Tja, ze hebben nu al vrij lage prijzen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat impliceert dat de prijzen voor mensen zonder zonnepanelen naar beneden zouden gaan... als het werkelijk "eerlijker" moet.
Zoveel vertrouwen heb ik dan weer niet in Vandebron.
Ja. Zover ik begrijp staat dit volledig los van elkaar.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:19 schreef CoolGuy het volgende:
Ja het staat er los van, maar van de ene kant krijg je een vergoeding voor wat je TERUG levert. Van de andere kant moet over alles wat je LEVERT betalen doordat je in een bepaalde staffel valt.
Maar bestaan die 2 dingen naast elkaar?
Ja dat begrijp ik wel, maar als ik langs de ene kant 46 euro moet betalen maar langs de andere kant krijg ik vanwege TLV 20 euro terug moet ik per saldo toch 26 betalen en niet 46?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zover ik begrijp staat dit volledig los van elkaar.
Dus ongeacht wat je saldeert en ongeacht wat je voor terugleververgoeding krijg.
Tot 46 euro per maand wordt er extra in rekening gebracht.
Dus dan mag je met je TLV eerst die extra heffing terug verdienen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik wel, maar als ik langs de ene kant 46 euro moet betalen maar langs de andere kant krijg ik vanwege TLV 20 euro terug moet ik per saldo toch 26 betalen en niet 46?
https://www.energievergel(...)voor-je-zonnepanelenquote:Ook de terugleververgoeding wordt iets aangepast voor nieuwe klanten. Zij ontvangen straks 13 cent per kWh voor de eerste 2.000 kWh netto-teruglevering. Daarna wordt de vergoeding 6 cent per kWh. Een schrale troost, gezien de hoge heffingen.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik wel, maar als ik langs de ene kant 46 euro moet betalen maar langs de andere kant krijg ik vanwege TLV 20 euro terug moet ik per saldo toch 26 betalen en niet 46?
Ja dit is wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:30 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Dat klopt.
Als je bv 5500 kWh bruto teruglevert, en na saldering netto nog 1000, dan krijg je 1000*¤0,13 (tlv bij vdb)=130 euro. Die zetten ze op je afrekening.
Maar vervolgens moet je ook volgens die staffel 46*12=552 euro betalen. Dat komt ook op de afrekening.
Ipv 130 euro krijgen, moet je dan dus ineens 442 betalen, als je even puur naar deze twee onderdelen kijkt.
Dat is dan toch gewoon 2000 x 13 cent is 260 euro per jaar.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dit is wat ik bedoel.
En nu doen we dat zelfde nog een keer met wat hier boven staat, met 13ct voor de eerste 2000 kwh, want ik krijg nu maar 9ct per kwh.
Ja, als je in die staffel valt is dat redelijk wat ja. Aan de andere kant, als je in die staffel valt heb je over het algemeen geen klagen denk ik, dan is het hoogstens jammer.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dan toch gewoon 2000 x 13 cent is 260 euro per jaar.
En alsnog staat die staffel 46*12=552 euro ook op je rekening.
552 - 260 = 292 euro betalen.
Doe die berekening eens bij een Eneco met een vast contract: 9 cent X 2000 is 180 euro ontvangen per jaar.
Verschil is 472 euro op jaarbasis.
Ik vind dat veel.
Dat is gewoon volgens dit voorbeeld:quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, als je in die staffel valt is dat redelijk wat ja. Aan de andere kant, als je in die staffel valt heb je over het algemeen geen klagen denk ik, dan is het hoogstens jammer.
Dat zou goed kunnenquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:29 schreef capricia het volgende:
Bereken het omslagpunt maar..
Kennelijk willen ze minder klanten met zonnepanelen.
Deze uiterst linkse reactie krijgt het predikaat Uitgelicht bij NU.nlquote:Ik ben ook klant bij VandBron EN ik heb zonnepanelen.
Zeer terecht dat ze dit invoeren: mensen moeten leren, en zich daarnaar gaan gedragen dat je energie inpandig verbruikt op zonnige dagen.
Wasmachine laten draaien, boiler hogere temperatuur enz.
Het gaat niet vanzelf, we moeten nadenken bij wat we doen en hoe we leven.
Het is allemaal vrij simpel
Dit inderdaad. Vandebron schetst het zoquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:30 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Dat klopt.
Als je bv 5500 kWh bruto teruglevert, en na saldering netto nog 1000, dan krijg je 1000*¤0,13 (tlv bij vdb)=130 euro. Die zetten ze op je afrekening.
Maar vervolgens moet je ook volgens die staffel 46*12=552 euro betalen. Dat komt ook op de afrekening.
Ipv 130 euro krijgen, moet je dan dus ineens 442 betalen, als je even puur naar deze twee onderdelen kijkt.
