quote:
Ze mogen niet vrijwillig omboeken? Of willen ze dat ook niet?quote:Op maandag 24 juli 2023 09:12 schreef Arizona het volgende:
Dochter heeft inmiddels bericht van de reisorganisatie dat hun reis vooralsnog gewoon doorgaat. Ik ben benieuwd…
quote:Bijna 2500 personen geëvacueerd van eiland Corfu wegens bosbrand
Bijna 2500 personen zijn in de nacht van zondag op maandag geëvacueerd van het toeristische Griekse eiland Corfu na de uitbraak van bosbranden. Ook op het eiland Evia vinden ontruimingen plaats. Op Rhodos waren eerder al massale evacuaties door een grote natuurbrand.
Op Corfu moesten onder anderen toeristen en bewoners uit het populaire vakantieoord Nisaki vertrekken. Boten van de kustwacht brachten mensen in veiligheid, meldt de staatstelevisie.
Op het eiland Evia en op het schiereiland Peloponnesos werden ook grote branden gemeld. Daar werden tal van dorpen geëvacueerd. Volgens de reddingsdienst is er tot nu toe niemand gewond geraakt. Op Rhodos, bij de Turkse kust, woedt al een week een grote bosbrand. Bijna 20.000 personen zijn daar in veiligheid gebracht, onder wie Nederlandse vakantiegangers.
Nope, ze mogen (nog) niet kosteloos omboeken. Als ze nu annuleren of omboeken, zijn ze de hele reissom kwijt.quote:Op maandag 24 juli 2023 09:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ze mogen niet vrijwillig omboeken? Of willen ze dat ook niet?
Kan me voorstellen dat je nu misschien op een ander eiland zit?
Bizar... gezien de omstandighedenquote:Op maandag 24 juli 2023 10:01 schreef Arizona het volgende:
[..]
Nope, ze mogen (nog) niet kosteloos omboeken. Als ze nu annuleren of omboeken, zijn ze de hele reissom kwijt.
Ja en nu?quote:
Ja, apart hè. Zouden ze 4 uur eerder vliegen, dan was hun reis geannuleerd en konden ze iets anders zoeken.quote:
Daar is weinig aan de hand als ik dat zo zie maar mogelijk dat daar veel opvang geregeld moet worden.quote:Op maandag 24 juli 2023 10:18 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja, apart hè. Zouden ze 4 uur eerder vliegen, dan was hun reis geannuleerd en konden ze iets anders zoeken.
Gelukkig zijn ze optimistische jongeren, ze gaan er hoe dan ook het beste van maken. Hun hotel is in Rhodos Stad. En wie weet horen ze vandaag of morgen wel dat ze toch kunnen omboeken en dan zoeken ze een andere bestemming.
Ja, meer kun je niet.quote:Op maandag 24 juli 2023 10:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daar is weinig aan de hand als ik dat zo zie maar mogelijk dat daar veel opvang geregeld moet worden.
Maar het beste van hopen denk ik.
Evia was een paar jaar terug ook al flink de pineut. Zonde, erg mooi eiland waar ik graag heen ga.quote:
Dit is wat ik bedoel. Ik ben ook eerder gewoon gegaan omdat het gewoon kon en daar hadden ze ook gewoon gelijk in. En de locale burgers zijn daar alleen maar blij mee, want met toeristen die onnodig wegblijven zijn ze ook nog eens de dupe van slechte inkomsten.quote:Op maandag 24 juli 2023 10:22 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja, meer kun je niet.
Op de webcam van Rhodos stad is het nog “business as usual”.![]()
https://www.skylinewebcam(...)pocrates-square.html
Corendon bij reizen t/m 5 augustus. Das al een eindje weg. Hopelijk doet Sunweb dat ook. Geef mijn kamer met airco maar aan een lokalo.quote:Op maandag 24 juli 2023 13:50 schreef Arizona het volgende:
Corendon en Alltours bieden nu de mogelijkheid tot kosteloos omboeken.
De reisorganisatie waarbij dochter geboekt heeft (nog) niet.
Het zou inderdaad fijn zijn als de keuze geboden wordt. De situatie op Rhodos verbetert nog niet echt.quote:Op maandag 24 juli 2023 14:17 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Corendon bij reizen t/m 5 augustus. Das al een eindje weg. Hopelijk doet Sunweb dat ook. Geef mijn kamer met airco maar aan een lokalo.
quote:Branden Corfu zijn aangestoken
Burgemeester: brand op Corfu is aangestoken
De branden op Corfu zijn het gevolg van brandstichting. Dat zegt de burgemeester van Noord-Corfu tegen persbureau APA-MPA. Giorgos Mahimaris had kort daarvoor de drie brandhaarden op de berg Pantokrator bezocht.
'Een groep mensen'
Eerder zei een collega van Mahimaris dat de branden te wijten zijn aan 'een groep mensen'. "Die halen plezier uit de pijn van andere mensen", zei hij tegen de Britse omroep BBC. Chariton Koutscouris zegt dat de autoriteiten 'een vermoeden' hadden dat er dit weekend brand zou worden gesticht, door iemand die dat afgelopen week al twee keer had gedaan. "Ze hadden gelijk."
Inmiddels zijn er bosbranden op Rhodos, Corfu, Evia en Peloponnesos. En de kans op nieuwe bosbranden is in meerdere regio's van Griekenland 'extreem', zegt de Griekse brandweer tegen persbureau AP. Brandweermensen uit verschillende EU-landen en Turkije zijn naar Griekenland gegaan om hun Griekse collega's te helpen blussen, maar door de harde wind gaat dat moeizaam.
Rhodos aangestoken, Corfu aangestoken. Die daders hebben heel wat draadjes los. Zoveel natuur en mensen die je hiermee raakt…quote:
Ik begreep van mijn vrouw (die is Grieks) dat ze het doen om hotels/appartementen/restaurants te kunnen bouwen. Bomen kappen mag niet dus steken ze het maar in de fik. Ze gaan letterlijk over lijkenquote:Op maandag 24 juli 2023 15:29 schreef Pvt.Webster het volgende:
Ik las in andere draadjes dat aansteken (en dus platbranden) er voor zorgt dat je met landbouw aan de gang kan. Dus daar zit dan wel een belang achter.
Ja en klimaatactivisten hebben er ook een belang bij en onruststokers en rotjochies ook, net als die wegwerpsigaret van Tante Annie van FOKland.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:29 schreef Pvt.Webster het volgende:
Ik las in andere draadjes dat aansteken (en dus platbranden) er voor zorgt dat je met landbouw aan de gang kan. Dus daar zit dan wel een belang achter.
Mja, ik las op Twitter X ook wel theorieën dat het werd platgrbrand om er windmolens en zonneparken neer te zetten…quote:Op maandag 24 juli 2023 15:29 schreef Pvt.Webster het volgende:
Dat wordt hier op kleinere schaal gedaan; bomen snoeien/inspuiten met rotzooi omdat ze voor schaduw zorgen bij mensen hun zonnepanelen.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:39 schreef Arizona het volgende:
[..]
Mja, ik las op Twitter X ook wel theorieën dat het werd platgebrand om er windmolens en zonneparken neer te zetten…
Dat lijkt me sterkmaar je weet het nooit helemaal zeker natuurlijk.
Tui is de enige, de overige touroperators hervatten vandaag of morgen weer het reguliere programma.quote:
ik hoorde gister ergens ook op tv dat noord-Rhodos inderdaad nog altijd wordt bezocht door toeristen en dat het niet wordt afgeraden om te gaan.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 09:08 schreef Arizona het volgende:
[..]
Tui is de enige, de overige touroperators hervatten vandaag of morgen weer het reguliere programma.
Dochter gaat haar koffers maar pakken en dan vannacht vertrekken naar Rhodos
quote:Branden Griekse eilanden nog niet onder controle
De natuurbranden die enkele Griekse eilanden al dagen teisteren, zijn nog altijd niet onder controle. Op Rhodos, Evia en Corfu proberen brandweermensen met hulp van de plaatselijke bevolking het vuur te bestrijden. Extreme hitte, droogte en harde wind bemoeilijken de bluswerkzaamheden.
De Griekse publieke omroep ERT meldt dat het vuur bij Vati op Rhodos vanochtend weer is opgelaaid, ondanks de inzet van blusvliegtuigen en -helikopters.
De branden woeden in het midden van het eiland. Aan de noordkant is niets aan de hand; daar kunnen mensen gewoon vakantie houden. De eerste vluchten met Nederlanders vertrekken daarom vanaf vandaag weer naar Rhodos.
Toeristen moeten nog wel rekening houden met extreme hitte. Ook voor vandaag en morgen verwacht de Griekse weerdienst temperaturen van boven de 40 graden. De dagen erna wordt het met een graad of 33 iets minder warm en gaat het ook minder hard waaien. De hoop is dat het bestrijden van de branden daardoor makkelijker wordt.
Temperatuur goed te doen? Volgende week gaat ook nog gewoon door tot nu toe. Ik zie dan relatief goede temps.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:45 schreef Arizona het volgende:
Dochter is nu op Rhodos en merkt helemaal niets van de bosbranden. Gelukkig
34 graden vandaag, het viel haar hard mee!quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:42 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Temperatuur goed te doen? Volgende week gaat ook nog gewoon door tot nu toe. Ik zie dan relatief goede temps.
quote:Toeristen kunnen weer veilig naar Griekse eilanden: advies 'groen'
Het reisadvies voor de Griekse eilanden Rhodos, Corfu en Evia is weer groen, is te zien op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit betekent dat er geen bijzondere veiligheidsrisico's zijn. Door hevige bosbranden was het advies aangescherpt naar geel.
Mensen die een van de drie eilanden wilden bezoeken, kregen toen het advies vooraf contact op te nemen met hun reisorganisatie.
Onder meer in het zuiden van Rhodos moesten reizigers hun vakantie staken en het gebied verlaten. Reisorganisaties zoals Sunweb en Corendon annuleerden hierop hun vakanties naar het zuiden van het eiland.
De Griekse minister Vassilis Kikilias (Burgerbescherming) maakte vrijdag bekend dat de branden onder controle zijn. De afgelopen tijd woedden meer dan 667 natuurbranden in het land.
De vuurzeeën werden aangewakkerd door hoge temperaturen en harde wind. Vijf mensen zijn door de natuurbranden om het leven gekomen, 74 brandweerlieden raakten gewond. Woningen, boerderijen en fabrieken zijn in de as gelegd.
Strijd gaat door
Ondanks dat de branden onder controle zijn, gaat de strijd tegen het vuur onverminderd door. Er zijn verspreid over het land nog honderden brandweerlieden actief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |