abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 juli 2023 @ 18:02:15 #1
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_209945277
quote:
VanMoof staakt 'tijdelijk' verkoop van fietsen

DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof heeft de verkoop van fietsen tijdelijk gepauzeerd, staat op de website van het bedrijf. Dat doet de onderneming naar eigen zeggen ,,om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen."

De Amerikaanse nieuwssite TechCrunch meldt echter op basis van meerdere bronnen dat het bedrijf met financiële problemen kampt. VanMoof zou op zoek zijn naar nieuwe financiering om het hoofd boven water te kunnen houden. Volgens de bronnen zou al deze week een beslissing over het lot van VanMoof kunnen komen.

Bij VanMoof was dinsdagmiddag niemand bereikbaar voor commentaar. Volgens TechCrunch zou een aantal topmensen de onderneming inmiddels hebben verlaten.

De Amsterdamse fabrikant van elektrische fietsen maakte in mei vorig jaar nog bekend de voormalig topvrouw van Booking.com binnengehaald te hebben. Gillian Tans werd de nieuwe president van het e-bikebedrijf. Met die benoeming hoopte VanMoof verder te kunnen groeien. Maar TechCrunch meldt nu dat Tans het bedrijf stilletjes heeft verlaten. Wanneer precies is niet bekend.

VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. In 2021 haalde VanMoof nog 128 miljoen dollar op in een investeringsronde om de productiecapaciteit te vergroten. Het opgehaalde bedrag voor investeringen liep daarvoor al op tot 182 miljoen dollar.
quote:
Geld weg, fiets weg: hoelang kunnen VanMoof-rijders nog doorfietsen?

Geld weg, fiets weg. En als hij nog rijdt, dan is het maar de vraag voor hoelang. Kopers van dure VanMooffietsen zitten nog weken in onzekerheid over hun aanschaf. Het vooruitzicht op een goede oplossing lijkt klein.

"Wie nu een VanMoof bezit, zit in een heel onfortuinlijke positie," zegt advocaat Sanne Depmann van juridisch dienstverlener DAS. "Het is een vervelende, onzekere periode. Er is nul garantie op geld. Zelfs als het bedrijf doorgaat of na een eventuele doorstart blijft bestaan, is de werking van de fietsen niet verzekerd."

Woensdag werd, na weken onzekerheid, uitstel van betaling verleend aan fietsenmaker VanMoof, nadat de hele dag al boze klanten voor de winkels stonden om hun fiets of hun geld terug te eisen. De rechtbank heeft bewindvoerder Jan Padberg aangesteld, die eerder onder meer de faillissementen van computerketen Mycom, amusementsgroep TEG (van ondernemer Marco Borsato) en reisbedrijf Travelbird heeft begeleid.

Die kans op terugbetaling of teruggave van de fiets is met het betalingsuitstel verkeken. "Surseance is afwachten," zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. "Dat is heel vervelend voor die mensen die in onzekerheid zitten, maar het is niet anders. Alles is bevroren, er wordt niets betaald, juridische procedures liggen stil. De bewindvoerder onderzoekt nu of VanMoof te redden is en of daarvoor financiers kunnen worden gevonden. Daar zal binnen een of twee weken duidelijkheid over komen."

Volgens advocaat Depmann is de traditionele kopersbescherming met het uitstel van betaling vervallen. "Als je online een fiets hebt gekocht, betaald of aanbetaald, kun je volgens de wet gebruikmaken van herroepingsrecht. Dan mag je tot veertien dagen na de ontvangst van de fiets, maar ook in de periode daarvoor, zonder opgave van redenen de koop ontbinden. Dan moet het geld binnen twee weken worden terugbetaald."

VanMoof mag niemand betalen

"Door de surseance komt dat in de knel: het bedrijf mag niemand betalen. Je kunt de koopovereenkomst nu wel ontbinden, maar dat verandert niets." Bovendien: als veel mensen hun geld terug willen, kan dat voor de bewindvoerder mede aanleiding zijn om een faillissement door te zetten.

De Consumentenbond adviseert gedupeerden om vast golven te maken. "Het kan geen kwaad nu een brief naar VanMoof te sturen dat je je fiets of je geld terug wilt," aldus de zegsvrouw, "maar dat geeft je geen rechten of voorrang boven mensen die gewoon afwachten."

Loopt surseance uit op faillissement, dan wordt de situatie nog donkerder. "Dan zullen klanten de curator moeten vragen of hij de koopovereenkomst gestand doet," zegt Depmann. "Vaak zegt de curator van niet, wordt de overeenkomst ontbonden en ontstaat een vordering in het faillissement."

De kans dat de VanMoofkoper zijn geld dan nog terugziet, is verwaarloosbaar. "Bij faillissementen staan de fiscus, het UWV en eventuele geldschieters vooraan. Consumenten zijn de laatsten in de lijn."

Reparaties onzeker

Bij reparaties is de situatie mogelijk anders. "Het is onduidelijk of reparaties tijdens de surseance worden uitgevoerd. De taak van de bewindvoerder is nu eerst te onderzoeken of er een externe financier kan worden gevonden, zodat VanMoof zijn activiteiten kan voortzetten."

Gaat VanMoof failliet, dan kan het zijn dat de curator reparaties tijdens de eerste periode van het faillissement voortzet. Reparaties kunnen geld in het laatje brengen. Donderdag liet Kwikfit, dat pas onlangs als externe reparateur werd ingeschakeld, weten alleen reparaties uit te voeren als klanten cash afrekenen.

De vraag is wie het aandurft zijn fiets nog bij VanMoof te stallen. "Ik zou hem daar persoonlijk nu niet neerzetten," zegt de DAS-advocaat, "maar die fiets blijft jouw fiets, die behoort niet zomaar tot een faillissementsboedel. De spullen blijven daar nu even staan, maar op een gegeven moment zal een curator zeggen: je kunt je fiets nu ophalen." In dat geval zal de klant wel moeten aantonen dat de fiets zijn eigendom is, bijvoorbeeld met een factuur.

Voor de tevreden VanMoofrijder valt het doek langzamer. "Tijdens de surseance kan geen beroep worden gedaan op garantie en na een eventueel faillissement zal de levenslange garantie helemaal vervallen," aldus de woordvoerder van de Consumentenbond. "En de software en app zullen niet meer worden ondersteund."

Geen garantie

Maakt VanMoof na een faillissement een gehele of gedeeltelijke doorstart, dan is de nieuwe onderneming niet verplicht garantie, betalingen of andere afspraken na te komen; die blijven meestal achter in de failliete boedel.

Depmann: "Het is de vraag of een opvolgende partij bereid is om garantieverplichtingen en reparaties over te nemen en om de softwareontwikkeling voort te zetten." Dat lijkt onwaarschijnlijk, omdat dat vooral kostenposten zijn.

Ook als er niets kapotgaat, is de toekomst voor elke VanMoof onzeker. De fietsen reguleren de batterijen, de motor en het fietsslot via software. Een deel van die functies is ook via de app te bedienen, zoals het elektronische slot. De rijwielen blijven vooralsnog werken, maar doordat de ontwikkeling van software en app nu stilligt, is het onzeker hoe lang dat nog goed gaat.

Wees alert bij unieke producten

De teloorgang van VanMoof is volgens de Consumentenbond een waarschuwing voor iedereen die producten koopt die afhankelijk zijn van exclusieve software of apps. "Consumenten kiezen juist voor dat exclusieve. Maar als het misgaat dan zit je met de brokken."

"Dat zie je ook bij exclusieve auto's met unieke onderdelen. Of elektronica die alleen werkt met een app of met op maat gemaakte software. Als die niet meer wordt ondersteund, dan is het product waardeloos. Consumenten moeten dat bij aanschaf goed beseffen. Wees je ervan bewust dat je volledig afhankelijk bent van dat ene bedrijf."
quote:
Allerlaatste keer lachen om VanMoof

VanMoof hangt de fiets aan de haak

Je doet niemand een gunst met afgunst en buiten Amsterdam weet helemaal niemand wat VanMoof is (Sigrid Kaag met twee wielen, red.) maar tóch is er geen beter vermaak dan leedvermaak, met dat hautaine geleuter van de Gebroeders Vreselijk over 'alles boven de 12 miljoen is ballast' terwijl ze Ferrari-geld vragen voor een Renault Scénic met snufjes: behhh. 40 miljoen verlies in 2020, 82 miljoen verlies in 2021, 78 miljoen verlies in 2022, kredieten gebruiken om eerdere kredieten te herfinancieren gecombineerd met een krakkemikkig rijwiel met hoge haatfactor en een klantenservice uit de hel: dan fiets je dus omhoog op de Puy de Dome, zo rechtstreeks de krater in. En mogen we toch nog even lachen om al die lui die voor de deur van de VanMoof-shop staan, omdat hun fiets al weken aan de reparatiehaak hangt en straks mogelijk verkocht gaat worden met de inboedel? Mogen we nog even lachen om die peperdure fietsen die alleen met een app op slot kunnen, maar straks (als de server uit de lucht gaat) onbruikbaar zijn? Mogen we nog even lachen om die lui die nog een fiets van 3k in bestelling hebben staan EN DEZE MISSCHIEN NOG KRIJGEN? Ja hoor Calimero, dat mag. VanMoof, en al je prachtige gebruikers, bedankt voor het lachen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_209945335
Heerlijk!
pi_209945408
Ik moest Google hoe die fietsen eruit zien, werden ze alleen in Amsterdam verkocht of zo?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_209945499
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:12 schreef Pheno het volgende:
Ik moest Google hoe die fietsen eruit zien, werden ze alleen in Amsterdam verkocht of zo?
Ik ook en ik woon er. Maar blijkbaar hippie fiets met software koekoek. Ik hoef geen wifi op mijn gebruik dingen.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_209945563
Hahaha kakvolk
  Forum Admin dinsdag 18 juli 2023 @ 18:31:43 #6
35723 crew  GGMM
pi_209945660
3.500 euro uitgeven aan een fiets die niet werkt, puur om je buurman jaloers te maken en dan boos worden en aangifte willen doen als het bedrijf failliet gaat.

Ik snap wel dat dat wat leedvermaak oplevert.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_209945885
Dus nog geen 200.000 stuks in totaal verkocht (vanaf 2009). En in 2020/21/22 bij elkaar 200 miljoen verlies. Dus al zou al het verlies in die drie jaar verspreid zijn over het totale bestaan, dan is dat alsnog 1000 euro verlies PER FIETS :D :D

[ Bericht 0% gewijzigd door silverhill op 19-07-2023 23:54:30 ]
  Moderator dinsdag 18 juli 2023 @ 18:50:43 #8
236264 crew  capricia
pi_209945894
Toen ik een paar jaar geleden voor mijn dochter keek, was ie nog 2.000 euro.

Maar ik lees hier al 3.500 euro. Die zijn hard omhoog gegaan zeg.

Ach. Een gazelle ultimate C5 is ook al 4.000 euro. :{
Echt wat een bedragen.

[ Bericht 26% gewijzigd door capricia op 18-07-2023 19:09:50 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_209946154
twitter
pi_209946186
Wat moet je in hemelsnaam met 3 fietsen?

Dat je nog een racefiets of mountainbike hebt okee.

Ah, een voor hem, een voor zijn vriendin.
En de 3e een vervanger voor een van die twee.
Dat verandert de zaak.

[ Bericht 20% gewijzigd door StateOfMind op 18-07-2023 19:24:10 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:22:57 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209946225
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:16 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
En geen van de drie werkt nog.. :P Dan ben je wel een ekte fan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_209946254
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
En geen van de drie werkt nog.. :P Dan ben je wel een ekte fan.
1 voor hem, 1 voor zijn vriendin en die 3e was een vervanger van een van die 2.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:27:26 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209946278
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:25 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
1 voor hem, 1 voor zijn vriendin en die 3e was een vervanger van een van die 2.
Niet genoeg vervangers, helaas.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_209946332
quote:
Hele lage onderhoudskosten _O-

Klopt an sich wel, want kan niet meer gerepareerd worden, dus nul onderhoudskosten :D
A murky, forgotten land.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:41:04 #16
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209946452
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 17:48 schreef Repentless het volgende:

[..]
Als jij je auto naar de garage brengt voor de APK, dan zeg jij: "Alsjeblieft, mijn auto is nu van jullie en kun je als bezit bijschrijven op je balans. Als ik hem kom ophalen, is hij pas weer van mij!"? .
Precies; daarom is het diefstal :)
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:43:28 #17
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209946482
Is er niet al een hackersgroep actief om dit helemaal te reverse engineren?
pi_209946523
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:49 schreef silverhill het volgende:
Dus nog geen 200.000 duizend stuks in totaal verkocht (vanaf 2009). En in 2020/21/22 bij elkaar 200 miljoen verlies. Dus al zou al het verlies in die drie jaar verspreid zijn over het totale bestaan, dan is dat alsnog 1000 euro verlies PER FIETS :D :D
Ik las gisteren de cijfers en de verhouding was.¤1.20 kosten tegen ¤1.00 inkomsten
pi_209946543
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:31 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hele lage onderhoudskosten _O-

Klopt an sich wel, want kan niet meer gerepareerd worden, dus nul onderhoudskosten :D
Is ook een sarcastische advertentie, wel alles ff lezen.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:48:19 #20
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:49:13 #21
545 dop
:copyright: dop
pi_209946574
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:41 schreef xzaz het volgende:

[..]
Precies; daarom is het diefstal :)
8)7 iets lezen, en het ook snappen zijn duidelijk twee verschillende dingen voor jouw.
waar uit zou blijken dat je fiets die je ter reparatie aanbied door de curator word bijgeschreven op de balans?
het enige wat de curator zal doen is checken van wie de fiets is om hem vervolgens aan de eigenaar een mailtje te sturen dat hij zijn fiets kan komen ophalen.
hij kan helemaal geen beslag leggen op goederen die niet van vanMoof zijn, en dat wil hij ook niet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209946626
Het gaat iig niet slecht met de Nederlander als ik die bedragen hoor
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_209946660
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:49 schreef dop het volgende:

[..]
8)7 iets lezen, en het ook snappen zijn duidelijk twee verschillende dingen voor jouw.
waar uit zou blijken dat je fiets die je ter reparatie aanbied door de curator word bijgeschreven op de balans?
het enige wat de curator zal doen is checken van wie de fiets is om hem vervolgens aan de eigenaar een mailtje te sturen dat hij zijn fiets kan komen ophalen.
hij kan helemaal geen beslag leggen op goederen die niet van vanMoof zijn, en dat wil hij ook niet.
Dat dus.
Zolang jij kan aantonen dat het jouw eigendom is, krijg je die gewoon terug uiteindelijk.
A murky, forgotten land.
pi_209946676
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:52 schreef Pheno het volgende:
Het gaat iig niet slecht met de Nederlander als ik die bedragen hoor
Zijn maar 200.000 fietsen verkocht in totaal.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 19:56:25 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209946704
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:50 schreef capricia het volgende:
Toen ik een paar jaar geleden voor mijn dochter keek, was ie nog 2.000 euro.

Maar ik lees hier al 3.500 euro. Die zijn hard omhoog gegaan zeg.

Ach. Een gazelle ultimate C5 is ook al 4.000 euro. :{
Echt wat een bedragen.

een hele mooie gazelle fiets zonder accu kost slechts 1000 euro
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')