocht tot Q4 2024 en ik geloof dat ze nu zelfs even geen nieuwe orders meer aannemen tot de 2e fabriek ook online is.

Deze opende herfst vorig jaar:
pi_210306633
quote:
10s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 11:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Die hele energie-transitie is dus ook een wassen neus gebleken nu energiemaatschappijen opeens moeite hebben die groene stroom weer op te slaan. Oh oh oh wat zijn ze begaan met de natuur, totdat het de aandeelhouders in de portemonnee treft.
En bonussen onder druk zet.

Als de overheid serieus is over hun groene verhaal en het werkelijk meent, komen ze nu in actie om dit tegen te gaan. Zo niet, waarom zouden we dan nog verder moeten betalen aan alle verzonnen hogere kosten en facade belastingen?

Mooie testcase. Zodra geen actie, weet je het.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210306724
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En bonussen onder druk zet.

Als de overheid serieus is over hun groene verhaal en het werkelijk meent, komen ze nu in actie om dit tegen te gaan. Zo niet, waarom zouden we dan nog verder moeten betalen aan alle verzonnen hogere kosten en facade belastingen?

Mooie testcase. Zodra geen actie, weet je het.
Het antwoord weet je nu toch ook al?

voorbeeld: vliegtaks. Dit jaar met ¤20 verhoogd. Zogenaamd om de Co2 uitstoot te compenseren. Maar volgens mij conpenseert geld nog steeds geen Co2.
pi_210306866
Niet paneelbezitters betalen gemiddeld 17¤ per maand mee aan de de subsidie van paneelbezitters, 205¤ per jaar!
https://www.acm.nl/system(...)verzoek-salderen.pdf

Goed dat VanDeBron een mogelijkheid zoekt om dit aan te pakken ^O^
pi_210306882
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:21 schreef Klepper272 het volgende:
Niet paneelbezitters betalen gemiddeld 17¤ per maand mee aan de de subsidie van paneelbezitters, 205¤ per jaar!

Mooi dat Vandebron dan ook gelijk de stroomprijs verlaagt om het helemaal eerlijk te houden.
pi_210306895
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:21 schreef Klepper272 het volgende:

Je vergeet een regel.

quote:
Die 17 euro wordt deels geïnd via de energieleverancier en deels via herverdeling met belastingen.
en

quote:
Het is dus expliciet geen exacte berekening.
En aangezien ik ook gewoon belastingen betaal.
2/3e van die ¤0.40 is sowieso belasting (ODE, energiebelasting, BTW).
pi_210306907
Ze hebben al vrij lage prijzen, als die dure zonnepaneelbezitters vertrekken kunnen de prijzen nog verder omlaag :P
pi_210306931
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:25 schreef Klepper272 het volgende:
Ze hebben al vrij lage prijzen, als die dure zonnepaneelbezitters vertrekken kunnen de prijzen nog verder omlaag :P
Valt wel tegen.
Ongeveer 2/3e is belasting en van de resterende 1/3e is 1/2e inkoop en 1/2e is kosten/winst, even heel ruw berekend.
Dus hooguit van 1/6e deel kan nog een deel afgaan.
pi_210306948
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je vergeet een regel.
[..]
en
[..]
En aangezien ik ook gewoon belastingen betaal.
2/3e van die ¤0.40 is sowieso belasting (ODE, energiebelasting, BTW).
Ja, en?
Ik betaal ook gewoon belasting.
(ODE, energiebelasting, BTW) wordt ook gewoon gesaldeerd, dat is het idiote van de salderingsregeling!
pi_210306969
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt wel tegen.
Ongeveer 2/3e is belasting en van de resterende 1/3e is 1/2e inkoop en 1/2e is kosten/winst, even heel ruw berekend.
Dus hooguit van 1/6e deel kan nog een deel afgaan.
17¤ per maand, noem dat maar niets.
pi_210306986
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ja, en?
Ik betaal ook gewoon belasting.
(ODE, energiebelasting, BTW) wordt ook gewoon gesaldeerd, dat is het idiote van de salderingsregeling!
Natuurlijk wordt dat gesaldeerd, dat is het idee van salderen.
Je saldeert kWh's en als je op 0 uitkomt kan je daarover niet ineens ODE, energiebelasting en BTW gaan betalen over 0kWh.
pi_210306996
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
17¤ per maand, noem dat maar niets.
Nogmaals, dat is inclusief belastingen.

Dat is niet het bedrag dat Vandebron kan verlagen, die kunnen hooguit iets met het kostendeel doen.

Verder gaat het uit van 40 cent per kWh maar ik zie dat je inmiddels alweer voor 30 tot 35 cent kan afsluiten, voor 2022 was het ~25 cent dus zolang is dat nu ook weer niet een situatie geweest.

Dus daar gaat alweer iets van het bedrag af.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2023 17:41:41 ]
pi_210307053
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit lijkt me een broodje aap verhaal. Al diverse malen gelezen dat netbeheerders graag subsidie op thuisaccu’s zien. Zelf mogen ze geen accu’s gebruiken omdat ze alleen het transport mogen verzorgen en met het inzetten van accu’s worden ze energieleverancier
pi_210307061
quote]0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nogmaals, dat is inclusief belastingen.

Dat is niet het bedrag dat Vandebron kan verlagen, die kunnen hooguit iets met het kostendeel doen.
[/quote]

Nogmaals, de hele salderingsregeling kost de niet-paneel bezitter ca 17¤ per maand, of twijfel je nu ook al aan de ACM?
pi_210307102
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:44 schreef Klepper272 het volgende:
quote][ afbeelding ] Op woensdag 16 augustus 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]

Nogmaals, de hele salderingsregeling kost de niet-paneel bezitter ca 17¤ per maand, of twijfel je nu ook al aan de ACM?
Nou, het gaat wel uit van 40 cent per kWh, dus op dat vlak is het achterhaald.

Bij 30 cent zit je op 2500*90%*0,3=675 euro op jaarbasis, 675/4,4~=153,40 / 12 = ¤12,78 per maand.

Daarnaast ontken ik nergens dat het de niet-paneel bezitter geld kost, ik zeg alleen dat Vandebron het niet met die ¤12,78 kan verlagen omdat 2/3e uit belastingen bestaat, ze kunnen alleen met hun eigen marge en kosten rommelen.

Netto kan Vandebron dus hooguit met 1/6e van het bedrag spelen, aangezien dat de variabele delen zijn van de prijs: de kosten vs marge.
pi_210307181
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nou, het gaat wel uit van 40 cent per kWh, dus op dat vlak is het achterhaald.

Bij 30 cent zit je op 2500*90%*0,3=675 euro op jaarbasis, 675/4,4~=153,40 / 12 = ¤12,78 per maand.

Daarnaast ontken ik nergens dat het de niet-paneel bezitter geld kost, ik zeg alleen dat Vandebron het niet met dat bedrag kan verlagen omdat 2/3e uit belastingen bestaat, ze kunnen alleen met hun eigen marge en kosten rommelen.

Netto kan Vandebron dus hooguit met 1/6e van het bedrag spelen, aangezien dat de variabele delen zijn van de prijs: de kosten vs marge.
Waar kan jij nu momenteel als particulier voor 0.30¤ een jaarcontract afsluiten?
pi_210307192
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Waar kan jij nu momenteel als particulier voor 0.30¤ een jaarcontract afsluiten?
Frank Energie variabel.
Ik heb nergens beweerd dat het een vast contract is.

Bij Mega zit je voor 36 cent vast voor een jaar, als je dat liever hebt.
Maar ook dan kom ik niet meer op ¤17 per maand.

Maar al zou het ¤17 zijn, dan nog is dat ongeveer ¤11 aan belastingen en dat deel kan Vandebron niet verlagen.
pi_210307239
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Frank Energie variabel.
Ik heb nergens beweerd dat het een vast contract is.

Bij Mega zit je voor 36 cent vast voor een jaar, als je dat liever hebt.
Maar ook dan kom ik niet meer op ¤17 per maand.
Lol, en van de winter als het een beetje tegenzit 1¤ per kWh betalen. :7
pi_210307242
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:58 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Lol, en van de winter als het een beetje tegenzit 1¤ per kWh betalen. :7
Niet als je kan salderen :+
pi_210307253
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet als je kan salderen :+
Kijk, dat is nu het hele punt.
pi_210307280
Stroom is kale stroomprijs + ¤0,12599 belasting en over dat totaal nog 21% BTW.

Dus stroom van ¤0,40 = ¤0,069 BTW, ¤0,12599 energiebelasting en dus totaal ¤0,19499 belasting.

Dus dat is de helft. Toen de prijs ¤0,25 was, was het 2/3e ongeveer.

Afijn, met de inkoopprijs van stroom kan er niet veel geschoven worden dus Vandebron kan met zo'n ¤0,10 (marge en kosten) schuiven als het om de prijs gaat en dat lijkt realistisch als je kijkt naar de prijzen van Vandebron en die van de goedkoopste aanbieder nu.

Het kan dus wel zijn dat bij een stroomprijs van ¤0,40 per kWh een niet-paneelbezitter zo'n ¤17 per maand bijdraagt aan paneelbezitters. Maar dat is niet het bedrag wat Vandebron kan verlagen, aangezien van die ¤17 ongeveer ¤8,50 belasting is en ¤4,25 inkoop.

Hou je een bedrag over van ¤4,25 waar Vandebron invloed op heeft.

Desondanks rekenen ze wel veel meer (¤21) aan paneelbezitters in die 2.500kWh terugleverstaffel waarover die berekening gaat, dus daar zit iets scheef.

De enige motivatie die ik kan bedenken is dat ze snel van die saldeerders af willen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')