abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210152527
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 18:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik heb laatst meegemaakt dat een platform een betaling even voorschoot voor een ondernemer. Dat kan onder de nieuwe wetgeving niet meer. Misschien ook wel goed.
Maar dat kwam/komt toch wel vaker voor? Als er een melding komt dat de betaling van de rekening courant terug is geboekt dan was die eerdere boeking meestal voorgeschoten door het platform. Dat de geldstromen strikt gescheiden moeten zijn van de bedrijfsvoering lijkt me een goede zaak, dat is overigens met een goede struktuur en een stichting derdengelden ook te regelen, maar dan moet je er natuurlijk wel zorgen dat bestuurder(s) van het platform geen bevoegdheden/rol hebben in de stichting derdengelden.

De AFM heeft recent overigens een issue op het punt van "vermogensscheidingsrisico" onderzocht (ging niet over CF maar derde-pijler "pensioen") en daar bleek het toch (ook) niet altijd goed te gaan. Ik ben er zeker van dat er ook CFplatformen zijn waar dit in elk geval in het verleden niet 100% goed ging en het platform met "eigen geld" zaken regelde. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze straks die terugboeking gaan doen als het geheel volledig via een derde partij moet lopen want dan moet die betalprovider daar ook aan mee gaan weren (nu heeft de bestuurder regelmatig twee petten op).
pi_210153148
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 00:08 schreef tnhb het volgende:

[..]
Maar dat kwam/komt toch wel vaker voor? Als er een melding komt dat de betaling van de rekening courant terug is geboekt dan was die eerdere boeking meestal voorgeschoten door het platform. Dat de geldstromen strikt gescheiden moeten zijn van de bedrijfsvoering lijkt me een goede zaak, dat is overigens met een goede struktuur en een stichting derdengelden ook te regelen, maar dan moet je er natuurlijk wel zorgen dat bestuurder(s) van het platform geen bevoegdheden/rol hebben in de stichting derdengelden.
Bij CCF komt het inderdaad regelmatig voor dat een betaling gecorrigeerd wordt in de RC wanneer blijkt dat een ondernemer niet betaald heeft. Dit inderdaad ook een vorm van voorschieten omdat het wallet in de min kon komen bij een geldopname. In mijn eerdere voorbeeld ging het om een platform zonder wallet.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat als de betalingen via OPP lopen dit niet meer kan voorkomen en alleen de daadwerkelijke terugbetaling van de ondernemer geboekt wordt

Bij gve zal het depot ook bij OPP ondergebracht moeten worden. De stichting zekerheden zal geen gelden meer mogen beheren lijkt me
pi_210153232
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 04:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bij CCF komt het inderdaad regelmatig voor dat een betaling gecorrigeerd wordt in de RC wanneer blijkt dat een ondernemer niet betaald heeft. Dit inderdaad ook een vorm van voorschieten omdat het wallet in de min kon komen bij een geldopname. In mijn eerdere voorbeeld ging het om een platform zonder wallet.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat als de betalingen via OPP lopen dit niet meer kan voorkomen en alleen de daadwerkelijke terugbetaling van de ondernemer geboekt wordt

Bij gve zal het depot ook bij OPP ondergebracht moeten worden. De stichting zekerheden zal geen gelden meer mogen beheren lijkt me
Bij SiG loopt het inmiddels toch ook al weer enige maanden via OPP maar daar zie ik toch nog steeds een continu gegoochel met boekingsdatums en boekingsregels.
pi_210153485
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 06:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Bij SiG loopt het inmiddels toch ook al weer enige maanden via OPP maar daar zie ik toch nog steeds een continu gegoochel met boekingsdatums en boekingsregels.
Hmmm. Dat zou ik niet meer verwachten met een betaaldienstverlener. Ik had verwacht/gehoopt dat dit nu wel goed geregeld zou zijn.

Of zullen de betalingen bij SiG nog verlopen van ondernemer -> stichting zekerheden -> OPP?

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 04-08-2023 08:19:46 ]
pi_210153677
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 06:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is, schat ik zo in, de administratie van het platform, die kan in theorie los staan van de daadwerkelijke gelden bij de betaalprovider en dat kan (gevoelsmatig?) daarmee een extra risico vormen zoals ook eerder werd aangegven. Ik weet niet meer wie het was, maar er is ook eerder genoemd dat het wel fijn zou zijn als we bij de betaalprovider kunnen zien welke gelden er in je wallets zitten en dan eventueel bij voorkeur ook gewoon kunnen overboeken van ene wallet naar andere zonder dat dit eerst via een bankopname/storting moet. Hoe dan ook lijkt de betaalprovider een geintroduceerde extra beveiliging, maar naar mijn gevoel wordt er ook een single point of failure ingevoerd waar we weinig invloed/inzicht hebben al verwacht ik op dit moment dat het uiteindelijke financiele risico wel afgedekt is.
pi_210153707
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 08:05 schreef KrekelJapie het volgende:
Of zullen de betalingen bij SiG nog verlopen van ondernemer -> stichting zekerheden -> OPP?
In recente contracten staat dat geldnemers het eventuele weer aanvullen van het depot op een ING rekening van Online Payments Foundation moeten doen, dus ik neem aan dat de periodieke betalingen ook op die manier moeten worden uitgevoerd.
pi_210154051
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 08:46 schreef tnhb het volgende:
er is ook eerder genoemd dat het wel fijn zou zijn als we bij de betaalprovider kunnen zien welke gelden er in je wallets zitten
Dat zou toch wel het minste zijn om het nog enigszins transparant te houden.
Vooralsnog is m.i. de transparantie over het hoe en waar mijn geld is slechter geworden en zeker niet beter.
pi_210154083
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 08:46 schreef tnhb het volgende:
al verwacht ik op dit moment dat het uiteindelijke financiele risico wel afgedekt is.
Helaas kun je in de crowdfinance wereld nooit zomaar iets aannemen... :')
pi_210154428
quote:
14s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Inmiddels een aantal keren mail contact gehad en vanmiddag ook telefonisch contact.
Het probleem zit hem vooral in de 15 dagen i.v.m. een mogelijke stornering wat natuurlijk onzin is aangezien hier speciaal de depotregeling voor in het leven geroepen is.
Ook het 2 maandelijks verzamelen van de betalingen is natuurlijk met gebruik van een wallet niet echt relevant meer.

GvE gaat daar deze week intern nog verder over overleggen.

E.e.a. gaat dus nog een vervolg krijgen.
Het onderwerp is opgenomen in de agenda voor het MT-overleg van aanstaande dinsdag.
Nog even rustig afwachten dus.
pi_210154734
Nieuw ontwikkelingsproject met 1e hypotheek op nog aan te kopen grond:

Globe Bearings Investments B.V.
¤ 2.000.000 | 9,0% rente | 24 maanden

+ Linkje om eventueel gelijk te kunnen investeren:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210155171
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 17:03 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Dit is voor mijzelf een sprekend voorbeeld geweest van snel investeren in een project, zónder eerst goed te lezen. Nadat de lening tot stand was gekomen ontdekte ik pas dat het een 'full bullet' project is. Ik ben al geen liefhebber van leningen waarop helemaal niet wordt afgelost, maar 'full bullet' is voor mij absoluut een no go. Wie zich brandt moet op de blaren zitten dus ik hoop er nu maar het beste van. Het platform valt hier niets te verwijten.
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat er dus inmiddels 57 van de 105 boxen zijn verkocht, en dit kennelijk niet steeds tot tussentijdse verplichte deelaflossingen heeft geleid. Als de leningnemer met de opbrengst naar de kroeg is gegaan en het onderpand grotendeels niet meer in bezit, welke zekerheid hebben we dan nog??
Zoals gezegd; grotendeels mijn eigen domme schuld natuurlijk.
Dan zijn we met twee ;) Ook nooit meer
pi_210155287
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 10:37 schreef Horsemen het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb deze korte lening meegenomen. Voordeel vind ik dat deze lening met duidelijke ijkpunten in verkoop terug betaald wordt. ik heb nog zo'n lening van de Anand's en die op de zelfde manier gestructureerd is en die is op dit moment op 3/25 deel na keurig afgelost. Ik doe niet mee aan de 24 maand's lening van de Padel jongens uit Groningen. Er blijft voor mij een te grote slottermijn over na 24 maanden. Daarnaast verwacht ik dat de taxatie waarde aardig opgeschroefd is door vestzak broekzak huurcontracten met exploitatie b.v."s in eigen beheer,

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-08-2023 11:59:31 ]
pi_210156147
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 10:37 schreef Horsemen het volgende:

SPOILER
Ik zit in het eerdere project en het is voor mij teveel administratie met mogelijk 10x een vervroegde aflossing.
pi_210156409
Artikeltje directeur NLi in de Telegraaf

https://www.telegraaf.nl/(...)inen-op-rood-bij-mkb
pi_210156939
Even een reminder. Vanmiddag om 15uur gaat er een nieuw SiG project open. Er is maar plek voor max. 11 investeerders, dus het wordt mogelijk dringen om mee te doen.
pi_210157016
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Even een reminder. Vanmiddag om 15uur gaat er een nieuw SiG project open. Er is maar plek voor max. 11 investeerders, dus het wordt mogelijk dringen om mee te doen.
Dank voor de tip maar de afspraak was dat we het niet over de hoogte van de inleg zouden hebben ;)

Maar oké dan, ik zit achter de knoppen.

(om te kijken hoe snel hij vol is/toch wel nieuwsgierig)
pi_210157689
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dank voor de tip maar de afspraak was dat we het niet over de hoogte van de inleg zouden hebben ;)

Maar oké dan, ik zit achter de knoppen.

(om te kijken hoe snel hij vol is/toch wel nieuwsgierig)
Ik ben ook nieuwsgierig, ik neem aan dat ze dit vooraf geregeld hebben en dat het in no time vol is.

Volgens de AFM is het advies maximaal 10% van je vermogen in crowdfunding te investeren en om een beetje gespreid portfolio aan leningen te hebben is 10-20 projecten wel het minimum. Dus dit is voor investeerders met een vermogen van 10 Miljoen+ Bijzonder stukje crowd ;)
pi_210158104
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik ben ook nieuwsgierig, ik neem aan dat ze dit vooraf geregeld hebben en dat het in no time vol is.

Volgens de AFM is het advies maximaal 10% van je vermogen in crowdfunding te investeren en om een beetje gespreid portfolio aan leningen te hebben is 10-20 projecten wel het minimum. Dus dit is voor investeerders met een vermogen van 10 Miljoen+ Bijzonder stukje crowd ;)
Zou het niet anders zitten? Boven de 100k beleg je buiten toezicht van de AFM.

Van de AFM site:
Vrijstelling
Een aanbieder van beleggingsobjecten krijgt vrijstelling van de vergunningplicht als hij voldoet aan een of meer van onderstaande voorwaarden:

o de aanbieder aan minder dan 100 consumenten aanbiedt
o het beleggingsobject dat wordt aangeboden deel uitmaakt van een serie, kleiner dan 20 beleggingsobjecten
o de investering per beleggingsobject ¤100.000 of meer is.

Je ziet ook steeds meer belegging's toko's proberen investeerders voor meer dan 100k binnen boort te halen o.a. Swissfund maar ik heb er nog meer gehoord. Op die manier heeft men minder te maken met de "bureaucratische" rompslomp.

[ Bericht 10% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-08-2023 14:46:03 ]
pi_210158469
Bedrijfsmatig vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/el-ouardi-vastgoed-b-v/
1e hypotheek
pi_210158500
Overbruggingsfinancieting aankoop 2 woningen
https://www.collincrowdfund.nl/great-peninsula-services-b-v/
2x 1e hypotheek
pi_210158517
Het roer om
https://www.collincrowdfund.nl/efkens-aanders/
Geen harde zekerheden
pi_210158611
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:47 schreef KrekelJapie het volgende:
Overbruggingsfinancieting aankoop 2 woningen
https://www.collincrowdfund.nl/great-peninsula-services-b-v/
2x 1e hypotheek
"Geldnemer is voornemens de woning te renoveren, een uitbouw van 2,5 meter diep te realiseren en nieuwe dakkappellen te plaatsen aan de voor – en achterzijde. De totale investering zal circa ¤ 75.000,- (incl. BTW) bedragen. De taxateur beschouwt deze kosten als marktconform."

Uitbouw en dakkapellen zullen van piepschuim zijn vermoedelijk.
https://www.funda.nl/koop(...)an-voor-visch-18413/

Renovatie inc dakkappellen én uitbouw zal eerder richting 150k gaan
pi_210158726
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 13:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Haha 98.000 niet ingeschreven.
pi_210158738
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 14:53 schreef impact9 het volgende:

[..]
"Geldnemer is voornemens de woning te renoveren, een uitbouw van 2,5 meter diep te realiseren en nieuwe dakkappellen te plaatsen aan de voor – en achterzijde. De totale investering zal circa ¤ 75.000,- (incl. BTW) bedragen. De taxateur beschouwt deze kosten als marktconform."

Uitbouw en dakkapellen zullen van piepschuim zijn vermoedelijk.
https://www.funda.nl/koop(...)an-voor-visch-18413/

Renovatie inc dakkappellen én uitbouw zal eerder richting 150k gaan
Denk dat hij gekocht heeft zonder voorbehoud en nu met zijn rug tegen de muur staat om af te nemen nu zijn appartementjes die in de verkoop staan toch niet zo makkelijk verkopen tegen een door hem beoogde prijs. Zou dus best een begin van een Valentino Meerzorg debacle kunnen zijn.
pi_210158764
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2023 15:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Haha 98.000 niet ingeschreven.
Dit is dus niet helemaal goed georkestreerd. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')