abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209877590
https://www.telegraaf.nl/(...)-verkoop-van-fietsen

eerst de productie verkopen jongens ga maar ff lang op vakantie
]
quote:
VanMoof staakt 'tijdelijk' verkoop van fietsen
Updated 17 min geleden
43 min geleden in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof heeft de verkoop van fietsen tijdelijk gepauzeerd, staat op de website van het bedrijf.

Dat doet de onderneming naar eigen zeggen "om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen".
quote:
De Amerikaanse nieuwssite TechCrunch meldt echter op basis van meerdere bronnen dat het bedrijf met financiële problemen kampt.

VanMoof zou op zoek zijn naar nieuwe financiering om het hoofd boven water te kunnen houden.
quote:
De Amsterdamse fabrikant van elektrische fietsen maakte in mei vorig jaar nog bekend de voormalig topvrouw van Booking.com binnengehaald te hebben.
Gillian Tans werd de nieuwe president van het e-bikebedrijf.
Met die benoeming hoopte VanMoof verder te kunnen groeien.
Maar TechCrunch meldt nu dat Tans het bedrijf stilletjes heeft verlaten
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_209877605
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 12:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoeveel lithium heb je nodig voor een fiets in vergelijking met een auto. Die gezochte argumenten om electrisch fietsen maar af te zeiken snap ik niet.
Omdat je niet in staat bent om te snappen dat regulier fietsen beter voor de planeet is dan elektrisch.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_209877622
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 13:45 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Omdat je niet in staat bent om te snappen dat regulier fietsen beter voor de planeet is dan elektrisch.
En beter voor je lichaam en portemonnee.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209877722
En shoutout naar alle helden die in plaats van met de auto nu met de ebike naar werk gaan. Jullie zijn lekker bezig.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  donderdag 13 juli 2023 @ 13:54:51 #5
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_209877723
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 13:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
En beter voor je lichaam en portemonnee.
En beter voor de verkeersveiligheid.
  donderdag 13 juli 2023 @ 13:56:03 #6
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_209877744
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 13:45 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Omdat je niet in staat bent om te snappen dat regulier fietsen beter voor de planeet is dan elektrisch.
Ook als die mensen zonder een elektrische fiets de benzine/diesel auto zouden pakken?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_209877760
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2023 13:56 schreef XDo het volgende:

[..]
Ook als die mensen zonder een elektrische fiets de benzine/diesel auto zouden pakken?
Nee dan niet natuurlijk.
Maar die zijn in verhouding ver in de minderheid.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_209877964
Waarom gaat het hier over elektrisch fietsen wel of niet goed is of wat dan ook
Dit is een topic over een bedrijf dat in de financiële problemen zit
lol
pi_209878116
Misschien nuttig voor mensen met een vanMoof fiets (en een iPhone): https://bikey-app.cowboy.bike/

Heb je geen iphone dan heb je misschien hier iets aan: https://github.com/grossartig/vanmoof-encryption-key-exporter

(zelf niet getest, heb geen vanMoof)
pi_209878126
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 14:08 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Dit is een topic over een bedrijf dat in de financiële problemen zit
Eigenlijk non nieuws, want kutbedrijf dat kut fietsen maakt.
pi_209878303
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 12:51 schreef Homey het volgende:

[..]
"zou"

Tja, wat doe jijzelf?
Ik word al jaren door collegas voor gek verklaard dat ik geen auto heb en 12 kilometer enkele reis op een fiets door weer en wind naar mijn werk ga. :D

quote:
Ik snap ergens de wens om mensen op een fiets te krijgen, maar miljoenen Nederlanders fietsen al. De max is wel bereikt.

Nog lang niet hier op mijn werk is er nog steeds een grote groep die met de auto komen terwijl ze op minder dan 5 kilometer van het werk wonen.

quote:
Maar wat mij betreft wordt een groot deltaplan opgezet om van die fietssnelwegen te creëren, met name in de Randstad. Iets van een spoorlijn tussen de grote steden, maar dan voor fietsen. En dan niet zo'n smal fietspad, maar een goeie brede. Kan je lekker doorcrossen.
Daar zijn ze allang mee bezig. De helft van mijn route is een snelfietspad.
pi_209878570
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 14:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik word al jaren door collegas voor gek verklaard dat ik geen auto heb en 12 kilometer enkele reis op een fiets door weer en wind naar mijn werk ga. :D
[..]
Nog lang niet hier op mijn werk is er nog steeds een grote groep die met de auto komen terwijl ze op minder dan 5 kilometer van het werk wonen.
[..]
Daar zijn ze allang mee bezig. De helft van mijn route is een snelfietspad.
Dat is buiten de Randstad, dat telt niet :'(
pi_209878978
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 14:51 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat is buiten de Randstad, dat telt niet :'(
Daar hebben in ieder geval weinig mensen een van moof gekocht waardoor de fietspaden druk bezet blijven. :P

In 2019 was er wel het volgende plan

Alle steden Randstad in 2025 verbonden met snelfietsroute

Nog 2 jaar voor de Randstad. :D
pi_209879079
Zit je dan met je de dure hipster troep die constant kapot is en straks niet meer van het slot kan _O-

Waarom trappen de mensen in praatjes van dit soort oplichters?
pi_209879128
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 15:27 schreef GereDathan het volgende:
Zit je dan met je de dure hipster troep die constant kapot is en straks niet meer van het slot kan _O-

Waarom trappen de mensen in praatjes van dit soort oplichters?
Maar de kapotte fiets heeft zo'n mooi design!
pi_209879178
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 15:30 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Maar de kapotte fiets heeft zo'n mooi design!
Mooi voor in de slaapkamer, kan je fijn je knaapjes aan ophangen!
  donderdag 13 juli 2023 @ 17:17:19 #17
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_209880483
quote:
3s.gif Op donderdag 13 juli 2023 14:19 schreef Farenji het volgende:
Misschien nuttig voor mensen met een vanMoof fiets (en een iPhone): https://bikey-app.cowboy.bike/

Heb je geen iphone dan heb je misschien hier iets aan: https://github.com/grossartig/vanmoof-encryption-key-exporter

(zelf niet getest, heb geen vanMoof)

[NU.nl] Fietsenmaker Cowboy komt met app om digitale VanMoof-sleutel te bewaren

Slimme marketing zet van Cowboy. :D
  donderdag 13 juli 2023 @ 17:31:41 #18
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209880614
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 08:30 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik rij erop want gratis gekregen van iemand die wel bij de loterij zit...
Het kon dus toch nog Hollandser.
pi_209881689
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 21:14 schreef Dven het volgende:
Toch blij met mijn analoge fiets
En dat geldt bij mij niet alleen voor mijn fiets maar voor alles met een levenscyclus die langer is dan de gemiddelde softwarelevensduur. Ik heb geen zin om straks een nieuwe wasmachine of warmtepomp te moeten kopen omdat het gebruikte wifi-protocol obsoleet is of omdat de server uit de lucht gehaald is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209881768
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En dat geldt bij mij niet alleen voor mijn fiets maar voor alles met een levenscyclus die langer is dan de gemiddelde softwarelevensduur. Ik heb geen zin om straks een nieuwe wasmachine of warmtepomp te moeten kopen omdat het gebruikte wifi-protocol obsoleet is of omdat de server uit de lucht gehaald is.
Dit inderdaad.
pi_209882335
Als je een gokje wil maken is dit het goede moment om op Marktplaats te kijken voor een Van Mook. (Jammer dat iedereen je uitlacht als je er op rijdt.)
anonieme razernist
pi_209882394
quote:
Hoe lieveling van de grachtengordel ten onder ging: woorden waren bij VanMoof groter dan prestaties

Een jaar geleden meldden VanMoof-eigenaars Ties en Taco Carlier nog vol bravoure dat ze de volgende 1 miljard aardbewoners de fiets op wilden krijgen, nu stort hun bedrijf op spectaculaire wijze in elkaar. Hoe kon het met VanMoof - lieveling van de media, oogappel van de grachtengordel - zo misgaan? Een reconstructie. ,,Hun naamsbekendheid is echt veel groter dan hun marktaandeel.’’

Er is wat opvallends aan de hand met VanMoof, zegt John Kivit van onderzoeksbureau Multiscope. ,,Qua naamsbekendheid scoort het bedrijf hartstikke goed. Bijna 40 procent van de Nederlanders kent het bedrijf, daarmee staat het qua e-bikes op de zesde plaats.”

Maar dan kijkt Kivit naar een ander lijstje, dat van het daadwerkelijke bezit van fietsen. ,,Daarin staat VanMoof, even kijken, op de een, twee, drie, vier (...), dertien, veertien, vijftiende plaats. Minder dan 1 procent van alle elektrische stadsfietsen in Nederland is een VanMoof. Hun naamsbekendheid is echt veel groter dan hun marktaandeel.”

Het plaatst de gebeurtenissen rond het Amsterdamse fietsenbedrijf enigszins in perspectief. Wie deze week de vele mediaberichten en de beelden van woedende klanten voor de VanMoof-winkel in Amsterdam zag, kreeg wellicht de indruk dat een fietsenreus op omvallen stond. ,,Ik zag emoties die ik in recente jaren alleen zag toen Nederlandse iconen als V&D en Hema dreigden om te vallen”, zegt Dirk Mulder, retaileconoom bij ING.

Grachtengordel
In werkelijkheid was VanMoof, opgericht in 2009, een bescheiden speler op de markt. In de Amsterdamse grachtengordel mag de fiets dan een vaste waarde zijn, een statussymbool, maar in de stadscentra van pakweg Zoetermeer of Weert zijn de veelbesproken rijtuigen op één hand te tellen. De jaaromzet bedroeg in 2021 iets meer dan 80 miljoen euro, en ging toen gepaard met een verlies van 70 miljoen. Ter vergelijking: Pon, eigenaar van merken als Gazelle en Cannondale, verdiende vorig jaar 2,4 miljard met de verkoop van elektrische fietsen. 25 keer zoveel dus, en nog winstgevend ook.

Dat VanMoof in de beeldvorming een hele meneer was, is wel te verklaren. Al snel na de lancering van het eerste model werd het bedrijf een lievelingetje van de media, vooral in Amsterdam en omstreken. ‘Stadsfiets VanMoof verovert de wereld’, schreef Het Parool toen het bedrijf een flagshipstore in New York opende. De Volkskrant had het in 2017 over een ‘internationaal fietsenimperium’. Standaard werd het bedrijf ‘hip’ genoemd, soms zelfs überhip.

En het verhaal ís natuurlijk ook razend interessant. Twee Nederlandse broers - Ties (44) en Taco (45) Carlier - die een mooi vormgegeven, innovatieve fiets ontwikkelen en die dan ook nog eens verkopen in wereldsteden als New York, Tokio en Berlijn. Vanaf het begin is de blik van de broers ver over de grenzen gericht, en interview na interview krijgen ze de ruimte om de hype nog een beetje groter te maken.

In 2009, vlak na de oprichting, zegt Ties tegen Fiets123.nl dat ze over vijf jaar ‘groter willen zijn dan Gazelle’. ,,Hoeveel fietsen Gazelle verkoopt? Ehm...ik zou het eigenlijk niet weten. Maar wij willen daar boven zitten.” Met de jaren worden de dromen groter. Het grote streven is om ‘de volgende 1 miljard mensen op de fiets te krijgen’, klinkt het herhaaldelijk. ,,Het zou mooi zijn als we 10 of 20 procent van die markt kunnen pakken", zeggen ze in 2022 in Quote.

10 procent van 1 miljard, dat zijn 100 miljoen fietsen. Het contrast met de werkelijke verkoopcijfers - 200.000 exemplaren in vijftien jaar tijd - is enorm. De vaag is of er nog veel bijkomen: deze week zijn de winkels gesloten en heeft het bedrijf uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam. Dat is vaak een voorbode van een faillissement.

Leedvermaak ligt op de loer. Wie zo hoog van de toren blaast, en het vervolgens zo spectaculair verknalt, roept de hoon immers over zichzelf af. Maar, zeggen kenners, vergis je niet: de VanMoof is écht een onderscheidend product. ,,Ik vind het een fantastisch bedrijf”, zegt Multiscope-onderzoeker Kivit. ,,Ik zag hun fietsen voor het eerst op een internationale fietsenbeurs en was meteen onder de indruk.”

Mulder (ING): ,,Qua styling zijn hun producten top of the bill, de fietsen zien er gewoon heel mooi uit. Ze zijn ook echt innovatief geweest. Zo hadden ze een geavanceerd antidiefstalsysteem en kwamen ze al vroeg met een slot dat geïntegreerd was in het frame. VanMoof was de eerste die ook de accu in het frame opnam. Dat was allemaal gewoon heel goed.”

Eigen beheer
VanMoof ging er prat op dat de productie van de fiets helemaal in eigen beheer gebeurde, niet voor niets werd het bedrijf regelmatig de Tesla onder de fietsen genoemd. ,,Wij maken elk onderdeeltje zelf”, zei Ties in 2021 in Het Parool. ,,Dat heeft voordelen, omdat alles aan onze fietsen volledig geïntegreerd is, maar het volumevoordeel heb je niet. Dat krijg je pas als je voldoende klanten overtuigt dat je fiets goed genoeg is om er drie keer zoveel voor te betalen als voor een Gazelle.”

VanMoof heeft dan, rond 2021, het idee dat dat omslagpunt in zicht is en dat de grote sprong gaat volgen. In een tijd van klimaatzorgen en dichtslibbende steden zetten de Carliers hun rijwiel - nieuwprijs ergens tussen de 2500 en 3500 euro - in de markt als een alternatief voor de auto, niet van de fiets. De fietsindustrie vinden ze ‘een erg ouderwetse markt’, lieten ze eerder al eens weten. De nieuwste VanMoofs bereiken een snelheid van wel 50 kilometer per uur.

Rond die tijd komen de problemen van VanMoof echter ook langzaam maar zeker aan de oppervlakte. Mulder: ,,Ik ben er van overtuigd dat het bedrijf de situatie tot de coronapandemie echt goed onder controle had. Door corona ontstonden in de gehele fietsensector aanleverproblemen, en tegelijk groeide de vraag naar fietsen hard, zeker bij VanMoof. Daardoor zijn ze uit hun jasje gegroeid. Ze kregen hun processen en procedures niet meer op orde.”

Kwaliteit achteruit
Het leidde er toe dat de kwaliteit van de fietsen achteruitging, stelt Mulder. En dat feit legde op zijn beurt weer een zwak punt in het VanMoof-model bloot. Anders dan bijvoorbeeld Gazelle of Batavus levert VanMoof zijn fietsen niet via dealers, maar rechtstreeks aan de klant. Die is voor onderhoud of reparaties grotendeels op VanMoof aangewezen. De onderdelen zijn namelijk uniek, andere dealers hebben ze meestal niet.

Dat is een goed model als je de boel goed voor elkaar hebt, zegt Mulder - je kunt je klant dan namelijk precies de service bieden die je wilt. Maar als je rijtuigen vaker kapotgaan dan je vooraf inschat - precies wat de laatste jaren gebeurde - krijg je plots een enorme lading werk. Werk waar je niet op bent voorbereid, met onderdelen die niet altijd meteen beschikbaar zijn. Vergelijk dat nog even met Gazelle, dat door het hele land achthonderd dealers heeft die je fiets kunnen maken als er wat aan schort.

Het leidde uiteindelijk tot de taferelen van deze week, met boze klanten, die al veel te lang wachten op hun fiets, en boze geldschieters, die niet hun beloofde rente krijgen van het door verliezen geteisterde VanMoof. Achteraf kun je stellen, zegt Kivit, dat VanMoof een ‘superinnovatie’ realiseerde, maar dat het niet lukte om er echt een rendabel product van te maken. ,,Uiteindelijk vallen de verkopen van het bedrijf gewoon in het niet bij die van gevestigde merken als Stella, Batavus en Gazelle.”

Mulder vindt dat de broers Carlier de deuren te lang hebben dichtgehouden. ,,Het is natuurlijk lastig om te erkennen, als grondlegger van een bedrijf, dat je op een gegeven moment qua capaciteiten tegen je grenzen aan loopt. Dan moet je verantwoordelijkheid en macht overdragen aan mensen die op bepaalde aspecten slimmer en beter zijn dan jij. Ik denk dat ze daar te lang mee gewacht hebben.”

Nu is de vraag wat er nog overblijft van de dromen van weleer. Mulder: ,,Ik denk dat er voor de VanMoof-fiets zeker toekomst is, het is in de kern een goed product. Ik sluit niet uit dat een grote fabrikant, Accell of Gazelle-eigenaar Pon bijvoorbeeld, het wel een interessante investering vindt, er geld in steekt en er dan zelf een manager neerzet om de boel weer strak te trekken.”

Dat zou op zijn zachtst gezegd ironisch zijn. Als een interviewer van Het Parool in 2021 suggereert dat Gazelle VanMoof zo overneemt, als het bedrijf dat wil, volgt een veelbetekenend ‘Hahaha’. ,,Word ik nu uitgelachen?’’, vraagt de interviewer. ‘Ja.’
https://www.ad.nl/economi(...)ties-br-br~a8b3a7dc/
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_209882508
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:10 schreef NoCigar het volgende:
Als je een gokje wil maken is dit het goede moment om op Marktplaats te kijken voor een Van Mook. (Jammer dat iedereen je uitlacht als je er op rijdt.)
Die brengen daar nog 1000 euro op, blijft een hoop geld.
pi_209882559
quote:
quote:
Ik sluit niet uit dat een grote fabrikant, Accell of Gazelle-eigenaar Pon bijvoorbeeld, het wel een interessante investering vindt, er geld in steekt en er dan zelf een manager neerzet om de boel weer strak te trekken.”
Het FD meldt zojuist dat Van Moof de afgelopen weken met Accell en PON onderhandeld heeft maar daar die geen trek hadden vanwege de enorme kwaliteitsproblemen en het ontbreken van schaalvoordelen vanwege alle afwijkende onderdelen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 13 juli 2023 @ 21:20:37 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209883528
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')