https://nos.nl/artikel/24(...)telefoon-uit-de-klasquote:Het ministerie van Onderwijs komt met een dringend advies voor scholen, waarin staat dat leerlingen geen mobieltje mee de klas in mogen nemen, behalve als daar een speciale reden voor is. Er komt geen wettelijk verbod, maar een richtlijn. Het gaat ook om tablets en smart-horloges.
De maatregel gaat per 1 januari 2024 in en geldt voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Over de basisscholen wordt morgen een besluit genomen, voor het mbo en de hogescholen geldt het dringend advies uit Den Haag niet.
Minister Dijkgraaf van Onderwijs vindt dat een telefoon alleen het lokaal in mag als daar een medische reden voor is of als die gebruikt moet worden voor de les, bijvoorbeeld digitale vaardigheden, zo bevestigen bronnen berichtgeving van het AD.
Op insta/tiktok/whatever zitten want populair zijn is belangrijker!quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:54 schreef aloa het volgende:
Logisch toch. Wat moet je met zo'n ding in de klas.
vechtchallenge op tiktok; kinderen aangezet tot filmen/delenquote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:57 schreef Pheno het volgende:
[..]
Op insta/tiktok/whatever zitten want populair zijn is belangrijker!
/sarcasme
quote:Op dinsdag 4 juli 2023 17:03 schreef maily het volgende:
[..]
vechtchallenge op tiktok; kinderen aangezet tot filmen/delen
Achterlijk gedoequote:Op dinsdag 4 juli 2023 17:03 schreef maily het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 17:56 schreef aloa het volgende:
[..]
Achterlijk gedoe![]()
Dit soort dingen moeten ze echt keihard aanpakken.
Voorlichting voor de ouders. Die hebben vaak geen idee wat hun kinderen doen op social media.quote:
Jij wist toch ook niet wat papa en mama op de slaapkamer uithaalde?quote:Op dinsdag 4 juli 2023 18:08 schreef aloa het volgende:
[..]
Voorlichting voor de ouders. Die hebben vaak geen idee wat hun kinderen doen op social media.
Goed, vroeger wisten mijn ouders ook niet wat ik buiten deed.
Ik had wel een ideequote:Op dinsdag 4 juli 2023 18:40 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Jij wist toch ook niet wat papa en mama op de slaapkamer uithaalde?
Filmen hoe een messen (puber) trekken tegen een meisje .quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:54 schreef aloa het volgende:
Logisch toch. Wat moet je met zo'n ding in de klas.
Gedeeltelijk. Die apps zijn zo gemaakt dat het verslavend werkt. Een nieuw bericht/like/whatever, dat maakt een stofje vrij en daar worden ze gelukkig van. En dat werkt ook zo bij volwassenen, gezien ik weet niet hoeveel bestuurders op de snelweg zie stunten om toch maar op hun mobiel te kijkenquote:Op dinsdag 4 juli 2023 18:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
Fout lig bij de ouders die hun baby al een telefoon in zijn handen geeft dat het zijn bek houd.
Het hele internet is zo gemaakt zelfs.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 19:10 schreef Pheno het volgende:
[..]
Gedeeltelijk. Die apps zijn zo gemaakt dat het verslavend werkt. Een nieuw bericht/like/whatever, dat maakt een stofje vrij en daar worden ze gelukkig van. En dat werkt ook zo bij volwassenen, gezien ik weet niet hoeveel bestuurders op de snelweg zie stunten om toch maar op hun mobiel te kijken
Die ouders zijn meestal al blij dat er zoiets is als een telefoon, want als de kinderen daar op bezig zijn kunnen ze zelf ook rustig op hun telefoon klooien.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 18:08 schreef aloa het volgende:
[..]
Voorlichting voor de ouders. Die hebben vaak geen idee wat hun kinderen doen op social media.
Goed, vroeger wisten mijn ouders ook niet wat ik buiten deed.
Handhaven hoeft in het klaslokaal helemaal niet zo moeilijk te zijn.quote:Op woensdag 5 juli 2023 13:26 schreef MichaelScott het volgende:
Want als het vanuit Den Haag komt in plaats van vanuit het schoolbestuur dan gaan leerkrachten wel handhaven?
Waarom moet de Overheid zich daar dan mee bemoeien?quote:Op woensdag 5 juli 2023 13:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Handhaven hoeft in het klaslokaal helemaal niet zo moeilijk te zijn.
In de klas ja?quote:Op zaterdag 8 juli 2023 13:54 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Waarom moet de Overheid zich daar dan mee bemoeien?
Komt er weer een draconische maatregel, waarbij de spaarzame gevallen waarbij een mobiel wél wenselijk is, niet meer mogelijk is. Dat soort dingen.![]()
Zoals @:MichaelScott zegt: Dit gaat nu wel werken?
Leraar: 'jongens (m/v/*), mobieltjes weg!
Leerlingen: 'Haha, nee. Eg niet.
Leraar: 'jamaar het moet van de Overheid!'
Leerlingen: 'ooohhhh, zég dat dan!'
Inb4: "Leerling vermist tijdens Excursie" 'ja, het had wel handig geweest (ook voor de popo) als ze een mobiel bij zich had gehad'
Ja, de 'klas' is dan extern. Dus ook verboten volgens de regels (pure gok hoor) . Als jij op je pokkie loopt te kloten tijdens je school-excusie naar Slot Loevestein en in de gracht flikkert, lijkt met dat ook niet wenselijk.quote:
quote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:00 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, de 'klas' is dan extern. Dus ook verboten volgens de regels (pure gok hoor) . Als jij op je pokkie loopt te kloten tijdens je school-excusie naar Slot Loevestein en in de gracht flikkert, lijkt met dat ook niet wenselijk.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-speciaal-onderwijsquote:Het kabinet wil dat er ook geen mobieltjes meer worden toegestaan in klassen op basisscholen en in het speciaal onderwijs. Er komt geen wettelijk verbod, maar onderwijsminister Paul heeft wel vergaande afspraken gemaakt met de sector, meldt zij aan de Tweede Kamer.
De komende tijd zullen leraren, ouders en leerlingen bespreken hoe het 'verbod' in de praktijk kan worden gebracht. Vervolgens wordt het officieel van kracht in het schooljaar 2024-2025.
Dat klopt, maar we doen nu eenmaal graag aan symptoombestrijding.quote:Op dinsdag 7 november 2023 12:55 schreef KingRadler het volgende:
Smartphones zijn niet het probleem, de socials zorgen voor FOMO
Spelletjes?quote:Op dinsdag 7 november 2023 12:55 schreef KingRadler het volgende:
Smartphones zijn niet het probleem, de socials zorgen voor FOMO
Ik weet niet of er een officiële definitie is, maar whatsapp valt er wat mij betreft wel onder. En, binnen deze context, zelfs Microsoft Teams op de scholen waar dat wordt gebruikt.quote:Op dinsdag 7 november 2023 13:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Spelletjes?
Whatsapp?
Vallen beide niet officieel onder social media toch?
Het is überhaupt van der zotte dat de politiek zich hier mee inlaat. Laat de (directie van) de school dit lekker zelf regelen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar we doen nu eenmaal graag aan symptoombestrijding.
Volgens mij blijft dit ook de strekking; het blijft een dringend advies richting scholen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 13:45 schreef trein2000 het volgende:
Laat de (directie van) de school dit lekker zelf regelen.
Maar zo klinkt het toch alsof je een hele klas dan maar voorziet in hun verslaving omdat ze er anders toch wel last van hebben. Dat klinkt best bizar.quote:Op dinsdag 7 november 2023 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem is niet het medium. Het probleem zit hem in de afleiding van de continuďteit van de contacten. De fomo dus, zoals net al genoemd. Die verdwijnt niet als de telefoon in een kluisje ligt in plaats van in een telefoontas voor in het lokaal, of in een broekzak.
Strikt genomen wel jaquote:Op dinsdag 7 november 2023 14:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Volgens mij blijft dit ook de strekking; het blijft een dringend advies richting scholen.
Zou politiek Den Haag al weten dat je ook kunt appen op een laptop?quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:21 schreef Leandra het volgende:
Met wat er in Magister allemaal gedaan wordt verbaast een mogelijk verbod me steeds meer.
Maar misschien moeten ze dan allemaal een tablet of laptop waarop ze dan in Magister kunnen.
Zou men weten dat je ook dingen kunt blokkeren?quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zou politiek Den Haag al weten dat je ook kunt appen op een laptop?
Gewoon in de ochtend kijken of er les is of niet. Dat ging 20 jaar terug ook zo.quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:21 schreef Leandra het volgende:
Met wat er in Magister allemaal gedaan wordt verbaast een mogelijk verbod me steeds meer.
Maar misschien moeten ze dan allemaal een tablet of laptop waarop ze dan in Magister kunnen.
Dat riep ik bij de eerste berichten hierover al. Volgens mij is ook de enige reden dat het geen wet is maar een 'dringende oproep' dat de regering dit helemaal niet mag besluiten. De inrichting van het onderwijs is namelijk aan de scholen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 13:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is überhaupt van der zotte dat de politiek zich hier mee inlaat. Laat de (directie van) de school dit lekker zelf regelen.
Dit is op geen enkele manier wat ik zeg, hč.quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:47 schreef Cpt.Crow het volgende:
Ik vind het wel erg makkelijk praten allemaal zeg. Kinderen zijn verslaafd en hebben zonder mobiel ook last. Dus geef ze maar gewoon hun mobiel.
Wel degelijk. Je probeert het op 'het medium' te gooien maar dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is op geen enkele manier wat ik zeg, hč.
Je kunt per wet er doorheen rammen wat je wil. Ik zou niet direct zeggen dat dit strijdig is met art. 23 en zo wel dna nog is de wetgever de enige die over de interpretatie daarvan gaat. Maar het zou enorme overregulering zijn.quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat riep ik bij de eerste berichten hierover al. Volgens mij is ook de enige reden dat het geen wet is maar een 'dringende oproep' dat de regering dit helemaal niet mag besluiten. De inrichting van het onderwijs is namelijk aan de scholen.
Maar als er maar genoeg stukken in de krant staan, dan is men in Den Haag altijd van mening dat er een nieuwe wet moet komen. Of die nu effectief is of niet.
Verslaafd zijn is overigens wel een overdrijving, denk ik. Dat etiket wordt naar mijn zin veel te snel op van alles geplakt omdat de implicatie dat je dan dus een patient en slachtoffer bent een lekker gevoel is terwijl je gewoon een klootzak bent die onfatsoenlijk bezig isquote:Op dinsdag 7 november 2023 14:49 schreef Nielsch het volgende:
Ik ben helemaal voor een telefoonverbod op school maar laten we asjeblieft niet doen alsof ALLEEN kinderen verslaafd zijn aan hun mobiel. Volwassenen zijn net zo verslaafd. Overal om me heen zie ik ouders hun jonge kinderen negeren omdat ze op hun mobiel zitten. In de TK kun je geen debat kijken of 90% van de kamerleden zit op een mobiel te kutten.
Ik verbaas me altijd aan die gezinnen in een restaurant, die dan met z'n allen op hun mobiel zitten ipv praten...quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:49 schreef Nielsch het volgende:
Ik ben helemaal voor een telefoonverbod op school maar laten we asjeblieft niet doen alsof ALLEEN kinderen verslaafd zijn aan hun mobiel. Volwassenen zijn net zo verslaafd. Overal om me heen zie ik ouders hun jonge kinderen negeren omdat ze op hun mobiel zitten. In de TK kun je geen debat kijken of 90% van de kamerleden zit op een mobiel te kutten.
Heb je al eens leraar gezien die alleen op zijn mobiel zit de hele tijd en geen les zit te geven.quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:49 schreef Nielsch het volgende:
Die zal er vast ook wel zijn. Leraren zijn tenslotte net mensenquote:Op dinsdag 7 november 2023 15:50 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Heb je al eens leraar gezien die alleen op zijn mobiel zit de hele tijd en geen les zit te geven.
Het is lang geleden dat ik op school zat. Ik had wel een economieleraar met een Nokia 3310 die gewoon tijdens de les werd gebeld. Dan nam ie ook gewoon op en ging ie een gesprek voeren (op de gang).quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:50 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Heb je al eens leraar gezien die alleen op zijn mobiel zit de hele tijd en geen les zit te geven.
Yup, ik ook.quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:52 schreef KingRadler het volgende:
Ik heb nog meegemaakt een Tamagotchi verbod op de middelbare school.
Iedereen Tamagotchi inleveren bij de leraar.
Ik heb de tijd ook nog meegemaakt dat je op je 16e gewoon legaal bier mocht drinkenquote:Op dinsdag 7 november 2023 16:35 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het is lang geleden dat ik op school zat. Ik had wel een economieleraar met een Nokia 3310 die gewoon tijdens de les werd gebeld. Dan nam ie ook gewoon op en ging ie een gesprek voeren (op de gang).
Verder wel toffe kerel. Heeft ooit een rondleiding geregeld bij de Heineken Fabriek waar we in een apart lokaal onbeperkt bier konden drinken. Allemaal meiden en jongens van 15 en 16 in 4 vwo. Toen kon dat nog. Tegenwoordig zou ie ontslagen worden.
In de verslavingszorg hebben ze het hier over een gedragsverslaving. Wanneer je bijvoorbeeld zonder na te denken je telefoon oppakt, je favo social media opent en denkt: wat wilde ik eigenlijk doen? Is dat een teken van verslaving. Of wanneer je je telefoon vergeet en totaal in de stress raakt (compulsieve reactie) en je gedrag ernaar zet die exact hetzelfde is als verslavingsgedrag aan chemische middelen (teruggaan om je telefoon te halen vs in de avond omrijden naar het tankstation om peuken te halen bijv.) is er ook een. En zo zijn er nog heel veel triggers die een telefoon verslavend kunnen laten zijn (spelletjes, contact met anderen, reacties op fok afwachten en op reageren, etc etc).quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Verslaafd zijn is overigens wel een overdrijving, denk ik. Dat etiket wordt naar mijn zin veel te snel op van alles geplakt omdat de implicatie dat je dan dus een patient en slachtoffer bent een lekker gevoel is terwijl je gewoon een klootzak bent die onfatsoenlijk bezig is
Ik ook uiteraard. Donderdagavond biertjes drinken en dan vrijdag eerste 2 uur gym skippen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:51 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik heb de tijd ook nog meegemaakt dat je op je 16e gewoon legaal bier mocht drinken
Lekker op vrijdagmiddag de kroeg in in de stad.
Ik moest aan een oude reclame denken:quote:Op dinsdag 7 november 2023 17:24 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
In de verslavingszorg hebben ze het hier over een gedragsverslaving. Wanneer je bijvoorbeeld zonder na te denken je telefoon oppakt, je favo social media opent en denkt: wat wilde ik eigenlijk doen? Is dat een teken van verslaving. Of wanneer je je telefoon vergeet en totaal in de stress raakt (compulsieve reactie) en je gedrag ernaar zet die exact hetzelfde is als verslavingsgedrag aan chemische middelen (teruggaan om je telefoon te halen vs in de avond omrijden naar het tankstation om peuken te halen bijv.) is er ook een. En zo zijn er nog heel veel triggers die een telefoon verslavend kunnen laten zijn (spelletjes, contact met anderen, reacties op fok afwachten en op reageren, etc etc).
In je brein is er niet heel veel verschil.
Ik vind het een prima besluit, overigens.
Ik had van de 6 jaar VWO de laatste 4 jaar altijd gym op de laatste 2 uren van de vrijdag.quote:Op dinsdag 7 november 2023 17:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik ook uiteraard. Donderdagavond biertjes drinken en dan vrijdag eerste 2 uur gym skippen.
Is het ook nooit geweest. Maar de handhaving was nogal variabel. Gaat hiermee overigens ook gewoon gebeurenquote:Op dinsdag 7 november 2023 17:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
Dat het überhaupt ooit breed toegestaan is. Dat vind ik nog het meest merkwaardige.
Ik zat in 1999 in de eerste en toen had ik een klasgenootje met een swing pocketline.quote:Op dinsdag 7 november 2023 17:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
Dat het überhaupt ooit breed toegestaan is. Dat vind ik nog het meest merkwaardige.
Verschil is wel dat we in de jaren '00 niet met elkaar aan het sms-en waren tijdens de lessen. Dat konden we niet betalenquote:Op woensdag 8 november 2023 08:21 schreef 111210 het volgende:
Overigens had 2/3 jaar later een groot gedeelte een nokia en is het langzaam maar geaccepteerd.
Deze dingen. Roze telefoons, gericht ontworpen voor meisjes. Geen probleem, destijds.quote:Op woensdag 8 november 2023 11:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Verschil is wel dat we in de jaren '00 niet met elkaar aan het sms-en waren tijdens de lessen. Dat konden we niet betalen
Waar in de pauze met name snake op werd gespeeld, meer kon je er niet mee (ja bellen en smsen, maar dat was te duur met beltegoed). Bizar dat dat slechts 20 jaar geleden is eigenlijkquote:Op woensdag 8 november 2023 08:21 schreef 111210 het volgende:
Overigens had 2/3 jaar later een groot gedeelte een nokia en is het langzaam maar geaccepteerd.
Dan krijgen ze het op de huid van ouders/leerlingen. Als het via wet wordt geregeld kunnen ze het er nog niet mee eens zijn maar kan de school hen doorverwijzen naar de overheid.quote:Op woensdag 8 november 2023 12:20 schreef Nober het volgende:
Waarom kan een school dit niet zelf regelen?
Rondleiding in de brouwerij, inclusief "proeven" (zuipen) was de standaard voor leerlingen die economie als vak hadden bij mij op school. Eigenlijk best bizar, ik vraag me af of de school daar geld voor kreeg.quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:35 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het is lang geleden dat ik op school zat. Ik had wel een economieleraar met een Nokia 3310 die gewoon tijdens de les werd gebeld. Dan nam ie ook gewoon op en ging ie een gesprek voeren (op de gang).
Verder wel toffe kerel. Heeft ooit een rondleiding geregeld bij de Heineken Fabriek waar we in een apart lokaal onbeperkt bier konden drinken. Allemaal meiden en jongens van 15 en 16 in 4 vwo. Toen kon dat nog. Tegenwoordig zou ie ontslagen worden.
Dit is de ene reden dat ik tegenstander ben van dit centralistische verbod (dat geen verbod is).quote:Op woensdag 8 november 2023 12:36 schreef Cherni het volgende:
Lijkt mij dat scholen dat zelf dienen in te vullen. Niet een overheid.
En met een plasketting naar 't toilet. Ze weten niet beter.quote:de mobieltjes in een speciale mobieltjestas
Dat kon op die pocketline niet eensquote:Op woensdag 8 november 2023 12:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waar in de pauze met name snake op werd gespeeld, meer kon je er niet mee (ja bellen en smsen, maar dat was te duur met beltegoed). Bizar dat dat slechts 20 jaar geleden is eigenlijk
Doet ook denken aan happy slapping van jaren geleden.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 17:03 schreef maily het volgende:
[..]
Happy slapping, post van mij hier boven.quote:Op woensdag 8 november 2023 11:08 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Deze dingen. Roze telefoons, gericht ontworpen voor meisjes. Geen probleem, destijds.
[ afbeelding ]
Ik vraag me altijd af wat mensen als Marianne nu eigenlijk van leraren verwachten. Dat het een soort semi-psychologen worden die naast kennisoverdracht ook nog eens moeten zorgen voor zaken die allereerst de taak van ouders zijn?quote:Op woensdag 8 november 2023 17:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is de ene reden dat ik tegenstander ben van dit centralistische verbod (dat geen verbod is).
De andere reden is hier te lezen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)m-op-school-a4180153.
Dat is nou juist het probleem die is niet uit vaakquote:Op woensdag 8 november 2023 20:16 schreef MeneerPresident het volgende:
Wat een onzin. Je mag nog altijd zelf bepalen wat je meeneemt in je tas. Zolang je telefoon maar uit staat.
Onderwijs is niet alleen kennisoverdracht. Het is voorbereiden op de maatschappij. Ik zal de eerste zijn om te onderkennen dat wat van die klassieke, en noodzakelijke kennisoverdracht in de afgelopen jaren is ondergeneeuwd. Lees- en schrijfvaardigheid, rekenen, kennis van de maatschappij of het eigen lichaam. En ik ben het ook met je eens dat een groot deel van allerlei door 'experts' omarmde onderwijsvernieuwingen totaal averechts gewerkt heeft. Niet alles wat we vroeger deden is slecht 'omdat het van vroeger is'. Wat dan ook weer geen pleidooi is om het rekenonderwijs van 30 jaar geleden te herintroduceren.quote:Op woensdag 8 november 2023 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af wat mensen als Marianne nu eigenlijk van leraren verwachten. Dat het een soort semi-psychologen worden die naast kennisoverdracht ook nog eens moeten zorgen voor zaken die allereerst de taak van ouders zijn?
Klassieke kennisoverdracht zit al decennia in het verdomhoekje, en daar plukken we nu de wrange vruchten van, taal- en rekenkundig gezien allereerst, maar ook qua topografie en geschiedenis of de meest basale kennis van politieke richtingen. En al die 'dynamische' vernieuwende manieren van lesgeven hebben kennelijk thans vooral tot nóg meer verslechtering geleid.
Nee, dat is niet waar.quote:Op woensdag 8 november 2023 20:16 schreef MeneerPresident het volgende:
Wat een onzin. Je mag nog altijd zelf bepalen wat je meeneemt in je tas. Zolang je telefoon maar uit staat.
Tuurlijk. Want dat is het kenmerk van pubers. Zich uitsluitend bezig houden met nuttige dingen.quote:Op woensdag 8 november 2023 14:53 schreef KingRadler het volgende:
Ze kunnen beter les geven over FOMO en de kinderen uitleggen hoe de telefoon gebruikt kan worden voor nuttige dingen. Dan kan de smartphone weer terug in de klas.
Want?quote:Op woensdag 8 november 2023 12:36 schreef Cherni het volgende:
Lijkt mij dat scholen dat zelf dienen in te vullen. Niet een overheid.
Ik weet vrij zeker dat je dit niet mag meenemen in je tas. Ook niet als hij uit staat.quote:Op woensdag 8 november 2023 20:16 schreef MeneerPresident het volgende:
Dus een mes mee of ander wapen mee naar school nemen is geen probleem, zo lang het maar in de tas zit?quote:Op woensdag 8 november 2023 20:16 schreef MeneerPresident het volgende:
Omdat dit een taak is van ouders en het onderwijs. Waarom moet een overheid weer met een verbod komen. Een overheid die teveel invloed krijgt is nooit goed. Dat werkt ook niet met een verbod onder de 18 geen alcohol. Dat jij graag alles door een overheid wil laten oplossen is je goed recht maar ik sta daar totaal anders in.quote:Op donderdag 9 november 2023 10:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tuurlijk. Want dat is het kenmerk van pubers. Zich uitsluitend bezig houden met nuttige dingen.
[..]
Want?
[..]
Ik weet vrij zeker dat je dit niet mag meenemen in je tas. Ook niet als hij uit staat.
[ afbeelding ]
Nou, vooruit, ik zal hem voor je uitspellen. Kennelijk is dit een heel ingewikkeld concept:quote:Op donderdag 9 november 2023 08:16 schreef MeneerPresident het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Bovendien hoef je echt je tas niet te openen bij een controle
En schijnbaar nemen zij die taak niet serieus genoeg. Of hebben wellicht niet de middelen om die taak succesvol aan te pakken.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:12 schreef Cherni het volgende:
Omdat dit een taak is van ouders en het onderwijs.
Zie bovenstaande.quote:Waarom moet een overheid weer met een verbod komen?
Je zit weer lekker in de zwart-wit modus, zie ik.quote:Een overheid die teveel invloed krijgt is nooit goed.
Ligt er aan wat je criteria zijn. In mijn jeugd was er niemand die er uberhaupt over nadacht, nu hoor ik van alle ouders om mij heen dat ze er in ieder geval bewust mee bezig zijn. Dat is pure winst. Sommige dingen hebben tijd nodig.quote:Dat werkt ook niet met een verbod onder de 18 geen alcohol.
Dat is zeker een probleem. Een verbod op wapenbezit is er trouwens al langer. Een zakmes met een maximale lemmet lengte mocht dan wel maar nam je niet mee naar school alhoewel ik in het middelbare/hoger onderwijs een schilmesje in mijn trommel had zitten om mijn fruit te pellen.quote:Op donderdag 9 november 2023 10:59 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Dus een mes mee of ander wapen mee naar school nemen is geen probleem, zo lang het maar in de tas zit?
Zwart wit modus? Ik heb in het verleden vaak genoeg discussies met je gehad. Van het vuurwerkverbod tot rookverbod etc. Etto weet daar ook alles van. Je weet hoe ik tegenover al die verboden sta, zo ook weer de vuurkorf. Een overheid is noodzakelijk. Maar de laaste jaren slaan ze door met al hun verbod voorstellen.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En schijnbaar nemen zij die taak niet serieus genoeg. Of hebben wellicht niet de middelen om die taak succesvol aan te pakken.
[..]
Zie bovenstaande.
[..]
Je zit weer lekker in de zwart-wit modus, zie ik.
[..]
Ligt er aan wat je criteria zijn. In mijn jeugd was er niemand die er uberhaupt over nadacht, nu hoor ik van alle ouders om mij heen dat ze er in ieder geval bewust mee bezig zijn. Dat is pure winst. Sommige dingen hebben tijd nodig.
Als jij in 1970 had gezegd "Er is een compleet rookverbod in Nederland in 2030" was je door iedereen vierkant uitgelachen. Nu niet meer.
Zeker.quote:
Tsja, als 'het volk' keer op keer laat zien dat ze niet in staat zijn om verantwoordelijk met bepaalde zaken om te gaan en daarmee overlast en/of schade aan de maatschappij berokkenen, dan ben je een onverantwoordelijke overheid als je daar niks mee doet.quote:Ik heb in het verleden vaak genoeg discussies met je gehad. Van het vuurwerkverbod tot rookverbod etc. Etto weet daar ook alles van. Je weet hoe ik tegenover al die verboden sta, zo ook weer de vuurkorf. Een overheid is noodzakelijk. Maar de laaste jaren slaan ze door met al hun verbod voorstellen.
Nee denken dat een overheid maar alles moet oplossen met een verbod is een spiraal naar beneden en mensen gaan uiteindelijk maar alles afschuiven ipv met elkander in gesprek te gaan. Denken dat een overheid wel alles voor je kan oplossen ga ik niet in mee. Dat schiet uiteindelijk door.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker.
[..]
Tsja, als 'het volk' keer op keer laat zien dat ze niet in staat zijn om verantwoordelijk met bepaalde zaken om te gaan en daarmee overlast en/of schade aan de maatschappij berokkenen, dan ben je een onverantwoordelijke overheid als je daar niks mee doet.
Het vuurwerk- en rookverbod en de alcoholwetgeving zijn daar uitstekende voorbeelden van. 'Vrijheid, blijheid' heeft een houdbaarheidsdatum als je deel wil uitmaken van een 'samen'leving.
Helemaal mee eens. Sommige mensen willen graag de vrijheid om een vuurtje te stoken, andere mensen de vrijheid om schone longen te houden en hun raam open te zetten in de zomer zonder dat de hele kamer blauw staat van de rook. Wetgeving is het afwegen van vrijheden tegen elkaar. Vrijheid is niet: doen waar je zin in hebt en een ander heeft de consequenties maar te slikken.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker.
[..]
Tsja, als 'het volk' keer op keer laat zien dat ze niet in staat zijn om verantwoordelijk met bepaalde zaken om te gaan en daarmee overlast en/of schade aan de maatschappij berokkenen, dan ben je een onverantwoordelijke overheid als je daar niks mee doet.
Het vuurwerk- en rookverbod en de alcoholwetgeving zijn daar uitstekende voorbeelden van. 'Vrijheid, blijheid' heeft een houdbaarheidsdatum als je deel wil uitmaken van een 'samen'leving.
Hoe wil je gaan bereiken dat mensen in gesprek gaan en naar elkaar luisteren dan? Ik denk dat kijken naar de overheid voor oplossingen een gevolg is en niet een oorzaak.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nee denken dat een overheid maar alles moet oplossen met een verbod is een spiraal naar beneden en mensen gaan uiteindelijk maar alles afschuiven ipv met elkander in gesprek te gaan. Denken dat een overheid wel alles voor je kan oplossen ga ik niet in mee. Dat schiet uiteindelijk door.
In gesprek gaan met buren is niet mogelijk? Mijn buurman draait zo nu en dan op een behoorlijk niveau Opera muziek(kutmuziek, totaal niet mijn smaak) en in de zomer spelende kleinkinderen in de tuin. Ik heb hem mijn rooster gegeven zodat hij kan zien waar ik nachtdienst heb. En dat werkt prima. De kleinkinderen spelen dan nog wel in de tuin maar niet zo luidruchtig etc. Opgelost. Ik zou de laatste zijn om een verbod in te stellen op spelende kinderen in de tuin die mijn nachtrust zouden kunnen verstoren.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:59 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Sommige mensen willen graag de vrijheid om een vuurtje te stoken, andere mensen de vrijheid om schone longen te houden en hun raam open te zetten in de zomer zonder dat de hele kamer blauw staat van de rook. Wetgeving is het afwegen van vrijheden tegen elkaar. Vrijheid is niet: doen waar je zin in hebt en een ander heeft de consequenties maar te slikken.
Meer zwart-wit denken. Als je termen zoals 'nooit', 'altijd', 'moet alles' gebruikt in je argumenten, doe je aan zwart-wit denken. Waarvan akte.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:57 schreef Cherni het volgende:
Nee denken dat een overheid maar alles moet oplossen met een verbod is een spiraal naar beneden
en mensen gaan uiteindelijk maar alles afschuiven ipv met elkander in gesprek te gaan. Denken dat een overheid wel alles voor je kan oplossen ga ik niet in mee. Dat schiet uiteindelijk door.
Dat zullen ouders, onderwijs en eventueel de wijkagent kinderen moeten bijbrengen. Vroeger was het zeker niet beter maar als je als kind de fout in ging kon dat maar werd je wel een en ander bijgebracht. En juist door al die verboden en gepamper word dit nog nauwelijks geleerd.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:02 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Hoe wil je gaan bereiken dat mensen in gesprek gaan en naar elkaar luisteren dan? Ik denk dat kijken naar de overheid voor oplossingen een gevolg is en niet een oorzaak.
Ga maar eens in gesprek met een groep tokkies met zwaar vuurwerk. Geef ze meteen ook even je rooster.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:08 schreef Cherni het volgende:
In gesprek gaan met buren is niet mogelijk?
Ik heb 800W aan speakers in mijn woonkamer staan en de enige buren die dat weten zijn degenen die bij mij binnen zijn geweest. Dus ik zie geen enkele reden waarom jij de operamuziek van je buurman zou moeten horen.quote:Mijn buurman draait zo en dan op een behoorlijk niveau Opera muziek
Alles wat je niet bevalt wil je oplossen met een verbod. Dat blijkt wel uit de discussies die we in het verleden hebben gehad. Bovendien ben je erg selectief met je quotes. Maar de kern waar het om draait vergeet je voor het gemak maar even.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Meer zwart-wit denken. Als je termen zoals 'nooit', 'altijd', 'moet alles' gebruikt in je argumenten, doe je aan zwart-wit denken. Waarvan akte.
Zwart-wit.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:27 schreef Cherni het volgende:
Alles wat je niet bevalt wil je oplossen met een verbod.
Mensen doen vaak onbewust dingen. Ik zal ook wel eens onbewust iets doen waar een ander last van zou kunnen hebben. Iemand spreekt mij maar aan als hem iets niet bevalt.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ga maar eens in gesprek met een groep tokkies met zwaar vuurwerk. Geef ze meteen ook even je rooster.
[..]
Ik heb 800W aan speakers in mijn woonkamer staan en de enige buren die dat weten zijn degenen die bij mij binnen zijn geweest. Dus ik zie geen enkele reden waarom jij de operamuziek van je buurman zou moeten horen.
Deelnemen aan een samenleving betekent m.i. je vantevoren afvragen of iets kan, niet gaan wachten tot iemand achteraf komt klagen.
Onbewust vuurwerk afsteken? Onbewust roken? Onbewust alcohol drinken? Onbewust je mobiel mee naar school nemen?quote:
Doh? Dat jij een heilige bent oke. Ja ik heb onbewust gerookt bij bepaalde situaties. Ik zeg mogelijk onbewust dingen tegen iemand die daar niet vrolijk van zal worden. Maar dat is ook wederzijds. En misschien doe ik wel meer dingen die een ander niet bevalt. Bovendien kan ik mij voorstellen dat je onbewust je mobiel naar school meeneemt vanwege automatisme. En als een onderwijzer je zegt het mobieltje uit te zetten en in je tas te laten zitten is het prima als dat het beleid van de school zou zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 12:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Onbewust vuurwerk afsteken? Onbewust roken? Onbewust alcohol drinken? Onbewust je mobiel mee naar school nemen?
We zijn aangeland bij de dooddoener van iedereen 'die het er niet mee eens is'.quote:
Dat is geen antwoord op mijn vraag maar ontwijk je de zaak wat ik wel verwacht had.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We zijn aangeland bij de dooddoener van iedereen 'die het er niet mee eens is'.
Wat een onzin weer. Je hebt gewoon recht op onderwijs. Een leraar die je eruit stuurt omdat je je tas niet wil openen heeft later bij de rechter wel grotere problemen. Een reden om eruit gestuurd te worden is alleen geldig als je de les verstoort. Dit doe je niet omdat je toevallig je tas niet wilt laten zien. De leraar moet gewoon lesgeven en niet een of andere douanier naspelen.quote:Op donderdag 9 november 2023 11:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, vooruit, ik zal hem voor je uitspellen. Kennelijk is dit een heel ingewikkeld concept:
Stap 1: leraar vraagt aan leerling: "Beste Pietje, je hebt je telefoon in je tas. Die mag je aan mij geven, want dat zijn de regels. Aan het einde van de dag kun je hem ophalen bij de hoge pief."
Stap 2: Leerling zegt "nee hoor"
Stap 3: Leraar vraagt "laat maar zien dan".
Stap 4a: Leerling is ook niet gek, staat dat toe en is alsnog zijn telefoon kwijt. Einde stappenplan.
of
Stap 4b: Leerling volgt jouw voorstel en zegt 'Dat mag u helemaal niet meneer, dit is mijn tas'.
Prima joh, gaan we over naar stap 5:
Stap 5: Leerling moet zich melden bij de hoge pief, die vraagt het nog even wat dringender, belt eventueel ouders en afhankelijk van de uitkomst volgt een sanctie variërend van nablijven tot schorsing.
Mocht het bij stap 1 niet gaan over een telefoon maar over verboden waren, zoals drugs, vuurwerk of wapens, dan is er ook nog een stap 6: Hoge Pief belt de wijkagent en die mag wel in de tas kijken. Wat dan stap 7 wordt laat ik aan je eigen verbeelding over.
Dus, korte conclusie: Zelfs als een school niet in een tas zou mogen kijken, dan nog zijn er voldoende dingen die een school wel legaal kan doen om te zorgen dat leerlingen zich aan de, eveneens legale, schoolregels houden.
Tuurlijk. Hoe moet je anders je appel schillen. Wapens meenemen die verboden zijn is sowieso al verboden, ook op straat. De school is daar niet opeens een uitzondering in ofzoquote:Op donderdag 9 november 2023 10:59 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Dus een mes mee of ander wapen mee naar school nemen is geen probleem, zo lang het maar in de tas zit?
Ja, dat weet ik. Het iis er niet en dat gaat er ook niet komen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:04 schreef KingRadler het volgende:
weet iemand of er al een laptop verbod is tijdens de les?
Jij weet natuurlijk beter als mij dat deze hulpmiddelen niet meer weg te denken zijn in deze tijdquote:Op vrijdag 10 november 2023 09:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Het iis er niet en dat gaat er ook niet komen.
Ik zou niet weten hoe ze dat zouden moeten doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:04 schreef KingRadler het volgende:
weet iemand of er al een laptop verbod is tijdens de les?
Ga maar eens een boekverslag schrijven met pen en papier. Ja, ik weet dat we dat in de kruikentijd ook moesten, maar het lijkt me toch niet de ambitie om daarnaar terug te gaan.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou niet weten hoe ze dat zouden moeten doen.
Mijndochter had vorig jaar voor physics niet eens een boek, maar alles volledig op de laptop. Was bepaald niet ideaal, want een boek is toch wel erg fijn, maar verbiedt maar eens een laptop in de klas als de hele lesstof erop staat.
Ja en nee, de huidige generatie pubers kan steeds slechter lezen, schrijven en rekenen. Dat komt ook door de digitalisering natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
Ga maar eens een boekverslag schrijven met pen en papier. Ja, ik weet dat we dat in de kruikentijd ook moesten, maar het lijkt me toch niet de ambitie om daarnaar terug te gaan.
Nee, dat komt door onverstandige onderwijskundige keuzes en niet door digitalisering op zich. Je schrijfvaardigheid is op zich niet afhankelijk van of je een pen of een keyboard gebruikt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja en nee, de huidige generatie pubers kan steeds slechter lezen, schrijven en rekenen. Dat komt ook door de digitalisering natuurlijk.
Is ook niet meer te doen. Ik gebruikte de laatste jaren een typemachine. Geklooi met typelint en voor afbeeldingen naar de bieb om daar een copy van te maken en er een sticker van te maken. Veel werk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ga maar eens een boekverslag schrijven met pen en papier. Ja, ik weet dat we dat in de kruikentijd ook moesten, maar het lijkt me toch niet de ambitie om daarnaar terug te gaan.
Dan moet ik je op je woorden geloven. Persoonlijk en daarom geloof ik je best is mijn handschrift uitstekend. Dat krijg ik te horen van anderen in mijn omgeving. Ook minder spelfouten etc als ik schrijf. Mogelijk komt dat doordat schrijven mij rust geeft en beter nadenk wat ik schrijf. Met een keyboard voel ik mij gejaagd en daardoor veel meer spelfouten. Nu is de Nederlandse taal niet mijn beste kant en dat ook nooit geweest. Maar dit is mijn persoonlijk gevoel waarbij ik ervan uitga dat het geen verschil zou moeten uitmaken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat komt door onverstandige onderwijskundige keuzes en niet door digitalisering op zich. Je schrijfvaardigheid is op zich niet afhankelijk van of je een pen of een keyboard gebruikt.
Ja, maar er zit een verschil tussen schrijfvaardigheid en handschrift hč. Dat kinderen, jongeren en uiteindelijk ook ouderen slechter met de hand schrijven lijkt me een feit, maar is dat een probleem? Je moet het niet verwarren met taalvaardigheid: woordenkennis, grammatica, spelling en stijl. Dat kan allemaal uitstekend digitaal mits goed onderwezen, en op voorwaarde dat je voldoende meters maakt. Met name dat laatste is een groot probleem.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan moet ik je op je woorden geloven. Persoonlijk en daarom geloof ik je best is mijn handschrift uitstekend. Dat krijg ik te horen van anderen in mijn omgeving. Ook minder spelfouten etc als ik schrijf. Mogelijk komt dat doordat schrijven mij rust geeft en beter nadenk wat ik schrijf. Met een keyboard voel ik mij gejaagd en daardoor veel meer spelfouten. Nu is de Nederlandse taal niet mijn beste kant en dat ook nooit geweest. Maar dit is mijn persoonlijk gevoel waarbij ik ervan uitga dat het geen verschil zou moeten uitmaken.
Alsjeblieft nietquote:Op vrijdag 10 november 2023 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt. Het is ook een zinloze vraag.quote:
quote:Op donderdag 9 november 2023 17:57 schreef MeneerPresident het volgende:
[..]
Wat een onzin weer. Je hebt gewoon recht op onderwijs. Een leraar die je eruit stuurt omdat je je tas niet wil openen heeft later bij de rechter wel grotere problemen. Een reden om eruit gestuurd te worden is alleen geldig als je de les verstoort. Dit doe je niet omdat je toevallig je tas niet wilt laten zien. De leraar moet gewoon lesgeven en niet een of andere douanier naspelen.
Bovendien gaat het al fout bij stap 1 want een leraar heeft geen rontgenogen en kan dus helemaal niet weten dat je je telefoon in de tas hebt zitten.
Uiteraard civielquote:Op vrijdag 10 november 2023 18:11 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]![]()
Wordt dat dan een civiele zaak of een strafzaak, als die leraar voor de rechter komt?
Succes daarmee, want ik kan me geen artikel voorstellen, waarin de bevoegdheid van een docent om de orde te handhaven, wordt beperkt. Uiteraard buiten het strafrechtelijke.quote:
Het is wel grappig. Eerste keer dat ik me echt oud voel. Wij hadden dan wel al mobiele telefoons maar het spannenste was Snake.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 11:16 schreef SnertMetChoco het volgende:
Er stond een vrij lang artikel in de Volkskrant over het "dringende" advies van de overheid mobieltjes te verbieden een maand na dato:
‘Ik schrik haast als ik een telefoon zie’
Alsof pubers zulke abstracte concepten snappen. Een groot deel van de volwassenen kan al niet van de telefoon afblijven, bijvoorbeeld tijdens het autorijden.quote:Op woensdag 8 november 2023 14:53 schreef KingRadler het volgende:
Ze kunnen beter les geven over FOMO en de kinderen uitleggen hoe de telefoon gebruikt kan worden voor nuttige dingen. Dan kan de smartphone weer terug in de klas.
quote:Het Koning Willem I College ziet niks in het idee van de MBO Raad voor een telefoonverbod in de klas. Die raad wil richtlijnen opstellen die vergelijkbaar zijn met die in het middelbaar onderwijs.
Het Koning Willem I College (KW1C), met vestigingen in Den Bosch, Oss en Veghel, is lid van de brancheorganisatie. Toch kwam het idee voor de onderwijsinstelling uit de lucht vallen. “We hebben aangegeven om dit de volgende keer eerst aan de leden voor te leggen voordat er zo’n uitspraak gedaan wordt”, zegt de voorzitter van het college van bestuur Jos van Kessel.
Docenten mogen op dit moment zelf bepalen wat ze wel en niet toestaan als het gaat om telefoons in de klas. Het KW1C blijft aan dat beleid vasthouden. “Wij vinden dat mobieltjes in de klas en in praktijksituaties hinderlijk zijn. Maar we zien ook dat mobieltjes ingezet worden om te leren”, zegt Van Kessel. “We werken heel veel met social media. Daar krijgen leerlingen ook les in”, zegt docent evenementen Machteld Walraven.
Eigen verantwoordelijkheid
“Niet onbelangrijk. We hebben voor tachtig procent te maken met volwassen studenten. Je kan met hen ook volwassen afspraken maken”, vindt Van Kessel.
Ook studenten vinden dat. “Het is je eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet op je telefoon zit tijdens de les. Bij ons in de klas doet iedereen gewoon mee. Zelf pak ik de telefoon ook niet altijd. Als je het gaat verbieden, maak je het probleem groter”, denkt Kim Severijns.
Concentratie
Walraven merkt wel een verschil in concentratie. “Als de telefoontjes niet in beeld zijn dan luisteren de studenten beter en doen ze beter mee.”
Studenten zijn het daar juist niet mee eens. Zij zien het juist als middel om de concentratie terug te vinden of te behouden. “Als je continu met de les bezig bent dan heb je geen concentratie meer. Door dan eventjes op je telefoon te kijken komt de concentratie weer terug”, merkt Wies van Brakel.
Sem Funke zegt: “Al zouden ze niet meer op hun telefoon mogen dan verstoren leerlingen de les op een andere manier. Ik gebruik mijn telefoon tijdens de les alleen om muziek te luisteren als we aan het werk zijn.”
https://dtvnieuws.nl/nieu(...)od-in-de-klas-op-mbo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |