Jep.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 22:39 schreef Vliegbaard het volgende:
Beetje krom om dit bij de consument te gaan halen. De fabriek van mijn werkgever verbruikt per jaar 2Mw. Dat is 1 fabriek. Per uur komst dat neer op een jaar verbruik van 65 huishoudens en op jaarbasis 190.000 KWH. Shell Moerdijk heeft een zonnepark staan met 76.000 panelen welke vermoedelijk voorziet in 1/3e van hun energie behoefte.
Dit probleem bij de particuliere consument weg leggen kan toch gewoon niet. Jan modaal wordt straks gewoon gestraft ten koste van alle zonneparken die overal uit de grond gestampt worden.
Ik denk dat hier weinig aan "goed te keuren" valt door een politicus. Dit is gewoon een bedrijf dat zijn verkoopvoorwaarden voor nieuwe klanten verandert. Die kunnen daarmee akkoord gaan en klant worden, of niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 23:16 schreef Red_85 het volgende:
Wat een complete idioterie dit.
Hoe hard je genaaid wordt in NL door overheid en bedrijven. Welke malloot van een politicus keurt zoiets goed?
'Een energiebedrijf dient de regels van het saldwren te respecteren en mag kosten van teruglevering op geen enkele manier berekenen aan de klant'quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 23:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik denk dat hier weinig aan "goed te keuren" valt door een politicus. Dit is gewoon een bedrijf dat zijn verkoopvoorwaarden voor nieuwe klanten verandert. Die kunnen daarmee akkoord gaan en klant worden, of niet.
Kun je het artikel van waaruit deze quote afkomstig is geven? Ik ben geen voorstander van deze ontwikkeling, voor de goede orde.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 23:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Een energiebedrijf dient de regels van het saldwren te respecteren en mag kosten van teruglevering op geen enkele manier berekenen aan de klant'
Klaaaar.
Oh ik snap heel goed hoe we hier genaaid worden, maar van veel geld terug krijgen minder geld terug krijgen is (gevoelsmatig) prettiger dan weinig terug krijgen en dan ineens moeten gaan betalen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 23:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dit wel. Maar als je het rekenvoorbeeld uit dit topic neemt van VdB, lijken ze het willen te doen voorkomen dat je onderaan de streep aan het eind van het jaar 253 Euro terugkrijgt. Maar dat is dus niet zo, zoals eerder ook al aangegeven hier.
In dit voorbeeld heb je (zo interpreteer ik het) 2.500 kWh teruggeleverd en 2.000 kWh op de meter verbruikt. Die 2.000 kWh teruglevering en verbruik op de meter wordt tegen elkaar weggestreept (die worden je niet in rekening gebracht dus), zodat je 500 kWh 'overschot' hebt teruggeleverd aan het net waarvoor je een vergoeding krijgt.
Met die 2.500 kWh teruglevering val je in de categorie 2.000-3.000 kWh, wat betekent dat je op jaarbasis 252 Euro terugleveringskosten moet betalen. De kosten voor je energieverbruik zijn dus 0 door saldering, je ontvangt 65 Euro voor die 500 kWh 'overschot' en je moet 252 Euro betalen.
Netto moet je dan 252-65 = 187 Euro betalen op je eindafrekening.
Ik snap dat dat gevoelsmatiger prettiger is, ben ik ook wel met je eens. Maar ondanks het jaarlijks ontvangen van een bepaald bedrag na saldering en teruglevering, krijg je pas écht geld terug vanaf het moment dat je investering is terugverdiend. Alles daarvoor is eigenlijk het afbetalen van wat je hebt betaald voor het installeren van die zonnepanelen op je dak.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 23:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh ik snap heel goed hoe we hier genaaid worden, maar van veel geld terug krijgen minder geld terug krijgen is (gevoelsmatig) prettiger dan weinig terug krijgen en dan ineens moeten gaan betalen.
Ja. En daar hebben deze terugleveringskosten wel invloed op. Op de terugverdientijd.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 01:00 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik snap dat dat gevoelsmatiger prettiger is, ben ik ook wel met je eens. Maar ondanks het jaarlijks ontvangen van een bepaald bedrag na saldering en teruglevering, krijg je pas écht geld terug vanaf het moment dat je investering is terugverdiend. Alles daarvoor is eigenlijk het afbetalen van wat je hebt betaald voor het installeren van die zonnepanelen op je dak.
Inderdaad. En gezien het feit dat de salderingsregeling over 8 jaar helemaal is afgeschaft, kun je je gaan afvragen of zonnepanelen je uiteindelijk misschien zelfs geld gaan kosten in plaats van opleveren als je ze nu nog aanschaft, wanneer je de door jou opgewekte stroom overdag niet zelf direct gebruikt.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 01:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En daar hebben deze terugleveringskosten wel invloed op. Op de terugverdientijd.
Dat is correct, maar dat is met elke investering zo. Maar het zal inderdaad op deze manier een stuk minder rendabel zijn. Dan kun je wel een accu nemen, maar dat is ook weer een investering, etc. Maar dat is isoleren of dubbel glas of of of ook natuurlijk.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 01:00 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik snap dat dat gevoelsmatiger prettiger is, ben ik ook wel met je eens. Maar ondanks het jaarlijks ontvangen van een bepaald bedrag na saldering en teruglevering, krijg je pas écht geld terug vanaf het moment dat je investering is terugverdiend. Alles daarvoor is eigenlijk het afbetalen van wat je hebt betaald voor het installeren van die zonnepanelen op je dak.
Ik geef je een voorbeeld van dat het helemaal niet zo moeilijk is...quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 23:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je het artikel van waaruit deze quote afkomstig is geven? Ik ben geen voorstander van deze ontwikkeling, voor de goede orde.
Daar gaat het nu wel naar toe en dat is compleet wat niet de bedoeling is voor een 'groene' toekomst. Er mag geen financieel voordeel zitten natuurlijk vior mensen die het slim aanpakken en bedrijven mogen geen nadeel ondervinden....quote:Op woensdag 16 augustus 2023 01:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Inderdaad. En gezien het feit dat de salderingsregeling over 8 jaar helemaal is afgeschaft, kun je je gaan afvragen of zonnepanelen je uiteindelijk misschien zelfs geld gaan kosten in plaats van opleveren als je ze nu nog aanschaft, wanneer je de door jou opgewekte stroom overdag niet zelf direct gebruikt.
Ik lees hier tegenstrijdige postings over. De een zegt dat het om de totale teruglevering gaat en de ander dat het om de teruglevering minus het verbruik gaat. Wat is het nu?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:
Opzich is dit idee toch niet heel gek. Dit treft enkel de gebruikers die dus meer terug leveren dan dat ze verbruiken op jaarbasis.
Niet waar. Je betaald voor terugleveren, dus ongeacht of je netto terug levert of verbruikt.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:
Opzich is dit idee toch niet heel gek. Dit treft enkel de gebruikers die dus meer terug leveren dan dat ze verbruiken op jaarbasis.
Zo gaat dat verdienmodel er af. Voor de mensen die gewoon al hun stroom opmaken die de panelen opwekken is er niets aan de hand.
Snap ook nooit zo goed waarom mensen 30 panelen willen hebben. Met een stuk of 10/12 komende meeste huishoudens makkelijk uit
Totale teruglevering.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees hier tegenstrijdige postings over. De een zegt dat het om de totale teruglevering gaat en de ander dat het om de teruglevering minus het verbruik gaat. Wat is het nu?
Ah dan heb ik het ergens verkeerd gelezen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet waar. Je betaald voor terugleveren, dus ongeacht of je netto terug levert of verbruikt.
Die salderingsregeling bestaat voorlopig gewoon nog. De plannen zijn nog niet definitief.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 01:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Inderdaad. En gezien het feit dat de salderingsregeling over 8 jaar helemaal is afgeschaft, kun je je gaan afvragen of zonnepanelen je uiteindelijk misschien zelfs geld gaan kosten in plaats van opleveren als je ze nu nog aanschaft, wanneer je de door jou opgewekte stroom overdag niet zelf direct gebruikt.
Dat vinden ze ook niet werkelijk. Dat is het verhaaltje waar ze het mee verkopen want dat verkoopt veel beter dan gewoon zeggen 'we willen extra geld harken'.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:34 schreef Claudia_x het volgende:
Het is trouwens wonderlijk wat hier gebeurt. Eerst ben je goed bezig als je zonnepanelen neemt: je doet wat vadertje staat wil en redt het milieu. Nu ben je een zakkenvuller en een aso. Het is haast bewonderenswaardig hoezeer de energiemaatschappijen de publieke opinie weten te bespelen.
Aan al die mensen die geen panelen hebben en meebetalen aan kosten die energiemaatschappijen maken om het net in balans te krijgen, zou je ook kunnen zeggen: dit is jouw bijdrage aan de energietransitie, doe je ook eens wat. Maar nee, die mensen zijn nu zielig. Ik geloof er niets van dat de energiemaatschappijen dat werkelijk vinden.
Nou, ik zie een aantal politici dat discours ook overnemen. (Of misschien zijn ze wel mede-aanstichters ervan.)quote:Op woensdag 16 augustus 2023 09:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat vinden ze ook niet werkelijk. Dat is het verhaaltje waar ze het mee verkopen want dat verkoopt veel beter dan gewoon zeggen 'we willen extra geld harken'.
Dat je een zakkenvuller en een aso bent komt vooral uit de mond van diegenen die wel willen maar niet kunnen en nu hun onderbuikje laten spreken.
Ja, want politici staan er om bekend dat ze vooral niet zeggen wat ze denken dat mensen graag horen om hun kansen bij het publiek te vergroten toch.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 10:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, ik zie een aantal politici dat discours ook overnemen. (Of misschien zijn ze wel mede-aanstichters ervan.)
Dit.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:34 schreef Claudia_x het volgende:
Het is trouwens wonderlijk wat hier gebeurt. Eerst ben je goed bezig als je zonnepanelen neemt: je doet wat vadertje staat wil en redt het milieu. Nu ben je een zakkenvuller en een aso. Het is haast bewonderenswaardig hoezeer de energiemaatschappijen de publieke opinie weten te bespelen.
Aan al die mensen die geen panelen hebben en meebetalen aan kosten die energiemaatschappijen maken om het net in balans te krijgen, zou je ook kunnen zeggen: dit is jouw bijdrage aan de energietransitie, doe je ook eens wat. Maar nee, die mensen zijn nu zielig. Ik geloof er niets van dat de energiemaatschappijen dat werkelijk vinden.
Met 30 panelen kom je langer uit door het jaar heen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:
Zo gaat dat verdienmodel er af. Voor de mensen die gewoon al hun stroom opmaken die de panelen opwekken is er niets aan de hand.
Snap ook nooit zo goed waarom mensen 30 panelen willen hebben. Met een stuk of 10/12 komende meeste huishoudens makkelijk uit
Die hele energie-transitie is dus ook een wassen neus gebleken nu energiemaatschappijen opeens moeite hebben die groene stroom weer op te slaan. Oh oh oh wat zijn ze begaan met de natuur, totdat het de aandeelhouders in de portemonnee treft.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |