Ik ben zelf Tinnitus patiënt en het was (en soms is) een hel. Maar ik weet niet of het verlagen naar 100 decibel de oplossing gaat zijn. Het is namelijk nog steeds best hard maar ik vraag me ook af wat het verlagen met de beleving gaat doen. Bij een band als Rammstein gaat het o.a. om juist dat luide geluid. Je moet het in je lichaam voelen.quote:Concerten Rammstein in Nederland op losse schroeven: juridische zaak over te harde muziek
De concerten van Rammstein op 6 en 7 juli in het Stadspark in Groningen gaan in het uiterste geval niet door. Stichting Natuurbeschermingswacht neemt juridische stappen, omdat de gemeente tot haar verbazing een eenmalige ontheffing heeft verleend voor het verhogen van het geluidsniveau naar 103 decibel. Schandelijk en gevaarlijk, zegt secretaris Geert Starre. ,,Door de opstelling van de luidsprekers zullen bezoekers zelfs mét oordoppen gehoorschade oplopen.”
Normaal gesproken mag het geluid in Groningen volgens het bestemmingsplan niet harder zijn dan 100 decibel, maar het college maakt een uitzondering, omdat Rammstein had gezegd dat ze anders naar een andere locatie zouden gaan. ,,Veel internationale acts, waaronder dus Rammstein, hebben voor hun show 103 decibel nodig. Veel andere steden hanteren ook deze norm. Bij het binnenhalen van topacts naar Groningen is grote concurrentie tussen grote locaties”, zei wethouder Manouska Molema over het besluit. ,,We hebben gekozen voor grootschalige evenementen in het Stadspark. Als je meer mensen op het veld hebt, horen daar andere geluidsnormen bij.”
Natuurbeschermingswacht, een stichting die vaker successen behaalt met soortgelijke procedures, vindt dit onbegrijpelijk. ,,In het gebied rondom het Stadspark zitten tientallen vogelsoorten. Die worden straks allemaal van hun plekje geknald”, vertelt Starre. Ook de bezoekers lopen groot risico. ,,We hebben er een deskundige naar laten kijken en die kwam met een verontrustende conclusie. Het geluid neemt niet met 3, maar met 13 decibel toe. Dat heeft te maken met de indeling van het gebied, en de manier waarop de luidsprekers straks staan opgesteld. Zelfs met oordoppen loopt iedereen daar straks acute gehoorschade op.” Starre verwacht dat er dinsdag of woensdag een zitting plaatsvindt.
Het is de Natuurbeschermingswacht eerder gelukt om evenementen niet door te laten gaan vanwege mogelijk overlast voor de omgeving. Dat kwam Starre op doodsbedreigingen te staan. In september vorig jaar won de stichting nog een grote rechtszaak tegen de provincie Drenthe over een biomassacentrale, die zonder een vergunning in bedrijf zou zijn. Zo laat de Natuurbeschermingswacht zich na 75 jaar ‘nog altijd niet uit het veld slaan’, zegt Starre.
Oordoppen mee!
Weerbureau Weeronline stelt dat inwoners van Groningen voornamelijk op donderdag last kunnen hebben van geluidsoverlast. Er staat dan een zuidwestenwind, wat ervoor kan zorgen dat het geluid vanuit het Stadspark in grote delen van de stad goed te horen is. Vrijdag draait de wind wat meer richting het zuidoosten, waardoor de muziek minder goed hoorbaar is in grote delen van Groningen.
Het verhogen van de geluidsnorm moet voor Rammstein-bezoekers een extra aanleiding geven om oordoppen mee te nemen naar het terrein. Die oordoppen hadden bij hen echter al klaar moeten liggen, zegt Saskia Kloet van kenniscentrum Veiligheid NL. ,,Want ook bij een maximaal geluidsniveau van 100 decibel is het belangrijk om je oren te beschermen. Niet alleen de band produceert geluid, ook het in groten getale aanwezige publiek zal niet muisstil zijn. Op sommige momenten zal het geluidsniveau dus echt hoger zijn dan het maximaal toegestane.”
De eenmalige verhoging van de decibelnorm roept bij deskundigen veel vragen op. ,,Groningen zoekt de grens op en wakkert de discussie aan”, zegt de koninklijk onderscheiden audioloog Jan de Laat. Erik Roelofsen van Stichting Geluidshinder denkt vooral aan omwonenden. ,,Daar maakt 100 of 103 op het terrein echt wel verschil. Met extra maatregelen op het terrein zou je veel geluidreductie kunnen bereiken. Denk aan hogere geluidschermen en technische aanpassingen in de muziekinstallatie waar de bezoeker op het terrein niets van merkt, maar de omgeving wel.”
Audioloog Dyon Scheijen ziet de uitzonderingspositie van Rammstein vooral als een ‘mooie reclamestunt’. ,,Maar het is niet in lijn met waar wij op willen inzetten. Wel op bewustwording van de impact van gehoorklachten in het algemeen. Van gehoorverlies tot aan hyperacusis, tinnitus en overgevoeligheid externe geluiden tot gevolg.” Patiëntenorganisatie Hoormij vindt dat de gemeente zich schuldig maakt aan ‘grof’ beleid.
Niet alleen de band produceert geluid, ook het in groten getale aanwezige publiek zal niet muisstil zijn
Gehoorschade
Artsen waarschuwden vorig jaar in een reeks verhalen in deze krant voor een toename van gehoorschade bij jongeren. Het leidde tot een landelijke rel. Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) wil diverse maatregelen nemen om gehoorschade terug te dringen, maar vindt het te ver gaan om horecabazen en concertorganisatoren te verplichten iets aan het geluid te doen, maakte hij woensdag bekend. Wat Van Ooijen wel gaat doen? De verkoop van oordoppen stimuleren in horecazaken, het convenant uitbreiden met meerdere partners, gehoorschade bij kinderen structureler opsporen en de kwaliteit van koptelefoons extra laten toetsen door de NVWA.
De Gezondheidsraad adviseerde vorig najaar om een grens in te stellen van 100 decibel voor versterkte muziek, om gehoorschade bij jongeren te beperken. Er is nu geen wettelijk maximum, wel een vrijblijvende afspraak om niet boven de 103 decibel uit te komen. Een verschil van 3 decibel lijkt weinig, maar in de muziekwereld betekent dit een halvering van het geluid.
In de praktijk staat versterkte muziek volgens staatssecretaris Van Ooijen in de meeste gevallen al zachter dan die bovengrens. Een wettelijk maximum kan ‘leiden tot onwerkbare situaties’ vreest de bewindsman. Bijvoorbeeld door gejuich en applaus kan het geluid onbedoeld boven de grens uitkomen.
110.000 bezoekers
Op de twee concerten van Rammstein komen in totaal 110.000 mensen af. Het zijn de eerste shows van de Duitse groep op Nederlandse bodem sinds de beschuldigingen van seksueel wangedrag richting frontman Till Lindemann. Meerdere vrouwen zouden zijn gedrogeerd of zouden tegen hun wil seks hebben gehad.
De gemeente Groningen wil niet reageren op de juridische procedure van Natuurbeschermingswacht en verwijst door naar de rechtbank. Een woordvoerder bevestigt dat er een verzoekschrift binnen is gekomen. Nadere details worden spoedig verwacht. Ook vereniging Stadspark Natuurlijk gaf eerder aan bezwaar te maken, maar in welke vorm is nog onduidelijk.
quote:Hoe wordt die schade veroorzaakt? Nou dit gebeurt wanneer je lange tijd luistert naar een hoog volume. Schade vindt plaats bij ongeveer 85dB, wat iets luider is dan een gemiddelde vuilniswagen. Volgens sommige onderzoeken luistert de gemiddelde persoon naar oordopjes met een volume van 110 - 120dB.
We zijn er nog lang niet!!quote:Op maandag 3 juli 2023 18:27 schreef tesssssssss het volgende:
Dus niet roken, niet drinken, geen drugs, geen Rammstein.
Geen seks met Till.
Voor de rest mogen alle leuke dingen nog![]()
Gezellig wordt het wel op mijn uitvaart. Jammer dat sommige mensen niet horen hoe totale stilte is. Zo moet het zijn.quote:
'Ik heb een kutleven, dus moet jij het ook krijgen'.quote:Op maandag 3 juli 2023 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
In Leeuwarden hebben ze "Welcome to the Village" ook al weggejaagd.
Blijkbaar moeten alle festivals en concerten kapot.
Ik stond daar (voor de corona) bij Sven Hammond in de tent en zelfs als de band niet speelde en het publiek geluid maakte, was het te luidDus voortijdig de tent uit.
Intussen is dat festival gestopt.
Maar is dit niet een beetje raar? Dat je oordoppen nodig hebt?quote:Op maandag 3 juli 2023 20:50 schreef pvdplanet het volgende:
115 decibel piek bij Rammstein in Bern en leef nog. Paar oordopjes en het is goed te doen.
quote:De Raad van State buigt zich woensdag om 10.00 uur in een zitting over de concerten van de Duitse metalband Rammstein in Groningen. De zitting gaat over de zogenoemde ontbrandingsvergunning die het college van Gedeputeerde Staten van Groningen heeft verleend voor de concerten van Rammstein op 6 en 7 juli in het Stadspark in Groningen. Die vergunning maakt het mogelijk vuurwerk af te steken bij de concerten.
Dit.quote:Op maandag 3 juli 2023 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
In Leeuwarden hebben ze "Welcome to the Village" ook al weggejaagd.
Blijkbaar moeten alle festivals en concerten kapot.
Ik stond daar (voor de corona) bij Sven Hammond in de tent en zelfs als de band niet speelde en het publiek geluid maakte, was het te luidDus voortijdig de tent uit.
Intussen is dat festival gestopt.
Naast de beleving (anders kan je net goed thuis gaan luisteren) moet je ook het geschreeuw / gepraat van de toeschouwers overstemmen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:10 schreef Farenji het volgende:
Ik zal wel als een oude lul overkomen, maar waarom moet muziek zo hard dat je oordoppen nodig hebt? Dan kan de muziek toch ook minder hard, zonder oordoppen? Of moet de muziek zo hard om het constant door de muziek lullende Nederlandse publiek te overstemmen?
Volgens mij is dat vooral om de muziek te voelen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:10 schreef Farenji het volgende:
Ik zal wel als een oude lul overkomen, maar waarom moet muziek zo hard dat je oordoppen nodig hebt? Dan kan de muziek toch ook minder hard, zonder oordoppen? Of moet de muziek zo hard om het constant door de muziek lullende Nederlandse publiek te overstemmen?
Ik verdenk dat die natuurstichtingen het express op het laatste moment doen. Dat mag van mij wel eens aangepakt worden, dat ze rechtzaken gewoon aan het begin doen ipv paar dagen daarvoor een evenement.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:06 schreef TheVulture het volgende:
De klaagmaatschappij anno 2023 in een notendop. Je zult andere mensen toch eens een leuke avond uit willen bezorgen.
Ik snap ook totaal niet waarom dit nu last minute allemaal speelt, terwijl die concerten al tijden geleden zijn aangekondigd.
Maar is dat zoveel waard dat je je gehoor er door wil laten verkloten? Ook met oordoppen kun je daar gehoorschade van krijgen. En die is permanent, dat gehoor krijg je nooit meer terug.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:20 schreef descon het volgende:
[..]
Naast de beleving (anders kan je net goed thuis gaan luisteren) moet je ook het geschreeuw / gepraat van de toeschouwers overstemmen.
En niet alleen op 1 meter van de speakers maar ook op 20 meter.
Of een paar honkbalknuppels, die voel je pas echt lekker!quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij is dat vooral om de muziek te voelen.
Mss wordt het tijd voor een paar carbidbussen op het podium
Dit dus. Pure treiterij.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:06 schreef TheVulture het volgende:
De klaagmaatschappij anno 2023 in een notendop. Je zult andere mensen toch eens een leuke avond uit willen bezorgen.
Ik snap ook totaal niet waarom dit nu last minute allemaal speelt, terwijl die concerten al tijden geleden zijn aangekondigd.
Je moet niet elk weekend met je bakkes voor de speakers hangen. Keertje kan best.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Maar is dat zoveel waard dat je je gehoor er door wil laten verkloten? Ook met oordoppen kun je daar gehoorschade van krijgen. En die is permanent, dat gehoor krijg je nooit meer terug.
Het verschil tussen 100 en 103 dB is ook nogal wat. Veel mensen denken misschien "dat is maar drie procent meer, wat scheelt dat?" maar dat is dus niet zo. Decibel is een logaritmische schaal, elke 10dB erbij betekent 10 keer zo hard.
De geluidsmensen staan zo'n beetje elk weekend op zulke evenementen. Das natuurlijk wel anders als de gemiddelde bezoeker.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Bovendien naarmate mensen dover worden door te hard geluid, moet het geluid ook steeds harder. Je ziet het ook vaak bij geluidsmensen die vaak gehoorschade hebben, dan zetten ze het geluid niet alleen veel te hard maar stoppen ze er ook veel te veel hoog in omdat ze dat zelf nauwelijks nog horen omdat al hun trilhaartjes al kapot gebeukt zijn.
Was hij al veroordeeld dan?quote:Op maandag 3 juli 2023 18:25 schreef Jahr00n het volgende:
Ze zouden ze moeten weigeren vanwege erg slechte muziek of aanrandingspraktijken
Te harde muziek luisteren is voor iedereen een eigen keuze.
Dat is niet waar. Gehoorschade door te hard geluid is permanent. Het zijn gebroken/afgestorven trilhaartjes in je oren. Die genezen niet en komen ook echt niet meer terug. Je hoort vaak eerst een piep doordat het haartje breekt en constant een "signaal" af gaat geven, als je geluk hebt gaat die piep na een tijdje weg, doordat het trilhaartje volledig afsterft, maar dan is je gehoor dus wel achteruit gegaan. Als je pech hebt zit je de rest van je leven met een gekmakende piep in je oren. Anders eens hier kijken: LIF / Tinnitus / oorsuizen / piep in je oor / hyperacusis. Deel #10quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:53 schreef descon het volgende:
Tis net zo als teveel alcohol zuipen, keer een avondje doorzakken herstel je wel van.
Nope... het probleem is iets anders.. Ja je haartje breekt af, maar geeft geen signaal meer... Brein denkt: "Wtf ik krijg geen signaal meer" om vervolgens zelf maar dat geluid te verzinnen. Vergelijkbaar met fantoompijn dus.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Gehoorschade door te hard geluid is permanent. Het zijn gebroken/afgestorven trilhaartjes in je oren. Die genezen niet en komen ook echt niet meer terug. Je hoort vaak eerst een piep doordat het haartje breekt en constant een "signaal" af gaat geven, als je geluk hebt gaat die piep na een tijdje weg, doordat het trilhaartje volledig afsterft, maar dan is je gehoor dus wel achteruit gegaan. Als je pech hebt zit je de rest van je leven met een gekmakende piep in je oren. Anders eens hier kijken: LIF / Tinnitus / oorsuizen / piep in je oor / hyperacusis. Deel #10
Bron: https://www.ad.nl/show/nu(...)-op-de-rol~a46e76fb/quote:Nu óók vuurwerk mikpunt van kritiek bij Rammstein-concerten, tweede rechtszaak op de rol
De Raad van State buigt zich woensdag om 10.00 uur in een zitting over de concerten van de Duitse metalband Rammstein in Groningen. De zitting gaat over de zogenoemde ontbrandingsvergunning die het college van Gedeputeerde Staten van Groningen heeft verleend voor de concerten van Rammstein op 6 en 7 juli in het Stadspark in Groningen. Die vergunning maakt het mogelijk vuurwerk af te steken bij de concerten.
Showredactie 04-07-23, 14:23 Laatste update: 14:55
De stichting Natuurbeschermingswacht uit Meppel, die ook bezwaar maakt tegen het aantal decibel, is het óók niet eens met de ontbrandingsvergunning. De natuurclub wil voorkomen dat de concerten plaatsvinden en heeft bij de rechtbank Noord-Nederland gevraagd om alle vergunningen en toestemmingen voor de concerten te schorsen. Het verzoek om de ontbrandingsvergunning te schorsen is doorgestuurd naar de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, omdat die bevoegd zou zijn om hierover een oordeel te vellen.
De andere toestemmingen en vergunningen voor het concert, die onder meer door de gemeente Groningen zijn verleend, worden door de rechtbank Noord-Nederland behandeld. Die zitting vindt op woensdagmiddag plaats.
Een woordvoerder van de gemeente Groningen liet weten te wachten op het besluit van de rechter en nog geen uitspraken te doen. Organisator Greenhouse Talent heeft eveneens laten weten op dit moment geen uitspraken te doen over de voorlopige voorziening.
Wat de oorzaak ook is, er is nog heel veel onbekend mbt tinnitus en er is momenteel geen echte behandeling mogelijk. Hoe dan ook, mensen worden er compleet krankjorum van en er sommige hebben er zelfs zelfmoord door gepleegd. Ik zou het iig liever voorkomen. Mijn gehoor is veel te waardevol daarvoor. Waardevoller dan "een leuke avond uit" (voorzover bloedende oren een leuke avond te noemen is maar dat zal wel weer aan mij liggen).quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:16 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Nope... het probleem is iets anders.. Ja je haartje breekt af, maar geeft geen signaal meer... Brein denkt: "Wtf ik krijg geen signaal meer" om vervolgens zelf maar dat geluid te verzinnen. Vergelijkbaar met fantoompijn dus.
Dus in veel gevallen van Tinnitus (ook die door gehoorschade) moeten we het niet in de oren maar tussen de oren zoeken voor genezing.
Naja het inzicht dat het probleem in de hersenen zit is wel degelijk een grote doorbraak omdat de wetenschap zich daar nu op kan richten :-).quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat de oorzaak ook is, er is nog heel veel onbekend mbt tinnitus en er is momenteel geen echte behandeling mogelijk. Hoe dan ook, mensen worden er compleet krankjorum van en er sommige hebben er zelfs zelfmoord door gepleegd. Ik zou het iig liever voorkomen. Mijn gehoor is veel te waardevol daarvoor. Waardevoller dan "een leuke avond uit" (voorzover bloedende oren een leuke avond te noemen is maar dat zal wel weer aan mij liggen).
Ben bekend met tinnitus, wat je al aangeeft word het over het algemeen gecorrigeerd. Bij extremen of langdurig ga je er last van krijgen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Gehoorschade door te hard geluid is permanent. Het zijn gebroken/afgestorven trilhaartjes in je oren. Die genezen niet en komen ook echt niet meer terug. Je hoort vaak eerst een piep doordat het haartje breekt en constant een "signaal" af gaat geven, als je geluk hebt gaat die piep na een tijdje weg, doordat het trilhaartje volledig afsterft, maar dan is je gehoor dus wel achteruit gegaan. Als je pech hebt zit je de rest van je leven met een gekmakende piep in je oren. Anders eens hier kijken: LIF / Tinnitus / oorsuizen / piep in je oor / hyperacusis. Deel #10
Vind die alpine serie van iets meer als een 10tje best prima werken voor een concertje ofzo. Ben opzich best een purist kwa geluid.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:37 schreef MatthijsDJ het volgende:
Gewoon vol inzetten op het gebruik van goede oordoppen.. Die hebben veel minder effect op de beleving dan het geluid zachter te zetten. En ja die zijn best prijzig... maar de andere kant als je 100+ euro's uitgeeft aan concerten kan je vast die 120 euro voor goede oordoppen missen.
Ik weet niet hoor hoe oud je bent maar ik ben niet anders gewend en ik loop vanaf de vroege jaren '90 rond op muziekevents. Was het daarvoor anders? Ik kan me niet voorstellen dat de Madonna's en de Queens in de jaren '80 niet hele stadions van deze decibellen voorzagen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:10 schreef Farenji het volgende:
Ik had zaterdag niet kunnen dansen als het geluid zachter had gestaan.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:10 schreef Farenji het volgende:
Of in de mond:quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:16 schreef MatthijsDJ het volgende:
Dus in veel gevallen van Tinnitus (ook die door gehoorschade) moeten we het niet in de oren maar tussen de oren zoeken voor genezing.
Nee. Iedere 10db erbij betekent 10x zoveel vermogen (watt). 100 naar 103db is dus dubbel zoveel vermogen. Maar dubbel vermogen betekent niet dat het dubbel zo hard is. Gemiddeld horen mensen 10db als ongeveer dubbel zo hard.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Maar is dat zoveel waard dat je je gehoor er door wil laten verkloten? Ook met oordoppen kun je daar gehoorschade van krijgen. En die is permanent, dat gehoor krijg je nooit meer terug.
Het verschil tussen 100 en 103 dB is ook nogal wat. Veel mensen denken misschien "dat is maar drie procent meer, wat scheelt dat?" maar dat is dus niet zo. Decibel is een logaritmische schaal, elke 10dB erbij betekent 10 keer zo hard.
quote:Op donderdag 6 juli 2023 16:34 schreef Qarrad het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-gaan-door~aca7e16f/
Jetzt geht's los :8
quote:Na de uitspraak kleedden de rechters zich vlug om naar vrijetijdskleding en sprongen direct in de auto. "Als we doorrijden zijn we nog net op tijd in het Stadspark en kunnen we openingslied Dicke Titten nog net meepakken" aldus rechtbank-woordvoerder Anno Rijpkema.
Wat denk je nou zelf dat de reden is.quote:Op maandag 3 juli 2023 18:25 schreef Jahr00n het volgende:
Ze zouden ze moeten weigeren vanwege erg slechte muziek of aanrandingspraktijken
Te harde muziek luisteren is voor iedereen een eigen keuze.
Klopt..quote:Op donderdag 6 juli 2023 16:50 schreef Ama het volgende:
[..]
Maar ja dit kan je dan over zoveel bands zeggen.
Of gewoon oordoppen..quote:Op donderdag 6 juli 2023 16:53 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt..
Als je je oren wil beschermen, dan moet je niet naar een concert gaan
Bijna, door o.a. in de mond iets te stimuleren, triggeren ze weer iets in je brein wat verlichting zou moeten geven.quote:Op woensdag 5 juli 2023 09:22 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Of in de mond:
https://www.science.org/c(...)chronic-ringing-ears
103dB is wel heel erg hard hoor.quote:
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik ben van de generatie die elk weekend in de grote discotheken zat, luide werkplaatsen had zonder gehoorbescherming, concerten,...quote:
103dB is gegarandeerd gehoorschade-hard als je daar een heel concert in staat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik ben van de generatie die elk weekend in de grote discotheken zat, luide werkplaatsen had zonder gehoorbescherming, concerten,...
Dat was ook luid, maar toen werd daar niet op gelet dus of het 103dB was?
Het luidste wat gehoord heb zijn opstijgende en vlakbij overvliegende straaljagers en die zitten op 170dBquote:Op donderdag 6 juli 2023 18:43 schreef vosss het volgende:
[..]
103dB is gegarandeerd gehoorschade-hard als je daar een heel concert in staat.
Bij discotheken is het toch geen 103dB. Volgens mij eerder rond de 95dB.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik ben van de generatie die elk weekend in de grote discotheken zat, luide werkplaatsen had zonder gehoorbescherming, concerten,...
Dat was ook luid, maar toen werd daar niet op gelet dus of het 103dB was?
Nu wel maar was dat vroeger ook?quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:59 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bij discotheken is het toch geen 103dB. Volgens mij eerder rond de 95dB.
Ja maar dat hoor je niet de hele avond aan een stuk door.quote:Op donderdag 6 juli 2023 18:49 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het luidste wat gehoord heb zijn opstijgende en vlakbij overvliegende straaljagers en die zitten op 170dB
Ik lees dat in 2013 besloten is dat niet meer over de 100dB gegaan mocht worden in de discotheken.quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nu wel maar was dat vroeger ook?
Ik ga even wat opzoeken
Oh mijn oren zijn ook een beetje stukquote:Op donderdag 6 juli 2023 19:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja maar dat hoor je niet de hele avond aan een stuk door.
Ik had vroeger 117dB aan audio in de auto liggen. Mijn rechteroor is een beetje stuk gegaan daardoor.
WAT ZEGGIE???!?!?!!quote:Op donderdag 6 juli 2023 19:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oh mijn oren zijn ook een beetje stuk![]()
Geen tinnitus gelukkig maar echt goed horen doe ik ook niet meer
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 00:03 schreef Qarrad het volgende:
Nou, de vogeltjes vlogen gewoon over, hoor. Perfect geluid, mooie show, alleen vind ik het best raar dat je een enorme productie opzet met alle ophef van dien en dat dan zo neerzet dat bijna het hele eerste uur iedereen tegen de zon inkijkt en ongeveer een halve ruk ziet.
Hardop gelachen. Nee, met de lange dagen heb je niet zo veel aan dit soort visueel spektakel.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 00:03 schreef Qarrad het volgende:
Nou, de vogeltjes vlogen gewoon over, hoor. Perfect geluid, mooie show, alleen vind ik het best raar dat je een enorme productie opzet met alle ophef van dien en dat dan zo neerzet dat bijna het hele eerste uur iedereen tegen de zon inkijkt en ongeveer een halve ruk ziet.
Opstelling was echt ruk inderdaad. Normaal staat het podium een kwartslag gedraaid. Kon nu pas na een uur die schermen fatsoenlijk zien. Maar het was gaaaaaaaaaaaaf!!!!quote:Op vrijdag 7 juli 2023 00:03 schreef Qarrad het volgende:
Knap dat je deze hoes op discogs gevonden hebtquote:
Ik heb nog Elpee's van Alle 13 goed en Albert West.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Knap dat je deze hoes op discogs gevonden hebt
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 12:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik heb nog Elpee's van Alle 13 goed en Albert West.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |