abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 mei 2024 @ 19:05:07 #203
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213572956
Teleurstellend bericht net in de mail: het bedrijf achter Slide (slimme gordijnmotor op bestaande rails) gaat er mee stoppen. En ik was net van plan volgende maand een tweede aan te schaffen.. Bestaande Slides blijven lokaal bestuurbaar, zeggen ze, maar ik voel er toch weinig voor om te investeren in een dood product..

Hier nog andere mensen die een slimme gordijnmotor hebben? Zo ja, tips? Switchbot en andere batterij-aangedreven varianten heb ik liever niet.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_213653475
quote:
9s.gif Op woensdag 15 mei 2024 19:05 schreef De_Hertog het volgende:
Teleurstellend bericht net in de mail: het bedrijf achter Slide (slimme gordijnmotor op bestaande rails) gaat er mee stoppen. En ik was net van plan volgende maand een tweede aan te schaffen.. Bestaande Slides blijven lokaal bestuurbaar, zeggen ze, maar ik voel er toch weinig voor om te investeren in een dood product..

Hier nog andere mensen die een slimme gordijnmotor hebben? Zo ja, tips? Switchbot en andere batterij-aangedreven varianten heb ik liever niet.
Ach, loqed gaat er ahteraan
  donderdag 23 mei 2024 @ 01:48:00 #205
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213653736
quote:
9s.gif Op woensdag 15 mei 2024 19:05 schreef De_Hertog het volgende:

@Puala welke heb jij?
Resistance is futile.
pi_213654055
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 01:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
@:puala welke heb jij?
Aquara
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 25 juni 2024 @ 17:06:21 #207
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214044758
Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik heb hier Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 3. Gebruik ik momenteel alleen voor het uitlezen van mijn zonnepanelen en de elektriciteitsmeter.

Nu wil ik graag wat gaan schakelen met Zigbee. Gewoon om eens te proberen hoe dat werkt. Nu heb ik al gevonden dat ik daarvoor een RaspBee II kan kopen.

Maar.. Ik wil ook nog iets kunnen schakelen wat te ver van die RPi vandaan is om hem met die Raspbee aan te sturen. Er is wel wifi. Dan moet ik dus een losse Zigbee-hub voor hebben? Iets wat via Wifi contact maakt met Home assistant en dan daar een lokaal Zigbee netwerkje maakt. Ik weet dat Zigbee een Mesh-netwerk is, maar er zit teveel afstand en muren tussen om als 1 netwerk te werken.

Wie helpt me op weg?
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 18:37:29 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214046866
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 17:06 schreef qltel het volgende:
Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik heb hier Home Assistant draaien op een Raspberry Pi 3. Gebruik ik momenteel alleen voor het uitlezen van mijn zonnepanelen en de elektriciteitsmeter.

Nu wil ik graag wat gaan schakelen met Zigbee. Gewoon om eens te proberen hoe dat werkt. Nu heb ik al gevonden dat ik daarvoor een RaspBee II kan kopen.

Maar.. Ik wil ook nog iets kunnen schakelen wat te ver van die RPi vandaan is om hem met die Raspbee aan te sturen. Er is wel wifi. Dan moet ik dus een losse Zigbee-hub voor hebben? Iets wat via Wifi contact maakt met Home assistant en dan daar een lokaal Zigbee netwerkje maakt. Ik weet dat Zigbee een Mesh-netwerk is, maar er zit teveel afstand en muren tussen om als 1 netwerk te werken.

Wie helpt me op weg?
Voor Zigbee heb je zogenaamde zigbee repeaters. Die kun je kopen bij de Ikea, of in ieder geval, dat kón, en ik weet dat het werkt want ik heb ze hier zelf in gebruik. Ik ga even zoeken.

Edit: https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-signaalversterker-10400408/ gevonden. Deze dingne heb ik 3 stuks van in gebruik. Werkt top, en ik heb ze omdat ik exact hetzelfde issue had als jij. Ik heb sensoren op alle deuren en ramen en de ramen het verst weg werden niet gezien.

Toen heb ik deze dingen toegevoegd en vanaf toen werkt het als een zonnetje.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 25 juni 2024 @ 19:13:26 #209
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214048035
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 18:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Voor Zigbee heb je zogenaamde zigbee repeaters. Die kun je kopen bij de Ikea, of in ieder geval, dat kón, en ik weet dat het werkt want ik heb ze hier zelf in gebruik. Ik ga even zoeken.

Edit: https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-signaalversterker-10400408/ gevonden. Deze dingne heb ik 3 stuks van in gebruik. Werkt top, en ik heb ze omdat ik exact hetzelfde issue had als jij. Ik heb sensoren op alle deuren en ramen en de ramen het verst weg werden niet gezien.

Toen heb ik deze dingen toegevoegd en vanaf toen werkt het als een zonnetje.
Hm, ik vraag me af of dat een oplossing is voor mijn uitdaging.. :)

Ik woon hier in een breed huis (20 meter ongeveer) met een brandveilige en dus dikke muur en daarachter een grote schuur (ex boerderij). En uiteraard is onze woonkamer aan de ene kant en de schuur precies aan de andere (en daar wil ik wat dingen schakelen).

Wifi komt sowieso niet door die muur heen. Vandaar dat de schuur zijn eigen netwerk heeft. En daarom dacht ik dus aan 2 Zigbee netwerkjes.

Ikea heeft trouwens wel mooi (en betaalbaar) Zigbee-spul zie ik nu.
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 19:17:52 #210
16180 crew  CoolGuy
pi_214048212
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 19:13 schreef qltel het volgende:

[..]
Hm, ik vraag me af of dat een oplossing is voor mijn uitdaging.. :)

Ik woon hier in een breed huis (20 meter ongeveer) met een brandveilige en dus dikke muur en daarachter een grote schuur (ex boerderij). En uiteraard is onze woonkamer aan de ene kant en de schuur precies aan de andere (en daar wil ik wat dingen schakelen).

Wifi komt sowieso niet door die muur heen. Vandaar dat de schuur zijn eigen netwerk heeft. En daarom dacht ik dus aan 2 Zigbee netwerkjes.

Ikea heeft trouwens wel mooi (en betaalbaar) Zigbee-spul zie ik nu.
Nou, die dingen kosten 8 euro ofzo, dus ik zou zeggen; scoor er een paar en probeer het uit. Dan kost het je wellicht 24, maar daar is overheen te komen. Denk ik?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 25 juni 2024 @ 19:19:17 #211
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214048295
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 19:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, die dingen kosten 8 euro ofzo, dus ik zou zeggen; scoor er een paar en probeer het uit. Dan kost het je wellicht 24, maar daar is overheen te komen. Denk ik?
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie. Bedankt voor de info!
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 19:21:40 #212
16180 crew  CoolGuy
pi_214048364
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 19:19 schreef qltel het volgende:

[..]
Dat is waar, ik ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, maar dit is zeker een optie.
Ik gebruik nu zelf Home Assistant al een paar jaar, en ik vind het een verademing. Ik weet natuurlijk niet of die Zigbee oplossing gaat werken in de specifieke situatie die jij beschrijft, maar voor die paar euro ben je er snel achter.

Maar je moet dus wel eerst die Ikea dingen toevoegen, en pas dán het ding waar het je eigenlijk om gaat, je sensor of whatever het is. Tenminste, dat is wat ik gelezen heb. En die sensor moet je ook toevoegen op de locatie waar hij moet komen. Dus niet op 30cm van je RPi en vervolgens 12 meter verderop neerhangen, maar gewoon naar de locatie op die 12 meter gaan en hem van dááruit toevoegen.

Daarom moet je ook eerst die repeaters toevoegen ;)
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 25 juni 2024 @ 22:11:43 #213
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214052761
Ik kreeg intussen een slim idee (denk ik). De muren op de eerste etage zijn veel dunner. Dus ik denk dat ik die Ikea-dingen daar ga plaatsen, dat gaat vast wel werken.

Ik vind Home Assistant inderdaad ook geweldig. Het werkt echt super en ik heb hierdoor veel gegevens bij elkaar.

Bedankt voor alle tips, ik ga het binnenkort maar eens bestellen.
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 23:07:38 #214
16180 crew  CoolGuy
pi_214053745
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 22:11 schreef qltel het volgende:
Ik kreeg intussen een slim idee (denk ik). De muren op de eerste etage zijn veel dunner. Dus ik denk dat ik die Ikea-dingen daar ga plaatsen, dat gaat vast wel werken.

Ik vind Home Assistant inderdaad ook geweldig. Het werkt echt super en ik heb hierdoor veel gegevens bij elkaar.

Bedankt voor alle tips, ik ga het binnenkort maar eens bestellen.
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.
pi_214055521
Het mooie van Zigbee is juist dat dat dus niks uitmaakt. Het mesh netwerk past zichzelf aan als de omstandigheden veranderen. Na grote veranderingen zal de boel misschien een paar uur wat instabiel zijn, maar als je daarna je network map bekijkt zul je zien dat het netwerk zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie.

Belangrijke uitzondering overigens zijn Xiaomi/Aqara sensors, die weigeren hun route aan te passen. En dat is jammer, want verder zijn dat hele goede en goedkope sensors.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 09:45:23 #216
16180 crew  CoolGuy
pi_214055936
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 09:11 schreef BlackLining het volgende:
Het mooie van Zigbee is juist dat dat dus niks uitmaakt. Het mesh netwerk past zichzelf aan als de omstandigheden veranderen. Na grote veranderingen zal de boel misschien een paar uur wat instabiel zijn, maar als je daarna je network map bekijkt zul je zien dat het netwerk zich heeft aangepast aan de nieuwe situatie.

Belangrijke uitzondering overigens zijn Xiaomi/Aqara sensors, die weigeren hun route aan te passen. En dat is jammer, want verder zijn dat hele goede en goedkope sensors.
Ja, die heb ik dus, en ik was eigenwijs dus ik voegde die Ikea repeaters toe nadat ik al die Aqara dingen had hangen, en dat werkte dus niet. Dus heb ik alles verwijderd, toen de Ikea repeaters toegevoegd en daarna de Aqara sensoren en hoppa, instant werkend.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 juni 2024 @ 10:42:34 #217
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214056697
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 23:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou er gewoon in elke ruimte een plaatsen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt door het hele huis heen een mesh netwerk je liggen.
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.

Maar op de eerste etage zit die muur er niet ( want het huis is op die plek niet zo hoog) dus via de eerste etage moet ik er kunnen komen.
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 10:47:40 #218
16180 crew  CoolGuy
pi_214056751
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:42 schreef qltel het volgende:

[..]
Dat is niet het probleem, het probleem is die HF-dichte muur tussen huis en schuur.

Maar op de eerste etage zit die muur er niet ( want het huis is op die plek niet zo hoog) dus via de eerste etage moet ik er kunnen komen.
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 juni 2024 @ 10:50:05 #219
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214056776
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dan zou ik nog steeds in alle ruimtes doen, want dan ga je van je gang naar je woonkamer naar je keuken naar de eerste etage slaapkamer 1 naar slaapkamer 2 die boven de schuur is (ik zeg maar wat) en dan vervolgens door de vloer heen naar de schuur waar je óók een repeater hebt. Dan ga je met een omweg maar je komt er wel. Dat is het proberen waard.
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee.. ^O^

Het is hele nieuwe techniek voor me, en alleen ontdekken hoe het werkt vind ik al leuk. En je hebt me daarmee prima geholpen! Waarvoor dank.
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 10:54:39 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_214056845
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:50 schreef qltel het volgende:

[..]
Het huis zit anders in elkaar, maar dat is wel het idee.. ^O^

Het is hele nieuwe techniek voor me, en alleen ontdekken hoe het werkt vind ik al leuk. En je hebt me daarmee prima geholpen! Waarvoor dank.
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.

Mocht je HA inhoudelijke vragen hebben, laat maar weten! :)
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 juni 2024 @ 12:46:49 #221
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_214058068
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Not a problem. HA is best een ontdekkingsreis, al is het over de jaren heen wel een stuk makkelijker geworden om mee te werken.

Mocht je HA inhoudelijke vragen hebben, laat maar weten! :)
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..b
  Moderator woensdag 26 juni 2024 @ 12:52:30 #222
16180 crew  CoolGuy
pi_214058149
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 12:46 schreef qltel het volgende:

[..]
Ik bedoelde meer Zigbee. Maar over de combi HA en Zigbee zullen vast ook nog wel vragen komen..b
Maar over zigbee valt niet zo heel veel te vertellen, anders dan dat Philips Hue óók zigbee is, maar die versterken niét je netwerk voor overige zigbee devices, schijnbaar.
  woensdag 3 juli 2024 @ 11:09:20 #223
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214140779
Kick... net mail binnen dat Homey overgenomen is door LG. Na wat andere minder jofele acties (zoals de community-appstore die opgeheven is. Wat net 1 van de krachten van Homey was.) Ben ik er wel klaar mee.

Ik zoek dus een dummy proof alternatief dat niet in de cloud draait maar waarvoor je ook geen cursus nodig hebt om het aan de gang te krijgen (ben een uiterst matige computer engineering gebleken ondanks mijn opleiding :') ).

Is Home Assistant ondertussen redelijk gebruiksvriendelijk? Ik heb ondertussen Aqara, HUE, Plugwise, Fibaro, Wiz, en Sonoff in gebruik.
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 11:26:55 #224
16180 crew  CoolGuy
pi_214140967
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef bleiblei het volgende:
Kick... net mail binnen dat Homey overgenomen is door LG. Na wat andere minder jofele acties (zoals de community-appstore die opgeheven is. Wat net 1 van de krachten van Homey was.) Ben ik er wel klaar mee.

Ik zoek dus een dummy proof alternatief dat niet in de cloud draait maar waarvoor je ook geen cursus nodig hebt om het aan de gang te krijgen (ben een uiterst matige computer engineering gebleken ondanks mijn opleiding :') ).

Is Home Assistant ondertussen redelijk gebruiksvriendelijk? Ik heb ondertussen Aqara, HUE, Plugwise, Fibaro, Wiz, en Sonoff in gebruik.
HA _O_
  woensdag 3 juli 2024 @ 12:31:43 #225
36431 bleiblei
pi_214141720
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
HA _O_
Weet wel dat ik je dan veel vragen kom stellen :P . Maar dan ga ik maar eens zoeken naar een mooie controller en tijd om de zooi om te bouwen. Ach, al met al heb ik bijna 4 jaar plezier gehad van de Homey. Best kort nog, eigenlijk.
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 13:01:14 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_214142051
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Weet wel dat ik je dan veel vragen kom stellen :P . Maar dan ga ik maar eens zoeken naar een mooie controller en tijd om de zooi om te bouwen. Ach, al met al heb ik bijna 4 jaar plezier gehad van de Homey. Best kort nog, eigenlijk.
Dat maakt toch niet uit? Daar is dit topic toch voor? :P Aqara heb ik ook, Hue ook, Plugwise hád ik, Fibaro heb ik, Sonoff zegt me niks en daar is geen officiele integratie voor, maar ik zie in HACS wél iets voor Sonoff dus ook dat wordt ondersteund.
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 13:22:26 #227
16180 crew  CoolGuy
pi_214142264
Qua controller heb ik een (soort van) NUC. Opslag is dus ook een SSD en geen USB stick ofzo. Ik heb mijn device besteld bij HAshop, https://www.hashop.nl/homeassistant (is geen spam, ik ben er niet aan gelieerd of heb er verder iets mee van doen, het is puur waar ik mijn device gekocht heb). Zo'n ding heb ik, en dus geen RPi.
  woensdag 3 juli 2024 @ 14:41:57 #228
36431 bleiblei
pi_214142974
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:22 schreef CoolGuy het volgende:
Qua controller heb ik een (soort van) NUC. Opslag is dus ook een SSD en geen USB stick ofzo. Ik heb mijn device besteld bij HAshop, https://www.hashop.nl/homeassistant (is geen spam, ik ben er niet aan gelieerd of heb er verder iets mee van doen, het is puur waar ik mijn device gekocht heb). Zo'n ding heb ik, en dus geen RPi.
Ja ik zat al te kijken daar.
Naar deze om precies te zijn; https://www.hashop.nl/HAs(...)stant-Supersnel-16GB

Al vraag ik mij af of het niet enorm overkill is. Aan de andere kant, de Homey draait nu +/-90 apparaten en 12 apps (en dat blijft groeien :') ).
  Moderator woensdag 3 juli 2024 @ 14:45:15 #229
16180 crew  CoolGuy
pi_214142988
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja ik zat al te kijken daar.
Naar deze om precies te zijn; https://www.hashop.nl/HAs(...)stant-Supersnel-16GB

Al vraag ik mij af of het niet enorm overkill is. Aan de andere kant, de Homey draait nu +/-90 apparaten (en dat blijft groeien :') ).
Dat is enorme overkill ja, maar, dat maakt natuurlijk in principe niet uit. Ik heb een MiniPC obv een Celeron processor met een SSD er in + een zigbee stick + Z-Wave stick, en de totaalprijs was in 2023 schijnbaar 288 euro.

Ik heb niet het idee dat het nog sneller kan dan hoe snel die meuk nu draait, maar weten doe ik dat natuurlijk niet. :P
pi_214305286
Ik heb hue verlichting thuis en als uitbreiding daarop heb ik wat ikea GU10 spotjes gekocht voor de badkamer.
lijkt prima te werken in eerste instantie maar:

Als ik de volgende dag de lampen aan wil doen via de app (van hue) staan deze daar al aan (terwijl ze uit staan)
uit en weer aanzetten in de app werkt niet, dan reageren ze niet. app echt sluiten en weer op starten werkt ook niet
pas als ik de fysieke schakelaar uit en weer aanzet komen ze daadwerkelijk weer tot leven en kan ik ze weer bedienen met de app

Ik heb verder 2 strips en 4 losse kast spotjes van ikea en die werken wel normaal.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? )behalve "wordt niet ondersteund")
  Moderator dinsdag 16 juli 2024 @ 08:12:28 #231
16180 crew  CoolGuy
pi_214305412
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 07:30 schreef mschol het volgende:
Ik heb hue verlichting thuis en als uitbreiding daarop heb ik wat ikea GU10 spotjes gekocht voor de badkamer.
lijkt prima te werken in eerste instantie maar:

Als ik de volgende dag de lampen aan wil doen via de app (van hue) staan deze daar al aan (terwijl ze uit staan)
uit en weer aanzetten in de app werkt niet, dan reageren ze niet. app echt sluiten en weer op starten werkt ook niet
pas als ik de fysieke schakelaar uit en weer aanzet komen ze daadwerkelijk weer tot leven en kan ik ze weer bedienen met de app

Ik heb verder 2 strips en 4 losse kast spotjes van ikea en die werken wel normaal.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? )behalve "wordt niet ondersteund")
Geen idee, maar ik hoor wel vaker issues met die Ikea rommel. Nu is rommel wellicht wat te zwaar aangezet maar mensen kopen het omdat het lijkt op Hue maar een stuk goedkoper is. Het ís echter geen Hue en in de werking blijkt dat ook wel want je kunt er niet op vertrouwen. Hue werkt altijd. Goedkoop is over het algemeen duurkoop want de oplossing die jij nu moet toepassen is niet waarom je slimme verlichting koopt dus uiteindelijk vervang je die ikea lampen toch voor Hue en ben je alles bij elkaar meer geld kwijt dan als je direct voor Hue was gegaan.
pi_214305418
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee, maar ik hoor wel vaker issues met die Ikea rommel. Nu is rommel wellicht wat te zwaar aangezet maar mensen kopen het omdat het lijkt op Hue maar een stuk goedkoper is. Het ís echter geen Hue en in de werking blijkt dat ook wel want je kunt er niet op vertrouwen. Hue werkt altijd. Goedkoop is over het algemeen duurkoop want de oplossing die jij nu moet toepassen is niet waarom je slimme verlichting koopt dus uiteindelijk vervang je die ikea lampen toch voor Hue en ben je alles bij elkaar meer geld kwijt dan als je direct voor Hue was gegaan.
maar het strookt totaal niet met de ervaring die ik met de andere ikea smart lights op hue heb, dat is beetje het vervelende
  Moderator dinsdag 16 juli 2024 @ 08:35:23 #233
16180 crew  CoolGuy
pi_214305507
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:14 schreef mschol het volgende:

[..]
maar het strookt totaal niet met de ervaring die ik met de andere ikea smart lights op hue heb, dat is beetje het vervelende
Dát is wat ik bedoel met je kunt er niet op vertrouwen. Daar waar Hue áltijd werkt. Maar ik heb geen oplossing voor je. Ik weet alleen dat er meer mensen zijn met dergelijke ervaringen. Ik heb die zelf niet omdat ik die producten niet heb. Geen idee of en zo ja, welke oplossingen er hiervoor zijn.
pi_214305658
thnx in iedergeval dan
ik ga nog wel even zoeken, anders kan ik ze gewoon retourneren bij ikea zonder gedoe gelukkig
pi_214305698
Ik zou toch ook hier weer zeggen: gebruik alleen de hardware van de fabrikanten, niet de immer brakke software.

Bij voorkeur overigens ook een generieke Zigbee controller en geen Hue of Tradfri bridge.

En dan als controller een Homey of HomeAssistant met Conbee, HA-ZBT, CC2531 of vergelijkbaar stickje.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  Moderator dinsdag 16 juli 2024 @ 09:28:21 #236
16180 crew  CoolGuy
pi_214306026
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 08:59 schreef BlackLining het volgende:
Ik zou toch ook hier weer zeggen: gebruik alleen de hardware van de fabrikanten, niet de immer brakke software.

Bij voorkeur overigens ook een generieke Zigbee controller en geen Hue of Tradfri bridge.

En dan als controller een Homey of HomeAssistant met Conbee, HA-ZBT, CC2531 of vergelijkbaar stickje.
De hue app zelf is niet brak. Als je de lampen direct koppelt aan HA zónder de Hue bridge kun je de lampen niet meer bedienen als je HA er uit ligt.
pi_214306762
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 09:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De hue app zelf is niet brak. Als je de lampen direct koppelt aan HA zónder de Hue bridge kun je de lampen niet meer bedienen als je HA er uit ligt.
Niet als je een compleet Hue ecosysteem hebt draaien nee. Maar als je merken gaan mixen dan komt er eigenlijk altijd gedonder mee als je ook een merkspecifieke controller hebt.
  dinsdag 16 juli 2024 @ 12:26:57 #238
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214307466
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
HA _O_
En voor het gemak draaiende als VM op proxmox.

Zelf in elkaar geknutseld door ern tweedehands HP t630 op de kop te tikken voor ¤50. Bedrijven moeten enmasse van die dingen af.

Verder nog een ssd en extra geheugen bijgekocht omdat ik hem ook als NAS gebruik.
Geen gekloot meer met de Pi 3b.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214307584
Ik ben ook aan het klooien met Proxmox! Alleen ik heb het op mijn game pc draaien. Moet nog even kijken hoe het de performance daarvan beïnvloedt. Wil er ook een nog ZFS systeem naast gaan draaien dus die gaat het zwaar krijgen denk ik :')

Maargoed, HA draait nog op een broodrooster dus de impact daarvan zal wel meevallen. Heb het nu op een Pi 4B staan (met een vrij omslachtige Ubuntu Server + docker installatie) en op zich werkt dat prima, maar gewoon een HAOS image laden lijkt me ook wel lekker. Plus dat er twee grafische kaarten in dat systeem zitten en ik wil eigenlijk gaan kijken of ik er wat lokaal draaiende AI aanvast kan knopen :9
  dinsdag 16 juli 2024 @ 16:21:48 #240
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214309349
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 12:46 schreef BlackLining het volgende:
Ik ben ook aan het klooien met Proxmox! Alleen ik heb het op mijn game pc draaien. Moet nog even kijken hoe het de performance daarvan beïnvloedt. Wil er ook een nog ZFS systeem naast gaan draaien dus die gaat het zwaar krijgen denk ik :')

Maargoed, HA draait nog op een broodrooster dus de impact daarvan zal wel meevallen. Heb het nu op een Pi 4B staan (met een vrij omslachtige Ubuntu Server + docker installatie) en op zich werkt dat prima, maar gewoon een HAOS image laden lijkt me ook wel lekker. Plus dat er twee grafische kaarten in dat systeem zitten en ik wil eigenlijk gaan kijken of ik er wat lokaal draaiende AI aanvast kan knopen :9
Dat zou ik niet snel doen. Hoop gedoe met passthrough etc.
Mijn PC draait zelfstandig en is ook een stroomslurper want een oud beestje uit 2012. met een i3770k en een gtx470. Wel top spul gekocht toen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_214310506
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 16:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zou ik niet snel doen. Hoop gedoe met passthrough etc.
Mijn PC draait zelfstandig en is ook een stroomslurper want een oud beestje uit 2012. met een i3770k en een gtx470. Wel top spul gekocht toen.
Passthrough valt wel mee, zolang je het per controller doet. Ik heb één van de GPU's gewoon dedicated aan de game machine hangen en daar merk je eigenlijk niks van.

Ik heb een Ryzen 5 3600x + 16GB + RX6600 + RX570. De RX6600 is super zuinig, ook idle maar een handvol watt. De RX570 niet :+ En 16GB is echt op 't randje met Proxmox en TrueNAS.

Probleem is vooral dat je zaken als opslag eigenlijk alleen op controller niveau een beetje behoorlijk kunt doorzetten. En als je er dan ook een NAS op draait betekent dat dus ook dat je je hele storage controller eigenlijk daar aan vast moet knopen. En aangezien ik die momenteel maar één heb zou dat betekenen dat ik vanaf de NAS moet gaan gamen ondanks dat het fysiek dezelfde machine is. Moet eigenlijk nog een tweede storage controller via PCIe toevoegen om vanaf te gamen. Of kijken of ik toch de m2 en SATA boel kan splitten.

Maar goed, da's een beetje buiten de scope van het topic :+
  dinsdag 16 juli 2024 @ 20:05:43 #242
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214311507
Ik zou een zuinige server en een losse pc doen.

Overigens meet ot iemand een deurbel die bedraad is en aangesloten kan worden op ha zonder cloudfuncties en abonnementen? Camera zou een leuke extra zijn.
pi_214312789
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 20:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zou een zuinige server en een losse pc doen.

Overigens meet ot iemand een deurbel die bedraad is en aangesloten kan worden op ha zonder cloudfuncties en abonnementen? Camera zou een leuke extra zijn.
Ja da's het leuke aan de RX6600, die trekt 5W als ie idle is en de gaming VM uit staat. Deze pc heeft een Ryzen 5 3600, een hyperthreaded hexacore, dus 12 threads. De enige andere CPU die ik heb liggen is een R3 2200G, een singlethreaded quadcore, dus maar 4 threads en da's toch behoorlijk karig voor Proxmox met een handvol servers. De aanschaf van een betere CPU plus pakweg 32 gig RAM ga ik er nooit uit krijgen door te besparen op die GPU die 5W idle trekt.
  dinsdag 16 juli 2024 @ 22:59:13 #244
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214313574
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 21:38 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ja da's het leuke aan de RX6600, die trekt 5W als ie idle is en de gaming VM uit staat. Deze pc heeft een Ryzen 5 3600, een hyperthreaded hexacore, dus 12 threads. De enige andere CPU die ik heb liggen is een R3 2200G, een singlethreaded quadcore, dus maar 4 threads en da's toch behoorlijk karig voor Proxmox met een handvol servers. De aanschaf van een betere CPU plus pakweg 32 gig RAM ga ik er nooit uit krijgen door te besparen op die GPU die 5W idle trekt.
Ligt eraan wat je op je server doet.
Zelf 1 vm ha, 1 vm omv, 1 lxc adguard, 1 lxc met plex bittorent en arr suite.
pi_214560303
Even een simpele vraag (wellicht voor jullie)

Ik ga voor het eerst zoeken naar een deurbel met camera. Qua oriëntatie kom ik uit bij Eufy of Ring

Wat raden jullie aan als ik een bedrade deurbel wil? Een nieuwe beltrafo zit al in de meterkast (meterkast 2 maanden geleden vervangen) en een kabel wordt getrokken van meterkast naar deur (komende week worden alle kozijnen en deuren vervangen)

Wat heb ik allemaal nodig en waar moet ik nog aan denken of niet vergeten?
  Moderator zondag 4 augustus 2024 @ 16:37:06 #246
16180 crew  CoolGuy
pi_214561054
quote:
4s.gif Op zondag 4 augustus 2024 15:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
Even een simpele vraag (wellicht voor jullie)

Ik ga voor het eerst zoeken naar een deurbel met camera. Qua oriëntatie kom ik uit bij Eufy of Ring

Wat raden jullie aan als ik een bedrade deurbel wil? Een nieuwe beltrafo zit al in de meterkast (meterkast 2 maanden geleden vervangen) en een kabel wordt getrokken van meterkast naar deur (komende week worden alle kozijnen en deuren vervangen)

Wat heb ik allemaal nodig en waar moet ik nog aan denken of niet vergeten?
Ik heb een Eufy, maar ik ben er niet kapot van. Als ik er nu een had moeten kopen had ik een andere gekocht, al weet ik niet wat er nu op de markt is dus geen idee wat het alternatief dan zou zijn.

Eufy heeft soms heel erg lang nodig om een verbinding op te bouwen, dus degene die aan de deur staat is dan alweer weg.
pi_214564056
Ik vind de beeldkwaliteit van Ring vele malen beter dan die van Eufy.
pi_214565133
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 16:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb een Eufy, maar ik ben er niet kapot van. Als ik er nu een had moeten kopen had ik een andere gekocht, al weet ik niet wat er nu op de markt is dus geen idee wat het alternatief dan zou zijn.

Eufy heeft soms heel erg lang nodig om een verbinding op te bouwen, dus degene die aan de deur staat is dan alweer weg.
Dat is niet handig met pakketbezorgers :')
pi_214565151
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 18:37 schreef Puala het volgende:
Ik vind de beeldkwaliteit van Ring vele malen beter dan die van Eufy.
Welk model heb jij?
pi_214565196
quote:
4s.gif Op zondag 4 augustus 2024 19:24 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Welk model heb jij?
Ik zie in de app de wired doorbell plus staan, maar die van mij is inmiddels een 6 jaar oud. Dus er zullen nieuwere modellen zijn.

Mijn buren van t vorige huis hadden een Eufy ivm inbraken. En mijn beeld was echt stukken beter.
  Moderator zondag 4 augustus 2024 @ 19:28:19 #251
16180 crew  CoolGuy
pi_214565254
quote:
4s.gif Op zondag 4 augustus 2024 19:23 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Dat is niet handig met pakketbezorgers :')
Nee, dat klopt. Nou ja, wel in het geval van DHL want dan melding krijgen "we zijn er zo!" op je telefoon en dan 2 min later 'ohhh we hebben je gemist zeg, wat vervelend' maar niet in de straat geweest laat staan op de bel gedrukt :')

Ik ben niet in de bellen-markt ingelezen momenteel, geen idee wat er te koop is. Ik was toen wel gecharmeerd van de Netatmo deurbel maar die was op dat moment aangekondigd en kwam maar niet uit.
pi_214590672
Heb de ring elite wired maar besteld, we zien het wel :')
pi_214590690
familielid heeft een dahua deurbel, mooi dingetje
pi_214646016
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 15:04 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, bestelling gedaan. 1x Xiaomi Aqara deursensor voor de poort buiten, 1x regensensor, 1x windsensor, houders voor regensensor en windsensor, 1x accessoirepakket voor de robotstofzuigers.

Nu ben ik nog in de markt voor een nieuwe slimme deurbel, want ik heb nu een Eufy deurbel, maar die meuk is traag, dus ik ben eigenlijk op zoek naar iets nieuws. De Euy kan lokaal opnemen, maar dat kijk ik toch nooit terug, dus dat is niet noodzakelijk. Ik zal er ook geen abonnement bij nemen.

Eigenlijk wat ik wil is een deurbel die snel een verbinding opbouwt met onze telefoons, zodat een live gesprek mogelijk is. De Eufy doet wel alsof ie die verbinding opbouwt maar 99 van de 100x blijft ie dan laden in de app, en daar ben ik wel een beetje klaar mee.

Iemand suggesties?
Welke deurbel is het geworden en is die wel beter dan de Eufy?

Ik heb hier twee Ring 2 deurbellen gekocht maar krijg hem niet aan de praat. Want ze hebben een speciale transformator nodig. 16-24 V. Dus ik heb er al eentje doorverkocht. En heb er nog eentje. Interesse?

Mag wel voor 25 euro weg.

t is nog niet zo makelijk al die camera's te installeren.
  Moderator zaterdag 28 september 2024 @ 21:07:06 #255
16180 crew  CoolGuy
pi_215121162
quote:
3s.gif Op zaterdag 28 september 2024 20:58 schreef HiDiHo het volgende:
Bijna tijd om de verwarming aan te gooien
[ afbeelding ]
Welke card is dit...?
  zaterdag 28 september 2024 @ 21:08:00 #256
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215121170
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 21:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Welke card is dit...?
twee keer custom:mini-graph-card

Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
  Moderator zaterdag 28 september 2024 @ 21:10:41 #257
16180 crew  CoolGuy
pi_215121211
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 21:08 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
twee keer custom:mini-graph-card
Dus geïnstalleerd via HACS dan denk ik?

Edit: gevonden, thanks :)
  zaterdag 28 september 2024 @ 21:27:24 #258
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215121396
Ik ben benieuwd....
Met welke HA integratie of apparaat zijn jullie het meest blij en waarom?
  Moderator zaterdag 28 september 2024 @ 22:43:32 #259
16180 crew  CoolGuy
pi_215122124
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 21:27 schreef HiDiHo het volgende:
Ik ben benieuwd....
Met welke HA integratie of apparaat zijn jullie het meest blij en waarom?
Ik gebruik veel de Homewizard integratie, maar ook de Fibaro integratie en Teslemetry gebruik ik ook veel. Waarom? Omdat ik mijn energieverbruik goed in de gaten hou
  zaterdag 28 september 2024 @ 22:50:34 #260
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215122187
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 22:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik gebruik veel de Homewizard integratie, maar ook de Fibaro integratie en Teslemetry gebruik ik ook veel. Waarom? Omdat ik mijn energieverbruik goed in de gaten hou
^O^ Ik heb ook de Homewizard P1, watermeter en display
Daarnaast nog zo'n 30 zigbee power plugs met energie monitoring
erg handig om dingen te automatiseren op basis van ge-/verbruik

Daarnaast haal ik energie prijzen op van Frank Energie, dus per apparaat kan ik precies zien hoeveel ze gebruiken en kosten.
  Moderator zaterdag 28 september 2024 @ 23:41:16 #261
16180 crew  CoolGuy
pi_215122680
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 22:50 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
^O^ Ik heb ook de Homewizard P1, watermeter en display
Daarnaast nog zo'n 30 zigbee power plugs met energie monitoring
erg handig om dingen te automatiseren op basis van ge-/verbruik

Daarnaast haal ik energie prijzen op van Frank Energie, dus per apparaat kan ik precies zien hoeveel ze gebruiken en kosten.
Die watermeter heb ik ook, het display niet. Ah ja, het berekenen van die verbruiken doe ik ook al is dat zinloos als het verbruik overdag is en afgedekt wordt door de panelen. Ik heb dan ook geen dynamisch contract. Wat wel interessant lijkt zijn die zigbee powerplugs. Ik gebruik Fibaro plugs maar die kosten iets van 50 a 55 euro per stuk.

Welke heb jij?
  zaterdag 28 september 2024 @ 23:50:48 #262
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215122776
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 23:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die watermeter heb ik ook, het display niet. Ah ja, het berekenen van die verbruiken doe ik ook al is dat zinloos als het verbruik overdag is en afgedekt wordt door de panelen. Ik heb dan ook geen dynamisch contract. Wat wel interessant lijkt zijn die zigbee powerplugs. Ik gebruik Fibaro plugs maar die kosten iets van 50 a 55 euro per stuk.

Welke heb jij?
De goedkoopste van Tuya TS011F / _TZ3000 van rond de 8 a 10 eur p/s via Ali
(zigbee versie)
Ik heb nu een paar jaar een dynamisch contract (geen panelen) en bespaar veel door apparaten af te stemmen op de laagste tarieven.

[ Bericht 3% gewijzigd door HiDiHo op 28-09-2024 23:59:29 ]
  Moderator zondag 29 september 2024 @ 00:00:25 #263
16180 crew  CoolGuy
pi_215122858
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 23:50 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
De goedkoopste van Tuya TS011F / _TZ3000 van rond de 8 a 10 eur p/s via Ali
(zigbee versie)
Ik heb nu een paar jaar een dynamisch contract (geen panelen) en bespaar veel door apparaten af te stemmen op de laagste tarieven.
Moet je dan ook de tuya app hebben? Want ik heb ooit eens plugs gehad van tuya maar dan moest ik ook een of ander developer account hebben en dan liep die communicatie via een Chinese server en daar had ik weinig trek in.
  zondag 29 september 2024 @ 00:04:08 #264
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215122889
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 00:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Moet je dan ook de tuya app hebben? Want ik heb ooit eens plugs gehad van tuya maar dan moest ik ook een of ander developer account hebben en dan liep die communicatie via een Chinese server en daar had ik weinig trek in.
Ik gebruik ze lokaal via een Conbee II usbstick (dus niet via een tuya hub)

[ Bericht 4% gewijzigd door HiDiHo op 29-09-2024 00:19:48 ]
  Moderator zondag 29 september 2024 @ 00:19:37 #265
16180 crew  CoolGuy
pi_215123015
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 00:04 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
Ik gebruik ze lokaal via een Conbee II usbstick (dus niet via een tuya hub)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tot hoeveel watt gaan die? Want die fibaro die ik heb gaan tot 2500 watt maar mijn oven gaat tot 3000 watt dus daar moest ik een tussenstekker van Homewizard voor gebruiken.
  zondag 29 september 2024 @ 00:24:46 #266
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215123059
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 00:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tot hoeveel watt gaan die? Want die fibaro die ik heb gaan tot 2500 watt maar mijn oven gaat tot 3000 watt dus daar moest ik een tussenstekker van Homewizard voor gebruiken.
Ik heb de "zware" versie van 20A (dus meer dan een stopcontact maximaal is)
Als ik het uitreken 4600 watt maar dat halen ze niet hoor
de 16A versie is Maximale wattage :3680W
  zondag 29 september 2024 @ 00:39:06 #267
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215123177
  Moderator zondag 29 september 2024 @ 12:12:40 #268
16180 crew  CoolGuy
pi_215125547
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 00:39 schreef HiDiHo het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, dit is gaaf, heb ik ook, alleen ik heb 2 stekkers die dus achterlijke verbruiken registreren, waardoor dat overzicht altijd vernacheld is. 400.000 kWh en zo als je een keer koffie hebt gezet, dat slaat nergens op :')
pi_215125949
Tja dingen waar het logo van Tuya opstaat kun je beter niet gebruiken voor cruciale onderdelen van je smarthome, dat is wel zo'n beetje de vuistregel.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 29 september 2024 @ 13:26:05 #270
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_215126139
Ik gebruik zelf de schakelaars (met verbruiksteller) van de Lidl. Perfecte dingen wat mij betreft.

Moderator zondag 29 september 2024 @ 13:52:54 #271
16180 crew  CoolGuy
pi_215126385
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:26 schreef qltel het volgende:
Ik gebruik zelf de schakelaars (met verbruiksteller) van de Lidl. Perfecte dingen wat mij betreft.

[ afbeelding ]
Dat ligt aan het wattage dat ze aankunnen en het protocol volgens welke ze communiceren?

Edit: Zigbee en 3840 watt. En dat voor 15 euro. Interessant. Enige downside is de afmetingen van het ding.
Edit 2: 3840 watt is wel een beetje een raar getal trouwens. Want 230 volt x 16 ampere maakt 3.680 watt, maar 3.840 watt komt neer op 16,696 ampere.

[ Bericht 5% gewijzigd door CoolGuy op 29-09-2024 13:59:12 ]
pi_215126480
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat ligt aan het wattage dat ze aankunnen en het protocol volgens welke ze communiceren?

Edit: Zigbee en 3840 watt. En dat voor 15 euro. Interessant. Enige downside is de afmetingen van het ding.
Edit 2: 3840 watt is wel een beetje een raar getal trouwens. Want 230 volt x 16 ampere maakt 3.680 watt, maar 3.840 watt komt neer op 16,696 ampere.
En waarschijnlijk dus met krapte goedgekeurd voor 16 ampère.

Ik zou er persoonlijk vér onder blijven bij zo'n budget ding. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat duur perse beter is.
  Moderator zondag 29 september 2024 @ 14:19:47 #273
16180 crew  CoolGuy
pi_215126574
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 14:08 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En waarschijnlijk dus met krapte goedgekeurd voor 16 ampère.

Ik zou er persoonlijk vér onder blijven bij zo'n budget ding. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat duur perse beter is.
Ja, het zwaarste wat ik heb (en waar een tussenstekker op past) is de oven. Die gaat tot 3000 watt, maar daar heb ik al een Homewizard tussenstekker op. Allerlei andere dingen die ik heb zijn een stuk minder qua verbruik, en qua waar ik nog geen stekker op heb komt niks ook maar in de buurt van 2000 watt zelfs.
  Moderator zondag 29 september 2024 @ 14:25:33 #274
16180 crew  CoolGuy
pi_215126641
Ik snap niet waarom het zo lastig is om een nieuwe telefoon aan de praat te krijgen binnen Home Assistant. Hij ziet de telefoon, ik kan hem benaderen in Home Assistant, en toch kan ik geen notificaties sturen naar mijn telefoon. Dat issue had ik een paar jaar geleden ook al, ik snap niet waarom dat is. :(
  Moderator zondag 29 september 2024 @ 19:18:36 #275
16180 crew  CoolGuy
pi_215130464
Nou, na veel gedoe en oude telefoons helemaal verwijderen en opnieuw opstarten en en en is het gelukt sinds ruim een uur geleden. Ik krijg eindelijk weer meldingen op mijn telefoon binnen vanuit Home Assistant.
  zondag 29 september 2024 @ 21:19:03 #276
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_215131699
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:18 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, na veel gedoe en oude telefoons helemaal verwijderen en opnieuw opstarten en en en is het gelukt sinds ruim een uur geleden. Ik krijg eindelijk weer meldingen op mijn telefoon binnen vanuit Home Assistant.
Gewoon toevoegen en klaar toch?

Moderator zondag 29 september 2024 @ 21:56:50 #277
16180 crew  CoolGuy
pi_215131978
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 21:19 schreef HiDiHo het volgende:

[..]
Gewoon toevoegen en klaar toch?

[ afbeelding ]
Ja, dat zou je verwachten he? Maar die vogel ging dus mooi niet op. Maar inmiddels werkt het dus.
pi_215176124
ik heb een sonoff nspanel pro gekregen en aangesloten op de plek an een lichtschakelaar..

daar zat hij in een bootloop en kon hij niet opstarten , ik dacht misschien issie DOA.
dus eruitgehaald en dmv een een stekker snoer met schakelaar provisorisch aangesloten om te kijken of ik hem kon factory resetten..

maar nu start hij wel gewoon door

kan dat te maken hebben met het feit dat ik 1 hem voor een (slim) lichtpunt neerzet? (ik verwacht dan dat hij fungeert als schakelaar die permanent aanstaat)

dat is namelijk zo ongeveer het enige wat ik kan verzinnen :@
pi_215428030
Is het jullie ook opgevallen dat mmWave sensor door een gipsmuur heen kunnen detecteren? Al een paar keer gehad dat als ik naar de wc ga dat dan opeens het keukenlicht aan gaat. Wel grappig eigenlijk maar niet perse handig.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator donderdag 31 oktober 2024 @ 14:04:53 #280
16180 crew  CoolGuy
pi_215428172
quote:
11s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 13:46 schreef 215 het volgende:
Is het jullie ook opgevallen dat mmWave sensor door een gipsmuur heen kunnen detecteren? Al een paar keer gehad dat als ik naar de wc ga dat dan opeens het keukenlicht aan gaat. Wel grappig eigenlijk maar niet perse handig.
Is me niet opgevallen want ik weet niet eens wat een mmWave sensor is. Ik gebruik voor beweging de Hue motion sensoren. Die hebben dat probleem in ieder geval niet.
pi_215429600
De mmWave sensoren zijn een wereld van verschil gevoeliger. Het is uiterst zelden dat ie je niet meer ziet als je in de ruimte bent, je ademhaling is al voldoende. Daarnaast zijn de duurdere in te stellen op zone's, dus op kijkhoek en afstand waar ze moeten detecteren. Ze worden in een rap tempo betaalbaarder dus denk ik dat de PIR binnen een (paar) jaar niet meer leverbaar is. Nadeel is het energie gebruik, je wilt ze niet op batterij.

Ik heb het opgelost door de locatie en de gevoeligheid van de sensor wat aan te passen. We zullen zien of het helpt, geen wereld probleem natuurlijk.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215951335
Op zoek naar 2 indoor camera's voor mijn moeder die een beetje digibeet is. Enige wat ze wil is bewegingsmelding krijgen op haar telefoon en dat ze filmpjes terug kan kijken.

Zijn daar de Eufy C220 of de E220 geschikt voor? Verder geen poespas van een basisstation en dergelijke. Gewoon sd kaart erin, lokale opslag en op afstand opgenomen bestanden terug kunnen kijken.

Evt andere suggesties?
  Moderator zaterdag 21 december 2024 @ 23:47:56 #283
16180 crew  CoolGuy
pi_215951451
quote:
4s.gif Op zaterdag 21 december 2024 23:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
Op zoek naar 2 indoor camera's voor mijn moeder die een beetje digibeet is. Enige wat ze wil is bewegingsmelding krijgen op haar telefoon en dat ze filmpjes terug kan kijken.

Zijn daar de Eufy C220 of de E220 geschikt voor? Verder geen poespas van een basisstation en dergelijke. Gewoon sd kaart erin, lokale opslag en op afstand opgenomen bestanden terug kunnen kijken.

Evt andere suggesties?
Die cameras ken ik niet. Foscam r2m kan evt nog maar wel aan de prijs. Heb zelf een r4m hier thuis. Kunnen beiden op sd kaart opnemen.

Oef nee die eufy is de helft van de prijs. Zou ik dat doen.
pi_216048675
Afgelopen week ben ik begonnen met Home Assistant (op Synology via Container Manager). Langzaamaan krijg ik meer apparaten gekoppeld.

Wat ik niet werkend krijg is het uitlezen van de Aranet4 CO2 meter. Dit gaat via Bluetooth en dat kan DSM vanaf versie 7 niet meer als ik het goed begrijp. Maar ik zie mensen die het wel werkend krijgen.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat doe?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator zaterdag 28 december 2024 @ 15:00:35 #285
16180 crew  CoolGuy
pi_216048761
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 14:55 schreef Sometimes het volgende:
Afgelopen week ben ik begonnen met Home Assistant (op Synology via Container Manager). Langzaamaan krijg ik meer apparaten gekoppeld.

Wat ik niet werkend krijg is het uitlezen van de Aranet4 CO2 meter. Dit gaat via Bluetooth en dat kan DSM vanaf versie 7 niet meer als ik het goed begrijp. Maar ik zie mensen die het wel werkend krijgen.

Ik niet, ik heb die CO2 meter niet en ik draai HA niet vanaf een Synology. Ik heb daar wel over nagedacht, maar ik wilde dat niet want meer kans op gedoe, tenminste, dat las ik destijds.
pi_216078138
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 14:55 schreef Sometimes het volgende:

Geen idee, maar je zou eens kunnen kijken naar een esphome Bluetooth proxy. Heb dat zelf (nog) nooit gebruikt maar dat zou een soort bridge tussen WiFi en BT moeten zijn en redelijk transparant moeten functioneren.

quote:
11s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 13:46 schreef 215 het volgende:
Dat doen ze ga. Wel fijn want ik heb ze hier gewoon verstopt achter een canvas schilderij en daar kijken ze ook gewoon doorheen :)
  zaterdag 4 januari 2025 @ 21:07:55 #287
36431 bleiblei
pi_216176166
Iemand een idee om een schakelaar "smart" te maken, zonder de belasting van een lamp? Bij voorkeur ook geschikt voor een hotelschakeling, zigbee of zwave en niet op batterijen. Ik heb gewoon fase, nul en schakeldraad beschikbaar in de inbouwdoos.

Zou deze werken?
https://www.robbshop.nl/a(...)dule-3-draads-zigbee

Ik heb sonoff zbmini's geprobeerd, maar die hebben de belasting van een lamp nodig om te werken (ivm. 2 draads).
pi_216177066
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 21:07 schreef bleiblei het volgende:
Iemand een idee om een schakelaar "smart" te maken, zonder de belasting van een lamp? Bij voorkeur ook geschikt voor een hotelschakeling, zigbee of zwave en niet op batterijen. Ik heb gewoon fase, nul en schakeldraad beschikbaar in de inbouwdoos.

Zou deze werken?
https://www.robbshop.nl/a(...)dule-3-draads-zigbee

Ik heb sonoff zbmini's geprobeerd, maar die hebben de belasting van een lamp nodig om te werken (ivm. 2 draads).
Aqara deursensor open schroeven, reed sensor eruit, draadjes op solderen en die op de schakelaar :Y beetje beun, maar wel goedkoop en werkt perfect. Ook op een hotelschakeling.

Edit: ah, niet op batterijen. Nou ja, ik heb die Aqara dingen vier jaar geleden besteld en de originele batterij rapporteert nog steeds 99%.
  zondag 5 januari 2025 @ 11:35:21 #289
36431 bleiblei
pi_216180803
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 22:28 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Aqara deursensor open schroeven, reed sensor eruit, draadjes op solderen en die op de schakelaar :Y beetje beun, maar wel goedkoop en werkt perfect. Ook op een hotelschakeling.

Edit: ah, niet op batterijen. Nou ja, ik heb die Aqara dingen vier jaar geleden besteld en de originele batterij rapporteert nog steeds 99%.
Dan gebruik je de schakelaar denk ik niet veel, of wel?
Mja, ik merk dat ik praktisch wekelijks batterijen aan het vervangen ben in dit huis. Dus wil eigenlijk minderen met die zooi :P . En hoe frot je dat in een doos? Die deursensoren zien er groot uit.
pi_216181336
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2025 11:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan gebruik je de schakelaar denk ik niet veel, of wel?
Mja, ik merk dat ik praktisch wekelijks batterijen aan het vervangen ben in dit huis. Dus wil eigenlijk minderen met die zooi :P . En hoe frot je dat in een doos? Die deursensoren zien er groot uit.
Jazeker wel, meerdere keren per dag.

En ik heb dezelfde schakelaars ook op binnendeuren zitten die tientallen keren per dag open en dicht gaan.

Je hoeft je over de batterijduur van die dingen echt geen zorgen te maken. Jaren echt ook met zeer intensief gebruik.

Kan er als ik volgende week thuis ben wel een fototje van maken :)
pi_216215448
Ik gebruik momenteel een Eufy camera voor babycam, perfect. Maar in HomeAssistant is nogal een dingetje. Heeft er iemand een camera die ik kan gebruiken als babycam (dus met noise detection) die makkelijk te integreren is in HA?
Uitvinder van de biersmiley.
  Moderator woensdag 8 januari 2025 @ 15:02:18 #292
16180 crew  CoolGuy
pi_216215598
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 14:48 schreef dimmak het volgende:
Ik gebruik momenteel een Eufy camera voor babycam, perfect. Maar in HomeAssistant is nogal een dingetje. Heeft er iemand een camera die ik kan gebruiken als babycam (dus met noise detection) die makkelijk te integreren is in HA?
Ik heb Foscam camera's in/om huis. Als ik naar de instellingen daarvan kijk dan is er iets dat heet 'intelligente detectie' en dat valt uiteen in 'bewegingsdetectie' en 'geluidsdetectie'. Die Foscams zijn prima te integreren in HA.

Misschien is dat iets?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')