Wel mooi dat ze die saldering erbij zetten.. die heb je elders ook, dus dat heeft er eigenlijk niets mee te maken.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 21:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Vandebron schetst het zo
[ afbeelding ]
Ze kunnen de kolen centrales ook wat minder hard laten draaien, dat doen ze ook nauwelijksquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 09:47 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
En de energieboer je opgewekte wiebelstroom eigenlijk helemaal niet wilt hebben maar hem wel verplicht moet afnemen van je. Het zou me hoe langer het duurt niet verbazen als over een tijd iedereen aan het dynamisch contract moet als enige optie. Gewoon dokken voor je stroom, of zet je panelen maar uit.
Het gaat er toch om dat iedereen stroom opwerkt als het weinig gevraagd wordt, toch? Stroom moet ter plekke opgemaakt worden, het is niks anders dan een (on)afstemming tussen vraag en aanbod. Die zonne-energie is in de zomet niet nodig en kan niet opgeslagen worden. Die zonne-energie kun je niet 1:1 verkopen aan de buurman, want die hoeft het ook niet (of misschien maar een klein deel ervan. Het argument gaat zeker wel op.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 21:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ze kunnen de kolen centrales ook wat minder hard laten draaien, dat doen ze ook nauwelijks
En de vlieger over salderen gaat ook nauwelijks op dat de consument op zonnige dagen goedkope stroom terug levert en op dure winter maanden weer opneemt
Zolang de kolen en ga centrales blijven stoken is dat geen argument, de stroom die ik op een zonnige zomerdag opwek en teruglever voor bv 10 cent verkopen ze aan mijn buurman zonder panelen voor 10 cent, de industrie en huishoudens gebruiken zoveel dat er altijd grijze stroom bij moet, ook op zonnige dagen
Panelen uitzetten dan hè. Dan is er ook snel weer een energie te kort op de markt.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:37 schreef JeWa100 het volgende:
"Zonnepanelen: de enige investering waarbij je niet alleen energie opwekt, maar ook je portemonnee leegloopt voor de 'terugleveringsheffing'! ☀️💸😅"
Als je ze uitzet, kun je toch ook niet salderen? Dan heb je dus betaald voor panelen op je dak die niks doen en kun je gewoon je geleverde energie gaan betalen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 22:07 schreef Chinless het volgende:
[..]
Panelen uitzetten dan hè. Dan is er ook snel weer een energie te kort op de markt.
Denk ik nou veel te simpel als ik zeg dat als ik vorige maand nog op de eindafrekening voor het laatste volledige enerigejaar 8xx euro terug kreeg in totaal, en ik trek daar de maximale boete (want zo zie ik het dan even) van 46 euro x 12 maanden = 552 euro van af, ik dus nog steeds geld toe krijg, zij het minder?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 22:39 schreef Vliegbaard het volgende:
Beetje krom om dit bij de consument te gaan halen. De fabriek van mijn werkgever verbruikt per jaar 2Mw. Dat is 1 fabriek. Per uur komst dat neer op een jaar verbruik van 65 huishoudens en op jaarbasis 190.000 KWH. Shell Moerdijk heeft een zonnepark staan met 76.000 panelen welke vermoedelijk voorziet in 1/3e van hun energie behoefte.
Dit probleem bij de particuliere consument weg leggen kan toch gewoon niet. Jan modaal wordt straks gewoon gestraft ten koste van alle zonneparken die overal uit de grond gestampt worden.
Het bestaan van een of meerdere zonneparken heeft geen enkel verband met "dit" (salderen) probleem.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 22:39 schreef Vliegbaard het volgende:
Beetje krom om dit bij de consument te gaan halen. De fabriek van mijn werkgever verbruikt per jaar 2Mw. Dat is 1 fabriek. Per uur komst dat neer op een jaar verbruik van 65 huishoudens en op jaarbasis 190.000 KWH. Shell Moerdijk heeft een zonnepark staan met 76.000 panelen welke vermoedelijk voorziet in 1/3e van hun energie behoefte.
Dit probleem bij de particuliere consument weg leggen kan toch gewoon niet. Jan modaal wordt straks gewoon gestraft ten koste van alle zonneparken die overal uit de grond gestampt worden.
Volgens mij klopt dit wel. Maar als je het rekenvoorbeeld uit dit topic neemt van VdB, lijken ze het willen te doen voorkomen dat je onderaan de streep aan het eind van het jaar 253 Euro terugkrijgt. Maar dat is dus niet zo, zoals eerder ook al aangegeven hier.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 22:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Denk ik nou veel te simpel als ik zeg dat als ik vorige maand nog op de eindafrekening voor het laatste volledige enerigejaar 8xx euro terug kreeg in totaal, en ik trek daar de maximale boete (want zo zie ik het dan even) van 46 euro x 12 maanden = 552 euro van af, ik dus nog steeds geld toe krijg, zij het minder?
Nu val ik niet in de categorie 5000+ leveren (na aftrek direct eigen verbruik, de panelen wekken het wel op maar daar gaat direct eigen verbruik nog af, dus het restant gaat door de meter), maar ik reken even met het maximale wat er qua staffel kan.
Of reken ik dan veel te simpel?
Ik snap dat zodra de salderingsregeling afgebouwd wordt dit niet meer op gaat, maar vooralsnog bedoel ik?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |