Nou en, en dan smaakt het lekker, so what. Ik zelf vind de smaak van tabak nog altijd lekkerder dan de nep-tabak smaak van een e-liquid. Als het aan mij ligt rook ik de hele dag de dikste sigaren, maar mijn longen willen een e-liquid.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:07 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het is wel bizar inderdaad. Tenminste, als ik vanuit mezelf denk dan. Ben van die vieze sigaretten af en voel me veel beter, ik heb alle voordelen die mensen die gestopt zijn met roken ook. En velen met mij.
Het zit m vooral in de aantrekkingskracht die de producten hebben, leuke kleurtjes en lekkere smaakjes op de jeugd. Het is te lekker gemaakt en te zoet. En dus zijn we allemaal de lul.
En ze zullen ook wel merken dat de accijns inkomsten van tabak minder worden. Dat is de hoofdoorzaak natuurlijk.
Dringende zaken waar mensen echt door in het nauw komen (toeslagen, Groningen, etc etc) pakken ze niet aan. En met dit soort zaken zijn ze dan wel heel erg slagvaardig
Zou wel mooi zijn als het aantal rokers weer toeneemt en daarmee het aantal doden.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:07 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het is wel bizar inderdaad. Tenminste, als ik vanuit mezelf denk dan. Ben van die vieze sigaretten af en voel me veel beter, ik heb alle voordelen die mensen die gestopt zijn met roken ook. En velen met mij.
Het zit m vooral in de aantrekkingskracht die de producten hebben, leuke kleurtjes en lekkere smaakjes op de jeugd. Het is te lekker gemaakt en te zoet. En dus zijn we allemaal de lul.
En ze zullen ook wel merken dat de accijns inkomsten van tabak minder worden. Dat is de hoofdoorzaak natuurlijk.
Dringende zaken waar mensen echt door in het nauw komen (toeslagen, Groningen, etc etc) pakken ze niet aan. En met dit soort zaken zijn ze dan wel heel erg slagvaardig
Er is wel een webwinkel waar je nog gewoon kan bestellen, zie DM.quote:Op maandag 28 augustus 2023 12:26 schreef Toefjes het volgende:
Nog een praktische vraag. Als de webwinkels niet meer mogen leveren, en de vape winkels de deuren sluiten aan het einde van het jaar:
Waar kun je dan nog zaken kopen als batterijen, clearomisers, coils, nieuwe glaasjes en dat soort zaken?
Gaan de tabaksspeciaalzaken dit doen, of wordt het gewoon preppen en dan kijken tot hoe lang we het uithouden?
https://www.vrt.be/vrtnws(...)loft-in-station-van/quote:Man gewond nadat e-sigaret in zijn broek ontploft in station van Mechelen
In het station Mechelen is om 18.30 uur een e-sigaret ontploft in de broek van een man die wandelde in de gang onder de perrons. "Toen we ter plaatse kwamen, zagen we de man op de grond zitten", zegt brandweerofficier Ronny Cornelis. "Hij werd gekoeld door een waterslang van een drankstandje daar ter plaatse. Al snel bleek dat de man tweede- en derdegraads brandwonden had over zijn volledige linkerbeen. Hij is dan ook meteen overgebracht naar het AZ Sint-Maarten voor verdere verzorging."
[..]
Het is de eerste keer dat de Mechelse brandweer moet uitrukken voor een ontplofte e-sigaret. "We hebben wel al meegemaakt dat we moesten uitrukken voor andere ontplofte elektronische toestellen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het is natuurlijk een elektronisch apparaat dat op batterijen werkt en met alle Chinese rommel die momenteel op de markt is, mag het ons misschien ook niet helemaal verrassen."
Hoe kan zo'n ding ontploffen, vraag ik me af. Ben zelf al 10 jaar aan het dampen en heb er denk ik 3 keer eerder over gelezen. Gelukkig is het mij nooit overkomen.quote:Op zondag 10 september 2023 23:14 schreef crystal_meth het volgende:
Enkele dagen geleden is er in Mechelen (waar ik woon) iemand gewond geraakt toen z'n e-cig in z'n broekszak ontplofte...
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)loft-in-station-van/
Ga ik gisteren bij m'n ouders langs, waarschuwt m'n moeder meteen dat ik m'n "rooktoestel" niet in m'n broekszak mag steken, "want die dingen kunnen ontploffen". Ze had het op TV gezien.
Waarschijnlijk zelfgemaakte dingen, die kunnen nog wel eens ontploffen.quote:Op maandag 11 september 2023 09:04 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Hoe kan zo'n ding ontploffen, vraag ik me af. Ben zelf al 10 jaar aan het dampen en heb er denk ik 3 keer eerder over gelezen. Gelukkig is het mij nooit overkomen.
En ja, de paniek slaat meteen toe, net als met die popcornlongen in de VS.
Tja, ik denk ook meteen aan zelfmaakprullen....of de verkeerde oplader gebruikt ofzo.quote:Op maandag 11 september 2023 12:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zelfgemaakte dingen, die kunnen nog wel eens ontploffen.
En ja, die popcorn lung onzin is er ook weer.
Ik vermoed dat het vooral e-cigs met verwisselbare batterijen betreft. Batterijen kunnen op veel manieren beschadigd raken: laten vallen, overcharging, te ver ontladen, met te hoge stroom opladen of ontladen etc...quote:Op maandag 11 september 2023 13:02 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Tja, ik denk ook meteen aan zelfmaakprullen....of de verkeerde oplader gebruikt ofzo.
Over onzin gesproken: toen ik m'n nieuwe 100W e-cig kocht en vroeg ik of ze ook vloeistof met 20 mg/gr nicotine hadden, zei de verkoper dat ik zo'n hoge concentratie niet kon gebruiken met een "hoog vermogen" e-cig, omdat de nicotine dan omgezet wordt in benzeen.quote:Op maandag 11 september 2023 12:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zelfgemaakte dingen, die kunnen nog wel eens ontploffen.
En ja, die popcorn lung onzin is er ook weer.
Ben wel eens benieuwd waaruit al die damp nou precies bestaat. Vond een tijdje geleden een keer een studie waar ze een stuk of acht kankerverwekkende biomarkers uit sigaretten maten in e-cig damp en bij alle acht bleek geen significant verschil waarneembaar te zijn vergeleken met nicotine replacement therapy, dus spray of kauwgom.quote:Op maandag 11 september 2023 17:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Over onzin gesproken: toen ik m'n nieuwe 100W e-cig kocht en vroeg ik of ze ook vloeistof met 20 mg/gr nicotine hadden, zei de verkoper dat ik zo'n hoge concentratie niet kon gebruiken met een "hoog vermogen" e-cig, omdat de nicotine dan omgezet wordt in benzeen.
Klopt niet, er is wel een onderzoek waar benzeen in de damp gevonden werd, maar dat was met vloeistoffen die benzaldehyde (amandelsmaak) bevatten. Benzaldehyde is een benzeenring waarin één van de waterstofatomen vervangen is door H-C=O, dan is het niet verrassend dat bij thermische ontleding benzeen kan ontstaan. Maar dat gebeurt enkel als er te hoge temperaturen optreden, maw wanneer de coil + wick te klein is voor het gebruikte wattage, waardoor de wick droog wordt (je verdampt de vloeistof sneller dan ze kan aangevoerd worden).
In het bovenstaande onderzoek vond men dan ook enkel benzeen bij e-cigs met instelbaar wattage (EVOD en Subtank Nano), niet bij e-cigs met vast wattage (JUUL), en enkel wanneer ze gebruikt werden met een hoger dan aanbevolen wattage. Dat het luchtdebiet bij de tests erg laag was zal ook bijgedragen hebben (slechts 50 ml lucht voor een "puff" van 5 seconden). Hoe hoger het debiet, hoe meer afkoeling.
De EVOD e-cig werd gebruikt op bijna het dubbele van het aanbevolen vermogen, en gaf zelfs benzeen wanneer de vloeistof enkel uit PG en VG bestond. Maar is dat nog vapen of vooral de wick verbranden?
Wat trouwens opviel: liquids met benzaldehyde maar zonder nicotine produceerden significant meer benzeen (30 tot 100% meer) dan liquids met dezelfde hoeveelheid benzaldehyde die ook nicotine bevatten.
Als een e-cig behoorlijk werkt, dus de vloeistof verdampt zonder dat de temperatuur te hoog wordt, verwacht ik dat (bij liquids met enkel VG, PG en nicotine) de hoeveelheden schadelijke stoffen die gevormd worden quasi verwaarloosbaar zijn.quote:Op maandag 11 september 2023 19:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ben wel eens benieuwd waaruit al die damp nou precies bestaat. Vond een tijdje geleden een keer een studie waar ze een stuk of acht kankerverwekkende biomarkers uit sigaretten maten in e-cig damp en bij alle acht bleek geen significant verschil waarneembaar te zijn vergeleken met nicotine replacement therapy, dus spray of kauwgom.
Zelfs een paper dat waarschuwt voor de gevaren van stoffen die bij lage temperatuur (dus tijdens "normaal" vapen) gevormd worden vermeldt dat de hoeveelheden die dan vrijkomen zo klein zijn dat de normaal gebruikte technieken ze niet kunnen detecteren.quote:Much of the high-concentration toxicant emission have been attributed to dry puffing, a mode of operation in which the atomizer filament is ill-saturated with liquid and reaches high temperatures. Atomizer coils operate under a wide range of temperatures from 110 to 1008 °C, depending on the duration of the inhalation, coil resistivity, power output, ENDS liquid composition, and coil wetness16. Lower temperatures (110–185 °C) are typical of conditions when the coil is in direct contact with liquid and typically regarded as inert with respect to ENDS liquid degradation. Under saturated wick conditions, temperatures are typically observed between 145 °C and 334 °C. Dry puff conditions have been an area of great concern since temperatures can reach as high as 1008 °C and stimulate the formation of a wide array of high abundance toxicants.
Zij gebruikten Magic-angle spinning nuclear magnetic resonance (MAS NMR) om de stoffen te detecteren, en konden niet met echte coils testen, ze moesten "simulated coil materials" gebruiken. Als je zoveel moeite moet doen om de aanwezigheid van toxische stoffen aan te tonen, verwacht ik dat de gezondheidseffecten van die minuscule dosissen ook erg klein zullen zijn (bvb een daling van de levensverwachting met enkele dagen per jaar vapen).quote:At these relatively low temperatures, reactivity is inhibited and may fall below the detection limit of previously selected analytical techniques given the short duration of the thermal treatment.
Mag ook nog steeds verkocht worden.quote:Op maandag 18 september 2023 12:30 schreef Discombobulate het volgende:
Hoorde ook al dat je bij elke Turkse (of Marrokaans of Pools, whatever) supermarktje achter de toonbank nog genoeg vapes kan krijgen. Vind het altijd zo ironisch dat al dat spul nog met gemak het land binnen kan komen.
Ik woon in Belgie en ik heb hier een vapeshop om de hoek maar die heeft niet de liquids die ik graag wilquote:Op dinsdag 19 september 2023 16:39 schreef Kanaroe het volgende:
Ik woon vlakbij België, en mijn favoshop heeft zich ook verplaatst naar Belgisch grondgebied, dus ik heb geen probleem.
Maar zou je ook iets kunnen bestellen uit België, om naar NL te verzenden? Wie weet daar meer over?
Ook even voor @:praadje
Ik heb eergisteren besteld bij Damp-E en vandaag al binnen gekregen. Nu even kijken of het de goede smaak/hit is. Ik gebruik alleen tabakssmaken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:06 schreef Toefjes het volgende:
Kreeg een mail van een dampwinkel in NL, gevestigd in Breda.
Ze openen een nieuwe vestiging in Belgie, omdat daar geen smaakjesverbod is. Dus daar kun je na 1 januari terecht.
En als je er toch bent kun je net zo goed even tanken.
Oooooh, tja....luxeproblemen dusquote:Op dinsdag 19 september 2023 17:41 schreef praadje het volgende:
[..]
Ik woon in Belgie en ik heb hier een vapeshop om de hoek maar die heeft niet de liquids die ik graag wil
Lopen ook nog aantal rechtszaken dus niks is zeker nog. Bovendien had de overheid laatst ook verloren met dat smaakjesverbod, moest uitgesteld worden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:06 schreef Toefjes het volgende:
Dus daar kun je na 1 januari terecht.
Is alsnog best wel goedkoop. Maar bezorgd België ook naar Nederland?quote:Op dinsdag 26 september 2023 15:25 schreef Toefjes het volgende:
Krijg weer een nieuwsbrief van de bekende damp site. In Belgie zjn ze voornemens om per 1 januari 2024 accijns over e-liquids te gaan heffen. Verwacht wordt 20 cent per ml. Doen ze slimmer dan in Nederland.
link: https://financien.belgium(...)accijnsgoederen/esig
Dus als je goed in wil slaan wordt dat geadviseerd om dat dit jaar te doen.
Doe er je voordeel mee.
Lijkt me niet, want de smaakjes zijn hier vanaf 1 januari verboden.quote:Op dinsdag 26 september 2023 16:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Is alsnog best wel goedkoop. Maar bezorgd België ook naar Nederland?
Laat ik het anders vragen, zijn er mensen die nog gewoon uit het buitenland naar NL bestellen?quote:Op dinsdag 26 september 2023 17:14 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Lijkt me niet, want de smaakjes zijn hier vanaf 1 januari verboden.
Nee.quote:Op dinsdag 26 september 2023 20:15 schreef PoesInDoos het volgende:
Niemand die (net als ik) wil gaan stoppen nu het ons onmogelijk wordt gemaakt?
Daarom heb ik (in overleg met de huisartsassistente) mezelf net aangemeld bij Medipro. Wish me luckquote:Op woensdag 27 september 2023 10:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee.
Risico om weer te gaan roken is nog te groot voor mij. Never wil ik dat weer.
Meh. Eens in de zoveel maanden eens een paar draadjes kanthal weggooien zal het hem ook niet doen. Ik deed gerust 6 maanden met een setje coils.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:54 schreef Kanaroe het volgende:
Waar laten jullie je gebruikte coils eigenlijk?
Ik gooi ze tot nu toe bij het restafval, maar het moet toch milieuvriendelijker kunnen....?
Oud ijzer is evt. wel een ideequote:Op zaterdag 30 september 2023 18:56 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Meh. Eens in de zoveel maanden eens een paar draadjes kanthal weggooien zal het hem ook niet doen. Ik deed gerust 6 maanden met een setje coils.
De dichtbindstrips om de wekelijkse vuilniszak bevat meer metaal.
De wick? Hoeveel wattenschijfjes gebruik jij per week?
Ik heb bijna 5 jaar met een pak zigzag watten gedaan. Elke 2 dagen, 2 verse strengetjes in mijn dripper.
In de oude zat waarschijnlijk minder pg en/of vg, dan wat je met die wattenschijfjes van je gezicht veegt.
Pg en vg is niet schadelijk en katoen vergaat gewoon.
Hoe wou je het anders doen? De coils verzamelen totdat je weer eens langs de stort moet, om een handje in de oud ijzerbak te gooien?
Of bij chemisch afval. Kan ook wel, denk ik.
Persoonlijk zou ik het bij die 5 sigaretten houden dan.quote:Op zaterdag 30 september 2023 16:54 schreef Ponsai het volgende:
Ik rook een paar sigaretten per dag. Ben flink afgebouwd.
Ik zit nu misschien op 5 sigaretten per dag gemiddeld.
Is het zinvol om over te stappen op een elektronische sigaret en per dag een paar hijsjes te nemen?
Of is het dan juist makkelijker om veel te roken?
De wick zit in je coil. Dat is wat je vloeistof opneemt.quote:Op zaterdag 30 september 2023 20:19 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oud ijzer is evt. wel een ideeIk heb hopen met gebruikte coils inmiddels.
Hoewel ik de coils ook vaak schoonmaak, dan kunnen ze nog een tijdje mee.
Wicks en/of wattenschijfjes gebruik ik niet voor mijn damper
Nou, mijn coils zijn volgens mij niet bedoeld om opnieuw met katoen te bekleden/vullen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 21:19 schreef marc0871 het volgende:
[..]
De wick zit in je coil. Dat is wat je vloeistof opneemt.
Dat is meestal iets van katoen.
Watten zijn ook van katoen. Evenals wattenschijfjes.
De wattenschijfjes bedoelde ik om te demake-uppen![]()
Die gooi je ook bij het restafval.
Om maar even de relativiteit van het verhaal te benadrukken.
Ik zat te denken om er eentje in wat isopropanol te dippen en dan een tijdje in water en laten opdrogen. Geen idee of dat gaat werken en of dat gevaarlijk is. Maar ik spaar de gebruiktten wel alvast op.quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:19 schreef Kanaroe het volgende:
Maar n.a.v. dit verhaal zal ik eens frutsen om te kijken of ik het lontmateriaal uit mijn type coils kan halen en vervangen, dat vind ik dan wel weer een uitdaging
Nou ja, mijn coils waren ook wel wat groterquote:Op zaterdag 30 september 2023 22:19 schreef Kanaroe het volgende:
Maar n.a.v. dit verhaal zal ik eens frutsen om te kijken of ik het lontmateriaal uit mijn type coils kan halen en vervangen, dat vind ik dan wel weer een uitdaging
Wat is isopropanol??quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:28 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ik zat te denken om er eentje in wat isopropanol te dippen en dan een tijdje in water en laten opdrogen. Geen idee of dat gaat werken en of dat gevaarlijk is. Maar ik spaar de gebruiktten wel alvast op.
Alcohol 99%quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:31 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Wat is isopropanol??
Wat ik zelf doe met coils die niet meer lekker dampen, is ze met heet/gekookt water spoelen. Dan op laten drogen.
Vervolgens in een bakje met alcohol 70% (heb ik altijd in huis voor mijn werk) laten weken.
Dan weer drogen en zo kunnen de coils nog wel een weekje extra mee.
Oeh, dat lijkt in de verste verte niet op mijn ieniemini JustFog-coilsquote:Op zaterdag 30 september 2023 22:30 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nou ja, mijn coils waren ook wel wat groter![]()
[ afbeelding ]
Deze waren om een 3 mm boortje gedraaid
Nee. Dit is zeg maar een coil head, ter grootte van een tankje.quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:32 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oeh, dat lijkt in de verste verte niet op mijn ieniemini JustFog-coils
Dat klinkt wel technisch. Je vulde geen tankje met vloeistof, maar alleen die coil dan?quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:39 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nee. Dit is zeg maar een coil head, ter grootte van een tankje.
Ik druppelde direct vanuit het flesje op het katoen. Kon zomaar een ml zijn.
Na een hijs of 6/7 moest ik dan uitkijken dat ik geen dry hit kreeg.
Met die coil trok ik gauw 65W uit een 18650 batterij.
Pro stuff.
Dat is dus precies wat ik deed, elke keer als hij droog was.quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:43 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dat klinkt wel technisch. Je vulde geen tankje met vloeistof, maar alleen die coil dan?
Ik bedoel, ik vul mijn clearomizer met mijn vloeistof, en een paar drupjes op coil wanneer die in gebruik gaat
Hoe lang laat je die coil drogen en hoe?quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:31 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Wat is isopropanol??
Wat ik zelf doe met coils die niet meer lekker dampen, is ze met heet/gekookt water spoelen. Dan op laten drogen.
Vervolgens in een bakje met alcohol 70% (heb ik altijd in huis voor mijn werk) laten weken.
Dan weer drogen en zo kunnen de coils nog wel een weekje extra mee.
Feitelijk laat ik ze 2x drogen, 1x na het spoelen met heet water, en 1x na het liggen in het bakje met alcohol.quote:Op zaterdag 30 september 2023 22:50 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Hoe lang laat je die coil drogen en hoe?
Ik heb net een oude gebruikte die het niet meer zo goed deed in die pure alcohol gelegd en goed schoon gespoeld met water, 2 keer.
Dus ik zal laten weten of het goed werkt of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |