quote:30.000 mensen moeten vluchten voor bosbranden op Rhodos
RHODOS - De bosbranden op het eiland Rhodos hebben de zuidoostkust bereikt. De plaatsen Kiotari, Lardos en Lindos worden het zwaarst bedreigd door de vuurzeeën. Volgens de nieuwssite Protothema denken de autoriteiten dat er zeker 30.000 mensen zullen worden geëvacueerd. Daarvoor zijn bussen en marineschepen gecharterd. Ook de kustwacht helpt. Kleine bootjes pikken mensen op vanaf het strand om ze over te brengen naar grotere.
Griekse media meldden eerder al dat drie hotels in brand zijn gevlogen. Een bekende strandtent ging eveneens in vlammen op. De gevluchte toeristen en eilandbewoners worden opgevangen in scholen, sporthallen en andere gebouwen elders op het eiland. Ook kunnen evacués terecht op veerboten die in de haven van Rhodos liggen. Tot dusver zijn slechts acht mensen met ademhalingsklachten opgenomen in een ziekenhuis.
Brandweerlieden bestrijden al vijf dagen de vuurhaarden op Rhodos. Terwijl de andere bosbranden in Griekenland voorlopig onder controle zijn, breiden die op het Griekse eiland dichtbij de kust van Turkije zich nog steeds uit. De branden zijn ontstaan in het beboste, bergachtige en dunbevolkte midden van het eiland. Mede door de harde wind kwam het gebied tussen Kiotari en Lardos in gevaar en moesten duizenden personen zaterdag een veilig heenkomen zoeken.
Tal van Europese landen hebben blusvliegtuigen en/of brandweerlieden gestuurd om te helpen. Op Rhodos zijn onder anderen Slowaakse en Roemeense brandweerlieden actief. Ook een Jordaans en een Israëlisch blustoestel zijn in de lucht.
Griekenland krijgt bovendien steun van zijn grote rivaal Turkije. Ankara heeft twee blusvliegtuigen en een -helikopter beschikbaar gesteld. De vliegtuigen zijn zaterdag aangekomen op een luchtmachtbasis bij Athene. Griekenland en Turkije hebben een lange geschiedenis van onderlinge strijd en wantrouwen. Ook nu hebben beide landen nog steeds grensgeschillen. Turkije heeft claims op veertien Griekse eilanden, inclusief Rhodos.
Op het vasteland van Griekenland wordt gevreesd dat de branden weer oplaaien door de droogte en door de hitte die in golven over het land gaat. Het was vrijdag gemiddeld 36,5 graden in Griekenland, maar op veel plekken boven de 40 graden. Plaatselijk zou het zondag ver boven de 40 graden kunnen worden
Veel Grieken herinneren zich angstig de hittegolf van juli 1987 toen het bijna twee weken snikheet was en bijna 1300 mensen aan de hitte bezweken. De plaatsvervangend directeur van het Griekse instituut voor de meteorologie, Thodoris Kolidas, heeft gezegd dat de hittegolf van dat jaar moeilijk te vergelijken is met de hitte van nu. Toen was het continu heel erg heet en nu is er tot dusver sprake van drie golven.
Gelukkig heb ik nog mijn Nederlandse paspoortquote:Op zaterdag 22 juli 2023 23:19 schreef Sapstengel het volgende:
Oh nee door de klimaatverandering gaat dit nog veel vaker gebeuren. Kunnen we de Grieken hier opvangen en asiel laten aanvragen?
En komende week naar de 45/47 graden.quote:
Turken en Grieken helpen elkaar ALTIJD en zijn ALTIJD ruzie aan het maken over van alles en nog wat.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 23:15 schreef Selenophilia het volgende:
Griekenland krijgt bovendien steun van zijn grote rivaal Turkije. Ankara heeft twee blusvliegtuigen en een -helikopter beschikbaar gesteld. De vliegtuigen zijn zaterdag aangekomen op een luchtmachtbasis bij Athene. Griekenland en Turkije hebben een lange geschiedenis van onderlinge strijd en wantrouwen. Ook nu hebben beide landen nog steeds grensgeschillen. Turkije heeft claims op veertien Griekse eilanden, inclusief Rhodos.
Ze helpen alleen maar, rustig maar telegraaf
Eerder broertjes of zusjes die elkaar steeds in de haren vliegen, maar er wel altijd voor elkaar zijn inderdaad.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 23:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Turken en Grieken helpen elkaar ALTIJD en zijn ALTIJD ruzie aan het maken over van alles en nog wat.
Soort besties die het niet willen toegeven.
Kun je een regenwolk boven NL shoppen gezien het hier de enige plek ook aarde likt waar het een complete rukzomer is?quote:
Zware nacht gehad?quote:Op zondag 23 juli 2023 08:45 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Kun je een regenwolk boven NL shoppen gezien het hier de enige plek ook aarde likt waar het een complete rukzomer is?
Nou ja, daar hebben we natuurlijk geen rekening mee gehouden en dus geen plek voor hè. Laat die Nederlandse roeristen hun vakantie maar even afmaken in een opvangkamp op Lesbos voordat we ze hier weer opnemen.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:45 schreef maily het volgende:
Afschuwelijk .... 30.000 .....
En heel veel daarvan kunnen "gewoon naar huis" omdat ze daar op vakantie zijn ....
Ik denk dat de mensen op Rhodos ook niet blij zijn met hun zomer momenteel.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:45 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Kun je een regenwolk boven NL shoppen gezien het hier de enige plek ook aarde likt waar het een complete rukzomer is?
Ik ben ook een paar keer gewoon gegaan. Als het echt zo onveilig was kom je er echt niet in hoor. Ik zat toen heerlijk in een zeer rustige hotel vakantie te vieren omdat een hoop niet meer durfde te komen. Als het echt zo erg is dan hoor je echt wel dat je weg moet blijven en zitten ze echt niet te wachten op nieuwkomers.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:16 schreef Arizona het volgende:
Mijn dochter vertrekt woensdagnacht naar Rhodos voor een weekje vakantie. Vooralsnog gaat het gewoon door, ze zitten in Rhodos Stad en daar zijn de bosbranden tientallen kilometers vandaan. Maar de voorpret is wel enigszins gedempt nu.
Vorig jaar waren we op Tenerife toen daar bosbranden waren
Hou het maar in de gaten. TUI heeft net alles geannuleerd. Gaat hard nuquote:Op zondag 23 juli 2023 11:16 schreef Arizona het volgende:
Mijn dochter vertrekt woensdagnacht naar Rhodos voor een weekje vakantie. Vooralsnog gaat het gewoon door, ze zitten in Rhodos Stad en daar zijn de bosbranden tientallen kilometers vandaan. Maar de voorpret is wel enigszins gedempt nu.
Vorig jaar waren we op Tenerife toen daar bosbranden waren
Ik zag het net ook, wilde het ook hier gaan postenquote:Op zondag 23 juli 2023 11:33 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hou het maar in de gaten. TUI heeft net alles geannuleerd. Gaat hard nu
Dat zou op Rhodos nog wel eens kunnen gebeuren, ze moeten alle geëvacueerde toeristen (en misschien ook wel inwoners) ook ergens onderdak kunnen geven. Dus dan snap ik best dat ze geen nieuwe toeristen willen.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:29 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Ik ben ook een paar keer gewoon gegaan. Als het echt zo onveilig was kom je er echt niet in hoor. Ik zat toen heerlijk in een zeer rustige hotel vakantie te vieren omdat een hoop niet meer durfde te komen. Als het echt zo erg is dan hoor je echt wel dat je weg moet blijven en zitten ze echt niet te wachten op nieuwkomers.
Gewoon gaan en genieten, hotels, restaurants zijn ook de dupe als iedereen wegblijft terwijl het daar gewoon veilig is.
Hopelijk kan jullie reis gewoon doorgaan! Ik denk dat het over een week al wel anders isquote:Op zondag 23 juli 2023 12:51 schreef Pvt.Webster het volgende:
Wij gaan volgende week (dus eerste week augustus), via Sunweb. Hittegolf + bosbrand uiteraard niet bekend bij boeken.
Goed om te zien dat reisorganisaties nu zelf annuleren. Las op Twitter en elders op internet dat reisorganisaties eerst moeilijk deden tegen mensen die morgen/overmorgen naar het noorden van Rhodos vliegen. Veilig gebied, dus geen geld terug bij annuleren. Alternatieven (ander land) ook geen optie. Tsjah, dan gaan mensen gewoon, want het is toch een smak geld dat is betaald.
Ik vind dat best wel vreemd vanuit die organisaties. Veilig zijn is 1 ding, maar er komen allemaal lokale mensen naar het noorden omdat ze zijn geëvacueerd. Schatting is 30.000 evacuues. Die hebben ook allemaal een plekje nodig. Denk dat die een hotelkamer met airco goed kunnen gebruiken (nu is het een schooltje of sporthal). Dan moet je niet vliegtuigen vol nieuwkomers die kant op blijven sturen en alles volstoppen. Geef mensen een alternatief of het geld terug.
Enfin, we wachten de mails van Sunweb af. Enig geluk is dat de temps op Rhodos naar normaal lijken te gaan volgende week. Hopelijk is het voor eilandbewoners qua bosbranden en opvang dan ook weer stabiel.
quote:Branden op Rhodos maken vakantie Robert-Jan en Anja tot nachtmerrie: ‘Alles is slecht geregeld hier’
Het moest een lekker weekje naar de zon worden voor Robert-Jan Geurts (49) en zijn vriendin Anja van Eijden (46) uit Apeldoorn. Maar hun vakantie op het Griekse Rhodos is een nachtmerrie geworden door de hevige bosbranden op het eiland. ,,Je voelt je net een asielzoeker.”
https://www.gelderlander.(...)egeld-hier~aba741e7/
En dat je terug kan gaan naar een veilige huis.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:10 schreef maily het volgende:
[..]
En dan weet je van te voren dat het max. 2 weken is ....
Met eten en drinken, een bed, minstens een wc, schone kleren.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:12 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
En dat je terug kan gaan naar een veilige huis.
Ik zou er maar niet vanuit gaan. Met deze temperaturen plus wind is het bijna niet te doen om alles onder controle te krijgen. Kan Zomaar een paar weken duren.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:59 schreef Arizona het volgende:
[..]
Hopelijk kan jullie reis gewoon doorgaan! Ik denk dat het over een week al wel anders is![]()
Dochter heeft ook al twee maanden geleden geboekt, dus ook niet voorbereid op hittegolf en bosbrand. Vliegt woensdagochtend om 4:00 uur, als het nog doorgaatZij hebben geboekt via vakantiediscounter. Ze willen nog steeds wel naar Rhodos, maar omboeken naar wat anders zouden ze ook geen probleem vinden, alleen zou dat nu (nog) voor eigen kosten zijn. Het meest vervelende is dat je nu nog niet weet waar je aan toe bent terwijl je in principe over iets meer dan 48 uur van huis vertrekt.
En uiteraard zijn dit luxe problemen, je zult er maar wonen![]()
Het is inderdaad maar afwachten.
Ff naar zooverquote:Op zondag 23 juli 2023 14:15 schreef BE het volgende:
‘Alles is slecht geregeld’…
Wat hadden ze dan verwacht? Dat er een 5-sterrenhotel voor ze gereserveerd zou zijn?
voor noodgevalquote:Op zondag 23 juli 2023 14:15 schreef BE het volgende:
Wat hadden ze dan verwacht? Dat er een 5-sterrenhotel voor ze gereserveerd zou zijn?
Ik vrees ook dat hun vakantie niet door kan gaan. Maar dan blijft het dus nog steeds afwachten, totdat er een bericht komt van de reisorganisatie. Tot die tijd kun je zelf niets kosteloos annuleren of wijzigen.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:14 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ik zou er maar niet vanuit gaan. Met deze temperaturen plus wind is het bijna niet te doen om alles onder controle te krijgen. Kan Zomaar een paar weken duren.
Bizar inderdaad dat ze geen prioriteit maken van anja en robert...quote:Op zondag 23 juli 2023 14:15 schreef BE het volgende:
Asielzoekers worden hier wel eens belachelijk gemaakt dat ze een beter huis willen maar ik denk dat Nederlanders zich echt nog veel meer 'entitled' zouden gedragen als we echt moesten vluchtenquote:Op zondag 23 juli 2023 14:15 schreef BE het volgende:
Alleen om de voor dit gebied veel te hoge temperaturen zou een andere (mildere) bestemming al wel welkom zijnquote:Op zondag 23 juli 2023 13:59 schreef Arizona het volgende:
[..]
Hopelijk kan jullie reis gewoon doorgaan! Ik denk dat het over een week al wel anders is![]()
Dochter heeft ook al twee maanden geleden geboekt, dus ook niet voorbereid op hittegolf en bosbrand. Vliegt woensdagochtend om 4:00 uur, als het nog doorgaatZij hebben geboekt via vakantiediscounter. Ze willen nog steeds wel naar Rhodos, maar omboeken naar wat anders zouden ze ook geen probleem vinden, alleen zou dat nu (nog) voor eigen kosten zijn. Het meest vervelende is dat je nu nog niet weet waar je aan toe bent terwijl je in principe over iets meer dan 48 uur van huis vertrekt.
En uiteraard zijn dit luxe problemen, je zult er maar wonen![]()
Het is inderdaad maar afwachten.
Evia en Corfu nu ook aan de beurtquote:Tientallen nieuwe branden Griekenland, evacuaties op Corfu en Evia
Door de aanhoudende hitte en droogte zijn op tal van plaatsen in Griekenland nieuwe bosbranden uitgebroken. Volgens Griekse media zijn gisteren meer dan zestig nieuwe brandhaarden gemeld, van het eiland Corfu in het westen tot Evia in het oosten van het land. Op die eilanden zijn ook mensen geëvacueerd.
Op Corfu woedt een grote brand bij de noordelijke toeristenplaats Nisaki. Zo'n duizend inwoners en vakantiegangers zijn daar met schepen van de kustwacht in veiligheid gebracht. Sinds zonsopgang proberen hulpdiensten met blusvliegtuigen en -helikopters om de brand onder controle te krijgen.
Op Evia, het op een na grootste eiland van Griekenland, zijn mensen in meerdere dorpen aan de zuidoostkust geëvacueerd. Zij worden opgevangen in de badplaats Karystos. Volgens de lokale gouverneur wakkert de harde wind het vuur aan. De rook zou zo dik zijn dat ademen moeilijk is.
NOS
In het noorden van de Peloponnesos bij Aigio woedt inmiddels ook een bosbrand. Daar is de belangrijke doorgaande weg van Athene naar Patras gestremd.
Ook op Rhodos is er nog altijd veel overlast door branden. Tot gisteren zijn daar zeker 19.000 mensen in veiligheid gebracht, onder wie veel toeristen. De blusacties gaan daar onverminderd verder.
Hittegolf
Griekenland gaat al tijden gebukt onder droogte en extreme temperaturen tot ver boven de 40 graden. Vandaag wordt een 'dipje' verwacht, met maxima van zo'n 38 graden. Morgen en woensdag wordt het opnieuw zeer heet; vanaf donderdag koelt het af tot iets boven de 30 graden. Regen is niet in zicht.
Veel geluk gehad dus met op tijd wegkomen en terug naar huis kunnen ....quote:Monique Hylkema uit Breda stond zaterdag oog in oog met torenhoge vlammen op het Griekse eiland Rhodos. Hals over kop moest ze vluchten, samen met haar nichtje Isa. Zondagavond landden ze tot grote opluchting op Eindhoven Airport. Zonder koffers, want die bleven achter in het hotel dat waarschijnlijk compleet is afgebrand.
Wat een heerlijke vakantie moest worden ter ere van de zestiende verjaardag van Isa, veranderde in een regelrechte nachtmerrie. Samen vertrokken ze donderdag naar het eiland. Maar zaterdag sloeg de sfeer om in totale chaos.
Terwijl Monique en Isa op het strand zaten, dreven er grote donkere wolken over. “We zijn terug naar het hotel gegaan en hebben gevraagd of er paniek was. Reisorganisatie Corendon zei van niet, er werd geen actie ondernomen. We hebben toch onze koffers gepakt. Opeens gingen alarmbellen af en viel het licht uit, we moesten vluchten, vluchten.”
Het stel rende naar buiten en belandde op het strand. Maar ook daar kwam het vuur steeds dichterbij, net als de dikke rook. “Zelfs de zon kleurde vuurrood en leek in brand te staan. Het werd alsmaar warmer om ons heen. We moesten met z’n allen echt wegrennen. We hebben tien kilometer gelopen in de bloedhitte.”
In een schoolgebouw leek het even veilig voor ze maar de brand bleek nog dichterbij. Opnieuw vertrokken ze en ze zwierven die nacht enkele uren op straat. Niet wetende waar ze moesten zijn en volgens Monique zonder enige hulp van hun reisorganisatie. Uiteindelijk zijn ze in de lobby van een hotel beland, op de grond. Samen met heel veel andere mensen."
Het thuisfront regelde op dat moment vanuit Breda twee enkeltjes Eindhoven voor ze. Allemaal op goed geluk, want het tweetal moest nog wel op tijd op het vliegveld zien te komen. Dat lukte, met behulp van een prijzige taxirit ter waarde van vierhonderd euro.
Als Monique zondagavond haar verhaal doet op het vliegveld, staat ze te trillen op haar benen. Ze wrijft over haar arm en laat een grauw armbandje zien wat eigenlijk wit hoorde te zijn. “M’n armen zitten vol as, dit armbandje zit onder het as, zelfs het water in de zee was as. Als je daar niet bent geweest, kun je je niet voorstellen hoe het daar is.”
Het enige dat het tweetal nog bij zich heeft, zijn de kleren die ze dragen. Voor de rest lieten ze alles achter. Al is dat het laatste waar Monique rouwig om is. Ze breekt als ze over haar nichtje vertelt. “Ze riep steeds, we gaan ’t niet halen, we gaan ’t niet halen! Ze dacht echt dat het over was.”
Of ze ooit nog op vakantie gaat naar Rhodos? ”Ik ga nooit meer op vakantie naar een eiland. Ik weet nu wat het is om daar gevangen te zitten als er brand uitbreekt."
quote:
Ze mogen niet vrijwillig omboeken? Of willen ze dat ook niet?quote:Op maandag 24 juli 2023 09:12 schreef Arizona het volgende:
Dochter heeft inmiddels bericht van de reisorganisatie dat hun reis vooralsnog gewoon doorgaat. Ik ben benieuwd…
quote:Bijna 2500 personen geëvacueerd van eiland Corfu wegens bosbrand
Bijna 2500 personen zijn in de nacht van zondag op maandag geëvacueerd van het toeristische Griekse eiland Corfu na de uitbraak van bosbranden. Ook op het eiland Evia vinden ontruimingen plaats. Op Rhodos waren eerder al massale evacuaties door een grote natuurbrand.
Op Corfu moesten onder anderen toeristen en bewoners uit het populaire vakantieoord Nisaki vertrekken. Boten van de kustwacht brachten mensen in veiligheid, meldt de staatstelevisie.
Op het eiland Evia en op het schiereiland Peloponnesos werden ook grote branden gemeld. Daar werden tal van dorpen geëvacueerd. Volgens de reddingsdienst is er tot nu toe niemand gewond geraakt. Op Rhodos, bij de Turkse kust, woedt al een week een grote bosbrand. Bijna 20.000 personen zijn daar in veiligheid gebracht, onder wie Nederlandse vakantiegangers.
Nope, ze mogen (nog) niet kosteloos omboeken. Als ze nu annuleren of omboeken, zijn ze de hele reissom kwijt.quote:Op maandag 24 juli 2023 09:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ze mogen niet vrijwillig omboeken? Of willen ze dat ook niet?
Kan me voorstellen dat je nu misschien op een ander eiland zit?
Bizar... gezien de omstandighedenquote:Op maandag 24 juli 2023 10:01 schreef Arizona het volgende:
[..]
Nope, ze mogen (nog) niet kosteloos omboeken. Als ze nu annuleren of omboeken, zijn ze de hele reissom kwijt.
Ja en nu?quote:
Ja, apart hè. Zouden ze 4 uur eerder vliegen, dan was hun reis geannuleerd en konden ze iets anders zoeken.quote:
Daar is weinig aan de hand als ik dat zo zie maar mogelijk dat daar veel opvang geregeld moet worden.quote:Op maandag 24 juli 2023 10:18 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja, apart hè. Zouden ze 4 uur eerder vliegen, dan was hun reis geannuleerd en konden ze iets anders zoeken.
Gelukkig zijn ze optimistische jongeren, ze gaan er hoe dan ook het beste van maken. Hun hotel is in Rhodos Stad. En wie weet horen ze vandaag of morgen wel dat ze toch kunnen omboeken en dan zoeken ze een andere bestemming.
Ja, meer kun je niet.quote:Op maandag 24 juli 2023 10:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daar is weinig aan de hand als ik dat zo zie maar mogelijk dat daar veel opvang geregeld moet worden.
Maar het beste van hopen denk ik.
Evia was een paar jaar terug ook al flink de pineut. Zonde, erg mooi eiland waar ik graag heen ga.quote:
Dit is wat ik bedoel. Ik ben ook eerder gewoon gegaan omdat het gewoon kon en daar hadden ze ook gewoon gelijk in. En de locale burgers zijn daar alleen maar blij mee, want met toeristen die onnodig wegblijven zijn ze ook nog eens de dupe van slechte inkomsten.quote:Op maandag 24 juli 2023 10:22 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja, meer kun je niet.
Op de webcam van Rhodos stad is het nog “business as usual”.![]()
https://www.skylinewebcam(...)pocrates-square.html
Corendon bij reizen t/m 5 augustus. Das al een eindje weg. Hopelijk doet Sunweb dat ook. Geef mijn kamer met airco maar aan een lokalo.quote:Op maandag 24 juli 2023 13:50 schreef Arizona het volgende:
Corendon en Alltours bieden nu de mogelijkheid tot kosteloos omboeken.
De reisorganisatie waarbij dochter geboekt heeft (nog) niet.
Het zou inderdaad fijn zijn als de keuze geboden wordt. De situatie op Rhodos verbetert nog niet echt.quote:Op maandag 24 juli 2023 14:17 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Corendon bij reizen t/m 5 augustus. Das al een eindje weg. Hopelijk doet Sunweb dat ook. Geef mijn kamer met airco maar aan een lokalo.
quote:Branden Corfu zijn aangestoken
Burgemeester: brand op Corfu is aangestoken
De branden op Corfu zijn het gevolg van brandstichting. Dat zegt de burgemeester van Noord-Corfu tegen persbureau APA-MPA. Giorgos Mahimaris had kort daarvoor de drie brandhaarden op de berg Pantokrator bezocht.
'Een groep mensen'
Eerder zei een collega van Mahimaris dat de branden te wijten zijn aan 'een groep mensen'. "Die halen plezier uit de pijn van andere mensen", zei hij tegen de Britse omroep BBC. Chariton Koutscouris zegt dat de autoriteiten 'een vermoeden' hadden dat er dit weekend brand zou worden gesticht, door iemand die dat afgelopen week al twee keer had gedaan. "Ze hadden gelijk."
Inmiddels zijn er bosbranden op Rhodos, Corfu, Evia en Peloponnesos. En de kans op nieuwe bosbranden is in meerdere regio's van Griekenland 'extreem', zegt de Griekse brandweer tegen persbureau AP. Brandweermensen uit verschillende EU-landen en Turkije zijn naar Griekenland gegaan om hun Griekse collega's te helpen blussen, maar door de harde wind gaat dat moeizaam.
Rhodos aangestoken, Corfu aangestoken. Die daders hebben heel wat draadjes los. Zoveel natuur en mensen die je hiermee raakt…quote:
Ik begreep van mijn vrouw (die is Grieks) dat ze het doen om hotels/appartementen/restaurants te kunnen bouwen. Bomen kappen mag niet dus steken ze het maar in de fik. Ze gaan letterlijk over lijkenquote:Op maandag 24 juli 2023 15:29 schreef Pvt.Webster het volgende:
Ik las in andere draadjes dat aansteken (en dus platbranden) er voor zorgt dat je met landbouw aan de gang kan. Dus daar zit dan wel een belang achter.
Ja en klimaatactivisten hebben er ook een belang bij en onruststokers en rotjochies ook, net als die wegwerpsigaret van Tante Annie van FOKland.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:29 schreef Pvt.Webster het volgende:
Ik las in andere draadjes dat aansteken (en dus platbranden) er voor zorgt dat je met landbouw aan de gang kan. Dus daar zit dan wel een belang achter.
Mja, ik las op Twitter X ook wel theorieën dat het werd platgrbrand om er windmolens en zonneparken neer te zetten…quote:Op maandag 24 juli 2023 15:29 schreef Pvt.Webster het volgende:
Dat wordt hier op kleinere schaal gedaan; bomen snoeien/inspuiten met rotzooi omdat ze voor schaduw zorgen bij mensen hun zonnepanelen.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:39 schreef Arizona het volgende:
[..]
Mja, ik las op Twitter X ook wel theorieën dat het werd platgebrand om er windmolens en zonneparken neer te zetten…
Dat lijkt me sterkmaar je weet het nooit helemaal zeker natuurlijk.
Tui is de enige, de overige touroperators hervatten vandaag of morgen weer het reguliere programma.quote:
ik hoorde gister ergens ook op tv dat noord-Rhodos inderdaad nog altijd wordt bezocht door toeristen en dat het niet wordt afgeraden om te gaan.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 09:08 schreef Arizona het volgende:
[..]
Tui is de enige, de overige touroperators hervatten vandaag of morgen weer het reguliere programma.
Dochter gaat haar koffers maar pakken en dan vannacht vertrekken naar Rhodos
quote:Branden Griekse eilanden nog niet onder controle
De natuurbranden die enkele Griekse eilanden al dagen teisteren, zijn nog altijd niet onder controle. Op Rhodos, Evia en Corfu proberen brandweermensen met hulp van de plaatselijke bevolking het vuur te bestrijden. Extreme hitte, droogte en harde wind bemoeilijken de bluswerkzaamheden.
De Griekse publieke omroep ERT meldt dat het vuur bij Vati op Rhodos vanochtend weer is opgelaaid, ondanks de inzet van blusvliegtuigen en -helikopters.
De branden woeden in het midden van het eiland. Aan de noordkant is niets aan de hand; daar kunnen mensen gewoon vakantie houden. De eerste vluchten met Nederlanders vertrekken daarom vanaf vandaag weer naar Rhodos.
Toeristen moeten nog wel rekening houden met extreme hitte. Ook voor vandaag en morgen verwacht de Griekse weerdienst temperaturen van boven de 40 graden. De dagen erna wordt het met een graad of 33 iets minder warm en gaat het ook minder hard waaien. De hoop is dat het bestrijden van de branden daardoor makkelijker wordt.
Temperatuur goed te doen? Volgende week gaat ook nog gewoon door tot nu toe. Ik zie dan relatief goede temps.quote:Op woensdag 26 juli 2023 18:45 schreef Arizona het volgende:
Dochter is nu op Rhodos en merkt helemaal niets van de bosbranden. Gelukkig
34 graden vandaag, het viel haar hard mee!quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:42 schreef Pvt.Webster het volgende:
[..]
Temperatuur goed te doen? Volgende week gaat ook nog gewoon door tot nu toe. Ik zie dan relatief goede temps.
quote:Toeristen kunnen weer veilig naar Griekse eilanden: advies 'groen'
Het reisadvies voor de Griekse eilanden Rhodos, Corfu en Evia is weer groen, is te zien op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit betekent dat er geen bijzondere veiligheidsrisico's zijn. Door hevige bosbranden was het advies aangescherpt naar geel.
Mensen die een van de drie eilanden wilden bezoeken, kregen toen het advies vooraf contact op te nemen met hun reisorganisatie.
Onder meer in het zuiden van Rhodos moesten reizigers hun vakantie staken en het gebied verlaten. Reisorganisaties zoals Sunweb en Corendon annuleerden hierop hun vakanties naar het zuiden van het eiland.
De Griekse minister Vassilis Kikilias (Burgerbescherming) maakte vrijdag bekend dat de branden onder controle zijn. De afgelopen tijd woedden meer dan 667 natuurbranden in het land.
De vuurzeeën werden aangewakkerd door hoge temperaturen en harde wind. Vijf mensen zijn door de natuurbranden om het leven gekomen, 74 brandweerlieden raakten gewond. Woningen, boerderijen en fabrieken zijn in de as gelegd.
Strijd gaat door
Ondanks dat de branden onder controle zijn, gaat de strijd tegen het vuur onverminderd door. Er zijn verspreid over het land nog honderden brandweerlieden actief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |