Maar zou die kans heel groot zijn dat het de grens overtrekt of minder zwaar is?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 18:49 schreef Pvt.Webster het volgende:
Maar veel onzeker nog over waar het zwaartepunt zit. Kan net zo goed de grens over trekken.
Totaal niet benauwd geweest of is.. gelukkigquote:Op zaterdag 8 juli 2023 15:54 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Jup, hier in het zuidwesten trekt het al helemaal dicht nu, lekker plakken
Schrijven ze hier ook: https://nos.nl/artikel/24(...)FiehPxp0sW5CNpW1Wj74quote:Op zaterdag 8 juli 2023 19:04 schreef Drass het volgende:
Zul je zien dat het morgen dan weer meevalt en iedereen weer loopt te klagen over code oranje
Ik zit in het westen, wij krijgen nooit wat. Jullie zitten daar prima.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 19:49 schreef Perrin het volgende:
Hopelijk krijgt nu Limburg een rondje, daar zaten ze zo te klagen dat ze niks kregen de afgelopen storm.
https://www.knmi.nl/neder(...)nce-modelbeoordelingquote:Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot zondag 09 juli 2023 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog
Synoptische situatie:
Aan de westflank van een hoogterug boven het westen van Duitsland is de hoogtestroming zuidelijk. In de grenslaag passeren diverse thermische vores/lagedrukgebieden. De eerste ligt boven het zuiden en trekt zaterdagavond over Nederland noordoostwaarts. Zondagmiddag trekt een volgend thermisch laag over het oosten noornoordoostwaarts. Een koufont (ongeveer theta-w 850 hPa 16 C) bereikt later zondagavond het westen en trekt oostwaarts over Nederland. Daarna wordt de stroming westelijk. Maandag bouwt een rug van hogedruk op boven Nederland.
Modelbeoordeling:
De grote lijnen van de convectieve situaties zijn consistent, maar op details zijn er verschillen die leiden tot een aanzienlijke onzekerheid. De buiigheid van zaterdagavond zit min of meer in alle Harmonie uitvoer, maar ontbreekt geheel in de EC uitvoer. Vooral in de Harmonie40 uitvoer in de loop van de nacht naar zondag langs de westkust enkele buien. Het zwaartepunt van de windstoten bij de convectie zondag ligt op het zuiden en oosten, maar het signaal voor zware buien is overal aanwezig. De voorkeurslocatie voor de zware buien schuift wel steeds in de diverse en opeenvolgende uitvoer. Zie verder wind(stoten) en neerslag.
Aandachtspunten
Temperatuur:
Nacht van zaterdag op zondag verloopt zeer warm waarbij de temperatuur in grotere steden ruim boven 20 C blijft. Zondag hangt Tmax in het westen af van hoe snel de wind in de grenslaag westelijk wordt. In het oosten wordt het weer ongeveer 33 C.
Wind:
Bij de buien van zaterdagavond kans op windstoten tot ongeveer 35 kn. Er is duidelijke organisatie en de hoge basis zorgt voor aanzienlijke verdamping. Zondagmiddag en -avond concentreren de windstoten van meer dan 41 kn zich in alle uitvoer voornamelijk op het zuiden en oosten. Een enkele windhoos is daar ook mogelijk (updraught heliciteit is lokaal significant) Het lijkt erop dat aan de westflank van het thermisch laag de grenslaag stabiel wordt zodat windstoten minder makkelijk tot de grond doordringen. Wanneer de convectie echter sterk georganiseerd raakt (squalline of supercells) kunnen ook hier de windstoten tot ongeveer 60 kn lokaal tot aan de grond toe doordringen. Dit is een onzekerheid. We gaan nu uit van het zuiden en oosten.
Bewolking:
Bij buien zaterdag CB's tot ongeveer FL270, hoge basis. Buien zondagochtend vroeg evenees een hoge basis, toppen FL350-400. Bij buien zondag CB's tot FL400-450. Ook dan is de basis relatief hoog. Bij het koufront naamate het oostwaarts trekt een toenemend signaal voor stratus, zal afhangen van de hoeveelheid neerslag die gevallen is. Het grote mistveld boven de Noordzee en het NW in de Hap1 uitvoer is niet realistisch.
Neerslag:
Zaterdagavond is er ongeveer 30 kn schering en 1000 j/kg CAPE. Buien worden voornamelijk getriggerd door outflows en leven kort. Buien zondagnacht en -ochtend langs de westkust hebben een hoge basis, schering is dan 15-25 kn, vnl multicell getriggerd door outflows. Zondagmiddag neemt de schering van het westen uit toe, naar 30-40 kn (effectieve schering in het westen niet vanaf de grond, maar vanaf 1-2 km). CAPE is hoog, 1500-2000 J/kg. Er valt dan ook goede organisatie te verwachten, multicell, lokaal met squalline karakteristieken en ook zullen lokaal supercells voorkomen. Grote hagel is dan ook lokaal mogelijk, tot circa 4 cm. Plaatselijk valt 20-50 mm en kan er meer dan 30 mm/uur vallen, maar de treksnelheid is relatief groot.
Zicht:
In zware buien zichtverslechtering. Ten westen van het koufront nevel, kans op mist lijkt klein.
Wij lijken vannacht ook wat te gaan krijgen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 22:31 schreef Nattekat het volgende:
De Buienradar is zo nutteloos als wat met die buien.
Gevoelstemperatuur eerder rond 25 graden ja en het is sowieso warmer in de stad (1-5 graden).quote:Op zaterdag 8 juli 2023 23:07 schreef Guanabana het volgende:
Het zou nu 22 graden zijn, maar het voelt veel warmer?
Restwarmte van de betonnen jungle om je heen.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 23:07 schreef Guanabana het volgende:
Volgens mij ook helemaal windstil, dus denk dat je dan ook niet echt wat frisheid voelt.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 23:07 schreef Guanabana het volgende:
Die zijn nog aan het BBQen bij Estofexquote:
Dauwpunten van 17 tot 20C in het land en temperaturen op sommige plekken net iets erboven. Dan kun je het vocht in de lucht haast zien.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 23:22 schreef Nattekat het volgende:
Het is wel goed klam hoor buien, de tering. Blij dat ik een airco heb.
Als het flink zou afkoelen zou het het onweer misschien minder laten exploderen, maar drie graden minder zullen het hem niet doenquote:Op zaterdag 8 juli 2023 22:22 schreef Pvt.Webster het volgende:
Het koelt onder de rivieren iets harder af dan HARMONIE in de verwachting heeft staan. Scheelt een graad of 3 op dit moment. 25 graden ipv 28.
Dat kan ik bevestigen. Dacht dat de buren nog aan de barbecue waren (ruik ik ook), maar daarvoor is het te constant. Dat ik het nog ruik zegt misschien ook wel wat.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 23:38 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dauwpunten van 17 tot 20C in het land en temperaturen op sommige plekken net iets er boven. Dan kun je het vocht in de lucht haast zien.
Daar istie dan.quote:A level 2 was issued across the eastern Benelux and Northwest Germany for severe wind gusts, large hail, and excessive rainfall.
DISCUSSION
France, Benelux, Germany, Switzerland...
Model guidance suggests that an elongated zone of convergent winds, related to a cold front, will stretch from the northern Netherlands to southwestern France. Substantial MLCAPE on the order of 1500-2000 J/kg will build in response to the diurnal heating of the most low-level air mass near this boundary. There, approximately 20 m/s of deep-layer shear will be present, suggesting that storms will be well-organized.
In particular, across the level 2 area, quite high storm coverage is simulated. The severe risk will be large (2-5 cm) hail with any more isolated storms, but most convection-allowing models do simulate a quick transition into a linear mode, which would elevate the wind risk. These models suggest the highest risk of wind gusts will develop in case a bow echo propagating north-northeastward along the boundary materializes. However, this does not seem to be the most likely scenario. Regardless of the scenario, scattered severe wind reports are likely, but in case of such a bow echo wind speeds may become extreme and exceed 32 m/s.
Overnight the storms should gradually diminish in intensity and move eastward across Germany and the North Sea into Denmark.
Spijker op de kop.quote:Op zaterdag 8 juli 2023 16:23 schreef DemonRage het volgende:
[..]
...
Ik verwacht dat Estofex met een level 2 zal komen voor de oostelijke helft van het land, met name voor zeer zware windstoten, grote hagel en wateroverlast.
Klussen in een huis waar al twee dagen alles openstond was ook niet echt top.quote:Op zondag 9 juli 2023 01:16 schreef Zwoerd het volgende:
Ik kom net naar huis lopen. Zo warm als nu heb ik het dit jaar 's nachts nog niet gehad.
Dat zou dan wel een hele omslag zijn. Of zit er niet heel veel verschil tussen de radarbeelden van gisteravond en nu?quote:Op zondag 9 juli 2023 07:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
Nieuwste Harmonie trekt qua wind veel meer richting Duitsland. De verwachte regenval is ook niet bijzonder problematisch.
Nowcasten maar
Ben je op vakantie of woon je daar?quote:Op zondag 9 juli 2023 06:43 schreef BeriBeri het volgende:
Ging het hier maar eens regenen, temperatuur loopt deze week op naar de 38 graden (Athene)
quote:High Temperature
25.2C at 8:50
Low Temperature
20.7C at 5:26
Ik woon daarquote:Op zondag 9 juli 2023 08:45 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ben je op vakantie of woon je daar?
Zo maar ff naar het strand, afkoelenquote:Op zondag 9 juli 2023 09:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Oh, ik kan zelf heel slecht tegen hitte![]()
Sterkte!
Op naar de 35!quote:Op zondag 9 juli 2023 09:43 schreef Momo het volgende:
Jeetje nu al 28 graden in het oosten van Brabant.
Ja onweersbuien zijn heel lokaal, ze ontstaan en verdwijnen binnen een paar uur. Een paar dorpen verder kan het los gaan terwijl er bij jou geen vuiltje aan de lucht is.quote:Op zondag 9 juli 2023 10:12 schreef stropdaz het volgende:
De voorspellingen waar het precies gaat vallen blijken nog zeer onzeker te zijn in de regio midden Limburg.
Zie site van bospop: https://www.bospop.nl/noodweer/
Men is zich daar aan het buigen of het door kan gaan of afgeblazen moet worden.
Hoe kan het eigenlijk zo onzeker zijn vraag ik me af.
Over een paar uurtjes is het er al.
Maakt het de win die het onzeker maakt?
Ja, dat merk ik hier wel vaker eerlijk gezegd.quote:Op zondag 9 juli 2023 10:19 schreef Perrin het volgende:
Ja onweersbuien zijn heel lokaal, ze ontstaan en verdwijnen binnen een paar uur. Een paar dorpen verder kan het los gaan terwijl er bij jou geen vuiltje aan de lucht is.
Eindelijkquote:Op zondag 9 juli 2023 10:16 schreef TweedeKlum het volgende:
Vanmiddag zijn we live getuige van het einde van Brabant en Limburg.
Denk er de komende herfst maar aan terugquote:Op zondag 9 juli 2023 10:28 schreef Jor_Dii het volgende:
10:30 en we tikken de 30 graden al bijna aan, man man man
Al het spektakel zit echter in het oosten vandaag.quote:Op zondag 9 juli 2023 10:29 schreef Nattekat het volgende:
24,1
@:Haags en ik hebben toch nog ergens geluk mee
Maar de leefbare temperaturen zitten in het westen.quote:Op zondag 9 juli 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Al het spektakel zit echter in het oosten vandaag.
Nou nee.. dit weer zal ik nooit missen. Althans, niet in dit land. Leuk als je in Spanje aan het zwembad ligt..quote:Op zondag 9 juli 2023 10:31 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Denk er de komende herfst maar aan terugje gaat het nog missen
![]()
Tot nu toe nog goed uit te houden.
Huhquote:Op zondag 9 juli 2023 10:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik hoor gerommel en zie een onweerswolk @ Den Haag West.
Kan, boven zee ligt wat onweer.quote:Op zondag 9 juli 2023 10:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
@dick_laurentquote:Op zondag 9 juli 2023 10:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou nee.. dit weer zal ik nooit missen. Althans, niet in dit land. Leuk als je in Spanje aan het zwembad ligt..
Het spektakel zit in de bios vandaagquote:Op zondag 9 juli 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Al het spektakel zit echter in het oosten vandaag.
Terecht, hier wordt de bv Nederland in stand gehoudenquote:Op zondag 9 juli 2023 10:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar de leefbare temperaturen zitten in het westen.
Op de zolderkamer achter het toetsenbord?quote:Op zondag 9 juli 2023 10:35 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Terecht, hier wordt de bv Nederland in stand gehouden
Genieten.quote:Op zondag 9 juli 2023 10:28 schreef Jor_Dii het volgende:
10:30 en we tikken de 30 graden al bijna aan, man man man
Ik zie een bloemkool in de richting van zeequote:Op zondag 9 juli 2023 10:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |