Ach, loqed gaat er ahteraanquote:Op woensdag 15 mei 2024 19:05 schreef De_Hertog het volgende:
Teleurstellend bericht net in de mail: het bedrijf achter Slide (slimme gordijnmotor op bestaande rails) gaat er mee stoppen. En ik was net van plan volgende maand een tweede aan te schaffen.. Bestaande Slides blijven lokaal bestuurbaar, zeggen ze, maar ik voel er toch weinig voor om te investeren in een dood product..
Hier nog andere mensen die een slimme gordijnmotor hebben? Zo ja, tips? Switchbot en andere batterij-aangedreven varianten heb ik liever niet.
@Puala welke heb jij?quote:Op woensdag 15 mei 2024 19:05 schreef De_Hertog het volgende:
Teleurstellend bericht net in de mail: het bedrijf achter Slide (slimme gordijnmotor op bestaande rails) gaat er mee stoppen. En ik was net van plan volgende maand een tweede aan te schaffen.. Bestaande Slides blijven lokaal bestuurbaar, zeggen ze, maar ik voel er toch weinig voor om te investeren in een dood product..
Hier nog andere mensen die een slimme gordijnmotor hebben? Zo ja, tips? Switchbot en andere batterij-aangedreven varianten heb ik liever niet.
Voor Zigbee heb je zogenaamde zigbee repeaters. Die kun je kopen bij de Ikea, of in ieder geval, dat kón, en ik weet dat het werkt want ik heb ze hier zelf in gebruik. Ik ga even zoeken.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:06 schreef qltel het volgende:
Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik heb hier Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 3. Gebruik ik momenteel alleen voor het uitlezen van mijn zonnepanelen en de elektriciteitsmeter.
Nu wil ik graag wat gaan schakelen met Zigbee. Gewoon om eens te proberen hoe dat werkt. Nu heb ik al gevonden dat ik daarvoor een RaspBee II kan kopen.
Maar.. Ik wil ook nog iets kunnen schakelen wat te ver van die RPi vandaan is om hem met die Raspbee aan te sturen. Er is wel wifi. Dan moet ik dus een losse Zigbee-hub voor hebben? Iets wat via Wifi contact maakt met Home assistant en dan daar een lokaal Zigbee netwerkje maakt. Ik weet dat Zigbee een Mesh-netwerk is, maar er zit teveel afstand en muren tussen om als 1 netwerk te werken.
Wie helpt me op weg?
Hm, ik vraag me af of dat een oplossing is voor mijn uitdaging..quote:Op dinsdag 25 juni 2024 18:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voor Zigbee heb je zogenaamde zigbee repeaters. Die kun je kopen bij de Ikea, of in ieder geval, dat kón, en ik weet dat het werkt want ik heb ze hier zelf in gebruik. Ik ga even zoeken.
Edit: https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-signaalversterker-10400408/ gevonden. Deze dingne heb ik 3 stuks van in gebruik. Werkt top, en ik heb ze omdat ik exact hetzelfde issue had als jij. Ik heb sensoren op alle deuren en ramen en de ramen het verst weg werden niet gezien.
Toen heb ik deze dingen toegevoegd en vanaf toen werkt het als een zonnetje.
Nou, die dingen kosten 8 euro ofzo, dus ik zou zeggen; scoor er een paar en probeer het uit. Dan kost het je wellicht 24, maar daar is overheen te komen. Denk ik?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:13 schreef qltel het volgende:
[..]
Hm, ik vraag me af of dat een oplossing is voor mijn uitdaging..
Ik woon hier in een breed huis (20 meter ongeveer) met een brandveilige en dus dikke muur en daarachter een grote schuur (ex boerderij). En uiteraard is onze woonkamer aan de ene kant en de schuur precies aan de andere (en daar wil ik wat dingen schakelen).
Wifi komt sowieso niet door die muur heen. Vandaar dat de schuur zijn eigen netwerk heeft. En daarom dacht ik dus aan 2 Zigbee netwerkjes.
Ikea heeft trouwens wel mooi (en betaalbaar) Zigbee-spul zie ik nu.
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie. Bedankt voor de info!quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, die dingen kosten 8 euro ofzo, dus ik zou zeggen; scoor er een paar en probeer het uit. Dan kost het je wellicht 24, maar daar is overheen te komen. Denk ik?
Ik gebruik nu zelf Home Assistant al een paar jaar, en ik vind het een verademing. Ik weet natuurlijk niet of die Zigbee oplossing gaat werken in de specifieke situatie die jij beschrijft, maar voor die paar euro ben je er snel achter.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 19:19 schreef qltel het volgende:
[..]
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie.
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 22:11 schreef qltel het volgende:
Ik kreeg intussen een slim idee (denk ik). De muren op de eerste etage zijn veel dunner. Dus ik denk dat ik die Ikea-dingen daar ga plaatsen, dat gaat vast wel werken.
Ik vind Home Assistant inderdaad ook geweldig. Het werkt echt super en ik heb hierdoor veel gegevens bij elkaar.
Bedankt voor alle tips, ik ga het binnenkort maar eens bestellen.
Ja, die heb ik dus, en ik was eigenwijs dus ik voegde die Ikea repeaters toe nadat ik al die Aqara dingen had hangen, en dat werkte dus niet. Dus heb ik alles verwijderd, toen de Ikea repeaters toegevoegd en daarna de Aqara sensoren en hoppa, instant werkend.quote:Op woensdag 26 juni 2024 09:11 schreef BlackLining het volgende:
Het mooie van Zigbee is juist dat dat dus niks uitmaakt. Het mesh netwerk past zichzelf aan als de omstandigheden veranderen. Na grote veranderingen zal de boel misschien een paar uur wat instabiel zijn, maar als je daarna je network map bekijkt zul je zien dat het netwerk zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie.
Belangrijke uitzondering overigens zijn Xiaomi/Aqara sensors, die weigeren hun route aan te passen. En dat is jammer, want verder zijn dat hele goede en goedkope sensors.
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:42 schreef qltel het volgende:
[..]
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.
Maar op de eerste etage zit die muur er niet ( want het huis is op die plek niet zo hoog) dus via de eerste etage moet ik er kunnen komen.
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee..quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:50 schreef qltel het volgende:
[..]
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee..
Het is hele nieuwe techniek voor me, en alleen ontdekken hoe het werkt vind ik al leuk. En je hebt me daarmee prima geholpen! Waarvoor dank.
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..bquote:Op woensdag 26 juni 2024 10:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.
Mocht je HA inhoudelijke vragen hebben, laat maar weten!
Maar over zigbee valt niet zo heel veel te vertellen, anders dan dat Philips Hue óók zigbee is, maar die versterken niét je netwerk voor overige zigbee devices, schijnbaar.quote:Op woensdag 26 juni 2024 12:46 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..b
HAquote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef bleiblei het volgende:
Kick... net mail binnen dat Homey overgenomen is door LG. Na wat andere minder jofele acties (zoals de community-appstore die opgeheven is. Wat net 1 van de krachten van Homey was.) Ben ik er wel klaar mee.
Ik zoek dus een dummy proof alternatief dat niet in de cloud draait maar waarvoor je ook geen cursus nodig hebt om het aan de gang te krijgen (ben een uiterst matige computer engineering gebleken ondanks mijn opleiding).
Is Home Assistant ondertussen redelijk gebruiksvriendelijk? Ik heb ondertussen Aqara, HUE, Plugwise, Fibaro, Wiz, en Sonoff in gebruik.
Weet wel dat ik je dan veel vragen kom stellenquote:
Dat maakt toch niet uit? Daar is dit topic toch voor?quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:31 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Weet wel dat ik je dan veel vragen kom stellen. Maar dan ga ik maar eens zoeken naar een mooie controller en tijd om de zooi om te bouwen. Ach, al met al heb ik bijna 4 jaar plezier gehad van de Homey. Best kort nog, eigenlijk.
Ja ik zat al te kijken daar.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:22 schreef CoolGuy het volgende:
Qua controller heb ik een (soort van) NUC. Opslag is dus ook een SSD en geen USB stick ofzo. Ik heb mijn device besteld bij HAshop, https://www.hashop.nl/homeassistant (is geen spam, ik ben er niet aan gelieerd of heb er verder iets mee van doen, het is puur waar ik mijn device gekocht heb). Zo'n ding heb ik, en dus geen RPi.
Dat is enorme overkill ja, maar, dat maakt natuurlijk in principe niet uit. Ik heb een MiniPC obv een Celeron processor met een SSD er in + een zigbee stick + Z-Wave stick, en de totaalprijs was in 2023 schijnbaar 288 euro.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:41 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja ik zat al te kijken daar.
Naar deze om precies te zijn; https://www.hashop.nl/HAs(...)stant-Supersnel-16GB
Al vraag ik mij af of het niet enorm overkill is. Aan de andere kant, de Homey draait nu +/-90 apparaten (en dat blijft groeien).
Geen idee, maar ik hoor wel vaker issues met die Ikea rommel. Nu is rommel wellicht wat te zwaar aangezet maar mensen kopen het omdat het lijkt op Hue maar een stuk goedkoper is. Het ís echter geen Hue en in de werking blijkt dat ook wel want je kunt er niet op vertrouwen. Hue werkt altijd. Goedkoop is over het algemeen duurkoop want de oplossing die jij nu moet toepassen is niet waarom je slimme verlichting koopt dus uiteindelijk vervang je die ikea lampen toch voor Hue en ben je alles bij elkaar meer geld kwijt dan als je direct voor Hue was gegaan.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 07:30 schreef mschol het volgende:
Ik heb hue verlichting thuis en als uitbreiding daarop heb ik wat ikea GU10 spotjes gekocht voor de badkamer.
lijkt prima te werken in eerste instantie maar:
Als ik de volgende dag de lampen aan wil doen via de app (van hue) staan deze daar al aan (terwijl ze uit staan)
uit en weer aanzetten in de app werkt niet, dan reageren ze niet. app echt sluiten en weer op starten werkt ook niet
pas als ik de fysieke schakelaar uit en weer aanzet komen ze daadwerkelijk weer tot leven en kan ik ze weer bedienen met de app
Ik heb verder 2 strips en 4 losse kast spotjes van ikea en die werken wel normaal.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? )behalve "wordt niet ondersteund")
maar het strookt totaal niet met de ervaring die ik met de andere ikea smart lights op hue heb, dat is beetje het vervelendequote:Op dinsdag 16 juli 2024 08:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik hoor wel vaker issues met die Ikea rommel. Nu is rommel wellicht wat te zwaar aangezet maar mensen kopen het omdat het lijkt op Hue maar een stuk goedkoper is. Het ís echter geen Hue en in de werking blijkt dat ook wel want je kunt er niet op vertrouwen. Hue werkt altijd. Goedkoop is over het algemeen duurkoop want de oplossing die jij nu moet toepassen is niet waarom je slimme verlichting koopt dus uiteindelijk vervang je die ikea lampen toch voor Hue en ben je alles bij elkaar meer geld kwijt dan als je direct voor Hue was gegaan.
Dát is wat ik bedoel met je kunt er niet op vertrouwen. Daar waar Hue áltijd werkt. Maar ik heb geen oplossing voor je. Ik weet alleen dat er meer mensen zijn met dergelijke ervaringen. Ik heb die zelf niet omdat ik die producten niet heb. Geen idee of en zo ja, welke oplossingen er hiervoor zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 08:14 schreef mschol het volgende:
[..]
maar het strookt totaal niet met de ervaring die ik met de andere ikea smart lights op hue heb, dat is beetje het vervelende
De hue app zelf is niet brak. Als je de lampen direct koppelt aan HA zónder de Hue bridge kun je de lampen niet meer bedienen als je HA er uit ligt.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 08:59 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou toch ook hier weer zeggen: gebruik alleen de hardware van de fabrikanten, niet de immer brakke software.
Bij voorkeur overigens ook een generieke Zigbee controller en geen Hue of Tradfri bridge.
En dan als controller een Homey of HomeAssistant met Conbee, HA-ZBT, CC2531 of vergelijkbaar stickje.
Niet als je een compleet Hue ecosysteem hebt draaien nee. Maar als je merken gaan mixen dan komt er eigenlijk altijd gedonder mee als je ook een merkspecifieke controller hebt.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De hue app zelf is niet brak. Als je de lampen direct koppelt aan HA zónder de Hue bridge kun je de lampen niet meer bedienen als je HA er uit ligt.
En voor het gemak draaiende als VM op proxmox.quote:
Dat zou ik niet snel doen. Hoop gedoe met passthrough etc.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:46 schreef BlackLining het volgende:
Ik ben ook aan het klooien met Proxmox! Alleen ik heb het op mijn game pc draaien. Moet nog even kijken hoe het de performance daarvan beïnvloedt. Wil er ook een nog ZFS systeem naast gaan draaien dus die gaat het zwaar krijgen denk ik![]()
Maargoed, HA draait nog op een broodrooster dus de impact daarvan zal wel meevallen. Heb het nu op een Pi 4B staan (met een vrij omslachtige Ubuntu Server + docker installatie) en op zich werkt dat prima, maar gewoon een HAOS image laden lijkt me ook wel lekker. Plus dat er twee grafische kaarten in dat systeem zitten en ik wil eigenlijk gaan kijken of ik er wat lokaal draaiende AI aanvast kan knopen
Passthrough valt wel mee, zolang je het per controller doet. Ik heb één van de GPU's gewoon dedicated aan de game machine hangen en daar merk je eigenlijk niks van.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 16:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zou ik niet snel doen. Hoop gedoe met passthrough etc.
Mijn PC draait zelfstandig en is ook een stroomslurper want een oud beestje uit 2012. met een i3770k en een gtx470. Wel top spul gekocht toen.
Ja da's het leuke aan de RX6600, die trekt 5W als ie idle is en de gaming VM uit staat. Deze pc heeft een Ryzen 5 3600, een hyperthreaded hexacore, dus 12 threads. De enige andere CPU die ik heb liggen is een R3 2200G, een singlethreaded quadcore, dus maar 4 threads en da's toch behoorlijk karig voor Proxmox met een handvol servers. De aanschaf van een betere CPU plus pakweg 32 gig RAM ga ik er nooit uit krijgen door te besparen op die GPU die 5W idle trekt.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 20:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zou een zuinige server en een losse pc doen.
Overigens meet ot iemand een deurbel die bedraad is en aangesloten kan worden op ha zonder cloudfuncties en abonnementen? Camera zou een leuke extra zijn.
Ligt eraan wat je op je server doet.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 21:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja da's het leuke aan de RX6600, die trekt 5W als ie idle is en de gaming VM uit staat. Deze pc heeft een Ryzen 5 3600, een hyperthreaded hexacore, dus 12 threads. De enige andere CPU die ik heb liggen is een R3 2200G, een singlethreaded quadcore, dus maar 4 threads en da's toch behoorlijk karig voor Proxmox met een handvol servers. De aanschaf van een betere CPU plus pakweg 32 gig RAM ga ik er nooit uit krijgen door te besparen op die GPU die 5W idle trekt.
Ik heb een Eufy, maar ik ben er niet kapot van. Als ik er nu een had moeten kopen had ik een andere gekocht, al weet ik niet wat er nu op de markt is dus geen idee wat het alternatief dan zou zijn.quote:Op zondag 4 augustus 2024 15:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
Even een simpele vraag (wellicht voor jullie)
Ik ga voor het eerst zoeken naar een deurbel met camera. Qua oriëntatie kom ik uit bij Eufy of Ring
Wat raden jullie aan als ik een bedrade deurbel wil? Een nieuwe beltrafo zit al in de meterkast (meterkast 2 maanden geleden vervangen) en een kabel wordt getrokken van meterkast naar deur (komende week worden alle kozijnen en deuren vervangen)
Wat heb ik allemaal nodig en waar moet ik nog aan denken of niet vergeten?
Dat is niet handig met pakketbezorgersquote:Op zondag 4 augustus 2024 16:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb een Eufy, maar ik ben er niet kapot van. Als ik er nu een had moeten kopen had ik een andere gekocht, al weet ik niet wat er nu op de markt is dus geen idee wat het alternatief dan zou zijn.
Eufy heeft soms heel erg lang nodig om een verbinding op te bouwen, dus degene die aan de deur staat is dan alweer weg.
Welk model heb jij?quote:Op zondag 4 augustus 2024 18:37 schreef Puala het volgende:
Ik vind de beeldkwaliteit van Ring vele malen beter dan die van Eufy.
Ik zie in de app de wired doorbell plus staan, maar die van mij is inmiddels een 6 jaar oud. Dus er zullen nieuwere modellen zijn.quote:
Nee, dat klopt. Nou ja, wel in het geval van DHL want dan melding krijgen "we zijn er zo!" op je telefoon en dan 2 min later 'ohhh we hebben je gemist zeg, wat vervelend' maar niet in de straat geweest laat staan op de bel gedruktquote:Op zondag 4 augustus 2024 19:23 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat is niet handig met pakketbezorgers
Welke deurbel is het geworden en is die wel beter dan de Eufy?quote:Op maandag 24 juli 2023 15:04 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, bestelling gedaan. 1x Xiaomi Aqara deursensor voor de poort buiten, 1x regensensor, 1x windsensor, houders voor regensensor en windsensor, 1x accessoirepakket voor de robotstofzuigers.
Nu ben ik nog in de markt voor een nieuwe slimme deurbel, want ik heb nu een Eufy deurbel, maar die meuk is traag, dus ik ben eigenlijk op zoek naar iets nieuws. De Euy kan lokaal opnemen, maar dat kijk ik toch nooit terug, dus dat is niet noodzakelijk. Ik zal er ook geen abonnement bij nemen.
Eigenlijk wat ik wil is een deurbel die snel een verbinding opbouwt met onze telefoons, zodat een live gesprek mogelijk is. De Eufy doet wel alsof ie die verbinding opbouwt maar 99 van de 100x blijft ie dan laden in de app, en daar ben ik wel een beetje klaar mee.
Iemand suggesties?
Welke card is dit...?quote:Op zaterdag 28 september 2024 20:58 schreef HiDiHo het volgende:
Bijna tijd om de verwarming aan te gooien
[ afbeelding ]
twee keer custom:mini-graph-cardquote:
Dus geïnstalleerd via HACS dan denk ik?quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:08 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
twee keer custom:mini-graph-card
Ik gebruik veel de Homewizard integratie, maar ook de Fibaro integratie en Teslemetry gebruik ik ook veel. Waarom? Omdat ik mijn energieverbruik goed in de gaten houquote:Op zaterdag 28 september 2024 21:27 schreef HiDiHo het volgende:
Ik ben benieuwd....
Met welke HA integratie of apparaat zijn jullie het meest blij en waarom?
quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik gebruik veel de Homewizard integratie, maar ook de Fibaro integratie en Teslemetry gebruik ik ook veel. Waarom? Omdat ik mijn energieverbruik goed in de gaten hou
Die watermeter heb ik ook, het display niet. Ah ja, het berekenen van die verbruiken doe ik ook al is dat zinloos als het verbruik overdag is en afgedekt wordt door de panelen. Ik heb dan ook geen dynamisch contract. Wat wel interessant lijkt zijn die zigbee powerplugs. Ik gebruik Fibaro plugs maar die kosten iets van 50 a 55 euro per stuk.quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:50 schreef HiDiHo het volgende:
[..]Ik heb ook de Homewizard P1, watermeter en display
Daarnaast nog zo'n 30 zigbee power plugs met energie monitoring
erg handig om dingen te automatiseren op basis van ge-/verbruik
Daarnaast haal ik energie prijzen op van Frank Energie, dus per apparaat kan ik precies zien hoeveel ze gebruiken en kosten.
De goedkoopste van Tuya TS011F / _TZ3000 van rond de 8 a 10 eur p/s via Aliquote:Op zaterdag 28 september 2024 23:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die watermeter heb ik ook, het display niet. Ah ja, het berekenen van die verbruiken doe ik ook al is dat zinloos als het verbruik overdag is en afgedekt wordt door de panelen. Ik heb dan ook geen dynamisch contract. Wat wel interessant lijkt zijn die zigbee powerplugs. Ik gebruik Fibaro plugs maar die kosten iets van 50 a 55 euro per stuk.
Welke heb jij?
Moet je dan ook de tuya app hebben? Want ik heb ooit eens plugs gehad van tuya maar dan moest ik ook een of ander developer account hebben en dan liep die communicatie via een Chinese server en daar had ik weinig trek in.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:50 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
De goedkoopste van Tuya TS011F / _TZ3000 van rond de 8 a 10 eur p/s via Ali
(zigbee versie)
Ik heb nu een paar jaar een dynamisch contract (geen panelen) en bespaar veel door apparaten af te stemmen op de laagste tarieven.
Ik gebruik ze lokaal via een Conbee II usbstick (dus niet via een tuya hub)quote:Op zondag 29 september 2024 00:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Moet je dan ook de tuya app hebben? Want ik heb ooit eens plugs gehad van tuya maar dan moest ik ook een of ander developer account hebben en dan liep die communicatie via een Chinese server en daar had ik weinig trek in.
Tot hoeveel watt gaan die? Want die fibaro die ik heb gaan tot 2500 watt maar mijn oven gaat tot 3000 watt dus daar moest ik een tussenstekker van Homewizard voor gebruiken.quote:Op zondag 29 september 2024 00:04 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ik gebruik ze lokaal via een Conbee II usbstick (dus niet via een tuya hub)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb de "zware" versie van 20A (dus meer dan een stopcontact maximaal is)quote:Op zondag 29 september 2024 00:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tot hoeveel watt gaan die? Want die fibaro die ik heb gaan tot 2500 watt maar mijn oven gaat tot 3000 watt dus daar moest ik een tussenstekker van Homewizard voor gebruiken.
Ja, dit is gaaf, heb ik ook, alleen ik heb 2 stekkers die dus achterlijke verbruiken registreren, waardoor dat overzicht altijd vernacheld is. 400.000 kWh en zo als je een keer koffie hebt gezet, dat slaat nergens opquote:
Dat ligt aan het wattage dat ze aankunnen en het protocol volgens welke ze communiceren?quote:Op zondag 29 september 2024 13:26 schreef qltel het volgende:
Ik gebruik zelf de schakelaars (met verbruiksteller) van de Lidl. Perfecte dingen wat mij betreft.
[ afbeelding ]
En waarschijnlijk dus met krapte goedgekeurd voor 16 ampère.quote:Op zondag 29 september 2024 13:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ligt aan het wattage dat ze aankunnen en het protocol volgens welke ze communiceren?
Edit: Zigbee en 3840 watt. En dat voor 15 euro. Interessant. Enige downside is de afmetingen van het ding.
Edit 2: 3840 watt is wel een beetje een raar getal trouwens. Want 230 volt x 16 ampere maakt 3.680 watt, maar 3.840 watt komt neer op 16,696 ampere.
Ja, het zwaarste wat ik heb (en waar een tussenstekker op past) is de oven. Die gaat tot 3000 watt, maar daar heb ik al een Homewizard tussenstekker op. Allerlei andere dingen die ik heb zijn een stuk minder qua verbruik, en qua waar ik nog geen stekker op heb komt niks ook maar in de buurt van 2000 watt zelfs.quote:Op zondag 29 september 2024 14:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En waarschijnlijk dus met krapte goedgekeurd voor 16 ampère.
Ik zou er persoonlijk vér onder blijven bij zo'n budget ding. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat duur perse beter is.
Gewoon toevoegen en klaar toch?quote:Op zondag 29 september 2024 19:18 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, na veel gedoe en oude telefoons helemaal verwijderen en opnieuw opstarten en en en is het gelukt sinds ruim een uur geleden. Ik krijg eindelijk weer meldingen op mijn telefoon binnen vanuit Home Assistant.
Ja, dat zou je verwachten he? Maar die vogel ging dus mooi niet op. Maar inmiddels werkt het dus.quote:Op zondag 29 september 2024 21:19 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Gewoon toevoegen en klaar toch?
[ afbeelding ]
Is me niet opgevallen want ik weet niet eens wat een mmWave sensor is. Ik gebruik voor beweging de Hue motion sensoren. Die hebben dat probleem in ieder geval niet.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:46 schreef 215 het volgende:
Is het jullie ook opgevallen dat mmWave sensor door een gipsmuur heen kunnen detecteren? Al een paar keer gehad dat als ik naar de wc ga dat dan opeens het keukenlicht aan gaat. Wel grappig eigenlijk maar niet perse handig.
Die cameras ken ik niet. Foscam r2m kan evt nog maar wel aan de prijs. Heb zelf een r4m hier thuis. Kunnen beiden op sd kaart opnemen.quote:Op zaterdag 21 december 2024 23:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
Op zoek naar 2 indoor camera's voor mijn moeder die een beetje digibeet is. Enige wat ze wil is bewegingsmelding krijgen op haar telefoon en dat ze filmpjes terug kan kijken.
Zijn daar de Eufy C220 of de E220 geschikt voor? Verder geen poespas van een basisstation en dergelijke. Gewoon sd kaart erin, lokale opslag en op afstand opgenomen bestanden terug kunnen kijken.
Evt andere suggesties?
Ik niet, ik heb die CO2 meter niet en ik draai HA niet vanaf een Synology. Ik heb daar wel over nagedacht, maar ik wilde dat niet want meer kans op gedoe, tenminste, dat las ik destijds.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:55 schreef Sometimes het volgende:
Afgelopen week ben ik begonnen met Home Assistant (op Synology via Container Manager). Langzaamaan krijg ik meer apparaten gekoppeld.
Wat ik niet werkend krijg is het uitlezen van de Aranet4 CO2 meter. Dit gaat via Bluetooth en dat kan DSM vanaf versie 7 niet meer als ik het goed begrijp. Maar ik zie mensen die het wel werkend krijgen.
Kan iemand me uitleggen hoe ik dat doe?
Geen idee, maar je zou eens kunnen kijken naar een esphome Bluetooth proxy. Heb dat zelf (nog) nooit gebruikt maar dat zou een soort bridge tussen WiFi en BT moeten zijn en redelijk transparant moeten functioneren.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:55 schreef Sometimes het volgende:
Afgelopen week ben ik begonnen met Home Assistant (op Synology via Container Manager). Langzaamaan krijg ik meer apparaten gekoppeld.
Wat ik niet werkend krijg is het uitlezen van de Aranet4 CO2 meter. Dit gaat via Bluetooth en dat kan DSM vanaf versie 7 niet meer als ik het goed begrijp. Maar ik zie mensen die het wel werkend krijgen.
Kan iemand me uitleggen hoe ik dat doe?
Dat doen ze ga. Wel fijn want ik heb ze hier gewoon verstopt achter een canvas schilderij en daar kijken ze ook gewoon doorheenquote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:46 schreef 215 het volgende:
Is het jullie ook opgevallen dat mmWave sensor door een gipsmuur heen kunnen detecteren? Al een paar keer gehad dat als ik naar de wc ga dat dan opeens het keukenlicht aan gaat. Wel grappig eigenlijk maar niet perse handig.
Aqara deursensor open schroeven, reed sensor eruit, draadjes op solderen en die op de schakelaarquote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:07 schreef bleiblei het volgende:
Iemand een idee om een schakelaar "smart" te maken, zonder de belasting van een lamp? Bij voorkeur ook geschikt voor een hotelschakeling, zigbee of zwave en niet op batterijen. Ik heb gewoon fase, nul en schakeldraad beschikbaar in de inbouwdoos.
Zou deze werken?
https://www.robbshop.nl/a(...)dule-3-draads-zigbee
Ik heb sonoff zbmini's geprobeerd, maar die hebben de belasting van een lamp nodig om te werken (ivm. 2 draads).
Dan gebruik je de schakelaar denk ik niet veel, of wel?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:28 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Aqara deursensor open schroeven, reed sensor eruit, draadjes op solderen en die op de schakelaarbeetje beun, maar wel goedkoop en werkt perfect. Ook op een hotelschakeling.
Edit: ah, niet op batterijen. Nou ja, ik heb die Aqara dingen vier jaar geleden besteld en de originele batterij rapporteert nog steeds 99%.
Jazeker wel, meerdere keren per dag.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan gebruik je de schakelaar denk ik niet veel, of wel?
Mja, ik merk dat ik praktisch wekelijks batterijen aan het vervangen ben in dit huis. Dus wil eigenlijk minderen met die zooi. En hoe frot je dat in een doos? Die deursensoren zien er groot uit.
Ik heb Foscam camera's in/om huis. Als ik naar de instellingen daarvan kijk dan is er iets dat heet 'intelligente detectie' en dat valt uiteen in 'bewegingsdetectie' en 'geluidsdetectie'. Die Foscams zijn prima te integreren in HA.quote:Op woensdag 8 januari 2025 14:48 schreef dimmak het volgende:
Ik gebruik momenteel een Eufy camera voor babycam, perfect. Maar in HomeAssistant is nogal een dingetje. Heeft er iemand een camera die ik kan gebruiken als babycam (dus met noise detection) die makkelijk te integreren is in HA?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |