quote:Grote brand op vrachtschip boven Ameland, schip dreigt te zinken
Een vrachtschip is boven Ameland in de Noordzee in grote problemen gekomen nadat er brand was uitgebroken aan boord. Het schip, de Fremantle Highway, was onderweg vanuit Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte, met aan boord zo'n 3000 auto's.
Boven Ameland brak er brand uit. Vermoedelijk ontstond het vuur in een elektrische auto, zegt een woordvoerder van de kustwacht. Daarna sloegen de vlammen om zich heen. Vanwege het gevaar aan boord, werd er besloten geen brandweerlieden meer in te zetten om de brand op het schip te blussen.
Er waren bij het uitbreken van de brand 23 mensen aan boord. Het is onduidelijk hoe zij eraan toe zijn. Er is medische hulp ingeschakeld. De KNRM heeft twee reddingsboten naar het schip gestuurd vanuit Ameland en Schiermonnikoog.
Door de hevigheid van de brand sprong een aantal opvarenden gecontroleerd van boord, waarna ze uit water werden gehaald. Volgens de kustwacht ligt het schip inmiddels schuin in het water. Er wordt alles aan gedaan om het schip te koelen en niet te laten zinken. "Maar we houden rekening met alle scenario's", zegt de woordvoerder.
Het schip heeft geen voortstuwing meer.
https://nos.nl/artikel/24(...)hip-dreigt-te-zinken
Positief dat ze aan boord kunnen, en het schip niet dreigt te zinken.quote:Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn begonnen met de voorbereidingen om het vrachtschip Fremantle Highway te verslepen. Het vaartuig wordt verder naar het oosten gesleept, naar een locatie op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat deze operatie tussen de twaalf en veertien uur gaat duren. Wanneer het verslepen precies begint, hangt af van de rook die nog altijd vrijkomt door de brand op het schip en de weersomstandigheden.
Rijkswaterstaat benadrukt in een persbericht dat het schip stabiel ligt. Het is nog intact, ook onder de waterlijn, en het schip helt niet over, luidt het. "Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht", meldt Rijkswaterstaat over de operatie.
Waar de Fremantle uiteindelijk naartoe wordt gebracht is nog onduidelijk. De nieuwe plek is tijdelijk, later moet het naar een haven worden gebracht.
Eerder op de dag gingen bergers aan boord van het schip om een vaste sleepverbinding te maken, waardoor het beter kan worden
Brandend schip waarschijnlijk dit weekend verder naar het oosten versleept
Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn begonnen met de voorbereidingen om het vrachtschip Fremantle Highway te verslepen. Het vaartuig wordt verder naar het oosten gesleept, naar een locatie op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat deze operatie tussen de twaalf en veertien uur gaat duren. Wanneer het verslepen precies begint, hangt af van de rook die nog altijd vrijkomt door de brand op het schip en de weersomstandigheden.
Rijkswaterstaat benadrukt in een persbericht dat het schip stabiel ligt. Het is nog intact, ook onder de waterlijn, en het schip helt niet over, luidt het. "Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht", meldt Rijkswaterstaat over de operatie.
Waar de Fremantle uiteindelijk naartoe wordt gebracht is nog onduidelijk. De nieuwe plek is tijdelijk, later moet het naar een haven worden gebracht.
Eerder op de dag gingen bergers aan boord van het schip om een vaste sleepverbinding te maken, waardoor het beter kan worden verplaatst.
De brand op het vrachtschip ontstond dinsdag ten noorden van Ameland. Een deel van de 23 bemanningsleden is geëvacueerd, een ander deel sprong overboord en werd opgepikt door schepen die te hulp schoten. Een van de bemanningsleden kwam om het leven. Tot gisteren werd de Fremantle Highway doorlopend gekoeld, maar inmiddels gebeurt dat niet meer om te voorkomen dat er te veel water aan boord komt en de stabiliteit van het schip in gevaar komt.
Bron; https://nos.nl/artikel/24(...)het-oosten-versleept
Op zee heb ik twee keer brand meegemaakt en twee keer een gaslekkage. Een warmgelopen V-snaar, een frequentieregelaar, een slecht geïnstalleerde hogedruk-tubing bij de putmeting en een lekkage in het fuelgas-systeem lage druk gelukkig.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 07:06 schreef VEM2012 het volgende:
Al iets over de oorzaak bekend? Ik las ergens dat de brand niet zou zijn ontstaan in het compartiment waar de elektrische auto’s stonden. Zou ook niet de eerste keer zijn dat een elektrische auto de zwarte piet krijgt in de pers en achteraf zonder aandacht blijkt dat het gewoon een stinkbak was.
is geen berging nog, ze slepen de boot naar een hoekje bij schiermonnikoog waar hij geen gevaar kan opleveren mocht ie toch nog omvallen of zinkenquote:
Mensen aan boord?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:54 schreef Jaroon het volgende:
Wat raar dat er nog mensen aan boord zijn
Ze komen uit de stad van de Vliegende Hollander.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:54 schreef Jaroon het volgende:
Schreef ik al op andere plek. Wat raar dat er nog mensen aan boord zijn. Daar hoorde je niets over.
https://www.omroepzeeland(...)brandend-vrachtschipquote:Medewerkers van bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen zijn aan boord geweest van het brandende vrachtschip Fremantle Highway bij Terschelling. Samen met SMIT Salvage hebben ze een sleepverbinding gemaakt. Tot dusver was er alleen een noodverbinding tussen sleepboten en het vrachtschip.
Nee. Dacht ik ook. Er zijn/waren tot deze ochtend in elk geval mensen aan boord. Er waren mensen die sprongen (40 meter) en dat werd afgeraden.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:55 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Mensen aan boord?
Alleen toch even om sleepverbinding te maken?
nou 30 meter , maar dan nog is het een flat van 10 verdiepingen en dan is het water net zo hard als een stoepquote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Dacht ik ook. Er zijn/waren tot deze ochtend in elk geval mensen aan boord. Er waren mensen die sprongen (40 meter) en dat werd afgeraden.
Zeer zwaar gewond idd. Maar waar komen die mensen nu ineens vandaan?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou 30 meter , maar dan nog is het een flat van 10 verdiepingen en dan is het water net zo hard als een stoep
Het water doet dan niets meer
die mensen waren op sterven na dood
uit terneuzen geloof ikquote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:40 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zeer zwaar gewond idd. Maar waar komen die mensen nu ineens vandaan?
quote:bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen
En de reactie brandende batterijen op water is? Waarschijnlijk een ontploffing. Maar apart versturen is een idee.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat klets jij nu , ,is niet de eerste keer dat een boot met autos vergaat , deze zinkt niet dat scheelt al
ze moeten de electrisch autos met een aparte boot verzenden of in een apart containerdeel van de boot die men in nood vol met water kan zetten
Zoiets zal wel worden, ben wel benieuwd in welke auto het begonnen is
Denk de BMWquote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat klets jij nu , ,is niet de eerste keer dat een boot met autos vergaat , deze zinkt niet dat scheelt al
ze moeten de electrisch autos met een aparte boot verzenden of in een apart containerdeel van de boot die men in nood vol met water kan zetten
Zoiets zal wel worden, ben wel benieuwd in welke auto het begonnen is
Ja tuurlijk , of in een aparte delen met 50 autos, die in nood vol gezet kunnen worden met water, zo iets zal t wel wordenquote:Op zaterdag 29 juli 2023 23:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En de reactie brandende batterijen op water is? Waarschijnlijk een ontploffing. Maar apart versturen is een idee.
Bron https://nos.nl/artikel/24(...)t-mogelijk-door-windquote:Het is nu niet mogelijk om het vrachtschip bij de Waddeneilanden, de Fremantle Highway, te verslepen. Bij de huidige zuidwestenwind zou de sleepboot tijdens het verplaatsen volgens Rijkswaterstaat continu in de rook liggen.
"Dan is dat niet zonder risico's en de veiligheid en de gezondheid van de bemanning staat altijd voorop", schrijft Rijkswaterstaat in een liveblog. Ook de komende dagen komt de wind uit het zuidwesten. Daardoor duurt het vermoedelijk nog enkele dagen voordat de operatie van start kan gaan.
Wel is er vandaag een tweede noodsleepverbinding aangelegd bij de achterzijde van het vrachtschip, dat nu ten noorden van Terschelling ligt. Het plan is dat het schip wordt versleept naar een veiligere, tijdelijke locatie, zo'n 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog.
Het vaartuig ligt dan op grotere afstand van het scheepvaartverkeer. Ook is het dan beter beschut als het weer verslechtert. De operatie gaat waarschijnlijk zo'n 12 tot 14 uur duren.
Het moment van verplaatsen is volgens Rijkswaterstaat onder meer afhankelijk van de rookontwikkeling, de weersverwachtingen, het getij en de stroming.
Zodra de operatie van start gaat, wordt de stabiliteit van het schip "continu gemonitord", schrijft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Verder zal het oliebestrijdingsschip Arca worden ingezet en de Kustwacht zal de scheepvaart begeleiden.
Volgens Harbers gaat het om "een uitdagende opgave". Toch worden er "geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden, haar bewoners en de natuur verwacht". De burgemeester van Schiermonnikoog zegt op Twitter "vinger aan de pols" en "ons hart vast" te houden.
Als de Fremantle Highway op de nieuwe, tijdelijke locatie ligt, is het de bedoeling dat het schip daarna naar een "nader te bepalen haven" wordt versleept, schrijft Harbers. Dat is pas mogelijk als de situatie aan boord van het schip dat toelaat.
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.quote:Op zondag 30 juli 2023 08:45 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Bron https://nos.nl/artikel/24(...)t-mogelijk-door-wind
Gaat nog even duren dat verslepen vrees ik. En ondertussen brand het door
quote:Die Nordic ist für den Betrieb in zündfähiger oder gesundheitsgefährdender Atmosphäre, beispielsweise nach einer Tankerhavarie, vorbereitet. In einem solchen Fall werden der komplette Aufbau sowie der Maschinenraum gasdicht verschlossen. Eine Seewasserkühlung der Abgasanlage reduziert die Abgastemperatur auf Werte unter 135 °C, wodurch sich die Motorleistung auf etwa 4.000 kW reduziert. Flammsperren verhindern, dass die Außenluft durch die Motoren entzündet werden kann. Darüber hinaus werden die Motoren beim Ansaugen von zündfähigen Gasen so überwacht und geregelt, dass ein Überdrehen verhindert und die Motorleistung in Abhängigkeit von der Temperatur in den Ansaugschächten reduziert wird.[10][11]
Stand 2015 ist die Nordic der weltweit einzige Schlepper mit einer außenluftunabhängigen Atemluftversorgung
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.quote:Op zondag 30 juli 2023 09:17 schreef Hyperdude het volgende:
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.
Ding ligt nu stil iets boven Norderney, das een halve dag stomen.
Niet helemaal. Die Nordic kan in een gas- of rookwolk varen. Alle ventilatie van buiten wordt dan afgesloten.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.
De rook is het probleem. Niet het slepen ansich.
nee het omdonderen tijdens het slepen is het probleem , hij hangt nu al scheef door al dat bluswaterquote:Op zondag 30 juli 2023 16:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.
De rook is het probleem. Niet het slepen ansich.
als ie lichter is , dus meer waterdamp kwijtraakt , dan kan ie gesleept worden blijft ie stabielquote:Op zondag 30 juli 2023 16:24 schreef Ponsai het volgende:
Helder!
Hoe groot is de kans op opvallen?
Is dat een serieus scenario of grote kans dat het goed gaat?
Dan beter inderdaad nog maar laten afkoelen.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:25 schreef michaelmoore het volgende:
Het is nu net een fluitketel halfvol met kokend water in een teiltje koud water
Ik denk dat ie helemaal niet meer naar Schier gaat , als ie het meeste water kwijt is, dan slepen ze hem terug naar een veilige kade in Duitsland waar ie goed vastgezet kan worden, en men aan boord kanquote:Op zondag 30 juli 2023 16:38 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dan beter inderdaad nog maar laten afkoelen.
Positief om te horen dat de kans bestaat dat hij later goed gesleept kan worden.
Jawel, vanmiddag vertrokken:quote:Op zondag 30 juli 2023 17:05 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat ie helemaal niet meer naar Schier gaat
Omdat dat een noodsleper van de Duitsers isquote:Op zondag 30 juli 2023 09:17 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.
Ding ligt nu stil iets boven Norderney, das een halve dag stomen.
[..]
https://de.wikipedia.org/wiki/Nordic_(Schiff,_2011)#
Scheef door verschoven lading.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee het omdonderen tijdens het slepen is het probleem , hij hangt nu al scheef door al dat bluswater
De rook is gewoon waterdamp , dat is goed, de boot is nu te zwaar door al dat bluswater
Hangt van de stabiliteit af. Maar grote kans dat dat gewoon goed gaat.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:24 schreef Ponsai het volgende:
Helder!
Hoe groot is de kans op opvallen?
Is dat een serieus scenario of grote kans dat het goed gaat?
zat toch goed vastgesnoerd juist, al die autos dat viel me juist zo op bij het ladenquote:Op zondag 30 juli 2023 21:54 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Scheef door verschoven lading.
Waar later mogelijk bluswater bij is gekomen.
Lees de eerdere berichtgeving eerst maar eens ipv te roeptoeteren. In de vhf opnames ook te horen dat lading verschoven is door een explosie.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zat toch goed vastgesnoerd juist, al die autos dat viel me juist zo op bij het laden
Snap ik. Maar dat "gevaarlijke rook" verhaal als excuus om te wachten met slepen is niet zo sterk als dat ding komende week mocht zinken.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:53 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Omdat dat een noodsleper van de Duitsers is
Zoals de Guardian, Multraship Commander en de Multraship Protector dat voor Nederland zijn.
Gevaarlijke rook is wel een excuus als je mensen aan boord moet zetten om de daadwerkelijke sleepverbinding tot stand te brengen.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:56 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Snap ik. Maar dat "gevaarlijke rook" verhaal als excuus om te wachten met slepen is niet zo sterk als dat ding komende week mocht zinken.
OK.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:58 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Gevaarlijke rook is wel een excuus als je mensen aan boord moet zetten om de daadwerkelijke sleepverbinding tot stand te brengen.
Een sleep van dit formaat is heel lastig onder controle te houden. Zeker met de huidige en de te verwachten weersomstandigheden. Hiervoor is echt een tweede verbinding aan de achterzijde nodig.
Ter illustratie, in goede omstandigheden en een kleiner schip:
Nope.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
OK.
Is het al bekend waar ze die schuit naartoe gaan slepen?
Boskalis is momenteel bij de rechter bezig betaald te krijgen voor de Ever Given. Zelfde eigenaar.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:04 schreef FranticDJ het volgende:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037162/2019-07-01
ah hebbes..
komt er eigenlijk op neer dat de NL overheid een schip als deze als wrak aan kan duiden. het op kan ruimen en dan de kosten volledig kan verhalen op de eigenaar.
Ja, omdat die General Average/Averij Grosse hebben ingezet.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Boskalis is momenteel bij de rechter bezig betaald te krijgen voor de Ever Given. Zelfde eigenaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Averijquote:Men maakt onderscheid tussen averij-grosse en averij-particulier. Averij-grosse is de gemeenschappelijke schade in het belang van schip en lading. Men spreekt van averij-grosse als schade aan het schip of de lading ontstaat door een handeling die in een noodsituatie tot doel heeft om het schip, de opvarenden en (de rest van) de lading te redden. Bijvoorbeeld het kappen van de masten (van een zeilschip), of het overboord zetten van de deklading. De schade die hierdoor ontstaat wordt pro rato omgeslagen over de eigenaren van het schip en van de lading. Averij-grosse is in Nederland geregeld in artikel 8:610 e.v. BW.
Averij-grosse is dus een specifieke situatie die aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Alle andere schade is averij-particulier.
Wordt er uiteindelijk wel betaald, of gaan er vaak een paar Panamese brievenbus BV's failliet?quote:Op zondag 30 juli 2023 22:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ja, omdat die General Average/Averij Grosse hebben ingezet.
. Dus bij welke eigenaar moet je wat gaan halen is heel gecompliceerd.
Geen idee..quote:Op zondag 30 juli 2023 22:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wordt er uiteindelijk wel betaald, of gaan er vaak een paar Panamese brievenbus BV's failliet?
Je hebt het tegen michaelmoore. Die is inmiddels ook al oorlogsexpert en was corona-expert.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:56 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Lees de eerdere berichtgeving eerst maar eens ipv te roeptoeteren. In de vhf opnames ook te horen dat lading verschoven is door een explosie.
Scheeps CV's kon je altijd aandelen van kopen. Al lang niet meer gezien.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:28 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Geen idee..
maar die laatste constructie is vrij normaal waarom schepen per schip een eigen bv/cv hebben.
Klopt,quote:Op zondag 30 juli 2023 22:31 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Scheeps CV's kon je altijd aandelen van kopen. Al lang niet meer gezien.
Is het te vergelijken met bv de Albert Heijn?quote:Op zondag 30 juli 2023 22:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ja, omdat die General Average/Averij Grosse hebben ingezet.
Wat hier wellicht ook kan. Al ligt deze wetgeving buiten mijn expertise gebied.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Averij
En zoals ik al eerder zei: je hebt met meerdere lagen 'eigenaren' te maken. De onderneming waaronder het schip geregistreerd is, de uitbater van het schip, de beheerder van het schip, de eigenaren van de lading. Dus bij welke eigenaar moet je wat gaan halen is heel gecompliceerd.
Jij doelt op een franchise constructie? Nee.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:35 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Is het te vergelijken met bv de Albert Heijn?
1 keten en daaronder allemaal winkels met een zetbaas.
In de botenwereld; overkoepelende baas cq eigenaar van de boot, en dan iemand soort zetbaas/huurder?
wist je dat het meerderheid van de EV branden een externe oorzaak heeftquote:Op zaterdag 29 juli 2023 07:06 schreef VEM2012 het volgende:
Al iets over de oorzaak bekend? Ik las ergens dat de brand niet zou zijn ontstaan in het compartiment waar de elektrische auto’s stonden. Zou ook niet de eerste keer zijn dat een elektrische auto de zwarte piet krijgt in de pers en achteraf zonder aandacht blijkt dat het gewoon een stinkbak was.
dan dondert ie zeker om , of ze krijgen hem er nooit meer afquote:Op zondag 30 juli 2023 22:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is het een optie om dat ding naar een zandplaat te verplaatsen?
quote:Op maandag 31 juli 2023 08:49 schreef Dusthor92 het volgende:
Mooi om te zien hoe onze welbekende toetsenbord-expert in zijn hemd wordt gezet door iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft, lol.
En gewoon doorgaan.quote:Op maandag 31 juli 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan dondert ie zeker om , of ze krijgen hem er nooit meer af
ik dank dat ie weer terug naar de haven gaat waar ie vandaan kwam als het bluswater eruit is
zal nu wel een vloer vol staan nog met water
Ja als ie in de noordzee komt en hij zinkt daar . dan is de ramp niet te overzienquote:Op maandag 31 juli 2023 09:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
[..]
En gewoon doorgaan.
Prachtig
Wat is dan de grote ramp? Stookolie van het schip?quote:Op maandag 31 juli 2023 09:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja als ie in de noordzee komt en hij zinkt daar . dan is de ramp niet te overzien
Dat ie in de vaargeul ligtquote:Op maandag 31 juli 2023 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is dan de grote ramp? Stookolie van het schip?
Noordzee en vaargeul zijn 2quote:Op maandag 31 juli 2023 09:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat ie in de vaargeul ligt
zie hem dan maar weg te krijgen, het is een gigantische kolos
als ie naar Rotterdam zou gaan bedoel ikquote:
De vaargeulen naar Rotterdam?quote:Op maandag 31 juli 2023 09:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ie naar Rotterdam zou gaan bedoel ik
die vaargeulen
ja, naar de maasvlaktequote:
Maar waarom zou hij naar Rotterdam gaan alsquote:Op maandag 31 juli 2023 09:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ie naar Rotterdam zou gaan bedoel ik
die vaargeulen
Hij vertrokken is uit Bremerhaven?quote:Op maandag 31 juli 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik deenk dat ie weer terug naar de haven gaat waar ie vandaan kwam
ik dacht dat er sprake van was dat is mogelijk naar rotterdam zou doorvaren,quote:Op maandag 31 juli 2023 09:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar waarom zou hij naar Rotterdam gaan als
[..]
Hij vertrokken is uit Bremerhaven?
Je denkt te veel. Je weet weinig. Gewoon niet posten tot je het zeker weet.quote:Op maandag 31 juli 2023 09:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik dacht dat er sprake van was dat is mogelijk naar rotterdam zou doorvaren,
ja wat is er zeker in het levenquote:Op maandag 31 juli 2023 09:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je denkt te veel. Je weet weinig. Gewoon niet posten tot je het zeker weet.
Tot je het leest op een nieuwsbericht. Niet zomaar dingen roepen. Naar zandvlakte, of naar haven A of haven B. Dat zijn gewoon dingen die je zelf verzint.quote:
ja dit..quote:Op maandag 31 juli 2023 09:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je denkt te veel. Je weet weinig. Gewoon niet posten tot je het zeker weet.
Onzinquote:Op maandag 31 juli 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan dondert ie zeker om , of ze krijgen hem er nooit meer af
Water is overal diep en breed zat. er wordt geen enkele haven geblokkeerd als dat gebeurd.quote:Op maandag 31 juli 2023 09:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat ie in de vaargeul ligt
zie hem dan maar weg te krijgen, het is een gigantische kolos
hij ligt nu ook bij een vaargeul
[ afbeelding ]
Omdat het een Nederlandse verantwoordelijkheid is om dat ding te bergen en een veilige (nood/toevluchts)haven te bieden (ondanks dat er niemand meer aan boord is)quote:Op maandag 31 juli 2023 09:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar waarom zou hij naar Rotterdam gaan als
Veer naar Borkum vaart gewoonquote:Op maandag 31 juli 2023 10:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Omdat het een Nederlandse verantwoordelijkheid is om dat ding te bergen en een veilige (nood/toevluchts)haven te bieden (ondanks dat er niemand meer aan boord is)
Dus Rotterdam is een logische keuze. Al is Bremerhaven dichterbij. En Eemshaven wellicht nog dichterbij, ze schijnen daar nog een roro locatie te hebben voor een veerboot die er niet vaart
Nee, maar het verbaast mij niets.quote:Op maandag 31 juli 2023 08:37 schreef nils7 het volgende:
[..]
wist je dat het meerderheid van de EV branden een externe oorzaak heeft
Nope, maar ze hebben aan de openbare kade een roro locatie die door dat ding gebruikt werd.quote:
Dezelfde die de veerboot naar Borkum gebruikt?quote:Op maandag 31 juli 2023 10:56 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nope, maar ze hebben aan de openbare kade een roro locatie die door dat ding gebruikt werd.
Nee, verderop in dat dok.quote:Op maandag 31 juli 2023 10:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dezelfde die de veerboot naar Borkum gebruikt?
Emden heeft een veel betere verbinding, de 31 eindigt zon beetje in de haven daar, vlakbij de terminalquote:Op maandag 31 juli 2023 10:56 schreef FranticDJ het volgende:
Ontbreken van eigen terminal is ook de reden dat ie nu vanuit Emden vaart.
Daar zie ik toch echt dezelfde lijntjes lopen, of is Goegle Maps nu gek?quote:Op maandag 31 juli 2023 10:59 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nee, verderop in dat dok.
https://www.google.nl/map(...)a=!3m1!1e3?entry=ttu
zet je satelliet laag eens aanquote:Op maandag 31 juli 2023 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daar zie ik toch echt dezelfde lijntjes lopen, of is Goegle Maps nu gek?
https://goo.gl/maps/6jsAuG5M9D4tuLvp6quote:
Ah, je bedoeld in de kop van de Beatrixhaven, okayquote:Op maandag 31 juli 2023 11:02 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
https://goo.gl/maps/6jsAuG5M9D4tuLvp6
deze link moet wel werken
de route lijntjes ga je niet meer zien omdat holland Norway lines er niet meer vaart. De Romantika zie je er liggen, die vaart er niet meer, maar de infrastructuur is nog aanwezig.
Verderop in 't dok iddquote:Op maandag 31 juli 2023 11:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, je bedoeld in de kop van de Beatrixhaven, okay
quote:Brandend vrachtschip moet nog 33 km afleggen naar nieuwe locatie
5 min geledenin BINNENLAND
SCHIERMONNIKOOG - Het brandende vrachtschip Fremantle Highway moet naar verwachting nog 33 kilometer (18 mijl) afleggen naar een plek ten noorden van Schiermonnikoog en Ameland.
Zondagmiddag is begonnen het schip naar die beoogde tijdelijke plek te verplaatsen. &bdquo
De aankomsttijd is nog steeds sterk afhankelijk van weer, rook, stroming en getij”, zo laat Rijkswaterstaat maandagochtend weten.
het zal best een enorme puinhoop zijn aan boordquote:Op maandag 31 juli 2023 11:09 schreef FranticDJ het volgende:
Overigens hebben ze in de Eemshaven ook ervaring met het lossen van uitgefikte roro schepen.
In 2005 was er ook een incidentje.
quote:Team van Boskalis met zuurstofmaskers aan boord van rampschip om inspecties'
quote:AMSTERDAM - De berging van het rampschip Fremantle Highway kan nog dagen gaan duren. Dat zegt topman Peter Berdowski van berger Boskalis in gesprek met De Telegraaf.
Maandagmorgen is het vaartuig met 3800 auto's verplaatst naar een nieuwe locatie op de Noordzee waar inspecties gedaan zullen worden..
quote:,,Het was de afgelopen dagen nog te warm aan boord om inspecties te kunnen uitvoeren. De brand lijkt nu uitgewoed, waardoor ons team met zuurstofmaskers aan boord kan gaan om de schade aan het schip en de lading vast te stellen", zegt Berdowski maandag.
Het autoschip strandde vorige week dinsdagavond boven Ameland, toen er brand uitbrak aan boord.
Het transport van het rampschip naar de nieuwe plaats op zee was maandagmorgen spannend, omdat een grote gaspijpleiding gepasseerd moest worden. ,,
Dat brengt grotere risico's met zich mee. Je wilt niet dat een heet schip bijvoorbeeld strandt bij zo'n gasleiding
Als ze door waren gegaan met dat zinloze blussen wel , er is een enorme bak water in gegaanquote:Op maandag 31 juli 2023 23:02 schreef KareldeStoute het volgende:
Het moet gezegd worden dat de Nederlandse hulpdiensten en bergers dit toch wel netjes en professioneel aan lijken te pakken. Zo’n brand had veel ernstiger uit kunnen pakken voor bemanning en natuur.
je hebt echt geen flauw idee waar je over 't over hebt manquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 09:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als ze door waren gegaan met dat zinloze blussen wel , er is een enorme bak water in gegaan
nu zal ie wel aardig droogkoken zo onderhand , dan is ie lichter en beter te hanteren
Je moet er moet aan denken als ie om zou kiepen in de noordzee
https://nos.nl/artikel/24(...)p-bij-waddeneilandenquote:NOS Nieuws•
vandaag, 14:48
Geen brand meer op vrachtschip bij Waddeneilanden
De brand op vrachtschip Fremantle Highway is uit, meldt Rijkswaterstaat na een eerste inspectie. "Er zijn geen aanwijzingen dat de brand nog woedt."
Volgens Rijkswaterstaat bestaat wel de mogelijkheid dat de brand weer oplaait. De situatie aan boord is "nog steeds stabiel". Het schip is onder de waterlijn nog intact en helt niet over.
bedankt voor je tipquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:12 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
je hebt echt geen flauw idee waar je over 't over hebt man
Heb betere discussies met een halfsteensmuur dan met michaelmoore, en hij heeft zelf niet eens door.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:12 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
je hebt echt geen flauw idee waar je over 't over hebt man
ik heb helemaal geen discussie met die dwaas , hij met zichzelfquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb betere discussies met een halfsteensmuur dan met michaelmoore, en hij heeft zelf niet eens door.
De dwaas ben jij, vaargeulen en noordzee door elkaar halen, geen idee hebben van gewichtsverdeling in een schip, droogkoken, werkelijk..quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb helemaal geen discussie met die dwaas , hij met zichzelf
kijk eens op Google waar de noordzee en waar de waddenzee is, scheepsexpertquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De dwaas ben jij, vaargeulen en noordzee door elkaar halen, geen idee hebben van gewichtsverdeling in een schip, droogkoken, werkelijk..
weet weer waarom ik van fok weg bleef iigquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De dwaas ben jij, vaargeulen en noordzee door elkaar halen, geen idee hebben van gewichtsverdeling in een schip, droogkoken, werkelijk..
Sorryquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 18:41 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
weet weer waarom ik van fok weg bleef iig
Artikel gaat verderquote:Boskalis wil Fremantle Highway 'liefst zo snel mogelijk' naar Eemshaven
Als het aan baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis ligt, kan de Fremantle Highway veilig worden versleept naar de Eemshaven. "Bij voorkeur gebeurt dat zo snel mogelijk", zegt topman Peter Berdowski.
Hoewel het gehavende vrachtschip er momenteel stabiel bij ligt en de brand aan boord zo goed als uit is, benadrukt de ceo van het bedrijf dat er haast moet worden gemaakt. "Wat ons betreft gaat hij naar de Eemshaven, dat is de simpelste en snelste route. Maar op dit moment is er nog volop overleg hierover."
Serieus? Hoe kunnen die nog intact zijn?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:55 schreef Hyperdude het volgende:
Hij had het over nog 800 bruikbare auto's,
Waterdichte compartimentering.. Is verplicht (voor de stabiliteit) op dit soort apparaten.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:06 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Serieus? Hoe kunnen die nog intact zijn?
hij is binnen geweest, dus het zal wel aparte dekken zijn , zal wel erg heet geweest zijnquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 21:55 schreef Hyperdude het volgende:
Net bij Nieuwsuur goed interview met Berdowski, chef van Smit/Boskalis. Hij had het over nog 800 bruikbare auto's, ingestortte dekken en naar NW draaiende wind die het wat minder beheersbaar maakt op de huidige ⚓ plaats.
Brand was vooral heftig tpv. de bovenste dekken. Daar waren ook dekken ingestort. Onderin veel minder schade.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:06 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Serieus? Hoe kunnen die nog intact zijn?
En onderin zijn de dekken ook waterdicht afgeslotenquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:22 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Brand was vooral heftig tpv. de bovenste dekken. Daar waren ook dekken ingestort. Onderin veel minder schade.
komt niet direct overeen met het brand patroon wat te zien is op de foto'squote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:24 schreef Ponsai het volgende:
Hoorde vandaag bij de snackbar iemand zeggen dat de brand mogelijk was ontstaan in de hutten van de crew.
Schijnen bovenop het dek hutten + ontspanningsruimte te hebben gelegen.
Maar ik kan het nergens in het nieuws vinden. Broodje kroket verhaal of is dat wel echt in onderzoek?
Daar zie je inderdaad "blokjes" met deuren.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:25 schreef FranticDJ het volgende:
Grofweg het witte gedeelte bovenop vanaf de brug tot aan de reddingsloep
Als je er rondloopt is het bizar groot hoorquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:32 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Daar zie je inderdaad "blokjes" met deuren.
Eigenlijk best weinig voor 23 personen aan boord
Hoe ziet zo'n accommodatie voor bemanningsleden er eigenlijk uit?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:36 schreef FranticDJ het volgende:
Als je er rondloopt is het bizar groot hoor
En die Indiaase gassies zijn net aan 1,50 m.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:36 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Als je er rondloopt is het bizar groot hoor
quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:37 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Hoe ziet zo'n accommodatie voor bemanningsleden er eigenlijk uit?
Ieder een eigen hut, keuken, eetzaal, ontspanningsruimte etc?
Deze gast heeft wel aardige filmpjes:quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:37 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Hoe ziet zo'n accommodatie voor bemanningsleden er eigenlijk uit?
Ieder een eigen hut, keuken, eetzaal, ontspanningsruimte etc?
bulk carrier is wat andersquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Deze gast heeft wel aardige filmpjes:
ik hoorde bij de kapper dat er een haarkrultang , de oorzaak wasquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 22:24 schreef Ponsai het volgende:
Hoorde vandaag bij de snackbar iemand zeggen dat de brand mogelijk was ontstaan in de hutten van de crew.
Schijnen bovenop het dek hutten + ontspanningsruimte te hebben gelegen.
Maar ik kan het nergens in het nieuws vinden. Broodje kroket verhaal of is dat wel echt in onderzoek?
Potato potato.quote:
appels en perenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.nrc.nl/nieuws(...)ven-ameland-a4171057
Weer een beerput opengetrokken![]()
![]()
Werkt er dan echt helemaal niets meer in dit land![]()
quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 23:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Redding met helikopters duurde lang: van Den Helder via Rotterdam naar het vrachtschip boven Ameland
Brand Fremantle Highway Na de brand op de Noordzee vertrokken de helikopters van de kustwacht later dan afgesproken. Over de kwaliteit van de dienstverlening met de reddingshelikopters bestaan al langer twijfels.Inderdaad zeg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.nrc.nl/nieuws(...)ven-ameland-a4171057
Weer een beerput opengetrokken![]()
![]()
Werkt er dan echt helemaal niets meer in dit land
Wat een blamage.
No shit Sherlockquote:Door de brand- en waterschade kunnen de auto’s volgens hem in ieder geval niet meer als nieuw worden verkocht.
Fremantle Highway onderweg en rond 13.00 uur verwacht in Eemshavenquote:
Alsof een paar honderd kijkers een probleem zijn in de leegte van Noord Oost Groningen en de Eemshaven. Naar Groningen is het al een takke eind, en dan moet je nog een stuk naar de eemshaven.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 11:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kade niet zichtbaar![]()
Om nieuwsgierigen op een afstand te houden worden op de kade waarlangs het schip wordt afgemeerd, containers geplaatst. Zo wordt de Fremantle Highway aan het zicht onttrokken.![]()
[ afbeelding ]
https://www.rtvnoord.nl/n(...)r-de-kust-van-borkum
Neuh, ligt mij net wat te ver uit de buurt.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 11:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Fremantle Highway onderweg en rond 13.00 uur verwacht in Eemshaven
Sta je al op de uitkijk
Gaat allemaal niet snel dat slepenquote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:42 schreef Hyperdude het volgende:
Binnenkomst Eemshaven.
Beetje saai.
quote:Rampschip in Eemshaven: ’Deel lading is één brok verwrongen staal’
AMSTERDAM - Het autoschip Fremantle Highway dat ruim een week geleden in brand vloog bij Ameland, is donderdagmiddag aangekomen in Eemshaven.
De komende dagen zullen de autoriteiten onderzoek doen naar de oorzaak. „
In de bovendekken is het binnen één brok verwrongen staal.”
quote:Op de 'drijvende parkeergarage' van elf verdiepingen brak vorige week woensdagnacht brand uit.
quote:,,De 800 auto's in de onderste vier verdiepingen zijn nog in een behoorlijke staat.
Die kunnen we redelijk makkelijk van boord krijgen.
De rest is één brok verwrongen staal en daar was het voor ons op zee ook niet makkelijk om bij te komen.
De komende dagen zullen in het teken staan van allerlei inspecties door ons en verschillende autoriteiten, de politie en de brandweer.
Mogelijk dat dan ook iets bekend wordt over de oorzaak van de brand", zegt Berdowski.
Batterijbrand
In totaal waren er 3800 auto's aan boord, waarvan 500 elektrische.
Het vermoeden is nu dat de brand is ontstaan in de batterij van één van de elektrische auto's.
Het vrachtverlies bedraagt naar schatting van een Amerikaanse econoom ¤300 miljoen.
quote:Het bergingsbedrijf is donderdag nog niet klaar als de tocht van het rampschip naar Eemshaven is volbracht. ,,
Wij zijn door de reder gevraagd om te helpen met het ontschepen voor zover dat mogelijk is.
De komende dagen moet duidelijk worden of het schip total loss verklaard wordt.
Dan weten we ook wat er moet gebeuren met de lading en het vaartuig zelf", zegt Berdowski.
Zeil >> dieselquote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:44 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Gaat allemaal niet snel dat slepen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
Ze zijn eerst naar Rotterdam gevlogen?quote:
Hoeveel parate heli's denk je dat we hebben? Je schrikt.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ze zijn eerst naar Rotterdam gevlogen?![]()
Waarom dan geen 2e helikopter oproepen die de bemanning van het schip haalt?
De 2 heli’s die we hebben hebben eerst het MIRG opgehaald.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ze zijn eerst naar Rotterdam gevlogen?![]()
Waarom dan geen 2e helikopter oproepen die de bemanning van het schip haalt?
2 maar zie ikquote:Op donderdag 3 augustus 2023 14:59 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoeveel parate heli's denk je dat we hebben? Je schrikt.
Waarom zouden mensen niet mogen kijken naar het schip?quote:
Door Roodeschool gereden?quote:Op donderdag 3 augustus 2023 19:54 schreef Seeburg54 het volgende:
Vanmorgen lekker koffie en gebak gehad bij de Menkemaborg, daarna bij de Noordkaap bij Uithuizen op de dijk gaan kijken. Apart gezicht wel, best indrukwekkend om te zien.
Het weer was ook nog mooi, was goed te doen. Met een zonnetje is Eemshaven ook een (iets)minder troosteloos oord.
En een uur later weer in ons eigen Drenthe.
quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 00:58 schreef michaelmoore het volgende:
Ziet er ook niet uit die boot , zal dat heet geweest zijn in die fluitketel
Goed kans dat het hele schip met inhoud van de bovenste 7 dekken zo naar de sloper gaat
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, we zijn van de kant van Noordpolderzijl gekomen via allemaal kleine weggetjes langs de dijk. Terug over Delfzijl richting Groningen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 19:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Door Roodeschool gereden?
Kwam daar regelmatig in de buurt, is erg... leeg
Jep.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 19:46 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Nee, we zijn van de kant van Noordpolderzijl gekomen via allemaal kleine weggetjes langs de dijk. Terug over Delfzijl richting Groningen.
Maar het is daar in die contreien op meer plekken leeg.
Binnenkort auto's met lage kilometerstand bij Jetcarsquote:,,De 800 auto's in de onderste vier verdiepingen zijn nog in een behoorlijke staat.
Die kunnen we redelijk makkelijk van boord krijgen.
Heel goed.quote:Op maandag 7 augustus 2023 21:26 schreef ikweethetookniet het volgende:
Onderzoek naar de hulpverlening![]()
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-onderzoek-fremantle
Omdat ook daar alles mis ging
Waterdicht. Is een must bij schepen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 10:58 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Heel goed.
En bijzonder dat er nog zoveel auto's intact zijn. Goede compartimenten dan
Omdat de helikopters een brandweerteam uit Rotterdam moesten vervoeren naar het brandende schip, zou de twintig minuten-norm niet gelden.quote:Bij de evacuatie van de Fremantle Highway haalden de helikopters deze tijd bij lange na niet. Dat hoéfde ook niet, reageert de kustwacht op de eerdere berichtgeving.
Op de vraag of het voorschrift is dat helikopters voor brandweervervoer binnen een uur uit Rotterdam moeten zijn vertrokken, en dat dus ook die norm niet is gehaald, zegt kustwachtwoordvoerder Edwin Granneman: „De details van de tijdlijn ken ik niet, die geven wij ook niet. Dat moet uit de evaluatie blijken.”quote:Bij de reddingsoperatie voor de Fremantle Highway gebeurde dat niet: een van de reddingshelikopters steeg pas 49 minuten na alarmering op, en kwam buiten het uur aan in Rotterdam. Daarna duurde het ruim een uur voor vertrek richting het brandende schip. Toen had de brandweerinzet al geen zin meer, omdat het vuur onbeheersbaar was geworden.
quote:Op de vraag waarom de richtlijn niet is gevolgd, zegt woordvoerder Granneman: „Dat weet ik niet”. Hij zegt het programma van eisen niet te kennen.
Hij zegt de evaluatie af te wachten.quote:Hoeveel brandweerlieden er die nacht daadwerkelijk mochten instappen, weigert Granneman te zeggen.
https://www.telegraaf.nl/(...)mpschip-onbeschadigdquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 09:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
’Groot aantal’ auto’s op onderste dekken Fremantle Highway intact![]()
Een „groot aantal auto’s” op de onderste dekken van de Fremantle Highway is nog „intact”, zei Richard Janssen, directeur van bergingsbedrijf Smit Salvage in het NOS Radio 1 Journaal. Maandag hebben teams van de berger het schip van binnen bekeken. „Daar is uit gebleken, in ieder geval uit de visuele inspectie, dat de auto’s in enigszins of redelijk normale staat verkeren.”
https://www.telegraaf.nl/(...)antle-highway-intact
Iemand had er naar gevraagd![]()
quote:Boskalis:
'Porsches, BMW's en Mercedessen onder in rampschip onbeschadigd'
author avatarYTEKE DE JONG
Aangepast: Vandaag, 08:49Gisteren, 17:03in FINANCIEEL
AMSTERDAM - De bovenste dekken van het rampschip Fremantle Highway liggen vol met uitgebrande autowrakken.
Dat kan waarschijnlijk niet weggevoerd worden in Eemshaven.
Dat zegt topman Peter Berdowski van berger Boskalis dinsdag in gesprek met De Telegraaf.
quote:Inspecteurs
Er zijn ook inspecteurs langsgeweest van fabrikanten, wiens auto's aan boord staan. ,,
We moeten nu een plan maken om de Volkswagens, BMW's, Porsches en Mercedessen die nog kunnen rijden van boord te krijgen. Dat gaat om circa duizend auto's, waarvan de helft elektrisch.
Opvallend is dat de helft van de auto's die in goede staat lijken elektrisch zijn.
We zullen kijken of het valluik nog werkt, dat open moet om de lading die nog kan rollen van boord te krijgen. Ook dat moet op verantwoorde wijze. Wat er met de gesmolten brok aan autowrakken gebeurt, is nog niet duidelijk. Dat kan waarschijnlijk niet verwijderd worden in de Eemshaven, ook omdat er niet de juiste kranen staan. We willen onze mensen niet blootstellen aan extra gevaar.
Daarop wordt nog gestudeerd, dit is een unieke situatie omdat het zoveel elektrische auto's zijn die deels ook in het bluswater hebben gestaan", zegt Berdowski.
De Fremantle Highway kan tot 1 oktober op de huidige plaats blijven liggen.
Nee joh, het is droog gekookt.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 15:14 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Waterdicht. Is een must bij schepen.
ohjaquote:Op woensdag 9 augustus 2023 17:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee joh, het is droog gekookt.
En ook al hebben deze autos in de onderste dekken geen water of brandschade, rook en roet lijken mij een reden om die autos niet te kopen.quote:
mja ook maar de vraag in hoeverre dat daar terecht is gekomen natuurlijk..quote:Op woensdag 9 augustus 2023 17:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En ook al hebben deze autos in de onderste dekken geen water of brandschade, rook en roet lijken mij een reden om die autos niet te kopen.
Ja dat denk ik ook , het water is er nu wel uitquote:Op woensdag 9 augustus 2023 17:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee joh, het is droog gekookt.
quote:Dat kan waarschijnlijk niet verwijderd worden in de Eemshaven, ook omdat er niet de juiste kranen staan. We willen onze mensen niet blootstellen aan extra gevaar.
Daarop wordt nog gestudeerd, dit is een unieke situatie omdat het zoveel elektrische auto's zijn die deels ook in het bluswater hebben gestaan", zegt Berdowski.
De Fremantle Highway kan tot 1 oktober op de huidige plaats blijven liggen.
een paar dagen kokend hete waterdamp van een paar honderd graden , lijkt me niet goed voor de bekleding , eigenlijk voor de hele auto niet , ik twijfel of die autos in de onderste dekken nog goed zijnquote:Op woensdag 9 augustus 2023 17:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En ook al hebben deze autos in de onderste dekken geen water of brandschade, rook en roet lijken mij een reden om die autos niet te kopen.
Ongeveer 1.000 auto's nog intact. De helft daarvan is elektrisch. Er waren ongeveer 500 elektrische auto's aan boord.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 09:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
’Groot aantal’ auto’s op onderste dekken Fremantle Highway intact![]()
Een „groot aantal auto’s” op de onderste dekken van de Fremantle Highway is nog „intact”, zei Richard Janssen, directeur van bergingsbedrijf Smit Salvage in het NOS Radio 1 Journaal. Maandag hebben teams van de berger het schip van binnen bekeken. „Daar is uit gebleken, in ieder geval uit de visuele inspectie, dat de auto’s in enigszins of redelijk normale staat verkeren.”
https://www.telegraaf.nl/(...)antle-highway-intact
Iemand had er naar gevraagd![]()
zolang er geen officieel onderzoek is geweest weet de goegemeente niets en heeft geen oordeel, slechts een vermoedenquote:Op woensdag 9 augustus 2023 20:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ongeveer 1.000 auto's nog intact. De helft daarvan is elektrisch. Er waren ongeveer 500 elektrische auto's aan boord.
Het lijkt dus dat inderdaad het niet een elektrische auto is geweest die de brand heeft veroorzaakt, hetgeen ook in lijn is met eerdere berichten dat de brand zou hebben gewoed in een deel waar geen elektrische auto stond.
Maar er waren elektrische auto's aan boord, dus de goegemeente stond alweer klaar met het oordeel.
geen enkelquote:
quote:Rampschip in Eemshaven is een groot onveilig autokerkhof
Boskalis vindt het te riskant 2700 uitgebrande wrakken uit Fremantle Highway te halen
uur geledenin BINNENLAND
EEMSHAVEN - Boskalis schat in dat ze ruim 2700 uitgebrande en vaak grotendeels gesmolten auto's niet uit de Fremantle Highway kunnen halen.
Dat komt omdat het te gevaarlijk is om te werken op de ingestorte dekken van het rampschip dat in de Eemshaven ligt.
quote:Grotendeels ingestort'
Boskalis vreest na verschillende inspecties aan boord dat het teveel risico's met zich meebrengt om te gaan werken op de bovenste dekken die grotendeels zijn ingestort.
Die autodekken zijn het zwaarst getroffen door de brand die aan boord uitbrak in de nacht van 25 op 26 juli ten noorden van Ameland.
De bovenste dekken liggen volgens Boskalis bezaaid met door de hitte van de vuurzee verwrongen autowrakken. Bergingsmedewerkers zijn de voorbije dagen aan boord geweest voor inspecties.
Zij zijn naast een team van experts van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vanaf nu voorlopig ook de enigen die het rampschip nog mogen betreden. Dat is op last van die onderzoeksraad.
quote:De Fremantle Highway vervoerde in totaal 3783 spiksplinternieuwe auto's.
Aan boord van het rampschip waren naast BMW's, Mini's en Rolls Royces ook Mercedessen, Volkswagens en volgens Boskalis ook Porsches.
Het was alleen nergens op gebaseerd. Simpelweg: er staan elektrische auto’s op, dus meteen de suggestie dat het daar wel aan zou liggen, ook al is die kans astronomisch klein.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 21:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zolang er geen officieel onderzoek is geweest weet de goegemeente niets en heeft geen oordeel, slechts een vermoeden
Dus ook niet zeker dat de brand in een elekrische auto is begonnen?quote:Op woensdag 9 augustus 2023 22:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het was alleen nergens op gebaseerd. Simpelweg: er staan elektrische auto’s op, dus meteen de suggestie dat het daar wel aan zou liggen, ook al is die kans astronomisch klein.
niks is zekerquote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:03 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dus ook niet zeker dat de brand in een elekrische auto is begonnen?
quote:Bergingsmedewerkers zijn de voorbije dagen aan boord geweest voor inspecties.
Zij zijn naast een team van experts van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vanaf nu voorlopig ook de enigen die het rampschip nog mogen betreden.
Dat is op last van die onderzoeksraad.
Pauper Nederland had het oordeel alweer klaar inderdaad.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 22:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het was alleen nergens op gebaseerd. Simpelweg: er staan elektrische auto’s op, dus meteen de suggestie dat het daar wel aan zou liggen, ook al is die kans astronomisch klein.
Het was vanaf het begin hoogst onwaarschijnlijk, omdat de brand aan het woeden was daar waar precies 0 elektrische auto's stonden op basis van het laadplan.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:03 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dus ook niet zeker dat de brand in een elekrische auto is begonnen?
Nee, het risico om in de fik te vliegen is vele malen kleiner. Ongeveer factor 100 kleiner!quote:Op donderdag 10 augustus 2023 11:01 schreef qajariaq het volgende:
De kans dat een e-auto in de fik vliegt is niet wezenlijk anders dan een andere auto. Wat wel telt is dat als ie -om wat voor reden dan ook- mee doet aan een brand dat het dan wel veel lastiger is om te blussen. Niet meer risico maar wel grotere gevolgen dus.
https://evkenniscentrum.n(...)%20kan%20verschillen.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 12:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het risico om in de fik te vliegen is vele malen kleiner. Ongeveer factor 100 kleiner!
quote:Nee, elektrische auto’s zijn net zo veilig als brandstofauto’s. De auto’s vliegen niet gemakkelijker in brand. Wel heeft een elektrische auto andere brandeigenschappen waardoor het blussen van de brand kan verschillen.
Eh, In het begin was dat laadplan dus super onduidelijk. Er werd gesproken over hooguit 25 elektrische auto's. Ik had toen de indruk dat het om 2e hands voertuigen ging, maar dat kan ik zelf verzonnen hebben. In ieder geval was het in het begin allemaal erg onduidelijk dus.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 12:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het was vanaf het begin hoogst onwaarschijnlijk, omdat de brand aan het woeden was daar waar precies 0 elektrische auto's stonden op basis van het laadplan.
https://www.evfiresafe.com/post/how-common-are-ev-firesquote:Op donderdag 10 augustus 2023 13:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
https://evkenniscentrum.n(...)%20kan%20verschillen.
[..]
[..]
Eh, In het begin was dat laadplan dus super onduidelijk. Er werd gesproken over hooguit 25 elektrische auto's. Ik had toen de indruk dat het om 2e hands voertuigen ging, maar dat kan ik zelf verzonnen hebben. In ieder geval was het in het begin allemaal erg onduidelijk dus.
Je uitspraak is dus met een korrel zout te nemen.
Als je mij tot de hater van ev's gaat rekenen heb je het toch totaal mis. Moet je toch iets verder op het forum rondkijken en dan zal je merken dat ik de ontwikkelingen met belangstelling volg. Naast enkele andere praktische nadelen voor mij zijn het vooral de kosten van aanschaf die mij weerhouden van de aanschaf van zo'n ding.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 13:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
https://www.evfiresafe.com/post/how-common-are-ev-fires
0,1% vs 0,0012%
En verder staat in het artikel van De T. dat er ongeveer 1.000 auto's onbeschadigd zijn gebleven, waarvan ongeveer de helft elektrisch en er zouden ongeveer 500 BEV's aan boord zijn.
Kortom: het is hoogst onwaarschijnlijk dat het een BEV is geweest. Gek genoeg ga jij nu zeiken daarover, maar toen op basis van 0,0 aanwijzingen de BEV alvast de zwarte piet toegeschoven kreeg ging dat meteen als lopend vuurtje met de bekende 'milieuramp, snel verbieden, enz.' reacties.
Zouden er wat vooroordelen zijn tov BEV's?
Als je goed leest zie je dat ik jou niet persoonlijk aanspreek, anders dan dat je aanslaat op mijn reactie nu. Ik vind dat raar. That's all.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 13:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je mij tot de hater van ev's gaat rekenen heb je het toch totaal mis. Moet je toch iets verder op het forum rondkijken en dan zal je merken dat ik de ontwikkelingen met belangstelling volg. Naast enkele andere praktische nadelen voor mij zijn het vooral de kosten van aanschaf die mij weerhouden van de aanschaf van zo'n ding.
Met deze aantijging tegen mij sla je dus totaal de plank mis.
Dan over de beschuldiging dat ik over milieu rampen door EV in dit geval loop te janken. Toevallig heb ik slechts twee berichten in deze topicreeks geplaats, beide vandaag en beide duidt ik nergens op het gevaar van een lading EV in zeewater. Niet dat mijn mening relevant is maar ik verwacht dat een ICE net zo schadelijk is op de zeebodem als een EV. Maar goed, wederom beschuldig je mij van iets wat totaal niet klopt.
We hebben kennelijk verschillende bronnen die iets anders beweren. Subtiel verschil is wel dat mijn bron het over het hele voertuig heeft en jouw (gekleurde) bron alleen over de accu. Verder zijn de bronnen het er wel over eens dat als een EV in de fik staat dat het dan lastiger is. Net wat ik beweerde dus.
En nogmaals, in eerste instantie was er erg veel onduidelijkheid over de hoeveelheid autos en met name hoeveel EV's. Kennelijk had de vervoerder iets onder de pet te houden en dan moet je ook niet raar opkijken als ze later ook niet op hun woord geloofd worden.
Ik weet niet of je slecht geslapen hebt of zo maar ik vond deze reactie jou wel erg onwaardig.
quote:Op donderdag 10 augustus 2023 13:53 schreef VEM2012 het volgende:
Als je goed leest zie je dat ik jou niet persoonlijk aanspreek
quote:Op donderdag 10 augustus 2023 13:14 schreef VEM2012 het volgende:
Gek genoeg ga jij nu zeiken daarover,
Ongeveer 1 op 7 hier in Nederland.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 12:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het risico om in de fik te vliegen is vele malen kleiner. Ongeveer factor 100 kleiner!
https://vvelaadloket.nl/i(...)t-elektrische-autos/quote:Kunnen we daarom zeggen dat elektrische auto’s vele malen brandveiliger zijn dan conventionele auto’s? Nee. Zoals het NIPV en de Brandweer aangeven: het aandeel van elektrische auto’s in het wagenpark is nog klein. ‘Het wil niet zeggen dat wanneer zich in 2021 een situatie amper heeft voorgedaan (zoals branden met AAV’s in parkeergarages), dit incidentscenario’s niet relevant is om te beschouwen. Immers, de hier besproken cijfers geven slechts een bepaald jaar weer, en zijn te gering om trends te kunnen signaleren. Scenario’s die nu beperkt of niet voorkomen kunnen in de toekomst met de groei van het wagenpark wel voorkomen.
interessant te zien , dat zelfs een topic over schepen na 10 posts overgaat in een "die zwarten lagere sociale klasse hebben het gedaan" discussiequote:Op donderdag 10 augustus 2023 15:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ongeveer 1 op 7 hier in Nederland.
Leuk die cijfers, maar de gemiddelde leeftijd van het elektrische wagenpark is niet vergelijkbaar met de ice.
Tevens is brandstichting de grootste oorzaak van autobranden. Zomaar het vermoeden dat in lagere sociale klasse meer auto's in de fik gaan.
Criminelen rijden liever in een snelle benzinewagen dan in een elektrische wagen en zetten die dan na de misdaad in brand. Hoeveel elektrische wagens worden met de nieuwjaarswisseling in de brand gezet?
[..]
https://vvelaadloket.nl/i(...)t-elektrische-autos/
ok sorry gecorrigeerdquote:Op donderdag 10 augustus 2023 15:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Tja, als jij criminelen, pyromanen en lagere sociale klasse associeert met "die zwarten" is dat jou probleem, ik heb dergelijke termen nergens gebruikt.
Misschien kan je ergens een anti-racismecursus volgen ?
Goede punten.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 15:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ongeveer 1 op 7 hier in Nederland.
Leuk die cijfers, maar de gemiddelde leeftijd van het elektrische wagenpark is niet vergelijkbaar met de ice.
Tevens is brandstichting de grootste oorzaak van autobranden. Zomaar het vermoeden dat in lagere sociale klasse meer auto's in de fik gaan.
Criminelen rijden liever in een snelle benzinewagen dan in een elektrische wagen en zetten die dan na de misdaad in brand. Hoeveel elektrische wagens worden met de nieuwjaarswisseling in de brand gezet?
[..]
https://vvelaadloket.nl/i(...)t-elektrische-autos/
Ja dat is wel zoquote:Op donderdag 10 augustus 2023 16:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goede punten.
Neemt niet weg dat er heel selectief wordt omgegaan met de risico’s. Laten we wel zijn, als op een schip met duizenden auto’s er brand ontstaat, dan heb je per definitie een probleem.
Meer in zijn algemeenheid: al die mensen die zich enorme zorgen maken over accu’s die in de fik vliegen slapen vaak met hun telefoon naast zich aan de lader. Niemand die zich zorgen maakt over al die accu’s in het vliegtuig.
Kortom: ik vind het nogal selectief.
Ongeveer een tien keer kleiner risico dan auto's met een verbrandingsmotor.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 11:01 schreef qajariaq het volgende:
De kans dat een e-auto in de fik vliegt is niet wezenlijk anders dan een andere auto. Wat wel telt is dat als ie -om wat voor reden dan ook- mee doet aan een brand dat het dan wel veel lastiger is om te blussen. Niet meer risico maar wel grotere gevolgen dus.
Zo te zien auto's met aluminium er in verwerkt, lager smeltpunt. Dat geeft vreemde resultaten.quote:
Dat laadplan was voor de media onduidelijk ja, om gegronde redenen, autoriteiten hadden vrij snel een duidelijk beeld.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 13:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
https://evkenniscentrum.n(...)%20kan%20verschillen.
[..]
[..]
Eh, In het begin was dat laadplan dus super onduidelijk. Er werd gesproken over hooguit 25 elektrische auto's. Ik had toen de indruk dat het om 2e hands voertuigen ging, maar dat kan ik zelf verzonnen hebben. In ieder geval was het in het begin allemaal erg onduidelijk dus.
Je uitspraak is dus met een korrel zout te nemen.
laten we wachten op het rapport van de instantie die het onderzoek doetquote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:56 schreef VEM2012 het volgende:
Definitieve bevestiging dat de brand niet veroorzaakt kan zijn door een BEV:
https://www.electrive.com(...)er%20was%20inspected
Uiteraard zal bij de gemiddelde Nederlander blijven hangen dat het een elektrische auto was vanwege de speculatie waar geen enkele rectificatie op is gevolgd.
quote:Het wassen van de auto’s gebeurt nog aan boord uit milieuoverwegingen. Zo wordt het waswater opgevangen en na afloop afgevoerd, aldus de bergingsbedrijven.
Nadat de auto’s door de mobiele wasstraat zijn gekomen, worden ze van boord gehaald en op een speciaal afgeschermd terrein in de haven geparkeerd.
Vanaf dat moment is het aan de eigenaar van de lading en de inspecteurs om te bepalen wat er met de auto’s gebeurt, aldus de zegsman.
quote:Inspecteurs
Er zijn ook inspecteurs langsgeweest van fabrikanten, wiens auto's aan boord staan. ,,
We moeten nu een plan maken om de Volkswagens, BMW's, Porsches en Mercedessen die nog kunnen rijden van boord te krijgen. Dat gaat om circa duizend auto's, waarvan de helft elektrisch.
Opvallend is dat de helft van de auto's die in goede staat lijken elektrisch zijn.
We zullen kijken of het valluik nog werkt, dat open moet om de lading die nog kan rollen van boord te krijgen. Ook dat moet op verantwoorde wijze.
Wat er met de gesmolten brok aan autowrakken gebeurt, is nog niet duidelijk.
Dat kan waarschijnlijk niet verwijderd worden in de Eemshaven, ook omdat er niet de juiste kranen staan. We willen onze mensen niet blootstellen aan extra gevaar.
Daarop wordt nog gestudeerd, dit is een unieke situatie omdat het zoveel elektrische auto's zijn die deels ook in het bluswater hebben gestaan", zegt Berdowski.
De Fremantle Highway kan tot 1 oktober op de huidige plaats blijven liggen.
quote:
onbeschadigd , maar wel een week in kokend bluswater gestaan, met waterdamp van paar honderd gradenquote:
Ik vind dat een beetje vreemde interpretatie van onbeschadigd.quote:Op zaterdag 2 september 2023 22:00 schreef michaelmoore het volgende:
onbeschadigd , maar wel een week in kokend bluswater gestaan, met waterdamp van paar honderd graden
quote:Boskalis klaar met rampschip: ’Weer vloog auto in brand’
2 uur geledenin FINANCIEEL
AMSTERDAM - Maritiem concern Boskalis heeft een milieuramp op de Waddenzee voorkomen met de berging van het uitgebrande autoschip Fremantle Highway.
Dat zegt topman Peter Berdowski in gesprek met De Telegraaf.
De oorzaak van de brand in het autoschip is nog altijd onduidelijk.
Het vermoeden bestaat dat de brand is ontstaan in één van de accu's van de 500 elektrische auto's aan boord. ,,Er waren nog dertig beschadigde elektrische auto's in het schip, die een risico vormden en van boord moesten.
Toen een van deze auto's uiteindelijk uit het schip was getild en op de kade stond, vloog deze in brand.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Niemand koopt zo'n auto lijkt mij. Welke korting dan ook.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 12:54 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-s-fremantle-highway
Ik denk verzekeraars en fabrikànt 50/50 % van de waarde en ook in de schredder, je wilt zulke autos niet meer op de markt hebben als koopje met lichte waterschade , en de koper ze vervolgens als nieuw op mobile.de gaat zetten
[..]
[..]
nee, maar de cargo verzekeraar heeft er ook niks aanquote:Op zaterdag 16 september 2023 18:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niemand koopt zo'n auto lijkt mij. Welke korting dan ook.
Die worden gewoon iidd voor rest gesloopt. Totaal onbetrouwbaar. Maar vervoer op deze manier kan niet zo.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, maar de cargo verzekeraar heeft er ook niks aan
zullen wel netjes ontmanteld worden door een ploegje
quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:25 schreef michaelmoore het volgende:
…. de rest wordt losgezaagd door een metaalverwerker
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.telegraaf.nl/(...)vuurzee-op-rampschip
[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 20-10-2023 09:19:01 ]
quote:Deal autohandelaren loopt stuk: streep door verkoop BMW’s van uitgebrande Fremantle Highway
1 min geledenin FINANCIEEL
DEN HAAG (ANP) - Twee Nederlandse autohandelaren mogen de 260 BMW’s van het vorig jaar uitgebrande vrachtschip Fremantle Highway niet verder verhandelen.
In de Eemshaven sonden tientalen auto’s die uit de Fremantle Highway.
De rechtbank in Den Haag stelt de ondernemers in het ongelijk in een kort geding dat ze tegen de Duitse autofabrikant hadden aangespannen.
BMW hield volgens de rechter terecht de verkoop van de voertuigen tegen op basis van merkrechten, omdat de kwaliteit van de BMW’s door de brand niet meer kon worden gegarandeerd.
Deal
De voertuigen kwamen vorig jaar in handen van de autobedrijven Womy en 3B Exclusief, na een deal met de verzekeraar van de oorspronkelijke eigenaar.
Uit zorgen om de veiligheid legde BMW daar beslag op.
Met een gang naar de rechter hoopten de handelaren dit ongedaan te maken, maar dat is niet gelukt.
Er volgt een boete als zij de voertuigen toch doorverkopen.
BEKIJK OOK:
Fremantle Highway mag nog niet naar China: eigenaar verliest rechtszaak tegen Staat
De Fremantle Highway vloog in juli vorig jaar in brand toen deze op zee ten noorden van Ameland was.
Er viel een dode en meerdere mensen raakten gewond.
Het 200 meter lange schip vervoerde ruim 3700 auto’s, waaronder bijna vijfhonderd elektrische.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |