quote:
Op maandag 6 mei 2024 22:19 schreef Jentin het volgende:Ik lees hier alleen maar mee en lees helemaal niets vervelends in de posts van trui. Ik “ken” haar als poster ook helemaal niet als iemand die eens even ongenuanceerd tegen schenen komt schoppen. Snap dat het gevoelig ligt, maar ik snap de felheid oprecht niet, als neutrale buitenstaander.
Ik ben dan wel niet een compleet neutrale buitenstander, want ik heb er wel eens over nagedacht om een traject in te gaan met een donor, maar het ligt bij mij ook niet heel gevoelig oid want ik heb nog geen traject achter de rug, niet allerlei teleurstellingen zoals LT gehad, en niet de keuze gemaakt om met donorzaad aan de slag te gaan of een kind gekregen met behulp van donorzaad.
Ik snap de felheid dan weer wel. Dat iemand geen poster is die ongenuanceerd tegen schenen komt schoppen, betekent overigens niet dat dat onbedoeld wel kan zijn hoe het ervaren wordt, he? Niemand zegt dat trui hier even expres de boel komt opschudden. Het is een beetje de combinatie van de toon en de verwoording en dat het met name in de eerste posts lijkt alsof er maar één goede manier is. Teksten als "Leren kennen door 1 reis te maken? Dat noem ik niet leren kennen. Ik zou ieder kind gunnen dat hij wel beide personen waar hij/zij genetisch van afstamt echt kan kennen in zijn/haar leven. Dus liefst dat er van jongs af aan af en toe contact mogelijk is en ruimte om vragen te stellen. Best belangrijk om je in dat soort basisbehoeften van het kind te verdiepen voor je zo’n besluit neemt." zijn niet neutraal, of open vraag, maar geven heel duidelijk een mening over op welke manier of welke soort donor wel 'goed' zou zijn en wanneer je het kind tekort doet. En de laatste zin impliceert dat iemand dat dus nog niet gedaan heeft, terwijl het echt héél zelden het geval is dat iemand in zo'n situatie niet nadenkt over de basisbehoeften van een kind. Dat LT aangeeft dat ze over ontmoeten later wel gaat denken, en niet nu, hoeft helemaal niet te betekenen dat ze er nooit over heeft nagedacht of en hoe ze het zou vertellen bv. We vragen vrouwen die op de natuurlijke manier zwanger worden toch ook niet nog voordat ze zijn gestopt met de pil of ze er al wel over hebben nagedacht hoe ze hun puber precies gaan ondersteunen bij school- en loopbaankeuzes? Ik snap wel dat het niet geheel dezelfde soort vraag is, maar in beide gevallen gaat het om belangrijke zaken waar je heus wat mee gaat doen, maar waarvan het gewoon heel lastig is om nog voor de conceptie al heel precies te weten hoe je dat gaat aanpakken. Omdat het nu nog helemaal niet speelt, omdat je nog helemaal niet weet hoe het kind gaat zijn en waar het behoefte aan gaat hebben etcetera. Dat je daar nu nog niet actief mee bezig bent, betekent dus helemaal niet dat je nu nérgens nog actief over nadenkt.
Ik snap de vragen van trui wel, en het is goed om over de zaken na te denken, maar dit zijn meestal vragen die in een dergelijk traject allang aan de orde zijn gekomen en uitgebreid overdacht zijn en als er dan hier, júist omdat het in dit topic heel gevoelig ligt, iemand binnenkomt die al die vragen nog een keer gaat stellen maar dan wel met de ondertoon dat er a) nog helemaal niet over is nagedacht en b) bepaalde vormen/manieren eigenlijk niet gewenst zijn vanwege schadelijke gevolgen voor het kind, dan vind ik het niet zo gek dat daar op deze manier gereageerd wordt.
Denk je even in dat je iemand bent die na een zeer doordachte beslissing, waarbij alle vragen en dilemma's die genoemd zijn uitgebreid doordacht en afgewogen zijn, via buitenlands donorzaad een kindje heeft gekregen. En er komt dan iemand langs die even zegt dat gegevens vd donor hebben en 1 reis kunnen maken om de donor evt te ontmoeten echt niet genoeg is, je moet iemand wel echt kunnen leren kennen, liefst al vanaf jongs af aan betrokken zijn in het leven. En dat het wel belangrijk is om tevoren al over dit soort basisbehoeften na te denken. Snap je dan de felheid echt niet? Als iemand je eigenlijk de boodschap geeft dat door de constructie waarop het kind er is gekomen je je kind tekort doet, niet voorziet in de basisbehoeften, en dat je daar mss tevoren niet genoeg over hebt nagedacht?
Dit is verder geen aanval op trui, overigens, want er is al voldoende gesproken over hoe het wel of niet bedoeld is etc.
[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 07-05-2024 08:46:31 ]