abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210296982
https://tweakers.net/nieu(...)paneeleigenaren.html

Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
De Nederlandse energieleverancier Vandebron gaat een maandelijks bedrag berekenen aan klanten met zonnepanelen. Het wordt een variabel tarief dat voor de meesten tussen de 10 en 20 euro komt te liggen. Vandebron zegt dat dat nodig is om de energietransitie eerlijker te verdelen.

Vandebron zegt dat het gaat om een vaste kostenpost die per maand in de energierekening wordt meegenomen. Die wordt berekend op basis van het jaarverbruik en dan specifiek het aantal kWh dat klanten jaarlijks terugleveren aan de provider.

De eerste 5kWh die klanten terugleveren, kosten niets, maar klanten die tussen de 5 en 1000kWh terugleveren, beginnen te betalen. Zij betalen 4 euro per maand. Dat bedrag loopt vervolgens per 1000kWh op tot maximaal 46 euro per maand voor mensen die meer dan 5000kWh terugleveren. De kosten worden berekend volgens dat schaalmodel en dan als dagtarief op de energierekening gezet.Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
De Nederlandse energieleverancier Vandebron gaat een maandelijks bedrag berekenen aan klanten met zonnepanelen. Het wordt een variabel tarief dat voor de meesten tussen de 10 en 20 euro komt te liggen. Vandebron zegt dat dat nodig is om de energietransitie eerlijker te verdelen.

Vandebron zegt dat het gaat om een vaste kostenpost die per maand in de energierekening wordt meegenomen. Die wordt berekend op basis van het jaarverbruik en dan specifiek het aantal kWh dat klanten jaarlijks terugleveren aan de provider.

De eerste 5kWh die klanten terugleveren, kosten niets, maar klanten die tussen de 5 en 1000kWh terugleveren, beginnen te betalen. Zij betalen 4 euro per maand. Dat bedrag loopt vervolgens per 1000kWh op tot maximaal 46 euro per maand voor mensen die meer dan 5000kWh terugleveren. De kosten worden berekend volgens dat schaalmodel en dan als dagtarief op de energierekening gezet.

De veranderingen gaan per direct in voor nieuwe klanten. Vandebron maakt dan een schatting van het verwachte verbruik en de teruglevering. Klanten met een variabel contract gaan de leveringskosten per 1 oktober betalen. Voor klanten met een vast contract gebeurt dat pas als ze hun contract verlengen.

Volgens Vandebron is de stap nodig vanwege 'de uitdagingen van de energietransitie'. Het bedrijf zegt dat de kosten van het terugleveren van elektriciteit steeds hoger worden, in de eerste plaats voor leveranciers en netbeheerders, maar daardoor ook voor klanten. "Vanwege de explosieve toename van zonne-energie (en teruglevering) lopen de kosten steeds verder op. Vandebron heeft daarom besloten om dit eerlijker te verdelen en de kosten in rekening te brengen bij degenen die ze veroorzaken. Op deze manier betaalt iedereen een eerlijke prijs voor zijn verbruik en teruglevering."

"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:19:44 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210297018
Ja het staat er los van, maar van de ene kant krijg je een vergoeding voor wat je TERUG levert. Van de andere kant moet over alles wat je LEVERT betalen doordat je in een bepaalde staffel valt.

Maar bestaan die 2 dingen naast elkaar?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210297061
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat impliceert dat de prijzen voor mensen zonder zonnepanelen naar beneden zouden gaan... als het werkelijk "eerlijker" moet.

Zoveel vertrouwen heb ik dan weer niet in Vandebron.
Tja, ze hebben nu al vrij lage prijzen.
"Dure" klanten die vertrekken en de prijzen kunnen nog lager, daardoor meer marktaandeel en betere inkoop en hogere winsten.
Ze hebben nu nog maar ca 200.000 klanten, kan mij goed voorstellen dat zij hun marktaandeel willen vergroten.

Tevens levert deze actie een grote naamsbekendheid op, gratis publiciteit. :7
pi_210297079
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:19 schreef CoolGuy het volgende:
Ja het staat er los van, maar van de ene kant krijg je een vergoeding voor wat je TERUG levert. Van de andere kant moet over alles wat je LEVERT betalen doordat je in een bepaalde staffel valt.

Maar bestaan die 2 dingen naast elkaar?
Ja. Zover ik begrijp staat dit volledig los van elkaar.
Dus ongeacht wat je saldeert en ongeacht wat je voor terugleververgoeding krijg.

Tot 46 euro per maand wordt er extra in rekening gebracht.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:25:38 #5
16180 crew  CoolGuy
pi_210297088
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Zover ik begrijp staat dit volledig los van elkaar.
Dus ongeacht wat je saldeert en ongeacht wat je voor terugleververgoeding krijg.

Tot 46 euro per maand wordt er extra in rekening gebracht.
Ja dat begrijp ik wel, maar als ik langs de ene kant 46 euro moet betalen maar langs de andere kant krijg ik vanwege TLV 20 euro terug moet ik per saldo toch 26 betalen en niet 46?

Beter gezegd; dan kost me dat in principe netto toch 26 euro dan?
pi_210297129
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat begrijp ik wel, maar als ik langs de ene kant 46 euro moet betalen maar langs de andere kant krijg ik vanwege TLV 20 euro terug moet ik per saldo toch 26 betalen en niet 46?
Dus dan mag je met je TLV eerst die extra heffing terug verdienen?

quote:
Ook de terugleververgoeding wordt iets aangepast voor nieuwe klanten. Zij ontvangen straks 13 cent per kWh voor de eerste 2.000 kWh netto-teruglevering. Daarna wordt de vergoeding 6 cent per kWh. Een schrale troost, gezien de hoge heffingen.
https://www.energievergel(...)voor-je-zonnepanelen

Bereken het omslagpunt maar..
Kennelijk willen ze minder klanten met zonnepanelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210297138
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat klopt.

Als je bv 5500 kWh bruto teruglevert, en na saldering netto nog 1000, dan krijg je 1000*¤0,13 (tlv bij vdb)=130 euro. Die zetten ze op je afrekening.
Maar vervolgens moet je ook volgens die staffel 46*12=552 euro betalen. Dat komt ook op de afrekening.

Ipv 130 euro krijgen, moet je dan dus ineens 442 betalen, als je even puur naar deze twee onderdelen kijkt.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:31:07 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_210297146
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:30 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat klopt.

Als je bv 5500 kWh bruto teruglevert, en na saldering netto nog 1000, dan krijg je 1000*¤0,13 (tlv bij vdb)=130 euro. Die zetten ze op je afrekening.
Maar vervolgens moet je ook volgens die staffel 46*12=552 euro betalen. Dat komt ook op de afrekening.

Ipv 130 euro krijgen, moet je dan dus ineens 442 betalen, als je even puur naar deze twee onderdelen kijkt.
Ja dit is wat ik bedoel.

En nu doen we dat zelfde nog een keer met wat hier boven staat, met 13ct voor de eerste 2000 kwh, want ik krijg nu maar 9ct per kwh.
pi_210297212
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dit is wat ik bedoel.

En nu doen we dat zelfde nog een keer met wat hier boven staat, met 13ct voor de eerste 2000 kwh, want ik krijg nu maar 9ct per kwh.
Dat is dan toch gewoon 2000 x 13 cent is 260 euro per jaar.
En alsnog staat die staffel 46*12=552 euro ook op je rekening.

552 - 260 = 292 euro betalen.

Doe die berekening eens bij een Eneco met een vast contract: 9 cent X 2000 is 180 euro ontvangen per jaar.

Verschil is 472 euro op jaarbasis.
Ik vind dat veel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210297245
"Zonnepanelen: de enige investering waarbij je niet alleen energie opwekt, maar ook je portemonnee leegloopt voor de 'terugleveringsheffing'! ☀️💸😅"
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:51:48 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_210297442
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is dan toch gewoon 2000 x 13 cent is 260 euro per jaar.
En alsnog staat die staffel 46*12=552 euro ook op je rekening.

552 - 260 = 292 euro betalen.

Doe die berekening eens bij een Eneco met een vast contract: 9 cent X 2000 is 180 euro ontvangen per jaar.

Verschil is 472 euro op jaarbasis.
Ik vind dat veel.
Ja, als je in die staffel valt is dat redelijk wat ja. Aan de andere kant, als je in die staffel valt heb je over het algemeen geen klagen denk ik, dan is het hoogstens jammer.
pi_210297466
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, als je in die staffel valt is dat redelijk wat ja. Aan de andere kant, als je in die staffel valt heb je over het algemeen geen klagen denk ik, dan is het hoogstens jammer.
Dat is gewoon volgens dit voorbeeld:
vlindertje89 in NWS / VandeBron #2 Terugleverheffing zonnepanelen

Ik weet niet of dat heel veel stroom is.
Beter zet je de teruglevering gewoon uit. :+

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 15-08-2023 20:59:39 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:54:39 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210297473
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:29 schreef capricia het volgende:

Bereken het omslagpunt maar..
Kennelijk willen ze minder klanten met zonnepanelen.
Dat zou goed kunnen

Het is te druk op het net op piekuren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210297478
quote:
Ik ben ook klant bij VandBron EN ik heb zonnepanelen.
Zeer terecht dat ze dit invoeren: mensen moeten leren, en zich daarnaar gaan gedragen dat je energie inpandig verbruikt op zonnige dagen.
Wasmachine laten draaien, boiler hogere temperatuur enz.
Het gaat niet vanzelf, we moeten nadenken bij wat we doen en hoe we leven.
Het is allemaal vrij simpel
Deze uiterst linkse reactie krijgt het predikaat Uitgelicht bij NU.nl :')

https://www.nu.nl/economi(...)xtra-geld-kwijt.html
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_210297656
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:30 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat klopt.

Dit inderdaad. Vandebron schetst het zo

Klant bij vdb zijn wordt een dure hobby.

Je betaalt al transport aan de netbeheerder en aan energieleverancier komt er nu nog een tweede keer bij de energieleverancier bij

[ Bericht 4% gewijzigd door opgebaarde op 15-08-2023 21:09:46 ]
pi_210297775
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 21:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Vandebron schetst het zo

[ afbeelding ]
Wel mooi dat ze die saldering erbij zetten.. die heb je elders ook, dus dat heeft er eigenlijk niets mee te maken. :D

In dit plaatje komt VdB dus uit op: 252 - 65 is 187 euro betalen.
Had je bij een Eneco gezeten had je 500x 9 cent gekregen. Is 45 euro.

Verschil: 232 euro. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210297968
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:47 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
En de energieboer je opgewekte wiebelstroom eigenlijk helemaal niet wilt hebben maar hem wel verplicht moet afnemen van je. Het zou me hoe langer het duurt niet verbazen als over een tijd iedereen aan het dynamisch contract moet als enige optie. Gewoon dokken voor je stroom, of zet je panelen maar uit.
Ze kunnen de kolen centrales ook wat minder hard laten draaien, dat doen ze ook nauwelijks

En de vlieger over salderen gaat ook nauwelijks op dat de consument op zonnige dagen goedkope stroom terug levert en op dure winter maanden weer opneemt

Zolang de kolen en ga centrales blijven stoken is dat geen argument, de stroom die ik op een zonnige zomerdag opwek en teruglever voor bv 10 cent verkopen ze aan mijn buurman zonder panelen voor 10 cent, de industrie en huishoudens gebruiken zoveel dat er altijd grijze stroom bij moet, ook op zonnige dagen
pi_210298306
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 21:23 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ze kunnen de kolen centrales ook wat minder hard laten draaien, dat doen ze ook nauwelijks

En de vlieger over salderen gaat ook nauwelijks op dat de consument op zonnige dagen goedkope stroom terug levert en op dure winter maanden weer opneemt

Zolang de kolen en ga centrales blijven stoken is dat geen argument, de stroom die ik op een zonnige zomerdag opwek en teruglever voor bv 10 cent verkopen ze aan mijn buurman zonder panelen voor 10 cent, de industrie en huishoudens gebruiken zoveel dat er altijd grijze stroom bij moet, ook op zonnige dagen
Het gaat er toch om dat iedereen stroom opwerkt als het weinig gevraagd wordt, toch? Stroom moet ter plekke opgemaakt worden, het is niks anders dan een (on)afstemming tussen vraag en aanbod. Die zonne-energie is in de zomet niet nodig en kan niet opgeslagen worden. Die zonne-energie kun je niet 1:1 verkopen aan de buurman, want die hoeft het ook niet (of misschien maar een klein deel ervan. Het argument gaat zeker wel op.

Wat betreft kolen en gascentrales weet ik niet hoe dat precies werkt. Wel weet ik dat je niet makkelijk aan een knop draait om die snel af te kunnen stemmen. Het gaat op zich wel, maar je kunt nooit precies bepalen hoeveel windstroom te krijgt of zonnestroom uit panelen, dus die gas- en kolencentrales moeten altijd in een marge draaien. Ik weet dat ze dat wel altijd hebben gedaan met nachtstroom (iets minder hard draaien), dus daar zal wel al zoveel als mogelijk rekening mee gehouden worden.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210298522
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:37 schreef JeWa100 het volgende:
"Zonnepanelen: de enige investering waarbij je niet alleen energie opwekt, maar ook je portemonnee leegloopt voor de 'terugleveringsheffing'! ☀️💸😅"
Panelen uitzetten dan hè. Dan is er ook snel weer een energie te kort op de markt.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:14:30 #20
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210298651
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:07 schreef Chinless het volgende:

[..]
Panelen uitzetten dan hè. Dan is er ook snel weer een energie te kort op de markt.
Als je ze uitzet, kun je toch ook niet salderen? Dan heb je dus betaald voor panelen op je dak die niks doen en kun je gewoon je geleverde energie gaan betalen.

Daarnaast is er geen energietekort op de markt als iedereen zijn panelen uitzet.
pi_210298921
Beetje krom om dit bij de consument te gaan halen. De fabriek van mijn werkgever verbruikt per jaar 2Mw. Dat is 1 fabriek. Per uur komst dat neer op een jaar verbruik van 65 huishoudens en op jaarbasis 190.000 KWH. Shell Moerdijk heeft een zonnepark staan met 76.000 panelen welke vermoedelijk voorziet in 1/3e van hun energie behoefte.
Dit probleem bij de particuliere consument weg leggen kan toch gewoon niet. Jan modaal wordt straks gewoon gestraft ten koste van alle zonneparken die overal uit de grond gestampt worden.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:41:56 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_210298946
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:39 schreef Vliegbaard het volgende:
Beetje krom om dit bij de consument te gaan halen. De fabriek van mijn werkgever verbruikt per jaar 2Mw. Dat is 1 fabriek. Per uur komst dat neer op een jaar verbruik van 65 huishoudens en op jaarbasis 190.000 KWH. Shell Moerdijk heeft een zonnepark staan met 76.000 panelen welke vermoedelijk voorziet in 1/3e van hun energie behoefte.
Dit probleem bij de particuliere consument weg leggen kan toch gewoon niet. Jan modaal wordt straks gewoon gestraft ten koste van alle zonneparken die overal uit de grond gestampt worden.
Denk ik nou veel te simpel als ik zeg dat als ik vorige maand nog op de eindafrekening voor het laatste volledige enerigejaar 8xx euro terug kreeg in totaal, en ik trek daar de maximale boete (want zo zie ik het dan even) van 46 euro x 12 maanden = 552 euro van af, ik dus nog steeds geld toe krijg, zij het minder?

Nu val ik niet in de categorie 5000+ leveren (na aftrek direct eigen verbruik, de panelen wekken het wel op maar daar gaat direct eigen verbruik nog af, dus het restant gaat door de meter), maar ik reken even met het maximale wat er qua staffel kan.

Of reken ik dan veel te simpel?

Ik snap dat zodra de salderingsregeling afgebouwd wordt dit niet meer op gaat, maar vooralsnog bedoel ik?
pi_210299089
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:39 schreef Vliegbaard het volgende:
Het bestaan van een of meerdere zonneparken heeft geen enkel verband met "dit" (salderen) probleem.

Ik vermoed dat je hier naar zocht: de consument neemt 14% van de totale elektra af
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:07:32 #24
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210299136
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 22:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Denk ik nou veel te simpel als ik zeg dat als ik vorige maand nog op de eindafrekening voor het laatste volledige enerigejaar 8xx euro terug kreeg in totaal, en ik trek daar de maximale boete (want zo zie ik het dan even) van 46 euro x 12 maanden = 552 euro van af, ik dus nog steeds geld toe krijg, zij het minder?

Nu val ik niet in de categorie 5000+ leveren (na aftrek direct eigen verbruik, de panelen wekken het wel op maar daar gaat direct eigen verbruik nog af, dus het restant gaat door de meter), maar ik reken even met het maximale wat er qua staffel kan.

Of reken ik dan veel te simpel?

Ik snap dat zodra de salderingsregeling afgebouwd wordt dit niet meer op gaat, maar vooralsnog bedoel ik?
Volgens mij klopt dit wel. Maar als je het rekenvoorbeeld uit dit topic neemt van VdB, lijken ze het willen te doen voorkomen dat je onderaan de streep aan het eind van het jaar 253 Euro terugkrijgt. Maar dat is dus niet zo, zoals eerder ook al aangegeven hier.

In dit voorbeeld heb je (zo interpreteer ik het) 2.500 kWh teruggeleverd en 2.000 kWh op de meter verbruikt. Die 2.000 kWh teruglevering en verbruik op de meter wordt tegen elkaar weggestreept (die worden je niet in rekening gebracht dus), zodat je 500 kWh 'overschot' hebt teruggeleverd aan het net waarvoor je een vergoeding krijgt.

Met die 2.500 kWh teruglevering val je in de categorie 2.000-3.000 kWh, wat betekent dat je op jaarbasis 252 Euro terugleveringskosten moet betalen. De kosten voor je energieverbruik zijn dus 0 door saldering, je ontvangt 65 Euro voor die 500 kWh 'overschot' en je moet 252 Euro betalen.

Netto moet je dan 252-65 = 187 Euro betalen op je eindafrekening.
pi_210299199
Wat een complete idioterie dit.

Hoe hard je genaaid wordt in NL door overheid en bedrijven. Welke malloot van een politicus keurt zoiets goed?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')