quote:Grote brand op vrachtschip boven Ameland, schip dreigt te zinken
Een vrachtschip is boven Ameland in de Noordzee in grote problemen gekomen nadat er brand was uitgebroken aan boord. Het schip, de Fremantle Highway, was onderweg vanuit Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte, met aan boord zo'n 3000 auto's.
Boven Ameland brak er brand uit. Vermoedelijk ontstond het vuur in een elektrische auto, zegt een woordvoerder van de kustwacht. Daarna sloegen de vlammen om zich heen. Vanwege het gevaar aan boord, werd er besloten geen brandweerlieden meer in te zetten om de brand op het schip te blussen.
Er waren bij het uitbreken van de brand 23 mensen aan boord. Het is onduidelijk hoe zij eraan toe zijn. Er is medische hulp ingeschakeld. De KNRM heeft twee reddingsboten naar het schip gestuurd vanuit Ameland en Schiermonnikoog.
Door de hevigheid van de brand sprong een aantal opvarenden gecontroleerd van boord, waarna ze uit water werden gehaald. Volgens de kustwacht ligt het schip inmiddels schuin in het water. Er wordt alles aan gedaan om het schip te koelen en niet te laten zinken. "Maar we houden rekening met alle scenario's", zegt de woordvoerder.
Het schip heeft geen voortstuwing meer.
https://nos.nl/artikel/24(...)hip-dreigt-te-zinken
Positief dat ze aan boord kunnen, en het schip niet dreigt te zinken.quote:Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn begonnen met de voorbereidingen om het vrachtschip Fremantle Highway te verslepen. Het vaartuig wordt verder naar het oosten gesleept, naar een locatie op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat deze operatie tussen de twaalf en veertien uur gaat duren. Wanneer het verslepen precies begint, hangt af van de rook die nog altijd vrijkomt door de brand op het schip en de weersomstandigheden.
Rijkswaterstaat benadrukt in een persbericht dat het schip stabiel ligt. Het is nog intact, ook onder de waterlijn, en het schip helt niet over, luidt het. "Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht", meldt Rijkswaterstaat over de operatie.
Waar de Fremantle uiteindelijk naartoe wordt gebracht is nog onduidelijk. De nieuwe plek is tijdelijk, later moet het naar een haven worden gebracht.
Eerder op de dag gingen bergers aan boord van het schip om een vaste sleepverbinding te maken, waardoor het beter kan worden
Brandend schip waarschijnlijk dit weekend verder naar het oosten versleept
Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn begonnen met de voorbereidingen om het vrachtschip Fremantle Highway te verslepen. Het vaartuig wordt verder naar het oosten gesleept, naar een locatie op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.
De verwachting is dat deze operatie tussen de twaalf en veertien uur gaat duren. Wanneer het verslepen precies begint, hangt af van de rook die nog altijd vrijkomt door de brand op het schip en de weersomstandigheden.
Rijkswaterstaat benadrukt in een persbericht dat het schip stabiel ligt. Het is nog intact, ook onder de waterlijn, en het schip helt niet over, luidt het. "Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht", meldt Rijkswaterstaat over de operatie.
Waar de Fremantle uiteindelijk naartoe wordt gebracht is nog onduidelijk. De nieuwe plek is tijdelijk, later moet het naar een haven worden gebracht.
Eerder op de dag gingen bergers aan boord van het schip om een vaste sleepverbinding te maken, waardoor het beter kan worden verplaatst.
De brand op het vrachtschip ontstond dinsdag ten noorden van Ameland. Een deel van de 23 bemanningsleden is geëvacueerd, een ander deel sprong overboord en werd opgepikt door schepen die te hulp schoten. Een van de bemanningsleden kwam om het leven. Tot gisteren werd de Fremantle Highway doorlopend gekoeld, maar inmiddels gebeurt dat niet meer om te voorkomen dat er te veel water aan boord komt en de stabiliteit van het schip in gevaar komt.
Bron; https://nos.nl/artikel/24(...)het-oosten-versleept
Op zee heb ik twee keer brand meegemaakt en twee keer een gaslekkage. Een warmgelopen V-snaar, een frequentieregelaar, een slecht geïnstalleerde hogedruk-tubing bij de putmeting en een lekkage in het fuelgas-systeem lage druk gelukkig.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 07:06 schreef VEM2012 het volgende:
Al iets over de oorzaak bekend? Ik las ergens dat de brand niet zou zijn ontstaan in het compartiment waar de elektrische auto’s stonden. Zou ook niet de eerste keer zijn dat een elektrische auto de zwarte piet krijgt in de pers en achteraf zonder aandacht blijkt dat het gewoon een stinkbak was.
is geen berging nog, ze slepen de boot naar een hoekje bij schiermonnikoog waar hij geen gevaar kan opleveren mocht ie toch nog omvallen of zinkenquote:
Mensen aan boord?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:54 schreef Jaroon het volgende:
Wat raar dat er nog mensen aan boord zijn
Ze komen uit de stad van de Vliegende Hollander.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:54 schreef Jaroon het volgende:
Schreef ik al op andere plek. Wat raar dat er nog mensen aan boord zijn. Daar hoorde je niets over.
https://www.omroepzeeland(...)brandend-vrachtschipquote:Medewerkers van bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen zijn aan boord geweest van het brandende vrachtschip Fremantle Highway bij Terschelling. Samen met SMIT Salvage hebben ze een sleepverbinding gemaakt. Tot dusver was er alleen een noodverbinding tussen sleepboten en het vrachtschip.
Nee. Dacht ik ook. Er zijn/waren tot deze ochtend in elk geval mensen aan boord. Er waren mensen die sprongen (40 meter) en dat werd afgeraden.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 11:55 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Mensen aan boord?
Alleen toch even om sleepverbinding te maken?
nou 30 meter , maar dan nog is het een flat van 10 verdiepingen en dan is het water net zo hard als een stoepquote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Dacht ik ook. Er zijn/waren tot deze ochtend in elk geval mensen aan boord. Er waren mensen die sprongen (40 meter) en dat werd afgeraden.
Zeer zwaar gewond idd. Maar waar komen die mensen nu ineens vandaan?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou 30 meter , maar dan nog is het een flat van 10 verdiepingen en dan is het water net zo hard als een stoep
Het water doet dan niets meer
die mensen waren op sterven na dood
uit terneuzen geloof ikquote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:40 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zeer zwaar gewond idd. Maar waar komen die mensen nu ineens vandaan?
quote:bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen
En de reactie brandende batterijen op water is? Waarschijnlijk een ontploffing. Maar apart versturen is een idee.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat klets jij nu , ,is niet de eerste keer dat een boot met autos vergaat , deze zinkt niet dat scheelt al
ze moeten de electrisch autos met een aparte boot verzenden of in een apart containerdeel van de boot die men in nood vol met water kan zetten
Zoiets zal wel worden, ben wel benieuwd in welke auto het begonnen is
Denk de BMWquote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat klets jij nu , ,is niet de eerste keer dat een boot met autos vergaat , deze zinkt niet dat scheelt al
ze moeten de electrisch autos met een aparte boot verzenden of in een apart containerdeel van de boot die men in nood vol met water kan zetten
Zoiets zal wel worden, ben wel benieuwd in welke auto het begonnen is
Ja tuurlijk , of in een aparte delen met 50 autos, die in nood vol gezet kunnen worden met water, zo iets zal t wel wordenquote:Op zaterdag 29 juli 2023 23:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En de reactie brandende batterijen op water is? Waarschijnlijk een ontploffing. Maar apart versturen is een idee.
Bron https://nos.nl/artikel/24(...)t-mogelijk-door-windquote:Het is nu niet mogelijk om het vrachtschip bij de Waddeneilanden, de Fremantle Highway, te verslepen. Bij de huidige zuidwestenwind zou de sleepboot tijdens het verplaatsen volgens Rijkswaterstaat continu in de rook liggen.
"Dan is dat niet zonder risico's en de veiligheid en de gezondheid van de bemanning staat altijd voorop", schrijft Rijkswaterstaat in een liveblog. Ook de komende dagen komt de wind uit het zuidwesten. Daardoor duurt het vermoedelijk nog enkele dagen voordat de operatie van start kan gaan.
Wel is er vandaag een tweede noodsleepverbinding aangelegd bij de achterzijde van het vrachtschip, dat nu ten noorden van Terschelling ligt. Het plan is dat het schip wordt versleept naar een veiligere, tijdelijke locatie, zo'n 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog.
Het vaartuig ligt dan op grotere afstand van het scheepvaartverkeer. Ook is het dan beter beschut als het weer verslechtert. De operatie gaat waarschijnlijk zo'n 12 tot 14 uur duren.
Het moment van verplaatsen is volgens Rijkswaterstaat onder meer afhankelijk van de rookontwikkeling, de weersverwachtingen, het getij en de stroming.
Zodra de operatie van start gaat, wordt de stabiliteit van het schip "continu gemonitord", schrijft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Verder zal het oliebestrijdingsschip Arca worden ingezet en de Kustwacht zal de scheepvaart begeleiden.
Volgens Harbers gaat het om "een uitdagende opgave". Toch worden er "geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden, haar bewoners en de natuur verwacht". De burgemeester van Schiermonnikoog zegt op Twitter "vinger aan de pols" en "ons hart vast" te houden.
Als de Fremantle Highway op de nieuwe, tijdelijke locatie ligt, is het de bedoeling dat het schip daarna naar een "nader te bepalen haven" wordt versleept, schrijft Harbers. Dat is pas mogelijk als de situatie aan boord van het schip dat toelaat.
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.quote:Op zondag 30 juli 2023 08:45 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Bron https://nos.nl/artikel/24(...)t-mogelijk-door-wind
Gaat nog even duren dat verslepen vrees ik. En ondertussen brand het door
quote:Die Nordic ist für den Betrieb in zündfähiger oder gesundheitsgefährdender Atmosphäre, beispielsweise nach einer Tankerhavarie, vorbereitet. In einem solchen Fall werden der komplette Aufbau sowie der Maschinenraum gasdicht verschlossen. Eine Seewasserkühlung der Abgasanlage reduziert die Abgastemperatur auf Werte unter 135 °C, wodurch sich die Motorleistung auf etwa 4.000 kW reduziert. Flammsperren verhindern, dass die Außenluft durch die Motoren entzündet werden kann. Darüber hinaus werden die Motoren beim Ansaugen von zündfähigen Gasen so überwacht und geregelt, dass ein Überdrehen verhindert und die Motorleistung in Abhängigkeit von der Temperatur in den Ansaugschächten reduziert wird.[10][11]
Stand 2015 ist die Nordic der weltweit einzige Schlepper mit einer außenluftunabhängigen Atemluftversorgung
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.quote:Op zondag 30 juli 2023 09:17 schreef Hyperdude het volgende:
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.
Ding ligt nu stil iets boven Norderney, das een halve dag stomen.
Niet helemaal. Die Nordic kan in een gas- of rookwolk varen. Alle ventilatie van buiten wordt dan afgesloten.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.
De rook is het probleem. Niet het slepen ansich.
nee het omdonderen tijdens het slepen is het probleem , hij hangt nu al scheef door al dat bluswaterquote:Op zondag 30 juli 2023 16:17 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Als ze die gebruiken zal ook de bemanning van de Nordic in de rook staan.
De rook is het probleem. Niet het slepen ansich.
als ie lichter is , dus meer waterdamp kwijtraakt , dan kan ie gesleept worden blijft ie stabielquote:Op zondag 30 juli 2023 16:24 schreef Ponsai het volgende:
Helder!
Hoe groot is de kans op opvallen?
Is dat een serieus scenario of grote kans dat het goed gaat?
Dan beter inderdaad nog maar laten afkoelen.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:25 schreef michaelmoore het volgende:
Het is nu net een fluitketel halfvol met kokend water in een teiltje koud water
Ik denk dat ie helemaal niet meer naar Schier gaat , als ie het meeste water kwijt is, dan slepen ze hem terug naar een veilige kade in Duitsland waar ie goed vastgezet kan worden, en men aan boord kanquote:Op zondag 30 juli 2023 16:38 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Dan beter inderdaad nog maar laten afkoelen.
Positief om te horen dat de kans bestaat dat hij later goed gesleept kan worden.
Jawel, vanmiddag vertrokken:quote:Op zondag 30 juli 2023 17:05 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat ie helemaal niet meer naar Schier gaat
Omdat dat een noodsleper van de Duitsers isquote:Op zondag 30 juli 2023 09:17 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Waarom gebruiken ze de Nordic niet? Die was er eerder deze week ook bij.
Ding ligt nu stil iets boven Norderney, das een halve dag stomen.
[..]
https://de.wikipedia.org/wiki/Nordic_(Schiff,_2011)#
Scheef door verschoven lading.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee het omdonderen tijdens het slepen is het probleem , hij hangt nu al scheef door al dat bluswater
De rook is gewoon waterdamp , dat is goed, de boot is nu te zwaar door al dat bluswater
Hangt van de stabiliteit af. Maar grote kans dat dat gewoon goed gaat.quote:Op zondag 30 juli 2023 16:24 schreef Ponsai het volgende:
Helder!
Hoe groot is de kans op opvallen?
Is dat een serieus scenario of grote kans dat het goed gaat?
zat toch goed vastgesnoerd juist, al die autos dat viel me juist zo op bij het ladenquote:Op zondag 30 juli 2023 21:54 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Scheef door verschoven lading.
Waar later mogelijk bluswater bij is gekomen.
Lees de eerdere berichtgeving eerst maar eens ipv te roeptoeteren. In de vhf opnames ook te horen dat lading verschoven is door een explosie.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zat toch goed vastgesnoerd juist, al die autos dat viel me juist zo op bij het laden
Snap ik. Maar dat "gevaarlijke rook" verhaal als excuus om te wachten met slepen is niet zo sterk als dat ding komende week mocht zinken.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:53 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Omdat dat een noodsleper van de Duitsers is
Zoals de Guardian, Multraship Commander en de Multraship Protector dat voor Nederland zijn.
Gevaarlijke rook is wel een excuus als je mensen aan boord moet zetten om de daadwerkelijke sleepverbinding tot stand te brengen.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:56 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Snap ik. Maar dat "gevaarlijke rook" verhaal als excuus om te wachten met slepen is niet zo sterk als dat ding komende week mocht zinken.
OK.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:58 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Gevaarlijke rook is wel een excuus als je mensen aan boord moet zetten om de daadwerkelijke sleepverbinding tot stand te brengen.
Een sleep van dit formaat is heel lastig onder controle te houden. Zeker met de huidige en de te verwachten weersomstandigheden. Hiervoor is echt een tweede verbinding aan de achterzijde nodig.
Ter illustratie, in goede omstandigheden en een kleiner schip:
Nope.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
OK.
Is het al bekend waar ze die schuit naartoe gaan slepen?
Boskalis is momenteel bij de rechter bezig betaald te krijgen voor de Ever Given. Zelfde eigenaar.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:04 schreef FranticDJ het volgende:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037162/2019-07-01
ah hebbes..
komt er eigenlijk op neer dat de NL overheid een schip als deze als wrak aan kan duiden. het op kan ruimen en dan de kosten volledig kan verhalen op de eigenaar.
Ja, omdat die General Average/Averij Grosse hebben ingezet.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Boskalis is momenteel bij de rechter bezig betaald te krijgen voor de Ever Given. Zelfde eigenaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Averijquote:Men maakt onderscheid tussen averij-grosse en averij-particulier. Averij-grosse is de gemeenschappelijke schade in het belang van schip en lading. Men spreekt van averij-grosse als schade aan het schip of de lading ontstaat door een handeling die in een noodsituatie tot doel heeft om het schip, de opvarenden en (de rest van) de lading te redden. Bijvoorbeeld het kappen van de masten (van een zeilschip), of het overboord zetten van de deklading. De schade die hierdoor ontstaat wordt pro rato omgeslagen over de eigenaren van het schip en van de lading. Averij-grosse is in Nederland geregeld in artikel 8:610 e.v. BW.
Averij-grosse is dus een specifieke situatie die aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Alle andere schade is averij-particulier.
Wordt er uiteindelijk wel betaald, of gaan er vaak een paar Panamese brievenbus BV's failliet?quote:Op zondag 30 juli 2023 22:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ja, omdat die General Average/Averij Grosse hebben ingezet.
. Dus bij welke eigenaar moet je wat gaan halen is heel gecompliceerd.
Geen idee..quote:Op zondag 30 juli 2023 22:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wordt er uiteindelijk wel betaald, of gaan er vaak een paar Panamese brievenbus BV's failliet?
Je hebt het tegen michaelmoore. Die is inmiddels ook al oorlogsexpert en was corona-expert.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:56 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Lees de eerdere berichtgeving eerst maar eens ipv te roeptoeteren. In de vhf opnames ook te horen dat lading verschoven is door een explosie.
Scheeps CV's kon je altijd aandelen van kopen. Al lang niet meer gezien.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:28 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Geen idee..
maar die laatste constructie is vrij normaal waarom schepen per schip een eigen bv/cv hebben.
Klopt,quote:Op zondag 30 juli 2023 22:31 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Scheeps CV's kon je altijd aandelen van kopen. Al lang niet meer gezien.
Is het te vergelijken met bv de Albert Heijn?quote:Op zondag 30 juli 2023 22:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ja, omdat die General Average/Averij Grosse hebben ingezet.
Wat hier wellicht ook kan. Al ligt deze wetgeving buiten mijn expertise gebied.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Averij
En zoals ik al eerder zei: je hebt met meerdere lagen 'eigenaren' te maken. De onderneming waaronder het schip geregistreerd is, de uitbater van het schip, de beheerder van het schip, de eigenaren van de lading. Dus bij welke eigenaar moet je wat gaan halen is heel gecompliceerd.
Jij doelt op een franchise constructie? Nee.quote:Op zondag 30 juli 2023 22:35 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Is het te vergelijken met bv de Albert Heijn?
1 keten en daaronder allemaal winkels met een zetbaas.
In de botenwereld; overkoepelende baas cq eigenaar van de boot, en dan iemand soort zetbaas/huurder?
wist je dat het meerderheid van de EV branden een externe oorzaak heeftquote:Op zaterdag 29 juli 2023 07:06 schreef VEM2012 het volgende:
Al iets over de oorzaak bekend? Ik las ergens dat de brand niet zou zijn ontstaan in het compartiment waar de elektrische auto’s stonden. Zou ook niet de eerste keer zijn dat een elektrische auto de zwarte piet krijgt in de pers en achteraf zonder aandacht blijkt dat het gewoon een stinkbak was.
dan dondert ie zeker om , of ze krijgen hem er nooit meer afquote:Op zondag 30 juli 2023 22:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Is het een optie om dat ding naar een zandplaat te verplaatsen?
quote:Op maandag 31 juli 2023 08:49 schreef Dusthor92 het volgende:
Mooi om te zien hoe onze welbekende toetsenbord-expert in zijn hemd wordt gezet door iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft, lol.
En gewoon doorgaan.quote:Op maandag 31 juli 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan dondert ie zeker om , of ze krijgen hem er nooit meer af
ik dank dat ie weer terug naar de haven gaat waar ie vandaan kwam als het bluswater eruit is
zal nu wel een vloer vol staan nog met water
Ja als ie in de noordzee komt en hij zinkt daar . dan is de ramp niet te overzienquote:Op maandag 31 juli 2023 09:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
[..]
En gewoon doorgaan.
Prachtig
Wat is dan de grote ramp? Stookolie van het schip?quote:Op maandag 31 juli 2023 09:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja als ie in de noordzee komt en hij zinkt daar . dan is de ramp niet te overzien
Dat ie in de vaargeul ligtquote:Op maandag 31 juli 2023 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is dan de grote ramp? Stookolie van het schip?
Noordzee en vaargeul zijn 2quote:Op maandag 31 juli 2023 09:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat ie in de vaargeul ligt
zie hem dan maar weg te krijgen, het is een gigantische kolos
als ie naar Rotterdam zou gaan bedoel ikquote:
De vaargeulen naar Rotterdam?quote:Op maandag 31 juli 2023 09:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ie naar Rotterdam zou gaan bedoel ik
die vaargeulen
ja, naar de maasvlaktequote:
Maar waarom zou hij naar Rotterdam gaan alsquote:Op maandag 31 juli 2023 09:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ie naar Rotterdam zou gaan bedoel ik
die vaargeulen
Hij vertrokken is uit Bremerhaven?quote:Op maandag 31 juli 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik deenk dat ie weer terug naar de haven gaat waar ie vandaan kwam
ik dacht dat er sprake van was dat is mogelijk naar rotterdam zou doorvaren,quote:Op maandag 31 juli 2023 09:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar waarom zou hij naar Rotterdam gaan als
[..]
Hij vertrokken is uit Bremerhaven?
Je denkt te veel. Je weet weinig. Gewoon niet posten tot je het zeker weet.quote:Op maandag 31 juli 2023 09:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik dacht dat er sprake van was dat is mogelijk naar rotterdam zou doorvaren,
ja wat is er zeker in het levenquote:Op maandag 31 juli 2023 09:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je denkt te veel. Je weet weinig. Gewoon niet posten tot je het zeker weet.
Tot je het leest op een nieuwsbericht. Niet zomaar dingen roepen. Naar zandvlakte, of naar haven A of haven B. Dat zijn gewoon dingen die je zelf verzint.quote:
ja dit..quote:Op maandag 31 juli 2023 09:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je denkt te veel. Je weet weinig. Gewoon niet posten tot je het zeker weet.
Onzinquote:Op maandag 31 juli 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan dondert ie zeker om , of ze krijgen hem er nooit meer af
Water is overal diep en breed zat. er wordt geen enkele haven geblokkeerd als dat gebeurd.quote:Op maandag 31 juli 2023 09:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat ie in de vaargeul ligt
zie hem dan maar weg te krijgen, het is een gigantische kolos
hij ligt nu ook bij een vaargeul
[ afbeelding ]
Omdat het een Nederlandse verantwoordelijkheid is om dat ding te bergen en een veilige (nood/toevluchts)haven te bieden (ondanks dat er niemand meer aan boord is)quote:Op maandag 31 juli 2023 09:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar waarom zou hij naar Rotterdam gaan als
Veer naar Borkum vaart gewoonquote:Op maandag 31 juli 2023 10:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Omdat het een Nederlandse verantwoordelijkheid is om dat ding te bergen en een veilige (nood/toevluchts)haven te bieden (ondanks dat er niemand meer aan boord is)
Dus Rotterdam is een logische keuze. Al is Bremerhaven dichterbij. En Eemshaven wellicht nog dichterbij, ze schijnen daar nog een roro locatie te hebben voor een veerboot die er niet vaart
Nee, maar het verbaast mij niets.quote:Op maandag 31 juli 2023 08:37 schreef nils7 het volgende:
[..]
wist je dat het meerderheid van de EV branden een externe oorzaak heeft
Nope, maar ze hebben aan de openbare kade een roro locatie die door dat ding gebruikt werd.quote:
Dezelfde die de veerboot naar Borkum gebruikt?quote:Op maandag 31 juli 2023 10:56 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nope, maar ze hebben aan de openbare kade een roro locatie die door dat ding gebruikt werd.
Nee, verderop in dat dok.quote:Op maandag 31 juli 2023 10:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dezelfde die de veerboot naar Borkum gebruikt?
Emden heeft een veel betere verbinding, de 31 eindigt zon beetje in de haven daar, vlakbij de terminalquote:Op maandag 31 juli 2023 10:56 schreef FranticDJ het volgende:
Ontbreken van eigen terminal is ook de reden dat ie nu vanuit Emden vaart.
Daar zie ik toch echt dezelfde lijntjes lopen, of is Goegle Maps nu gek?quote:Op maandag 31 juli 2023 10:59 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nee, verderop in dat dok.
https://www.google.nl/map(...)a=!3m1!1e3?entry=ttu
zet je satelliet laag eens aanquote:Op maandag 31 juli 2023 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daar zie ik toch echt dezelfde lijntjes lopen, of is Goegle Maps nu gek?
https://goo.gl/maps/6jsAuG5M9D4tuLvp6quote:
Ah, je bedoeld in de kop van de Beatrixhaven, okayquote:Op maandag 31 juli 2023 11:02 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
https://goo.gl/maps/6jsAuG5M9D4tuLvp6
deze link moet wel werken
de route lijntjes ga je niet meer zien omdat holland Norway lines er niet meer vaart. De Romantika zie je er liggen, die vaart er niet meer, maar de infrastructuur is nog aanwezig.
Verderop in 't dok iddquote:Op maandag 31 juli 2023 11:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, je bedoeld in de kop van de Beatrixhaven, okay
quote:Brandend vrachtschip moet nog 33 km afleggen naar nieuwe locatie
5 min geledenin BINNENLAND
SCHIERMONNIKOOG - Het brandende vrachtschip Fremantle Highway moet naar verwachting nog 33 kilometer (18 mijl) afleggen naar een plek ten noorden van Schiermonnikoog en Ameland.
Zondagmiddag is begonnen het schip naar die beoogde tijdelijke plek te verplaatsen. &bdquo
De aankomsttijd is nog steeds sterk afhankelijk van weer, rook, stroming en getij”, zo laat Rijkswaterstaat maandagochtend weten.
het zal best een enorme puinhoop zijn aan boordquote:Op maandag 31 juli 2023 11:09 schreef FranticDJ het volgende:
Overigens hebben ze in de Eemshaven ook ervaring met het lossen van uitgefikte roro schepen.
In 2005 was er ook een incidentje.
quote:Team van Boskalis met zuurstofmaskers aan boord van rampschip om inspecties'
quote:AMSTERDAM - De berging van het rampschip Fremantle Highway kan nog dagen gaan duren. Dat zegt topman Peter Berdowski van berger Boskalis in gesprek met De Telegraaf.
Maandagmorgen is het vaartuig met 3800 auto's verplaatst naar een nieuwe locatie op de Noordzee waar inspecties gedaan zullen worden..
quote:,,Het was de afgelopen dagen nog te warm aan boord om inspecties te kunnen uitvoeren. De brand lijkt nu uitgewoed, waardoor ons team met zuurstofmaskers aan boord kan gaan om de schade aan het schip en de lading vast te stellen", zegt Berdowski maandag.
Het autoschip strandde vorige week dinsdagavond boven Ameland, toen er brand uitbrak aan boord.
Het transport van het rampschip naar de nieuwe plaats op zee was maandagmorgen spannend, omdat een grote gaspijpleiding gepasseerd moest worden. ,,
Dat brengt grotere risico's met zich mee. Je wilt niet dat een heet schip bijvoorbeeld strandt bij zo'n gasleiding
Als ze door waren gegaan met dat zinloze blussen wel , er is een enorme bak water in gegaanquote:Op maandag 31 juli 2023 23:02 schreef KareldeStoute het volgende:
Het moet gezegd worden dat de Nederlandse hulpdiensten en bergers dit toch wel netjes en professioneel aan lijken te pakken. Zo’n brand had veel ernstiger uit kunnen pakken voor bemanning en natuur.
je hebt echt geen flauw idee waar je over 't over hebt manquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 09:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als ze door waren gegaan met dat zinloze blussen wel , er is een enorme bak water in gegaan
nu zal ie wel aardig droogkoken zo onderhand , dan is ie lichter en beter te hanteren
Je moet er moet aan denken als ie om zou kiepen in de noordzee
https://nos.nl/artikel/24(...)p-bij-waddeneilandenquote:NOS Nieuws•
vandaag, 14:48
Geen brand meer op vrachtschip bij Waddeneilanden
De brand op vrachtschip Fremantle Highway is uit, meldt Rijkswaterstaat na een eerste inspectie. "Er zijn geen aanwijzingen dat de brand nog woedt."
Volgens Rijkswaterstaat bestaat wel de mogelijkheid dat de brand weer oplaait. De situatie aan boord is "nog steeds stabiel". Het schip is onder de waterlijn nog intact en helt niet over.
bedankt voor je tipquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:12 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
je hebt echt geen flauw idee waar je over 't over hebt man
Heb betere discussies met een halfsteensmuur dan met michaelmoore, en hij heeft zelf niet eens door.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:12 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
je hebt echt geen flauw idee waar je over 't over hebt man
ik heb helemaal geen discussie met die dwaas , hij met zichzelfquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb betere discussies met een halfsteensmuur dan met michaelmoore, en hij heeft zelf niet eens door.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |