Nog minder, isolatie is halverwege April.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 11:13 schreef AnneX het volgende:
Oooh…wij op fok! liggen nog maar 5 maanden achter in real time time.
In ieder geval zit het dak erop Een memorabele dag
Ik ga het nog eens uitzoeken, we willen wel nesten met zwaluwen erin (en vleermuizen, eigenlijk alles wat muggen eet). Maar al wonen de zwaluwen niet op ons terrein, er komen er toch een stuk twintig elke avond rond het huis vliegen op zoek naar eten.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:57 schreef Seven. het volgende:
Ik lees net nog je opmerking over mussen als hooligans onder de vogels . Kun je iets doen om de zwaluwen een duwtje in de rug te geven?
De zwaluwen hadden al twee nesten gemaakt op het stuk wat geisoleerd was, alleen eruit gezet door een horde mussen. Maar komt goed, we gaan in de toekomst inderdaad nog nestkasten ophangen.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 23:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Voor zwaluwen zou er wel wat te maken moeten zijn lijkt, die hangen hun nest vrij gemakkelijk aan dingen op.
Boerenzwaluwen zitten schijnbaar graag wat donkerder, misschien dat je het in een schuur aantrekkelijker voor ze kan maken?
https://www.rspb.org.uk/birds-and-wildlife/wildlife-guides/bird-a-z/swallow/attracting-swallows-to-nest/
Voor gierzwaluwen kun je nestkasten maken: https://www.gardenersworld.com/how-to/diy/how-to-make-a-nest-box-for-swifts/
En voor vleermuizen kun je ook kasten ophangen.
Het ligt er maar aan wat voor werk je doet, al het werk wat iets met bouw te maken heeft is hier veel gevraagd. Wij hebben ook in het begin nog gekeken om iets te kopen met de overwaarde van ons huis maar uiteindelijk voor de complete overstap gekozen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 16:15 schreef Ton76 het volgende:
Ge-wel-dig om dit te lezen/zien! Ik ben nog niet helemaal klaar met "deel 1" te lezen maar super om te lezen hoe jij je droom aan het verwerkelijk bent.
Het plaatje in de openingspost met het perceel, lokatie van nieuwe huis, de waterbronnen, etc. spreekt boekdelen.
Wij hebben ook gekeken naar land in (centraal) Portugal, en veel bezichtigingen gedaan maar uiteindelijk (nog) geen knopen doorgehakt. Wel essentiėle dingen gedaan zoals een NIF en Portugese bankrekening. Maar inkomsten blijven verdienen in Portugal, dat is wel een dingetje. Met pensioen en rentenieren kan ik helaas nog niet. Dus vandaar mijn baan + huis in Nederland nog niet op Marktplaats gezet.
Ik ga snel verder met deel 1 lezen. Maar super om te lezen hoe jij het hebt aangepakt, en nog volop bezig bent.
Inderdaad; andere Nederlanders/Belgen die ik ken en in Portugal wonen verdienen allemaal in de bouw. Ik kan wel "wat" met mijn handen, maar mijn echte baan is in de IT en daar is zover ik kan zien weinig vraag naar.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 11:05 schreef Managarm het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan wat voor werk je doet, al het werk wat iets met bouw te maken heeft is hier veel gevraagd. Wij hebben ook in het begin nog gekeken om iets te kopen met de overwaarde van ons huis maar uiteindelijk voor de complete overstap gekozen.
Er zijn trouwens best wel wat mensen die gaan overzomeren, dus Juli en Augustus gebruiken om familie te bezoeken.
Ik zat ook in de IT, software geschreven in C# met in een Azure gehoste backend. Voorlopig teren we nog een beetje op de verkoop van ons huis, als het huis klaar is ga ik eens kijken of ik weer wat kan doen. Ons eerst huurhuis moet volgende maand verhuurd worden dus eindelijk iets van inkomen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:55 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Inderdaad; andere Nederlanders/Belgen die ik ken en in Portugal wonen verdienen allemaal in de bouw. Ik kan wel "wat" met mijn handen, maar mijn echte baan is in de IT en daar is zover ik kan zien weinig vraag naar.
Erg mooi topic, en de laatste foto's zien er heel goed uit. Ik blijf volgen/lezen.
Inkomsten zouden voor mij/ons zeker van belang zijn mochten we de overstap naar Portugal maken. Wij hebben wel spaargeld en als we ons huis in NL verkopen (of verhuren) dan levert dat ook wat op natuurlijk. Maar we zijn beiden mid-40 en kunnen (helaas) nog lang niet met pensioen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:40 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik zat ook in de IT, software geschreven in C# met in een Azure gehoste backend. Voorlopig teren we nog een beetje op de verkoop van ons huis, als het huis klaar is ga ik eens kijken of ik weer wat kan doen. Ons eerst huurhuis moet volgende maand verhuurd worden dus eindelijk iets van inkomen.
Overigens zijn er genoeg banen in de IT waarbij je remote kan werken, er zijn niet-ouderwetse werkgevers die daar juist op in spelen. Ik denk er nog over na, ik was eigenlijk wel klaar met de IT maar als we geld nodig mochten hebben is het een optie.
Lintel / lintels, daar had ik nou nog nooit van gehoord. Google leert me dat ik dat gewoon een latei noemquote:
Wij vragen ons ook wel eens af hoe een Portugees rond kan komen maar ik weet wel dat sommige bijklussen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 12:52 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Inkomsten zouden voor mij/ons zeker van belang zijn mochten we de overstap naar Portugal maken. Wij hebben wel spaargeld en als we ons huis in NL verkopen (of verhuren) dan levert dat ook wat op natuurlijk. Maar we zijn beiden mid-40 en kunnen (helaas) nog lang niet met pensioen.
En remote werken is inderdaad een goede optie. Ik neem aan dat je residentie in Portugal hebt. Ik weet niet hoe grijs het gebied is als je dan remote voor een bedrijf in bv. Nederland werkt? Ik moet (en wil) mij daar nog verder in verdiepen.
Als ik de cijfers moet geloven verdient de gemiddelde Portugees heel weinig (minimumloon 2023 = ¤760, terwijl het minimumloon in Nederland dit jaar ¤1995 is). En als ik naar de prijzen in de supermarkten kijk (Algarve was ik een paar maanden geleden nog), dan is het net zo duur als bij de Jumbo hier in Nederland. Ok, de kip is wat goedkoper. De prijzen van gebruikte auto's zijn in Portugal duurder dan in Nederland. Dus ik vraag me af waar de gemiddelde Portugees van rondkomt?
Maar goed, genoeg over geld, en weer ontopic over het klussen: Erg mooi om de progressie te zien.
Ik lees/zie in Portugese (oudere) huizen veel over vocht en schimmel. Ik neem aan dat dit bij nieuwbouw wel meevalt?
Hoi! Ik dacht, ik kan hier wat bijdragen!quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 16:15 schreef Ton76 het volgende:
Ge-wel-dig om dit te lezen/zien! Ik ben nog niet helemaal klaar met "deel 1" te lezen maar super om te lezen hoe jij je droom aan het verwerkelijk bent.
Het plaatje in de openingspost met het perceel, lokatie van nieuwe huis, de waterbronnen, etc. spreekt boekdelen.
Wij hebben ook gekeken naar land in (centraal) Portugal, en veel bezichtigingen gedaan maar uiteindelijk (nog) geen knopen doorgehakt. Wel essentiėle dingen gedaan zoals een NIF en Portugese bankrekening. Maar inkomsten blijven verdienen in Portugal, dat is wel een dingetje. Met pensioen en rentenieren kan ik helaas nog niet. Dus vandaar mijn baan + huis in Nederland nog niet op Marktplaats gezet.
Ik ga snel verder met deel 1 lezen. Maar super om te lezen hoe jij het hebt aangepakt, en nog volop bezig bent.
Weliswaar niet in het buitenland maar wil hier toch even reageren. Wij doen dit al ruim 5 jaar (eerste 2 jaar de echt grote klussen) naast allebei een fulltime baan. Zolang je het verbouwen niet ziet als werk maar juist ontspanning gaat dat prima.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:34 schreef Faithy het volgende:
[..]
Het is erg 'aanlokkelijk' om ook een mooi restauratie of compleet nieuwbouw project te willen als je dat anderen zo ziet doen, maar zolang je nog gewoon full-time of op z'n minst 32 uur per persoon per week moet werken, dan ren je zo een burn-out in. Ook mensen die wel de luxe hebben om full-time aan zo'n groot project te werken lopen regelmatig tegen grenzen aan, laat staan dat je dat NAAST een veeleisende baan moet doen.
…
Ik reageer dan ook in de context van de projecten 'op een stuk land in Centraal Portugal' waar je in de meeste gevallen niet alle gemakken hebt naast je project en je fulltime baan. In het buitenland, en dat is dus waar het hier om gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Weliswaar niet in het buitenland maar wil hier toch even reageren. Wij doen dit al ruim 5 jaar (eerste 2 jaar de echt grote klussen) naast allebei een fulltime baan. Zolang je het verbouwen niet ziet als werk maar juist ontspanning gaat dat prima.
Er zijn meerdere projecten hier die dat laten zien.
En on-topic goed bezig Managarm!!
Een renovatie zou ik alleen doen in Portugal als je zeker weet dat de fundering goed is. Ik heb de twee huizen die ik heb gekocht om te verhuren bekeken in het natte seizoen, in de zomer is alles kurkdroog en ziet er het wel redelijk uit. Na een maand regen zie je pas waar de probemen in een huis zitten.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:34 schreef Faithy het volgende:
[..]
Hoi! Ik dacht, ik kan hier wat bijdragen!
De 'truc' is een eigen bedrijf opzetten en klanten buiten Portugal servicen met je werk, of een baan vinden bij een internationaal bedrijf met een vestiging in Portugal.
Mijn man heeft dat laatste gedaan, en ik ben nu een bedrijf aan het opzetten waarmee ik deels als contractor voor mijn huidige (Britse, we hebben hiervoor bijna 12 jaar in het VK gewoond) werkgever klussen blijf doen, en daarnaast ook nieuwe klanten ga zoeken.
Hij leverde een klein beetje salaris in ten opzichte van het UK salaris, maar je kansen zijn beter op een beter salaris bij noord-europese IT consultancies enzo.
Anders zul je inderdaad vaster zitten aan de lagere portugese salarissen, maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn als je met de verkoop van je huis in NL een hypotheekvrije woning kunt kopen en niet teveel geld (en tijd) kwijt bent aan het opknappen.
Het is erg 'aanlokkelijk' om ook een mooi restauratie of compleet nieuwbouw project te willen als je dat anderen zo ziet doen, maar zolang je nog gewoon full-time of op z'n minst 32 uur per persoon per week moet werken, dan ren je zo een burn-out in. Ook mensen die wel de luxe hebben om full-time aan zo'n groot project te werken lopen regelmatig tegen grenzen aan, laat staan dat je dat NAAST een veeleisende baan moet doen.
Wij kopen daarom ook een duurder maar affer huis (we hebben net een bod geaccepteerd gehad!) met wel de mogelijkheid om rustig de oude 3-kamer bungalow die er voor het 'nieuwe' huis al stond op te knappen, in onze eigen tijd.
Als je vragen hebt kun je me altijd een berichtje sturen!
Zeker. Mensen die wij volgen op de joetoebs hebben een huis uit de 20er jaren geloof ik, en die moeten ALLES doen qua vochtmanagement. Het is echt een enorme klus. Hetzelfde als wat jij hier boven preventief/vooraf doet, maar dan achteraf en met heeeeeeeeeeeeel veel dingen afbreken en weer opbouwen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:14 schreef Managarm het volgende:
Een renovatie zou ik alleen doen in Portugal als je zeker weet dat de fundering goed is. Ik heb de twee huizen die ik heb gekocht om te verhuren bekeken in het natte seizoen, in de zomer is alles kurkdroog en ziet er het wel redelijk uit. Na een maand regen zie je pas waar de probemen in een huis zitten.
Optrekkend vocht is echt ruk want vaak staan huizen op rotsgrond, ga dan maar eens drainage ingraven.
Een huis waar ik achteraf blij mee ben dat ik het niet gekocht had was echt erg. Aan de achterkant zat de tuin dus een meter hoger dan de vloer binnen. Het was wel op te lossen maar dan moet je een meter tuin afgraven. Tevens lag er op een terras boven het huis een publiek park, als het dus regent dan mag je drie keer raden waar het water naar toe gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:17 schreef Faithy het volgende:
[..]
Zeker. Mensen die wij volgen op de joetoebs hebben een huis uit de 20er jaren geloof ik, en die moeten ALLES doen qua vochtmanagement. Het is echt een enorme klus. Hetzelfde als wat jij hier boven preventief/vooraf doet, maar dan achteraf en met heeeeeeeeeeeeel veel dingen afbreken en weer opbouwen.
Ziet er netjes uit!
Ons huurhuis nu 'in de bewoonde wereld' is ook een grote vocht-trap, en dan is het nog te overzien, maar een dag alle ramen dicht en thuiskomen in de avond is met je gezicht een heerlijke walm in lopen!
Wij hebben een paar dennebomen, niet een heel bos, en op goede afstand van het huis, en ontzettend lichtbegroeid, wat ook zo gaan houden om onder andere die reden. En ook natuurlijk brandgevaar. De houtkachel moet ergens mee gestookt worden en is de enige brand die er in magquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:25 schreef Managarm het volgende:
[..]
Een huis waar ik achteraf blij mee ben dat ik het niet gekocht had was echt erg. Aan de achterkant zat de tuin dus een meter hoger dan de vloer binnen. Het was wel op te lossen maar dan moet je een meter tuin afgraven. Tevens lag er op een terras boven het huis een publiek park, als het dus regent dan mag je drie keer raden waar het water naar toe gaat.
We hebben best vage dingen gezien, een huis waar eigenlijk niets mis mee was. Nou ja, de nare gewoonte om huizen op de erfgrens te bouwen irriteert mij behoorlijk. Maar er was dus een plat dak, maar als je daarop stond dan kon je dus bijna de medium elektriciteitsdraden aanraken die over het huis liepen. Brrrrr..
Een prachtige ruļne van echt een groot huis maar op de erfgrens en naast een compleet dennebos. Dat is een ding waar je echt moet letten, je wilt niet teveel dennebomen. De denneprocessierups is echt vervelend, een naardere variant van de eikenprocessierups.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |