Save the Children stond vorige week aan m'n deur. Of ik minimaal een maand lang eetzakjes wilde doneren à 30 cent per dag voor kinderen in Afghanistan. Ik wil best een euro geven voor het goede doel, maar zo'n verkapte abonnementsvorm is echt te belachelijk voor woorden.quote:Op maandag 24 juli 2023 14:39 schreef maily het volgende:
Ik erger me er ook aan als ze mij voor zoiets benaderen.
En ik ga niet een "doneerabonnement" afsluiten.
Ik zeg gewoon dat ik er geen interesse in heb.
Gewoon eenmalig wat overmaken via de bank.quote:Op maandag 24 juli 2023 14:44 schreef Piles het volgende:
Oh, nadeel van onze sticker is dat een vrijwilliger met een collectebus dus ook niet meer aanbelt. Daar gooi ik met liefde een euro in, dus daar voel ik me wel wat schuldig over
Haha ja, die had ik vorige week ookquote:Op maandag 24 juli 2023 15:13 schreef -Sigaartje het volgende:
Mensen die je bij de ingang van AH een gratis krant geven en als je "dank je wel" zegt en gewoon doorloopt je dan tegenhouden.
Daarom moet je het dan ook meteen op een rennen zetten!quote:Op maandag 24 juli 2023 15:13 schreef -Sigaartje het volgende:
Mensen die je bij de ingang van AH een gratis krant geven en als je "dank je wel" zegt en gewoon doorloopt je dan tegenhouden.
Goede doelen soms, beoordeel wel heel goed het doel en een gift is eenmalig zonder achterlaten van gegevens. Bedelaars in principe ook niet en zeker geen geld, dan liever iets in natura zoals iets te eten of zo. Beesten voeren is meestal natuur vervalsing. Maar goed een enkele keer een restje eten in de tuin maakt het wel levendig. Maar dat moet zeker geen gewoonte worden en sowieso niet op openbare plaatsen zoals een terras of park.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik geef niks aan goede doelen, niks aan bedelaars en niks aan de meeuwen bij de McDonalds parkeerplaats. Ik help daarentegen wel bekenden, vrienden, familie wanneer nodig.
En als je dat doet , kan je mogelijk een bedrag aftrekken van de belastingenquote:Op maandag 24 juli 2023 15:05 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Gewoon eenmalig wat overmaken via de bank.
quote:Voorbeeld: gewone gift aan een culturele ANBI
Uw drempelinkomen is ¤ 35.000. Het drempelbedrag is dan ¤ 350 en het maximumbedrag ¤ 3.500.
U doet verschillende gewone giften voor in totaal ¤ 425. Daarvan is ¤ 300 voor een culturele ANBI.
U berekent uw aftrek dan zo:
U geeft in totaal ¤ 425. Voor de gift aan de culturele ANBI geldt een verhoging van ¤ 300 x 25% = ¤ 75. Het totaalbedrag van de giften is daardoor: ¤ 425 + ¤ 75 = ¤ 500. Hiervan trekt u het drempelbedrag van ¤ 350 af. U mag dus in totaal aftrekken ¤ 500 - ¤ 350 = ¤ 150.
Met nieuwe lingeriesetjes van zalando?quote:Op maandag 24 juli 2023 15:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik doe soberso alleen open als ik voor ons huis een busje zie stoppen.
O dan heb je vast een zwaar leven zo diep in het oerwoud, waar je geen producten of diensten afneemt. Wel knap dat je dan toch op FOK! kunt posten. Of geldt dat bezwaar tegen meebetalen alleen als die directeur aan het hoofd staat van een organisatie die iets positiefs voor de wereld wil doen?quote:Op maandag 24 juli 2023 15:02 schreef Geerd het volgende:
Nee wel aan users met kloontjes..ga lekker naar buiten roos94...en nee..ze krijgen geen cent van mij..maar bijvoorbeeld acties zoals die van laatst voor Danny en eventueel andere dingen die dichter bij mijn eigenleven staan wel..
Ik hoef niet mee te betalen aan de nieuwe auto van een of andere directeur, die misschien wel juist aandelen heeft in munitie en andere oorlogsmateriele bedrijven om zo zijn eigen inkomsten bron wel op peil te houden..zonder oorlog natuurlijk geen zielige afrika mensjes etc
Jazeker. Je geld gaat allereerst naar dat wervingsbureau, en niet naar het goede doel dat jij wilt steunen.quote:
Oh, ik vind een ‘stichting donateursbelangen’ gewoon nog een club die probeert onder het mom van goed willen doen een graantje mee wil pikken.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:12 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Jazeker. Je geld gaat allereerst naar dat wervingsbureau, en niet naar het goede doel dat jij wilt steunen.
Dit vermoeden had ik al langer en wordt nu weer eens bevestigd.
Die studentjes doen het niet voor niks.
Precies zoals je zegt...dan neem ik een product af......en geef ik geen gratis geld weg...quote:Op maandag 24 juli 2023 16:08 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
O dan heb je vast een zwaar leven zo diep in het oerwoud, waar je geen producten of diensten afneemt. Wel knap dat je dan toch op FOK! kunt posten. Of geldt dat bezwaar tegen meebetalen alleen als die directeur aan het hoofd staat van een organisatie die iets positiefs voor de wereld wil doen?
Kijktip: https://www.ted.com/talks(...)harity_is_dead_wrong
Oooh, ik had alleen de link over straatwerving gelezenquote:Op maandag 24 juli 2023 16:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, ik vind een ‘stichting donateursbelangen’ gewoon nog een club die probeert onder het mom van goed willen doen een graantje mee wil pikken.
Je geeft geld aan een goed doel, omdat je hun doelstelling ondersteunt. Als je hun doelstelling ondersteunt zou je denken dat je ook wil dat capabele mensen daaraan werken. Capabele mensen kosten geld en verdienen in de non-profit veel minder dan in de for-profit sector. Wat je dan vooral moet doen is ze tot uitvreters bombarderen, omdat ze een schijntje verdienen van mensen die een vergelijkbare titel bekleden in bedrijven die mens en natuur schaden voor hun eigen winst. Maar ja, dat geld hebben ze tenminste niet gekregen.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:18 schreef Geerd het volgende:
[..]
Precies zoals je zegt...dan neem ik een product af......en geef ik geen gratis geld weg...
Ik weet ook wel dat die wervers het niet voor niks doen. Dat goede doelen daar toch voor kiezen, zal zijn omdat ze er toch meer mee binnenharken, waarschijnlijk.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:21 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oooh, ik had alleen de link over straatwerving gelezen![]()
Maar inderdaad, dit is ook weer club die wil profiteren zie ik.
Doneren aan een goed doel zonder 'tussenpersoon' heeft mijn voorkeur.
Heel mijn leven heb ik deze vormen van goede doelen al genegeerd en dat zal ik blijven doen.quote:Op maandag 24 juli 2023 14:36 schreef Roos1705 het volgende:
Hi, ik vraag me af wat jullie denken over de manier van doneren aan goede doelen in Nederland. Ik merk dat ik me in toenemende mate irriteer aan mensen bij de supermarkt die me een donaties proberen af te troggelen, ongewenste post en het feit dat opzeggen van vaste donaties vaak lastig is. Op hetzelfde moment voel ik juist dat het steeds belangrijker wordt om wel bij te dragen aan een betere wereld en de maatschappij en om enige impact te maken (zowel nationaal als mondiaal). Hebben jullie hier ook problemen mee? Hoe gaan jullie hiermee om? Thanks!
Ik vraag wel eens aan zo'n student wat zijn/haar affiniteit met het goede doel in kwestie is. De meesten weten wel een paar feitjes op te dissen over een zielige neushoorn of 1-benig kindje in Azië, maar verder staan ze er puur voor een zakcentje.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat die wervers het niet voor niks doen. Dat goede doelen daar toch voor kiezen, zal zijn omdat ze er toch meer mee binnenharken, waarschijnlijk.
Ik word ook liever rechtstreeks donateur of doneer incidenteel rechtstreeks. Heb er in ieder geval geen moeite mee om zo’n veel te vrolijke student heel snel duidelijk te maken dat hij zijn tijd met mij niet hoeft te verdoen.
Waar baseer je dat op?quote:Op maandag 24 juli 2023 16:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, ik vind een ‘stichting donateursbelangen’ gewoon nog een club die probeert onder het mom van goed willen doen een graantje mee wil pikken.
Jullie bestaan toch van donaties?quote:Op maandag 24 juli 2023 16:34 schreef jordanvanbergen het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op?
Stichting Donateursbelangen is gratis voor donateurs en op dit moment ook voor goede doelen. Dus niemand draagt bij aan deze stichting op dit moment. Wij proberen een kennisbank over de verschillende manieren van geven aan goede doelen te delen waarbij donateurs gratis geinformeerd worden hoe het geven aan goede doelen werkt.
Ja, op vrijwillige basis en zonder fondsenwerving anders dan een doneer button op de website net zoals FOK! dit ook heeft op dit forum en de website. Zie de link in de navigatie [DONEREN] op deze pagina bovenin. Dus met vrijwillige donaties informeren we donateurs hoe het geven aan goede doelen in Nederland werkt en kunnen we de belangen van individuele donateurs behartigen die om hulp en advies vragen.quote:
Ja, precies. Leuk verdienmodel, Joran. Fijn dat je het nog even komt pluggen op FOK!quote:Op maandag 24 juli 2023 16:38 schreef jordanvanbergen het volgende:
[..]
Ja, op vrijwillige basis en zonder fondsenwerving anders dan een doneer button op de website net zoals FOK! dit ook heeft op dit forum en de website. Zie de link in de navigatie [DONEREN] op deze pagina bovenin. Dus met vrijwillige donaties informeren we donateurs hoe het geven aan goede doelen in Nederland werkt en kunnen we de belangen van individuele donateurs behartigen die om hulp en advies vragen.
Toch knap; account van 2009 en meteen 3 posts in dit topicquote:Op maandag 24 juli 2023 16:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, precies. Leuk verdienmodel, Joran. Fijn dat je het nog even komt pluggen op FOK!
Wij gaan gewoon door met ons werk om alle (potentiële) donateurs uit te leggen hoe geven aan goede doelen werkt etc. Los van eventuele donaties. Dit is de uitleg die FOK! geeft op de donatie pagina: https://fok.nl/shop/new/?action=donate Zelfde geldt voor Stichting Donateursbelangen dat via donaties een en ander met dossiers in de lucht gehouden kan worden. Belangrijk genoeg om tegenover belangenbehartigers van fondsenwervers ook een belangenbehartiger voor donateurs te hebben.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, precies. Leuk verdienmodel, Joran. Fijn dat je het nog even komt pluggen op FOK!
En dan is het topic ook nog eens aangemaakt door een compleet nieuwe user.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
quote:Op maandag 24 juli 2023 17:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En dan is het topic ook nog eens aangemaakt door een compleet nieuwe user.
Ik krijg hier toch een wat vreemd gevoel bij. Jammer dat we de IP-adressen van Roos en Joran niet kunnen vergelijken.
Valt niet op hoor, neeeeequote:Op maandag 24 juli 2023 17:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En dan is het topic ook nog eens aangemaakt door een compleet nieuwe user.
Ik krijg hier toch een wat vreemd gevoel bij. Jammer dat we de IP-adressen van Roos en Joran niet kunnen vergelijken.
FOK! is gewoon een privaat bedrijf met winstoogmerk. Geen goed doel en pretendeert ook niet goede doelen te ondersteunen, tenminste niet financieel.quote:Op maandag 24 juli 2023 16:45 schreef jordanvanbergen het volgende:
[..]
Wij gaan gewoon door met ons werk om alle (potentiële) donateurs uit te leggen hoe geven aan goede doelen werkt etc. Los van eventuele donaties. Dit is de uitleg die FOK! geeft op de donatie pagina: https://fok.nl/shop/new/?action=donate Zelfde geldt voor Stichting Donateursbelangen dat via donaties een en ander met dossiers in de lucht gehouden kan worden. Belangrijk genoeg om tegenover belangenbehartigers van fondsenwervers ook een belangenbehartiger voor donateurs te hebben.
En toch zou Fok! een ANBI kunnen zijn. Moet je je voorstellen dat ik, jij en al dat andere volk hier geen Fok hadden en zomaar tijd overhielden voor andere ongein. Moet je niet aan denken. Dus Fok! is absoluut een Algemeen Nuttige Instelling, ongeacht of dat zo Beoogd is of niet. Het maatschappelijke belang is evident.quote:Op maandag 24 juli 2023 17:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
FOK! is gewoon een privaat bedrijf met winstoogmerk. Geen goed doel en pretendeert ook niet goede doelen te ondersteunen, tenminste niet financieel.
Dat geldt dan ook voor de snackbar om de hoek.quote:Op maandag 24 juli 2023 17:33 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En toch zou Fok! een ANBI kunnen zijn. Moet je je voorstellen dat ik, jij en al dat andere volk hier geen Fok hadden en zomaar tijd overhielden voor andere ongein. Moet je niet aan denken. Dus Fok! is absoluut een Algemeen Nuttige Instelling, ongeacht of dat zo Beoogd is of niet. Het maatschappelijke belang is evident.
Wat vind je van de antwoorden tot nu toe?quote:Op maandag 24 juli 2023 14:36 schreef Roos1705 het volgende:
Hi, ik vraag me af wat jullie denken over de manier van doneren aan goede doelen in Nederland. Ik merk dat ik me in toenemende mate irriteer aan mensen bij de supermarkt die me een donaties proberen af te troggelen, ongewenste post en het feit dat opzeggen van vaste donaties vaak lastig is. Op hetzelfde moment voel ik juist dat het steeds belangrijker wordt om wel bij te dragen aan een betere wereld en de maatschappij en om enige impact te maken (zowel nationaal als mondiaal). Hebben jullie hier ook problemen mee? Hoe gaan jullie hiermee om? Thanks!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |