abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 25 juni 2024 @ 19:19:17 #211
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214048295
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 19:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, die dingen kosten 8 euro ofzo, dus ik zou zeggen; scoor er een paar en probeer het uit. Dan kost het je wellicht 24, maar daar is overheen te komen. Denk ik?
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie. Bedankt voor de info!
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 19:21:40 #212
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214048364
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 19:19 schreef qltel het volgende:

[..]
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie.
Ik gebruik nu zelf Home Assistant al een paar jaar, en ik vind het een verademing. Ik weet natuurlijk niet of die Zigbee oplossing gaat werken in de specifieke situatie die jij beschrijft, maar voor die paar euro ben je er snel achter.

Maar je moet dus wel eerst die Ikea dingen toevoegen, en pas dán het ding waar het je eigenlijk om gaat, je sensor of whatever het is. Tenminste, dat is wat ik gelezen heb. En die sensor moet je ook toevoegen op de locatie waar hij moet komen. Dus niet op 30cm van je RPi en vervolgens 12 meter verderop neerhangen, maar gewoon naar de locatie op die 12 meter gaan en hem van dááruit toevoegen.

Daarom moet je ook eerst die repeaters toevoegen ;)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 25 juni 2024 @ 22:11:43 #213
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214052761
Ik kreeg intussen een slim idee (denk ik). De muren op de eerste etage zijn veel dunner. Dus ik denk dat ik die Ikea-dingen daar ga plaatsen, dat gaat vast wel werken.

Ik vind Home Assistant inderdaad ook geweldig. Het werkt echt super en ik heb hierdoor veel gegevens bij elkaar.

Bedankt voor alle tips, ik ga het binnenkort maar eens bestellen.
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 23:07:38 #214
16180 crew  CoolGuy
pi_214053745
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 22:11 schreef qltel het volgende:
Ik kreeg intussen een slim idee (denk ik). De muren op de eerste etage zijn veel dunner. Dus ik denk dat ik die Ikea-dingen daar ga plaatsen, dat gaat vast wel werken.

Ik vind Home Assistant inderdaad ook geweldig. Het werkt echt super en ik heb hierdoor veel gegevens bij elkaar.

Bedankt voor alle tips, ik ga het binnenkort maar eens bestellen.
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.
pi_214055521
Het mooie van Zigbee is juist dat dat dus niks uitmaakt. Het mesh netwerk past zichzelf aan als de omstandigheden veranderen. Na grote veranderingen zal de boel misschien een paar uur wat instabiel zijn, maar als je daarna je network map bekijkt zul je zien dat het netwerk zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie.

Belangrijke uitzondering overigens zijn Xiaomi/Aqara sensors, die weigeren hun route aan te passen. En dat is jammer, want verder zijn dat hele goede en goedkope sensors.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 09:45:23 #216
16180 crew  CoolGuy
pi_214055936
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 09:11 schreef BlackLining het volgende:
Het mooie van Zigbee is juist dat dat dus niks uitmaakt. Het mesh netwerk past zichzelf aan als de omstandigheden veranderen. Na grote veranderingen zal de boel misschien een paar uur wat instabiel zijn, maar als je daarna je network map bekijkt zul je zien dat het netwerk zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie.

Belangrijke uitzondering overigens zijn Xiaomi/Aqara sensors, die weigeren hun route aan te passen. En dat is jammer, want verder zijn dat hele goede en goedkope sensors.
Ja, die heb ik dus, en ik was eigenwijs dus ik voegde die Ikea repeaters toe nadat ik al die Aqara dingen had hangen, en dat werkte dus niet. Dus heb ik alles verwijderd, toen de Ikea repeaters toegevoegd en daarna de Aqara sensoren en hoppa, instant werkend.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 juni 2024 @ 10:42:34 #217
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214056697
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 23:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.

Maar op de eerste etage zit die muur er niet ( want het huis is op die plek niet zo hoog) dus via de eerste etage moet ik er kunnen komen.
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 10:47:40 #218
16180 crew  CoolGuy
pi_214056751
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:42 schreef qltel het volgende:

[..]
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.

Maar op de eerste etage zit die muur er niet ( want het huis is op die plek niet zo hoog) dus via de eerste etage moet ik er kunnen komen.
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 juni 2024 @ 10:50:05 #219
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214056776
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee.. ^O^

Het is hele nieuwe techniek voor me, en alleen ontdekken hoe het werkt vind ik al leuk. En je hebt me daarmee prima geholpen! Waarvoor dank.
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 10:54:39 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_214056845
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:50 schreef qltel het volgende:

[..]
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee.. ^O^

Het is hele nieuwe techniek voor me, en alleen ontdekken hoe het werkt vind ik al leuk. En je hebt me daarmee prima geholpen! Waarvoor dank.
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.

Mocht je HA inhoudelijke vragen hebben, laat maar weten! :)
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 juni 2024 @ 12:46:49 #221
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214058068
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.

Mocht je HA inhoudelijke vragen hebben, laat maar weten! :)
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..b
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 12:52:30 #222
16180 crew  CoolGuy
pi_214058149
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 12:46 schreef qltel het volgende:

[..]
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..b
Maar over zigbee valt niet zo heel veel te vertellen, anders dan dat Philips Hue óók zigbee is, maar die versterken niét je netwerk voor overige zigbee devices, schijnbaar.
  woensdag 3 juli 2024 @ 11:09:20 #223
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214140779
Kick... net mail binnen dat Homey overgenomen is door LG. Na wat andere minder jofele acties (zoals de community-appstore die opgeheven is. Wat net 1 van de krachten van Homey was.) Ben ik er wel klaar mee.

Ik zoek dus een dummy proof alternatief dat niet in de cloud draait maar waarvoor je ook geen cursus nodig hebt om het aan de gang te krijgen (ben een uiterst matige computer engineering gebleken ondanks mijn opleiding :') ).

Is Home Assistant ondertussen redelijk gebruiksvriendelijk? Ik heb ondertussen Aqara, HUE, Plugwise, Fibaro, Wiz, en Sonoff in gebruik.
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 11:26:55 #224
16180 crew  CoolGuy
pi_214140967
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef bleiblei het volgende:
Kick... net mail binnen dat Homey overgenomen is door LG. Na wat andere minder jofele acties (zoals de community-appstore die opgeheven is. Wat net 1 van de krachten van Homey was.) Ben ik er wel klaar mee.

Ik zoek dus een dummy proof alternatief dat niet in de cloud draait maar waarvoor je ook geen cursus nodig hebt om het aan de gang te krijgen (ben een uiterst matige computer engineering gebleken ondanks mijn opleiding :') ).

Is Home Assistant ondertussen redelijk gebruiksvriendelijk? Ik heb ondertussen Aqara, HUE, Plugwise, Fibaro, Wiz, en Sonoff in gebruik.
HA _O_
  woensdag 3 juli 2024 @ 12:31:43 #225
36431 bleiblei
pi_214141720
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
HA _O_
Weet wel dat ik je dan veel vragen kom stellen :P . Maar dan ga ik maar eens zoeken naar een mooie controller en tijd om de zooi om te bouwen. Ach, al met al heb ik bijna 4 jaar plezier gehad van de Homey. Best kort nog, eigenlijk.
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 13:01:14 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_214142051
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Weet wel dat ik je dan veel vragen kom stellen :P . Maar dan ga ik maar eens zoeken naar een mooie controller en tijd om de zooi om te bouwen. Ach, al met al heb ik bijna 4 jaar plezier gehad van de Homey. Best kort nog, eigenlijk.
Dat maakt toch niet uit? Daar is dit topic toch voor? :P Aqara heb ik ook, Hue ook, Plugwise hád ik, Fibaro heb ik, Sonoff zegt me niks en daar is geen officiele integratie voor, maar ik zie in HACS wél iets voor Sonoff dus ook dat wordt ondersteund.
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 13:22:26 #227
16180 crew  CoolGuy
pi_214142264
Qua controller heb ik een (soort van) NUC. Opslag is dus ook een SSD en geen USB stick ofzo. Ik heb mijn device besteld bij HAshop, https://www.hashop.nl/homeassistant (is geen spam, ik ben er niet aan gelieerd of heb er verder iets mee van doen, het is puur waar ik mijn device gekocht heb). Zo'n ding heb ik, en dus geen RPi.
  woensdag 3 juli 2024 @ 14:41:57 #228
36431 bleiblei
pi_214142974
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:22 schreef CoolGuy het volgende:
Qua controller heb ik een (soort van) NUC. Opslag is dus ook een SSD en geen USB stick ofzo. Ik heb mijn device besteld bij HAshop, https://www.hashop.nl/homeassistant (is geen spam, ik ben er niet aan gelieerd of heb er verder iets mee van doen, het is puur waar ik mijn device gekocht heb). Zo'n ding heb ik, en dus geen RPi.
Ja ik zat al te kijken daar.
Naar deze om precies te zijn; https://www.hashop.nl/HAs(...)stant-Supersnel-16GB

Al vraag ik mij af of het niet enorm overkill is. Aan de andere kant, de Homey draait nu +/-90 apparaten en 12 apps (en dat blijft groeien :') ).
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 14:45:15 #229
16180 crew  CoolGuy
pi_214142988
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja ik zat al te kijken daar.
Naar deze om precies te zijn; https://www.hashop.nl/HAs(...)stant-Supersnel-16GB

Al vraag ik mij af of het niet enorm overkill is. Aan de andere kant, de Homey draait nu +/-90 apparaten (en dat blijft groeien :') ).
Dat is enorme overkill ja, maar, dat maakt natuurlijk in principe niet uit. Ik heb een MiniPC obv een Celeron processor met een SSD er in + een zigbee stick + Z-Wave stick, en de totaalprijs was in 2023 schijnbaar 288 euro.

Ik heb niet het idee dat het nog sneller kan dan hoe snel die meuk nu draait, maar weten doe ik dat natuurlijk niet. :P
pi_214305286
Ik heb hue verlichting thuis en als uitbreiding daarop heb ik wat ikea GU10 spotjes gekocht voor de badkamer.
lijkt prima te werken in eerste instantie maar:

Als ik de volgende dag de lampen aan wil doen via de app (van hue) staan deze daar al aan (terwijl ze uit staan)
uit en weer aanzetten in de app werkt niet, dan reageren ze niet. app echt sluiten en weer op starten werkt ook niet
pas als ik de fysieke schakelaar uit en weer aanzet komen ze daadwerkelijk weer tot leven en kan ik ze weer bedienen met de app

Ik heb verder 2 strips en 4 losse kast spotjes van ikea en die werken wel normaal.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? )behalve "wordt niet ondersteund")
  Moderator dinsdag 16 juli 2024 @ 08:12:28 #231
16180 crew  CoolGuy
pi_214305412
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 07:30 schreef mschol het volgende:
Ik heb hue verlichting thuis en als uitbreiding daarop heb ik wat ikea GU10 spotjes gekocht voor de badkamer.
lijkt prima te werken in eerste instantie maar:

Als ik de volgende dag de lampen aan wil doen via de app (van hue) staan deze daar al aan (terwijl ze uit staan)
uit en weer aanzetten in de app werkt niet, dan reageren ze niet. app echt sluiten en weer op starten werkt ook niet
pas als ik de fysieke schakelaar uit en weer aanzet komen ze daadwerkelijk weer tot leven en kan ik ze weer bedienen met de app

Ik heb verder 2 strips en 4 losse kast spotjes van ikea en die werken wel normaal.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? )behalve "wordt niet ondersteund")
Geen idee, maar ik hoor wel vaker issues met die Ikea rommel. Nu is rommel wellicht wat te zwaar aangezet maar mensen kopen het omdat het lijkt op Hue maar een stuk goedkoper is. Het ís echter geen Hue en in de werking blijkt dat ook wel want je kunt er niet op vertrouwen. Hue werkt altijd. Goedkoop is over het algemeen duurkoop want de oplossing die jij nu moet toepassen is niet waarom je slimme verlichting koopt dus uiteindelijk vervang je die ikea lampen toch voor Hue en ben je alles bij elkaar meer geld kwijt dan als je direct voor Hue was gegaan.
pi_214305418
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee, maar ik hoor wel vaker issues met die Ikea rommel. Nu is rommel wellicht wat te zwaar aangezet maar mensen kopen het omdat het lijkt op Hue maar een stuk goedkoper is. Het ís echter geen Hue en in de werking blijkt dat ook wel want je kunt er niet op vertrouwen. Hue werkt altijd. Goedkoop is over het algemeen duurkoop want de oplossing die jij nu moet toepassen is niet waarom je slimme verlichting koopt dus uiteindelijk vervang je die ikea lampen toch voor Hue en ben je alles bij elkaar meer geld kwijt dan als je direct voor Hue was gegaan.
maar het strookt totaal niet met de ervaring die ik met de andere ikea smart lights op hue heb, dat is beetje het vervelende
  Moderator dinsdag 16 juli 2024 @ 08:35:23 #233
16180 crew  CoolGuy
pi_214305507
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:14 schreef mschol het volgende:

[..]
maar het strookt totaal niet met de ervaring die ik met de andere ikea smart lights op hue heb, dat is beetje het vervelende
Dát is wat ik bedoel met je kunt er niet op vertrouwen. Daar waar Hue áltijd werkt. Maar ik heb geen oplossing voor je. Ik weet alleen dat er meer mensen zijn met dergelijke ervaringen. Ik heb die zelf niet omdat ik die producten niet heb. Geen idee of en zo ja, welke oplossingen er hiervoor zijn.
pi_214305658
thnx in iedergeval dan
ik ga nog wel even zoeken, anders kan ik ze gewoon retourneren bij ikea zonder gedoe gelukkig
pi_214305698
Ik zou toch ook hier weer zeggen: gebruik alleen de hardware van de fabrikanten, niet de immer brakke software.

Bij voorkeur overigens ook een generieke Zigbee controller en geen Hue of Tradfri bridge.

En dan als controller een Homey of HomeAssistant met Conbee, HA-ZBT, CC2531 of vergelijkbaar stickje.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  Moderator dinsdag 16 juli 2024 @ 09:28:21 #236
16180 crew  CoolGuy
pi_214306026
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:59 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou toch ook hier weer zeggen: gebruik alleen de hardware van de fabrikanten, niet de immer brakke software.

Bij voorkeur overigens ook een generieke Zigbee controller en geen Hue of Tradfri bridge.

En dan als controller een Homey of HomeAssistant met Conbee, HA-ZBT, CC2531 of vergelijkbaar stickje.
De hue app zelf is niet brak. Als je de lampen direct koppelt aan HA zónder de Hue bridge kun je de lampen niet meer bedienen als je HA er uit ligt.
pi_214306762
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 09:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De hue app zelf is niet brak. Als je de lampen direct koppelt aan HA zónder de Hue bridge kun je de lampen niet meer bedienen als je HA er uit ligt.
Niet als je een compleet Hue ecosysteem hebt draaien nee. Maar als je merken gaan mixen dan komt er eigenlijk altijd gedonder mee als je ook een merkspecifieke controller hebt.
  dinsdag 16 juli 2024 @ 12:26:57 #238
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214307466
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
HA _O_
En voor het gemak draaiende als VM op proxmox.

Zelf in elkaar geknutseld door ern tweedehands HP t630 op de kop te tikken voor ¤50. Bedrijven moeten enmasse van die dingen af.

Verder nog een ssd en extra geheugen bijgekocht omdat ik hem ook als NAS gebruik.
Geen gekloot meer met de Pi 3b.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214307584
Ik ben ook aan het klooien met Proxmox! Alleen ik heb het op mijn game pc draaien. Moet nog even kijken hoe het de performance daarvan beïnvloedt. Wil er ook een nog ZFS systeem naast gaan draaien dus die gaat het zwaar krijgen denk ik :')

Maargoed, HA draait nog op een broodrooster dus de impact daarvan zal wel meevallen. Heb het nu op een Pi 4B staan (met een vrij omslachtige Ubuntu Server + docker installatie) en op zich werkt dat prima, maar gewoon een HAOS image laden lijkt me ook wel lekker. Plus dat er twee grafische kaarten in dat systeem zitten en ik wil eigenlijk gaan kijken of ik er wat lokaal draaiende AI aanvast kan knopen :9
  dinsdag 16 juli 2024 @ 16:21:48 #240
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214309349
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 12:46 schreef BlackLining het volgende:
Ik ben ook aan het klooien met Proxmox! Alleen ik heb het op mijn game pc draaien. Moet nog even kijken hoe het de performance daarvan beïnvloedt. Wil er ook een nog ZFS systeem naast gaan draaien dus die gaat het zwaar krijgen denk ik :')

Maargoed, HA draait nog op een broodrooster dus de impact daarvan zal wel meevallen. Heb het nu op een Pi 4B staan (met een vrij omslachtige Ubuntu Server + docker installatie) en op zich werkt dat prima, maar gewoon een HAOS image laden lijkt me ook wel lekker. Plus dat er twee grafische kaarten in dat systeem zitten en ik wil eigenlijk gaan kijken of ik er wat lokaal draaiende AI aanvast kan knopen :9
Dat zou ik niet snel doen. Hoop gedoe met passthrough etc.
Mijn PC draait zelfstandig en is ook een stroomslurper want een oud beestje uit 2012. met een i3770k en een gtx470. Wel top spul gekocht toen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')