abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210131648
Een vriendin van mij wordt vervolgd voor schennis van de eerbaarheid. De situatie is als volgt:

Ze woont alleen op de 1e verdieping en tussen haar slaapkamer en badkamer zit een halletje met een raam op de straatkant. Het verhuurder heeft in het halletje een automatische lamp met sensor geplaatst, die dus telkens aangaat als ze door het halletje loopt. Als ze vanuit bed naar het toilet moet, bijv. in de ochtend of avond, trekt ze niet altijd iets aan alvorens door het halletje te lopen. Haar borsten zijn hierbij kort zichtbaar op straat, zeker door het automatisch aanspringende licht, maar op die tijdstippen zijn er natuurlijk niet vaak mensen op straat en het kan haar bovendien weinig schelen.

Nou heeft ze een christelijke overbuurman, ook op de eerste verdieping, die hierover een paar maal zijn beklag heeft gedaan. Hij beweerde dat zijn kinderen van 3 en 5 haar blote borsten af en toe zouden kunnen zien vanuit het raam van hun appartement. Mijn kennis heeft hem afgewimpeld met als opmerking dat het haar huis is en dat die kinderen bovendien ook niet lang geleden borstvoeding hebben gehad, dus dat ze beslist niets denken van een stel blote borsten.

De overbuurman is daarop aan het filmen geslagen en heeft dit bewijsmateriaal doorgespeeld naar de politie. De politie heeft de zaak opgepakt en er is nu mogelijk sprake van vervolging. Ja, we hebben het hier over Zeeland. :')

Wat voor kans maakt deze aanklacht? En zijn er argumenten die ze kan aanvoeren waarom dit onzin zou zijn?
Mja
pi_210131691
Volgens mij is hier wel jurisprudentie over. Ik heb er jaren geleden wat over gelezen en wat ik me nog herinner is dat als je in je blote niksie in je eigen huis pontificaal voor het raam gaat staan om te shoqueren dit idd niet mag. Maar in deze situatie denk ik niet dat ze een zaak hebben.

Iemand die er meer verstand van heeft kan er vast iets meer over vertellen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_210131700
Volgens mij kunnen ze niets beginnen tegen die dame.

Wel tegen die christenen die loopt te filmen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_210131711
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:45 schreef schommelstoel het volgende:

Wel tegen die vieze christenhond die loopt te filmen.
Haha, een tegenaanklacht indienen. Het bewijs ligt al op het bureau.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_210131718
Mag die overbuurman wel filmen? Is dat niet schending van privacy?
  Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 13:48:45 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210131742
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 2 augustus 2023 @ 13:48:56 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210131746
Mij lijkt dat zij een sterkere zaak heeft dan die filmpende creep. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 2 augustus 2023 @ 13:48:58 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_210131747
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:45 schreef schommelstoel het volgende:

Wel tegen die christenen die loopt te filmen.
Dit ja. Vergeet ook de forse schadeclaim niet omdat je je niet meer veilig voelt in je eigen huis.
pi_210131762
quote:
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 13:50:01 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210131764
Trouwens gordijnen zijn duur tegenwoordig :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Spellchecker woensdag 2 augustus 2023 @ 13:50:35 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210131775
Opdonderen met het filmen van andermans' gêne. Ik zou heel erg gauw een tegenaanklacht op tafel proberen te krijgen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_210131779
quote:
88s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik had daar denk ik wel een gordijntje opgehangen (of zo'n plakstrip op het raam) voor 's nachts. Om van het gezeur af te zijn, hoe overdreven ik dat ook vind.
  Spellchecker woensdag 2 augustus 2023 @ 13:52:21 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210131792
quote:
88s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Ook voor de buurman :Y
pi_210131906
Waar in Zeeland is dit?
U MAD?
  Moderator woensdag 2 augustus 2023 @ 14:00:54 #16
382129 crew  Donna
pi_210131921
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik had daar denk ik wel een gordijntje opgehangen (of zo'n plakstrip op het raam) voor 's nachts. Om van het gezeur af te zijn, hoe overdreven ik dat ook vind.
Jep. Dit.
pi_210132056
Ik wil graag contact met de buurman, ik wil de films bekijken en kijken wat juridisch mogelijk is
lol
  woensdag 2 augustus 2023 @ 14:12:14 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210132081
Ik hoop dat slachtofferhulp al contact heeft opgenomen met de buurman. Dit soort dingen gaan je niet in je koude kleren zitten.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 2 augustus 2023 @ 14:16:17 #19
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_210132133
Die overbuurman is fucked en heeft zn eigen tegenbewijs gefilmd.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_210132185
quote:
15s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 14:16 schreef junkiesietze het volgende:
Die overbuurman is fucked en heeft zn eigen tegenbewijs gefilmd.
Dus je mag vanuit je eigen woning niet filmen?
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_210132296
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 14:21 schreef KillemWieft het volgende:

Dus je mag vanuit je eigen woning niet filmen?
Dit komt uit een Algemene Plaatselijke Verordening, elke gemeente heeft die. Soms net weer wat anders.

quote:
Artikel 2.4.13 Bespieden van personen
1. Het is verboden zich in de nabijheid van een persoon dan wel van een gebouw,woonwagen of woonschip op te houden met de kennelijke bedoeling deze persoon dan wel een zich in dit gebouw, deze woonwagen of dit woonschip bevindende persoon, te bespieden.
2. Het is verboden door middel van een verrekijker, telescoop, telelens of andere optische instrumenten een zich in een gebouw, woonwagen of woonschip
bevindende persoon te bespieden.
Ik denk dat filmen wel onder bespieden valt ja.
pi_210132474
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:45 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij is hier wel jurisprudentie over. Ik heb er jaren geleden wat over gelezen en wat ik me nog herinner is dat als je in je blote niksie in je eigen huis pontificaal voor het raam gaat staan om te shoqueren dit idd niet mag. Maar in deze situatie denk ik niet dat ze een zaak hebben.

Iemand die er meer verstand van heeft kan er vast iets meer over vertellen.
Naakt door huis lopen kan schennis van de eerbaarheid opleveren

“Samengevat zien we in bovenstaande uitspraak dat het naakt door huis lopen strafbaar is, wanneer
- de verdachte weet dat anderen hem (kunnen) zien
- hij zelf ook voor het raam gaat staan
- hij eerder is gewaarschuwd en toch naakt door huis blijft lopen”

Dit is een wat ander geval omdat er geen geslachtsdeel te zien is en er niet voor een raam wordt gestaan en de buurman bewust wordt aangekeken, maar er zijn ook overeenkomsten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210132514
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:42 schreef TAmaru het volgende:

Wat voor kans maakt deze aanklacht? En zijn er argumenten die ze kan aanvoeren waarom dit onzin zou zijn?
Waarom heeft ze niet gewoon bij de IKEA een vitrage gekocht en voor het raam gehangen.

Veel goedkoper dan deze aanklacht. Ze zal nu op zijn minst informatie bij een advocaat in moeten winnen, wat haar op zijn minst 150 euro zal gaan kosten.

Vitrage was veel goedkoper geweest.
pi_210132527
Dit gaat een leuke zaak worden. Temeer omdat als de vrouw vervolgd zou worden, de man zelf ook niet meer met een ontbloot bovenlijf door zijn eigen huis mag lopen. Mag hij dit wel, maar de vrouw niet: dan is het discriminatie.
pi_210132552
quote:
15s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:50 schreef Metalfrost het volgende:
Opdonderen met het filmen van andermans' gêne. Ik zou heel erg gauw een tegenaanklacht op tafel proberen te krijgen.
Dit is natuurlijk het probleem.

Met hetzelfde recht mag de overbuurman zeggen: "Opdonderen met het tonen van je tieten. Je doet het nu expres, want ik heb er al eerder over geklaagd en je weet dat het gebeurt."

"Oeh, maar dat wist ik niet hoor. En omdat ik het niet wist kan ik helemaal niets fout gedaan hebben!" is niet bepaald een goede verdediging...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')